eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.6هزار دنبال‌کننده
181 عکس
163 ویدیو
19 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام، این‌گونه بود 🗣 من قبلا از آقای مشکینی گله کنم! ما انقدری که گرفتارِ نفْسِ خودمان هستیم کافی است. دیگر مسائلی نفرمائید که انباشته شود در نفوسِ ما و ما را به عقب برگرداند. دعا کنید که آدم شویم... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹دوره آنلاینِ رایگان تدبر در قرآن 🗣 مدرّس: سیدمحمدمهدی صدری ⏰ یک‌شنبه‌ها، ساعت ۱۷ تا ۱۸ 🗓 شروع دوره: ۱۴۰۲/۳/۲۱ ➕حضور اعضای رسمیِ کلاس، الزامی و حضورِ مستمعین آزاد، بلامانع می‌باشد. 📥 جهت ثبت نام به این آیدی پیام دهید: @tadaborquran1402 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹الرحمان 🎙یک تلاوتِ بسیار زیبا بشنویم از آیاتِ ابتدائیِ سوره‌ی مبارکه‌ی الرحمان توسط استاد عبد الباسط عبد الصمد. ➕ بشنوید و لذّت ببرید 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
🔹 تکمیل ظرفیت ✍️ ضمن تشکر از استقبال شما و خدا قوت به عزیزانی که در طرّاحیِ پوستر، تبلیغات و ثبت‌نام کمک کردند، به اطلاع می‌رساند که: ➕ظرفیتِ کلاسِ آنلاینِ تدبّر تکمیل شد. تا این لحظه 151 بزرگوار ثبت‌نام نموده‌اند. امّا اتاقِ مجازی ما نهایتاً 144 نفر گنجایش دارد. پیگیری هم کردیم اما امکان افزایشِ ظرفیتِ اتاق وجود ندارد. ⏰ طبقِ اعلام قبلی، کلاس رأس ساعت 17 یکشنبه آغاز و حوالیِ ساعتِ 18 به پایان می‌رسد. اتاق، یک ربع قبل از کلاس باز است و لینک ورود به کلاس نیز در کانال سین جیم دین قرار می‌گیرد. ➕با توجه به محدودیتِ ظرفیتِ اتاق، طوری برنامه ریزی فرمائید که اوّلِ وقت و حتِّی کمی زودتر وارد کلاس شوید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ صبر و رضا 👌 به سمتِ بالاسرِ حرم که می‌روی، تابلوئی سبز رنگ نظرت را سمتِ خودش جلب می‌کند. حدیثی زیبا و پُر مغز که انگار ره توشه‌ی امام رضا می‌شود برای یک عُمر زندگی‌ات... . 🏴 امشب طبقِ یک روایت، شهادتِ امام رضا است. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیا خبر از معاد داری؟ 👌ای تیر و کمان به کف گرفته / مولای مرا هدف گرفته / ای خون به دل امام کرده / در نفی ولی قیام کرده / ای عُمر گران به باد داده / دل در کف قوم عاد داده / آیا خبر از معاد داری؟ ✍️ پ.ن: هدیه به روحِ شاعر بسیجی حاج محمد رضا آقاسی بخوانیم الفاتحة مع الصلوات. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ هفت آسمان ❓آیا شواهدِ علمی بر وجود آسمان های 7 گانه وجود دارد؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 در قرآن بارها به وجودِ آسمان‌های هفت گانه تصریح شده از جمله در آیه 29 سوره بقره: "فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات". همچنین به وجودِ زمین های هفت گانه: "اللَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُن". سوره طلاق/12 💫 ستارگان، سیارات، سنگها و اجرامِ آسمانی و هر آنچه با چشمِ مسلح و غیرِ مسلح قابلِ رویت است، همگی مربوط به آسمانِ دنیا (اول) است: "إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِب". سوره صافات/6 ☝️در قرآن از شش آسمانِ دیگر، وصفی به میان نیامده. پس ما به آسمان‌های دوم و به بالاتر دسترسی نداریم تا بتوانیم برای آن اثباتِ علمی ارائه کنیم یا تحلیلَش کنیم. مثلِ عالَم برزخ که هم اکنون وجود دارد اما با چشم، گوش و کلا حواسِ ظاهری نمیتوان آن را درک کرد. ➕ از روایاتِ اهلبیت استفاده می شود که در هر یک از آسمان‌های دیگر، فرشتگان و برخی از پیامبران زندگی می‌کنند. مثلا شب معراج، پیامبر در آسمان سوم با یوسفِ نبی و در آسمان دوم با حضرت عیسی دیدار کردند. 