فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ با علی باش
آواز استاد علیرضا افتخاری.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزدختر
❤️✨یا کریمه اهل بیت علیهم السلام
🌼✨میلادت چون شکوفهای بهاری،
❤️✨به جانهای مشتاق، طراوت میبخشد
❤️✨پیشاپیش میلاد با سعادت
🌼✨بانوی مهر و وفا
❤️✨مظهر جود و سخا
🌼✨حضرت معصومه
❤️✨علیهاالسلام مبارک باد
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
46.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌به مناسب روز دختر نماهنگ دختران آفتاب منتشر شد.
🔹کاری از گروه سرود بَنات السماء
🔸با صدای حاج ابوذر رستگار
#پیشاپیش_روز_دختر_مبارک
🔴چطور تا الان سرپا ماندیم!
🔹زمانی که انقلاب کردیم، همان دوسه سال اول هزار جور بدبختی و بیچارگی بارید؛ آذربایجان، کردستان، خوزستان و ترکمنصحرا میخواستند جدا شوند، خلق عرب و دموکراتها هرکدام داستانی داشتند.
🔸بعد کلّی هم جاسوس بین مسئولین نفوذ داده بودند؛ مثلاً کشمیری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، جاسوس CIA درآمد، تازه یک بمبی هم گذاشت و رئیسجمهور و نخستوزیر را ترور کرد. بنیصدر، فرماندۀ کل قوا و رئیسجمهورمان جاسوس بود، فرماندۀ نیروی دریایی و فرماندۀ نیروی هواییمان در ارتش آنموقع جاسوس درآمد.
🔹در این میان، منافقها فقط ۱۷۰۰۰ ترور در داخل انجام دادند، در این گیر و دار صدّام هم به ما حمله کرد. در واقع صدّام، نوک پیکان بود، جماعتی پشت سرش بودند! ما فقط از هجده کشور دنیا اسیر گرفتیم. کشورهایی که آنموقع به عراق کمک میکردند، از سودان گرفته تا مصر، لیبی و... بودند، آمریکا و شوروی آنموقع با هم مشکل داشتند اما سرِ زدن ایران و کمک به عراق، با هم مشکلی نداشتند. هلند به عراق شیمیایی داد. فقط مصر ۳۰هزار نفر قوات العروبهاش را فرستاد، یعنی سرباز مصری داشت میجنگید! بعضی از پروازهایی که صورت میگرفت هواپیماهای فرانسوی بودند و اصلاً خلبان فرانسوی پشت رول بود.
🔸از طرفی یک هجمۀ عظیم خارجی وجود داشت. کشورها در ایّام صلح، بودجۀ نظامیشان یکپنجم تا یکچهارم بودجۀ کل کشورشان است، در ایّام جنگ که این خیلی بالاتر میرود. صدّام در ایّام جنگ ۸۰درصد بودجهاش دفاعی بود. ما فقط ۱۲درصد بودجهمان نظامی بود. یعنی مردم ما این هجمه را فقط با ۱۲درصد توان مالی جواب دادند. آنهمه هجمه، این طرف ما تنها بودیم، هیچکس به ما کمک نمیکند؛ حتی سیم خاردار هم به ما نمیفروختند.
🔹میخواهم بگویم سرپا ماندن ما تا الان یک چیز طبیعی نیست. یعنی واقعاً به معنی واقعی کلمه لطف خدا و دست قدرت و غیبی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود که سرپا ماندیم
#ایران_قوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«#اندلس، عبرتی تلخ برای مسلمانان»
💃🍾🍻
📌... بازخوانی تاریخی اتفاقات اندلس
➖توسعه میخانه ها و ترویج مشروب خواری تا نیمه های شب...
➖ ترویج بی حجابی ابتدا در دختران و سپس در مردان ...
➖ از بین بردن غیرت مردان ...
➖ تخریب روحیه و ایجاد نا امیدی در مسلمانان توسط ایجاد شایعات ...
