#پوستر
📚 رونمایی از کتب "ره نامه"
📨 شما دعوت هستید به:
آیین رونمایی از مجموعه ۴۰ جلدی
ره نامه (مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در عناوین مختلف با دسته بندی موضوعی) 🔎📚
🗓 سه شنبه ۵ دی ماه
🕙 ساعت ۱۰ صبح
🏢 دانشگاه تهران
📍 تالار علامه امینی
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌هماکنون
گزیدهای از مراسم رونمایی از کتب "ره نامه"
آیین رونمایی از مجموعه ۴۰ جلدی
ره نامه (مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در عناوین مختلف با دسته بندی موضوعی)
🗓 سه شنبه ۵ دی ماه
🕙 ساعت ۱۰ صبح
🏢 دانشگاه تهران
📍 تالار علامه امینی
#ویدئو
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
✍️ سلام و وقت به خیر
🔹از شما دعوت میشود با یکی از تازهترین کتابهای انتشارات شبنما در شاخههای نوین علمی به اسم کتاب «مدیریت دولتی و فراحکمرانی سلسله مراتبی، شبکهها و بازارها: امکانسنجی طراحی و مدیریت ترکیبهای سبک حکمرانی» آشنا شوید.
🔸در صورت تمایل میتوانید این کتاب ارزشمند را با تخفیف ۱۵٪ با قیمت 338,300 تومان از فروشگاه اینترنتی تهیه نمائید.
https://basalam.com/shabnama96/product/11664502
🔸و یا با تخفیف ۲۰% به صورت پیامکی با قیمت ۳۱۸.۴۰۰ تومان از شماره 09127564990 به صورت غیرحضوری تهیه نمایید.
✅ دانلود رایگان 30 صفحه اول کتاب از لینک زیر
https://eitaa.com/Shabnama96/2341
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
🔸مقدمه مترجمان کتاب «مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکهها و بازارها: امکانسنجی طراحی و مدیریت ترکیبهای سبک حکمرانی»
"العلم سلطان، من وجده صال و من لم یجده صیل علیه“
علم اقتدار است،(علم مساوی است با قدرت) هر کسی که علم پیدا کند، میتواند فرمانروایی کند.(هر ملتی که عالم باشد، می تواند فرمانروایی کند). هر ملتی که دستش از علم تهی باشد،(باید خود را آماده کند که) دیگران بر او فرمانروایی کنند.
(مقام معظم رهبری، 1385)
"در زمینهی آئین حکمرانی اسلامی؛ یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و میتوان این را مطرح کرد، مسئلهی حکمرانی اسلامی است. حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانیهای رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاستجمهوریهای امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهیها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است؛ شبیه هیچ کدام از اینها نیست؛ یک چیز خاصّی است متّکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی بودن، دینی بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ نه ظالم [و نه مظلوم]: لا اُظلَمَنَّ وَ اَنتَ مُطیقٌ لِلدَّفعِ عَنّی وَ لا اَظلِمَنَّ وَ اَنتَ القادِرُ عَلَى القَبضِ مِنّی. در این دعاهای صحیفهی سجّادیّه [هست]؛ اینها هر کلمهکلمهاش مبانی مهمّ معرفتی است؛ اینها چیزهایی است که سلاحهای جدید ما است، باید از اینها استفاده کرد."
(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، 19/12/1400)
از زمان جنگ جهانی دوم، سیستمهای مدیریت دولتی غربی به شدت تغییر کردهاند. سبک سلسله مراتبی حاکم بر دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۷۰ تا حدودی با مکانیزمهای بازار از دهه ۱۹۸۰ به بعد جایگزین شد. در دهه ۱۹۹۰، سبک سومی از حکومت، براساس شبکهها، دامنه هدایت، هماهنگی و مداخلات سازمانی ممکن را بیشتر غنی کرد. در هزاره جدید، به نظر میرسد سازمانهای بخش دولتی ترکیبات پیچیده و متنوعی از هر سه سبک را به کار میگیرند.
مدیران دولتی میتوانند، تا حدی، بین شبه پارادایمهای مختلف مدیریتی که توسط محققان مدیریت دولتی و اجرایی و همچنین سیاستمداران فراهم شدهاند، انتخاب کنند. آنها چگونه راه خود را در این سوپرمارکت گیجکننده از ایدههای رقیب پیدا میکنند؟ این کتاب به بررسی این موضوع میپردازد که مدیران دولتی در بروکراسیهای غربی چگونه با ایدههای مخرب متقابل حکومت سلسله مراتبی، شبکه و بازار سر و کار دارند. آیا آنها دارای منطق خاصی از عمل هستند، منطقی که، زمانی که این سه گانه با هم ترکیب میشوند و بین سبکهای حکومتی جابجا میشوند؟
ساختار فصول کتاب بشرح زیر است: فصل اول کلیات است که در آن به موضوع تحقیق و سوال تحقیق پرداخته شده است. فصل دوم چارچوب نظری توسعه داده شدهاست. بنابراین در ابتدا، اصطلاح حکمرانی تعریف میشود و سپس مفاهیم سبکهای حکمرانی و دوگانگیهای حکمرانی مورد بحث قرار میگیرند. در فصل سوم رویکرد تحقیق ارائه شدهاست. این فصل با سوالات دقیق پژوهش آغاز میشود. سپس به توسعه یک چارچوب تحقیقاتی پرداخته شده، که مفاهیم نظریه حکمرانی و علم سازمانی را ترکیب میکند. این چارچوب در دو مورد آزمایشی مورد آزمایش قرار گرفتهاست. فصل چهارم نتایج چهار مطالعه موردی در مورد سیاستهای راهبردی حفاظت از خاک را شرح میدهد: هدف آن پاسخ به سوالاتی است که کدام نقشها سلسله مراتبی، شبکه و حکمرانی بازار بازی میکنند و آیا فراحکمرانی رخ دادهاست. فصل پنجم به تجزیه و تحلیل نقش سبکهای حکمرانی و فراحکمرانی در مورد سیاستگذاری در سطح خیابان میپردازد. این فصل با مقایسه یافتهها در موارد سیاستگذاری استراتژیک در یک بخش (سیاستهای حفاظت از خاک)و سیاستگذاری عملیاتی در حوزه سیاستگذاری دیگر (پلیس)به پایان میرسد. فصل ششم در مورد وقوع ترکیبات سبک حکمرانی و فراحکمرانی در موارد بررسی شده بحث میکند. فصل هفتم توصیه هایی برای مدیران دولتی ارائه میدهد که ناشی از پژوهش حاضر است. در فصل هشتم، نیز تعدادی از نتایج به عنوان کمک به نظریه در حال ظهور در مورد امکانسنجی فراحکمرانی ارائه شدهاست. فصل نهم به عنوان آخرین فصل کتاب برنامههایی را برای پژوهشهای بیشتر پیشنهاد میکند.