🗣 علامه طباطبائی معتقد است آسمان های هفت گانه همگی جسمانی هستند. عده ای از دانشمندانِ فلکی در رصدخانه مشهورِ "پالومار" به وجودِ عوالِم دیگر اذعان کرده و گفتند: 🗣 با دوربین رصدخانه پالومار میلیون‌ها کهکشان جدید کشف شده که بعضى از آنها هزار میلیون سال نورى با ما فاصله دارد. ولى بعد از فاصله هزار میلیون سال نورى فضاى عظیم و مهیب و تاریکى به چشم می خورد که هیچ چیز در آن دیده نمى ‏شود. ☝️امّا بدون تردید در آن فضاى مهیب‏ و تاریک صدها میلیون کهکشان وجود دارد که دنیایى که در سمت ماست با جاذبه آن کهکشانها نگهدارى می شود. ➕تمام دنیاى عظیمى که به نظر ما می رسد و داراى صدها هزار میلیون کهکشان است جز ذرّه کوچک و بب‌‏مقدار، از یک دنیاى عظیم‌تر نیست و هنوز اطمینان نداریم که در فراسوى آن دنیاى دوّم دنیاى دیگرى نباشد. مجله‌ی فضا / شماره56 ☝️پس هیچ بعید نیست که با تکاملِ علمِ بشر، از وجودِ آسمان های دیگر نیز پرده برداری شود. از روایاتِ متعددی استفاده می شود که هر آسمان برای خود ساکنانی دارد از فرشتگان که در حالِ عبادتِ خدا هستند. همانطور که در آسمانِ اول که برای ما قابلِ مشاهده است، موجوداتی زندگی میکنند. 🔹آسمانِ اول، "رفیع" نام دارد. آسمان دوم، "قیدوم" آسمانِ سوم، "ماروم" آسمانِ چهارم، "ارفلون" آسمانِ پنجم، "هیعون" آسمان ششم، "عروس" و آسمانِ هفتم، "عجماء" نام دارد. 🆔 @SinJimDin
🔹 دروغ مصلحتی ❓چرا از دیدگاهِ اسلام، دروغ مصلحتی مُجازه؟ دروغ، به هر حال زشته و ناروا!! شما خودت خوشت میاد کسی بهت دروغ بگه؟!😡 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ⛔️ دروغگوئی جزء گناهانِ کبیره است. هیچ دینی مانند اسلام در برابر دروغ موضع‌گیری صریح و شفاف ندارد و الگوهای دینی ما هم راستگو ترین انسان‍های زمان خود بودند؛ تا جائی که لقب "امین" و "صادق" توسط خود مردم به آنها داده شده. به احادیث زیر توجه کنید: 1️⃣ امام حسن عسکری: تمام پلیدی‌ها و زشتی‌ها در خانه‌ای نهاده شده که کلید آن‌ها دروغ‌گویی است. 2️⃣ امیر المومنین: هیچ بنده‌ای حقیقت ایمان را نمی‌یابد، مگر این‌که دروغ را چه جدی باشد، چه شوخی رها کند. 3️⃣ امام علی: دروغ‌گو با دروغ‌گويى خود سه چيز بدست مى‌آورد؛ خشم خدا، نگاه تحقير آميزِ مردم و دشمنى فرشتگان. 4️⃣ امام زین العابدین: از دروغ كوچک و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرأت پيدا مى‌كند. 📣 البته ما دو نوع دروغ داریم: 👈 دروغ منفعتی: مثلا کسی این کالا را صد هزار تومان خریده و بعد به شما می‌گوید قیمتِ خریدِ من صد و پنجاه هزار است. اینجا او دروغ گفته بخاطر کسبِ "منفعت". این عینِ کلاه برداری و بی انصافی است و حرام.😡 👈 دروغ مصلحتی: شکی نیست که دروغ از گناهان کبیره است. اما اگر ارتکابِ دروغ، جلویِ یک گناهِ بزرگ‌تر یا ضررِ مهم‌تری را بگیرد و فرض هم این باشد که راهِ انحصاریِ حلِ معضل، دروغ گفتن است، این‌جا چه اشکال دارد دروغ گفتن؟! به این دو مثال دقت کنید: ✍️ اگه تنها راهِ ایجاد صلح و سازش بین دو نفر یا دو قبیله این باشد که شما دروغ بگویید، این دروغ چون از درگیریِ دو نفر یا خونریزی بینِ دو قبیله جلوگیری می‌کند، گناه نیست. پیامبر اکرم می‌فرماید: "خداوند دروغى را كه باعث صلح و آشتى شود دوست دارد و از راستگوئی‌ای كه باعث فتنه شود بيزار است". ✍️ یا فرض کنید یک دشمن پشت در خانه‌ی شما است و شما از ترسِ ستمِ او، مال و ناموستان را در یک اتاقِ مخفی، زیر زمین پنهان کرده‌اید. حالا دشمن می‌آید و با ارعاب و تهدید از شما می‌پرسد بگو ناموست کجا است؟ ❓آیا من این‌جا باید راستَش را بگویم و ناموسَم را دو دستی تقدیم دشمن کنم؟! این‌جا من بخاطر یک "مصلحت بالاتر" یعنی حفظ مال و ناموسِ خودم چاره‌ای ندارم جز این‌که به دروغ بگویم خواهر ندارم و مادرم فوت کرده! هم عقل و هم شرع این نوع دروغ را تحسین می‌کند. ✍️ یا یکی از اقوام ما را دکترها جواب کرده بودند و همین باعث یأس و نا امیدی‌اش شده بود. ما هر ترفندی بلد بودیم انجام دادیم اما نتوانستیم آرامَش کنیم. تا این‌که یکی از اقوام، پشتِ تلفن به دروغ گفت: "دکتر همین حالا به من گفت که حالَت رو به بهبودی است". 👌وقتی بیمارِ ما این خبر را شنید شروع کرد به غذا خوردن و خندیدن و حرف زدن. درست است که در نهایت، ایشان به رحمت خدا رفتند اما لااقل تا وقتی زنده بودند یک روحیه‌ی قابل قبولی کسب کردند. ❓آیا دروغ‌های این‌چنینی، مقدس نیستند؟ گذشته از دستورِ شرع، آیا عقلِ سلیم نمی‌گوید: "دروغِ مصلحت آمیز، بِه از راستِ فتنه انگیز"؟ 🆔 @SinJimDin
