eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
30.4هزار دنبال‌کننده
13.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر روز یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور و اصلا چرا باید مرجع تقلید انتخاب کنیم؟! ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
animation.gif
5.6K
💕 مشخص نکردن مهریه در عقد 💕 💠 سؤال: عدم ذکر ـ عمدا یا به خاطر فراموشی ـ در و موقت، چه حکمی دارد؟🧐 💜 جواب: در عقد دائم، ذکر مهریه شرط نیست و اگر مهریه معین نشود، صحیح است و چنانچه آمیزش جنسی صورت گرفته باشد زن مستحق است؛ 💜 ولی در تعیین و ذکر مهریه، جزء ارکان عقد بوده و بدون آن عقد باطل است. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
🤗 🤗 🔴متن سوال: الف) آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر، نذر کند؟ ب) در صورت منع پدر، آیا باید به نذرش عمل نماید؟  💠امام (رحمة الله علیه) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر هم عمل به نذر واجب است. 💠آیت الله (رحمة الله علیه) الف) بسمه تعالي: لزوم اذن والد، محلّ تأمّل است و احتياط مناسب در هر مورد مراعات شود. ب) بسمه تعالي: با منع پدر، حلّ مي شود نذر او.(عمل به آن لازم نیست)  💠 امام (دام ظله العالی) الف) مانعي ندارد ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا كند و پدر حق ندارد از انجام آن، جلوگيري كند. 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر نهی پدر از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء پدر باشد نذرش باطل است. 💠 پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف) مي‌تواند نذر كند. ب) اگر عمل به نذر مایه آزار پدر باشد در اين صورت نذر او صحيح نيست. (عمل به آن لازم نیست) 💠 پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر پدر فرزند را از عملي كه نذر كرده منع کند، نذرش منحل مي‌شود. (عمل به آن لازم نیست) 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی)  الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر نذر منحل می‌شود. (عمل به آن لازم نیست) ↩️منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر روز یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله
یکی میگفت هدف انسان مهمه نه اینکه حجاب داره یا نداره🙄 ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
بردن وسایل زیارتگاه ها یکی از کارهای غیر شرعی که در میان بعضی از مردم وجود دارد این است که وسیله ای از وسایل مکان های مقدس را با خود به عنوان امانت می برند تا توفیق زیارت مجدد یابند یا حاجتشان برآورده شود. در حالی که این کار سرقت محسوب شده و گناه است، مانند بردن مهر، تسبیح یا ظرفی از مکان های مقدس. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
animation.gif
5.6K
احکام صدقه📪 ◀ 1. بعد از تحویل صدقه به فقیر پس گرفتن و انصراف از آن شرعاً ممکن نیست.🚫 ⬅ 2. واسطه شدن ♻ برای رساندن صدقه به دیگری مستحب است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: کسی که صدقه شخصی را به نیازمندی برساند، مانند صدقه دهنده اجر دارد و اگر صدقه در دست چهل هزار نفر بچرخد و سپس به فقیر برسد، برای هر چهل هزار نفر اجر کامل است . ⬅ 3. آنچه به فقیر صدقه داده‌­ایم کراهت شدید دارد ‼ که با یکی از عقود (مثل بیع، مصالحه) به ملک خود درآوردیم؛ یعنی همان مال را مثلاً از فقیر بخریم. ⬅ 4. ردّ 👊 سائل مکروه است؛ اگرچه گمان داشته باشیم بی­‌نیاز است. لذا مقداری اگر چه اندک، به او بدهیم. (مگر اینکه خلاف قانون کشور باشد و نوعی کلاه برداری باشد) ⬅ 5. درخواست صدقه و کمک بدون احتیاج،🙌 کراهت زیادی دارد. بلکه در صورت احتیاج نیز مکروه است. ⬅ 6. صدقات را به سید 💚 می‌توان داد. ولی زکات (اعم از زکات مال و زکات فطره) را در صورتی می‌توان به سید داد که پرداخت­‌کننده خودش سید💚 باشد. ⬅ 7. در صدقات مستحبی،🎁 فقیر بودن ، شیعه بودن یا مسلمان بودن صدقه گیرنده شرط نیست. لذا به پولدار، کافر در پناه اسلام و سنی نیز می‌توان صدقه مستحبی داد. اما به کافر حربی و ناصبی نمی­‌توان صدقه داد. 📚 منبع: رساله آموزشی مقام معظم رهبری. احکام صدقه ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
📚 میزان پوشش لازم برای زنان در نماز ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر روز یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله
📌دست گذاشتن بر روی زانو در حال : ✅پاسخ: 🔺مشهور مراجع: دست گذاشتن بر روی زانو در حال رکوع واجب نیست وهمین که نمازگزار به اندازه رکوع خم شود کافی است . 🔺آیات عظام مکارم، سبحانی، رهبری : بنابراحتیاط واجب نمازگزار باید در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله 1023 ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