➖ ایجاد اختلاف بین قومیت های مختلف مسلمان و ترویج تفکر نژاد پرستی
🍷... این موارد ، تمدن هشتصد ساله اسلام در آندلس را نابود کرد.
❇️ بطور کلی هر کشوری برای پیشرفت و توسعه نیازمند سه مولفه منابع، نخبگان و عرضه یا بازار فروش است.
جمهوری اسلامی ایران دو مولفه منابع و نخبگان را به وفور در اختیار دارد.
برای صادرات، نیازمند دیپلماسی سیاسی اقتصادی جدی تری است که این هم
با اتفاقات اخیر در روابط ایجاد شده منطقه ای، بین المللی بین ایران و دیگر کشورها، شدنی است و ایران می تواند جایگاه خوبی در صادرات کالا کسب نماید.
انشاءالله.
✍ محمدعلی برزگر، مدرس دانشگاه
اقدام تازه طالبان برای محدودتر کردن سهمیه آب ایران
▪️افتتاح کانالهای سد بخشآباد
🔹مقامات طالبان طی مراسمی کانالهای سد بخشآباد در فراهرود را برای آبیاری زمینهای کشاورزی در ولایت فراه این کشور افتتاح کردند.
🔹سد بخشآباد با ظرفیت ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب (۲۶ برابر سد کمال خان) بر روی رودخانه فراهرود قرار دارد و تکمیل این سد باعث میشود تا آبی که هر ساله از طریق فراهرود به تالاب هامون میرسد، قطع شود!
🔹پیش از این کارشناسان ایرانی در رابطه با تکمیل این سد هشدار داده بودند؛ این عده از کارشناسان معتقدند که به این دلیل که هیچ توافقی میان ایران و افغانستان در رابطه با سهم تالاب هامون از میزان آب ورودی فراهرود به تالاب وجود ندارد، ممکن است با تکمیل این سد، جریان ورود سیلاب از فراهرود به هامون قطع شده و تکمیل این سد به معنای بسته شدن پرونده آبگیری و احیای تالاب هامون باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 روزت مبارک دخترم
🍃🌹🍃
🌺 ولادت حضرت معصومه سلاماللهعلیها مبارک باد.
نگاهی به فتح خرمشهردرحافظه تاریخی مردم ایران(10)
ب) حافظه تاریخی
حافظه جمعی(Collective Memory) که گاه آن را حافظه تاریخی (Historical Memory) نیز می خوانیم، نمودار یا تجلی گذشته مشترکی است که گروه یا جماعتی را به گونه ای به یکدیگر پیوند می دهد. حافظه تاریخی پهنه گسترده ای را در بر می گیرد که می تواند شامل رویدادهای تاریخی دیرپا یا گذرا باشد. خاطره فرهنگی (Cultural Memory) نیز جایگاه ویژه ای در پهنه حافظه تاریخی دارد، خاطره فرهنگی با آداب و سنن، میراث مکتوب و آفرینش های هنری و معماری شکل می گیرد و در نهایت خاطره فرهنگی به حافظه تاریخی یک ملت راه پیدا می کند. حافظه تاریخی به نوعی به مسئله هویت نیز نزدیک است. هویت نوع چیستی و کیستی فرد را مطرح می کند و در حقیقت به شکل عنصری مبارز و ستیزه جو در افراد هویدا می شود و فرد را در برابر دیگران تجهیز می کند. هویت بخشی از حافظه تاریخی را تشکیل می دهد. منظور از هویت همان هویت ملی است. در این تعریف باورها، ارزشها، هنجارها و نهادهای فرهنگی مثل زبان، دین، آداب و رسوم، ادبیات.....جای دارد.