🔹 همسر بی عیب! 🗣 این بخش از بیاناتِ رهبری عزیز تقدیم به آن دسته از متاهلان که فکر می‌کنند همسرشان بابِ میل نیست و نیز تقدیم به آن عدّه از مجردانِ کمال‌گرا که برای انتخابِ همسر، دچار وسواسی شده‌اند: ❗️پسران، در ذهنشان دختر ایده‌آل‌شان را نقاشی می‌کنند و دختران هم پسر ایده‌آل‌شان را؛ اما آن وجود ندارد. نه این‌که در این شهر نیست، در این کشور هم نیست؛ بلکه روی زمین هم نیست! 👌همه‌ی ما نقص داریم. حالا تا از هم دوریم، این نقص‌ها را نمی‌دانیم؛ به مجردی که ازدواج انجام شد و کنار هم قرار گرفتیم، کم‌کم کمبودها ظاهر می‌شود. حالا ناراضی باشیم؟ نخیر؛ باید زندگی را آن‌گونه که هست، پذیرفت و با آن ساخت. 📛 این‌طور نباشد که اگر بر اثر معاشرت، اشکال و عیب و ایرادی در همسرتان مشاهده کردید، آن را بزرگ بشمارید و برای خودتان عقده و غصه کنید. 🔺البته یک عیب‌هایی هست که قابل برطرف شدن است، آن‌ها را برطرف کنید. یک عیب‌هایی هم هست که قابل برطرف شدن نیست؛ با آن‌ها هم باید بسازید. 📌 بیانات معظم له، ۱۳۸۱/۶/۶ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ امتحان با همسر 💢آیت الله سعادت پرور: زلزله که امتحان سختی نیست، این امتحان را نوعا آدم‌ها خوب از عهده‌اش بر می‌آیند. خداوند اگر بخواهد شما را امتحان کند با همسرتان امتحان می‌کند که شبانه روز با او سرکار دارید. 🔻گاهی به خانه می‌آیید، همسرتان بدون مقدمه حرفی که بابِ میل شما نیست می‌زند که اگر مراقب نباشید با یک گفتار و رفتار نامناسب در مقابل او اندوخته‌های معنوی‌تان را بر باد می‌دهید! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 🔹رباخواری ❓همسرم عادت کرده به نزول‌خواری. شما بگید چکار کنم حاج آقا؟😞 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 توصیه می‌شود اقدامات زیر را به ترتیب و تدریجاً در بازه‌ی زمانیِ یک‌ماهه انجام دهید تا بلطفِ خدا گرایشِ ایشان به رباخواری از بین برود: 1️⃣ قناعت: گاهی دلیل گرایشِ مردان به پول‌های نامشروع، فشار خانواده و توقعات بالای فرزندان است. یا خودِ مَرد چون فکر می‌کند با خانواده‌اش سخت می‌گذرد دست به هر اقدامی می‌زند تا رفاهِ اهل و عیالَش را ارتقاء دهد. ☝️اگر در خانه‌ی شما چنین جوّی حاکم است، سعی کنید صریحانه و صمیمانه به همسرتان بگوئید ما زندگیِ ساده‌ی حلال را به زندگیِ مرفّهِ حرام ترجیح می‌دهیم و هیچ گلایه‌ای از وضعیتِ موجود نداریم. 2️⃣ تذکر مهربانانه: زبانِ نرم زنانه در محیطِ خانواده، سر سخت ترین مَردها را نیز رام و آرام می‌کند. زهیر بن قین را که می‌شناسید. همان مَرد که در جرگه‎‌ی لشکریان یزید بود و در نهایت با ارشادات همسرش به آغوش حسین بازگشت. 👌برای همسرتان آیه‌ی 279 سوره‌ی بقره را بخوانید و بگویید کسی که ربا را تَرک نکند، اعلام جنگ کرده با خدا و رسول: "فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ". کسی که با خدا و رسولَش در افتاد ور افتاد. 3️⃣ اشتغال‌یابی: به اطرافیان‌تان بسپارید شاید شغلی پُر درآمدتر بتوانید بیابید برای همسرتان تا کمبودها، ایشان را به سمت حرام‌خواری نکشاند. ➕ گرچه زنان مسئولیت اقتصادی در قبال خانواده ندارند، اما اگر موقتاً اشتغال به یه کار سبکِ متناسب با وظایف مادری‌تان داشته باشید شاید کمک خرجیِ شما همسرتان را منصرف کند از نزول‌خواری. البته اشتغالِ موقت و نه همیشگی؛ اینجا در موردِ اشتغال بانوان بیشتر توضیح دادم. 4️⃣ بزرگترها: اگر موعظه و تلاش‌های شما اثر بخش نبود، تهدیدَش کنید که مسئله را با بزرگترها در میان می‌گذارید. اگر کوتاه نیامد، مسئله را با بزرگ‌ترها مطرح کنید تا آن‌ها غیر مستقیم و حتی مستقیم ایشان را از ادامه‌ی این سیره‌ی غلط باز دارند. 5️⃣ تشویق و توبیخ: وقتی پول حلال می‌آورد، خوشحالی‌تان را بشکلِ مبالغه آمیز ابراز کنید، لبخند بزنید و تحویلَش بگیرید. اگر پولِ حرام آورد، این‌جا عیب ندارد کمی صدایتان را بالا ببرید. پولِ حرام را برایَش تلخ کنید. 