eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.2هزار دنبال‌کننده
32.9هزار عکس
8.9هزار ویدیو
3.2هزار فایل
✅ آشنایی با سوره‌های قرآن کریم 🔸اعضای محترم کانال تدبّر در قرآن، می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani
مشاهده در ایتا
دانلود
22.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ما در آغازِ پایان رژیم صهیونسیتی هستیم ...
23.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تلاوت قاری نوجوان وحید حسن‌زاده
1359-08-11_128k_سخنرانى_در_جمع_دانشجويان_مسلمان_پيرو_خط_امام_(شكست_قدرتهاى_پوشالى)_1.mp3
52.42M
💠 سخنرانی مهمّ امام خمینی(ره) در ۱۲ آبان ۱۳‌۵۹ در بارۀ «ارزش بی‌نظیرِ شکستن هیمنۀ پوشالی ابرقدرت‌ها»
🔴 آشنایی با سوره‌ی احزاب / ۲۲ ✅ يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُواْ وَ إِن يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّواْ لَوْ أَنَّهُم بَادُونَ فِى الْأَعْرَابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنبَآئِكُمْ وَ لَوْ كَانُواْ فِيكُم مَّا قَاتَلُواْ إِلَّا قَلِيلاً (۲۰) 🔹(آنها به قدرى وحشت زده شده‌اند كه) مى‌پندارند احزاب (مشرک و یهود مهاجم) هنوز پراكنده نشده‌اند و اگر (بار دیگر) گروه‌های مختلف دشمن (به سراغ مسلمانان) آید، دوست دارند كاش میان اعراب بادیه نشین بودند (و درگیر جنگ نمى‌شدند) و تنها از اخبار (مربوط به) شما جویا مى‌شدند و این افراد اگر در میان شما بودند، جز اندكى نمى‌جنگیدند. 🔸به عربِ شهرنشین «عربى» و به عرب بادیه نشین «اَعرابى» گویند. كلمه‌ى «بادون» جمع «بادى» است و به كسى گفته مى‌شود كه در بادیه و بیابان ساكن باشد.در این آیه به یک حالت روانی منافقان ترسو در جنگ اشاره شده است. آنان گرفتار کابوس می‌شوند و حتی باور نمی‌کنند که سپاه دشمن منطقه را ترک کرده است و گویا سربازان دشمن جلوی چشم آنان رژه می‌روند! 🔸منافقان اساساً آرزو دارند که به میان اعراب صحرانشبن بروند تا از منطقه‌ی جنگ دور باشند، ولی در همان حال نگران آینده‌ی خود هستند و مرتب اخبار شما را از مسافران پی‌گیری می‌کنند تا طبق شرایط جدید تصمیم‌گیری کنند. آخر آیه می‌فرماید که اگر در جنگ حضور یابند، اندکی نبرد می‌کنند، آنان برای خدا به میدان نیامده‌اند که تا پای جان بایستند، بلکه از ترس ملامت مردم و برای ریاکاری آمده‌اند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️افراد ترسو و سُست ایمان، همواره دشمن را قوى‌تر از مسلمانان تصوّر مى‌كنند. (منافقان گمان مى‌كردند تا احزابِ یهود و مشرک مدینه را فتح نكنند، پراكنده نخواهند شد). «یحسبون الاحزاب لم یذهبوا» ▫️خود باختگى، قدرت فهم واقعیّات را از انسان مى‌گیرد. «یحسبون... لم یذهبوا» ▫️افراد سُست ایمان، زندگى در جوامع دور از فرهنگ را بر زندگى در جامعه‌ى دینى، ترجیح مى‌دهند. «یودّوا لو انّهم بادون» ▫️افراد سُست ایمان به جاى حضور در صحنه جامعه، به خواندن روزنامه‌ها و شنیدن اخبار رادیوها سرگرمند. «یسئلون عن انبائكم» ▫️افراد سُست ایمان، اهل نبرد و استقامت نیستند. «ما قاتلوا الّا قلیلا»
15-anbiaa.mp3
10.37M
❇️ تلاوت‌ درخواستی / ۵۶۵ 🔸سوره انبیاء آیات ۷۶ تا ۱۰۸ 🔹به مدت ۲۹ دقیقه 🔸با صدای مرحوم استاد محمد محمود طبلاوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هر کس در عمل کوتاهی کند، پروردگار او را به غم و غصه مبتلا می کند / حاج‌آقا حق‌شناس(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
esra_115adsss.mp3
10.14M
🟢 تفسیر سوره‌ی اسراء / جلسهٔ ۱۱۵
🔴 حیات و مرگ در قرآن ✅ در یک تقسیم‌بندی می‌توان حیات و مرگ را بر دو قسم دانست: حیات و مرگ مادّی که در انسان و حیوان و نبات مشترک است و دیگری، حیات و مرگ معنوی که مخصوص انسان است. در بحث موضوعی امروز، برخی از این آیات را مرور خواهیم کرد: 🔸حیات مادی: و الله انزل من السماء ماء فاحیا به الارض بعد موتها (نحل/۶۵) 🔹حیات معنوی در پرتو ایمان و عمل صالح: من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوٰة طیبه (نحل/۹۷) 🔸حیات معنوی در پرتو پذیرفتن دعوت خدا و پیامبراکرم(ص): یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم (انفال/۲۴) 🔹حیات معنوی شهیدان: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله اموات بل احیاء عند ربهم یرزقون (آل‌عمران/۱۶۹) 🔸حیات معنوی و بهره‌مندی از نور الهی: او من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس (انعام/۱۲۲) 🔹کفر، عامل مرگ معنوی: لینذر من کان حیّا و یحق القول علی الکافرین (یس/۷۰) 🔸عدم تأثیر سخن پیامبر(ص) در مردگان معنوی: انک لاتسمع الموتی و لاتسمع الصم الدعاء (نمل/۸۰) ❇️ گاهی حیات در مقابل جهان آخرت است که از آن به حیات دنیا تعبیر می‌شود که محکوم به فنا و زوال است، اما حیات آخرت همیشه پابرجا و جاویدان است: 🔹حیات دنیوی: انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة ... (حدید/۲۰) 🔸حیات اخروی: و ان الداره الاخرة لهی الحیوان لو کان یعلمون (عنکبوت/۶۴) یا قوم انما هذه الحیوة الدنیا متاع و ان الاخرة هی دارالقرار (غافر/۳۹) ⬅️ البته حیات اخروی، هم شامل حیات در عالم برزخ می‌شود؛ (مؤمنون/۱۰۰, آل‌عمران/۱۷۰, غافر/۴۶) و هم شامل حیات ابدی در قیامت کبری (رعد/۲۶، دخان/۵۶، یونس/۷)