eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.2هزار دنبال‌کننده
33.5هزار عکس
9.1هزار ویدیو
3.2هزار فایل
✅ آشنایی با سوره‌های قرآن کریم 🔸اعضای محترم کانال تدبّر در قرآن، می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چقدر با نظام احسن، هماهنگ هستیم ؟! ✅ از نظر قرآن کریم، نظام تکوین به بهترین وجه آفریده شده و نظام تشریع نیز به بهترین وجه تدوین گشته است. در این نظام هدف‌مند و حکیمانه، «ما هم باید از بهترین‌ها باشیم و هدف‌مند عمل کنیم»: «ربّنا ما خلقت هذا باطلا...» (آل‌عمران/۱۹۱)، آری، نظام هستی، نظام احسن است. با مراجعه به قرآن کریم، نمونه‌هایی از این بهترین‌ها را ذکر می‌کنیم. سعی و تلاش انسانِ «احسن تقویم»(تین/۴) باید این باشد که بر اساس عقل و فطرت الهی خود با نظام هستی هماهنگ گردد و آنچه از طریق وحی به او رسیده است را در زندگی خود محقّق سازد. شما هم می‌توانید با مراجعه به قرآن، موارد دیگری را به این فهرست اضافه کنید. 🔹خداوند متعال، بهترین آفریدگار؛ فتبارک الله احسن الخالقین (مؤمنون/۱۴) 🔸خلقت نظام تکوین، بهترین شکل؛ الذی احسن کل شیء خلقه (سجده/۷) 🔹انسان، بهترین مخلوق؛ لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم (تین/۴) 🔸قرآن، بهترین سخن و کتاب؛ الله نزّل احسن الحدیث کتابا متشابها (زمر/۲۳) 🔹خداوند، بهترین قانون‌گذار؛ و من احسن من الله حکما لقوم یؤمنون (مائده/۵۰) 🔸بهترین قصص در قرآن؛ نحن نقصّ علیک احسن القصص (یوسف/۳) 🔹بهترین سخن، دعوت به خدا؛ و من احسن قولا ممّن دعا الی الله (فصلت/۲۳) 🔸پیروی از بهترین دستورات الاهی؛ و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربّکم (زمر/۵۵) 🔹بهترین برخورد با مال یتیم؛ و لا تقربوا مال الیتیم الّا بالّتی هی احسن (اسراء/۳۴) 🔸بهترین رفتار با آزار و اذیت دیگران؛ ادفع بالتی هی احسن السیئة (مؤمنون/۹۶) 🔹بهترین بحث و گفتگو با اهل جدال؛ و جادلهم بالّتی هی احسن (نحل/۱۲۵) 🔸بهترین گفتار با مردم؛ قل لعبادی یقولوا التی هی احسن (اسراء/۵۳) 🔹بهترین برخورد به اظهار محبت دیگران؛ و اذا حییتم بتحیّه فحیّوا باحسن منها (نساء/۸۶) 🔸بهترین عمل، از اهداف خلقت؛ الذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم ایّکم احسن عملا (ملک/۲) 🔹بهترین پاداش؛ و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون (نحل/۹۷) 🔸تبعیت از بهترین قول؛ الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه (زمر/۱۸)
🔺پوستر سه زبانه اربعین حسینی منتشر شد 🏴 همزمان با حماسه عظیم اربعین حسینی، فایل پی دی اف ۲۵ پوستر اینفوگرافی اربعینی به زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی و اردو منتشر شد. این اثر، مجموعه‌ای علمی هنری است که به علت تعداد و تنوع پوسترها در موضوع اربعین، در حقیقت دانشنامه فشرده‌ای درباره حماسه اربعین حسینی است. 🔹در این اثر حماسه عظیم اربعین از منظر: مبانی معرفتی، خاستگاه تاریخی، چگونگی و فرایند فرهنگ شدن آن، تحلیل و آنالیز مهمترین عناصر آن (زیارت + پیاده روی)، کارکردشناسی و دستاوردشناسی اربعین و رسالت‌ها و مسئولیت‌ها بر بستر این حماسه عظیم معرفی شده و مورد مطالعه علمی قرار گرفته و بر اساس آن ایده یابی تبلیغی و فرهنگی معرفی شده است. 📜 پوستر فارسی 📜 پوستر عربی 📜 پوستر انگلیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ انتظار فرج، مفهومی که اگر به درستی تبیین و البته بکارگیری شود، می‌تواند منشأ برکات بسیاری در سلوک فردی و زندگی اجتماعی افراد گردد. 🔹و ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ؛ و منتظر بمانید که من هم با شما منتظرم.(هود/۹۳)