از آنجا که هیچ اثری خالی از اشکال نمی باشد، بنابراین مترجمان آماده دریافت نظرات ارزشمند پژوهشگران و خوانندگان محترم هستند و با آغوش باز پذیرای نقطه نظرات آنان میباشند. ان شاء الله مطالعه این کتاب به عنوان تجربیات حاصل از سبکهای مختلف حکمرانی، زمینهای را فراهم کند برای پژوهشهای بیشتر و تکمیلی تا ضمن آگاهی از پژوهشهای انجام شده در رابطه با مدلهای حکمرانی، مدل حکمرانی اسلامی متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و از این مرحله سوم تمدن سازی نیز به خوبی و با سربلندی عبور نماییم و انشاء الله وارد مرحله چهارم یعنی جامعه سازی شویم.
🔸پیشگفتار کتاب «مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکهها و بازارها: امکانسنجی طراحی و مدیریت ترکیبهای سبک حکمرانی»
در نوامبر ۲۰۰۶، حدود ۱۵ مدیر بخش دولتی هلند در رستورانی در استان فریسلند گرد هم آمدند تا به بهترین نحو به سازماندهی همکاری منطقهای بین سازمانهای خود پلیس، مقامات محلی، سازمانهای آتشنشانی و سازمانهای بهداشتی در صورت وقوع حوادث اضطراری و فجایع بپردازند. آنها به این نتیجه رسیدند که سبک همکاری باید از نوع مشکلاتی پیروی کند که معمولا در مراحل مختلف یک حادثه بزرگ ظاهر میشوند: در طول یک بحران، سبک فرماندهی و کنترل سلسله مراتبی باید در جای خود باشد، زیرا در چنین شرایطی زمان بسیار مهم است و به تصمیمات سریع نیاز است. پس از بحران، بهرهوری به عنوان نیروی محرکه اصلی برای همکاری در نظر گرفته میشود: سپس همه سازمانها روی پای خود می ایستند و بر خودمختاری تکیه میکنند تا بقایای این حادثه را به سرعت و به طور کامل پاک کنند. بعد از آن یک مرحله میانی آغاز میشود: مرحله غیر تصادفی، که در آن طرفین به شکل یک شبکه همکاری میکنند، و بر روی افزایش اعتماد و درک متقابل کار میکنند، که آنها را برای تغییر ناگهانی به سلسلهمراتب در زمان وقوع بحران جدید آماده میکند.
آنچه که این مدیران کشف کردند، ضرورت توانایی در اعمال خلاصه گرایی بود: طراحی و مدیریت، تغییر بین و ترکیب سه سبک مختلف حکمرانی سلسله مراتبی، شبکه و حکمرانی بازار. واژه حکمرانی، همانطور که بعدا توضیح داده خواهد شد، باید به معنای کلیت تعاملاتی باشد که در آن دولت، دیگر نهادهای عمومی و جامعه مدنی با هدف حل مشکلات اجتماعی یا ایجاد فرصتهای اجتماعی شرکت میکنند.
این مثال از پویایی فرآیندهای حکمرانی چندکنشگر به تنهایی نیست. برای مثال در شبکه پلیس اجتماعی در سایه سلسلهمراتب و تفکر بازار موارد بسیاری مانند موارد بالا یافت میشود . مثالهای دیگر در مورد نوسازی شهری در بریتانیا توضیح داده شدهاند .
همین امر را میتوان با سیاست گذاری استراتژیک در سطح ملی مشاهده کرد. گاهی اوقات، سلسلهمراتب برای تحریک نظارت بر شبکه و بازار مورد استفاده قرار میگیرد، در موارد دیگر، نظارت بر شبکه بستر را برای یک "پایان" سلسله مراتبی آماده میکند.
این مثالها نشان میدهند که سلسلهمراتب، شبکهها و بازارها به عنوان اشکال هماهنگی اجتماعی این روزها با هم و در ترکیبهای پویا در داخل سازمانهای بخش دولتی و بین بخش دولتی و کنشگران غیر دولتی ظاهر میشوند. این خبر خوبی است: طیف غنیتری از ترکیبات حکمرانی را نسبت به زمانی که مدیران (عمومی)تنها به یک یا دو سبک دسترسی داشتند، فراهم میکند. با این وجود، مشکلات نظری و عملی با استفاده از چنین رویکرد سبک چند حکمرانی وجود دارد. مقالات مدیریت دولتی در مورد سودمندی یا حتی امکان تمایز این سه سبک حکمرانی تا حدودی بینتیجه بودهاست. علاوه بر این، با توجه به مولفه عملی: زمینهای که مدیران عمومی در آن کار میکنند، به طور بالقوه گیجکننده است.
