eitaa logo
ترجمان عقل ظاهر
224 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
همانگونه که عقل حجت باطن است امام هم عقل ظاهر است ترجمان عقل ظاهر بسان رسولی از جانب آنان https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : كَأَنِّي قَدْ دُعِيتُ فَأَجَبْتُ وَ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ اَلْآخَرِ كِتَابَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فَإِنَّهُمَا لَنْ يَزَالاَ جَمِيعاً حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ و الآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ  پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم: هر کس علم اولین و آخرین را میخواهد در قرآن پژوهش کند ثور: شخم زدن منبع: میزان الحکمه https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام صادق عليه السلام : ما مِن أمرٍ يَختَلِفُ فيهِ اثنانِ إلاّ و لَهُ أصلٌ في كتابِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، و لكن لا تَبلُغُهُ عُقولُ الرِّجالِ امام صادق علیه السلام: هیچ امر نیست که دو نفر در آن اختلاف نظر داشته باشند جز اینکه ریشه پاسخ ان در قرآن موجود است جز اینکه فکرها به آن نمیرسد منبع: اصول کافی https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
📍با دین مردم کاری می‌کنند که لشکر یزید نکرد ❇️ در حدیثی منسوب به امام صادق (علیه‌السلام) دربارهٔ کسانی که در لباس عالم دین با رفتارهای خود موجب دور شدن مردم از اسلام می‌شوند چنین آمده است: 🔻... وَ هُمْ أَضَرُّ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا مِنْ جَيْشِ يَزِيدَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَصْحَابِهِ فَإِنَّهُمْ يَسْلُبُونَهُمُ اَلْأَرْوَاحَ وَ اَلْأَمْوَالَ وَ هَؤُلاَءِ عُلَمَاءُ اَلسَّوْءِ اَلنَّاصِبُونَ اَلْمُتَشَبِّهُونَ بِأَنَّهُمْ لَنَا مُوَالُونَ وَ لِأَعْدَائِنَا مُعَادُونَ وَ يُدْخِلُونَ اَلشَّكَّ وَ اَلشُّبْهَةَ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا فَيُضِلُّونَهُمْ ... 📚 الاحتجاج ج۲ ص۴۵۶. 🔺... و ضرر آنها برای شیعیان ناتوان ما از ضرر لشکر یزید بر حسین بن علی (علیه‌السلام) و اصحابش بیشتر است. چرا که آنان جان‌ها و اموال را می‌گرفتند و این عالمان بدکردار خود را اهل ولایت ما و دشمن دشمنان ما جلوه می‌دهند و این‌گونه بر شیعیان ناتوان ما شک و شبهه وارد می‌کنند و موجب گمراهی آنان می‌شوند ... https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
🔹خواندن قرآن موجب کم شدن عذاب پدر و مادر کافر میشود 🔻 أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي اَلْمُصْحَفِ نَظَراً مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَيْهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَيْنِ امام صادق علیه السلام: هرکس قرآن بخواند در حالی که به قرآن نگاه میکند از چشمش بهره برده و عذاب پدر و مادر او کم میشود اگرچه آنها کافر باشند. منبع: اصول کافی ج2ص613 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
🔹امام صادق (ع): مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛ هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود. كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 603 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
❌روزه اين افراد مقبول نيست 🔹امام محمد باقر علیه السلام : لَا صِيَامَ لِمَنْ عَصَى الْإِمَامَ وَ لَا صِيَامَ لِعَبْدٍ آبِقٍ حَتَّى يَرْجِعَ وَ لَا صِيَامَ لِامْرَأَةٍ نَاشِزَةٍ حَتَّى تَتُوبَ وَ لَا صِيَامَ لِوَلَدٍ عَاقٍّ حَتَّى يَبَر روزه این افراد مقبول نیست: 1 - كسى كه امام را نافرمانى كند. 2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد. 3 - زنى كه اطاعت شوهر نكرده تا اينكه توبه كند. 4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود. دعائم الاسلام ج1 ، ص 268 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 295 ، ح6 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
🔹پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم : لَا تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ، وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنها توجه كنيد. عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 51 ، ح 197 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 114، ح 5 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
🔹 امام على عليه السلام : مَن لَم يَصبِر عَلى كَدِّهِ صَبَرَ عَلَى الإفلاسِ ؛ امام على عليه السلام : هركس بر رنج كسب وكار صبر نكند ، بايد رنج ندارى را تحمّل كند . غرر الحكم و دررالكلم ، ح 8987 . https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
