eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.3هزار دنبال‌کننده
34.9هزار عکس
9.7هزار ویدیو
3.3هزار فایل
✅ آشنایی با سوره‌های قرآن کریم 🔸اعضای محترم کانال تدبّر در قرآن، می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ انتظار فرج، مفهومی که اگر به درستی تبیین و البته بکارگیری شود، می‌تواند منشأ برکات بسیاری در سلوک فردی و زندگی اجتماعی افراد گردد. 🔹و ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ؛ و منتظر بمانید که من هم با شما منتظرم.(هود/۹۳)
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۰۲۴ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (نور/۵۵) 🔹خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان‌گونه كه كسانى پیش از ایشان را جانشین كرد، و قطعاً دینى را كه خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترس‌شان امنیّت را جایگزین كند، تا(تنها) مرا بپرستند و چیزى را شریک من نكنند، و هر كس بعد از این، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند. 🔸در قرآن، بارها به حكومت نهایى صالحان تصریح شده است، از جمله؛ فرمود: « لیُظهِره على الدّین كلّه »(توبه/۳۳, فتح/۲۸,صف/۹)؛ اسلام بر همه‌‏ى ادیان پیروز خواهد شد. نیز فرمود: « انّ الارض یرثها عبادىَ الصالحون »(انبیاء/۱۰۵)؛ بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. هم‌چنین: « و العاقبة للتّقوى »(طه/۱۳۲) یا « و العاقبة للمتّقین »(اعراف/۱۲۸) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️اسلام، دین آینده‌‏ى جهان است. آینده‏‌ى تاریخ به سود مؤمنان و شكست سلطه‏‌ى كافران است. «وعداللّه... لیمكننّ لهم دینهم» ▫️به محرومان مؤمن، امید دهید تا فشار و سختی‌‏ها، آنها را مأیوس نكند. «وعد اللّه الّذین آمنوا» ▫️كلید و رمز لیاقت براى بدست گرفتن حكومت گسترده‏‌ حقّ، تنها ایمان و عمل صالح است. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات» ▫️دین، از سیاست جدا نیست، بلكه سیاست و حكومت براى حفظ دین است. «لیستخلفنّهم ... یعبدوننى» ▫️در تبلیغ و ارشاد مردم، براى باور كردن آنان، بیان نمونه‏‌هایى از تاریخ گذشته مفید است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️پیروزى نهایى اهل حقّ، یک سنّت الهى است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️هدف از پیروزى و حكومت اهل ایمان، استقرار دین الهى در زمین و رسیدن به توحید و امنیّت كامل است. «لیمكّننّ لهم دینهم - لیبدلّنهم - لایشركون» ▫️دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. «وعداللّه ... لیمكّننّ لهم - لیبدلّنهم» ▫️دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهى است. «دینهم الّذى ارتضى لهم» ▫️امنیّت واقعى، در سایه‌‏ى حكومت دین است. «و لیبدلّنّهم من بعد خوفهم أمنا» ▫️امنیّت در جامعه‌‏ى اسلامى، شرایط مناسبى براى عبادت فراهم می‌‏سازد. «أمنا یعبدوننى» (هدف نهایى وعده‏‌هاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است) ▫️عبادت خدا، زمانى كامل است كه هیچ‏گونه شركى در كنار آن نباشد. «یعبدوننى لا یشركون» ▫️در حكومت صالحان نیز، گروهى انحراف خواهند داشت. «وعد اللّه ... و من كفر بعد ذلک»
