eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
203 عکس
187 ویدیو
20 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ حجاب مانتو ❓دخترم می‌گه وقتی با مانتو حجاب دارم، چرا اصرار می‌کنی چادر بپوشَم؟ 👈 برای طرح
👉2👈 ادامه👆👆👆 ➕درست است که مصداقِ مؤمن در این‎جا نامشخص است اما تکلیف و ماموریتِ آن مُؤمن که روشن است. وقتی می‎توان با بررسیِ تکلیف و مشقِ دانش‎آموز پی به رتبه‎ی علمی او بُرد، پس با بررسیِ تکالیفِ چهارگانه‎ی فوق می‎توان رتبه‎ی ایمانیِ مؤمناتِ این آیه را نیز کشف کرد. 👀 غضِ بصر، اولین تکلیف است. آیا این تکلیف فقط به مؤمنانِ عالی‎رتبه واجب است؟ حفظِ فرج از نگاه و زنا آیا فقط به نساء پیامبر و بناتِ پیامبر و نساء مؤمنان واجب است؟ پاسخِ این‎دو سوال منفی است. 🗣 بفرموده‎ی آیه‎ی 12 سوره‎ی ممتحنه زنانِ صدرِ اسلام به محض این‎که ایمان آوردند، با همان ایمانِ اندکشان در بیعت با پیامبر از زنا نهی شدند: "إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ...". پس این‎طور نیست که تا ایمانش تکمیل نشده باشد و به درجاتِ عالیه نرسیده باشد، زنا و چشم‎چرانی و شرکِ و سرقت بر اینان حلال باشد. ☝️در این آیه تعبیرِ "مؤمنات" برای مؤمنِ حداقلی هم بکار رفته و این یعنی مؤمنِ ابتدائی، متوسطه، عالیه و حتی مُسلِم همه‎شان مکلف به انجامِ دستوراتِ دین هستند. بنابراین دو دستورِ اول، به عمومِ مؤمنان است با هر درجه و رتبه‎ای. حال که دو مورد از چهارگانه، مصداقش عمومِ زنان مؤمن شد چه ایرادی دارد همان حکمِ سابق را به دو موردِ باقی مانده سرایت دهیم و بگوئیم اختفاء زینت وتلبس به روسری هم تکلیفِ عُمومِ مُؤمنان است و نه فقط مخدراتِ علیا مقام و زنانِ مؤمنانِ والا مقام؟ ❌ پس این نیست که مرد باید مومنِ کامل باشد تا حجاب زنش رعایت شود. ضمن این‎که به آخرین فقره‎ی آیه‎ی 31 و مشخصاً رویِ واژه‎ی "جمیعاً" دقت کنید: "تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُون". این آیه، جمیع المؤمنین را موردِ خطاب قرار داده و نه مؤمنان خاص. ✅ حاصل جمعِ آیاتِ دو سوره‎ی احزاب و نور: ➕ حاصلِ کلام این شد که هر دو آیه به پوششِ الزامی تاکید دارند اما میزانِ پایبندی به حجاب در دو آیه به اقتضایِ مکلفِ آن، متفاوت است. 👈 طبقِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب، حجاب حداکثری یعنی جلباب (چادر)، پوششِ الزامیِ زنِ پیامبر، دخترِ پیامبر و زنِ مؤمنانِ عالی‎مقام است. اما حجاب حداقلی یعنی تلبس به روسری و اختفاء زینت، پوششِ الزامیِ عمومِ مؤمنات است. ✍️ شاید به همین دلیل است که برخی مفسران گفته اند وصف در مقامِ تسمیه است و واژه‎ی "المؤمنون" حاکی از جریانِ ایمانی و صنفِ اجتماعی است. پس عمومیت دارد و شاملِ هر کس که مُتَّصِف به ایمان است می‎شود. فرقی هم ندارد که مثلِ امیرالمومنین مؤمنِ درجه‏ی یک باشد یا دو یا سه. ➕ اما "یا الذینَ آمنوا" چون فعلِ ماضی است و از گذشته خبر می‎دهد حکایت از ثبوت و تحققِ ایمان می‎کند و نه حدوثِ ایمان. خطابِ "یا" هم به زمانِ حال دلالت دارد. مجموعِ گذشته و حال یعنی ایمانِ او از دیرباز بوده و هنوز هم ادامه دارد. بخاطر همین است که همه‎ی 80 "یا ایها الذینَ آمنوا"ی قرآن در مدینه نازل شده و خطاب به مؤمنانِ تثبیت شده است. 🆔 @SinJimDin
