⭕️ درود
❓آیا "درود" را میتوان جایگزینِ "سلام" کرد در محاورات؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ درود از "دروته" یا "دروسته" بمعنایِ "درست" گرفته شده و به مرور در فارسی میانه به "درود" تبدیل گشته است. درود با کلماتی نظیرِ آفرین، به به و شادباش، مترادف است. امروز این واژه برای دعا، سلامتی و طلبِ رحمت نیز بکار میرود.
❌ اما جایگزینِ "سلام" و جوابِ سلام و سلام الله علیها، نمیتواند بشود. سلام، اسمِ خدا است و بمعنایِ سِلم و صلح و آرامش. سلامِ من به شما یعنی من نامِ خدا را به زبان آوردَم و خیالتان راحت باشد که از جانبِ من، هیچ گزندی به شما نخواهد رسید. سلام الله علیه یعنی من با امامِ خودَم در سِلم و صُلحَم و آزارَش نمیدهم.
👌پس درود، نمیتوانَد جایِ سلام را بگیرد. البته استفاده از آن ممنوعیت شرعی ندارد. شما هم به دوستتان سلام بگوئید و ثوابَش را ببرید و هم به او درود بفرستید. هم سلام الله علیها را برای حضرتِ زهرا بکار ببرید و هم درودِ خود را به او تقدیم کنید. اما این جای آن را نمیگیرد.
❗️در آلمان و اتریش تا کمتر از یک قرن قبل، تعبیرِ «Groß Gott» به معنای "سلام خدا بر تو" بر سرِ زبانها بود. رنسانس که به اوج رسید و جنگ با کلیسا و دین شدت گرفت، ابتدا اصطلاحاتی نظیر صبح بخیر، ظهر بخیر (good morning.. .) باب شد. تُرکهای غربزده هم ترجمهی تُرکیِ این اصطلاح را به زبان آوردند: "ایئی آکشاملار". در کشورهای عربی نیز "صباح الخیر" باب شد؛ و خلاصه "سلام" که نامِ خدا بود به حاشیه رفت.
❌ بعدها متوجه شدند کلمهی "خیر" هم نامِ خدا است و باید حذف شود. لذا در محاوراتِ خود، واژهی "Hi" را جایگزین کردند. امروز بعضی از غربیها حتی همین "Hi" را هم در ابتدای کلام، به زبان نمیآورند!! میبینید که دعوا سرِ "اسمِ خدا" است و نه یک واژه و اصطلاح و عبارت. من وقتی به این انحراف پی بُردم که تعصّبِ یک باستانگرایِ کوروش پرستِ جامانده در 2 هزار و 500 سال قبل را رویِ تعبیرِ "درود" و مخالفتَش با "سلام" را دیدم!
☝️عجیب آنکه بیشتر افرادی رویِ واژگانِ پارسی اصرار دارند که یک سوّم کلماتِ روزمرهشان انگلیسی و فرانسوی است!! چرا بجای "مرسی" کلمهی "سپاس" را جایگزین نمیکنند؟! یا بجایِ پیتزا "کِش لُقمه" نمیگویند؟!! فقط اسم خدا و دین، اجنبی شده است؟!!
🆔 @SinJimDin
بیماری خودارضائی.pdf
424.6K
⭕️ درمان بیماری خودراضایی
❓چگونه یک جوان را از گناهِ اعتیادآورِ خودارضایی نجات دهیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
☝️فایل فوق را در اختیارشان قرار دهید؛ افرادِ زیادی با عمل به توصیههای این نسخهی درمانی برای همیشه از شرّ گناهِ کبیرهی خودارضایی نجات یافتهاند.
➕فرمت فایل: Pdf
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آب و برق مجّانی
❓آیا امام خمینی در بهشت زهرا با وعدهی آب و برق مجانی، ما را فریب داد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📹 در کلیپ فوق، دیدید که امام خمینی، 18 روز بعد از انقلاب در فیضیهی قم ـ نه بهشت زهرا ـ فرمودند: "دلخوش نباشید که مسکن فقط مىسازیم، آب و برق را مجانى مىکنیم براى طبقه مستمند، اتوبوس را مجانى مىکنیم براى طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت مىدهیم". صحیفه/ج6/ص273
☝️برای فهم بهتر بستر کلام امام، خوب است به روزنامههایِ آن زمان سرک بکشیم. یک روز قبل از سخنرانیِ اولِ امام، در تیترِ روزنامه کیهان به تاریخِ 8 اسفند خبرِ مجانی شدنِ آب و برق برای "کم در آمدها" به نقل از امیر عباس انتظام، سخنگویِ دولتِ بازرگان آمده.
