⭕️ قطع دست دزد
❓چرا احکامی مثلِ قطع دست که تصریحِ قرآن است اجرا نمیشود؟ شاید قطع دست، یعنی قطعِ سوء استفاده! چون بریدن دست یعنی حذفِ یک نانآور و تولید معلول. یعنی بیآبرو شدن!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ چرا اجرا نمیشود؟!
❗️بنظر میرسد در اجرایِ برخی از احکام الهی مثلِ تازیانهی زناکار، قطعِ دست دزد، افشای چهره منافقان یا اعدامِ مفسدانِ سیاسی و اقتصادی، اجحاف و کوتاهی وجود دارد. البته در سالهای اخیر، کم و بیش قطعِ دستِ دزد اجرا میشود، اما کار رسانهای، کم است.
☝️اگر برخوردِ خشن با متخلفین، تبعاتِ حقوق بشری دارد، خب داشته باشد! ما با انقلابِ سالِ 57 آب از سرمان گذشته حالا چه یک وجب و چه صد وجب! آنها با کلِ نظام و اسلامِ ما مخالفند و طبیعی است که با حدودِ الهی هم مخالفت کنند.
✍️ یک روز با حجابَش مخالفت میکنند، روزِ دیگر با عزاداریها و روزی هم با اعدام و سنگسار. اقتضایِ دشمنانِ اسلام، مخالفت است! متاسفانه برخی از مسئولینِ ما نیز دایهی مهربانتر از خدا شدهاند و به نوعی تسلیمِ جوسازیهای دشمن!
📣 اگر بفرمودهی آیهی دومِ سوره نور، چند مُفسدِ اخلاقی را وسط میدان شهر 100 تازیانه بزنند... اگر مفسدین اقتصادی را دست ببرّند و محاربانِ سیاسی را بدونِ تسامح محاکمه کنند، ما متخلفی نخواهید داشت در کشور. کسی جرأت تعرض و تجاوز و دست درازی نخواهد داشت.
🗣رسولِ خدا میفرماید: "اقامهی یکی از حدود الهی، بهتر و با برکتتر است از بارانِ 40 روزه در سرزمینهایِ خدا". یا در روایت دیگر میخوانیم: "اگر یکی از حدودِ الهی در زمین اقامه شود، بهتر است از عبادتِ 60 سال".
2️⃣ معنای آیهی سرقت:
➕ آیهی سرقت در سوره مائده/38 آمده است: "وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما...". یعنی دزد، چه مرد باشد و چه زن، پس قطع کنید دستشان را.
❌ برخی شُبهه میکنند منظورِ آیه این است که سوء استفاده از مالِ مردم را قطع کنید نه دستَش را!! اما از این تفسیرِ ذوقی و بیمبنا که بگذریم ظاهرِ آیه به روشنی میگوید باید دستِ بدنِ او را بُرید.
✍️ معنایِ "قطعِ سوء استفاده" یک معنایِ کنایی است. اگر در یک جمله تردید داشته باشیم که آیا مُرادِ متکلم، تصریح است یا کنایه، اینجا اصل بر آن است که بگوییم "تصریح" است مگر قرینهای بیابیم بر کنایهای بودن.
➕ در انتهای همین آیه میخوانیم: "جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّه". یعنی این قطع، جنبه مُجازات و تنبیهی دارد. با این قرینه، معنایِ تصریحیِ آیه تایید میشود.
☝️اهلبیت، آشناترین افراد با قرآن هستند. سیره امامانِ بزرگوار این بود که دستِ دزد را ـ بعد از احرازِ شرایط ـ از انگشتان قطع میکردند.
3️⃣ شرایطِ قطع دست:
🔔 برای اقامه حدِ سرقت، 16 شرط در روایات آمده که تا قبل از تحققِ آن شرایط، حد سرقت جاری نمی شود.
✍️ مادهی 198 قانونِ مجازات اسلامی، سرقتی را موجب حدّ میداند که تمامِ شرایطِ زیر را دارا باشد:
👈 1. سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد.
👈 2. سارق در حال سرقت عاقل باشد.
👈 3. سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد.
👈 4. سارق قاصد باشد.
👈 5. سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است.
👈 6. سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است.
👈 7. صاحب مال، مال را در حرز (حفاظ) قرار داه باشد.
👈 8. مقدار مالِ مسروقه، به اندازهی نصاب (5/4 نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله میشود) باشد.
