سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 صورت مسئله گم نشود! اهل تحلیل بودن، کلیات اعلامشده از سوی رهبر انقلاب را بر مصادیق تطبیقکردن و
رهبر شهید انقلاب:
«گاهی اوقات، دشمن کار را به گونهای ترتیب میدهد که حرف حقی، از زبان یک نفر صادر بشود!
دشمن ناحق و باطل است؛ پس چرا میخواهد این حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟
چون میخواهد پازل خودش را کامل کند.
این پازل از صد یا دویست قطعه تشکیل شده؛ یک قطعهاش هم همین حرف حقی است که آن شخص باید بزند تا این پازل را کامل کند!
اینجا این حرف حق را نباید زد.
پازل دشمن را کامل نباید کرد.
در این حد #هوشیاری لازم است!
بله، وارد سیاست بشوید و فکرِ سیاسی کنید؛ اما بسیار هوشیار.
دشمن نباید بتواند از هیچ حرکت و اظهار و موضعگیری شما استفاده کند.
این، اصل اول و یک #خط_قرمز است.»
پ.ن:
۱. خدایا! به همۀ دلسوزان و دغدغهمندان جبهۀ انقلاب، توفیق عبور هوشمندانه از محافظهکاری و سیاستورزی تراز انقلاب را عنایت بفرما. 💔
۲. بخشهای نادرست و ناحقش که هیچ!
از صمیم دل دعا میکنم که بخشهای درست و حق حرف بعضی از دوستان انقلابی، در این لحظات سرنوشتساز جبهۀ انقلاب، پازل دشمن را کامل نکند. 💔
۳. دیدم بعضی از چهرههای متعلق به جبهۀ انقلاب، از بروز برخی تندرویها نسبت به تفاهم احتمالی ابراز نگرانی کرده و منتقدان را به رعایت آداب و حدود نقد در تجمعات دعوت کردهاند.
حرف، زیاد است؛ اما به سه سؤال بسنده میکنم:
احیانا این تذکر، با بعثت مردم در تنافی نیست؟!
آیا فکر نمیکنند برای این حرفها کمی دیر شده؟!
و آیا متوجه نیستند جریانی که دارند به آن تذکر میدهند، با اینکه در بستر تحلیلهای خودشان رشد کرده، تذکرپذیر نیست و دیگر نمیتوان آن را کنترل کرد؟! 💔
#جنگ_ترکیبی
#عقلانیت_انقلابی
🌻 @Smh_Doaei
سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
دلم پُر از آشوبه. خیلی نگرانم. فکر تشییع رو که میکنم میخوام دیوونه بشم. هرچی خودمون رو محکم و صبور
هیچ خاکی آنقدر سرد نیست که از داغ تو بکاهد ... 😭
#عشق_ابدی
🌻 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
بُوَد دهروز سالی موسم این دانهافشانی
ز غفلت مگذران بیگریه ایام #محرم را
#صائب_تبریزی
🌻 @Smh_Doaei
فصل روضه 🖤🏴
باز از دلم غم دو جهان میرود حسین
آری زمان ماتم تو میرسد حسین
باز این مجال ناوک خونریز چشم تو
باز این هلال توست که سر میزند حسین
در فصل روضه بوتۀ چشمم چو گل دهد
عطر تو در حیاط دلم میوزد حسین
این خسته از فراق تو را گر رها کنند
پای برهنه تا حرمت میدود حسین
عقلآفرینی از دم پاکش بعید نیست
دیوانهای که نام تو را میبرد حسین
در بیتبیت زندگی ما ردیف قلب
با نام نیک شما میتپد حسین
نام نکوی دوست کجا نای من کجا؟!