در وهله اول، اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، نارضایتی اجتماعی رو به رشدی را با عملکرد دولتها و سازمانهای آنها در دموکراسیهای اروپای غربی نشان دادهاند. در هلند، اعتماد عمومی به دولت از ۶۵ % در سال ۲۰۰۰ به ۳۵ % در سال ۲۰۰۲ کاهشیافته است . در سال ۲۰۰۶ ، اما نه در حدل سطح سال ۲۰۰۰ مجددا افزایش یافت . موفقیت یک حزب سیاسی پوپولیستی و ضد حکومتی منجر به یک زلزله سیاسی در آن سال شد. در سال ۱۹۹۶، یک نظرسنجی بلژیکی در مورد عملکرد سیستم سیاسی - اداری نشان داد که ۶۴ % از شهروندان بلژیکی فکر میکردند که دموکراسی آنها در آن زمان در خطر است . علاوه بر این، یک سری رسواییهای مالی کشف شد (آگوستا، داسولت) . این امر با ظهور یک حزب سیاسی پوپولیستی جدید و قوی همراه بود. در آلمان اعتماد عمومی به دولت به طور کلی و در سیاستمداران به طور خاص در اوایل دهه ۱۹۹۰ به شدت کاهش یافت و از آن زمان به بعد در سطح پایینی باقی ماند . فرانسه شاهد شورشهای ناشی از نارضایتی جدی در حومه شهرها در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بودهاست.
کمیسیون اروپا نیز با همین چالش مواجه است. در سال ۲۰۰۳ یک نظرسنجی در بریتانیا نشان داد که تنها ۳۵ درصد از مردم بریتانیا "مقدار زیادی یا عادلانه" از اعتماد داشتند که مقامات ارشد کمیسیون حقیقت را میگویند.
ویژگی دوم وضعیت فعلی چیزی است که محقق آمریکایی کتل آن را ظهور "مرزهای فازی" مینامد . جداسازی نسبتا واضح نقشها بین کنشگران اجتماعی و مدیریت عمومی کلاسیک از بین رفتهاست. دولتها بیش از گذشته متوجه شدهاند که نمیتوانند مشکلات پیچیده اجتماعی را خودشان حل کنند. آنها بر مشارکت با دیگر سازمانهای بخش دولتی، بخش خصوصی و سازمانهای غیردولتی تکیه دارند. حجر حتی استدلال میکند که یک "خلا نهادی" پدید آمدهاست. او ادعا میکند که مسائل سیاسی مهمتر و مهمتر در کنار یا در سراسر نهادهای دولتی مورد رسیدگی قرار میگیرند . سازمانهای بخش دولتی که قادر به انطباق با وضعیت جدید نیستند، دچار مشکل هستند. همکاری یک ضرورت جدید است . علاوه بر این، یک موقعیت جدید وجود ندارد. گاهی اوقات سازمانهای عمومی و اجتماعی خواستار هدایت روشن و معتبر هستند، گاهی اوقات خدمات عمومی کارآمد را میخواهند، و در موارد دیگر آنها به شدت در آمادهسازی یا اجرای اقدامات دولتی مشارکت دارند. اغلب آنها همه را می خواهند.
مرزهای فازی و نارضایتی اجتماعی پدیدههای مرتبطی هستند به این معنا که وقتی مشخص نیست سازمانهای بخش دولتی برای چه چیزی و چه چیزی مسئولیت خود را بر عهده میگیرند، شهروندان ممکن است در مورد اینکه چه کسی مشکلات اجتماعی را حل خواهد کرد، بیشتر مطمئن نباشند: فازی بودن مرزهای اجرایی به نارضایتی اجتماعی میافزاید. "اصلاح" مرزهای مبهم یک ماموریت غیر ممکن به نظر میرسد. یکی از عواملی که به عدم قطعیت مدنی، جهانی شدن کمک کردهاست، فازی بودن مرزهای بین دولت و جامعه و بین دولتها را افزایش میدهد. در سراسر جهان غرب، نقش و ماهیت، و همچنین بنیادهای نهادی بخش دولتی به شدت تغییر کردهاست . با این حال، این عامل تا حدی فراتر از دسترسی به مداخلات دولت (ملی)است. بنابراین، ضروری است که تلاش شود تا به طور مناسب با وضعیت جدید مقابله شود.
عدم قطعیت و ابهام نه تنها در روابط بین دولت و جامعه، بلکه در داخل سازمانهای بخش دولتی نیز ایجاد شدهاست. "جهان درونی" بخش دولتی دو واکنش معمول دارد. یکی از آنها یک نگرش جبرگرایانه است: " هم سیاستمداران و هم شهروندان از آنچه ما انجام میدهیم ناراضی هستند." واکنش دیگر یک واکنش مدیریتی دفاعی است: "اگر ما نتوانیم" رضایت مشتری "را بهبود دهیم، کاری که باقی میماند این است که کارایی ماشینآلات خود را بهبود بخشیم و تا آنجا که میتوانیم از مدیریت بخش خصوصی کپی کنیم".
در این تحقیق ما به دنبال دیگر واکنشهای ممکن خواهیم بود. کدام یک از واکنشهای حکومتی دیگر ممکن است، و چه زمانی و کجا می توان از آنها استفاده کرد؟
مارس ۲۰۰۸
لویی مولمن
🔸خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما:
https://basalam.com/shabnama96/product/11664502
🌷جهت استعلام قیمت فعلی و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن
09127564990
پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.
ضمنا امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.
