eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
188 ویدیو
24 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ لذّت عبادت ❓چگونه میل به عبادت را در وجودمان تثبیت کنیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنی
👉2👈 ادامه👆👆👆 3️⃣ عُجب: اگر انسان، همواره و همیشه در مقامِ لذتِ عبادت بماند، به مرور دچار غرور و عُجب (خود خوب‌پنداری) می‌شود! تصور می‌کند بهترین بنده‌ی خداست!! این غرور، با روحِ عبادت که خضوع و افتادگی است، منافات دارد. ادبار، این عُجب را می‌شکند. ➕ پس ادبار، یک فرصت است. اما ما در حالتِ ادبار معمولا سرخورده می‌شویم و فکر می‌کنیم خدا با ما قهر کرده! و همین تصورِ غلط باعث دوری از خدا و سقوط می‌شود. از سوره‌ی ضحی استفاده می‌شود که حتی پیامبر نیز در مقوله‌ وحی، با ادبار مواجه بود. بخاط همین خدا برای تقویتِ روحیه‌ی ایشان می‌فرماید خدا با تو وداع نکرده و بر تو خشم نگرفته: "ما ودّعک ربُک و ما قَلی". ☝️ در حالتِ اقبال، خدا دانه می پاشد تا ما را سمتِ خود جذب کند. لذا اغلبِ مردم می‌گویند: "یادِ گذشته‌ها بخیر، چه حالِ خوشی داشتیم برای عبادت". حالتِ اقبال، برای اضافه کردنِ عبادتِ جدید به لیستِ برنامه‌ی عبادی است و حالتِ ادبار، برای تثبیتِ عبادت هایِ دورانِ اقبال است. بعبارتِ دیگر، حالتِ اقبال برای بارگزاریِ عبادت‌های جدید و حالتِ ادبار برای تثیبت و خالص سازیِ عبادت هاست. عبادتی که در دوران ادبار با همه سختی‌هایش استمرار یافت، تثبیت می‌شود. 🔔 کسی که در دورانِ ادبار با وجودِ همه‌ی سختی‌ها، سنگینیِ عبادت را به تنش بمالد و عقب نشینی نکند، این‌جا بفرموده‌ی آیه‌ی "إنّ مع العُسرِ یسرا"، پس از مدتی لذت و شیرینیِ عبادت هم از جانبِ خدا به او داده خواهد شد. ❓یکبار محضرِ آیت الله جوادی آملی بودم و همین سوال را از ایشان پرسیدم. فرمودند سالکانِ راه حق سه دسته اند: 👈 1. مجذوب محض: نگار مكتب نرفته است و با دیدن جذبه‌ی الهی می رود. این مخصوص انبیاء و معصومین است. 👈 2. سالك مجذوب: تلاش خود را می‌كند آن‌قدر جلو می رود تا در اواخر عمر مجذوب و واله جمال الهی می‌شود. 👈 3. مجذوب سالك: ابتدا عبادت برای او لذتی دارد اما پس از مدتی این لذت از او گرفته می شود و باید قدم به قدم پیش برود. كه عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل‌ها. ✍️ ماها عمدتا از طائفه ی سوم هستیم. خلاصه آن‌که روزگارِ اقبال را غنیمت بدانیم برای افزایشِ کمّی و کیفیِ برنامه‌ی عبادی؛ روزگار ادبار و بی‌حوصلگی و بی‌میلی را غنیمت بشماریم برای تثبیت، خلوص و خضوعِ بیشتر. 📌 سابقا در مورد لذت عبادت، مقاله‌ای نسبتاً مفصل هم نوشته بودم که از این لینک قابل مطالعه است. 🆔 @SinJimDin
⭕️ مدیریت زمان ❓چگونه برکت زمان را بیشتر کنیم و از سرمایه‌ی عمر بهره ببریم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📢 برکت یعنی اضافه شدن‌هایِ ندیدنی! مثلا غذا کم بود ولی به همه رسید! یا زمانِ شما کم است اما آن‌قدر کِش پیدا کرد که به چند کارِ مختلف رسیدید. برای افزایش برکت در زمان، رعایت چند نکته ضروری است: 1️⃣ آسیب شناسی: همین امروز قلم کاغذ بردارید و از لحظه‌ی بیداری تا خاموشی همراهتان باشد. در این برگه قرار است هر کاری که در طولِ شبانه‌روز کرده‌اید را با ذکر ساعت، درجا یادداشت کنید؛ تا نَشتیهایِ هَدَر رفتِ عُمرتان را بشناسید. ☝️آخرِ شب، وقت خواب فقط کافی است یک مرور داشته باشید به عملکردِ امروزتان! شما متعجب خواهید شد از این‌که می‌بینید چقدر راحت در حالِ هدر دادنِ سرمایه‌ی عمرتان هستید!! سی و اندی سال گذشت از عُمرم! خیلی‌ها از من سبقت گرفتند و لحظه به لحظه در حالِ طی کردنِ پله‌های ترقی هستند. 2️⃣ هدف گذاری: حالا که غصه سراسرِ وجودتان را گرفت، فرصت خوبی است برای فکر! فکر روی این‌که وظیفه‌ی من چیست؟ تکلیفم را بشناسم. لیست کنم وظایفم را به عنوان یک مادر یا پدر در خانه؛ به عنوان یک فرد در جامعه؛ به عنوان یک عبد در برابر خدا. ☝️اگر به تنهایی نمی‌توانم هدف‌گذاری و تکلیف‌شناسی کنم، حتما با یک مشاور در ارتباط باشَم تا دچارِ بحرانِ بی‌هدفی نشوم. دلیل بسیاری از افسردگی‌ها این است که هدف نداریم و بخاطر همین، احساس پوچی و بی‌فایدگی می‌کنیم. 3️⃣ برنامه ریزی: هدف که مشخص شد، باید برنامه بریزید برای رسیدن به آن هدف. خیلی‌ها هدف‌ها و چشماندازهای خوبی دارند اما چا فایده که برنامه‌ریزی نمی‌کنند برای رسیدن به آن هدف؟ با برنامه می‌ریزند ولی به هر دلیل طبق برنامه جلو نمی‌روند! یا مدتی با برنامه هستند و بعد رها می‌کنند!! 4️⃣ عرصه‌های برنامه‌ریزی: ما باید در چهار بخشِ فردی، خانوادگی، اجتماعی و تفریحی برنامه ریزی کنیم. مثلا در عرصه فردی من باید در سه مقوله "عبادت"، "کسب عِلم" و "تقویت جسم" برنامه داشته باشم. یا در عرصه خانوادگی باید وقت بگذارم برای همسر، فرزندان، والدین، صله‌ی رحم. ☝️یا در عرصه اجتماعی باید پیگیرِ بیانات رهبری عزیز و اخبار باشم، با جمع‌ها و دوستان مذهبی مرتبط باشم، یک کارشناس مذهبی بعنوان طبیب روح داشته باشم، اثرگذاری اجتماعی داشته باشم و... . در عرصه تفریحی، برنامه استخر، مسافرت، قدم زدن و... . 5️⃣ پرهیز از ارتباط با زمان‌خواران: بعضی افراد و ابزارها زمان را از شما می‌دزدند. مثلا فلان دوست دلش می‌خواهد مدام از زمین و زمان سخن بگوید. یا فضای مجازی و تلویزیون ممکن است مرا معتاد کند. یا مرتب تسویف می‌کنم و کار امروز را به فردا می‌اندازم. یا... . ☝️این‌جا باید اقدام کنیم به مقابله با زمان‌خواران. "نه" بگوئیم به کسانی که سرمایه‌ی عمر ما را هدر می‌دهند. یا استفاده از فضای مجازی امروز گریز ناپذیر است و نمی‌شود تعطیلَش کرد، پس باید تعدیلَش کنیم و زمان‌مَند. 6️⃣ تقسیم وظایف: در اجتماع و لو اجتماعِ کوچکِ خانواده، باید مسئولیتِ اعضاء مشخص باشد. مثلا در کارِ خانه اگر همه با مادر مشارکت داشته باشند، مادر نیز می‌تواند برای کاراهای معرفتی‌اش و تکاملِ معنوی‌اش زمان بگذارد. لیست وظائف را روی دیوار بزنیم تا هر کس بداند چه کاری به دوشَش می‌باشد. هم‌گرائی، زمان را تحتِ کنترلِ ما در می‌آورد. 7️⃣ اولویت بندی: فرصت و قوتِ ما برای رسیدن به تمام اهداف و آرمان‌ها کافی نیست؛ بنابراین باید تکالیف و وظایف را به ترتیب اهمیت و اولویت انجام داد و به کارهای بی ربط، زائد و غیرِ مهم مثلِ تماشالی فلان سریالِ بی ثمر، چت های بی پایان و... "نه" گفت. 8️⃣ نظم و انضباط: بسیاری از نشتی هایِ زمان در زندگیِ ما دقیقا بخاطرِ این است که منظم نیستیم و لذا باید ساعت ها وقت بگذاریم برای منظم کردنِ محیطِ زندگی و کار! 9️⃣معنویات: زمان و مکان دستِ خدا است و طبیعتا کسانی که در زمین و زمانِ خدا، بر خلافِ دستورات الهی حرکت میکنند، برکتشان نیز کمتر است. ☝️توجه به نماز اول وقت، تلاوت قرآن، تسبیحات حضرت زهرا، اخلاقِ خوش، گناه گریزی، ایثار، تفکر و... زمان را پُربار میکند. سحرخیزی و نیز بیداریِ بین الطلوعین که زمانِ توزیعِ رزق است، باعث ایجاد برکت در زندگی است. مداومت به ذکر "لاحول و لا قوة الا بالله"، پرهیز از هرزه گوئی، هرزه بینی، هرزه نگاری و هر آنچه زمانِ انسان را می دُزدد نیز برکت زا است. 🔟 بودجه بندیِ عمر: امام کاظم می فرماید: "تلاش کنيد که اوقات شما به چهار ساعت تقسيم شود؛ ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي کار و تلاش براي کسب روزي و ساعتي براي معاشرت و رفت و آمد با برادران ديني و معتمداني که عيوبتان را به شما تذکر مي‌دهند و در باطن با شما خالص اند. و ساعتی که به لذتهاي غیر حرام بپردازيد". 🆔 @SinJimDin