👈 9. سارق مضطر نباشد
👈 10. سارق پدر صاحب مال نباشد
👈 11. سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.
👈 12. حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد
👈 13. مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد
👈 14. مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد
4️⃣ قطع دست = تولید معلول
✍️ امامِ جواد میفرمایَد دستِ دزد از بُنِ انگشت بُریده میشود و کفِ دست به بالا باید باقی باشد. پس کلّ دست قطع نمیشود تا توانائیِ کار و تلاش از او گرفته شود. خیلیها امروز بدلیل تصادف یا صانحهی کاری، انگشتشان را از دست دادهاند.
☝️بعنوان نمونه، بنده یک نجّار میشناسم از اقوامِمان که انگشتشان را زیرِ ارّهی برقی از دست دادند. اما مثلِ گذشته مشغول کار هستند و از لحاظِ مالی هم مرفّه محسوب میشوند. پس معلولیت در این حدّ مانعِ جدّی برای فعالیتِ اقتصادی و اجتماعی نیست.
❗️لزومی هم ندارد جنابِ دزد در ارتباطاتِ گستردهی اجتماعیِ امروزینَش همه جار بزند و در روزنامههای کثیر الانتشار اعلام کند که دلیلِ قطعِ انگشتِ من، دزدی بوده تا حیثیتِ اجتماعیاش در معرضِ خطر قرار گیرد. فاش شدن یا نشدنِ این موضوع، بستگی به خودِ دزد دارد.
🆔 @SinJimDin
ناحله الجسم.mp3
3.53M
⚫️ ناحله...
🏴 ناحلةَ الجسم یعنی نحیف و دل شکسته میری...😭
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ نماز جمعه
❓در مورد اهمیت و واجب بودنِ نماز جمعه توضیح دهید
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ عمل واجب به اعتبارِ متعلَق تکلیف به دو بخشِ تعیینی و تخییری تقسیم میشود:
1️⃣ واجبِ تعیینی: یعنی عینِ همان عبادت به شما واجب هست و گزینهی جایگزین نمیتوانیم برایش انتخاب کنیم. مثلِ نمازهای یومیه.
2️⃣ واجبِ تخییری: یعنی عبادتی به شما واجب شده که جایگزین نیز دارد و با ادای جایگزین، آن واجب از گردنِ شما ساقط میشود.
👌 وجوبِ نمازِ جمعه در عصرِ غیبتِ امام زمان از نوع دوم است. یعنی شما ظهرِ جمعه تا قبل از ظهورِ آقا حق انتخاب دارید بینِ دو گزینهی نماز ظهر یا نماز جمعه. اگه یکی از آندو را انتخاب کردید، دومیاش بر شما واجب نیست. البته در زمان حضورِ معصوم، نماز جمعه میشود واجبِ تعیینیِ بدونِ جایگزین.
☝️در این حکم، تفاوتی بینِ زن و مرد نیست. امام باقر میفرماید: "نماز جمعه فریضه است و اجتماع براى آن با امام، فریضه است. هرگاه شخصی بدون عذر، سه جمعه را ترک گوید فریضه را ترک گفته و کسى سه فریضه را بدون علت ترک نمىگوید مگر منافق". وسائل الشيعة/ج7/ص298 البته این حدیث، مربوط به عصرِ حضورِ امامِ معصوم است.
➕ اما به هر حال حتی در زمانِ غیبتِ امام نیز، فضیلت و اهمیتِ نمازِ جمعه از نمازِ ظهرِ روزِ جمعه بالاتر است و بهتر آن است که مومنین روزِ جمعه، گزینهی نماز جمعه را انتخاب کنند. برخی مراجع تقلید جهتِ حفظِ حرمتِ نماز جمعه گفتهاند: "احتیاط آن است که تا پایان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و عصر به صورت جماعت یا فرادی ترک شود".
👌دو خطبهی نمازِ جمعه در واقع، به منزلهی دو رکعت نماز است. البته نشنیدن خطبهها یا حاضر نشدن در هنگام ایراد خطبهها، موجب باطل شدنِ نماز جمعه نمیشود. فقها، حضور مأمومین را هنگام ایراد خطبه نماز جمعه واجب نمیدانند و و حتی کسی که به رکعت اولِ نماز جمعه نرسیده، میتواند به رکعتِ دومِ امام وصل شود و نمازَش صحیح است.
🆔 @SinJimDin
⭕️ نماز بدون مُهر!