⭕️ دلت پاک باشه! ❓بعضی از دوستام شُل حجاب و حتّی بعضی‌هاشون بی حجابَن. می‌گن مهم اینه که دلت پاک باشه! چه جوابی بهشون بدم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ مرجِئه یکی از فرقه‌های اهل‌سنت است که بدونِ عمل، امید به اجر دارند. ایده‌ی "دلت پاک باشد" و کافی بودنِ ایمان برای نجات بدونِ نیاز به عمل صالح، از باورهای این فرقه است. ❗️امام صادق به این مضمون می‌فرماید فرزندانتان را دریابید قبل از اینکه مرجئه آنان را منحرف کند. قرآن غالبا ایمان و عمل را کنارِ هم می‌آورد. یعنی هم ارتباطِ قلبی کسبِ ایمان؛ و هم عمل به احکام و مناسکِ دین. 🔔 کسی که ادعا می‌کند دلَش پاک است اما ظواهر شرعی را رعایت نمی‌کند چند اشکال بر او وارد است: 1️⃣ اولا چقدر از خود راضی و از خود متشکر؟! عرفای ما با آن همه ریاضت و عبادت، ادعای پاکی قلب نکرده‌اند! چقدر من باید به خودَم مغرور شده باشَم که دلَم را پاک و عاری از گناه بدانَم!! عبادت قرار بود مرا خاضع کند و نه مغرور... . 2️⃣ ایمان به خدا یک گزاره‌ی نرم‌افزاری و تکلیف و عبادتِ دل، روح و جوانحِ ما است. کسی که در این بُعدِ وجودَش خدا را بندگی کرده، تازه نصفِ راه را پیش رفته. علاوه بر روح، سخت‌افزارِ جسم و جوارحِ ما هم باید به تکلیفِ خودَش عمل کند. ➕حجاب، نماز و کلیه‌ی احکامِ فقهی ناظر به تکالیفِ جوارحیِ ما است. پس جوانح (قلب) و جوارح (جسم) اگر هر دو مطیعِ خدا شوند، سعادتمند خواهیم شد. خلاصه آن‌که نرم‌افزارِ ایمان در کنارِ سخت‌افزارِ عملِ صالح، مرا ارتقاء می‌دهد. 3️⃣ دلَت اگر پاک است، چرا تو را سمتِ یک عملِ پاک مثلِ حجاب رهنمون نمی‌کند؟! نمودِ ظاهریِ دلِ پاک، نماز و حجاب و خمس و زکات و دفاع از رهبریِ دینی است: از کوزه همان تراوَد که در اوست. لابُد دلَت پاک نیست که تو را به ناپاکی فرمان می‌دهد. 4️⃣ ما از دلِ شما خبر نداریم و خدا می‌داند. اما عملِ شما بازتابِ درونِ شما است: رنگِ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون. من قضاوتی در باره‌ات نمی‌کنم اما زبانت می‌گوید دلم پاک است و عملَت ناپاکیِ تو را فریاد می‌زند. ادعای زبانَت را بپذیرم یا فریادِ عملت را؟! ✅ دلِ پاک، یک شعار است! یک ادعا است! هر کسی می‌تواند شعار بدهد و ادعا کند. برای اثباتِ این ادعا و شعار باید در عمل نیز پاکیِ خود را نشان داد. عملِ حجاب، علامتِ دلِ پاک است. کسی که پاک باشد، پوشش و لباسَش نیز علامتِ پاکی و نجابت دارد. 5️⃣ دلِ شما پاک‌تر است یا دلِ زهرای مرضیه؟! اگر یک بی‌حجاب ادعا کند دلِ پاک، مرا به بی‌حجابی امر کرده پس دلِ زهرا که او را به حجاب امر کرده، ناپاک است یعنی؟! دلی پاک است که مرا امر کند به عملِ پاک. 6️⃣ کسی که با پوششِ بد، دلِ هزاران نامحرم را ناپاک کرده، بنیانِ هزاران خانواده را متزلل نموده و مسیرِ فحشا و هوس‌رانی را در جامعه هموار کرده، آیا می‌توان دلِ او را متصف به صفتِ پاکی دانست؟! تو قرار است چه جنایتِ بزرگتری مرتکب شوی تا از توهمِ پاک بودنِ دلَت بیرون بیایی؟! 