❓دقت کردید؟ اولا مجانی شدنِ آب و برق فقط به مستمندان وعده داده شده بود، نه همه مردم. ثانیا این وعده توسطِ دولتِ بازرگان داده شده بود و نه امام. امام، سه روز بعد ضمنِ تایید اقدام به مجانی کردن برای مستمندان، به همه گوشزد کردند که دلخوش به این وعده نباشید چرا که به تعبیرِ عامیانه ما برای کیک و ساندیش انقلاب نکرده بودیم و نباید راه را گم کنیم.
➕ پس اولا سخنرانی امام، در قم بوده و بعدِ انقلاب؛ و نه در بهشت زهرا و قبل از انقلاب تا بعد بگوئیم امام، مردم ساده لوح را فریب داد! ثانیا لایحهی مجانی سازی، اختصاص به فقرا داشت و نه همه. ثالثا وعده از جانبِ دولت بازرگان بود نه امام. رابعا امام ضمن تایید اصل کار، متذکر میشود که انقلاب را صرفا یک حرکت مادی تصور نکنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ شادی در اسلام
❓چرا در قرآن آمده که خدا شادی کنندگان را دوست ندارد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❗️تا منظورِ شما و تعریفِ شما از شادی چه باشد! عکسنوشتهی فوق را بخوانید.
✍️ تعبیرِ "إنّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْفَرِحِين" در اثناء قصّهی قارونِ طغیانگر آمده است. به ابتدای همین آیه دقت کنید: "إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ فَبَغَى عَلَيْهِم...". خدا شادیِ قارونی را که به بغی و ستم کشیده بود دوست ندارد.
➕ اقوامِ قارون از سرِ خیرخواهی در مواجهه با قارون گفتند شادیِ اینچنینی نداشته باش که خدا دوست ندارد شادان را: "إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ الْفَرِحِين".
✅ به همان اندازه که شادیِ گناهآلود موردِ مذمت خدا است، شادیِ حلال را خدا دوست دارد. مثلا در آیهی 4 سورهی روم وقتی اسلام در نقطهی پیروزی قرار میگیرد خدا میفرماید: "يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون". پس خدا شادیِ مومنانه را تایید میکند.
❓شادیِ گناهآلود، مورثِ سرورِ مقطعی و موقتی است. بخاطر همین بیشترین آمار خودکشیها و افسردگیها مربوط میشود به کشورهایی که از مدلِ شادیِ آزاد پیروی میکنند. ایران از لحاظِ خودکشی در پائینترین رتبهها قرار دارد.
✍️ از آمارهایِ کلیشهای و جانبدارانهی گالوپِ آمریکایی و فوربسِ سازمان ملل که بگذریم و بشکلِ میدانی مثلا پیامهای مردمِ جهان را در فضای مجازی آنالیز کنیم، بیشترین ایموجیِ بکار رفته توسطِ ایرانیها این است: 😂 برای آمریکاییها، این: 😱 برای کانادا این: 💩.
🆔 @SinJimDin
⭕️ بازاریابی شبکهای
❓حکمِ نتوورکها و بازاریابیِ شبکهای چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 گلدکوئست، گلدماین، بادران، مارکتینگهای اینچنینی و کلا شرکتهای هرمیای که اقدام به جذبِ سرمایه میکنند بدین جهت در ایران ممنوع اعلام شده که برای اقتصادِ ملی ضرر دارد؛ به برخی از ضررها توجه کنید:
1️⃣ خروج ارز و سرمایه از کشور بدون بازگشتِ متاع و کالایِ واقعی. درست است که یک شخص، منفعت بُرده اما در مجموع هیچ کالا یا خدماتی وارد کشور نشده و این در دراز مدت با بوجود آوردنِ تورم و نقدینگی به اقتصادِ اجتماعیِ ما لطمه میزند.