❓اگر وسطِ نماز، بچه مُهرمان را برداشت چه کنیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
👌با بلند گفتنِ "الله اکبر" و اشارهی چشم و ابرو اگر میتوانید، او را متوجهِ خود کنید تا مُهر را برگرداند. گفتنِ الله اکبر بقصدِ ذکر (نه به قصد اینکه جزء و رکنِ نماز است) در هر جایِ نماز مُجاز است.
➕ اگر مأیوس شدید از بدست آوردنِ مُهر، بدونِ اینکه حالتِ نماز را بهم بزنید، بگردید بدنبالِ چیزی مثلِ کاغذ، سنگ، دستمالکاغذی یا هر چیز که سجده بر آن صحیح است.
☝️ اگر در آن نزدیکیها مواردِ بالا وجود نداشت، به ترتیبِ اولویتِ زیر پیش بروید (اولویت یعنی رعایت ترتیب، الزامی است):
1️⃣ به لباسی که از جنس کتان یا پنبه است سجده کنید.
2️⃣ اگر لباستان از این جنس نبود، لباس پشمی یا فرش
3️⃣ اگر اینهم نبود، روی فلزات و اشياء معدني مثلِ نگینِ انگشتر
4️⃣ اگر اینهم نبود بر پُشت دست.
⚠️ نکته: اگه کار به مرحلهی چهارم رسید، سجده را بر پشت دست بجا آورید و نمازتان را تا آخر ادامه دهید. نماز که تمام شد، اگر وقت باقی است، دوباره همان نماز را احتیاطا اعاده کنید و بخوانید. اگر وقت باقی نیست، قضا ندارد.
🆔 @SinJimDin
⭕️ نماز قضا
❓تعداد نمازهای قضایَم را نمیدانم و اینکه آیا باید به ترتیب بخوانم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ تعداد نمازِ قضا
✍️ تاریخِ رسیدن به سنِ تکلیف، قابل محاسبه است. در شناسنامه، تاریخِ تولدِ قمری هر کسی نوشته شده. از آن تاریخ تا الآن فرض کنید ده سال می گذرد. اینجا 4 حالت دارد:
👈 1. یقینا میدانید تعداد نمازهای قضا شده را: خب باید رکعت به رکعتِ نمازهای قضا شده را و تدریجا بجا بیاورید.
👈 2. حدودا میدانید چند سال قضا کرده اید: مثلا در این ده سال، تخمیناً چند سالش را سر جمع مطمئنید که نمازهایتان را خوانده اید؟ مثلا فرض کنید 9 سال. خب بقیه را قضا می کنید.
👈 3. احتمال میدهید بینِ دو عدد: اگر ذهنتان برود به این سمت که آیا یک سال نماز قضا دارید یا مثلا دو سال؟ اینجا همان مقدار کمتر را ملاک بدهید و یک سال نماز قضا به دوشتان است.
👈 4. ذهنتان به هیچ عددی نمیرود: اینجا با دفترِ مرجعِ تقلیدتان تماس بگیرید، آنها در موردِ مقدار نمازِ قضا، شما را راهنمائی خواهند کرد و به توافقی خواهید رسید.
📣 عباداتِ واجب، دِینِ شرعی است و تا قبل از مرگ باید بدهیهای عبادیمان را صاف کنیم. کسانی که نمازِ قضا دارند، تلنبار نکنند برای ایامِ کهنسالی. چون از کجا معلوم فردا زنده باشیم و از کجا معلوم در ایامِ پیری حالِ عبادت داشته باشیم با آن کسالت و بیماری؟
2️⃣ ترتیب نماز قضا
✍️ رعايت ترتيب در قضای نمازها لازم نيست؛ مگر نسبت به نماز ظهر و عصر از يک روز و همچنين مغرب و عشاي مربوط به يک روز. بنابراين، مي توانيد ابتدای تمام نمازهای صبح را قضا کنيد، سپس نمازهای ظهر، سپس نمازهای عصر، و پس از آن نمازهای مغرب، و سپس نمازهای عشاء.
☝️پس میتوانید مثلاً 50 نماز صبح بخوانید؛ بعدَش 50 نماز ظهر؛ سپس 50 نماز عصر؛ پس از آن، 50 نماز مغرب؛ و در نهایت، 50 نمازِ عشا بخوانید.
