eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.2هزار دنبال‌کننده
33.2هزار عکس
9هزار ویدیو
3.2هزار فایل
✅ آشنایی با سوره‌های قرآن کریم 🔸اعضای محترم کانال تدبّر در قرآن، می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺صدق، مقدمه‌ی اعتمادی است که لازمه حیات طیبه و زندگی خوب انسان است
No. 801.pdf
2M
💠 شماره ۸۰۱ هفته‌نامه افق ‌حوزه
🔴 آشنایی با سوره‌ی احزاب / ۲۱ ✅ أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ فَإِذَا جَآءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِى يُغْشَى عَلَيْهِ مِنْ الْمَوْتِ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُم بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُوْلَئِكَ لَمْ يُؤْمِنُواْ فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ وَ كَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً (۱۹) 🔹در حالى آنان بر یارى شما بخیل هستند، كه هرگاه (لحظات) بیم (و جنگ) پیش آید، آنان را مى‌بینى چنان به تو مى‌نگرند كه چشمانشان (در حدقه) مى‌چرخد، همچون كسى كه مرگ او را فرا گرفته، پس همین كه ترس از میان رفت، زبان‌هاى تند و خشن (خود را) بر شما مى‌گشایند، در حالى كه نسبت به خیر (مال و غنیمت) بخیل هستند، آنان ایمان (واقعى) ندارند و خداوند اعمالشان را محو نموده؛ و این كار بر خداوند آسان است. 🔸كلمه‌ى «اشحّة» جمع «شحیح» از «شُحّ» به معناى بُخلى است كه همراه با حرص باشد. «سلقوكم» از «سلق»، به معناى مغلوب‌كردن و شكست‌دادن است، یعنى مى‌خواهند با تبلیغات و زخمِ زبان خود، مسلمانان را مغلوب كنند و شكست دهند. «حِداد» جمع «حدید» به معناى تیز و خشن است. 🔸در آیه ۱۸ و ۱۹ به دو ویژگی منافقان بازدارنده از جنگ اشاره شده است که در حقیقت بیان فرجام و کیفر آنان است: اول آن‌که ایمان حقیقی نیاورده‌اند و از همان نخست تظاهر به ایمان می‌کنند و از این‌رو در لحظات سخت جنگ ابن‌گونه رفتار می‌کنند. دوم آن‌که اعمال آنان نابود می‌شود؛ چرا که آنان با انگیزه‌ای غی الهی به جنگ آمده‌اند و کارشان در نزد خدا ارزشی ندارد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️منافقان، هرگز خیرخواه شما نیستند؛ به هنگام خطر از كمک و حضور در جبهه بخل مى‌ورزند، «اشحّة علیكم» و پس از برطرف شدن خطر، به جمع غنائم حریص هستند. «اشحّة على الخیر» ▫️منافقان، تلخى‌ها را از جانب پیامبر(ص) و مسلمانان مى‌بینند. «فاذا جاء الخوف... ینظرون الیک» ▫️منافقان در شرایط بحرانى تعادل خود را از دست مى‌دهند. «فاذا جاء الخوف... تدور اعینهم» ▫️حالات روحى، در چهره‌ى انسان اثر مى‌گذارد. «تدور اعینهم» ▫️منافقان، كم‌كار و پُرحرف هستند. هنگام جنگ و سختى ترسوترین مردم و هنگام آرامش طلبكارترین مردم هستند. «اشحّة علیكم - اشحّة على الخیر» ▫️ترس، بخل، زخم زبان و توقّع نابجا از نشانه‌هاى بارز منافقان است. «اشحّة - تدور اعینهم - السنة حداد» ▫️حبط اعمال گناهكاران، حكیمانه و بر اساس عملكرد خود انسان است. «لم یؤمنوا فاحبط اللّه اعمالهم» ▫️نفاق، عامل حبط و تباه شدن اعمال است. «احبط اللّه اعمالهم» ▫️رفتار منافقان، (بخل، زخم زبان و دلسرد كردن مردم از حضور در جبهه و...) نمى‌تواند مشكلى براى اراده خداوند به وجود آورد. «كان ذلک على اللّه یسیرا»
