هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🎁 بستهٔ کتاب ویژه "روز معلم"
🎯 ۲۵ درصد تخفیف
➕ ارسال رایگان
به سراسر کشور 🚚
📚 این بسته شامل ۴ عنوان از کتابهای تربیتی استاد علی صفایی حائری میباشد:
📗 مسئولیت و سازندگی
📙 تربیت کودک
📕 انسان در دو فصل
📘 جمع ها و حاصل جمع ها
📉 قیمت بسته با تخفیف؛ ۲۵۳,۰۰۰ تومان
🗓 مهلت ثبت سفارش فقط تا ۱۲ اردیبهشت
🛒 برای ثبت سفارش وارد سایت انتشارات به آدرس زیر شوید:
👇🏻👇🏻👇🏻
🌐: بسته ویژه روز معلم
و یا به آی دی زیر پیام دهید:
🤳🏻 : @einsadshop_ad
هدایت شده از راهبری فرهنگ
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دستگیری اعضای فرقه چَتِر بِیت
سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده «چَتِر بِیت» که اقدام به تهیه فیلمهای مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکهها و سایتهای منتشر کننده محتوای غیر اخلاقی میکرد، گفت: متاسفانه برخی از دخترانِ کم سن و سال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه «چَتِر بِیت» که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشتههای کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و ... تبلیغ میکرد گرفتار آمده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلمهای جنسی زنده برای مردان با ملیتهای مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و... میکردند.
متن کامل مصاحبه
#چتر_بیت
#فساد_جنسی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
تحولات معاصر در علم آموزش و پرورش تطبیقی
https://www.aparat.com/v/F5RqK
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی.mp3
34.78M
🎙 صوت مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند:
📌نشست سوم:
▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی
🔸میهمانان:
استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان
دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
میزبان:
حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی
@feqhe_tarbiati
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۱.mp3
18.81M
🔹#فقه_تربیت_جنسی . جلسه یکم
🔸1. در کنار آیات قرآن، روایات، سیره تربیتی، قاعده فقهی در فقه تربیتی جایگاه ویژهای پیدا کرده است؛ زیرا میتواند برای عناوینی که دلیل در آیات و روایات نیست، دلیل باشد.
🔸2. اهمیت بحث از تربیت جنسی در فقه تربیتی:
روایات و ادله مهمی که درباره آن وجود دارد؛
تربیت جنسی تاثیر مهمی در تربیت انسان دارد؛
🔸3. ادله تربیت جنیسی: ادله عام و خاص دارد.
ادله عام ادلهای است که ویژه تربیت جنسی نیست اما در آن کابرد دارد.
🔸4. ادله خاص تربیت جنسی:
در ادله روشهایی برای تربیت جنسی وجود دارد که بعد از بررسی میتوان از آن یک نظام ساخت.
🔸5. روشهای تربیت جنسی فرزندان:
یکم. اولین روش عدم مواجهه جنسی فرزندان: شیوه ندیدن مجامعت.
🔸ادله:
... عن أَبَاعبدالله؟ع؟ يَقُولُ: «لَا يُجَامِعِ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ لَا جَارِيَتَهُ وَ فِي الْبَيْتِ صَبِيٌّ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يُورِثُ الزِّنَا.» (الکافی، ج5، ص500)
▫️جمله خبری است اما در مقام انشاست؛
▫️به مناسبت حکم و موضوع، بیت به معنای اتاق است؛
▫️در این روایات سخن از ارتباط خاص است نه صرف نگاه.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی 02.mp3
31.42M
🔹#فقه_تربیت_جنسی . جلسه 2
🔸روش عدم مواجهه جنسی فرزندان: شیوه ندیدن مجامعت
▫️رسُولُ اللَّهِ ص «وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا غَشِيَ امْرَأَتَهُ وَ فِي الْبَيْتِ صَبِيٌّ مُسْتَيْقِظٌ يَرَاهُمَا وَ يَسْمَعُ كَلَامَهُمَا وَ نَفَسَهُمَا مَا أَفْلَحَ أَبَداً إِذَا كَانَ غُلَاماً كَانَ زَانِياً أَوْ جَارِيَةً كَانَتْ زَانِيَةً» (الکافی، ج5، ص501)
▫️أبُوجَعْفَرٍع «إِيَّاكَ وَ الْجِمَاعَ حَيْثُ يَرَاكَ صَبِيٌّ يُحْسِنُ أَنْ يَصِفَ حَالَكَ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كَرَاهَةَ الشُّنْعَةِ قَالَ لَا فَإِنَّكَ إِنْ رُزِقْتَ وَلَداً كَانَ شُهْرَةً عَلَماً فِي الْفِسْقِ وَ الْفُجُور.» وسائل الشیعة، ج20، ص134
▫️أبی عبدالله ع «إِيَّاكَ أَنْ تُجَامِعَ أَهْلَكَ وَ صَبِيٌّ يَنْظُرُ إِلَيْكَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ؟صل؟ كَانَ يَكْرَهُ ذَلِكَ أَشَدَّ كَرَاهِيَةٍ.» (وسائل الشیعة، ج20، ص134)
▫️علِيٍّ ع «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟ أَنْ يُجَامِعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ الصَّبِيُّ فِي الْمَهْدِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمَا.» (مستدرک الوسائل، ج14، ص228)
🔸ضعفهایی در سند هست؛ اما برپایه قاعده ضم احادیث میتوان مفهومی کلی از آنها برداشت کرد.