📌قاری قرآن گویا پیامبر است و عن النبی قال: من قرأ القرآن فكأنما أدرجت النبوة بين جنبيه إلا أنه لا يوحى إليه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم: کسی که قرآن بخواند گویا نبوت در سینه اش درج شده است جز اینکه به او وحی نمی شود منبع: وسایل الشیعه ج6ص191 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
📌امام علی علیه السلام می فرمایند: في العدل سعة و من ضاق عليه العدل فالجور عليه اضيق فراخي كارها در عدالت است و كسي كه عدالت بر او كار را تنگ كند ستم بر او كار را تنگ‏تر كند غررالحکم https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند: لا تؤخّر انالة المحتاج الي غد فانّك لا تدري ما يعرض لك و له في غد عطا كردن به نيازمند را به فردا مينداز و همين امروز انجام ده چون نميداني فردا بر سر تو و او چه خواهد آمد و چه بسا موفق به اين كار نشوي غررالحکم https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
📍امام صادق عليه ‏السلام : صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ 🌘نماز شب، انسان را خوش‏ سيما، خوش ‏اخلاق و خوش بو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏ نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏ برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال ص 42 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
پيامبر صلي الله عليه و آله: ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَاعْتَمَرَ وَقالَ«اِنّى مُسْلِمٌ» مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتُمِنَ خانَ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله: سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج وعمره كند و بگويد من مسلمانم، كسى كه هنگام سخن گفتن دروغ بگويد و وقتى كه وعده دهد تخلف نمايد و چون امانت بگيرد، خيانت نمايد. نهج الفصاحه، ح 1280 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
پيامبر صلي الله عليه و آله : مَنِ اغْتابَ مُسْلِما اَو مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللّه ُ تَعالى صَلاتَهُ وَ لا صيامَهُ اَرْبَعينَ يَوْما وَ لَيْلَةً اِلاّ اَنْ يَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله : خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غيبت كننده مرد و زن مسلمان را نمى پذيرد، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد. جامع الأخبار، ص 412، ح 1141 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
پيامبر صلي الله عليه و آله : مَا اتَّخَذَ اللّه ُ اِبْراهيمَ خَليلاً اِلاّ لاِِطْعامِهِ الطَّعامَ وَ صَلاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النّاسُ نيامٌ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله : خداوند متعال، حضرت ابراهيم را جز به خاطر غذا دادن (به مردم) ونماز شب خواندنش هنگامى كه مردم در خواب بودند، خليل و دوست خودانتخاب نكرد. علل الشرايع، ج 1، ص 35، ح 4 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
هدایت شده از ترجمان عقل ظاهر
📌قاری قرآن گویا پیامبر است و عن النبی قال: من قرأ القرآن فكأنما أدرجت النبوة بين جنبيه إلا أنه لا يوحى إليه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم: کسی که قرآن بخواند گویا نبوت در سینه اش درج شده است جز اینکه به او وحی نمی شود منبع: وسایل الشیعه ج6ص191 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند: لا جهل اعظم من تعدّي القدر هيچ ناداني و جهلي بزرگتر از گذشتن از قدر و اندازه نيست غررالحکم https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام علی علیه السلام می فرمایند: ربّ ذي ابّهة احقر من كلّ حقير بسا انسانهاي ابهّت‏داري كه از هر پستي پست‏ترند غررالحکم https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام : مَن يَكتَسِب مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفهُ فى غَيرِ حَقِّهِ؛ هر كس مالى را از راه غير حلال بدست آوَرَد، آن را در راه غير حق مصرف خواهد نمود. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 355 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام : أَربَعٌ مَن أُعطيَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَيرَ الدُّنيا و َالآخِرَةِ صِدقُ حَديثٍ و َأَداءُ أَمانَةٍ و َعِفَّةُ بَطنٍ و َحُسنُ خُلقٍ؛ چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 217 ، ح 4282 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه السلام : لَيسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لايَجِدُ بُدّا مِن مُداراتِهِ؛ حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست. (بحارالأنوار، ج75، ص57) https://eitaa.com/TARJOMANAGHL
امام على عليه‏ السلام : قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛ دلهاى مردم صندوقچه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد یافت. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص 346 ، ح 7982 https://eitaa.com/TARJOMANAGHL