❗️اکنون در ایران حدودِ یک میلیون نفر عضوِ شرکت های هرمی هستند. اگر هر شخص فقط 500 دلار سرمایه گذاری کرده باشد، مجموعا 500 هزار دلار در اختیارِ این شرکتها قرار گرفته است. 35 درصدِ این مبلغ از آنِ شرکت است که برابر با 175 میلیون دلار و معادلِ 1،750،000،000،000 تومان است!!!
❌ این در حالی است که شمارِ ثبت نام کنندگان در این شرکتها روز بروز بیشتر میشود و شمار زیادی از اعضاء بالای ۵۰۰ دلار در این شرکتها سرمایهگذاری کردهاند. خروجِ این همه سرمایه از کشور که قاعدتا باید در داخل سرمایهگذاری میشد، منجر به کمرونق شدنِ اقتصادِ داخلی و در نتیجه بالا رفتنِ قیمتِ کالاها، کاهش قدرتِ خرید، رکودِ کارخانهها و بیکاریِ کارگران میشود. همانطور که ضرر رساندن به شخص حرام است، ایجاد ضرر برای اجتماع، خیلی خیلی بیشتر حرام است.
2️⃣ نبودِ امنیت برای سرمایه گذاران. زیر شاخههائی که به هر دلیل موفق به جذبِ عضو نشدهاند یا بخاطرِ دریافتِ پورسانت (که فقط از زیرشاخههای پایین دستی دریافت میشود) قسمتِ اعظمی از سرمایهشان را باختهاند چون چیزِ زیادی دریافت نمیکنند؛ فقط اندکی سکه و پورسانت! یعنی عملا معامله به نفعِ سرشاخهها است و نه زیر شاخهها. شما میشوید بردهی بالادستیهایتان.
❗️حتی سرشاخهها هم چون عضویتشان در شبکه، رسمی و دولتی نیست اگر زمانی سرمایهشان را باختند، شرکتِ مزبور هیچ پاسخگوئیای در برابرِ قوه قضائیهی ایران ندارند و عملا مسئولینِ ایرانی قادر به احقاقِ حقتان نیستند. کما اینکه کشورهای دیگر و مجامع حقوقی دیگر نیز در این زمینه تعهدی ندارند و اگر هم داشته باشند بدلیلِ هزینههایِ بالای دادرسی، وکالت و ایاب و ذهاب، اصلا مرقون به صرفه نیست.
3️⃣ تدلیس (کلاه برداری): شما میتوانید متاع یا سکهای که میخرید را مستقیما از شرکت تولید کنندهی آن در مثلا آلمان و یا حتی کشور خودتان خریداری کنید با قیمتِ بسیار ارزانتر! مثلا دفتر نشرِ حضرت امام امتیازِ تعداد محدودی از سکه هایِ مضروب به تمثال امام خمینی را به یک شرکتِ آلمانی فروخته. شما و هر کس میتواند این سکهها را مستقیما از تولید کنندهی آن بخرد. بسیاری از کالاها همین حالت را دارند.
➕ علاوه بر اینکه سرشاخه یا واسطهها در صورتی پورسانت میگیرند که بتوانند اعضای جدیدی را به این شبکهها وصل کنند؛ هر چه در جذبِ عضو موفقتر باشند، مُزد بیشتری میگیرند. شما در واقع تبدیل میشوید به کسی که سرمایهی اعضای زیرشاخه تان را در اختیارِ شرکت قرار میدهید؛ شرکت نیز در عوض این لطفی که به او کردید، اندکی از این سرمایهی جذب شده را جلویِ شما میاندازد و بقیهی آن سرمایه بدونِ هیچ زحمت و تلاشی به جیبِ شرکت میرود! این میشود خوردنِ مالِ دیگران از طریق باطل؛ شما در واقع زیرشاخههایتان را فریب دادید تا بتوانید مُزد اندکی بگیرید از شرکتی که سرمایه زیرشاخهتان را تصاحب کرده!
