eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.5هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
10.9هزار ویدیو
3.6هزار فایل
🔹اعضای محترم کانال «تدبّر در قرآن» می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani ❌ تبادل و تبلیغات نداریم. 🔻کانال «آشنایی با سوره‌های قرآن» @Quran_meetings 🔻کانال «گفتمان مقاومت» @RES_Discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فلسفۀ امتحانات و فتنه‌ها 🔸در مسیر پیشروی به‌سمت عصر ظهور، امتحانْ قطعی است، فتنهْ قطعی است. نمی‌توانیم از خدا بخواهیم که ما را امتحان نکند و ما را گرفتار فتنه نکند. یک محاسبۀ غلطی وجود دارد که رسیدن به عصر ظهور، به‌سادگی اتفاق می‌افتد! اصلاً این‌طور نیست! امتحانات سختی در راه بوده و هست و خواهد بود؛ سُنّت خداست. فرمود: «لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً». در روایات هست که این آیه مربوط شیعیان در قرب ظهور است: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ».(بقره/۱۵۵) 🔹چرا خدای متعال امتحانات و فتنه‌های آخرالزمان را قرار می‌دهد؟ چون ایمان مؤمنین در این صحنه‌ها کامل می‌شود و منافقین هم در این صحنه‌ها جدا می‌شوند و پالایش می‌شوند؛ وقتی «اُحُد» برپا می‌شود، فرق امیرالمؤمنین با بقیه معلوم می‌شود. داستان ملاقات «ابوسفیان» و «عباس‌‌بن‌عبدالمطلب» با وجود مقدّس امیرالمؤمنین (علیه آلافُ التّحیة و الثّناء)
کارگاه تفکر ۲۵.mp3
12.39M
🔹کارگاه تفکر / ۲۵ 🔸آنچه در این قسمت می‌شنوید: - افکار منفی چگونه جای خود را به افکار مثبت و نورانی می‌دهند؟ - ورزشکاران و دانش‌پژوهان در مهندسی افکار خودشان موفق‌ترند، چرا؟ - چطور شیاطین قادرند بر فکر انسانها نفوذ کنند؟
25.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکوِّا اَن یَقولوِّا ءامَنّا 
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺دعای غریق را فراموش نکنید
🔴 در محضر قرآن کریم / ۱۴۸۴ ✅ وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى‌ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَ الصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكُم (محمّد«ص»/۳۱) 🔹ما قطعاً شما را مى‌آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم كرد. 🔸«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى كشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه»(ابراهیم/۱۲۴) و گاهى به معناى ایجاد زمینه‌هاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند همین آیه: «نَبلوا اخباركم». جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است. 🔸در آیه قبل خواندیم كه خداوند عملكرد ما را مى‌داند: «و اللّه یعلم أعمالكم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابر این آزمایش براى آن است كه مردم كارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا كیفر را پیدا نمایند. همان‌گونه كه ما شغل افراد را مى‌دانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمى‌دهیم، بلكه باید از آنان كارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند. 🔸تفكیک انسان‌ها از یكدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول؛ انسان‌ها با كفر و ایمان جداسازى مى‌شود و در مرحله دوم؛ اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفكیک مى‌یابند و در مرحله سوم؛ جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابر این آزمایش‌هاى الهى یكى پس از دیگرى ادامه دارد. از آیه ۱۶ تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شده است: تحقیر گفته‌هاى پیامبر(ص) (آیه۱۶)، ترس از فرمان جهاد (آیه ۲۰)، فساد در زمین و قطع رحم (آیه ۲۲)، ارتداد و برگشت از حب (آیه ۲۵)، به وعده‌هاى شیطان فریفته مى‌شوند (آیه ۲۵)، توطئه‌گرى و اعلام همكارى با سایر مخالفان (آیه ۲۶)، پیروى از كارهایى كه سبب خشم الهى است (آیه ۲۸)، ناخشنودى از كارهایى كه سبب رضاى الهى است (آیه ۲۸)، كینه توزى (آیه ۲۹). در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت؛ هنگام جان‌دادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مى‌نماید. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یكى از سنّت‌هاى الهى است. «و لنبلونّكم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه قطعى بودن آن است) ▫️یكى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسان‌ها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مى‌شوند. «حتّى نعلم المجاهدین منكم» ▫️در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منكم و الصابرین» ▫️ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مى‌گیرند. «نبلوا اخباركم» ▫️معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمون‌هاى عملى است. «نبلوا اخباركم»
بلای حَسَن.mp3
1.48M
💠 بلای حَسَن / آیت‌الله جوادی آملی