🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_دوم، سوره مبارکه بقره با محوریت آیه شریفه ۲۱۳
✍ به بیان مرحوم علامه، غرض سوره بقره توجه به این حقیقت است که عبادت حقیقی خدای سبحان به این است که بنده او به تمامی تعالیمی که او به منظور هدایت وی و بوسیله انبیایش نازل کرده، ایمان داشته باشد، و میان این وحی و آن وحی، این کتاب و آن کتاب، این رسول و آن رسول، فرقی نگذارد.
🔸 مومنین کسانی هستند که "وَ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَ مَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِٱلْأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ."
در این سوره کفار و منافقین، تخطئه، و اهل کتاب ملامت شدهاند، که چرا میان ادیان آسمانی و رسولان الهی فرق گذاشتند؟ و چرا در پذیرش تعالیم انبیاء تبعیض قائل شده و به بعضی از تعالیم آنها ایمان آورده و به بعضی کفر ورزیدند.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_دوم، سوره مبارکه بقره با محوریت آیه شریفه ۲۱۳ ✍ به بیان مرحوم علامه، غرض سور
🔸 در آیه شریفه ۲۱۳ سوره بقره میفرماید که مردم امت واحدهای بودند اما به واسطه اختلاف اولیهای که ناشی از استخدامگری و منفعت جویی طبیعی انسانها بود با هم اختلاف کردند و خداوند انبیا و شرایع را فرستاد تا با ایجاد #تشکیلات_اجتماعی بر اساس احکام الهی این تفرقه را حل کنند؛ "كَانَ ٱلنَّاسُ أُمَّةً وَٰحِدَةً فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ وَ أَنزَلَ مَعَهُمُ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ ٱلنَّاسِ فِيمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِۚ"
اما پس از این مردم در خود دین و احکام الهی تفرقه ایجاد کردند و بغی کردند و خداوند فقط آنهایی که به ایمان به دین باقی ماندند را هدایت می کند؛ "وَ مَا ٱخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ ٱلَّذِينَ أُوتُوهُ مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُ بَغْيَاۢ بَيْنَهُمْۖ فَهَدَی ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ مِنَ ٱلْحَقِّ بِإِذْنِهِۦۗ وَ ٱللَّهُ يَهْدِی مَن يَشَآءُ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ"
🔸 از این بیان روشن می شود که در #تشکیلات_ایمانی ملاک وحدت و رفع تفرقه و اختلاف احکام و فرامین الهی است. و در یک افق تمدنی، امت واحده تنها بر پایه شریعت الهی محقق می گردد. هر قانون و برنامهای که برای تمدنسازی بشر از روی ادیان الهی توسط بشر نسخهبرداری ناقص شده باشد (مکاتب بشری) درنهایت به منافع عدهای منجر می شود و به سایرین ظلم می کند.
🔸 پیاده کردن تعالیم اسلامی در افق تمدنی باید از تشکیلات ایمانی مومنین شروع شود و در این تشکیلات تمدنسازی تجربه شود. لذا در انتهای سوره بقره در وصف مومنین امت خاتم می فرماید؛ "ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِۦ وَ ٱلْمُؤْمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَ مَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَ كُتُبِهِۦ وَ رُسُلِهِۦ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِۦ"
بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما
🌐 www.Karavani.ir | #سلوک_تشکیلاتی
رفیق روزهای بندگی قسمت سوم.mp3
8.15M
📻 #کتاب_صوتی : #رفیق_روزهای_بندگی
#قسمت_سوم: قرآن، نامهی محبوب
🔸 هرچقدر اُنس و شوق انسان نسبت به قرآن بیشتر شود، قرآن نیز حقیقت خود را بیشتر به انسان نشان خواهد داد..
👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام
Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_سوم، سوره مبارکه آل عمران
✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) سوره آل عمران از سُوَری است که علیرغم اینکه جزو سُوَر طویل است اما یکجا و پیوسته نازل شده است. ایشان می فرماید سوره آل عمران، این مقصود را دنبال میکند که مؤمنین را به توحید کلمه بخواند، تشویقشان کند تا هرچه زودتر یکپارچه شوند و خود را برای مقابله با دشمنان یعنی یهود و نصارا و مشرکین آماده سازند، باید در مقابل ناملایماتی که میبینند صبر کنند. زیرا موقعیتی بس خطرناک دارند، چون دشمنان مشغول جمعآوری نیرو هستند و در خاموش کردن نور خدا با دست و دهان خود یکدل و یک جهت شدهاند.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_سوم، سوره مبارکه آل عمران ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) سوره آل عمران
🔸 غایت و غرض این سوره در آیه انتهایی آن آمده است که: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱصْبِرُوا۟ وَ صَابِرُوا۟ وَ رَابِطُوا۟ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"
این آیه شریفه به چهار مرتبه #مراقبه و #صبر و #تقوا دعوت می کند.
1⃣ مرحله اول دعوت به صبر تک تک افراد در جامعه و #تشکیلات_ایمانی است که تعبیر به اصبروا شده این صبر هم صبر بر طاعت و هم صبر در مقابل معصیت و هم صبر بر بلا را در بر می گیرد.