🔔 اشکالاتِ سه گانه فوق باعث میشود که همه مراجع تقلید این نوع تجارت را حرام و فاسد اعلام کنند. البته اگه مراد از نتوورک، کسب و کارِ اینترنتی باشد و استفاده از فضای الکترونیک برای تجارت، نظیرِ آنچه در اسنپ یا کانونهای تبلیغاتی میبینیم، مُجاز است. اما عضویت در شرکت های هرمی و شبکه ای، همانطور که بالا توضیح داده شد، شرعا مُجاز نیست.
🆔 @SinJimDin
⭕️ دعای فرج در قنوت
❓آیا میتوان دعای فرج را در قنوتِ نماز قرائت کرد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ خواندن دعای فرج (إلهی عَظُمَ البَلاء...) در قنوتِ نماز، مُجاز است. فقط تکهی آخرِ این دعا که خطابَش از خدا به سمتِ رسول الله، امیرالمومنین و امام زمان بر میگردد، نباید خوانده شود. چون در قنوتِ نماز، شما در حالِ گفتگو با خدا هستید.
➕اگر کسی عمداً این بخش از دعای فرج را در قنوتِ نماز واجب یا مستحب بخواند، نمازَش باطل است: "يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ؛ يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ".
👌البته دعا کردن برای فرجِ امام زمان با تعابیری نظیرِ "الهّم عجّل لولیکَ الفرج" در قنوتِ نماز، نه تنها مُجاز که بسیار مطلوب و پسندیده است. نکتهی آخر اینکه برخی "اللهمّ کُن لولیکُ الحُجّة بن الحسن..." را که دعای سلامتیِ امام زمان است به اشتباه و از رویِ بیدقّتی، دعای فرج مینامَند که این غلطِ مشهور باید اصلاح شود. خواندنِ دعای سلامتیِ امام زمان نیز در قنوتِ نماز، مُجاز و مطلوب است.
🆔 @SinJimDin
⭕️ رهبری و بورس
❓چرا رهبری مردم را به بورس فرا خواند تا این همه خسارت به مردم وارد شود؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ فرض کنید شما پیشِ بنده میآیید و سوال میکنید آیا اشکالی دارد در زمینهی کشت، صنعت، دارو، پتروشیمی و... سرمایهگذاری کنم؟ بنده نه تنها این کار را بیاشکال میدانَم که شما را تشویق به این کار میکنم. چرا که یک درآمدِ حلال نصیبِ شما میشود و چرخِ اقتصادِ کشور هم میچرخد! اینجا من که یک توصیه کننده هستم خطایَم چیست؟
2️⃣ حالا من واردِ بازار سرمایه میشوم و مثلا علم و دانشِ کافی برای اینکار را ندارم! یا عدهای گُرگ در این بازار، سرمایهی مرا تباه میکنند! ناظرینِ این بازار هم سهواً یا عمداً بیکفایتی میکنند. یک جریانِ خاصِ مافیائی هم چون با من لج دارد، دقیقا موردِ توصیهی مرا به فنا میکشاند تا شما را از من بیزار کند!
☝️یک بارِ دیگر شمارهی 1 و 2 را بخوانید. به نظرِ شما منِ حاج آقا که شما را بجایِ مالاندوزی در بانک، به سرمایهگذاری تشویق کردم مقصرم؟! یا مقصر، خودِ شمائید که بیمطالعه وارد بازار شدید؟ و آن دولتمردی است که در بازار، دخل و تصرف میکند به نفعِ خود و علیهِ مردم، مقصر است؟
❌ در موضوعِ بورس، خطایِ دولتمردانِ قبل (دولتی حسن روحانی) کاملا روشن و واضح است. اما مردمی که علیرغمِ توصیههای مکرر، بجای قرار دادن بخشِ مازادِ سرمایهی خود (مِلکِ اضافه ـ پولِ اضافه) در بورس، مایحتاجِ ضروریِ خود (مثلا تنها ماشینِ خود) را در بورس قرار دادند نیز خطاکارند. تمام کارشناسان همان موقع میگفتند سرمایهی اضافهتان را در بورس بگذارید نه ماشینِ زیرِ پایتان را!
❗️یا برخی از تازهکارها بیمحابا و بدونِ تحلیل، شروع کردند به فروشِ سهام و این هجومِ بیضابطه، موجبِ افتِ شاخص شد. وقتی حقوقیِ مکار در حالِ خرید است، خُب نفروشید! چرا خرید و فروشِ پیاپی میکنید تا نوسانَش به جیب دولت برود؟!