👌زن در مسئله‌ای که شوهرش رویِ حدود و قوانینِ الهی پا گذاشته حقّ اطاعت ندارد. کم نیستند زنانی که با جدیّت و اقتدار، مَردشان را روی دستشان می‌چرخانند و شوهر را وادار به عقب نشینی می‌کنند. از قدرتِ زنانگی در مسیر مثبت استفاده کنید. 6️⃣ قهر: تفکیک کنید سفره‌ی خودتان را و بگوئید پولِ نزول مالِ خودَت. من و بچه‌ها از پولِ حلالَت می‌خوریم. پولِ نزول نباید به زندگیِ من و بچه‌ها وارد شود. با همین صراحت بگوئید و پای حرفتان هم بایستید. باطل، کفِ روی آب است و دیر و زود کوتاه می‌آید. 7️⃣ طلاق: همین که بعنوانِ گزینه‌ی آخر همسر را تهدید به طلاق می‌کنید، احتمالا بفهمند که شما سرِ این موضوع کوتاه بیا نیستید و باید مماشات کنند با شما. ❗️طلاق بدترین حلال خدا است و عرش الهی با طلاق می‌لرزد. اما یک جا طلاق مطلوب است و آن‌هم وقتی که زن و شوهر زیرِ یک سقف نمی‌توانند حدود الهی را رعایت کنند. وقتی همراهِ من جهنمی از آب در آمد و مرا هم به پرتگاه می‌کشاند، این‌جا بین بد و بدتر ناچاریم به انتخاب بد یعنی طلاق. 8️⃣ استفتاء: قبل از اقدام به طلاق از دفتر مرجعتان استفتاء کنید و اجازه بگیرید. مرجع تقلیدِ شما بعنوان سخنگویِ امام زمان اختیاراتی دارد و ممکن است به شما اجازه دهد از بابِ "اضطرار" از مالِ این شخص استفاده کنید. 9️⃣ روشنگری: حرام لقمه‌ها دنبال فحشا می‌روند و حرام‌زاده متولد می‌کنند! حرام زاده هم می‌شود دشمنِ خدا و امام زمان!! مراقب باشیم نسلِ فاسد از خودمان به یادگار نگذاریم. ادامه 👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه 👆👆👆 ✍️ احادیثی که در ادامه می‌آید را بدون کم و کاست برای همسرتان هم بخوانید و ارسال کنید. شاید زمینه‌ی تغییرِ ایشان و همه‌ی کسانی که ـ و لو در قالبِ بانک ـ گرفتار نزول هستند فراهم شود. در مورد بانک قبلا در این لینک توضیح دادم. 👈 زنا با محارم: یک درهم ربا نزد خدا سنگین‌تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه‌ی خدا. (امام صادق) 👈 جهنم: هر کس ربا بخورد خدا به اندازه‌ی ربایى که خورده شکمش را از آتش پُر کند؛ و اگر از طریق ربا مالى به دست آورَد خدا هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که به اندازه‌ی پرِ کاه از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند. (رسول خدا) 👈 مفت خوری: براستى اگر ربا حلال بود مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى‌کردند. به همین دلیل خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خرید و فروش رو بیاورند و به یکدیگر قرض بدهند. (امام صادق) 👈 زمینه‌ی عذاب: هرگاه زنا و ربا در جایى آشکار شود مردم آن‌جا خود را در عذاب خدا افکنده‌اند. (رسول خدا) 👈 امت آخر الزمان: آنچه بیش از هر چیز بر امتم بعد از خود مى‌ترسم درآمدهاى حرام، شهوت پرستی پنهان و ربا است. (رسول خدا) 👈 بی برکتی: سود ربا گرچه بسیار باشد ولى سرانجام به کمى [بى برکتى] مى‌گراید. (رسول خدا) 👈 تأدیب: رباخوار تأدیب مى‌شود و اگر (دوباره) ربا گرفت باز تأدیب مى‌شود و (سه باره) اگر ربا گرفت کشته می‌شود. (امام صادق) 👈 دیوانه: رباخوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه‌اش کند. (امام صادق) 👈 عذاب: شبى که به معراج رفتم بر مردمى گذشتم که شکم‌هایشان چون خانه‌اى بود و در آن‌ها مارهایى وجود داشت که از بیرون شکم‌هایشان دیده مى‌شد. پرسیدم اى جبرئیل! این‌ها کیستند؟ گفت اینان رباخوارانند. (رسول خدا) 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 بی حوصلگی در بهشت ❓نعمت‌های بهشت برامون کسالت آور نمیشه؟ آدم حوصله‌ش سر میره همه‌ش لباس حریر بپوشه و کنار نهر بشینه. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📢 بی حوصلگی‌های دنیویِ انسان از یک سری اسباب و علّت‌ها سرچشمه می‌گیرد: 👈 مثلِ عدم تنوع 👈 مثلِ بی هدفی 👈 مثلِ ناکامی 👈 مثلِ حرفِ مردم 👈 مثلِ بیماری 👈 مثلِ ترافیک 👈 مثلِ شکستِ عشقی 👈 و... . 📣 امّا در بهشت هیچ‌کدامِ این علت‌ها و عواملِ حوصله بَر، وجود ندارد! وقتی علت نباشد، معلول هم نیس طبیعتا. از آیات 42 اعراف، 62 مریم، 23 واقعه، 13 دهر و... استفاده می‌شود که بین بهشتیان: 👈 صمیمیت حاکم است 👈 دشمنی و حسادت نیست 👈 دروغ، ناسزا و زخم زبان نیست 👈 نسيم بهشت مطبوع است 👈 نه داغ است، نه یَخ 👈 نهرِ جاری 👈 درختان سرسبز 👈 فرش‌های زربافت 👈 جام‌های بلورین 👈 وسعتِ بهشت به پهنایِ آسمان‌ها و زمین است. ❓آیا با این همه تنوع، حوصله‌ی کسی سر می‌رود؟ چنین جایی که غرقِ تنوع است و عاری از یکنواختی و مشکلات، آیا می‌تواند حوصله بَر باشد؟ هر زمان صورتی نو و جمالی جدید و هر روز ملاقاتی جدید و ماجرائی جدید و درجاتی جدیدتر و بالاتر... . ✅ استاد اخلاق ما می فرمودند هر از گاهی ملائکه دکوراسیونِ بهشت را عوض می‌کنند و فضائی دل‌ربا و روح افزاست بهشتِ برین. 