حافظه جمعی مفهومی اکتسابی است که ساخته و مهندسی می شود و قدمتی به درازای عمر جوامع بشری دارد. هر گروه یا قومی گذشته مشترکی دارد که در این گذشته مشترک نه تنها در پی یافتن ریشه، هویت و پیوند جمعی است بلکه از پی یافتن و پرداختن آن گذشته مشترک به طرح چشم اندازی از آینده خود می اندیشد. ما ایرانیان حافظه ای تاریخی با ریشه هایی قدیمی حتی قدیمی تر از دولت – ملت ها داریم. حافظه تاریخی در بین ایرانیان نه قراردادی و ساخته پرداخته دولت- ملت هاست و نه زودگذر، بلکه امری واقعی و پایدار است. اما این حافظه بعضاَ دربرخی از مقاطع زمانی دچار ضعف شده، که از اصلی ترین علل بروز ضعف حافظه تاریخی، بی اعتمادی به تاریخ های رسمی است و از تبعات ضعف حافظه تاریخی منتقل نشدن تجارب نسلها به یکدیگر و لذا تکرار اشتباهات تاریخی است. اما گاهی اوقات این ضعف مفید واقع شده و چراغ هدایتی به سوی آینده می شود. (گودرزی، 22/10/ 1392)🌷
میراث زدایی یکی دیگر از دلایل ضعف حافظه تاریخی است. به طور یقین این میراث زدایی ها گسستگی هایی به دنبال داشته و این گسستگی ها به نوعی خاطره تاریخی مردمان را از میان می برد تا خاطره پرداخته شده ای به جای آن بنشاند، این گونه میراث زدایی پیامدهایی دارد که نشانه های آن را بیشتر در بحران های هویت جمعی می بینیم. ملت ایران دارای حافظه ای تاریخی با قدمتی به اندازه عمر این سرزمین است و شاهد این ادعا را در قصه های مادر بزرگها، متلها، پوشش ظاهری افراد، معماری، مهندسی مزارع، ترئینات داخلی خانه ها، گویش هاو حتی طبخ غذاها و... می توان یافت و اما شاهدی مستدل تر که می توان بیان کرد پابرجا ماندن این آداب و رسوم در گذر حملات متوالی از سوی اقوام مختلف که به این آب و خاک شده است و اما در نهایت در این فرهنگ مستحیل شدند. (همان) 🌷
حافظه تاریخی و خاطره جمعی از مهمترین مؤلفه هاي سرمایه فرهنگی هستند که به مثابه یک لوح و شناسنامه، سبک زندگی، جهانبینی و ریشه هاي تمدنی یک ملت در آنها بازتاب مییابد و صیانت از آنها نیز از آن رو نیازمند حساسیت سیاستگذاران است که میراث فرهنگی مذکور، مبناي شکل گیري هویت اجتماعی و ملی میباشد. حفظ، تقویت و ترمیم حافظه یا خاطره جمعی، که در قالب سیاست حافظه تجلی مییابد، در دنیاي مدرن اهمیتی مضاعف یافته است، چراکه شهروندانی که به واسطه رسانه هاي جمعی، در معرض مؤلفه هاي فرهنگی سایر جوامع قرار دارند، در صورت ناآشنایی با فرهنگ سرزمین خود، لاجرم ارزشها و نمادهاي فرهنگهاي دیگر را وام گرفته و به رنگ آنها درخواهند آمد.( صادقی جقه، 1401، 7)🌷
نگاهی به فتح خرمشهردرحافظه تاریخی مردم ایران(11)
بنابراین، حافظه تاریخی برداشت جامعه امروز از گذشته خود است. بازخوانی و تفسیر نسل حاضر از وقایع گذشته، یادآوری امور غرورانگیز و تعصبآمیز مردم یک جامعه از گذشته تاریخی خود و در حقیقت هویت ملی است.🌷
برآیند
حافظه تاریخی از مهمترین مؤلفه هاي سرمایه فرهنگی یک کشور است که به مثابه یک لوح و شناسنامه، سبک زندگی، جهانبینی و ریشه هاي تمدنی یک ملت در آنها بازتاب می یابد و صیانت از آنها نیز از آن رو نیازمند حساسیت سیاستگذاران است که میراث فرهنگی مذکور، مبناي شکل گیري هویت اجتماعی و ملی می باشد. توجه و تقویت مؤلفه هاي حافظه تاریخی در نظام جمهوري اسلامی ایران اهمیت مضاعفی دارد، چراکه با توجه زیربنا بودن فرهنگ و معرفت، تحکیم فرهنگ و اعتلاي فرهنگی جامعه، یکی از مهمترین اهداف نظام جمهوري اسلامی ایران بوده است. بنابراین، تضعیف میراث فرهنگی و حافظه تاریخی ایرانیان، در کنار تضعیف پایه هاي هویت ملی، خدشه به گفتمان انقلاب اسلامی نیز محسوب می شود.🌷