جایی که ثواب و عقاب یا فلسفه اخروی بیان میشود جایگزین امر و نهی انشائی است.
در این روایات ارتباط خاص مورد نظر است؛ در یک اتاق که صدا و تصویر آن را کودک ببیند مورد نظر است؛ حتی اگر کودک ممیز نباشد؛ این عمل مکروه نیست و حرام است؛ کراهت پیامبر، کراهت درونی است نه کراهت خود عمل!
با الغای خصوصیت وجوب بازداری کودک از دیدن هر ارتباط جنسی بر میاید.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی 3.mp3
32.64M
🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه سوم
🔸ادامه روش تربیت جنسی:
🔸روش عدم مواجهه جنسی فرزندان: شیوه جداسازی بستر
🔸الف) روایات دلالتکننده بر تفریق مضاجع پس از دهسالگی
▫️رسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «الصَّبِيُّ وَ الصَّبِيُّ وَ الصَّبِيُّ وَ الصَّبِيَّةُ وَ الصَّبِيَّةُ وَ الصَّبِيَّةُ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِينَ.» وسائل الشیعة، ج20، ص231
▫️ابی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «يُفَرَّقُ بَيْنَ الْغِلْمَانِ وَ النِّسَاءِ فِي الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِينَ.» الکافی، ج6، ص47
▫️ جعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ؟ع؟ قَالَ: «يُفَرَّقُ بَيْنَ الصِّبْيَانِ وَ النِّسَاءِ فِي الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِينَ.» وسائل الشیعة، ج21، ص461.
🔸 ب) روایت دلالتکننده بر جداسازی بستر کودکان پس از ششسالگی
▫️«رُوِيَ أَنَّهُ يُفَرَّقُ بَيْنَ الصِّبْيَانِ فِي الْمَضَاجِعِ لِسِتِّ سِنِينَ.» ، وسائل الشیعة، ج20، ص231
▫️روایت 6 سال ضعیف است. درنتیجه همان 10 سال ملاک است.
🔸جمع بندی
▫️«یفرّق» ظهور در وجوب دارد. اما حمل آن بر وجوب بعید است؛ ظهور آن در وجوب در صورت فساد یا عریان خوابیدن نظر دارد؛ ازاینرو میتوان «یفرّق» را بر جامع بین وجوب و استحباب حمل کرد.
▫️ملاک در صدق وحدت مضجع، تشک یا لحاف واحد نیست؛ بلکه بر حسب تشخیص عرفی است.
به نتقیح مناط، هرنوع جداسازی بستر بین کودکان ده ساله یا بین کودک ده ساله و برزگترها مستحب و در مواردی واجب است. مناط جلوگیری از فساد است.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۴.mp3
32.42M
🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه چهارم
🔸ادامه روش تربیت جنسی:
🔸روش اجازهخواهی هنگام ورود به اتاق خلوت اولیا (استیذان)
((لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ ...)) سوره نور،آیه 58 و 59.
🔸نکات
عوره معنای عامی دارد و شامل هرچیزی است که افراد دوست ندارند دیده شود.
«حِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم» كنايه از آن است که اولیا در حالى هستند كه ميل ندارند دیگران ايشان را در آن حال ببينند.