➕نکته: در نمازهای دو قلو یعنی ظهر با عصر یا مغرب با عشا، باید توجه داشت که قُلِ دوم از "نمازِ یک روز" باید پس از قُلِ اول باشد. یعنی مثلا شما وقتی اجازه دارید نمازِ عشای دهم را بخوانید که قبلا نمازِ مغربِ دهم را خوانده باشید. نماز عشای یک شب بر نماز مغربِ همان شب و نمازِ عصرِ یک روز بر نمازِ ظهر آنروز نمیتواند مقدّم باشد.
✍️ سادهترین حالتش این است که پس از اتمام قضای نماز صبحها بروید سراغِ نمازِ ظهر. پس از اتمامِ تمامِ نمازهای قضای ظهر، بروید سراغِ عصر و... . یا اینکه هر سری به تریب، صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا بخوانید
🆔 @SinJimDin
⭕️ بهار مؤمن
👌روزهایِ سرد و کوتاهِ زمستان، فرصتِ مناسبی است برای مؤمنانی که روزهی قضا به گردن دارند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بی تی اس
📹 اگر شما هم متوجهِ گرایشِ افراطیِ جمعی از نوجوانانِ ایرانی به فرهنگِ کُرهای شدهاید لطفا این ویدئو را ببینید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ جهاد با نفس
❓راه و روشِ جهاد با نفس، چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ در روایاتِ ما از جهادِ نظامی با نامِ "جهادِ اصغر" و از جهاد با نفس یا همان تهذیبِ نفس، با نامِ "جهاد اکبر" یاد شده است. جهاد با نفس یعنی کوشش در جهتِ پاکسازیِ خود از هر نوع زشتی و مقابله با خواستههای ناپسندِ نفسانی. این نوع جهاد دارای مراحلِ زیر است:
1️⃣ یقظه: ابتدا باید بیدار شد از خوابِ غفلت. کسی که خواب است به فکرِ تزکیه و پاکسازیِ درونِ خود نمیافتد. خَشم، یک بیماریِ مُهلک است. ابتدا باید دغدغهی زدودنِ خشم در وجودمان باشد؛ کما اینکه دغدغهی زدودنِ فلان بیماریِ جسمی را داریم.
2️⃣ تفکر: بالاترین عبادت، تفکر است. با خود خلوت کنیم و به آسمان نگاه کنیم در صُنعِ خدا بیندیشیم. در مفهومِ آیاتِ قرآن، تأمل و تدبر کنیم. به عاقبةُ الأمرمان و به عُمری که گذشت و رو به پایان است کمی فکر کنیم. کتابهای معرفتی و دینی بخوانیم. در محافلِ وعظ و ذکر شرکت کنیم و با افرادِ معنوی ارتباط بگیریم.
3️⃣ عزم: باید تصمیم بگیریم بر ادای واجبات، ترکِ گناهان، پرهیز از امور بیهوده، جبرانِ گذشته و پایداری بر مسیرِ حق. بقولِ امام خمینی: "تا نیروی جوانی دارید میتوانید هواهای نفسانیريال مشتهیات دنیایی و خواستههای حیوانی را از خود دور سازید، ولی اگر در جوانی به فکر اصلاح و ساختن خود نباشید، دیگر در پیری کار از کار گذشته است".
4️⃣ مشارطه: بینِ ما و خدا باید یک شرط و تعهدی بسته شود بر ترک معاصی و انجامِ تکالیف. بقولِ امام خمینی: "مشارطه آن است که در اولِ روز مثلاً با خود شرط کند امروز برخلاف فرمودهی خدا رفتار نکند و این مطلب را تصمیم بگیرد. معلوم است که یک روز خلاف نکردن امری است سهل و انسان به آسانی میتواند از عهده به در آید".
5️⃣ مراقبه: یعنی در تمامِ مدّت تعهد، مراقب باشد که خلافِ شرط و عهدَش رفتار نکند. یک مدل تعهد معنوی با عنوان "برنامهی عبادی" در این لینک آوردهام. بقولِ حضرت امام خمینی: "انسان باید مثل طبیب و پرستارِ مهربان از حال خود مواظبت نماید و مهار نفس سرکش را از دست ندهد".
6️⃣ محاسبه: وقتِ خواب، حساب و کتابِ روزمان را داشته باشیم. امام کاظم میفرمایَد: "از ما نیست کسی که هر روز نفس خود را محاسبه نکند". اگر کارِ خوبی داشتیم، شُکر کنیم و تلاش کنیم روزِ بعد آنرا بیفزاییم. اگر گناهی داشتیم توبه کنیم و در جبرانَش بکوشیم. بفرمودهی مولا: " آنکه نفسَش را حسابرسی کند، بر عیبها و گناهانش واقف گشته، از گناهان پوزش طلبد و در اصلاح عیبهایش بکوشد".
