هدایت شده از ترجمان عقل ظاهر
📌قاری قرآن گویا پیامبر است
و عن النبی قال: من قرأ القرآن فكأنما أدرجت النبوة بين جنبيه إلا أنه لا يوحى إليه
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم:
کسی که قرآن بخواند گویا نبوت در سینه اش درج شده است جز اینکه به او وحی نمی شود
منبع: وسایل الشیعه ج6ص191
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند:
لا جهل اعظم من تعدّي القدر
هيچ ناداني و جهلي بزرگتر از گذشتن از قدر و اندازه نيست
غررالحکم
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند:
ربّ ذي ابّهة احقر من كلّ حقير
بسا انسانهاي ابهّتداري كه از هر پستي پستترند
غررالحکم
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام :
مَن يَكتَسِب مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفهُ فى غَيرِ حَقِّهِ؛
هر كس مالى را از راه غير حلال بدست آوَرَد، آن را در راه غير حق مصرف خواهد نمود.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 355
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام :
أَربَعٌ مَن أُعطيَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَيرَ الدُّنيا و َالآخِرَةِ صِدقُ حَديثٍ و َأَداءُ أَمانَةٍ و َعِفَّةُ بَطنٍ و َحُسنُ خُلقٍ؛
چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 217 ، ح 4282
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام :
لَيسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لايَجِدُ بُدّا مِن مُداراتِهِ؛
حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
(بحارالأنوار، ج75، ص57)
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام :
قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛
دلهاى مردم صندوقچه هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد یافت.
تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص 346 ، ح 7982
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام صادق علیه السلام:
لا تُشـاوِر اَحمَق وَ لا تَستَعِنَّ بَکَذّابٍ وَ لا تَثق بِمَوَدَهِ مُلُوک؛
با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 230
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَينِ؛
زن شايسته يكى از دو عامل پيشرفت خانواده است.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج14 ، ص171 ، ح16411 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج100، ص238، ح39
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام امیرالمومنین صلوات الله علیه:
.... وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً.
به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند.
لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است.
خطبه 27نهج البلاغه
#غزه
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
May 11
قيلَ لِلحَسَنِ بنِ عَلِىٍ عليهماالسلام : إنَّ أباذَر يَقُولُ: الفَقْرُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الغِنى وَالسُقْمُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الصِحَّةِ. فَقالَ عليه السلام : رَحِمَ اللّه ُ أَباذَرَ، أَمّا أَنَا أَقُولُ: مَنِ اتَّكَلَ عَلى حُسْنِ اِخْتِيارِاللّه ِ لَمْ يَتَمَنَّ أَنَّهُ فِي غَيْرِ الْحالَةِ الَّتِي اخْتارَاللّه ُ لَهُ، وَهَذا حَدُّ الوُقُوفِ عَلى الرِّضا بِما تَصَرَّفَ بِهِ الْقَضاءُ.
به امام مجتبى عليه السلام گفته شد، كه اباذر ـ ره ـ مى گفت: «فقر و تنگدستى را از بى نيازى، و بيمارى را از تندرستى و سلامتى بيشتر دوست دارم». حضرت فرمود: خداوند ابوذر را رحمت كند امّا من مى گويم: آن كس كه بر حسن اختيار خداوند اعتماد كند، چـيزى را نمى طلـبد كه جز خـداوند برايش انتـخاب كرده باشـد. و اين است معـناى خشنودى در برابر حكم خداوند سبحان
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام صادق عليه السلام:
الْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ يَعْمُرَانِ الدِّيَارَ وَ يَزِيدَانِ فِي الْأَعْمَار
نيكى و خوش اخلاقى، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 100 ، ح 8
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام :
أَفضَلُ النّاسِ عَقلاً أَحسَنُهُم تَقديرا لِمَعاشِهِ و َأَشَدُّهُمُ اهتِماما بِإِصلاحِ مَعادِهِ؛
عاقلترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر همّت نمايد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص52
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه :
أنَا خاتِمُ الأَؤصِياءِ، بي يُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلي وشيعَتي
من وصىّ آخرين ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى شود
الدعوات (راوندى) ، ص 207
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
قال على عليه السلام :
أكثِر أن تَنظُرَ إلى مَن فُضِّلتَ عَلَيهِ، فإنَّ ذلِكَ مِن أبوابِ الشُّكرِ؛
به كسى كه بر او برترى داده شده اى بسيار بنگر، زيرا اين كار يكى از انگيزه هاى شكرگزارى است.(به ضعیف تر از خودت بسیار نگاه کن که موجب شکرگزاری ات از خداوند می گردد)
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 460 ، نامه 69
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام :
مَن عَمِلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللّهُ مُلكَهُ؛
امام علی علیه السلام : هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند حكومتش را حفظ خواهد كرد.
تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص340 ، ح 7775
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند:
خير اخوانك من كثر اغضابه لك في الحقّ
بهترين برادران تو آن كسي است كه تو را در راه حقّ زياد به خشم آورد
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند:
لا تشتدّنّ عليكم فرّة بعدها كرّة و لا جولة بعدها صولة، و اعطوا السّيوف حقوقها، و قصّوا للحرب مصارعها، و اذمروا انفسكم علي الطّعن الدّعسيّ و الضّرب الطّلخفي و اميتوا
سخت مشماريد گريزي را كه پس از آن حمله و يورش باشد و نه از جولاني كه حمله پشت سر دارد، حق شمشيرها را ادا كنيد، و بررسي كنيد در ميدان جنگ جايگاه سقوط و افتادن را، و خود را براي فرود آوردن سختترين نيزهها و محكمترين ضربهها آماده سازيد، صداها را در سينه حبس كنيد كه براي دور كردن سستي مؤثرتر است
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ يَأْخُذوا عَلى يَدَيْهِ أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللّهُ بِعِقابٍ مِنْهُ؛
مردم آنگاه كه ظالم را ببينند و او را باز ندارند، انتظار مىرود كه خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.
نهج الفصاحه ص 323 ، ح 833
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امیرالمومنین علیه السلام:
وَ هُوَ خاتَمُ النَّبیّینَ، اَجْوَدُ النّاسِ کَفّا وَ اَرْحَبُ النّاسِ صَدْرا وَ اَصْدَقُ النّاسِ لَهْجَهً وَ اَوْفَى النّاسِ ذِمَّهً وَ اَلْیَنُهُمْ عَریکَهً وَ اَکْرَمُهُمْ عِشْرَهً مَنْ رَآهُ بدیهَهً هابَهُ وَ مَنْ خالَطَهُ مَعْرِفَهً اَحَبَّهُ یَقولُ ناعِتُهُ: لَمْ اَرَ قَبْلَهُ وَ لا بَعْدَهُ مِثْلَهُ؛
بحارالأنوار/ جلد ۱۶/صفحه ۱۹۰
او که خاتم پیامبران بود، بخشنده ترین، پرحوصله ترین، راستگوترین، پایبندترین مردم به عهد و پیمان، نرم خوترین و خوش مصاحبت ترین مردم بود، هر کس بدون سابقه قبلى او را مى دید، هیبتش او را مى گرفت و هر کس با او معاشرت مى نمود و او را مى شناخت دوستدارش مى شد و هر کس مى خواست او را تعریف کند، مى گفت: نظیر او را پیش از او و پس از او ندیده ام.
https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند:
عامل سائر النّاس بالانصاف و عامل المؤمنين بالايثار
با ديگر مردمان با انصاف معامله كن، و با مؤمنان با ايثار و از خودگذشتگي عمل كن
غررالحکم
@TARJOMANAGHL
عاقبت ظلم به کارمند و کارگر
پیامبر صلی الله علیه وآله:
مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ، أَحْبَطَ اَللَّهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَيْهِ رِيحَ اَلْجَنَّةِ.
کسی که مزد کارگر یا کارمندی را کم کند خداوند عملش را باطل میگرداند و بوی بهشت را بر او حرام میکند
الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۲، ص ۲۹۹
@TARJOMANAGHL
عاقبت اذیت کردن مومن
قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه وآله مَنْ آذَى مُؤْمِناً وَ لَوْ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَكْتُوباً بَيْنَ عَيْنَيْهِ آيِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ كَانَ كَمَنْ هَدَمَ الْكَعْبَةَ وَ الْبَيْتَ الْمُقَدَّسَ وَ قَتَلَ عَشَرَةَ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ.
نبى اكرم صلّى اللَّه عليه و آله فرموده: اگر كسى مؤمنى را آزار دهد گر چه به واسطۀ يك جمله کوتاه، روز قيامت در حالی محشور مى شود كه در پيشانى او نوشته شده است «نااميد از رحمت خداست» و مانند كسى است كه «كعبه و بيت المقدس» را ویران كرده و ده هزار فرشته را كُشته است.
إرشاد القلوب إلى الصواب، ج1، ص: 77-76
@TARJOMANAGHL
تاثیر نیکی و بدی بر عمر انسان
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : يَعِيشُ اَلنَّاسُ بِإِحْسَانِهِمْ أَكْثَرَ مِمَّا يَعِيشُونَ بِأَعْمَارِهِمْ وَ يَمُوتُونَ بِذُنُوبِهِمْ أَكْثَرَ مِمَّا يَمُوتُونَ بِآجَالِهِمْ .
مردم، بيشتر از آن كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى كنند و بيشتر از آن كه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مى ميرند.
دعوات الراوندی ص ۲۹۱ ح ۳۳
@TARJOMANAGHL