animation.gif
5.6K
💬 سوال: 1⃣ 🔸 آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول را پرداخت میکنیم اشکال شرعی دارد ؟ 2⃣ 🔸بر فرض که اشکال نداشته باشه این پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت میکنیم و سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط دادیم آیا خمس تعلق میگیره ؟ 👇👇👇👇
💢 حکم وضو با اثر چسب زخم 💠 سوال: مدام سرُم و آمپول می زنم و اثر چسب زخم روی دستم هیچ وقت کاملا پاک نمی شود و برطرف کردن آن مشقت زیادی دارد. آیا برای وضو اشکالی پیش می آید؟ پ✍🏻 پاسخ : اگر پاک کردن خیلی سخت باشد، هنگام وضو روی همان چسب به عنوان «جبیره» وضو بگیرید. [1] ✅ آیت الله بهجت: باید به دستور جبیره عمل کنید و احتیاط مستحب است که هم تیمم و هم وضوی جبیره ای را انجام دهید. [2] ✅ آیت الله سیستانی: وظیفه شما تیمم است؛ مگر آن که چسب در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمم جمع کنید (یعنی هر دو را انجام دهید). [3] ✅ آیت الله صافی: باید به دستور جبیره عمل کنید و بنابر احتیاط واجب اگر چسب هیچ قسمتی از اعضای تیمم را فرانگرفته یا تنها بعضی از محل تیمم را گرفته، تیمم هم بنمایید. [4] ---------------- 🔺 پی نوشت: [1]. امام، توضیح المسائل، م 338؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 333؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجبائر، م 14 و استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 69 و ج3، س 141 و استفتا. [2]. بهجت، توضیح المسائل، م 342 و وسیله النجاه، م 169. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 337 و المسائل المنتخبه، الجبائر، م 132 و منهاج الصالحین، ج1، م 104. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 344. >>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 158 ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
✅ پاسخ: 🔹1⃣ آیت الله خامنه ای: در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد. 2⃣ اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد. ➖➖ 🔹آیت الله مکارم شیرازی: 1⃣ در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد. 2⃣ چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣ فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است. 2⃣ اگر برای تهیه خودر مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد 🔹آیت الله وحید خراسانی: 1⃣پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد. 2⃣ به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد. 🔹آیت الله فاضل لنکرانی: 1⃣ خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است. 2⃣ پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده است خمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
📌حکم جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی ✅ پاسخ: 🔺مشهور مراجع: جابجا گفتن رکوع و سجده به طورعمدی اشکالی ندارد.( گزار می تواند هر ذکری را که به اندازه سه سبحان الله باشد در و بگوید). 🔺آیات عظام گلپايگاني زنجاني مكارم سبحانی: جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1028 ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
❓پرسش ارکان نماز چيست؟ 📿 پاسخ بعضی از واجبات نماز ركن است، يعنی اگر انسان آنها را بجا نياورد يا در نماز اضافه كند، عمدا باشد يا اشتباها، نماز باطل می شود. و بعضی ديگر ركن نيست، يعنی اگر عمدا كم يا زياد شود، نماز باطل می شود. و چنانچه اشتباها كم يا زياد گردد، نماز باطل نمی شود. و ركن پنج چيز است: اول: نيت. دوم: تكبيرة الاحرام. سوم: قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام، و قيام متصل به ركوع يعنی ايستادن پيش از ركوع. چهارم: ركوع. پنجم: دو سجده. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
📌سوال: اگه ما در راه برگشت از سفر باشیم و اول وقت‌مون توی راه و شکسته باشه، آیا باید صبر کنیم به منزل برسیم و کامل بخونیم؟ یا باید شکسته بخونیم و دوباره در منزل کامل بخونیم؟ یا همین یه‌باری که شکسته می‌خونیم، کافیه؟ ✅ پاسخ شما در اینجا مختار هستین؛ برای همین می‌تونین صبر کنین تا برسین خونه و بخونین یا توی سفر بخونین. ♻️اگرچه _وقت بخونین، هرچند شکسته، فضیلت داره. ⭕️نکته: اگه شکسته بخونین، وقتی به وطن برسین، نیاز به خوندن مجدد نماز و همون ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری: این قسمت رکوع ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