7️⃣ ضبط خیال: قوّهی تخیّل مانند پرندهای است که به هر سو پرواز میکند. اوهام فاسد و خیالاتِ باطل، زمینهی فسادِ روح و انحرافِ انسان را فراهم میکند. روش دور کردنِ افکارِ منفی را در اینجا توضیح دادیم.
🆔 @SinJimDin
⭕️ قرعهکشیِ وام
❓وامی که با قرعهکشی از صندوقهای قرضالحسنهی محلّی یا خانگی میگیریم چه حکمَش و خمسش چگونه است؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
💰اگر سپردهگزاران با رضایتِ قلبی مبلغی را در صندوق قرضالحسنهی خانگی یا محلّی بگذارند و متولیِ صندوق، با رعایتِ نوبت یا بر مبنایِ قُرعهکشی به همهی اعضاء متناوباً وام بدهد، این وام شرعاً مُجاز است و مصداقِ کارِ خیر.
❗️البته باید توجه داشت که هیچ یک از قرض دهندگان، نباید نیّت «قرض به شرط قرض» کنند یا زمانِ دریافت وام تعیین کنند. یعنی نباید در ذهنِشان این باشد که قرض میدهم بشرطی که اینکه مدّتی بعد به من وام بدهند! اگر این در ذهنشان باشد، "ربای حکمی" است و حرام.
🔔 متولّی صنوق اولاً باید به مراجعین بگویید اگر داشتیم قرض میدهیم و الا نمیدهیم. ثانیا زمانِ پرداخت وام و تسهیلات را اعلام نکند. در یک کلام باید هیچ قید و شرطی در هنگام قرض گرفتن و قرض دادن وجود نداشته باشد.
✅ مسئول صندوق مراجعین خود را باید اینگونه توجیه کند که شما به قصد خیر و رفع مشکلات مومنین به صندوق قرض دهید. هر زمان که موجودی صندوق کافی بود ما به شما و دیگر اعضای صندوق طبق توافق متولیان صندوق، وام خواهیم داد.
✍️ اینجا مسئول صندوق نه زمان وام را مشخص کرده؛ و نه مبلغ وام را؛ و نه هیچ کدام از طرفین در متن قرارداد «قرض به شرط قرض» راه قید نکردهاند.
📚ضمنا آقای سید جعفر ربانی کتابی نوشتهاند بنام "احکام صندوقهای قرضالحسنه" که خواندنِ آن برای تمامِ کسانی که صندوق قرض الحسنه دارند، واجب و ضروری است.
➕در مورد قرعهکشی هم آنچه در آیهی 90 از سورهی مائده به حرام بودنَش تصریح شده، "قُمار" است و نه قُرعه: "إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطان". اصطلاحِ مَیسِر در آیهی شریفه، خودِ قمار است و "الازلام" آلتِ قُمار.
➕ در قصهی حضرتِ زکریا، برای تعیینِ کفالتِ مریمِ مقدس، از قرعه استفاده کردند و قرآن نیز از آن، نهی نکرد. قاعدهی قُرعه حتی در فقهِ شیعه نیز وجود دارد: "القرعةُ لکلِ امرٍ مُشتبه". یعنی قرعه برای رفعِ امورِ مشتبه توصیه میشود.
👌خمس نیز به مالی تعلُق میگیرد که شما مالکَش باشید. در مقولهی وام (قرض) شما مالکِ پول نیستید. مالکِ پول، موظف به پرداختِ خمس است نه قرض گیرنده. بنابراین اگر مالکانِ پول، همه پولِ خمسداده را در صندوق گذاشته باشند، دیگر خمس به آن تعلق نمیگیرد. اما اگر خمسِ مالِ قرار گرفته در صندوق را نداده باشند، خمسش به عهده مالکان آن سرمایه است و هر کس باید خمسِ مقدارِ خودش را پرداخت کند.
➕ اما شما بعنوانِ وام گیرنده، همان مقدار از مالی را قسطش را پرداخت کرده اید را مالکید. اگر آن مقدارِ پرداخت شده را تا سرِ سالِ خمسی مصرف نکرده باشید، خمسش به دوشِ شما است.