7️⃣ همان خدایی که زیبایی را به ما داده و زیبایی را دوست دارد، چارچوب‌ها و قوانینی نیز برای ما قرار داده. است چطور است که زیبائی را از خدا می‌گیریم اما چارچوب‌های مدنظر خدا را رعایت نمی‌کنیم و با این‌حال ادعای خدا دوستی‌مان هم گوشِ فلک را پُر کرده؟! ☝️حجاب برای پوشاندنِ زیبائی است. بانوانِ محجبه، نازیبا نیستند فقط زیبائیِ خود را کفِ خیابان نمی‌ریزند. چون می‌دانند کفِ خیابانی‌ها لایقِ دیدنِ زیبائی‌اش نیستند. چون می‌فهمد مردانِ نامحرم، نگاهِ هوس‌آمیز و حیوانی دارند به زیبایی‌های او؛ خدای زیبا دوست، دوست ندارد ناموسَش کالایِ رایگانِ هوسرانیِ مردان شود! 8️⃣ بنظر می‌رسد "دلم پاکه" یک ابزار است برای اسکاتِ کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. او خودَش نیز می‌داند که دلَش پاک نیست. اما بالاخره یک پاسخی باید داشته باشد برای خاموش کردنِ عذابِ وجدانِ خودَش و برای خفه کردنِ مخالفانَش و در نتیجه ادامه‌ی سیره‌ی فاسقانه‌اش. 🆔 @SinJimDin
⭕️ حجاب = ماسک 😷 کسی که با ماسک می‌تواند نفس بکشد، پس با حجاب هم می‌تواند نفس بکشد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ ماسک حجاب ❗️ماسکِ حجاب، مرا در برابرِ ویروسِ هَوس ایمن می‌کند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ فرزندِ با حجاب ❓چگونه حجاب را به فرزندانمان هدیه دهیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ کودکی: ما باید از کودکی حجاب را به فرزندانمان یاد بدهیم. بعضی از والدین با برخی از آموزش‌ها نظیرِ زبان آموزی در سنینِ کودکی مخالفتی ندارند، اما در موردِ حجاب، با این توجیه که "فرزندمان دل‌زده می‌شود" تا قبل از فرا رسیدنِ سنِ تکلیف، آزادیِ مطلق می‌دهند در مورد حجاب به فرزندانشان! ☝️و بعد در شبِ سنّ تکلیف مثلِ کسانی که شبِ امتحان فقط درس می‌خوانند به دخترشان می‌گویند از فردا باید محجبه باشی! آیا این تکلیفِ یک شبه او را از حجاب و دین، متنفر نمی‌کند؟ ➕ آموزشِ حجاب در کودکی، با اجبار به حجاب متفاوت است. دومی، افراط است و عامل زدگی؛ اولی مطلوب است و زمینه‌ساز حجاب و عفاف. اگر این آموزش در دوران کودکی انجام نشود، یک شب قبل از فرا رسیدنِ سن بلوغ نمی‌توان توقعِ حجاب از کودکان داشت. 2️⃣ الگو: مادر بعنوان الگوی اولِ فرزندان هنگامِ خروج از خانه باید حساسیت خودش روی حجاب را ابراز کند. بلند بلند بدونِ این‌که دخترش را مورد خطاب قرار بدهد بگوید: "حالا که دارم می‌رم بیرون، لاک ناخونمو پاک می‌کنم تا نامحرما نبینن منو! خب لباس برّاقمو هم که عوض کردم. چادرمو هم که پوشیدم. دخترم ببین حجاب مامانت کامله؟". ☝️مادر با این روش، کاملا غیر مستقیم به دختر هفت ساله اش حجاب را آموخته است بدون اجبار و اکراه. گاهی الگوهای فاسد از هنرمندان یا دوستان واردِ ذهن دختران ما می شود. این الگوها بمرور شخصیت فرزندان ما را شکل می‌دهتد. بنابراین باید ضمنِ معرفیِ الگوهای سالم، علاقه‌ی دختران به