⭕️ وسعت رزق ❓برای وسعتِ روزی، چه مسائلی را باید رعایت کنیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 💰رعایتِ مواردِ زیر، مؤثر است در وسعتِ رزقِ مادی و معنوی: 👈 نماز اول وقت 👈 جلبِ رضايت والدين 👈 صدقه 👈 دعا کردن براي همکيشان 👈 ترک گناه 👈 توبه 👈 خوش اخلاقي 👈 اداي حق الله و حق الناس 👈 قناعت 👈 نيکي کردن به اهل خانه 👈 اطعام ميهمان 👈 دائم الوضو بودن 👈 ازدواج 👈 نماز شب 👈 شکرگزاري 👈 قرائت سوره واقعه بعد از نماز عشاء 👈 تسبيحات حضرت زهرا بعد از هر نماز 👈 روشن کردن چراغ پيش از غروب آفتاب 👈 رفتن به زيارت امام حسين 👈 صله رحم 👈 استمرار بر ذکر لا حول و لا قوۀ الا بالله 👈 توسل به امام جواد 👈 اشتغال به دعا بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب 👈 ذکر يا فتّاح 70 مرتبه بعد نماز صبح 👈 ذکر يا وهّاب 100 مرتبه بعد نماز عصر 👈 مداومت بر ذکر يا غني 👈 مداومت بر خواندن سوره ذاريات و مزّمّل 👈 خواندن دعاي وسعت رزق مفاتيح الجنان 👈 دعاي الهي عظم البلاء 👈 آيت الکرسي 🗣 امیر المؤمنین می‌فرماید موارد زید موجب قبض و بسته شدنِ رزق می‌شود: 👈 وا نهادن تار عنکبوت در منزل 👈 قضای حاجت در حمام 👈 خوردن و آشامیدن در حال جنابت 👈 خلال کردن با چوب درخت گز 👈 شانه کردن موی سر در حال ایستاده 👈 نگهداشتن خاکروبه در منزل 👈 قسم دروغ خوردن 👈 زنا 👈 خوابیدن بین نماز مغرب و عشا 👈 خوابیدن هنگام صبح قبل بیرون آمدن خورشید 👈 اعتیاد به دروغ گفتن 👈 گوش دادن به آواز لهوی و حرام 👈 رد کردن انسان مستمند در شب 👈 رعایت نکردن میانه‌روی در هزینه ها 👈 قطع پیوند فامیلی ➕ همچنین رسول خدا فرمودند که بیست خصلت سبب کاهش روزی می شود از جمله: 👈 برهنه بلند شدن از رختخواب برای قضای حاجت 👈 نشُستن دست ها هنگام غذا خوردن 👈 بی احترامی به خورده های نان 👈 سوزاندن پوست سیر و پیاز 👈 نشَستن در چارچوب درب منزل 👈 جارو کردن منزل در شب 👈 نظافت منزل با گوشۀ لباس 👈 خشک کردن سر و صورت با آستین 👈 نشُستن ظروف آلوده در شب 👈 باز گذاشتن درب ظرف آب 👈 عجله کردن در خارج شدن از مسجد 👈 صبح زود بازار رفتن و تا شب ماندن در بازار 👈 خرید نان از فقراء 👈 نفرین کردن اولاد 👈 دوختن لباس در تن 👈 خاموش کردن چراغ با دمیدن ✅ همچنین امام صادق در مورد خواب بین الطلوعین [بین اول وقتِ نماز صبح تا طلوع آفتاب] فرمودند: "خواب صبحگاهی شوم است و چهرۀ آدمی را زرد و زشت می نماید، و چنین خوابی خواب افراد نامبارک است و خداوند روزی بندگان را از وقت طلوع فجر تا بیرون آمدن آفتاب تقسیم می نماید". 🆔 @SinJimDin
⭕️ استاد سلوک ❓خانم هستم و دنبالِ استاد سلوک... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ سیر و سلوکِ معنوی، دو پله و مرحله دارد که باید به ترتیب طی شود: نظری و عملی. 1️⃣ نظری: این مرحله نیاز به استاد ندارد و باید با مطالعه، تفکر، پرسش و استماعِ سخنرانیِ وُعاظ به پیش رود. کسی که این گام را طی نکرده باشد هیچ استادی متکفلِ رشدِ معنوی اش نمی‌شود. 2️⃣ عملی: کسی که روحِ خویش را با سلوک نظری جلا داد زمینه ی ورود به وادیِ سلوکِ عملی را ایجاد کرده است. اینجاست که نیاز به استادِ سلوک و ریاضت عملی پیدا میکند. خدا برای این عده تضمین داده که لوازم و نیازمندی هایِ سلوک را فراهم کند: "الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا". ❌ بنابراین دغدغه داشتن استاد در ابتدای راه، کاملا بی مورد است. اگر بخشی از مسیر را خودمان طی کرده باشیم خدا به موقعش استاد و مُرشدِ ما را خواهد فرستاد. 🗣 یکی از اساتید سلوک می‌فرمودند: "ما خودمان شاگردانمان را انتخاب می‌کنیم نه آن ها ما را". جالب آنکه ایشان میفرمودند یک بار کسی به استاد اخلاقش گفت خدا را شکر که ما شما را پیدا کردیم! استاد پاسخ داد: "در فلان عملیاتِ دفاعِ مقدس، تو لیاقتی از خودت نشان دادی که از همان جا من تو را انتخاب کردم به شاگردی"! ➕علاوه بر اینکه چرا همه اصرار به بهره مندی از استادِ "خاص" هستند؟ ما می‌توانیم با بهره گیری از سخنرانی هایِ اساتیدِ اخلاقِ موجود و شرکت در مجالس اخلاق، از اساتیدِ اخلاق "عام" بهره مند شویم. ☝️وقتی شما در شهرتان پایِ درسِ اخلاقِ یک استاد بودید، کم کم زمینه برای ارتباطات خصوصی تر فراهم میشود. حتی میتوانید در جلسه اخلاق، در قالبِ مکتوب توصیه هایِ خاصِ اخلاقی یا برنامه عبادی از آن استاد مطالبه کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ هدایت و ضلالت خدا! ❓آیه‌ی "یَهدی مَن یشاءُ و یُضلُّ مَن یَشاء" آیا عقیده‌ی جبر را تأیید نمی‌کند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 👌"یَهدی مَن یَشاء و یُضلُّ مَن یَشاءُ" یعنی هم هدایتشدگان، تحت مشیت و اراده‌ی خدایند و هم گمراهان. بعبارتِ دیگر، مشیتِ خدا بر هدایتِ برخی بندگان و ضلالتِ برخی بندگان است. ❗️حتی در خدا در قرآن تصریح می‌کند که تویِ پیامبر نمی‌توانی هر کس را که دلت خواست هدایت کنی و این خداست که هر که را بخواهد هدایت می‌کند: "إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ". ❓ اما یک سوال؛ چرا خدا برخی بندگان را هدیه‌ی هدایت می‌بخشد و به برخی دیگر ضلالت می‌دهد؟ به عبارتِ دیگر رازِ برخورد دوگانه‌ی خدا با بندگان چیست؟! چرا برخی هدایت و برخی گمراه می‌شوند؟ ✅ در پاسخ باید گفت: "خدا، عادل است". عدالت یعنی قرار دادنِ هر چیز در موضعی که استحقاقَش را دارد: "وضعُ الشیءِ فی مَوضِعِه". یعنی هدایتِ خدا در موضعی که استحقاقِ هدایت را دارد، قرار می‌گیرد. ضلالت نیز در موضعی که زمینه‌اش را دارد نهاده می‌شود. ❓این‌جا ممکن است بگوئیم زمینه و ظرفیتِ جلب یا سلبِ هدایت را چه کسی فراهم می‌کند؟ چه کسی باید این ظرف را بلند کند تا هدایت دریافت کند؟ چه کسی کُندی و کاهلی می‌کند و ظرفَش را بلند نمی‌کند؟! ✅ کاملا روشن است که انسان، به حسنِ اختیارَش می‌تواند ظرفیتِ دریافت هدایت از خدا را بدست آورد؛ و به سوء اختیارش خود را بی‌بهره از هدایت کند. اولی کسی است که "یهدی من یشاء" شامل حالَش می‌شود؛ دومی هم مشمولِ قاعده‌ی "یضل من یشاء". می‌شود. هر دو هم تحتِ مشیت و سلطه‌ی خدا هستند. ☝️روحِ این بحث از آیه‌ی پنجمِ سوره‌ی صف گرفته شده است: "فَلمّا زاغُوا أزاغَ اللهُ قلوبَهُم". یعنی وقتی بنی‌اسرائیل، راه انحراف را انتخاب کردند کردند، خدا نیز مانعِ انحرافی که خودشان انتخاب کرده بودند نشد. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ معیارهای ازدواج ❓معیارهای انتخاب همسر، چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ پاکی: چه برای مذهبی‌ها و چه برای غیرِ مذهبی‌ها و چه برای ضدِ مذهبی‌ها، مهم‌ترین ملاکِ همسر در آیه‌ی 25 سوره بقره بیان شده: "و لهم ازواج مطهرة". ☝️یعنی همسر باید پاکی و نجابتَش احراز شود. همسری که اهلِ فساد ـ حالا از هر نوعش ـ باشد، نمی‌شود با او زندگی کرد. حتی فاسدترین انسان‌ها نیز "برای زندگی" همسرِ پاک را ترجیح می‌دهند. این اولین و مهمترین ملاک هست. 2️⃣ اخلاق: بعضی‌ها تدین دارند اما اخلاق ندارند!! زندگی باید عرصه‌ی آرامش باشد و اخلاقِ خوب تامین کننده‌ی این مهم است. پس در موردِ اخلاقِ همسر هم باید قبل از انتخاب، تحقیق شود. 3️⃣ صداقت و صراحت: کسی که با دروغ و کلک می‌خواهد به شما برسد، این شخص فردا با دروغی دیگر سرِ شما کلاه می‌گذارد. کسی که چهره‌ی غیرِ واقعی‌اش را نشان می‌دهد، یک کلاه بردارِ دروغگو است! ☝️در روالِ تحقیقات از همسر، هرجا دیدید حرف‌های همسرِ آینده‌تان با تحقیقاتِتان نمی‌خواند، دورَش را خط بکشید. هر چقدر هم که دل‌ربا باشد. دروغ، به مرور دل‌ربائیِ این شخص را از بین می‌برد. کسی که دروغ بگوید، روی هیچ چیزَش نمی‌شود اعتماد و تکیه کرد. 4️⃣ اصالت و نجابت خانوادگی: پیامبر می فرماید: "از سبزه‌ی روی مزبله یعنی دخترِ زیبایِ دارای خانواده‌ی بد بپرهیزید". مخصوصا مادرِ همسرِ آینده خیلی مهم است. از قدیم