🆔 @SinJimDin
⭕️ پوشش مشکی
❓لباسِ مشکی، آیا در نماز مکروه است یا همیشه؟ چرا پس پردهی کعبه، سیاه است؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
👕 لباسِ مشکی (بلوز، شلوار، مانتو، روسری، کت و...) در هر حال کراهت دارد طبقِ فتوایِ غالبِ مراجع تقلید. اسلام با تیرگی و تاریکی و سیاهی و غم و افسردگی، مخالف است. امامانِ ما لباس هایِ روشن و سفید به تن میکردند.
☝️این حکمِ کلّی البته استثنائاتی نیز دارد. عبا، عمّامه و چادرِ مشکی از این حکم، استثناء شدهاند و کراهت نداردند؛ چه در حالتِ عادی و چه در نماز. در تاریخِ صدر اسلام داریم که امّسلمه همسر پیامبر گفت: "زنان انصار با چادرهای مشکی تردد میکردند و پیامبر نیز نهی نکرد از این کار".
❌ بعضی از بانوانِ گرامی با مانتو، شلوار و روسریِ مشکی که کراهت دارد، نماز میخوانند اما با چادرِ مشکی که کراهت ندارد، نماز نمیخوانند!!
🕋 مشکی کردنِ جامهی کعبه، مبنایِ دینی ندارد و در قرونِ اخیر به این رنگ در آمده است. در عصرِ رسولِ خدا پارچهی سفیدِ مصری بنامِ "قباطی" و یا "بُردِ یمانی" بر کعبه آویخته میشد. بعد از رسولِ خدا نیز کعبه گاهی با رنگِ سبز و حتی قرمز و زرد پوشانده میشد.
✍️ تا اینکه در اواخرِ خلافتِ "ناصر" که یکی از خلفایِ عباسی بود، رنگِ پردهی کعبه به رنگِ مشکی درآمد.
👌 از برخی روایات استفاده میشود که سیاه، رنگِ بنی العباس، مشرکین و فراعنه میباشد. شاید یکی از دلایلِ کراهتَش تشبه به این اشقیاء باشد.
🆔 @SinJimDin
⭕️ رجعَت
❓در موردِ دورانِ رجعت، مختصراً توضیح دهید؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ در قرآن، بشکلِ صریح بحثِ رجعت مطرح نشده است. عمدهی استنادات ما در بحثِ رجعت به احادیث و روایاتِ معصومین بر میگردد. بعنوانِ مثال در زیارتِ آلِ یاسین به حقانیتِ رجعت، تصریح شده است: "و أَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لارَيْبَ فِيهَا".
👌 برخی از مفسرّین آیه ۸۳ از سوره نمل را به بحثِ رجعتِ منکرانِ دین مربوط میدانند: "و یومَ نَحشرُ من کلِ اُمَةٍ فَوجاً مِمَّن یکذِّبُ بآیاتِنا". یعنی روزى که ما از هر امّتى، "یک گروه" از كسانى كه آيات ما را تكذيب مىكردند محشور مىكنيم.
☝️نمیشود گفت این آیه مربوط به قیامت است. چون در قیامت، "همه" زنده میشوند و نه "یک گروهِ خاص". البته همانطور که گفته شد، قرآن در زمینهی رجعت، تصریح ندارد.
⏲ اما از روایتِ صحیحهی شیعه بر میآید که اندکی پیش از قیامِ امام زمان یا همزمان با قیام یا اندکی پس از قیام، رجعت اتفاق میافتد. "رجعت" از جمله معتقدات مسلّمِ شیعهی امامیه است و به معنای بازگشت به سوی دنیا، پس از مرگ و پیش از آخرت میباشد.
☝️علامه طباطبایی در کتابِ المیزان میگوید: "فرقههای غیرشیعی هر چند ظهور مهدی را قبول دارند ولی مسأله رجعت را انکار کرده و بنابراین اعتقاد به رجعت از ویژگیهای اعتقادی شیعه است".
🔔 رجعت، همگانی نیست بلکه مخصوص عدهی خاصی است. مثلا کسانی که کشته شدند، یا اهلِ قرائت دعای عهد هستند، یا مؤمنان خالص و مشرکان محض، یا اهلبیت علیهم السلام با همان بدنی در دنیا با آن زندگی میکردند دوباره باز میگردند.