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / ۱۴۱ 🔹مقابله در موضوعات اجتماعی و سیاسی 🔸حمّیت دینی و بی‌تفاوتی: قرآن در برابر کسانی که از حمّیت و غیرت دینی برخوردارند و شکسته شدن حریم مقدسات را به هیچ روی بر نمی‌تابند و متعهدانه در برابر آن ایستادگی به خرج می‌دهند از کسانی نیز یاد نموده است که خود مروّج فساد و تباهی‌اند و در برابر آمران به معروف و ناهیان از منکر صف آرایی می‌کنند و از آن‌جا که رواج فضایل اخلاقی و ارزش‌های دینی را در جامعه بر نمی‌تابند و آن را با منافع نامشروع خود در تعارض می‌بینند به هر شیوه‌ای برای جلوگیری از رواج آن متوسل می‌شوند که موارد ذیل نمونه‌های اندکی است از این گونه رویارویی: غیرت دینی در مقابل رواج اباحه‌گری ▫️آمران به معروف و ناهیان از منکر: و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر (توبه/۷۱) ▪️آمران به منکر و ناهیان از معروف: المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف (توبه/۶۷) ▫️آنان‌که به نیکی‌ امر می‌کنند: و کان یأمر اهله بالصلاة و الزکاة (مریم/۵۵) ▪️آنان‌که به فحشا امر می‌کنند: و لئن لم یفعل ما آمره لیسجنن (یوسف/۳۲) ▫️آنان‌که از منکرات نهی می‌کنند: الذین ینهون عن السوء (اعراف/۱۶۵) ▪️آنان‌که از خوبی‌ها نهی می‌کنند: و هم ینهون عنه و ینؤن عنه (انعام/۲۶)
27.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بیانات آیت الله جوادی آملی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر(درس اخلاق ٩۵/٩/١٨)
2_1152921504624775012.pdf
686.4K
🔺صلوات ضراب اصفهانی
🔴 انسانِ معیار در گفتمانِ انتظار 🔹گفتمان انتظار، انسان معیار، انسان مطلوب، انسان استاندارد، کدام انسان است؟ انسانی است که به این پایه از معرفت رسیده که هدف دین رو شناخته و به سمت آن حرکت می‌کنه. هدف دین چی بود؟ رسیدن انسان‌ها به عبودیت، به خلیفة اللهی. انسان، فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی تولد تا مرگ نیست؛ هم قبل از تولد عوالمی داشته و هم بعد از مرگ، تازه عوالم اصلی‌اش شروع می‌شود. 🔸انسان منتظر این رو باید بشناسه. انسان معیار، به این پایه رسیده که هدف دین رو شناخته و اینک بزرگ‌ترین هدف زندگی خود را تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر در جهت رسیدن به این آرمان قرار داده: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ...» (احزاب/۲۳) امام صادق علیه‌السلام فرمودند که این عهد، تلاش و مبارزه و عزت بخشیدن به دینه. این عهدی است که دارند و به آن وفا می‌کنند. 🔹امام باقر علیه السلام فرمودند: زمانی بر مردم می‌آید که امام و پیشوای آنان غیبت می‌کند، پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان «بر امر ما» استوار و ثابت‌قدم باشند. 🔸ثبات یعنی ایستادگی، یعنی از مسیر خارج نشدن. در این روایت به ایستادگی و ماندن در کدام مسیر و کدام امر اشاره دارد؟ «بر امر ما»، یعنی امر امامت و امر اهل‌بیت علیهم‌السلام. امر اهل‌بیت چیست؟ امر اهل‌بیت این است که آنان هادیان خلق و حاکمان حقیقی زمین هستند، باید این امر احیا بشود، یعنی اهل‌بیت باید قدرت پیدا کنند تا اهداف امامت و اهداف دین را محقق سازند. ⬅️ خوشا به حال کسانی که در زمان غیبت بر امر ما ثابت و استوار باشند یعنی برای رسیدن ما به قدرت و حاکمیت تلاش کنند و زمینه را آماده نمایند. 📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ج۲، ص ۷۹-۸۰
4_5961054993531274693.mp3
6.19M
❇️ تلاوت درخواستی / ۲۸۱ 🔸سوره ابراهیم(ع) آیات ۳۱ تا ۴۸ 🔹به مدت ۲۶ دقیقه 🔸با صدای مرحوم استاد کامل یوسف بهتیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در مسیر امام حسین علیه السلام / قسمت هفتم 🏴 آیا تغییر بعضی از روش‌های عزاداری از قبیل بدعت و تحریف و مانند این، عناوین ممنوعه هست یا حتی ابداع روش‌های جدیدتر هم جایز است؟