حفظ، تقویت و ترمیم حافظه یا خاطره جمعی، که در قالب سیاست حافظه با این اوصاف تجلی می یابد، در دنیاي مدرن اهمیتی مضاعف پیدا میکند، چراکه شهروندانی که اکنون به واسطه رسانه هاي جمعی، در معرض مؤلفه هاي فرهنگی سایر جوامع قرار دارند، در صورت ناآشنایی با فرهنگ سرزمین خود، لاجرم ارزشها و نمادهاي فرهنگهاي دیگر را وام گرفته و به رنگ آنها درخواهند آمد. برعکس، آشنایی و تکیه بر مؤلفه هاي هویت محلی و ملی میتواند از جمله راههاي مقاومت در برابر این هجمه فراگیر باشد.
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر فراموش نشدن فرهنگ و مواریث گذشته تأکید دارند؛ بدین معنا که آنچه بودهایم و آنچه تاکنون شدهایم، فراموش نکنیم. براساس این تعریف، «انسان انقلابی» انسانی است که «حافظه تاریخی» دارد و نباید مسیری که طی کرده فراموش کند و به دلیل اهمیت این حافظه تاریخی است که بخش زیادی از بیانیه گام دوم انقلاب، به روایت «گام اول انقلاب» اختصاص یافته است. به تعبیر مقام معظم رهبری، اگر دیگران تاریخمان را برای ما روایت کنند عرصه را از دست میدهیم. بنابراین، نباید بگذاریم که «حافظههای تاریخی» پاک شوند. واقعیت این است که دشمن پیوسته میکوشد حافظههای تاریخی ما را با یکسری اطلاعات جعلی مخدوش کند. به همین دلیل از گذشته ما روایتهای معکوس ارائه میکند تا یکسری رویدادهای غیرموجود را موجود جلوه دهد.
( پیغامی،خبرگزاری ایرنا)🌷
« برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، تحریف و دروغپردازی دربارهی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همهی ابزارها برای آن بهره میگیرند رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی توان شنید. (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، 22/11/1397)🌷
اهمیت حفظ حافظه تاریخی، زمانی پررنگتر میشود که این حافظه به «تصویری از آینده» متصل میشود که همان فرمانروایی مستضعفان بر زمین است. در این فضا «انسان انقلابی» با استناد به «حافظه تاریخیاش» میتواند تصویری از آینده مطلوبش ارائه دهد. به این اعتبار، میتوان گفت انسان انقلابی «انسان رو به آینده» است؛ به این معنا که علاوه بر اینکه حافظه تاریخیاش را از دست نداده است بلکه تصویری از آینده هم دارد. بیانیه گام دوم انقلاب تلاشی است برای اینکه به آینده فکر کنیم و در روزمرگی غرق نشویم. اگر مفهوم «انتظار» را همواره مدنظر قرار دهیم در روزمرگی گُم نخواهیم شد، چون انتظار حسی است که باید هر لحظه در وجودمان احساسش کنیم و برای آن لحظه خاص، آمادگی داشته باشیم.در جریان آیندهشناسی است که اساساً فرصتها و تهدیدها شناخته میشود. در این فضا، انسان انقلابی به واسطه آیندهشناسی که دارد میتواند با تهدیدهای ناشناس، پیشدستانه مقابله کند. بنابراین، بیتردید یکی از خروجیهای این آیندهشناسی «امیدواری» است.( پیغامی، خبرگزاری ایرنا)🌷
نگاهی به فتح خرمشهردرحافظه تاریخی مردم ایران(12)
بر این اساس، با التفات به نقش و جایگاه حماسه ی دفاع مقدس و نقطه تلالو آن فتح خرمشهردر تقویت حافظه تاریخی مردم ایران، موارد ذیل پیشنهاد می گردد:🌷