⛔️ وقتی کسی دانشِ یک کسب و کار را یاد نگیرد، به توصیهی کارشناسان هم بیتوجه باشد و هیجانی واردِ بازارِ اقتصاد شود، قطعاً متضرر خواهد شد. آیا رهبری عزیز گفتند افرادِ نابلد بدونِ مشورت، واردِ سرمایههای مولد شوند؟
❓بنظرِ شما رهبریِ عزیز مقصر است یا آن حقوقیِ مکار که خارج نوبت در کفِ قیمت میخرد و در اوج میفروشَد؟ یا آن دولتی مقصر است که از نواسان و جیبِ مردم و با عرضهی دروغینِ یک سهم در صددِ جبرانِ کسر بودجهاش است؟ یا آن کسانی مقصرند که سوار بر رایِ مردم به کرسی ریاست رسیده بودند و عمداً میخواستند مردم را به نقطهی جوش برسانند تا بر علیهِ رهبریِ عزیز، مردم را بشورانَند؟!
✅ رهبری، توصیه به سرمایهگذاری در سرمایههای مولّد و از جمله بورس کردند. همانطور که توصیه به کار و کاسبیِ حلال میکنند. مدیریت و نظارت بر این بازار، با منِ کاسب و دولت و مجلسِ منتخب مردم است. رهبری، در اجرائیات نمیتوانَد دخالت کند طبقِ قانون. اگر ما میخواهیم رهبری در اجرائیات هم ورود کند باید اختیارتَش را در قانونِ اساسی افزایش دهیم.
➕رهبری عزیز تاکیدِشان رویِ سرمایههای مولّد بود، از جمله بورس. اینکه دولتِ منتخبِ مردم، عامدانه یا ساهیانه سرمایهی مردمَش را به باد داد و اینکه برخی بدونِ مشورت با کارشناس، وارد بورس شدند چه دخلی به رهبری دارد؟! بر خلافِ تصورِ عوام، همه کارهی مملکت، رهبری نیست. ایران حکومتش مثلِ انگلستان، پادشاهی و مورثی نیست. مقایسه کنید اختیاراتِ رهبرِ ایران را با ملکهی انگلستان در این لینک.
🆔 @SinJimDin
⭕️ رتبهبندی حوزهی علمیه
❓حجة الاسلام، آیت الله، مرجع تقلید، ولی فقیه چه تفاوتی باهم دارند؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
1️⃣ حجة السلام: کسی که اسلام را در حدّ متوسط، شناخته با آثار و کتابهای علما مأنوس است و قدرتِ ابلاغ و تبلیغِ دین را دارد، اصطلاحاً حجة الاسلام است. حجة الاسلام، توانِ تولیدِ جدّیِ علم ندارد و صرفاً در حوزهی توزیع و نشرِ تولیداتِ علما و فقها فعالیت دارد.
2️⃣ مجتهد: کسی که به توانائیِ استنباط و استخراجِ احکام شرعی از دلِ قرآن و حدیث رسیده باشد، اصطلاحاً مُجتهد نامیده میشود. مجتهد، مُولّد علم است و خودَش احکام و وظایفِ شرعیاش را از متونِ دینی بدست میآورد؛ او از کسی تقلید نمیکند. کسی که به درجهی اجتهاد رسیده باشد او را "آیت الله" مینامند.
3️⃣ مرجع تقلید: مُجتهد اگر موردِ اقبالِ مردم قرار بگیرد و مقلّدانی داشته باشد، اصطلاحاً مرجعِ تقلید است. مجتهدی که تنها مقلدّش خودش است و مقلّدِ دیگری ندارد، مرجع نیست؛ فقط مجتهد است. مرجعِ تقلید را با لقبِ "آیت اللهِ العُظمی" نیز یاد میکنند.
4️⃣ ولیِ فقیه: مُجتهدی که علاوه بر توانائیِ استنباطِ احکام از متونِ دینی، صلاحیتِ مدیریت، زعامت و رهبریِ شیعه در عصرِ غیبت را داشته باشد، ولیِ فقیه نامیده میشود. ولیِ فقه با عناوینی نظیر "آیت الله العظمی"، "زعیمِ شیعه" ، "ولی امر" و "نائب امام زمان" نیز مورد خطاب قرار میگیرد.