👌 در آیه‌ی 108 سوره کهف می‌خوانیم: "بهشت، جاودانه است و ساکنان آن، در آن‌جا درخواست انتقال نمی‌کنند". یا در آیه‌ی 35 سوره‌ی قاف می‌خوانیم: "لهم ما يشاؤن فيها". یعنی هر چه میلشان بکشد به آن‌ها می‌دهند. ➕ حتی در مُدلِ دنیائی هم کسانی که ثروتمند هستند، از داشتن تفریحات متنوع و امکانات متنوع نه تنها خسته نمی‌شوند که از قضا حریص‌تر و پُر طمع تر می‌شوند. پس اگر کسالت و بی حوصلگی در قشر مرفهِ جامعه ببینیم دلیلش چیزِ دیگری است. 📚 خلاصه آنکه "فقدانِ عواملِ کسل کننده" و نیز وجود "تنوع" و کمالِ لحظه به لحظه، باعث می‌شود چیزی بعنوان بی حوصلگی نداشته باشیم در بهشت... . ان‌شاء الله چند صباح دنیا را دندان رویِ جگر بگذاریم و روزیِ ما باشد بهشتِ برین. 🆔 @SinJimDin
🔹 اوستا 🔔 همین‌طور که داشتم ملاتو با بیل از فرغون می‌ریختم توی استانبولی، اوستا دستی به کمر زد، بهم خیره شد و گفت: 🗣 "حاج آقا ببین مردم با چه زحمتی دارن نون در میارن! انصافه بعضی مسئولین، حق این قشرِ زحمتکشو بخورن"؟ اوستا از پامنبری‌هایِ ماست؛ این چن روز که باهاشون کار می‌کنم چیزای خوبی ازشون یاد گرفتم.😊 ❓راستی چرا باید حقوقِ پزشکان، کارمندان، معلّمان، اساتید، هیأت علمی دانشگاه و... بیشتر از یک کارگر باشه تا در نتیجه کارگری، بی کلاسی و حقارت قلمداد بشه؟! خب اونا دارن از فکرشون مایه میزارن و اینام از بازوشون! 💪 مگه علم فقط پاس کردنِ چند واحدِ درسیِ حوزوی یا دانشگاهی هست؟ اینام البته علم هست اما منحصر در این نیست. علم یعنی افزایشِ "معرفت" و شناخت نسبت به پیرامون برای ایجاد حسِ پرستشگری نسبت به خدا و نیز "خدمت" به خلق خدا. ☝️با این تعریف، کارگر هم توی زمینه‌ی تخصصِ خودش علم و آگاهی و مهارت داره. پس چرا نباید مزدِشو اون طوری که باید و شاید بدن؟ 💰ارزش گذاریِ اقتصادیِ کارها باید مطابق باشه با "میزانِ سعی" و نه با "میزانِ سواد" و نه با میزانِ "مدرکِ تحصیلی". خدا در قرآن، سعی را معیار قرار می‌دهد برای دستمزد دادن: "لیسَ للإنسانِ إلّا ما سَعی". 👌بعنوان مثال ارزشِ کارِ پزشک بر کسی پوشیده نیست. اما من نمی‌توانم درک کنم که چرا باید پزشک بابتِ یک معاینه‌ی 5 دقیقه‌ای 135 هزار تومان بگیره اما یک کارگر بابتِ کار طاقت‌فرسا زیرِ آفتابِ گرم و تویِ زمستونایِ سرد، ساعتی 17 هزار! ❓آیا این عدالته که 8 ساعتِ یک کارگر معادلِ 5 دقیقه‌ی پزشک باشه؟ حالا که سوادشون بیشتره باید سرِ کارگرِ مظلوم، کلاه بزارن؟ حرفم فعلا سرِ کاهشِ درآمدِ مثلا پزشکان نیس، عرضم اینه که باید حقوقِ کارگر بیشتر بشه. ✅ حقوقِ نمایندگانِ مجلس و کارگزارانِ دولت باید در سطحِ پائین‌ترین قشرِ جامعه باشه؛ تا هم درک کنند حال و روزِ مردم رو؛ هم این‌که به منصبِ نمایندگی و وزارت، نگاهِ کاسبانه نداشته باشند و کسانی به این عرصه ورود پیدا کنند که تنها هدفشون خدمت به خَلق است و لا غیر. ❌ تا وقتی که حقوق مشاغل پشت میزیِ زیر کولری بیش از کارگران و زحمتکشان هست، شعارِ اقدام و عملِ مقام معظم رهبری، عملیاتی نمیشه و رشدِ اقتصادی اتفاق نمی افته. تمیزیِ شهر به دوشِ رفتگران عزیز هست اما حقوقِ بالاتر، مالِ کارمندای شهرداری هست! آخه چرا؟ ➕ بخاطر همینه که جوانان غالباً دنبالِ شغل‌های پشت میزیِ زیر کولری هستن! وقتی هم از این مدل شغل براشون پیدا نشه، می‌گن کار نیست!! اینه که برخی تحصیل‌کرده‌ها تن به کار نمیدن و تبدیل شدن به یه مشت آدمِ تن پرورِ غرغرو. ➕ و در نتیجه بسیاری از کارها روی زمین می‌مونه و همون کارگری که امام سجاد به دستِ پینه بسته‌ش بوسه زده، تبدیل می‌شه به یک شغلِ حقیر و پست. 👌فراموش نکنیم که امام صادق علیه السلام با اون عظمتشون بیل به دوش می‌گرفتند و زیر آفتاب گرم، کار می‌کردن. کار، عار نیست، بیکاری و بارِ جامعه بودن، عار است. بقولِ ملک الشعرای بهار: "برو کار می‌کن، مگو چیست کار / که سرمایه ی جاودانی است کار". 