2⃣ مرحله دوم گره زدن صبر افراد به یکدیگر و ایجاد #صبر_جمعی و تشکیلاتی در عرض روابط ولایی مومنین است که از آن تعبیر به صابروا شده و باز هر سه نوع صبر این بار از جمع خواسته شده است. این صبر جمعی صبر های فردی را ضریب میدهد و قوت و روح جمعی می بخشد.
3⃣ مرحله سوم رابطه طولی ولایی با امام است که نتیجه روابط عرضی ولایی مومنین است. در روایات ذیل این آیه امده است که: "رابطوا امامکم المنتظر" یعنی فرج و ظهور ولایت امام موعود شما در گرو صبر فردی و #صبر_تشکیلاتی و ایجاد روابط ولایی مومنین است و اینگونه شما آماده رابطه با امام شده و ظرف تحمل ولایت امام را پیدا میکنید.
4⃣ مرحله چهارم اتقوا الله یعنی صبر و مراقبه محضر الهی است. پس رسیدن به مرتبه قرب الهی و ولایت خداوند متعال در گرو رابطه ولایی با امام و ایجاد امت امام است. رابطه ولایی با امام در گرو تشکیلات ولایی و ایمانی مومنین است و این روابط ولایی در گرو صبر و ایمان فردی افراد جامعه است.
بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما
🌐 www.Karavani.ir | #سلوک_تشکیلاتی
رفیق روزهای بندگی قسمت چهارم.mp3
5.25M
📻 #کتاب_صوتی : #رفیق_روزهای_بندگی
#قسمت_چهارم: قرآن، عهد الهی
🔸 .. فَاِنَّه عَهد مِنَ اللهِ تَعالی اِلی خَلقِه فَهُوَ واجِبُ عَلی کُلِّ مُسلِم اَن یَنظُرَ کُلَّ یَومِ فی عَهدِه وَلَو خَمسینَ آیَة
👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام
Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_چهارم، سوره مبارکه آل عمران
✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن تُطِيعُوا۟ فَرِيقًا مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَٰنِكُمْ كَٰفِرِينَ" اگر از منحرفان غیر مسلمان تبعیت کنید شما را از #ایمان به #کفر می کشند. روشن است این تبعیت انواع #تبعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود. #سبک_زندگی غربی نمونه ای از این تشبه به کفار و تبعیت از آنها است.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_چهارم، سوره مبارکه آل عمران ✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِين
🔸 در آیه بعد می فرماید چطور شما بعد از ایمان خود کافر می شوید در حالی که تلاوت آیات الهی و رهبری رسول الله (ص) در میان شما هست و با این دو می توانید اعتصام به خداوند داشته باشید و به صراط مستقیم هدایت شوید ؛ "وَ مَن يَعْتَصِم بِٱللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ".
🔸 در آیه شریفه ۱۰۳ می فرماید؛ "وَ ٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَ لاَ تَفَرَّقُوا۟ۚ" به ریسمان الهی که عامل #وحدت_توحیدی شما است چنگ زنید و تفرقه نکنید بعد این عامل وحدت بخش را تبیین می کند که؛ "وَ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوَٰنًا" به یاد بیاورید نعمت الهی را آنگاه که با یکدیگر دشمن بودید و با آن نعمت بین قلوب شما الفت ایجاد کرد و به این نعمت، شما #برادر_ایمانی شدید.
🔸 نعمت مطلق در قرآن، نعمت #ولایت است و لذا بیان این است: با ولایت پدرانه پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) که ابوا هذه الامه هستند، مومنین با هم برادر شدند. در حالی که؛ "وَ كُنتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَاۗ" شما قبل از این ولایت در پرتگاه آتش جهنم که باطن همین عداوت و تفرقه است بودید و خداوند با نعمت #وحدت حول ولایت شما را با این ریسمان الهی از این جهنم بیرون کشید و به بهشت ولایت وارد نمود.
🔸 به شکرانه این نعمت ولایت و رهبری برای حفظ این برادری تکلیفی تشکیلاتی به #جامعه_ایمانی ابلاغ می شود که؛ "وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَی ٱلْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِۚ وَ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ" این یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کنید نه از باب عداوت و بغض به یکدیگر تا به فلاح و رستگاری برسید و از کسانی نباشید که اختلاف و تفرقه کردند؛ "وَ لاَ تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُوا۟ وَ ٱخْتَلَفُوا۟"
🔸 پس به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) معلوم می شود امر به معروف از واجبات و لوازم جامعه ای است که اعتصام به حبل الله دارد یعنی #تشکیلات_ایمانی از باب دلسوزی و محبت برادرانه برای حفظ #وحدت ولایی خود امر به معروف می کند نه از باب بغض و عداوت و تفرقه افکنی.
بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما
🌐 www.Karavani.ir | #سلوک_تشکیلاتی
رفیق روزهای بندگی قسمت پنجم.mp3
5.12M
📻 #کتاب_صوتی : #رفیق_روزهای_بندگی
#قسمت_پنجم: زمانها، ظرف ارتباط با قرآن
🔸 سیره علما این بوده که برای تلاوت قرآن زمانهای متعددی را اختصاص میدادند و کارهای دیگر خود را با خواندن قرآن تنظیم مینمودند، نه اینکه هرزمان بیکاری برای آنها حاصل میشد، قرآن بخوانند.
👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام
Karavani.ir | @SolookTashkilati