✅ دانلود رایگان 30 صفحه اول کتاب از لینک زیر
https://eitaa.com/Shabnama96/2341
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
شماره اختصاصی کتاب: 4021128
موضوع: دانشگاهی، درسی، مدیریت
✍️ مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکهها و بازارها: امکانسنجی طراحی و مدیریت ترکیبهای سبک حکمرانی
نویسنده: لوئیس میلمن؛ مترجمان: شهلا سهرابی و غلامرضا سلیمی
وزیری، 351 صفحه / چاپ اول، 1402 / 398.000 تومان
شابک: 9-98-6147-622-978
🔸خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما:
https://basalam.com/shabnama96/product/11664502
🌷جهت استعلام قیمت فعلی و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن
09127564990
پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.
ضمنا امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.
✅ دانلود رایگان 30 صفحه اول کتاب از لینک زیر
https://eitaa.com/Shabnama96/2341
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
4021128_hokmrani-27W.pdf
10.76M
#کتاب_دوستت_دارم
#طرح_بیست
دانلود رایگان فایل 30 صفحه اول از کتاب «مدیریت دولتی و فرا حکمرانی سلسله مراتبی، شبکهها و بازارها: امکانسنجی طراحی و مدیریت ترکیبهای سبک حکمرانی»
وزیری|351 صفحه|398.000 تومان
#نحوه_خرید:
1️⃣خرید پیامکی و تلفنی👇
با تخفیف 20 درصد: 318.400 تومان
نام کتاب را پیام دهید به: 09127564990
2️⃣فروشگاه آنلاین اینترنتی 👇
با تخفیف 15 درصد: 338.300 تومان
🆔https://basalam.com/shabnama96/product/11664502
فروش با شرایط مندرج در این اطلاعیه #به_مدت_محدود میباشد.
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
✍️ سلام و وقت به خیر
🔹از شما دعوت میشود با یکی از تازهترین کتابهای انتشارات شبنما به اسم کتاب «الصُّوَر: کتاب نگارههای پادشاهان ساسانی، آخرین کتاب پیش از اسلامِ ایران» آشنا شوید.
🔸در صورت تمایل میتوانید این کتاب ارزشمند را با تخفیف 10٪ با قیمت 133.200 تومان از فروشگاه اینترنتی تهیه نمائید.
https://basalam.com/shabnama96/product/11738318
🔸و یا با تخفیف 15% به صورت پیامکی با قیمت 125.800 تومان از شماره 09127564990 به صورت غیرحضوری تهیه نمایید.
✅ دانلود رایگان 18 صفحه اول کتاب از لینک زیر
https://eitaa.com/Shabnama96/2351
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
مقدمه کتاب «الصور: کتاب نگارههای پادشاهان ساسانی آخرین کتاب پیش از اسلام ایران»
1 ـ ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، مورخ و جغرافی دان (حیات در اواخر قرن سوم، نیمۀ نخست قرن چهارم هجری) در کتاب خود: «التنبیه و الاشراف»، در فصلی که به (ذکر طبقات ملوک ایران) می پردازد، پس از فراغت از شرح طبقۀ پنجم شاهان ایران (که به پادشاهان سلسلۀ ساسانی اختصاص دارد)، می نویسد (مترجَم): «سال سیصد و سوم در شهر استخر پارس به نزد یکی از بزرگ زادگان ایران کتابی بزرگ دیدم که از علوم و اخبار ملوک و بناها و تدبیرهای ایرانیان مطالب فراوان داشت که چیزی از آن را در کتب دیگر چون خدای نامه و آئین نامه و غیره ندیده بودم. تصویر بیست و هفت تن از ملوک ایران از خاندان ساسانی - بیست و پنج مرد و دو زن - در آن بود و هر یک را به روز مرگ، پیر بوده یا جوان، با زیور و تاج و ریش و چهره، تصویر کرده بودند با قید اینکه اینان چهارصد و سی و سه سال و یک ماه و هفت روز پادشاهی کرده اند. و چنان بوده که وقتی یکی از شاهان بمردی تصویر او را کشیده به خزینه می سپردند تا زندگان از وصف مردگان بی خبر نمانند. صورت پادشاهانی که به جنگ بودند ایستاده و پادشاهانی که به کاری می پرداخت نشسته بود، با ذکر سرگذشت هر پادشاه و رفتار وی با خواص یاران و عوام رعیت و حادثه ها و اتفاقات مهم که به دوران پادشاهی وی پدید آمده بود. و تاریخ کتاب چنان بود که در نیمۀ جمادی الاخر سال یکصد و سیزدهم از روی اسناد خزائن ملوک ایران نوشته شده و برای هِشامِ عبدالملک از پارسی به عربی آمده بود ...» وی آنگاه من باب نمونه وصفی از البسۀ نخستین و آخرین پادشاه ساسانیِ کتابِ مورد بحث، در تألیف خویش می آورد: «نخستین پادشاه اردشیر بود که در زمینۀ سرخ درخشان و لباسش به رنگ آسمانی و تاجش سبز و طلائی بود و نیزه ای به دست داشت و ایستاده بود، و آخرشان یزدگرد پسر شهریار پسر خسروپرویز بود که در زمینۀ سبز مزین با لباس مزین آسمانی با تاج قرمز ایستاده و نیزه به دست در حالی که به شمشیر تکیه کرده بود، با رنگهای شگفت که اکنون نظیر آن یافت نمی شود و با طلا و نقره محلول و مس حکاکی شده. صفحه به رنگ فرفیری بود با ساختی عجیب که از فرط نیکوئی و دقت ساخت ندانستم کاغذ است یا پوست.»