الگوهای فاسد را از بین بُرد. ➕ارتباط با دوستان و جمع‌های مذهبیِ با نشاط مثلِ مسجد، دارالقرآن، اردوهایِ بسیج و... از همان کودکی می‌تواند اثر گذار باشد. دوستانِ محجبه‌ی دخترمان را دعوت کنیم تا صمیمیت فرزندمان با این قشر، شکل بگیرد. با غیر محجبه‌ها هم دوست باشد اما انسِ بیشترَش با محجبه‌ها باشد. خیلی نامحسوس، کنترل و مدیریت کنید او را به سمتِ محجبه‌ها. 3️⃣ توبیخ: گاهی یک تلنگرِ ملایم در حدِ اخم نیاز است تا فرزندمان بداند تخلف از دستوراتِ والدین، تبعاتی هم دارد. ترک حجاب را برایشان تلخ کنیم. جوابش را یکی درمیان ندهیم. این ترشروئی البته باید در چارچوبِ احترام و مهربانی باشد تا هم موجبِ زدگی نشود و هم فرزندان خیرخوانانه بودنِ این اقدامات را درک کنند و سختی هایِ حجاب و چادر را تحمل کنند. خوب است که از عقوبتِ اخرویِ بی‌حجابی گاهی بگوییم تا هشدار و توبیخ تکمیل شود؛ البته مطابق با ظرفیتِ فرزندان. 4️⃣ تشویق: بعد این که با توبیخ، کمی دلَش ترسید و خاضع شد، فضا را تلطیف کنیم با بشارت‌های الهی. بگوییم این خطراتِ دنیوی و اخروی از آنِ بی‌حجاب‌ها است. تو می‌توانی با تقید به حجاب، رحمت و مهربانیِ خدا را سمتِ خودَت جلب کنی. خدا با گنهکاران، سخت و خشن است اما با توبه‌کنندگان و محجبه‌ها مهربان است. ➕ گاهی نیاز است برای دینِ فرزندمان دست به جیب شویم و مثلا بگوییم: "دخترم اگر چادر سرت باشد، برایَت یک عروسکِ زیبا می‌خَرَم". برای دخترمان چادری زیبا تهیه کنیم تا بداند حجاب، والدین را و از آن مهم‌تر خدا را خوشحال می‌کند. 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ فرزندِ با حجاب ❓چگونه حجاب را به فرزندانمان هدیه دهیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنی
👉2👈 ادامه👆👆👆 5️⃣ آسان سازی: چادر و حجاب، محدودیت‌زا است و سخت. اما می‌توان با تهیه‌ی چادری مناسب‌تر که مثلا آستین داشته باشد، از سختی‌هایِ حجاب کاست. یا برخی دختران نمی‌توانند موهای خود را دائم بپوشانند؛ این‌جا بجای توبیخِ مدام، می‌توان با تهیه‌ی "هِد" مشکل را مرتفع کرد. یا با خرید ساق‌بَند، پوششِ آرنج را آسان کرد. ➕ بهانه‌ها را برطرف کنیم: "مامان! چادر رویِ کاپشن منو چاق می‌کنه زمستونا"! خُب والدین این‌جا می‌توانند بجای خریدنِ کاپشنِ پُفی، پالتو بخرند. یا اگر بگویَد "شیک نمی‌مونه چادرم از رویِ پیشونی" می‌شود برایَشان طَلق و کِش چادر تهیه کرد. یا اگر جلوی چادرش دائما باز می‌شود، می‌توان برایش چادرِ جلو بسته خرید؛ اگر هم بابتِ چادر در مدرسه مورد تمسخر قرار می‌گیرد این‌جا حمایت‌های والدین نیاز است. 6️⃣ اقتدار: مادر و مخصوصا پدر باید ابهت داشته باشند. خانه‌ای که در آن پدر تحقیر شود، یکی از ابزارهای مهمِ تربیت بنامِ اقتدار از بین رفته است. وقتی والدین یکبار خطاب به فرزندشان بگویند "راضی نیستم فلان لباس را بپوشی" این‌جا باید فرزند دست و پایش شُل شود و بگوید: "چَشم مادر". 