✍️ اگر حکومت تشکیل شود، رهبری در رأس حاکمیت قرار میگیرد و به تناسبِ اختیاراتی که به او محوّل شده، ایفای نقش میکند. اگر زمینهی تشکیلِ حکومت نباشد ولیِ فقیه، در حدّ یک امامِ خانهنشین، اختیارات دارد. در همین حدّ که احکام و سوالاتِ شیعه را پاسخ بدهد و آنان را ارشاد و راهنمایی کند یا شاگرد پروری کند؛ نظیرِ آنچه در زمانِ مرحوم بروجردی، شیخ انصاری و قبل از آن بود. رهبریِ عزیز، شصت و یکمین زعیمِ شیعه در دورانِ غیبت امام زمان است.
🆔 @SinJimDin
⭕️ احکام نگاه
❓حدود نگاهِ حلال و حرام را مختصر و ساده بیان کنید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
👀 نگاهِ همراه با ریبه (لذت جنسی) به تمام اعضایِ بدنِ افرادِ مَحرم و نامحرم چه برای مَرد و چه برای زن، حرام است؛ فقط و فقط همسرِ انسان، از این قاعدهی کلّی استثناء است.
👱🏻♂️مردها و پسرها فقط به گردیِ صورت و دستها تا مُچِ زنِ نامحرم میتوانند نگاه کنند؛ آنهم در صورتی که دست و صورت، فاقدِ آرایش باشد و این نگاه، همراه با ریبه نباشد. نگاه به اعضایِ دیگرِ زنِ مسلمان (مثلا آرنج یا مو) و لو بدونِ ریبه حرام است.
➕ در خصوصِ مشاهدهی زنان غیر مسلمان، نگاهِ بدونِ ریبه به اعضایی که معمولا نمیپوشانند (مثل مو و گردن) مُجاز است. اما نگاه به اعضای دیگر بدنِ زنِ نامسلمان و لو بدونِ ریبه حرام است. دلیل تفاوت حکم زن مسلمان و غیر مسلمان این است که زنِ مسلمان محترم است و حرمت دارد. به خاطرِ همین است که نگاه به غیرِ گردی صورت و دستهای او تا مُچ و لو بدونِ لذتِ جنسی، حرام است.
👩🏻 زنان و دختران هم اگر بدونِ ریبه به اعضایی از بدنِ مرد نامحرم که غالبا باز است (مثل سر و گردن و...) نگاه کنند، حلال است. نگاه کردن زنان به اعضایی از بدنِ مردان که غالبا پوشیده است مجاز نیست و لو این نگاه، بدونِ ریبه باشد.
🔔 مرد و زنى که با یکدیگر محرم هستند (اما همسر نیستند) بدونِ قصدِ ریبه می توانند غیر از عورت به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند. نگاه به عورت برای هیچکس جُز همسر مجاز نیست.
🔔 نگاه به فیلم و عکسِ زنِ مسلمان که حجابِ ناکامل دارد و مثلا آرایش کرده یا بخشی از مویَش بیرون است، مشروط به نبودنِ لذتِ جنسی، مُجاز است. البته اگر پخشِ مستقیمِ تلویزیونی باشد، جایز نیست نگاه به غیرِ گردیِ صورت و دست تا مُچ.
🆔 @SinJimDin
⭕️ استمرار برنامه
❓چگونه خود را مقیّد و ملزم کنیم به یک برنامهی عبادی یا علمی یا کاری؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📌ما یک برنامهی سلوک و کامل در این لینک از سین جیم دین ارائه کردهایم. برنامه باید رویِ کاغذ بیایَد و به مثابهِ یک چشمانداز، جلویِ چشمم باشد. آنچه تقیّد به برنامهریزی را مستمر میکند:
1️⃣ همت و ارادهی بلندِ ما است؛ اینکه برنامه را ناموسِ خود بدانیم و هیچگاه سرِ آن با کسی معامله نکنیم و تعطیلَش نکنیم. مثلِ شام و نهار و صبحانه که به آن تقیّدِ همیشگی داریم. برای تقویتِ همّت و اراده، عمل به آنچه در این لینک آوردهایم توصیه میشود.