- اوقات ذکرشده موضوعیت ندارد و کنایه از اوقات خلوت است.
- در غیر اوقات خلوت، اذنخواهی مملوک و کودک نیاز نیست.
🔸هرچند فرزند مکلف نیست اما این تکلیف والدین است که او را اینگونه تربیت کنند!
🔸روایاتی فلسفه این امر را بیان کردهاند که محدود نیست به اینکه حتما والدین ارتباط خاص داشته باشند.
🔸این آیه تنها در مورد تربیت جنسی نیست و اتفاقا از جهت تربیت اخلاقی و فهماندن حریم شخصی والدین به فرزند نیز هست!
🔸لم بلغ الحلم شامل سنی است که متوجه این امور میشود و حتی سن کمتر.
🔸در این روش نیز نوعی احتیاط تربیتی دیده میشود تا آن مسئله اصلی که ندیدن والدین باشد، اتفاق نیافتد. در روشهای تربیت جنسی نوعی احتیاط دیده میشود.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۵.mp3
35.05M
🔹#تربیت_جنسی جلسه پنجم
🔸ادامه روشهای تربیت جنسی:
🔸نگاهنکردن به عورت بچه ممیز
▫️علِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ؟ع؟ إِذَا حَضَرَ وِلَادَةُ الْمَرْأَةِ قَالَ أَخْرِجُوا مَنْ فِي الْبَيْتِ مِنَ النِّسَاءِ لَا تَكُونُ الْمَرْأَةُ أَوَّلَ نَاظِرٍ إِلَى عَوْرَتِهِ.» من لایحضره الفقیه، ج3، ص560
▫️أبُوعبدالله؟ع؟: «لَا يَدْخُلِ الرَّجُلُ مَعَ ابْنِهِ الْحَمَّامَ فَيَنْظُرَ إِلَى عَوْرَتِهِ.» وسائل الشیعۀ، ج2، ص56.
🔸مباشرتنکردن با عورت بچه پس از شش سالگي ▫️علِيٌّ ع: «مُبَاشَرَةُ الْمَرْأَةِ ابْنَتَهَا إِذَا بَلَغَتْ سِتَّ سِنِينَ شُعْبَةٌ مِنَ الزِّنا.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص230.
🔸پرهیز از بوسیدن لبها و گونهها با قصد ریبه
▫️ابی عبدالله ع: «لَيْسَ الْقُبْلَةُ عَلَى الْفَمِ إِلَّا لِلزَّوْجَةِ أَوِ الْوَلَدِ الصَّغِيرِ.» ، الکافی، ج2، ص186.
🔸در دامن ننشاندن و نبوسیدن دختر 6 ساله نامحرم
▫️ أبَاعبدالله؟ع؟ فَقَالَ لَهُ عِنْدِي جُوَيْرِيَةٌ لَيْسَ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا رَحِمٌ وَ لَهَا سِتُّ سِنِينَ قَالَ: «لَا تَضَعْهَا فِي حَجْرِک.» من لایحضره الفقیه، ج3، ص436.
🔸این روشهای در تربیت فرزند است که تا به حال بیان شده است و گویای نوعی احتیاط در بعد تربیت جنسی است. وگرنه تمام این اوامر را نمیتوان حمل بر وجوب در تمامی مراتب کرد؛ اما نشان میدهد دراین بعد از تربیت نوعی احتیاط لازم است. از سویی این روشهای تصریح شده موضوعیت دارند.
🔸نکات و جمع بندی در جلسه بعد
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۰۶.mp3
24.92M
🔹🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه ششم
🔸ادامه روشهای تربیت جنسی تا دوران ممیزی:
🔸برداشت از ادله روشهای تربیت جنسی تا دوران ممیزی:
▫️1. با نوعی احتیاط در تربیت جنسی مواجه هستیم با اینکه کودکان لزوما به سن تکلیف نرسیده اند. مانند جداسازی بستر یا لزوم اذن گرفتن برای ورود به اتاق خواب که احتیاطی برای جلوگیری از آسیب احتمالی است. در دیگر ساحات تربیتی چنین احتیاطی کمتر وجود دارد.
▫️2. این دوران پیش از سن تکلیف است و خطاب به والدین فرزندان است. از باب زمینهسازی برای تربیت. این دوران قبل از ممیزی و بلوغ دوران زمنیه سازی سلامت جنسی کودک است. این دوران از پیش از تولد شروع میشود تا دوران ممیزی.
