«ماذا أكتُب لكِ؟
وَ أنا كَلَما حاوَلَت أن أكتُب؛ شِعرت بِأن قَلبي سَيَقلَع مَن مَكانَه ليَسكَنَ صَدرُكَ...
چه برایت بنویسم؟!
که هرگاه خواستم برایت بنویسم، احساس کردم که قلبم از جایش کنده خواهد شد تا در سینه تو بنشیند...»
#غسان_کنفانی
#غادة_السمان
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
به آینه نگاه کن ,
خود مقدست را در آن ببین...
حال آیینه ای باش که دیگران بتوانند همانطور خود مقدسشان را در تو ببینند...
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
🍃💐
با هرچه نشینی و با هر چه باشی ،
خویِ او گیری .
در کاه نگری ، در تو غمگینی درآید .
در سبزه و گُل نگری ، تازگی درآید .
زیرا همنشین ،
تو را در عالَمِ خویشتن کِشد .
#حضرت شمس🍃
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
همه درگاه تو جویم
همه از فضل تو پویم
همه توحید تو گویم
که به توحید سزایی
#سنایی
عشق ؛ فکر، عقل، منطق، زمان ومکان نمی شناسد
گر بگوییم : دلبرا
از هفت آسمان گویند
بلی
☘💐☘💐☘💐
🌻حافظ شناسی 🌻
صوفی و خرقه
صوفی نام آسمانی است که درمرحله شناخت بر رهرو نهاده میشود و با آن نام آگاهی، عشق و نیرو می یابد تاچگونه باید باشد.
خرقه نیزپاداش خداوند به انسان شناخت رسیده است، که تن پوشی است نامرئی که جنس آن قابل توصیف نیست و چند منظوره است که صوفی از داشتن آن احساس فضیلت وآرامش میکند از نظرعلمی نیز وجود رهرو را از حشرات سمی محافظت میکند.
علت مخالفت حافظ
شواهد نشان میدهد حافظ قبل ازاینکه به شناخت برسد به صوفی ها وخانقاه آشنایی داشته و به تفکر و افکار و بینش آنان آگاهی داشته و خاطره خوبی ازآنها نداشته است .
برای همین از کلمه " صوفی" و " خرقه " بیزار بوده است واین برضمیرناخودآگاه حافظ نیز اثرمنفی
گذاشته و برای توصیف و بیان از آنها دوری کرده و از نام " درویشی " و" قبا " بهره برده است.
آن که پیشش بنهد تاج تکبر خورشید
کبریاییست که در حشمت درویشان است
دولتی را که نباشد غم از آسیب زوال
بی تکلف بشنو دولت درویشان است
خسروان قبله حاجات جهانند ولی
سببش بندگی حضرت درویشان است
فرخنده باد طلعت خوبت که درازل
ببریده اند برقد سروت قبای ناز
مقلدین صوفی برای رضایتمندی درون وجود خود، طرح خرقه آسمانی را از پشم حیوانات درست میکردند و ازآن برای فضل فروشی وشهرت طلبی و ریاکاری استفاده میکردند همچنین برای تجمع خود مکانی بنام " خانقاه " انتخاب میکردند.
با اینکارعرفان حقیقی از دید مردم کتمان میشد.
گر شوند آگه از اندیشه ما مغبچگان
بعدازاین خرقه صوفی به گرو نستانند
بس که درخرقه آلوده زدم لاف صلاح
شرمسار از رخ ساقی ومی رنگینم
صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم
وین نقش زرق را خط بطلان به سرکشیم
درحقیقت حافظ با مفهوم خرقه و صوفی مخالفت ندارد بلکه با رفتار، گفتار و اندیشه ای عده ای که روی افکارمردم اثرمنفی میگذارد، به مبارزه برمیخیزد .
مکان مورد نظر حافظ " دیرمغان " و " محفل یاران " است که ضمیر آسمانی بنام " پیرمغان " از درون وجود، درآن مکان فعال میشود و درون را بزم، شادی، آرامش، عشق وآگاهی فرامیگیرد که میتواند در درون وجود باشد و یا بیرون وجود.
✍ض . سروی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
تماشاگه راز
🌼🌼🌼🌼 تو بدون داستان معنوی ات کیستی؟! لطفا برای من از "آگاهی ناب" یا "مقیم شدن در جهان مطلق" مگ
ای برادر توهمه اندیشه ای
مابقی تواستخوان وریشه ای
گربود اندیشه ات گل گلشنی
ورنباشد تو هیمه گلخنی
انچه هستی از کوزه همان برون طراود که دراوست..
🍀🍀
سلامی چو بوی خوش آشنایی
بدان مردم دیده روشنایی
درودی چو نور دل پارسایان
بدان شمع خلوتگه پارسایی
#حافظ
درپناه منبع عشق ؛ ...