2 ـ ابوعبدالله حمزة بن حسن اصفهانی، ادیب، لغوی و مورخ قرن چهارم (حیات در اواخر قرن سوم، نیمۀ نخست قرن چهارم هجری) در کتاب تاریخ خود، مسمی به «سَنی ملوک الارض و الانبیاء»، در فصل چهارم از باب اول آن، هر بار پس از ذکر عنوان و شرحی که از هر یک از شاهان ساسانی می آورد، بیان می دارد که در کتابی ـ که آن را «الصُّوَر» می نامد ـ پوشش و البسه آن پادشاه چگونه آورده شده است.
3 ـ هر چند مسعودی عنوان کتابی که آن را معرفی می نماید را ذکر نمی کند اما مقایسۀ مشروح پوشش دو شاه ابتدایی و انتهایی هر دو کتاب (مسعودی و حمزه اصفهانی) نشان می دهد که سخن بر سر کتاب علیحده ای است. به عبارتی: میتوان مطمئن بود که کتابی که مسعودی از آن صحبت می دارد همان کتاب الصُّوَری است که حمزه اصفهانی البسۀ شاهان ساسانی را از روی آن شرح می دهد.
4 ـ قتیبة بن مسلم باهلی ـ سردار فاتح عرب ـ در سال 93 هجری سمرقند را فتح می نماید. از جمله کسانی که با فتح این شهر به اسارت در می آید «شاهآفرید» دختر فیروز بن یزدگرد (یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی) می باشد. در کتاب «عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات» تألیف نفیس محمد بن محمود بن احمد طوسی، آمده است: «بدانک چون قتیبه بن مسلم، شاهآفرید را بگرفت ـ دختر فیروز بن کسری ـ سفطی از وی بستد در آن کتابی یافت بر آن نبشته: بسم الله المُصَوِّر».
قتیبه شاهآفرید را نزد حَجاج بن یوسف ثقفی ـ والی سفّاک کوفه ـ می فرستد و حجاج هم او را به عنوان هدیه به خلیفۀ اموی، ولید (بن عبدالملک)، پیشکش می نماید.
ولید ـ همسر شاهآفرید ـ برادر بزرگتر هشام بوده که پیش از او بر مسند خلافت امویان تکیه زده بود. و هشام نیز همان خلیفه ای است که کتاب الصور را که «از روی اسناد خزائن ملوک ایران» استنساخ شده بود، به امر او و برای خاطر او «از پارسی به عربی» برگرداندند.
5 ـ البته صاحب کتاب عجایب المخلوقات از عنوان یا محتویات کتابی که نزد شاهآفرید بوده سخنی به میان نمی آورد اما شاید مدخل کتاب ـ بسم الله المصوِّر (به نام خدای تصویرگر) ـ راهبری باشد بر محتویات آن: کتابی که حاوی تصاویر(ی) است.
6 ـ با آنچه گفته شد حال استبعادی نمی دارد اگر تصور نمائیم که کتاب درباری الصُّوَر ـ که با مرگ یزدگرد آخرین شاه دربار ساسانی و بالطبع آخرین شخصیتی که کتابِ تصاویر با مرگ او بسته می شود ـ به فرزندزادۀ او (شاهآفرید) رسیده باشد و با ورود این شاهدخت ساسانی به دربار خلافت اموی، کتابی هم که در تصرف و تملک وی بوده به دربار خلافت امویان راه بیابد.
7 ـ در اوایل قرن ششم هجری، مؤلفی ـ که متاسفانه شناخته نشده ـ بر اساس منابع مختلف، کتابی ترتیب می دهد که آن را «مجمل التواریخ و القصص» می نامد. از عمده منابع وی یکی هم کتاب تاریخ حمزۀ اصفهانی بوده است. وی علاوه بر استفادۀ مستقیم (به شکل ترجمه) از مطالب کتاب حمزه، در ترتیب باب نهم کتاب خود، به سیاق کتاب سنی ملوک رفتار می نماید، به این معنا که طی دو فصل از فصول سه گانۀ باب مذکور دو بار تمامی پادشاهان سلسله های چهارگانۀ ایران ـ پیشدادان، کیانیان، اشکانیان، ساسانیان ـ را از ابتدا تا انتها بیان می دارد. مرتبۀ نخست تحت عنوان: (در نسب ملوک عجم) و مرتبۀ دوم تحت عنوان: (اندر مدت پادشاهی این طبقات و ...). مؤلف در دور نخست، برای بخش ساسانیان، آنچه را که حمزۀ اصفهانی از پوشش شاهان ساسانی (مقتبس و منقول از کتاب الصور) آورده را متذوقانه تجمیع و ذیل عنوان: (طبقۀ ساسانیان و ذکر ایشان در وصف پوشش) ذکر می نماید.
8 ـ گویا اصلی ترین عاملی که باعث بر توجه به این کتاب و صیانت از آن ـ حداقل تا قرن چهارم هجری ـ شده، نقوش و تصاویر بدیع کتاب و به عبارتی مصور بودن آن ـ که مسعودی آن را از نظر رنگ آمیزی، شگفت و بی نظیر توصیف کرده و از نظر ساخت، عجیب، دانسته است ـ بوده؛ تصاویری که توجه هر بیننده ای ـ و از جمله قتیبه بن مسلم ددمنش را، برای ممانعت از معدوم نمودن آن، و هشام خلیفه را، برای مشتاق شدن به ترجمه آن، و مسعودی مورخ را، برای توصیف شیفته گون آن در تألیف خویش ـ به خود جلب نموده.
مسعودی در میانۀ سخن خود متذکر می شود که کتاب مورد بحث «برای هشامِ عبدالملک از پارسی به عربی آمده بود»، و سپس در باب رنگ و کیفیت و ساخت آن می گوید: «با رنگهای شگفت که اکنون نظیر آن یافت نمی شود و با طلا و نقره محلول و مس حکاکی شده. صفحه به رنگ فرفیری بود با ساختی عجیب که از فرط نیکوئی و دقت ساخت ندانستم کاغذ است یا پوست». این دو نکته نشان می دهد که برای متن ترجمه شده، تصاویر را دوباره نقاشی نکرده اند بلکه آنها را از کتاب اصلی مجزا و منفک نموده و به متن ترجمۀ ترتیب داده شده برای هشام، ضم نموده اند.