گفته‌اند: "مادر رو ببین دختر رو بگیر". ☝️این فرزند بالاخره در باغچه‌ای بنامِ خانواده رشد کرده. پس احرازِ سلامتِ خانواده خیلی کمک می‌کند بفهمیم بُن و ریشه‌اش سالم است یا نه. البته حقّ خوبانی که خانوده‌شان بد است ضایع نشود. چون هر قاعده‌ی کلی، تبصره و استثنائاتی هم دارد. ➕حتی در کنارِ خانواده، خوب است که با خویشان، اقوام، دوستان و مرتبطانِ همسرِ آینده‌تان نیز دیدار و گفتگو داشته باشید. انسان‌ها شبیهِ کسانی هستند که بیشتر با آنان معاشرت دارند. بقولِ سعدی: "تو اول بگو با کیان زیستی / پس آن ‌گه بگویم که تو کیستی". ✅ ازدواج، پیوندِ دو قبیله است و نه فقط دو فرد. گاهی پسر و دختر باهم خوبَند اما بخاطرِ خُلقیاتِ خانواده، پس از یکی دو سال این وصلت بهم می‌خورَد! طرفِ مقابل شما، همان‌طور که همسرِ خوبی است باید داماد یا عروسِ خوبی هم برای والدینِ شما باشد. 5️⃣ کفویت: یعنی کسی را برگزینیم که هم‌شأنِ مالی، سنی، فرهنگی و عقیدتیِ ما باشد. رسول خدا می‌فرماید: "وقتی شخصی که هم شأن دختر شما بود به خواستگاری دخترتان آمد به او دختر بدهید". ☝️خیلی اوقات بر می‌خوریم به کسانی که گلایه دارند از بی‌نمازیِ همسرشان مثلا! خُب از ابتدا باید دقت می‌کردند این بزرگواران. باید این موضوع را محکم‌تر با همسرشان می‌بستند. این همه شروطِ غیرِ ضروری ضمن عقد می‌بندند! یک جمله هم در موردِ تدین و تقید به احکام دین در عقدنامه‌شان بیاورند. پیوندی که مرا آسمانی نکند، مقدس نیست. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ معیارهای ازدواج ❓معیارهای انتخاب همسر، چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ـــــــ
👉2👈 ادامه👆👆👆 6️⃣ اهل تلاش: تنبلی چه برای پسران و چه برای دختران آسیب‌زا است. پسر باید جَنَم کاری داشته باشد و دختر هم باید روحیه و حوصله‌ی مربی‌گری داشته باشد. ☝️کسی که همین اولَش بگوید ندارم و نمی‌توانم و نمی‌شود، اصلا گزینه‌ی مناسبی نیست! ازدواج یعنی پذیرش مسئولیت و نه صرفاً تخلیه‌ی شهوت. افرادی که مسئولیت‌پذیر نیستند، دیر یا زود در زندگی متاهلی و حتی مجردی‌شان شکست می‌خورند. 7️⃣ زیبائی: جمال نیز خیلی مهم است. بعضی از مذهبی‌ها به این دقت ندارند. طبعِ انسان به زیبائی مایل است و نمی‌شود این حس را سرکوب کرد. اگر همسرِ شما زیبا نباشد، فردا کنترل چشم و دل کمی سخت می‌شود! این ملاک، باید آخرین ملاک باشد در ارزیابی همسر. ☝️چرا آخرین؟! چون اگر اولی باشد، بقیه‌ی ملاک‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. شما عاشقِ کسی اگر شدید، عقل به حاشیه می‌رود و معایبش را نمی‌بینید. بعد از ازدواج وقتی احساسات فروکش کرد و چهره برایتان عادی شد، احساس غبن و خسارت می‌کنید! ما باید عاقلانه، انتخاب کنیم و عاشقانه زندگی کنیم. 8️⃣ تقوا: در روایاتِ دیگر، تقوا هم بعنوانِ ملاک و معیارِ انتخابِ همسر آمده است. شخصی برای مسئله‌ی ازدواج، از امام مجتبی مشاوره گرفت. حضرت فرمودند: 🗣 "زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا". یعنی دخترت را به ازدواج مردى باتقوا درآور؛ زيرا اگر دخترت را دوست داشته باشد، گرامى‌اش مى‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نمى‌كند. کسی که خداترس نباشد و نماز و حقِ خدا را زیر پا بگذارد، در گامِ بعدی حقّ زن را هم پایمال خواهد کرد. 9️⃣ تناسب فیزیکی: قدّ و وزن، رنگِ پوست، طبع و مزاج و مسائلی از این قماش نیز باید در انتخاب، مورد توجه قرار بگیرد. حیا نباید مانعِ بررسیِ مسائل این چنینی شود. گاهی بی‌توجهی به این مقوله، بهانه‌ای می‌شود برای طلاق و جدایی! این‌جا مادر یا خواهر می‌توانند به پسر کمک کنند و پدر و برادر، به دختر. 