📣 استاد مطهری معتقده عالی‌ترین حقوق رو باید کارگر بگیره، نه یک مدیرکل بی مصرف: 🗣 "کارگر یک رکن اساسی‌ اجتماع است، همه به کار او محتاج‌اند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق‌ ندارد. و اِلا باید عالی‌ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. این‌که در یک‌ اجتماع، یک مدیرکل بی‌مصرف، ماهی دوهزار سه هزار تومان حقوق می‌گیرد، ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد، ماهی سیصد تومان می‌شود، یک کار ظالمانه است". کتابِ نظری به نظام اقتصادی اسلام/ص141 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹اطعام و جشن غدیر 🗣 اطعامِ یک مؤمن در غدیر، معادل اطعام تمامِ انبیاء و صدّیقین است. (امام رضا علیه السلام) 🍲 امسال نیز متناسب با مبلغ جمع‌آوری شده، اطعام خواهیم داشت در بینِ و مومنان، پس از نمازِ عشایِ شبِ عید و در قالبِ جشنِ غدیریه در یک منطقه‌ی کم‌برخوردار. 💳 اگر قیمت متوسط غذا را 50 هزار فرض کنیم و تعداد غذا را هم فرضاً 600 پُرس، می‌شود با هر توانِ مالی و یا با قبولِ تأمین هزینه‌ی هر تعداد غذا، در این سفره‌ی ملکوتی سهیم شد. 📍موقعیتِ مکانی جشن: نیروگاه، انتهای خیابان جواد الائمه، 12متری امام حسن (ع)، مقابلِ کوچه 32، مدرسه بقیة الله (عج) ➕با نشرِ پر قدرتِ این پیام در گروه‌ها و در بینِ آشنایان، شریکِ ثوابِ اطعام عید غدیر باشید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 لبیک یا خامنه‌ای ✍️ در عصرِ غیبت کبری، احیایِ غدیرِ خُم با احیایِ ولایت فقیه میسّر می‌شود و بس! 🎊 مبارک‌باد عیدِ غدیر بر مرجع اعظم تقلید شیعیان، ولی امر مسلمانان، ملجأ و پناه مستضعفان جهان، نائبِ بر حقّ امام زمان، امام خامنه‌ای و پیروانَش. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
علی مولا.mp3
14.26M
🔹 علی مولا 👌امید ما به روزیه که روز صاحب الزمونه / بالای منبر کوفه قبل از خطبه‌هاش می‌خونه: علی مولا... علی مولا... . 🌹عید غدیر، بر شما مبارک‌باد🌹 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
راز غروب غدیر.mp3
2.08M
🔹راز غروب غدیر 🎙در این صوت کوتاه، به رازِ غروب خورشید پُر فروغ غدیر در دلِ مردم صدر اسلام پس از 75 روز پرداختم. سالِ 94، اصفهان... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 خوش قدم 👶 یک کارِ نسبتاً خوب و تمیز با موضوعِ ترویجِ فرهنگِ فرزند آوری و بطورِ خاص تصویرسازیِ هنرمندانه از آسیبِ تک فرزندی. 👏 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹تدبر در سوره‌ی نور ✍️ سوره‌ای که یگانه نسخه‌ی درمانِ اصولی، قطعی و ریشه‌ایِ مفاسد اخلاقی و بی‌حجابی است از نظرِ خداوند متعال. البته ابتدا باید با معارفِ این سوره، آشنا شویم: 👈 حضوری: در شــــهـرســـتـــان خلخال 👈 آنــلـایـــن: کانال ایتا @SinJimDin ⏰ از 1 تا 8 محرم، ساعت 10 تا 12 👌شرکت برای عموم، آزاد است. 📩 با نشر پُر قدرتِ این پیام، دوستانتان را به شرکت در این دوره‌ی رایگانِ 16 ساعته تشویق نمایید؛ اگر دغدغه‌ی عفاف و حجاب دارید.🌹 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تصاویر با مزه از حجّ 👌 الهی روزیِ همه‌ی آرزومندان 🤲 اللّهُمّ ارزُقنا حجَّ بیتِکَ الحَرامِ فی عامِنا هذا و فی کُلِّ عام 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ دوگانه گرانی و حجاب ❓چرا برای بی‌حجابی تجمع می‌کنیم ولی برای گرانی نه؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ معلّم ریاضی گفت بجای حجاب، گرسنه‌ای را سیر کن! دانش آموز گفت اگر بجای حلّ معادله‌ی ریاضی در امتحان، برایتان یک بیت شعر زیبا بنویسم آیا به من نمره‌ی قبولی می‌دهید؟ ✍️ جوابِ کلیه‌ی شبهاتی که از دیالوگِ "به جایِ..." استفاده می‌کنند این است که بگوئیم چرا این و نه آن؟! هم این و هم آن!! وقتی هر دو مطلوبَند چرا یکی را انتخاب کنیم؟ 👈 هم آب ـ هم غذا 👈 هم ماشین ـ هم خانه 👈 هم مرگ بر آمریکا ـ هم مرگ بر مختلس 👈 هم تجمع بی‌حجابی ـ هم تجمع اقتصادی 👈 هم سفر اربعین هم کمک به فقرا 👈 و ... ✍️ مسئول خائن و اختلاس‌گر، دزد مال و جیب ما است؛ بی‌حجاب نیز چشم و دل ما را می‌دُزدد؛ هر دو زشت و قبیحند و باید با آن مقابله کنیم. اما جیب مهم‌تر است یا دل؟ بی‌حجاب حیا و نجابت و عفّت و دین‌داری را می‌دُزدد. بنیانِ خانواده را سُست می‌کند و فحشا را توسعه می‌دهد! ☝️پس ما روی حجاب بیشتر حساس هستیم چون برای یک ایرانی پس از دین، "ناموس" و پاکدامنی از همه چیز مهم‌تر است. پس اگر با دزدی مخالفیم واقعا هم باید به جیب مردم حساس باشیم و هم به دل مردم. ❌ بعضی‌ها چون خطا بودنِ بی‌حجابی را قبول ندارند و بی‌بند و باری، محبوبِ آن‌ها است، تا می‌گوئیم حجاب می‌گویند گرانی و اختلاس! دزدی فلان مسئول واقعا چه ربطی دارد به روسریِ من؟! یعنی روسری من با قیمت‌ها بالا و پائین می‌رود؟! و اگر خیلی قیمت‌ها بالا رفت من باید خیلی عُریان بشوم و بقیه‌ی لباس‌هایم را هم در بیاورم؟! 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ حجاب مانتو ❓دخترم می‌گه وقتی با مانتو حجاب دارم، چرا اصرار می‌کنی چادر بپوشَم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✅ در تأیید و تکمیلِ کلام گُل‌دخترِ شما، اگر خانم‌ها لباس یا مانتویی به تَن کنند که حدّ شرعیِ حجاب در آن رعایت شود، کفایت می‌کند. مانتویی که: 👈 1. تنگ و بدن‌نما نباشد 👈 2. کوتاه نباشد 👈 3. طرح و رنگِ انگشت‌نما نداشته باشد 👈 4. پوشش سر هم بر قرار باشد ☝️با حفظِ شرایطِ فوق، حجاب و پوششِ فرزندِ شما، شرف دارد به چادری‌های خودنما و فانتزی که سر تا پایِشان مشکی است اما صورتِشان رنگین کمان! ✅ ملاک و معیار در بحثِ حجاب این است که نگاهِ هوس‌آلودِ نامحرمان از من دور شود؛ حالا چه با چادر، چه با مانتو و چه با هر پوششِ دیگر. در مقامِ توصیه به حجاب اگر یک شخص زمینه‌اش را نداشت یا از جانبِ اطرافیان تحت فشار بود، اصرار به چادر نداشته باشیم. 🔔 البته چادر، حجابِ برتر است. معادلِ فارسیِ جلباب که در آیه‌ی 59 سوره‌ی احزاب آمده، "چادر" است. حضرتِ زهرا نیز همین پوششِ قرآنی را به تَن داشتند. علامه‌ی مصطفوی در جلد 2 از کتاب التحقیق صفحه 95 بدین مضمون می‌نویسند: ✍️ "جلابیب از ماده‌ی جلب گرفته شده بمعنایِ کشیدن و بُردنِ چیزی از یک طرف به طرفِ دیگر. جلباب مصدر است و کاربردِ مصدر در جائی است که بخواهیم مفهومِ مبالغه و کثرت را به مخاطب منتقل کنیم. جلباب یعنی کثرَةُ الجلب؛ یعنی کشیدنِ یک پارچه به تمامِ بدن و حداکثرِ اندامِ زن. جلباب با صیغه ی مصدری، وقتی معنا دارد که که شخص، بیشترین حدِ ممکن از بدنِ خود را بپوشاند". ☝️ طبقِ بیانِ فوق، هر لباسی که بیشتر و بهتر، اندامِ زن را بپوشاند به معنایِ جلباب نزدیک تر است. علامه طباطبائی در کتاب المیزان/ج16/ص339 میفرماید: "جلباب، لباسی است که کلِ بدنِ زن را می پوشاند". ✍️ سطح و رتبه‌ی آیه‌ی 59 سوره‌ی احزاب با آیه‌ی 31 سوره‌ی نور، متفاوت است. بعبارتِ دیگر، هر آیه، مکلفِ مخصوص به خودَش را دارد. 1️⃣ مکلفِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب 👌 به آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب چشم بدوزید. این آیه، پوششِ سرتاسریِ جلباب (چادر) را الزام می‎کند. از ترکیبِ فعلِ امرِ "قُل" و فعلِ مضارعِ "یدنینَ" الزام و وجوب فهمیده می‏شود. الزامِ جلباب و حجابِ حداکثری به سه طائفه است: 👈 1. زنانِ پیامبر (لِأزواجِک): همسرِ پیامبر باید بیش از عوام الناس، به حجاب مقید باشد و پوششِ او چادر است و لا غیر. 👈 2. دخترانِ پیامبر (و بَناتِک): حکمِ زنانِ پیامبر عیناً در موردِ دخترانِ پیامبر نیز ساری و جاری است. 👈 3. زنی که از آنِ مؤمن است (نساء المؤمِنینَ): در این عبارت واژه‎ی "نساء"، مضاف است و "المؤمنینَ" مضافٌ إلیه. این یعنی ایمان، صفتِ شوهر یا پدر یا برادرِ این زنان است. 🔔 به سه تعبیرِ "أزواجِکَ" و "بَناتِکَ" و "نساءِ المؤمنین" ـ که هر سه ترکیبِ مضاف و مضافٌ الیه‎ی دارند ـ دقت کنید. الزامِ جلباب به این سه طائفه بخاطرِ مضافٌ الیه‌شان است. یعنی به ترتیب عایشه بودن، فاطمه‏ی زهرا بودن و جعده‎ی خبیثه بودن بخودیِ خود، جلباب را واجب نمی‎کند. آن‎چه موجبِ الزامِ جلباب می‎شود زوجه‎ی پیامبر بودنِ عایشه و بنتِ پیامبر بودنِ زهرا و همسرِ امام حسن بودنِ جعده است. ➕ با توجه به این‎که عبارتِ "نساء المؤمنین" در امتدادِ "أزواجکَ" و "بناتِک" آمده و از جهتِ اسلوبی به این‎دو شبیه است، شاید بتوان گفت نساء در این آیه، زنانی هستند که به نکاحِ مومنانی در آمدند که همچون پیامبر در ایمان، شاخص هستند. مثلا همسرِ امام هستند. یا همسرِ عالم هستند. یا همسرِ چهره‎های شاخصِ دینی هستند. این عده حجابشان الزماً چادر است و لا غیر. ✔️ جلباب (چادر) پرچم و نشانه‎ی ایمان است، معرِّفِ ایمان و عفاف است: "ذالک أدنی أن یُعرَفنَ"؛ نتیجه‎ی معروف شدن به ایمان و عفاف این است که موردِ اذیت قرار نمی‎گیرند: "فلا یؤذینَ". فاء در این عبارت، نتیجه‎ی التزام به جلباب است. یعنی محصولِ تقید به جلباب، در امان ماندن از اذیتِ هوسرانان است. 