✨✨✨✨✨
الهی!
این قوم که مرا میکُشند
بر این رنج که از بهرِ تو میبَرَند، محرومشان نگردان
و از این دولت بینصیبشان مکن!
تو را سپاس که دست و پای مرا در راهِ تو بُریدند
و اگر این سرِ من از تن بازکنند
مرا در مشاهدۀ جلال تو بر سرِ دار میکنند.
حلاج
تذکرة الاولیاء
عطار🌿
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✨✨✨✨✨
الهی!
این قوم که مرا میکُشند
بر این رنج که از بهرِ تو میبَرَند، محرومشان نگردان
و از این دولت بینصیبشان مکن!
تو را سپاس که دست و پای مرا در راهِ تو بُریدند
و اگر این سرِ من از تن بازکنند
مرا در مشاهدۀ جلال تو بر سرِ دار میکنند.
«حلاج ـ تذکرة الاولیاء»
🌼🌼🌼🌼🌼
این نیایش بس شگرف که نشاندهندۀ مقام والای حلاج است، در زمانی بر زبان او جاری شده است که دشمنان دست و پای او را قطع کردهاند، چشمان او را برکندهاند، سنگبارانش کردهاند و آنگاه که میخواهند زبانش را ببُرند، فرصتی میخواهد و برای بخشایش و آمرزشِ دشمنان خود اینگونه دعا میکند و از خدا میخواهد که آنها را از پاداشِ تلاشهایشان محروم نکند.
حکایتی که از شبلی نقل شده است، بر همین نگاه انسانی حلاج تأکید میکند؛ شبلی حلاج را، پس از مرگ، در خواب میبیند و از او میپرسد: «خدا با این قوم چه کار کرد؟» و حلاج پاسخ میدهد: «خدا هر دو جمع را آمرزید؛ آنکه بر من شفقت کرد، مرا شناخت و برای خدا بر من شفقت کرد و آنکه با من دشمنی کرد، مرا نشناخت و به خاطر خدا با من دشمنی کرد؛ پس خدا هر دو گروه را رحمت کرد؛ زیراکه هر دو گروه معذور بودند».
حقیقتاً باید شخص بسیار والا باشد که بتواند با دشمنان خود، اینگونه جوانمردانه و بزرگوارانه برخورد کند و برای آنها آرزوی آمرزش داشته باشد.
نیک آگاهم که این سخن میتواند خطرناک باشد و زمینه را برای گسترش ظلم در جامعه فراهم کند. به هیچ روی منظور آن نیست که اجازه دهیم کسانی در حق ما ظلم کنند.
مسأله این است که کینه و نِفرت را از دل بیرون کنیم و حتی اگر با شخص ظالمی میجنگیم، نه از سرِ کینتوزی و انتقامگیری، که به خاطرِ دفاع از عدالت و خیرخواهی برای شخصِ ظالم، در برابر او بایستیم.
به هر حال مراد آن است که با «زنجیرِ نفرت» به دیگران وابسته نشویم و با بخشودنِ خطاهای دیگران، خود را آزاد کنیم.
گذشته از این اگر از چشماندازی بالاتر نگاه کنیم، مانند حلاج، آنگاه است که درمییابیم بسیاری از انسانهای بدکار و شَرور قربانیِ شرایط و آموزش و محیط هستند و اگر ما نیز در شرایط آنها بودیم، مانند آنها میشدیم.
چنین نگاهی باعث میشود که حس نفرت و اِنزجار جای خود را به یک حس لطیف شفقت و محبت بدهد.
آری «کسی که همه چیز را میداند، همه کس را میبخشد».
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
فکر را پَر بدهید
و نترسید که از سقف عقیده برود بالاتر
فکر باید بپرد
برسد تا سر کوه تردید
و ببیند که میان افق باورها
کفر و ایمان چه به هم نزدیکند
"فکر اگر پَر بکشد"
جای این توپ و تفنگ، اینهمه جنگ سینهها دشت محبت گردد
دستها مزرع گلهای قشنگ
"فکر اگر پر بکشد"
هیچکس کافر و ننگ و نجس و مشرک نیست، همه پاکیم و رها
۲۱ آبان زادروز علی اسفندیاری مشهور به
"نیما یوشیج"، شاعر و بنیانگذار "شعرنو" گرامی باد
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
یک زمزمه از عشق ِتو با چنگ بگفتم
صد نالهٔ زار ؛ از دل هر تار برآمد
#شیخ_عطار
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
دل به بازار من آورده و بفروختهای
دل بِفروخته،
مفروش به بازار دگر ...!