9 ـ ابواسحق ابراهیم اصطخری، در کتاب مسالک الممالک ـ ذیل (ذکر بناهای فارس) ـ می نویسد: «به ناحیت سابور کوهی هست؛ در آن کوه صورت هر پادشاه و مرزبان و موبد و معروفی کی در پارس بودست، کرده اند. و آنجا کسانی اند کی صورتها و قصه های آن همه نبشته دارند. و این قوم به ناحیت ارغان به حصن الجص باشند». ممکن است میان آن چیزی که اصطخری بیان داشته: (صورتها و قصه های آن همه نبشته دارند) با کتاب مورد بحث ما (الصُّوَر) نسبتی باشد؛ و البته جالب توجه است که اصطخری نه تنها با مسعودی و حمزۀ اصفهانی همعصر بوده، بل میان مرگ آنان نیز فاصله زمانی قابل توجهی وجود نداشته است.
10 ـ صاحب کتاب مجمل التواریخ در باب دهم تألیف خود، آنجا که به عهد (و روزگار) شاپور ذوالاکتاف می پردازد، می نویسد: «مانیِ مصوِّر به مشرق پیدا گشت و کتاب صُوَر بنهاد و خلقی متابع او شدند تا ...» چنانکه مشخص است غرض از کتاب صُوَر، کتاب ارژنگ مانی است که آنچنان که در کتب ادبی و تاریخی مسطور است کتابی بوده شگرف با تصاویر بدیع و دلکش که مانی آن را برای بهرام (بهرام اول ساسانی) ترتیب داده بود.
11 ـ هر چند، مطابق آنچه گفته آمد، آن چه که مسعودی و حمزه اصفهانی از کتاب الصُّوَر نقل می کنند در اصل شرح مشاهدات آنان از پرده های نقاشی کتاب مزبور بوده و نه نقل مطالب مکتوب کتاب، با این حال باز می توان بر اساس همان اطلاعات ضمنی ای که از کتاب به دست می آید استنباط هایی نمود:
الف ـ با توجه به سیر زمانی ای که این کتاب برای تکمیل شدن (مرگ هر کدام از شاهان و افزودن تصویر وی به تصاویر پیشین) داشته، به نظر می توان آن را آخرین کتاب پیش از اسلام ایران، یا به عبارتی نخستین کتاب پس از اسلام ایران دانست.
ب ـ اطلاع از وجود یک آئین یا سنت بدیع (ثبت نگاره ی هر یک از شاهان خاندان سلطنتی و حفظ و نگهداری آن ها در یک مجموعه) که در دنیای قدیم کم نظیر یا شاید بی نظیر بوده است.
ج ـ آگاهی از این مطلب که پیش از عبدالله بن مقفع (که بنا بر شهرت نخستین کسی است که کتب پهلوی را به عربی برگردانده است) هم ما ترجمه (و بنابراین شاید ترجمه هایی) از پهلوی به عربی داشته ایم.
د ـ اطمینان از این که فهرستی که از شاهان ساسانی در کتاب الصُّوَر آورده شده، تنها فهرست مورد قبول و رسمی از شاهان (از نظر تعداد و اسامی) این سلسله ـ در نگاه دربار ساسانی ـ بوده است.
* کتاب حاضر:
آنچه بعد از این گفتار ملاحظه می نمایید، ترجمه ی فارسی توصیفات حمزۀ اصفهانی از تصاویر کتاب الصُّوَر است، که توسط مؤلف مجمل التواریخ انجام گرفته. چنانکه گفته آمد صاحب مجمل توصیفات مذکور را با توضیحات اجمالی ای همراه نموده و آن را به عنوان بخش ساسانیان، در روایت نخست از تواریخ مربوط به سرزمین ایران، در کتاب خویش قرار داده است. چون آوردن توصیفات مورد نظر بدون پس زمینه ی کتاب مجمل التواریخ آن را متنی به اصطلاح پا در هوا نشان می داد، بخش مربوط کتاب مجمل را هم به تمامی آورده ایم تا متن شکل یک رساله را به خود بیابد. برای بعض موارد توضیحاتی آورده شده تا خواننده کمابیش از مراجعه به دیگر کتب بی نیاز گردد. این توضیحات بیشتر برگرفته از کتاب خدای نامه است که پیشتر به توسط نگارنده ی این سطور به چاپ رسیده است. کتاب، سوای مقدمه ی حاضر ـ که به معرفی اجمالی کتاب الصُّوَر و همچنین ردیابی آن در غبار تاریخی پرداخته ـ حاوی ضمائمی نیز هست. آنچه در بخش ضمائم آورده شده به شرح ذیل می باشد:
الف ـ (کتاب الصُّوَر) ـ معرفی ای است که شادروان ذبیح الله صفا در تألیف نفیس خود: «حماسه سرایی در ایران» از کتاب الصُّوَر آورده است.
ب ـ (کتاب صورت شاهان ساسانی) ـ مقاله ای است از شادروان محمّد دبیرسیاقی، در معرفی کتاب الصُّوَر.
ج ـ (التنبیه و الاشراف) ـ شرحی است که مسعودی از مشاهده ی کتاب الصُّوَر در تألیف خویش آورده است.
د ـ (سَنی ملوک الأرض و الأنبیاء) ـ آنچه حمزۀ اصفهانی از پوشش پادشاهان ساسانی در کتاب الصُّوَر مشاهده نموده و در تألیف خویش آورده را برای ملاحظه و مقایسه، در این بخش آورده ایم.