🔰 آنچه از مسافر در سفر ساقط می شود ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
💬 پوشیدن روسری با رنگ روشن با رعایت حجاب کامل و چادر اشکال دارد؟ 👈 پاسخ : لباس های رنگی برای خانم ها باید به حدی باشد که جلب توجه نامحرم نکند. ♨️جلب توجه در اینجا بدین معناست که باعث نشود که نامحرم نگاه خاصی به خانم کند و تحریک کننده باشد وهمچنین اگر باعث انگشت نما شدن نشود مشکلی ندارد -------------------------------- ادامه سوال🔽 به نظر شما روسری رنگی باچادر باعث این مسائل می شود؟ نظرها متفاوت است و ما قادر به تشخیص نیستیم. یعنی خانم ها جز رنگ مشکی هیچ رنگ دیگری نباید استفاده کنند؟👇 ✅پاسخ : بسته به عرف محل زنگی شماست اگر عرف است و جلب توجه نمیکند مشکلی ندارد ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر روز یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله
🤯 🤯 ❓متن سوال: کفّارة شکستن عهد چقدر است؟ 🔰امام (رحمة الله علیه) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰امام (دام ظله العالی) «بسمه تعالي» مانند كفّارة افطار عمدي يك روز از ماه مبارك رمضان است 🔰آیت الله (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰آیت الله (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰آیت الله (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰آیت الله (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰 آیت الله (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰آیت الله همدانی (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔰آیت الله (دام ظله العالی) 60 فقير را سیر کند يا دو ماه روزه بگيرد.  🔸منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
❓ من نمی‌دانم چند سال نماز نخوانده‌ام ، بین ۳ تا ۵ سال براورد می‌کنم چند سال باید قضا کنم؟ ✔️ پاسخ ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
✍️پاسخ: مقصود از بیمار مشرف به مرگ، بیماری است که پزشکان و یا دیگر افراد خبره از ادامه زندگی او ناامید شده و اعلام می‌کنند که مرگ او به زودی فرا خواهد رسید. 🔸بر اساس مبانی فقهی، اگر شخصی به صورت عادی بیمار شود و بیماریِ او به مرگش متصل نشود، مانند شخص سالمی است که در اموالش هرگونه بخواهد می‌تواند تصرف کند و تمام تصرفات او در اموالش نیز نافذ است. اما اگر بیماریِ او به مرگش متصل شود، برخی فقها معتقدند، وی محجور شمرده شده و تصرف وی در اموالش محدود می‌گردد. 🔹فقها معیارهای گوناگونی برای شناخت مریض مشرف به مرگ ارائه داده‌اند: هر بیماری خطرناکی که احتمال مرگ در اثر ابتلا به آن زیاد باشد، بیماری مشرف به مرگ است. 🔸ویژگی بارز این قبیل بیماری‌ها آن است که بیشتر افراد مبتلا به آنها دچار وحشت و اضطرابی دائمی هستند، آن‌گونه که از زندگی خود قطع امید کرده، هر لحظه در انتظار فرا رسیدن مرگ خویش به سر می‌برند. شاید به همین دلیل است که در فقه از آنها با عنوان امراض مخوف یاد شده است. 🔹 هر بیماری که شخص بر اثر ابتلا به آن بیماری و در ادامه آن بمیرد، بیماریِ مشرف به مرگ شمرده می‌شود. هر بیماری که عرفاً مرگ‌آور باشد، بیماری مشرف به مرگ محسوب می‌شود، اگرچه بیمار با وجود آن، مدتی طولانی به زندگی ادامه دهد و به اصطلاح پس از ابتلا به آن فوراً نمیرد. 🔸با توجه به تعاریف بالا می‌توان گفت؛ بیمار متصل به مرگ مربوط به کسی است که از انجام امور عادی و روزمره خود به یک‌باره ناتوان شود و پزشکان بر کشنده بودن بیماری او - به صورت موردی و با ملاحظه نوع بیماری - گواهی دهند و سرانجام فرد مورد نظر با همان بیماری از دنیا برود. 🔷در مورد محجوریت بیمارِ مشرف به مرگ نیز نظرات متعددی از سوی فقها ارائه شده است: 🔸 بعضی از فقهای متقدم هیچ تفاوتی میان تصرفات مالی شخص بیمار و سالم از حیث نحوە نفوذ این تصرفات قائل نبودند. 🔹برخی فقها، دامنه‌ی نفوذ تصرفات تبرعی بیمار مشرف به مرگ را به ثلث اموال او محدود کرده و در بیش از این مقدار، اجازه‌ی ورثه را لازم دانسته‌اند. 🔸در میان فقهای معاصر، برخی، با وجود اقوی شمردن نظریه‌ی دوم، نظریه‌ی عدم نفوذ منجزات بیمار مشرف به مرگ را در بیش از ثلث، ضعیف دانسته‌اند. از این‌رو، تمام تصرفات بیمار، حتی در بیماری مشرف به مرگ او نافذ خواهد بود. 💠بنابر این، با توجه به این اختلاف نظرها، در حال حاضر، قانون‌گذاران در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران -که برگرفته از آیات و روایات و متأثر از آرای فقیهان است - بیماری متصل به مرگ را در شمار اسباب محجوریت به شمار نیاورده‌اند. ┏━💠💠🆔💠💠━┓ 🌟@tasvir12🌟 ┗━💠💠🆔💠💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر روز یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله صلی‌الله‌علیڪ‌یااباعبدالله