🔟 بلوغ: بلوغ یعنی رسیدن به حدّ نصاب در هر چیزی. در ازدواج، طرفین باید در این مقوله‌ها به حدّ نصابِ مطلوب رسیده باشند: 👈 بلوغِ جنسی ـ عاطفی: بسیاری از طلاق‌ها بر می‌گردد به "بستر". ازدواج باید در زمانی رُخ دهد که کشش جنسی و عاطفی باشد. کسی که این کشش را اصلا ندارد یا به فلان کیسِ ازدواجی‌اش این کشش را ندارد، در آینده دچار مشکل می‌شوند. ممکن است پسر و دختر، هر دو خوب باشند ولی پس از چند جلسه گفتگو، این کشش ایجاد نشود. این‌جا محترمانه، این وصلت را متوقف کنید. این دو فرشته، بابِ میلِ هم نیستند. 👈 بلوغِ اقتصادی: مرادَم این نیست که در ابتدای زندگی، خانه و ماشین داشته باشند. مرادَم اقتصادی فکر کردن است. پسر، جنمِ کاری و توانِ پول در آوردن ـ و لو اندک ـ را داشته باشد. زن و مرد هر دو باید روش خرج کردن را بلد باشند و نسبت به مفاهیمی نظیرِ قناعت و پرهیز از تجملات، توجیه باشند. البته امروز، لازم است والدین در ابتدای زندگی کمک‌یار فرزندانِ خود باشند. 👈 بلوغِ شخصیتی: پسر و دختر در آستانه‌ی ازدواج باید "خود"شان باشند؛ نه والدین و معلمّشان! یعنی شالوده‌ی شخصیتی‌شان شکل گرفته باشد. اگر طرفین در هنگامِ انتخابِ همسر، بجای نشان دادنِ خودِ واقعی، مثلا شخصیتِ فلان بازی‌گرِ سینما را داشته باشد، پس از ازدواج پوسته‌ی این بازیگر که کنار رفت، حسّ می‌کنند با دلخواهشان ازدواج نکرده‌اند. 🆔 @SinJimDin
⭕️ ورود همه به جهنم ❓طبقِ آیه‌ی 71 سوره‌ی مریم همه وارد جهنم می‌شوند! حتی انبیاء و امامان؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🗣 آیه‌ی 71 سوره‌ی مریم: "و إن مِّنكم‏ْ إلّا واردُهَا كانَ على‏ رَبِّكَ حتمًا مَقضيّاً". یعنی همه‌ی انسان‌ها (مومن و کافر) واردِ آتش جهنم می‌شوند... . ☝️واژه‌ی "وارد" بتعبیرِ علامه طباطبائی در المیزان و بتعبیرِ علامه مصطفوی در التحقیق، با واژه‌ی "صادر" فرق دارد. به تفاوتِ این دو واژه دقت کنید: 👈 صادر: قرار گرفتن 👈 وارد: آخرین نقطه قبل از دخول: "هُو أوّلُ مَرتبةٍ مِن الدُّخول قَبلَه". ➕ طبقِ این بیان، ورود همه به جهنم بمعنایِ حاضر شدن در لبه‌ی جهنّم و داخل نشدن به آن است. بعبارتِ ساده‌تر همه‌ی انسان‌ها در آستانه‌ی جهنم قرار می‌گیرند. حالا بعد از آن، یک عدّه بنامِ کفّار از این آستانه به جهنم سقوط می‌کنند و عده‌ای دیگر، نه. 🆔 @SinJimDin
⭕️ عبادت با عذر شرعی ❓آیا خانم‌ها در ایامِ عذرِ شرعی، می‌توانند قرآن بخوانند؟ بقیه‌ی عبادات چطور؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ فردی که دارایِ عذرِ شرعی (جنابت یا حیض یا نفاس) باشد، به جُز اعمالِ زیر، بقیه‌ی عبادات را می‌تواند انجام دهد: ❌ نماز ❌ روزه ❌ لمسِ قرآن و اسماء مقدسه ❌ توقف در مسجد ❌ حضور در رواقِ دفنِ امام معصوم ❌ قرائتِ سوره‌های نجم، فُصلت، سجده و علق به فتوایِ حضرات امام خمینی، بهجت، فاضل، نوری و وحید حرام است؛ و قرائتِ آیه‌ی سجده‌دارِ این 4 سوره ـ نه کلِ سوره ـ به فتوایِ حضرات: خامنه‌ای، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم حرام است. ☝️جز این شش مورد، بقیه‌ی اعمالِ عبادی مثلِ خواندنِ زیارت عاشورا، ذکر گفتن و قرائتِ دعاهای مفاتیح‌الجنان مُجاز است. حتی توصیه شده بانوان در این حدودِ هفت روز، وقتِ عبادت سجاده پهن کنند و رو به قبله ذکر بگویند. نباید این هفت روز، به غفلت سپری شود و آنان را در مسیرِ بندگی، عقب بیندازند. ✍️ دقّت داشته باشید که حضورِ عبوری در مسجد و این‌که از یک درب وارد و از دربِ دیگر خارج شود، مشکلی ندارد. آن‌چه ایراد دارد، توقف در مسجد است. ➕ امّا در موردِ رواقِ دفنِ امام معصوم، حتّی حضور عبوری هم مشکل دارد. اما رفتن به حرمِ امامان ـ بجز رواقِ مدفن امام و مساجدِ حرم ـ جایِز است. در موردِ امامزادگان، حتی ورود به رواقِ مدفنِ امام‌زاده نیز با عذرِ شرعی مُجاز است. حسنیه‌ها و هیآت نیز چون حکمِ مسجد را ندارند، با عذر می‌توان در آن حضور داشت. ❗️عزیزانی که مرجعِ تقلیدشان قرائتِ کلّ سوره را ممنوع کرده، باید در