عصرتون مملو از شادی وآرامش
🍃💐
ای صبا نکهتی از خاک ره یار بیار
ببر اندوه دل و مژده دلدار بیار
نکتهای روح فزا از دهن دوست بگو
نامهای خوش خبر از عالم اسرار بیار
#حافظ💐👌
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
🍃💐
عشق بِورز تا
روزی خودِ عشق ؛ شوی ...
نه حتی عاشق ،
بلكه خودِ "عشق" ...
آن روز ، روز رازگشايی بزرگ است ،
روزی كه قطره در دريا
نيست شود و دريا شود✋
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
تماشاگه راز
☘میدان چهارم "فتوتست" ☘ از میدان انابت میدان فتوت زاید قوله تعالى: "انهم فتیة آمنوا بربهم" فتوت چ
☘میدان پنجم "ارادتست" ☘
از میدان فتوت میدان ارادت زاید.
"ارادت خواست" است
و مراد در راه بردن
قوله تعالى: "قل كل یعمل علی شاكلته"
جمله ارادت سه است:
اول ارادت دنیایی محض است
و دیگر ارادت آخرت محض
سیم ارادت حق محض
اما ارادت دنیایی محض آنست كه
قوله تعالى: " منكم من یرید الدنیا"
"تریدون عرض الدنیا"
"من كان یرید حرث الدنیا"
"من كان یرید العاجلة"
"من كان یرید الحیوة الدنیا و زینتها"
"ان كنتن تردن الحیوة الدنیا و زینتها"
نشان آن سه چیزست:
یكی در زیارت دنیا بنقصان دین راضی بودن
و دیگر از درویشان مسلمان اعراض كردن
دیگر حاجتهای خود را بمولى بحاجتهای دنیا افگندن
و ارادت آخرت محض آنست كه گفت
قوله تعالى: "من أراد الاخرة"
"من كان یرید حرث الاخرة"
و نشان آن سه چیز سر:
یكی درسلامت دین بنقصان دنیا راضی بودن
و دیگر مؤانست با درویشان داشتن
سیم حاجتهای خود بمولى به آخرت افگندن
و ارادت حق محض آنست كه گفت
قوله تعالى: "انكنتن تردن اللّه و رسوله"
و نشان آن سه چیزست:
اول پای بر هر دو جهان نهادن
و از خلق آزادگشتن
و از خود باز رستن......
#خواجه عبدالله انصاری
صدمیدان
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
🍃حافظ شناسی 🍃
صبوحی
سحرگاه، هنگام شفق، بین پدیده های کیهانی تحولاتی صورت میگیرد، بطوریکه در هسته کره زمین چرخش و جابجایی برای همسوشدن و بهره مندی از ثمره خورشید وآغازحیات انجام میگیرد.
هسته های هریک از پدیده های کیهانی مثل؛ خورشید، ماه، زمین وسیاره ها وستارگان همگی هوشیار وآگاهانه عملکرد دارند.
در درون وجود انسان نیز، پس از خواب و رفع خستگی، همسویی با پدیده های کیهانی برای آغاز حیات صورت میگیرد بطوریکه فرشتگان به جنب وجوش می افتند درون وجود را آرامش، شادی، انرژی و عشق فرا میگیرد .
درآن هنگام الهام ها شروع میشود وعارف درحالت مستی شروع به آثار نمودن آن می نماید.
حافظ آن مستی سحرگاهی را " صبوحی " نام نهاده است .
یاد باد آن صبوحی زده درمجلس انس
جز من و یارنبودیم وخدابا ما بود
به صفای دل رندان صبوحی زدگان
بس دربسته به مفتاح دعا بگشاید
درشب قدر از صبوحی کردم ام عیبم مکن
سرخوش آمد یار و جامی برکنار طاق بو
تاهمه خلوتیان جام صبوحی گیرند
چنگ صبحی به در پیر مناجات بریم
بنوش جام صبوحی به ناله دف وچنگ
ببوس عبغب ساقی به نغمه نی وعود
به مطربان صبوحی دهیم جامه چاک
بدین نوید که باد سحر گهی آورد
تاکی می صبوح و شکرخواب بامداد
هشیارکرد هان که گذشت اختیار عمر
✍ض . سروی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃💐
درسایه ی نگاه مهربان حضرت دوست
نوری از آسمانها ...
برای تابیدن به اجابت آرزوهایتان
می طلبم
الهی که بـهترینها، در بـهترین زمـان
برای شما ،حاصل شود.
سلام
روزنو مبارک 🌺
🍃💐
صبح شد
برخیز و....
بنشین روبروی آینه
تا ببینی
بهتر از خورشید،رویاروی توست.
حسین_منزوی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
☘☘☘☘
🍃💐
اللهُمَّ !!
اجعَل غِنای فی نَفسی.....
الها !!
مرا همچون چشمه ای قرار ده
كه از خود پر شوم و ...
به سفره های بيكران رحمت تو
"متصل" باشم.
بی "نيازيم" را در "جانم" قرار ده تا دلم
بی تو بگيرد و با تو ارام گيرد.
امام حسین(ع)
"دعای عرفه"