ه ـ جداول ملوک ساسانی ـ نفرات و همچنین سال های سلطنت پادشاهان ساسانی، در کتب تاریخی بسیار پریشان و مشوش است آنچنان که شاید نتوان فهرست جامعی (صحیح و مشترک) ذیل این عنوان از آنان ترتیب داد. این معضل از همان ابتدای تاریخنگاری برای عهد ساسانیان دامنگیر مورخان بوده چنانکه ابوریحان بیرونی نیز در شاهکار کم نظیر خود «آثارالباقیه» ـ که در آن به مبادی تواریخ و گاهشماری ملل و امم پرداخته ـ به این معضل اشاره می کند. وی در میان روایات متفاوتی که از شاهان ساسانی و مدت سلطنت این سلسله در دست داشته چند روایت را به شکل جداولی در تألیف خویش می آورد. مشاهده و مقایسه این جداول شاهدی بر تشتت آرای مورخان در موضوع گفته شده می باشد. در میان این روایات (جداول)، نخستین روایت (جدول) از لحاظ مدت سلطنت پادشاهان ساسانی با آنچه مسعودی از این موضوع ـ به نقل از کتاب الصُّوَر ـ بیان می دارد نزدیک است (مسعودی این مدت را 433 سال و 1 ماه و 7 روز ذکر می نماید و ابوریحان بیرونی ـ در روایت مزبور ـ 431 سال و 6 ماه و 7 روز) برای مزید فایده تمام جداول مربوط به پادشاهان ساسانی را ـ با تصحیحات بایسته ـ از کتاب ابوریحان، در این بخش آورده ایم.
و ـ القاب پادشاهان ساسانی ـ القابی که از پادشاهان ساسانی در کتب تاریخ ذکر می شود نیز بعضاً یکسان و یکدست نیست. برای رفع این نقیصه و به دست داشتن یک فهرست کمابیش صواب از القاب پادشاهان ساسانی آنچه ابوعبدالله محمد بن احمد بن یوسف خوارزمی در تألیف خویش ـ مسمی به «مفاتیح العلوم» ـ ذکر کرده است را در این قسمت آورده ایم.
ز ـ اندر یاد کردن که ... ـ این قسمت در اصل بخش «عهد (روزگار) ساسانیان» باب دهم کتاب «مجمل التواریخ» است. هر چند ظاهراً با موضوع مورد بحث ما (کتاب الصُّوَر) ارتباط مستقیمی نمی دارد اما بنابر آنچه مسعودی در باب محتویات کتاب الصُّوَر آورده: «... با ذکر ... حادثه ها و اتفاقات مهم که به دوران [هر] پادشاهی پدید آمده بود) به نظر نقل بخش مربوط، چندان هم بی ربط به کتاب مورد بحث ما نباشد.
ح ـ اندر نواویس ملوک عجم ـ بخشی است ترکیب یافته از مطالب دو باب از ابواب کتاب «مجمل التواریخ» که چون موضوع آن با محتویات کتاب الصُّوَر بی ارتباط نیست، آن را از کتاب مزبور نقل نموده ایم. بخش اصلی که عنوان و محل دفن هر یک از پادشاهان ساسانی می باشد برگرفته از باب بیست و دوم کتاب مجمل التواریخ است با عنوان: «در ذکر حفایر و نواویس و دفینۀ پیغامبران و پادشاهان و خلفا که بر چه سان بوده است» (که عنوان آن گویای محتوای آن می باشد) و آنچه که میان نام هر پادشاه و محل دفن وی قرار داده شده، و به چگونگی مرگ هر یک از پادشاهان ساسانی مربوط می شود، مقتبس از فصل دوم از باب نهم کتاب مجمل التواریخ است.
در انتهای مقال ذکر چند نکته بایسته است:
نخست آن که: چنانکه مکرر گفته آمد، مطالبی که از کتاب الصُّور نقل می شود در اصل توصیفات ناظران است از تصاویر نقش شده در آن کتاب و نه نقل مطالب مکتوب در آن، بر این اساس باید اذعان داشت که غیر از آگاهی یافتن بر محتوای کلی کتاب و اطلاع ضمنی از مطالب آن، آن چه که مستقیم و بی واسطه از مطالب خود کتاب الصُّور می دانیم یکی نام (و تعداد) پادشاهان مذکور در آن است و دیگر مدت زمان سلطنت ساسانیان.
دو دیگر آن که: مسعودی در کتاب خود عنوان می نماید که تصویر 27 تن (25 مرد و 2 زن) از پادشاهان ساسانی در کتاب الصُّور آورده شده حال آن که حمزه ی اصفهانی (و به تبع آن صاحب مجمل التواریخ) شرحی از پوشش 26 تن (24 مرد و 2 زن) را در کتاب خویش می آورد. علت این اختلاف یا نقصان مشخص نیست.
سه دیگر آن که: این توضیح مسعودی که: «صورت پادشاهانی که به جنگ بودند ایستاده و پادشاهانی که به کاری می پرداخت نشسته بود» را نتوانستم چندان با قرائن موجود از اعمال پادشاهان ساسانی مطابقت نمایم. به نظر می رسد مقصود مسعودی، در این سخن، اعمال و افعال پادشاهان مورد بحث در ایام آخر حیات شان (که منتهی به مرگ می شود) بوده و نه در طول سلطنت شان، اما می توان مشاهده نمود که مثلاً: یزدگرد اول (بزه کار) ـ که زمان مرگ در حال تغسیل خود بوده و سپس به واسطۀ لگد اسبی کشته می شود ـ را حمزه ی اصفهانی (مقتبس از کتاب الصُّوَر) به صورت ایستاده توصیف می نماید حال آن که مطابق سخن مسعودی می بایست نشسته نقش می شده؛ یا عکس مطلب: فیروز بن یزدگرد ـ که مرگش حین جنگ با خاقان بوده ـ را به حالت نشسته وصف می نماید، در حالی که می بایست ایستاده نقش می گردید؛ یا این که: تصاویر شیرویه بن پرویز و اردشیر بن شیرویه ـ که اولی به کاری (جنگ، عمارت و ...) مشغول نبوده و دومی را هم در حال مستی به قتل می رسانند ـ را حمزه ی اصفهانی به صورت ایستاده عنوان می نماید حالی که باید نشسته می بودند، و قس علی هذا.