7️⃣ توجیه: باید دلیل و فلسفه‌ی حجاب را به فرزندانمان یاد دهیم؛ با خرید کتاب‌ها و نرم افزارهایِ مناسب. یک‌بار در اصفهان، کنار پیاده رو فردی مرا با اسم صدا زد و بعد از احوال‌پرسی گفت: "کتابی نوشتَم به اسم ترگل که برگرفته از سخنرانی‌های امام جمعه‌ی موقتِ اصفهان است". یه نسخه از کتاب را هم به بنده هدیه دادند. اسم، محتوا و مطالبَش برایَم جذاب و جالب بود. بنظرم هدیه‌ای مناسب برای بی‌حجاب‌ها است. از آن مهم‌ترین بهترین کار، آموزشِ سوره‌ی نور به دختران است. ما در این کانال با بیانی روان و ساده سوره‌ی نور را ارائه کرده‌ایم. ➕ اگر خودمان قدرتِ اقناعِ فرزندان را نداریم، بینِ او و یک کارشناسِ دینی ارتباط برقرار کنیم تا سوالات او از این طریق به جواب برسد. نباید سخت باشَد انتقال این مطلب به دختران که: "اگر بی حجاب باشی پسران شهوت‌ران به تو مانند یک حیوان نگاه می‌کنند و تو را وسیله‌ای می‌دانَند برای هوس‌رانی". دزدی همیشه به کِش رفتن پول نیست؛ گاهی فرد با بد پوشی‌اش، چشم و دلِ نامحرم و یا شوهرِ زنان دیگر را می‌دُزدد و بنیانِ یک خانواده را سُست می‌کند. آیا این عینِ خودخواهی نیس که من بخاطرِ لذت‌های خودم، زندگی دیگران را سُست کنم؟! ➕ دلایل و فلسفه حجاب از دیدگاهِ عقل و شرع را بگوییم به فرزندانمان. به حجاب در ادیانِ و ملیت‌های جهان بپردازیم. گاهی به آنان بگوییم فرض کنید الآن شما جایِ یک بی‌حجاب هستید! لطفا به این سوالم پاسخ بدهید که: "اساسا بی‌حجاب چه دلیل منطقی‌ای دارد برای نشان دادنِ زیبائی‌های مُحرّکَش به مردانی که عاشقِ من نیستند بلکه به فکر حیوانیت خودشانند"؟ 8️⃣ لذت حلال: مانع لذت‌های حلالِ دخترانمان نشویم. همانطور که در آیه 31 سوره نور گفته شده، چه اشکال دارد دختر در برابرِ محارمش طبقِ چارچوبِ بیان شده، آرایش کند؟ سخت نگیریم و اندکی آزادی بدهیم به دختران. 9️⃣ اصرار ممنوع: بسیاری از جوانان می‌گویند: "نه که حجابو دوست نداشته باشیما، اما از بس مادر اصراااار می‌کنه، به لج مامان هم که شده من بی حجاب می‌خوام باشم!". اصرارِ زیاد نتیجه عکس می‌دهد. ما حقّ اجبار و سلبِ اختیار از کسی را نداریم. اگر بنا به اجبار بود، خودِ خدا اجبار می‌کرد. اصرارِ بیش از حدّ، بر لجاجت و ضلالتَش می‌افزایَد و نه هدایتَش. 🔟 دعا: دعایِ والدین در حقِ فرزند به استجابت نزدیک است. بنابراین به موازاتِ اقداماتِ فوق، همواره سرِ سجاده ی نماز و در اوقاتِ خاص از خدا بخوایم که فرزند ناخلف از ما به یادگار نماند. 📣 در تمامیِ مراحل فوق، از چارچوب احترام و مهربانی خارج نشویم. حتی اگر ما با اقداماتِ فوق و با استدلال نتوانیم عقلِ فرزندمان را تصرف کنیم؛ میتوانیم با افزایشِ مهربانی، قلبش را تسخیر کنیم. شاید یک روز این فرزندِ گریزپا پی به اشتباهش بُرد! لااقل یک پناهِ ام بنامِ خانواده داشته باشد تا برگردد... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 زلزله ⚠️ حق الناس یعنی با بی حجابی، توی دلِ یه مَرد زلزله 10 ریشتری بپا کنی و بعد، آوار برداریش بیفته گردنِ همسر بیچاره ش! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ لا اکراه فی الدین ❓به یه بی حجاب تذکر دادم حاج آقا! گفت لا اکراهَ فی الدین! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ معنای اکراه: خدا این‌جا نفرمود "لا اجبارَ فی الدین"؛ بنابراین ترجمه آیه به "در دین اجبار نیست" دقیق و درست نیست. اکراه یعنی مکروه و "ناخوشایند". با این بیان، "لا اکراهَ فی الدین" یعنی در متونِ دینی محتوایِ مکروه، ناپسند، ناخوشایند و نامتناسب با فطرت و عقل وجود ندارد. 2️⃣ اجبار دینی: البته "اجبار" هم یکی از مصادیقِ ناخوشایندی هایِ انسان می‌تواند باشد. چون انسان، مختار است و ذاتا برایش اجبار، ناخوشایند است. طبقِ این بیان می‌توان گفت اجبار در انتخابِ دین نیز موردِ نهیِ آیه‌ی شریفه است. اما آیا یک مسلمان می‌تواند فاصله گرفتن از مناسکِ دینی نظیرِ بی حجابی را با استناد به این آیه، توجیه کند؟ ✅ خیر؛ چرا که آیه‌ی "لا اکراه..." در سوره ای آمده است که در صدد بیانِ نحوه رفتارِ مومنان با یهودیان و اهل کتاب است. شأن نزول آیه فوق در مورد مردی است که غلامش را وادار به اسلام آوردن می‌کرد که خبر به رسول خدا رسید و آیه فوق پاسخی بود به این روند. پس "لا اکراه فی الدین "یعنی شما حق ندارید یک یهودی را بالاجبار، وادار به پذیرش اسلام کنید. پس آیه شریفه نمی‌خواهد مجوزِ بی دینی صادر کند برای یک مسلمان. 3️⃣ تبعاتِ بی دینی: تعبیرِ "مجبور نیستید" با عبارتِ "مُجاز هستید" فرق دارد. یعنی این‌طور نیست که "بی دینی" هم گزینه مطلوب و موردِ توصیه خدا باشد و در آن دنیا فرقی بینِ مومن و کافر یا با حجاب و بی‌حجاب وجود نداشته باشد. انسان‌ها در این دنیا آزادند بی‌دین باشند اما در آن دنیا باید هر کس پایِ تبعاتِ انتخابش بنشیند کما اینکه در آیه بعدی به عذابِ اخرویِ بی دینان تصریح شده است: "اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون". 4️⃣ اجبارِ اجتماعی: عقل و شرع، آن دسته از آزادی‌هایِ فردی را که با حقوقِ اجتماعی در تضاد باشد را محدود می‌کند. مثلا همه قبول دارند که اراذل و اوباش یا توزیع کنندگان مواد مخدر نباید آزاد باشند. یا اجبار به ممنوعیت مصرف دخانیات در فضای عمومی مطلوبِ همگان است. یا مبارزه با بدپوشی که بسترِ فحشا را فراهم می‌کند نوعی اجبارِ مثبت است برای حفظِ پاکیِ اجتماعی. 🆔 @SinJimDin
🔹 حجاب زردشت 🔔 این‌که برای فرار از حجاب می‌گید: "دینِ ما ایرانی‌ها زردشتیه و نه اسلام" به خودتون ربط داره... . ☝️امّا خُب باید بدونید که حجابِ یک زنِ زردشتی، این‌جوریه!! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹 گناه و دعا! ✍️ تمام هفته گناه و غروب جمعه دعا؟!! / کمی خجالت از این انتظار هم خوب است😞 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹صدا و سیما ❓بنظرم کوتاهی از رهبره! صدا و سیما که دیگه زیر نظرِ ایشون هست چرا اسلامی نیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ برای اصلاحِ یک ارگان، وجودِ یک مدیرِ صالح، لازم است اما کافی نیست. مدیر اگر امام‌زاده هم باشد، برای اجرایِ سیاست‌هایِ خود، نیازمند کادرِ اجرائیِ کاردان و متدیّن است. ☝️شما که معترضِ وضعیتِ کنونیِ رسانه‌ی ملّی هستید، چرا در رشته‌ی هنر، بازی‌گری، کارگردانی و تهیه