الف- اهتمام بر درونی سازی شاخص های فرهنگ و ارزشهای دینی مانند توحید محوری، آخرت جویی و معاد باوری، ولایت مداری و تبعیت از رهبری، امداد و نصرت الهی، اخلاص و انگیزه الهی، مجاهدت در راه خدا، شهادت طلبی، ظلم ستیزی و مقابله با باطل، عدالت و مبارزه با فساد، ادای تکلیف و از خودگذشتگی، عاشورا و کربلا، مهدویت و انتظار فرج، انس با قرآن و اهلبیت، عفت و پاکدامنی، تقید به حلال و حرام الهی، رعایت عفاف و حجاب، آگاهی و بصیرت. 🌷
ب- تاکید بر نهادینه سازی شاخص های فرهنگ و ارزشهای ملی و ایرانی مانند غیرت و وطن دوستی، سنتها و آداب و رسوم ایرانی، خودباوری و اعتماد به نفس، احسان و همدلی با مردم، عزت و احترام به مردم، شور و مشورت با خردمندان، مقاومت و خستگی ناپذیری، حماسه سازی و حماسه آفرینی، مدیریت شجاعانه و مدبرانه، مقاومت و پایداری، وحدت و انسجام ملی. 🌷
مآخذ🌷
1- پیغامی عادل، حافظه تاریخی برای یک ملت چه ضرورتی دارد؟، خبرگزاری جمهوری اسلامی،۱۰ مهر ۱۴۰۱ ، به نقل از روزنامه ایران
2- حسینی خامنه ای سید علی(1398) گام دوم انقلاب اسلامی، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی
3- جعفری ولدانی اصغر (۱۳۷۶) بررسی تاریخی اختلافات مرزی ایران و عراق، مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه
4- درودیان محمد(1396) تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق ، تهران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
5- درودیان محمد (۱۳۸۹) سیری در جنگ ایران و عراق؛ آغاز تا پایان، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
6- درودیان محمد(۱۳۸۷) جنگ بازیابی ثبات؛ تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق ـ ۲، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
7- راجی سید محمد حسین(1398)گام تمدن ساز، قم، نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
8- زیباکلام صادق و فرشته اتفاق فر(1387) هاشمی بدون روتوش، پنج سال گفتگو با هاشمی رفسنجانی، تهران، روزنه
9- شعبانی سارویی رمضان(1394) طراحی و تدوین الگوی فرهنگ دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات ملی، 63، سال شانزدهم، شماره3
10- صادقی جقه سعید(1401) سیاست حافظه، خاطره جمعی و امنیت ملی، فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 97 پاییز
11- گودرزی معصومه، حافظه تاریخی چیست؟، سایت تاریخ محلی، 22/10/ 1392
12- مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(۱۳۸۸) عملیات بیت المقدس؛ آزادی خرمشهر (طراحی، اجرا، نتایج، بازتابها و واکنشها)، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
13- نشریه گزارشهای ویژه، خبرگزاری جمهوری اسلامی(۱۳۸۸) رادیو مونتکارلو، ۱۳۶۱/۲/۱۰، نقل از محمد درودیان، سیری در جنگ ایران و عراق ـ ۱، خونین شهر تا خرمشهر، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
14- نشریه گزارشهای ویژه، خبرگزاری جمهوری اسلامی، رادیو بیبیسی، ۱۳۶۱/۲/۱۰. نقل از درودیان، خونینشهر تا خرمشهر
15- هاشمی رفسنجانی اکبر (۱۳۸۶) پس از بحران، کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۱، به اهتمام فاطمه هاشمی، دفتر نشر معارف انقلاب