👌مؤمنان خالص بر میگردند تا دینِ حق را یاری کنند و از حکومت جهانی اسلام، شاد شوند. کافرانِ محض نیز زنده میشوند برای اینکه خوار و ذلیل بشوند.
➕ بعد از اتمامِ دورانِ رجعت که ما نمیدانیم دقیقاً چند سال طول میکشد، قیامت بر پا میگردد. فاصلهی بینِ ظهور تا قیامت، دوران رجعت است و طبقِ روایات، اولین رجعت کننده، امام علی یا امام حسین است.
🗣 در کتاب میزان الحکمه، حدیث شماره 6937 آمده: "نخستین کسی که به دنیا برمیگردد حسین بن علی است او چنان فرمانروایی میکند که بر اثر پیری، ابروانش بر روی چشمانش فرو میافتد".
➕همچنین حضرت عیسی، رسول اکرم، طبقِ برخی نقلها همه اهلبیت و جمعی از اصحابشان مثلِ سلمان، مقداد، مالک اشتر و... در دوران رجعت باز میگردند.
❓زراره که یکی از اصحابِ خاص امام صادق است گفت نمیخواستم از امام صادق در موردِ رجعت سوال کنم برای همین مخفی کردمش و بجایَش گفتم: "آیا کسی که کشته شده، مُرده به حساب میاد؟"
🗣 امام جواب دادند "لا، الموت موت و القتل قتل؛ مَن قَتَل لم يذق الموت لابد مِن أن يرجع حتى يذوق الموت". یعنی مرگ با قتل، فرق دارد و هر کسی که کشته شده و مرگ را نچشیده، باید مجدداً برگردد تا مرگ را بچشد".
✍️ همچنین در دعایِ عهد میخوانیم: "اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي، شاهِراً سَيْفِي، مُجَرِّداً قَناتِي، مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحاضِرِ وَالْبادِي".
☝️یعنی: خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت قطعی ساختی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین. خدایا مرا از قبرم خارج کن در حالی که...".
☝️لذا شیخ عباسِ قمی در مفاتیح الجنان مبتنی ر روایتی از امام صادق مینویسد: "هر کس 40 صبح [حد فاصل اذان صبح تا طلوع آفتاب] دعای عهد بخواند، حتی اگر هم در زمانِ ظهور زنده نباشد، خدا آن شخص را از قبر بیرون میآورد تا در رکاب امام عصر باشد".
🆔 @SinJimDin
⭕️ کریسمس
❓آیا یک مسلمان میتواند کریسمس را جشن بگیرد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🎊 برپائیِ مراسمِ جشن و سرور برای حضرت مسیح جزء شعائر دینی است و این سنتِ حسنه باید به سبک و سیاقِ مسلمانی در ایران فراگیر شود.
❌ اساسا ما مسلمانان چون این پرچم را در دست نگرفتهایم، عدهای در شرق و غرب و ایران، میلاد این پیامبر بزرگوار را در درختِ سرو و عروسکِ بابانوئل خلاصه کرده و جلودارِ جشنِ میلاد مسیح شدهاند!
❓چه اشکالی دارد هیآتِ ما مثلِ بقیه موالید، خیلی پُر رنگ محافل جشن و سرورِ بر پا کنند؟ ایستگاهِ صلواتی داشته باشند؟ نذر و نیاز کنند؟ تا جشنهای انحرافی به حاشیه کشیده شود.
👌حتی از مسیحیان نیز دعوت کنیم در مراسماتِمان. مگر عیسایِ قرآن که هنوز زنده است و از پیروانِ امام زمان، فقط پیامبرِ مسیحیان است؟ آیهی سهبار تکرار شدهی "لا نُفرّقُ بَینَ أحدٍ مِن رُسُلِه" یعنی ميان هيچ يک از پيامبران فرقى نمىنهيم.
✅ احترام، ارتباطِ موثر و حتی توسل به انبیاء عظام، مورد توصیهی دینِ اسلام است. در غالبِ زیارتنامههای امامان و امامزادگان سلام به انبیاءِ گذشته و از جمله حضرت مسیح به چشم میخورد.
✍️ پس برای مقابله با برخی از ایرانیانِ خود باخته که تحت تاثیرِ غرب و اروپا جشنِ کریسمس بر پا میکنند، باید یک جنبشِ فرهنگیِ قویتر داشته باشیم و فرهنگِ صحیح را بر فرهنگِ غلط غالب کنیم.
🆔 @SinJimDin