روح القدس ز لطف در آن میدمد: حسین
ماییم و آرزوی شهادت، ولی نه ... آه
این افتخار قسمت ما میشود حسین؟
🗓 محرم ۱۴۳۶ قمری
🏷 #شعر #محرم #امام_حسین
🌻 @Smh_Doaei
33.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خامنهای نیست ... 💔😭
ای وای محرم شده و خامنهای نیست
همصحبت ما غم شده و خامنهای نیست
سالی دگر آغاز شد و حنجرههامان
با مرثیه همدم شده و خامنهای نیست
ای وای که بار دگر این سینۀ مجروح
محتاج به مرهم شده و خامنهای نیست
هم جان من آمد به لبم هم جگرم سوخت
هم قامت من خم شده و خامنهای نیست
در شام غریبان به شمار سپه شام
از طاقت من کم شده و خامنهای نیست
از بانگ جگرسوز «علمدار نیامد»
لرزان، تن عالم شده و خامنهای نیست
ای وای که در بیت، حسینیۀ عشاق
بیمونس و همدم شده و خامنهای نیست
بر پای اسیران غمش بند یتیمی
چون سلسله محکم شده و خامنهای نیست
تا شعله بگیرد دل من هر طرف، آتش
از طعنه فراهم شده و خامنهای نیست
در سعی صفای حرمش چشم محبان
چون چشمۀ زمزم شده و خامنهای نیست
برخاسته این قوم به هر کوی و خیابان
ایران، همه پرچم شده و خامنهای نیست
در سوگ شهیدان، رخ هر آینه پنهان
در آه دمادم شده و خامنهای نیست
«روزی که نباشد!» همه گفتیم محال است
این فرض، مسلم شده و خامنهای نیست
#گلچین #افشین_علا #رهبر_شهید_انقلاب
🌻 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 شمّهای از شعر
▪️ چند جملهای بهمناسبت اول محرم، روز شعر و ادبیات آیینی
✍️ سید محمدحسین دعائی
«شعر» یعنی زبان زیبایی.
یعنی نشاندادن بینشانها با انشاء نشانهها.
یعنی تصویر لحظات و رشحاتی از تجربیات بدون صورت.
یعنی نگاهکردن به همهچیز از دریچۀ خیال.
یعنی تلاش برای ماندگاری در اذهان و قلوب.
یعنی ابزاری برای شکلدادن به اندیشهها و انگیزهها.
یعنی هماهنگی با آهنگ فطرت.
یعنی راهی برای دسترسی به سررشتههای عواطف و احساسات در اعماق وجود مخاطب.
یعنی بازی آگاهانه و حکیمانه با جدیترین مفاهیم و مسائل زندگی بشر.
یعنی تجلی تنوع افکار آدمی.
یعنی شناسنامۀ فرهنگها و تمدنها.
یعنی هنر حِکمی؛ یا حکمت هنری.
یعنی شعار پُرشور یک شعور.
آری؛
«شاعر» باید آن چه از عالَمِ «وحی» و «عقل» گرفته است را در عالَمِ «خیال» پرورش داده و در عالَمِ «حس» توزیع کند.
باید زیبایی را ببیند و به زیبایی بگوید.
و چه زیبایی بالاتر و زیباتر از زیبایی زیباترین مخلوقات خالق زیباییها، یعنی حضرات معصومین علیهمالسلام.
پس خوشا به حال شاعران آستان اهلبیت ...
#شعر_آیینی
🌻 @Smh_Doaei
دو یادداشت زیر را سال گذشته، بعد از جنگ دوازدهروزه و در آستانۀ ماه محرم نوشتم.
به ذهنم رسید شاید بازنشرشان خالی از فائده نباشد.
🌻 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
دو نکتۀ مهم دربارۀ محرم امسال
یک.
محرم از راه رسید.
فصل صبر و بصیرت و احساس و حماسه.
مناسبتی که هرچند در ذات خود، ملازم با «انقلابیگری»، «ظلمستیزی»، «ذلتگریزی» و «شهادتطلبی» است، اما قرائتهای انحرافی و نسخههای فروکاستهای مثل «محرم سکولار» یا «محرم موزهای» هم دارد.
محرم امسال، بهترین فرصت برای مقابله با این قرائتها و نسخههاست.
باید هم به دشمنان و هم به دوستان جاهل نشان داد که «ما ملت امامحسینیم» یعنی چه.