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۰۲۴ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (نور/۵۵) 🔹خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان‌گونه كه كسانى پیش از ایشان را جانشین كرد، و قطعاً دینى را كه خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترس‌شان امنیّت را جایگزین كند، تا(تنها) مرا بپرستند و چیزى را شریک من نكنند، و هر كس بعد از این، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند. 🔸در قرآن، بارها به حكومت نهایى صالحان تصریح شده است، از جمله؛ فرمود: « لیُظهِره على الدّین كلّه »(توبه/۳۳, فتح/۲۸,صف/۹)؛ اسلام بر همه‌‏ى ادیان پیروز خواهد شد. نیز فرمود: « انّ الارض یرثها عبادىَ الصالحون »(انبیاء/۱۰۵)؛ بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. هم‌چنین: « و العاقبة للتّقوى »(طه/۱۳۲) یا « و العاقبة للمتّقین »(اعراف/۱۲۸) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️اسلام، دین آینده‌‏ى جهان است. آینده‏‌ى تاریخ به سود مؤمنان و شكست سلطه‏‌ى كافران است. «وعداللّه... لیمكننّ لهم دینهم» ▫️به محرومان مؤمن، امید دهید تا فشار و سختی‌‏ها، آنها را مأیوس نكند. «وعد اللّه الّذین آمنوا» ▫️كلید و رمز لیاقت براى بدست گرفتن حكومت گسترده‏‌ حقّ، تنها ایمان و عمل صالح است. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات» ▫️دین، از سیاست جدا نیست، بلكه سیاست و حكومت براى حفظ دین است. «لیستخلفنّهم ... یعبدوننى» ▫️در تبلیغ و ارشاد مردم، براى باور كردن آنان، بیان نمونه‏‌هایى از تاریخ گذشته مفید است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️پیروزى نهایى اهل حقّ، یک سنّت الهى است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️هدف از پیروزى و حكومت اهل ایمان، استقرار دین الهى در زمین و رسیدن به توحید و امنیّت كامل است. «لیمكّننّ لهم دینهم - لیبدلّنهم - لایشركون» ▫️دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. «وعداللّه ... لیمكّننّ لهم - لیبدلّنهم» ▫️دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهى است. «دینهم الّذى ارتضى لهم» ▫️امنیّت واقعى، در سایه‌‏ى حكومت دین است. «و لیبدلّنّهم من بعد خوفهم أمنا» ▫️امنیّت در جامعه‌‏ى اسلامى، شرایط مناسبى براى عبادت فراهم می‌‏سازد. «أمنا یعبدوننى» (هدف نهایى وعده‏‌هاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است) ▫️عبادت خدا، زمانى كامل است كه هیچ‏گونه شركى در كنار آن نباشد. «یعبدوننى لا یشركون» ▫️در حكومت صالحان نیز، گروهى انحراف خواهند داشت. «وعد اللّه ... و من كفر بعد ذلک»
🔴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / ۱۴۱ 🔹مقابله در موضوعات اجتماعی و سیاسی 🔸حمّیت دینی و بی‌تفاوتی: قرآن در برابر کسانی که از حمّیت و غیرت دینی برخوردارند و شکسته شدن حریم مقدسات را به هیچ روی بر نمی‌تابند و متعهدانه در برابر آن ایستادگی به خرج می‌دهند از کسانی نیز یاد نموده است که خود مروّج فساد و تباهی‌اند و در برابر آمران به معروف و ناهیان از منکر صف آرایی می‌کنند و از آن‌جا که رواج فضایل اخلاقی و ارزش‌های دینی را در جامعه بر نمی‌تابند و آن را با منافع نامشروع خود در تعارض می‌بینند به هر شیوه‌ای برای جلوگیری از رواج آن متوسل می‌شوند که موارد ذیل نمونه‌های اندکی است از این گونه رویارویی: غیرت دینی در مقابل رواج اباحه‌گری ▫️آمران به معروف و ناهیان از منکر: و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر (توبه/۷۱) ▪️آمران به منکر و ناهیان از معروف: المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف (توبه/۶۷) ▫️آنان‌که به نیکی‌ امر می‌کنند: و کان یأمر اهله بالصلاة و الزکاة (مریم/۵۵) ▪️آنان‌که به فحشا امر می‌کنند: و لئن لم یفعل ما آمره لیسجنن (یوسف/۳۲) ▫️آنان‌که از منکرات نهی می‌کنند: الذین ینهون عن السوء (اعراف/۱۶۵) ▪️آنان‌که از خوبی‌ها نهی می‌کنند: و هم ینهون عنه و ینؤن عنه (انعام/۲۶)
27.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بیانات آیت الله جوادی آملی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر(درس اخلاق ٩۵/٩/١٨)
2_1152921504624775012.pdf
686.4K
🔺صلوات ضراب اصفهانی