کنندگی ورود پیدا نمی‌کنید و صرفاً به اعتراض کردن و شعار دادن، که ساده‌ترین کار است، اکتفا کرده‌اید؟! ❓آیا رهبریِ عزیز باید برای اصلاحِ رسانه‌ی ملّی، از کُره‌ی مرّیخ، کادرِ حزب اللهیِ کارآمد وارد کنند؟! اقتصاد و فرهنگ و عدالت، یک سازه‌ی دیجیتالی نیست که رهبری با فشار دادنِ یک دکمه همه چیز را اصلاح کند. ❓آیا رهبری عزیز با حزب اللهی‌هایی که فقط اهلِ شُعارَند می‌تواند سنگرِ رسانه را تصرف کند؟ من و شمایی که عرصه را خالی کردیم و به غُر زدن اکتفا نمودیم مقصر وضعِ موجودیم. رهبر باید سرِ ما غُر بزند و مطالبه کند که چرا یاری‌ام نمی‌کنید: "هَل مِن ناصرٍ یَنصُرنی". ❌ وقتی سُکانِ اجرائی و عملیاتیِ یک سازمان، به دستِ شُل دینان و لیبرال ها افتاد، اینان انگیزه‌ای برای اسلامی سازیِ آن سازمان نخواهند داشت، حتی اگر در رأس آن سازمان، امام زمان باشد. ✅ فعالیتِ رسانه ای، یک کارِ دلی است و با بخشنامه و اجبار نمی‌توان کادرِ غیر مذهبی را وادار به رعایت موازین شرعی در برنامه سازی ها کرد. 2️⃣ ذائقه‌ی جامعه‌ی امروزی تغییر کرده و رسانه ملی بجایِ اقدام به تغییرِ ذائقه، برای جذبِ مخاطب و در رقابت با ماهواره، ناچار به ساختِ برنامه‌های خاکستری می‌شود. ☝️این برنامه‌ها غالبا جنبه‌ی سرگرمی دارند و فاقدِ بارِ اخلاقی و اسلامی‌اند؛ حتی مستقیم یا غیر مستقیم از خط قرمزهایِ دینی عبور می‌کنند گاهی. تولیدِ برنامه جذابِ نشاط آور و در عینِ حال اسلامی، کارِ آسانی نیست بزرگوار. ✅ اگر امروز جنگِ رسانه ها است، باید شبکه های تلویزیون را مثابهِ یک اسلحه بدانیم و ببینیم. شبانه روز از رسانه دشمن، دستوراتِ دینی از نماز گرفته تا حج و حجاب زیر سوال می‌رود. ❌ رسانه ما منفعلانه فقط به سرگرم کردنِ مردم با دورهمی و خندوانه و عصرِ جدید می‌پردازد و برنامه‌های دینی‌اش در حدِ سخنرانی و دعوت از کارشناسان دینی است که آن هم مخاطبِ خاص دارد و همه نمی‌پسندند. 3️⃣ رسانه‌ی ملی باید بودجه‌ای مستقل و وافر داشته باشد تا اولا وامدارِ کسی نباشد و ثانیا برایِ امرارِ معاش، تبدیل به تریبونِ تبلیغاتیِ سرمایه داران نشود. رسانه ای که با تبلیغاتِ کالاهایِ لوکس و بانکها سرِ پا است، این رسانه نمی‌تواند محتوایِ اسلامی تولید کند. 4️⃣ طبقِ قانونِ اساسی، رهبریِ عزیز در نیروهایِ مسلّح "فرمانده" است بر خلافِ رسانه‌ی ملی که جایگاهِ رهبری، صرفاَ "نصب" است و نه مدیریت و اداره. ❓چه فرقی دارند این‌دو؟ فرقَش این است که سپاه توسطِ شخصِ رهبری اداره می‌شود و سیاست‌ها و اجرائیاتَش باید طبقِ امرِ فرمانده باشد. بر خلافِ رسانه‌ی ملی که رهبر، فقط نصب می‌کند و در اداره دخالتی ندارد. ☝️در این سیستم، معایب و محاسنِ قوایِ مسلّح را می‌توان به فرماندهِ کلّ قوا که رهبر است نسبت داد. اما در رسانه‌ی ملّی هر کس که سیاست‌گذار و مُجری است باید مسئولِ پاسخ‌گوئی نسبت به عملکردَش باشد و نه رهبریِ عزیز. 🆔 @SinJimDin