1359-08-11_128k_سخنرانى_در_جمع_دانشجويان_مسلمان_پيرو_خط_امام_(شكست_قدرتهاى_پوشالى)_1.mp3
52.42M
💠 سخنرانی مهمّ امام خمینی(ره) در ۱۲ آبان ۱۳‌۵۹ در بارۀ «ارزش بی‌نظیرِ شکستن هیمنۀ پوشالی ابرقدرت‌ها»
🔴 آشنایی با سوره‌ی احزاب / ۲۲ ✅ يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُواْ وَ إِن يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّواْ لَوْ أَنَّهُم بَادُونَ فِى الْأَعْرَابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنبَآئِكُمْ وَ لَوْ كَانُواْ فِيكُم مَّا قَاتَلُواْ إِلَّا قَلِيلاً (۲۰) 🔹(آنها به قدرى وحشت زده شده‌اند كه) مى‌پندارند احزاب (مشرک و یهود مهاجم) هنوز پراكنده نشده‌اند و اگر (بار دیگر) گروه‌های مختلف دشمن (به سراغ مسلمانان) آید، دوست دارند كاش میان اعراب بادیه نشین بودند (و درگیر جنگ نمى‌شدند) و تنها از اخبار (مربوط به) شما جویا مى‌شدند و این افراد اگر در میان شما بودند، جز اندكى نمى‌جنگیدند. 🔸به عربِ شهرنشین «عربى» و به عرب بادیه نشین «اَعرابى» گویند. كلمه‌ى «بادون» جمع «بادى» است و به كسى گفته مى‌شود كه در بادیه و بیابان ساكن باشد.در این آیه به یک حالت روانی منافقان ترسو در جنگ اشاره شده است. آنان گرفتار کابوس می‌شوند و حتی باور نمی‌کنند که سپاه دشمن منطقه را ترک کرده است و گویا سربازان دشمن جلوی چشم آنان رژه می‌روند! 🔸منافقان اساساً آرزو دارند که به میان اعراب صحرانشبن بروند تا از منطقه‌ی جنگ دور باشند، ولی در همان حال نگران آینده‌ی خود هستند و مرتب اخبار شما را از مسافران پی‌گیری می‌کنند تا طبق شرایط جدید تصمیم‌گیری کنند. آخر آیه می‌فرماید که اگر در جنگ حضور یابند، اندکی نبرد می‌کنند، آنان برای خدا به میدان نیامده‌اند که تا پای جان بایستند، بلکه از ترس ملامت مردم و برای ریاکاری آمده‌اند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️افراد ترسو و سُست ایمان، همواره دشمن را قوى‌تر از مسلمانان تصوّر مى‌كنند. (منافقان گمان مى‌كردند تا احزابِ یهود و مشرک مدینه را فتح نكنند، پراكنده نخواهند شد). «یحسبون الاحزاب لم یذهبوا» ▫️خود باختگى، قدرت فهم واقعیّات را از انسان مى‌گیرد. «یحسبون... لم یذهبوا» ▫️افراد سُست ایمان، زندگى در جوامع دور از فرهنگ را بر زندگى در جامعه‌ى دینى، ترجیح مى‌دهند. «یودّوا لو انّهم بادون» ▫️افراد سُست ایمان به جاى حضور در صحنه جامعه، به خواندن روزنامه‌ها و شنیدن اخبار رادیوها سرگرمند. «یسئلون عن انبائكم» ▫️افراد سُست ایمان، اهل نبرد و استقامت نیستند. «ما قاتلوا الّا قلیلا»
15-anbiaa.mp3
10.37M
❇️ تلاوت‌ درخواستی / ۵۶۵ 🔸سوره انبیاء آیات ۷۶ تا ۱۰۸ 🔹به مدت ۲۹ دقیقه 🔸با صدای مرحوم استاد محمد محمود طبلاوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هر کس در عمل کوتاهی کند، پروردگار او را به غم و غصه مبتلا می کند / حاج‌آقا حق‌شناس(ره)