بهقول میلاد عرفانپور:
قسم به کُشتهٔ لبتشنه در میان دو رود
به ما نیامده در این نبرد، بیطرفی
دو.
محرم امسال از یکسو بهواسطۀ تجربههای جدیدی که پیدا کردهایم، میتوانیم به دریافت جدیدی از حادثۀ کربلاء و مصائب سیدالشهداء برسیم؛ دریافتی که میتواند پیوند روحی، فکری، احساسی و رفتاری ما با آن حضرت را تقویت کند؛ و از سوی دیگر میتوانیم با الگوگیریها، شبیهسازیها، عبرتپذیریها و امتدادبخشیهای روشمند، تکلیف خودمان در مواجهه با حوادث جاری را نیز پیدا کرده و عملکرد مناسبی داشته باشیم.
البته ناگفته پیداست که این هر دو مهم، جز با نقشآفرینی هوشمندانه و مؤثر «اهل منبر و مرثیه» محقق نخواهند شد.
🌻 @Smh_Doaei
هدایت شده از سیاهمشق | سید محمدحسین دعائی
بدونتعارف با اهل منبر!
ضمن عرض ادب و احترام به همه خطباء حسینی
ضمن اظهار خضوع در برابر علمیت و معنویت این عزیزان
و ضمن عذرخواهی پیشاپیش بابت صراحت در کلام،
هر منبری که:
▪️ در کنار خودسازی، دغدغه جامعهپردازی نداشته باشد؛
▪️ بهسمت کاربردیسازی تاریخ حرکت نکند؛
▪️ اهل امتدادگیری از حادثه عاشورا نباشد؛
▪️ به روشنگری درباره شمر زمان نپردازد؛
▪️ حواسش به «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» باشد، اما از معنای درست «کل یوم عاشوراء» غفلت کند؛
▪️ فارغ از کلیات، تکلیف امروز مخاطب در جدال حق و باطل را بهطور مصداقی روشن نکند؛
▪️ خروجی آن به سبد انقلاب اسلامی نریزد؛
▪️ آوردهای برای جریان جویای تمدن نوین اسلامی نداشته باشد؛
▪️ به انگیزه مخاطب برای دفاع از جبهه مقاومت و مبارزه با آمریکا نیفزاید؛
▪️ خون مخاطب را برای جهاد در راه خدا به جوش نیاورد؛
▪️ روح سلحشوری و جنگاوری را در مخاطب ندمد؛
▪️ نسبتی با احساس و حماسه نداشته باشد؛
▪️ به مسئلهها و شبهههای ناشی از شرائط روز بیاعتناء باشد؛
▪️ نیازهای اهم و اولویتهای جامعه اسلامی را نادیده بگیرد؛
▪️ بتوان فرض کرد مربوط به یکقرن قبل، یکدهه قبل، یکسال قبل یا حتی یکماه قبل است؛
▪️ در این صفآراییهای آخرالزمانی، تعیّن سیاسی نداشته باشد؛
▪️ در مقابل هرزگیها، هجوها و هجمههای پرحجم و بیپروای دشمن علیه رهبر حکیم انقلاب، سینه سپر نکند؛
▪️ اهل قدرشناسی از یاران آخرالزمانی سیدالشهداء و شهداء نبرد با آمریکا و اسرائیل نباشد؛
▪️ و جز در بخشی از دعاهای پایانی، هیچ اثری از معاصرت نداشته باشد،
منبری نیست که بتوان از آن در محضر امام حسین علیهالسلام دفاع کرد.
#منبر_سکولار است.
منبری است که در بهترین حالت، تعجبآور و تأسفبرانگیز است.
منبری است که فقط با فرض «حُسن فاعلی» و با احتمال «استضعاف فکری» میتوان پایش نشست.
منبری است که به حسب ظواهر، اگر در روز قیامت مورد مؤاخذه نباشد، دستی هم از انسان نخواهد گرفت.
🌻 @Smh_Doaei