🔹کتابِ حسینی ❓ماه محرّم نزدیکه. لطفا چند کتاب با موضوعِ زندگی امام حسین، معرفی کنید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✅ چه خوب است که همه‌ی ما یک برنامه‌ی "سلوکِ ایام" داشته باشیم. مثلا وقتی غدیر فرا می‌رسد اعمال، آداب و سیر مطالعاتیِ متناسب با ایامِ غدیریه را در دستور کار قرار دهیم. ➕ یا در موالید اهلبیت، شهادت‌ها و حتّی مناسبت‌های ملّی و مذهبی و تاریخی، مرتبط با موضوعِ آن روز مطالعات داشته باشیم. در موردِ امام حسین، مطالعه‌ی کتاب‌های زیر مورد توصیه است: 📚 1. کتابِ "منتهی الآمال" نوشته‌ی شیخ عباس قمی، یک کتاب مرجع و جامع در مورد سیره‌ی زندگی اهلبیت و از جمله حضرت سید الشهداء است. 📚 2. کتابِ "زندگی امام حسین" نوشته علی ربّانی خلخالی 📚 3. کتاب "زندگانی امام حسین" تالیف سید هاشم رسولی محلاتی 📚 4. کتاب "زندگانی امام حسین" نوشته زین العابدین راهنما 📚 5. کتاب "زندگانی حضرت ابی عبدالله الحسین" نوشته ابو القاسم سحاب 📚 6. کتابِ "حماسه حسینی" متنِ پیاده شده سخنرانیِ شهید مطهری 📚 7. کتابِ "سید الشهداء" متنِ پیاده شده سخنرانی شهید دستغیب 📚 8. کتاب "حیات فکری و سیاسی امامان شیعه" نوشته رسول جعفریان 📚 9. کتاب "الارشاد في معرفة حجج ا..." نوشته شیخ مفید از کتبِ مرجع و جامع در زمینه عاشورا و امام حسین است. 📚 10. کتابِ "نَفس المهموم" نوشته شیخ عباس که با ترجمه "در کربلا چه گذشت" در کتابفروشی ها موجود است نیز از معتبر ترین کتب مقاتل است. 📚 11. کتاب فتح خون سید مرتضی آوینی 📚 12. کتاب "حسین عقل سرخ" برگرفت از بیانات استاد رحیم پور ازغدی 📚 13. مقتل "ابي مخنف" كه اولین و قدیمی ترین مقتلِ کربلا است و توسط استاد یوسفیِ غروی تنقیح و مستند شده است. 📚 14. کتاب "آوای درد" نوشته رضا مصطفوی، ترجمه لهوف، معتبر ترین مقتل موجود. 📚 15. کتاب "سِفر خروج" ترجمه غلامرضا امامی 📚 16. کتابِ "پس از بیست سال" سلمان کدیور 📚 17. کتاب "چابکسوار" مسلم ناصری 📚 18. کتاب "حسین، وارثِ آدم" دکتر علی شریعتی 📚 19. تحریف‌شناسی عاشورا (نقدی بر کتاب حماسه حسینی) اثر سید جعفر مرتضی عاملی 📚 20. مع الحسین (آداب نوکری) اثر استاد میرزا محمدی 📚 21. مقتل المعصومین کاری از پژوهشکده‌ی باقر العلوم 📚 22. کتابِ الحسین فی القرآن: سید محمد واحدی. 📚 23. کامل الزیارات شیخ صدوق 📚 24. البکاء, علامه میر جهانی 📚 25. تدبر در زیارت عاشورا اثر محمد علیان نظری 📚 26. نگاهی به نهضت حسینی در پرتو تدبر در قرآن اثر روح الله مرتضوی‌نیا. 📚 27. قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی، قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن، اثر استاد مسعود صدوق 🔔 بینِ همه این ها برای مخاطبِ جوان، کتاب هایِ "زندگی امام حسین" نوشته رسولیِ محلاتی، "حماسه حسینی" از شهید مطهری، "سید الشهداء" از شهید دستغیب، "حیاتِ فکری سیاسی امامان شیعه" اثر رسول جعفریان... ☝️ و نیز کتاب "فتحِ خونِ" شهید آوینی، "عقلِ سرخِ" استاد ازغدی و "حسین وارثِ آدم" از دکتر شریعتی و همچنین کتاب فوق العاده زیبایِ استاد صدوق با نامِ "قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی، قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن" را اکیداً توصیه می‌کنم. 🆔 @SinJimDin