دعای کمیل، این جمله را نخوانند: "فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتوُون". چرا که این جلمه، آیه‌ی 18 از سوره‌ی سجده است. ✅ البته استماع سوره‌های دارای سجده‌ی واجب و حتی آیه‌ی سجده، مُجاز است طبقِ قتوای همه‌ی مراجع تقلید. سجده نیز واجبِ فوری است و با عذرِ شرعی و بدونِ داشتن طهارت نیز می‌توان آن‌را بجا آورد. ➕قرائتِ قرآن بطورِ کلّی در ایامِ عذر، مُجاز است. اما قرائتِ بیش از 7 آیه، کراهت دارد. کراهت در این مقوله بمعنایِ کم شدنِ ثواب است نه بمعنایِ داشتنِ ضرر. خدای مهربان، ایام حیض و نفاس را به زنان مرخصی داده تا چند روزی استراحت کنند و سختی نکشند. 🆔 @SinJimDin
⭕️ قطع دست دزد ❓چرا احکامی مثلِ قطع دست که تصریحِ قرآن است اجرا نمی‌شود؟ شاید قطع دست، یعنی قطعِ سوء استفاده! چون بریدن دست یعنی حذفِ یک نان‌آور و تولید معلول. یعنی بی‌آبرو شدن! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ چرا اجرا نمی‌شود؟! ❗️بنظر می‌رسد در اجرایِ برخی از احکام الهی مثلِ تازیانه‌ی زناکار، قطعِ دست دزد، افشای چهره منافقان یا اعدامِ مفسدانِ سیاسی و اقتصادی، اجحاف و کوتاهی وجود دارد. البته در سال‌های اخیر، کم و بیش قطعِ دستِ دزد اجرا می‌شود، اما کار رسانه‌ای، کم است. ☝️اگر برخوردِ خشن با متخلفین، تبعاتِ حقوق بشری دارد، خب داشته باشد! ما با انقلابِ سالِ 57 آب از سرمان گذشته حالا چه یک وجب و چه صد وجب! آن‌ها با کلِ نظام و اسلامِ ما مخالفند و طبیعی است که با حدودِ الهی هم مخالفت کنند. ✍️ یک روز با حجابَش مخالفت می‌کنند، روزِ دیگر با عزاداری‌ها و روزی هم با اعدام و سنگسار. اقتضایِ دشمنانِ اسلام، مخالفت است! متاسفانه برخی از مسئولینِ ما نیز دایه‌ی مهربان‌تر از خدا شده‌اند و به نوعی تسلیمِ جوسازی‌های دشمن! 📣 اگر بفرموده‌ی آیه‌ی دومِ سوره نور، چند مُفسدِ اخلاقی را وسط میدان شهر 100 تازیانه بزنند... اگر مفسدین اقتصادی را دست ببرّند و محاربانِ سیاسی را بدونِ تسامح محاکمه کنند، ما متخلفی نخواهید داشت در کشور. کسی جرأت تعرض و تجاوز و دست درازی نخواهد داشت. 🗣رسولِ خدا می‌فرماید: "اقامه‌ی یکی از حدود الهی، بهتر و با برکت‌تر است از بارانِ 40 روزه در سرزمین‌هایِ خدا". یا در روایت دیگر می‌خوانیم: "اگر یکی از حدودِ الهی در زمین اقامه شود، بهتر است از عبادتِ 60 سال". 2️⃣ معنای آیه‌ی سرقت: ➕ آیه‌ی سرقت در سوره مائده/38 آمده است: "وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما...". یعنی دزد، چه مرد باشد و چه زن، پس قطع کنید دستشان را. ❌ برخی شُبهه می‌کنند منظورِ آیه این است که سوء استفاده از مالِ مردم را قطع کنید نه دستَش را!! اما از این تفسیرِ ذوقی و بی‌مبنا که بگذریم ظاهرِ آیه به روشنی می‌گوید باید دستِ بدنِ او را بُرید. ✍️ معنایِ "قطعِ سوء استفاده" یک معنایِ کنایی است. اگر در یک جمله تردید داشته باشیم که آیا مُرادِ متکلم، تصریح است یا کنایه، اینجا اصل بر آن است که بگوییم "تصریح" است مگر قرینه‌ای بیابیم بر کنایه‌ای بودن. ➕ در انتهای همین آیه می‌خوانیم: "جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّه". یعنی این قطع، جنبه مُجازات و تنبیهی دارد. با این قرینه، معنایِ تصریحیِ آیه تایید می‌شود. ☝️اهلبیت، آشناترین افراد با قرآن هستند. سیره امامانِ بزرگوار این بود که دستِ دزد را ـ بعد از احرازِ شرایط ـ از انگشتان قطع می‌کردند. 3️⃣ شرایطِ قطع دست: 🔔 برای اقامه حدِ سرقت، 16 شرط در روایات آمده که تا قبل از تحققِ آن شرایط، حد سرقت جاری نمی شود. ✍️ ماده‌ی 198 قانونِ مجازات اسلامی، سرقتی را موجب حدّ می‌داند که تمامِ شرایطِ زیر را دارا باشد: 👈 1. سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد. 👈 2. سارق در حال سرقت عاقل باشد. 👈 3. سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد. 