در این دوران آموزش مستقیم جنسی وجود ندارد و کودک را وارد فضای جنسی نمیکند اما روشهای احتیاطی را برای سلامت و امنیت فرزند به والدین آموزش میدهد. مانند جداسازی بستر، بوس نکردم لب دختر یا بر روی پا نگذاشتن او توسط نامحرم ولو پیش از تکلیف دختر. به خلاف نگاه غربی و سند 2030 که فرزند را زودتر از لزوم وارد فضای جنسی میکند و کودکی را از او میگیرد!
▫️3. در تربیت جنسی توجه به حریم مربی و متربی توجه شده است و همه مسائل پسر را نباید مادر به او بگوید و نباید هر چیزی را پدر به دختر بگوید.
▫️4. سخن از این است که پیش از اینکه فرزندان وارد دقتهای جنسی شوند او را وارد مسائل جنسی نکنید؛ اگر وارد این فهم شد، ممیز میشود و دوره دوم تربیت جنسی شروع میشود.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۰۷.mp3
28.85M
🔹🔹#فقه_تربیت_جنسی جلسه هفتم
🔸 روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی تا ازدواج (دوران دوم تربیت جنسی):
🔸در تقسیم بندی تربیت جنسی، ملاک دوران ممیز است. نه لزوما دوران تکلیف.
دوره دوم از ممیزی تا ازدواج است. زیرا آموزش جنسی در دوران ازدواج کاملا مستقیم است.
دوران ممیزی تا ازدواج، دوران سازماندهی جنسیتی است. ادله سازماندهی جنسیتی:
1. آیه 53 احزاب: ((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن... .)).
این آیه خاص زنان پیامبر است.
معادل پوشش در فقه کلمه «ستر» است؛ اما اشتباه رایج به پوشش، حجاب گفته میشود. حجاب به معنای مانع و کج نشینی است.
این آیه تنهای جایی است که کلمه حجاب در مورد ارتباط با خانمها مطرح شده است؛ اما الغای خصوصیت از این آیه به همه زنان سخت است و نمیتوان گفت در مورد همه زنان است.
این آیه یک سطحی بیشتر از رعایت را برای زنان پیامبر لازم میداند.
آیه دستور میدهد با زنان پیامبر از پشت پرده و مانعی ارتباط داشته باشید..أَبِيبَصِيرٍ قَالَ كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِيجَعْفَرٍ(ع) فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ: «لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.» ( وسائل الشیعة، ج20، ص198)
این برخورد سخت حضرت نشان میدهد مزاح خاص در یک فضای دونفری بوده است. این برخورد تند حضرت نشان از حرمت اینگونه برخورد دارد.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۸.mp3
34.06M
🔹#تربیت_جنسی جلسه هشتم
🔸 ادامه روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی
🔸دو موثقه اول مسعدة
▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «أَرْبَعٌ يُمِتْنَ الْقَلْبَ ... وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ يَعْنِي مُحَادَثَتَهُنَّ وَ ....» وسائل الشیعۀ، ج20، ص.197
نکات مهم: ملاک مولوی یا ارشادی بودن آیات و روایات چیست؟
▫️«لَا تَبْدَءُوا النِّسَاءَ بِالسَّلَامِ وَ لَا تَدْعُوهُنَّ إِلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ النَّبِيَّ؟صل؟ قَالَ: النِّسَاءُ عَيٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا عِيَّهُنَّ بِالسُّكُوتِ وَ اسْتُرُوا عَوْرَاتِهِنَّ بِالْبُيُوتِ» وسائل الشیعۀ، ج20، ص234.
▫️وجه جمع روایت:
«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟ يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ علیه وَ كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ؟ع؟ يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ يُعْجِبَنِي صَوْتُهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ.» ، وسائل الشیعۀ، ج12، ص77.
▫️قالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ؟ع؟: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحُونَ.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص235.
▫️از نکات مهم این رویات این است که حضرت مردان را مخاطب ارشاد و نهی از منکر خویش قرار میدهد.
▫️این روایت به مطلق اختلاط زن و مرد دلالت ندارد و به اختلاط خاص دلالت دارد؛ یعنی فقط مواردی که برخوردی بین زن و مرد صورت میگیرد.
🔹@feqahat