و دیگر آن که: مدت سال های سلطنت ساسانیان را ـ به این خاطر که بنا بر تصریح مسعودی، در کتاب الصُّوَر ذکر شده بود ـ در متن حاضر آورده ایم، و همچنین توضیح وی درباره ی تاریخ ترجمه، مأخذ و مرجع کتاب ترجمه شده و شخصیتی که کتاب برای وی ـ از پارسی (پهلوی) به عربی ـ برگردانده شد (هر دو مورد به نقل از مسعودی و میان دو قلاب)
* تصاویر کتاب:
در انتهای کتاب تصاویری چند از پادشاهان ساسانی ـ مقتبس از حجاری ها و تندیس ها و تصاویر منقوش بر ظروف و محکوک بر سکه های آن دوران ـ آورده شده تا شاید دورنمایی باشد بر آنچه در کتاب «الصُّوَر» به تصویر کشیده شده بود.
اردشیر آل علی
مرداد ماه 1402 خورشیدی
🔸در صورت تمایل میتوانید این کتاب ارزشمند را با تخفیف 10٪ با قیمت 133.200 تومان از فروشگاه اینترنتی تهیه نمائید.
https://basalam.com/shabnama96/product/11738318
🔸و یا با تخفیف 15% به صورت پیامکی با قیمت 125.800 تومان از شماره 09127564990 به صورت غیرحضوری تهیه نمایید.
✅ دانلود رایگان 18 صفحه اول کتاب از لینک زیر
https://eitaa.com/Shabnama96/2351
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
شماره اختصاصی کتاب: 4021127
موضوع: ادبیات فارسی، تاریخ ادبیات، کُتُب کهن
الصُّوَر: کتاب نگارههای پادشاهان ساسانی
اردشیر آل علی
رقعی، 90 صفحه / چاپ اول، 1402 / 148000 تومان
شابک: 5-96-6147-622-978
توضیحات: این کتاب آخرین کتاب پیش از اسلامِ ایران است که توسط استاد آل علی تدوین و عرضه شده است تا راهنمای پژوهشگران و علاقهمندان ادبیات پارسی باشد.
🔸در صورت تمایل میتوانید این کتاب ارزشمند را با تخفیف 10٪ با قیمت 133.200 تومان از فروشگاه اینترنتی تهیه نمائید.
https://basalam.com/shabnama96/product/11738318
🔸و یا با تخفیف 15% به صورت پیامکی با قیمت 125.800 تومان از شماره 09127564990 به صورت غیرحضوری تهیه نمایید.
✅ دانلود رایگان 18 صفحه اول کتاب از لینک زیر
https://eitaa.com/Shabnama96/2351
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
4021127_Assovar_20W.pdf
29.99M
#کتاب_دوستت_دارم
#طرح_بیست
دانلود رایگان فایل 18 صفحه اول از کتاب «الصُّوَر: کتاب نگارههای پادشاهان ساسانی، آخرین کتاب پیش از اسلامِ ایران»
رقعی|90 صفحه|148.000 تومان
#نحوه_خرید:
1️⃣خرید پیامکی و تلفنی👇
با تخفیف 15 درصد: 125.800 تومان
نام کتاب را پیام دهید به: 09127564990
2️⃣فروشگاه آنلاین اینترنتی 👇
با تخفیف 10 درصد: 133.200 تومان
🆔 https://basalam.com/shabnama96/product/11738318
فروش با شرایط مندرج در این اطلاعیه #به_مدت_محدود میباشد.
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
#کتاب_رایگان
📌 دایره المعارف فرهنگ سیاسی
بهروز شکیبا
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
دائره_المعارف_فرهنگ_سیاسی.PDF
6.86M
📚فایل کتاب
📌دایره المعارف فرهنگ سیاسی
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
🔸حداقل #20_درصد #تخفیف_بیشتر
🔹به مناسبت دهه مکتب مقاومت
1️⃣فقط تا پایان دی ماه 1402
2️⃣ویژه خریدهای پیامکی یا ایتایی
✅به مناسبت دهه #مکتب_مقاومت و به منظور تکریم شهدای مقاومت و به امید پیروزی رزمندگان #فلسطین و گرامیداشت شهدای کرمان، انتشارات شبنما تا پایان دی ماه 1402، علاوه بر تخفیف های قبلی، 20 درصد تخفیف بیشتر، ویژه فرهیختگانی که از طریق پیامک یا ایتای شماره 09127564990 اقدام به خرید نمایند، اعمال می کند.
ا--------------------------------------
با #انتشارات_شبنما به راحتی به یک #نویسنده تبدیل شویم👇
🆔 https://eitaa.com/Shabnama96
هدایت شده از به وقت تشکیلات
32.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بازسازی صحنهی عملیات تروریستی کرمان
توضیح کامل اتفاقی که افتاد رو توی این کلیپ ببینید
#سردار_سلیمانی #حاج_قاسم
#ایران_تسلیت #کرمان_تسلیت
┄┅✧✾══✾🔸✾══✾✧┅┄
#کانال_به_وقت_تشکیلات
🆔 @B_W_Tashkeelat