eitaa logo
صراط| Serat1357talabe
425 دنبال‌کننده
560 عکس
262 ویدیو
38 فایل
💠 چند رسانه ای دین و مطالعات فرهنگی 💠 #یادداشت #ویراست #کلیپ #طرح #فیش #صوت #پادکست 🔺گرد آوری محتوای تبلیغی صراط 👇👇👇 @mohtavatablighSerat منتشر کردن محتوای کانال با درج آدرس صراط ۱۳۵۷ بلامانع است ... 📚📝🖋📷📽🎞 @ali31312137
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در حاشیه اردوی مثل خمینی ۲ حاج عظیم ابراهیم پور 🎥● قسمت دوم | چرا حلقه های میانی تاکنون شکل نگرفته اند ؟ 🔺بزودی ....@Serat1357talabe | صراط
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻🎤سئوال شرعی از دفتر مقام معظم رهبری پیرامون شبهه پایه گذاری اربعین امیرالمؤمنین و یا مشابه آن ... ⭕️پاسخ : از رهبری در این مورد چیزی نداریم ولی باید همان مرسوماتی که بوده است باید انجام شود که [مراسمات دیگر تحت الشعاع واقع نشود...] 🔺و در مورد اربعین امیرالمؤمنین ما چیزی از جهات تاریخی و از جهات توصیه معصومین نداریم ... و به معنای نو آوری است ... واین مسئله ما چیزی متقن نداریم ولی کلیت این است که مراسمات دیگر تحت الشعاع قرار داده نشود .... ⭕️ واگر تحت الشعاع شود باید مدیریت شود که این گونه نشود ... وباید ببینید که سیره مقام معظم رهبری و ... چیست و طبق همان جلو بروید ...@Serat1357talabe | صراط
🔺🖊 بعضی از دوستان نقد وارد کردند چرا عیناً مصداق کلمه بدعت رو شما برای اون آوردید و شاید این طور نباشه... در واقع باید گفت بله ، به طور قطع نمیشود لفظ و ایضا مفهوم بدعت در آن جاری شود ، منتها نقدی که وارد شد شاید بخاطر اشکالاتی که در نقد بود در عبارات بالا آن گونه ای بیاید و اصل مطلب را بزند متاسفانه نشد ... 🔺و مصداق حقیر بر عبارت [ اربعینِ امیرالمؤمنین ] بود نه توسل کردن به اهل بیت .... [ اربعینِ دیگر درست کردن ] مورد اشکال است نه بحث سر اینکه امروز ما توسل به اهل بیت انجام بدهیم یا خیر ... چیزی که نه [سابقه تاریخی] دارد [ ونه تایید کسی ] را نباید داخل در دین کرد ... چون قداست آن مسئله را از بین می‌رود .... ودر پی اش عادی سازی مسئله را در پی دارد .... و من الله توفیق... ✅ @Serat1357talabe | صراط
🔺 و نوآوری‌ : امروز «نوآوری» را می‌گویند «بدعت». نوآوری در غیر امر دین عیبی ندارد. کسی در شعر می‌خواهد نوآور باشد، کسی در هنر می‌خواهد نوآور باشد، کسی در فلسفه می‌خواهد نوآور باشد. این مانعی ندارد ولی در دین، نوآوری معنی ندارد چون آورنده دین، ما نیستیم. حتی امام هم آورنده دین نیست. امام وصی پیغمبر و خزانه علم اوست. آنچه که پیغمبر گفته است [او بیان می‌کند]. خود پیغمبر هم آورنده دین نیست. خدا به وسیله مَلَک و گاهی بدون وسیله ملک دین را به پیغمبر وحی می‌کند، پیغمبر به مردم ابلاغ می‌کند و همه‌اش را یکجا برای امام بیان می‌کند. آورنده دین حتی پیغمبر هم نیست. در دین نوآوری غلط است، بدعت است و حرام. بله، نو استنباط کردن درست است که آن نوآوری نیست. اخباریین اجتهاد را خیال می‌کنند نوآوری است، می‌گویند اجتهادها همه بدعت است. اشتباه می‌کنند. اجتهاد یعنی حُسن استنباط. ممکن است مجتهدی مطلبی را از نو استنباط کند که قبلاً خود او یا دیگران جور دیگر استنباط میکرده‌اند. این، مسئله‌ استنباط است نه آورندگی. 🔺امروز، مطلق نوآوری را «بدعت» می‌نامند و از بدعت حمایت می‌کنند و مثلًا می‌گویند فلان کس بدعت‌آور است. ولی ما نباید اشتباه کنیم. اصلًا این اصطلاح غلط است. در میان ما از قدیم «بدعت» یعنی نوآوری در دین، ادْخالُ فِی الدّینِ ما لَیسَ فِی الدّین. نباید چیز دیگر را «بدعت» بنامیم، بعد کم کم بگوییم پس بدعت اشکالی ندارد. خواستم این را بگویم تا بعضی از جوانها اشتباه نکنند. 🔺[ اگر امروز نوآوری را «بدعت» می‌گویند، این بدعت اگر در مسائل هنری، شعری، فلسفی یا علمی است نه فقط عیب نیست بلکه کمال است ولی در دین، آنهم به معنی آوردن نه به معنی اجتهاد، یعنی چیزی را که در دین نیست از خود جعل کردن، در حد بزرگترین گناهان است.] حتی حدیث است: مَنْ زارَ مُبْدِعاً (مُبْتَدِعاً) فَقَدْ خَرَّبَ الدّینَ [ کافی، ج 1/ ص 54 با اندکی اختلاف ] اگر کسی به دیدن یک اهل بدعت برود، دین را خراب کرده است. [ استاد مطهری، سیری در سیره نبوی،ص،112,113 ] @Serat1357talabe | صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در حاشیه اردوی مثل خمینی ۲ حاج عظیم ابراهیم پور 🎥● قسمت دوم | چرا حلقه های میانی تاکنون شکل نگرفته اند ؟ @Serat1357talabe | صراط