#سعدی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
4_5933568654535821464.mp3
5.16M
هرجا تو باشی
باغ های توت آنجاست
دریا و نان و
معدن یاقوت آنجاست
آبش شراب و
پارهی مهتاب نان است
هرجا تو باشی
خوش به حال مردمانش
🎼 ❤️
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مولانا رباعیات ۶۱۷
تیری ز کمانچه ربابی بجهید
از چنبر تن گذشت و بر قلب رسید
آن پوست نگر که مغزها را بخلید
و آن پرده نگر که پرده ها را بدرید
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
پیرهن میبدرم دم به دم از غایت شوق
که وجودم همه او گشت و من این پیرهنم
گر همین سوز رود با من مسکین در گور
خاک اگر بازکنی سوخته یابی کفنم
#سعدی🍃
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
خوش میسازی مرا و خوش میسوزی
خوش پرده همی دری و خوش میدوزی
آموختیم جوانی اندر پیری
از بخت جوان صلای پیرآموزی
#مولانا
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🍃🍃🍃🍃
عناصر موثردر ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﯾک تمدن
درهزارسال پیش روانشادفردوسی دارد
گهربی هنر خواروزاراست سست
بفرهنگ باشد روان تندرست
۳ عنصر در ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺗﻤﺪﻥ موثرند
اول خانواده
دوم نظام اموزشی
سوم الگوها
در دهه چهل، ریزعلی خواجوی معروف به دهقان فداکار با اقدام به موقع خود از تصادف قطار با ریزش کوه جلوگیری کرد و جان دهها انسان را نجات داد.
چند وقت پيش دریک استانی، دزدی پیچ و مهره های ریل قطار، باعت شد قطار از مسیر خود خارج گردیده و جان دهها مسافر به خطر افتد... گذر تاریخ به این شکل چقدر تاسف آور است !!!چه کرده ایم وچه جور انسانهایی را پرورش داد ه ایم؟
کسی که داستان ریزعلی را خوانده پیچ ریل را باز میکند.!
اندیشمند بزرگ ، ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﻠﯿﻞ ﺟﺒﺮﺍﻥمیگوید :
ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺗﻤﺪﻥ ﺳﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﻬﺪﻡ ﮐﺮﺩ:
ﺍﻭﻝ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ
, ﺩﻭﻡ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ
ﻭ ﺳﻮﻡ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎ .
ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭﻟﯽ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﮑﺴﺖ
برﺍﯼ ﺩﻭﻣﯽ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﻣﻌﻠﻢ
و ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻮ ﻣﯽ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ و اسطوره ها...
جایگاه زن ومادر ؛ ازسپردن مادران به خانه سالمندان و منزلت زن با الگو برداری از سریالهای ماهواره و رابطه فرازناشویی؛شکست وفروریخت.....اسطوره ها و نمادها وقتی از ارزش واقعی خود تنزل کردند که بخود اجازه دادیم در قالب جوکهای لوس وسخیف قومیت وملیت های اسطوره هارا به مسخره بگیریم.
تا وقتی زن به جایگاه واقعی مادر به منزلت اصلی و خانواده به ارزش قبلی خودنرسد؛تا زمانی که معیار های انسانی ملاک ارزشیابی نشوند روز به روز باید شاهد فرو رفتن هرچه بیشتر انسان وانسانیت به باتلاق شهوت و مادیات باشیم
✍جمشیدصادقی
محقق و پژوهشگروشاهنامه پژوه
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🍂🍂🍂🍂🍂🍂
دلتنگم و با هیچکسم میل سخن نیست
کس در همه آفاق به دلتنگی من نیست
گلگشت چمن با دل آسوده توان کرد
آزرده دلان را سر گلگشت چمن نیست
از آتش سودای تو و خار جفایت
آن کیست که با داغ نو و ، ریش کهن نیست
بسیار ستمکار و بسی عهد شکن هست
اما به ستمکاری آن عهد شکن نیست
در حشر چو بینند بدانند که وحشیست
آنرا که تنی غرقه به خون هست و کفن نیست
وحشی بافقی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
هوالعزیز💐
مرا چشمیست خون افشان ز دست آن کمان ابرو
جهان بس فتنه خواهد دید از آن چشم و از آن ابرو
🔆غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی
🔆نگارین گلشنش روی است و مشکین سایبان ابرو
هلالی شد تنم زین غم که با طغرای ابرویش
که باشد مه که بنماید ز طاق آسمان ابرو
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
روان گوشه گیران را جبینش طرفه گلزاریست
که بر طرف سمن زارش همیگردد چمان ابرو
دگر حور و پری را کس نگوید با چنین حسنی
که این را این چنین چشم است و آن را آن چنان ابرو
تو کافردل نمیبندی نقاب زلف و میترسم
که محرابم بگرداند خم آن دلستان ابرو
اگر چه مرغ زیرک بود حافظ در هواداری
به تیر غمزه صیدش کرد چشم آن کمان ابرو
https://eitaa.com/TAMASHAGAH