👌 استفاده از پوششِ چادر یعنی نه گفتن به هوسرانان. البته این آیه، تلبس به جلباب (حجاب حداکثری) را برای مؤمنانِ عوام نهی نکرد. 2️⃣ مکلفِ آیه‎ی 31 سوره‎ی نور 👌 آیه‎ی 31 سوره‎ی نور، "المؤمنات" را به چهار چیز الزام می‎کند: 👈 1. غضِ بصر: يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ 👈 2. حفظ فرج: وَ يحَفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ 👈 3. اختفاء زینت: وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا 👈 4. روسری: وَ لْيَضْرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلىَ‏ جُيُوبهِنَّ ☝️آیا مثلِ آیه‎ی قبل، این الزامات، اختصاص به همسران و دخترانِ رسول و نیز مؤمنانِ عالی‎مقام دارد؟ یا مؤمنانِ عوام و عادی هم مخاطبِ این آیه هستند؟ و در یک کلام مصداقِ مؤمناتِ مکلف به این چهار الزام چه کسی است؟ ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 ➕درست است که مصداقِ مؤمن در این‎جا نامشخص است اما تکلیف و ماموریتِ آن مُؤمن که روشن است. وقتی می‎توان با بررسیِ تکلیف و مشقِ دانش‎آموز پی به رتبه‎ی علمی او بُرد، پس با بررسیِ تکالیفِ چهارگانه‎ی فوق می‎توان رتبه‎ی ایمانیِ مؤمناتِ این آیه را نیز کشف کرد. 👀 غضِ بصر، اولین تکلیف است. آیا این تکلیف فقط به مؤمنانِ عالی‎رتبه واجب است؟ حفظِ فرج از نگاه و زنا آیا فقط به نساء پیامبر و بناتِ پیامبر و نساء مؤمنان واجب است؟ پاسخِ این‎دو سوال منفی است. 🗣 بفرموده‎ی آیه‎ی 12 سوره‎ی ممتحنه زنانِ صدرِ اسلام به محض این‎که ایمان آوردند، با همان ایمانِ اندکشان در بیعت با پیامبر از زنا نهی شدند: "إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ...". پس این‎طور نیست که تا ایمانش تکمیل نشده باشد و به درجاتِ عالیه نرسیده باشد، زنا و چشم‎چرانی و شرکِ و سرقت بر اینان حلال باشد. ☝️در این آیه تعبیرِ "مؤمنات" برای مؤمنِ حداقلی هم بکار رفته و این یعنی مؤمنِ ابتدائی، متوسطه، عالیه و حتی مُسلِم همه‎شان مکلف به انجامِ دستوراتِ دین هستند. بنابراین دو دستورِ اول، به عمومِ مؤمنان است با هر درجه و رتبه‎ای. حال که دو مورد از چهارگانه، مصداقش عمومِ زنان مؤمن شد چه ایرادی دارد همان حکمِ سابق را به دو موردِ باقی مانده سرایت دهیم و بگوئیم اختفاء زینت وتلبس به روسری هم تکلیفِ عُمومِ مُؤمنان است و نه فقط مخدراتِ علیا مقام و زنانِ مؤمنانِ والا مقام؟ ❌ پس این نیست که مرد باید مومنِ کامل باشد تا حجاب زنش رعایت شود. ضمن این‎که به آخرین فقره‎ی آیه‎ی 31 و مشخصاً رویِ واژه‎ی "جمیعاً" دقت کنید: "تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُون". این آیه، جمیع المؤمنین را موردِ خطاب قرار داده و نه مؤمنان خاص. ✅ حاصل جمعِ آیاتِ دو سوره‎ی احزاب و نور: ➕ حاصلِ کلام این شد که هر دو آیه به پوششِ الزامی تاکید دارند اما میزانِ پایبندی به حجاب در دو آیه به اقتضایِ مکلفِ آن، متفاوت است. 👈 طبقِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب، حجاب حداکثری یعنی جلباب (چادر)، پوششِ الزامیِ زنِ پیامبر، دخترِ پیامبر و زنِ مؤمنانِ عالی‎مقام است. اما حجاب حداقلی یعنی تلبس به روسری و اختفاء زینت، پوششِ الزامیِ عمومِ مؤمنات است. ✍️ شاید به همین دلیل است که برخی مفسران گفته اند وصف در مقامِ تسمیه است و واژه‎ی "المؤمنون" حاکی از جریانِ ایمانی و صنفِ اجتماعی است. پس عمومیت دارد و شاملِ هر کس که مُتَّصِف به ایمان است می‎شود. فرقی هم ندارد که مثلِ امیرالمومنین مؤمنِ درجه‏ی یک باشد یا دو یا سه. ➕ اما "یا الذینَ آمنوا" چون فعلِ ماضی است و از گذشته خبر می‎دهد حکایت از ثبوت و تحققِ ایمان می‎کند و نه حدوثِ ایمان. خطابِ "یا" هم به زمانِ حال دلالت دارد. مجموعِ گذشته و حال یعنی ایمانِ او از دیرباز بوده و هنوز هم ادامه دارد. بخاطر همین است که همه‎ی 80 "یا ایها الذینَ آمنوا"ی قرآن در مدینه نازل شده و خطاب به مؤمنانِ تثبیت شده است. 🆔 @SinJimDin