2️⃣ تایمِ عمل به برنامه را رویِ ساعاتی ببندید که آن ساعت، اختیارَش دربست در دستِ شما است. مثلا سَحر و بین الطلوعین،مهمان درِ خانهی شما را نمیزند تا برنامهی عبادیِ شما را مختل کند!
3️⃣ برنامه را جمعی و چند نفری پیش ببرید. مثلا با دوستانتان یا اعضای خانواده قرار ببندید. برکت با جماعت است و اگر امروز شما شُل باشید، دوستِ شما حرکتتان میدهد. فردا او شُل باشد شما او را روشن میکنید. خلاصه انگیزهها در کارِ جمعی افزایشِ مضاعف مییابَد.
4️⃣ گاهی لازم است برای رام کردنِ روحِ تنبل از ابزارهایی الزامآور مثلِ قسم یا نذر و عهد استفاده کنیم. صیغهی نذر را هم بخوانیم تا الزامِ شرعی، برایَم بیاورد. تا مثلِ نماز واجب مثلا دعای توسلِ سهشنبههایَم را مقید شوم.
5️⃣ برنامه باید مطابق با فرصت و قوّتِ من و مبتی بر واقعیتِ موجود چیده شود؛ نه مبتنی بر ایدهآلها و آرزوها. سنگِ بزرگ علامتِ نزدن است. باید یک برنامهی بومیسازی شده و مطابق با شرایطِ خود طرّاحی کنیم؛ و گرنه برنامه هر چقدر هم که خوب باشد، مستمرّ نخواهد بود.
6️⃣ تنوع در برنامهریزی نیز باعثِ طولِ عمرِ برنامه میشود. دوستداشتنیهایتان را نیز در لابلای برنامه بگنجانید تا برنامهی کمالِتان سخت و شکننده و خشک نباشد.
7️⃣ خود را بابتِ اجرای خوبِ برنامه، تشویق و وقتِ سستی و فوتِ برنامه، توبیخ کنید. به خودتان مرتب نمره دهید و سیرِ پیشرفتتان را ارزیابی کنید. اگر بدانید که عمل به برنامه، تشویق دارد و ترکِ برنامه، تبعات دارد اینجا تقیدتان افزایش مییابد. منظورَم از تنبیه، مثلا محروم کردنِ خود از فلان سریال است یا یک روز روزهی تنبیهی. تنبیه به گونهای باشد که هم بازردارندگی داشته باشد و هم زدگی نیاورد.
8️⃣ باید یک مدیریتِ زمان هم داشته باشیم ما. ببینید و بخوانید این لینک را لطفاً. درکِ اهمیت زمان و نیز روشِ مهارِ زمان، یک مهارتِ بدست آوردنی است.
🆔 @SinJimDin
⭕️ عدل و قسط
❓دو واژهی قرآنیِ "عدل" و "قسط" چه تفاوتی باهم دارند؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ دو کلمه ممکن است مترادف و "همردیفِ" همدیگر باشند اما هیچگاه "هممعنا" نیستند. الفاظِ متفاوت المادة، متفاوت المعنا هستند؛ و لو معنایشان به یکدیگر بسیار نزدیک باشد.
⚖️ بعنوانِ مثال واژهی عدل، در مقامِ حکومت و قضاوت و داوری بکار میرود و شامل عرصههای اعتقادی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و... میشود. اما قسط در موضعِ تقسیم حقوق و بیشتر مسائلِ اقتصادی استفاده میشود.
➕ به عبارتِ دیگر، عدل، مفهومَش عامتر و وسیعتر از قسط است. قسط، زیر مجموعهی عدالت محسوب میشود. یکی از مولفههای برقراری عدالت این است که قسط (تقسیم حقوق) انجام شود. البته قسط، بیشتر جنبهی شخصی و فردی دارد بر خلافِ عدل که جنبهی اجتماعی دارد. اگر حقّ یک نفر داده شود، قسط برقرار شده اما تا حقّ همه داده نشده، عدالت برقرار نمیشود.
🆔 @SinJimDin