👈 4. سارق قاصد باشد. 👈 5. سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است. 👈 6. سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است. 👈 7. صاحب مال، مال را در حرز (حفاظ) قرار داه باشد. 👈 8. مقدار مالِ مسروقه، به اندازه‌ی نصاب (5/4 نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله می‌شود) باشد. 👈 9. سارق مضطر نباشد 👈 10. سارق پدر صاحب مال نباشد 👈 11. سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد. 👈 12. حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد 👈 13. مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد 👈 14. مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد 4️⃣ قطع دست = تولید معلول ✍️ امامِ جواد می‌فرمایَد دستِ دزد از بُنِ انگشت بُریده می‌شود و کفِ دست به بالا باید باقی باشد. پس کلّ دست قطع نمی‌شود تا توانائیِ کار و تلاش از او گرفته شود. خیلی‌ها امروز بدلیل تصادف یا صانحه‌ی کاری، انگشتشان را از دست داده‌اند. ☝️بعنوان نمونه، بنده یک نجّار می‌شناسم از اقوامِمان که انگشتشان را زیرِ ارّه‌ی برقی از دست دادند. اما مثلِ گذشته مشغول کار هستند و از لحاظِ مالی هم مرفّه محسوب می‌شوند. پس معلولیت در این حدّ مانعِ جدّی برای فعالیتِ اقتصادی و اجتماعی نیست. ❗️لزومی هم ندارد جنابِ دزد در ارتباطاتِ گسترده‌ی اجتماعیِ امروزینَش همه جار بزند و در روزنامه‌های کثیر الانتشار اعلام کند که دلیلِ قطعِ انگشتِ من، دزدی بوده تا حیثیتِ اجتماعی‌اش در معرضِ خطر قرار گیرد. فاش شدن یا نشدنِ این موضوع، بستگی به خودِ دزد دارد. 🆔 @SinJimDin
ناحله الجسم.mp3
3.53M
⚫️ ناحله... 🏴 ناحلةَ الجسم یعنی نحیف و دل شکسته می‌ری...😭 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ نماز جمعه ❓در مورد اهمیت و واجب بودنِ نماز جمعه توضیح دهید 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ عمل واجب به اعتبارِ متعلَق تکلیف به دو بخشِ تعیینی و تخییری تقسیم می‌شود: 1️⃣ واجبِ تعیینی: یعنی عینِ همان عبادت به شما واجب هست و گزینه‌ی جایگزین نمی‌توانیم برایش انتخاب کنیم. مثلِ نمازهای یومیه. 2️⃣ واجبِ تخییری: یعنی عبادتی به شما واجب شده که جایگزین نیز دارد و با ادای جایگزین، آن واجب از گردنِ شما ساقط می‌شود. 👌 وجوبِ نمازِ جمعه در عصرِ غیبتِ امام زمان از نوع دوم است. یعنی شما ظهرِ جمعه تا قبل از ظهورِ آقا حق انتخاب دارید بینِ دو گزینه‌ی نماز ظهر یا نماز جمعه. اگه یکی از آن‌دو را انتخاب کردید، دومی‌اش بر شما واجب نیست. البته در زمان حضورِ معصوم، نماز جمعه می‌شود واجبِ تعیینیِ بدونِ جایگزین. ☝️در این حکم، تفاوتی بینِ زن و مرد نیست. امام باقر می‌فرماید: "نماز جمعه فریضه است و اجتماع براى آن با امام، فریضه است. هرگاه شخصی بدون عذر، سه جمعه را ترک گوید فریضه را ترک گفته و کسى سه فریضه را بدون علت ترک نمى‌گوید مگر منافق". وسائل الشيعة/ج7/ص298 البته این حدیث، مربوط به عصرِ حضورِ امامِ معصوم است. ➕ اما به هر حال حتی در زمانِ غیبتِ امام نیز، فضیلت و اهمیتِ نمازِ جمعه از نمازِ ظهرِ روزِ جمعه بالاتر است و بهتر آن است که مومنین روزِ جمعه، گزینه‌ی نماز جمعه را انتخاب کنند. برخی مراجع تقلید جهتِ حفظِ حرمتِ نماز جمعه گفته‌اند: "احتیاط آن است که تا پایان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و‌ عصر به صورت جماعت یا فرادی ترک شود". 👌دو خطبه‌ی نمازِ جمعه در واقع، به منزله‌ی دو رکعت نماز است. البته نشنیدن خطبه‌ها یا حاضر نشدن در هنگام ایراد خطبه‌ها، موجب باطل شدنِ نماز جمعه نمی‌شود. فقها، حضور مأمومین را هنگام ایراد خطبه نماز جمعه واجب نمی‌دانند و و حتی کسی که به رکعت اولِ نماز جمعه نرسیده، می‌تواند به رکعتِ دومِ امام وصل شود و نمازَش صحیح است. 🆔 @SinJimDin