✍ نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها از دین
🔹نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها - بر خلاف آنچه که به نادرستی شایع شده و اصلا قائلی ندارد! - به معنای حق و صحیح بودن همه دیدگاه ها حتى آراء متناقض نیست، بلکه به این معناست: هر کس که صلاحیت علمی برای نظر دادن داشته باشد، حق دارد فهم و برداشت خودش از آیات و روایات را با دلیل و استدلال ارائه بدهد، اگرچه به مذاق دیگران خوش نیاید و نظرشان مخالف باشد. ملاک، فقط دلیل است و بس. هیچ کس هم نمی تواند ادعا کند: «فهم من از دین،
فهم معیار و انحصاری است»؛ چرا که واقع، لوح محفوظ و علم الهی نزد کسی نیست تا با نظر به آن، يقين صددرصدی به صحت برداشت خود، و بطلان برداشت دیگران پیدا کند.
🔸بله، با لسان احتمال و قطع اصولی می توان از رجحان یک فهم بر فهم های دیگر و درستی یا نادرستی آنها سخن گفت، اما بر اساس یقین منطقى بالمعنى الاخص (اعتقاد جازم صادق ثابت) که خلافش عقلا محال و غیر قابل زوال باشد، خیر. نظرات و اجتهادات علما و بزرگان در جای خود ارزشمند و محترم است، اما این به آن معنا نیست که اجتهاد و برداشت ایشان از آیات و روايات - که در برخی موارد، با هم مخالف هم هستند! - قداست پیدا کند، به گونه ای که نقد استدلالی آنها، در میان اهل علم نوعی جرم و هنجارشکنی قلمداد شود. کسی حق ندارد برداشت و قرائت خود از دین را، قرائت واحد و انحصاری بداند.
🔻نظر علما، عین دین نیست، بلکه صرفا برداشت شخصی ایشان است از نصوص دینی که ممکن است مطابق با واقع باشد، و امکان دارد مخالف واقع باشد. کسانی که به صرف اختلاف بنیادین با دیگران، آنها را منحرف و مضر به دین و مذهب معرفی می کنند، هیچ درکی از نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها ندارند و به نحو انحصارطلبانه و عصمت گونه، فقط برای فهم و برداشت خود، حق اظهار و ابراز قائلند، اما برای بیان افکار دیگران، حق و سهمی قائل نیستند؛ تنها به این دلیل که فهم خویش از متون دینی را، فهم معیار و صد در صد صحیح و مطابق با واقع و نفس الامر می پندارند، فهمی که دیگران موظفند نگرش خود را با آن، تنظیم و هماهنگ کنند!
#فلسفه_دین
#کلام
#اصول
#مرجعیت
#سید_کمال_حیدری
#تحمل_مخالف
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹پس از رسیدن پیشنهادهای یک پیامبر به مردم یک جامعه و پذیرش آن پیشنهادها توسط آنان و تبدیل شدن آن پیشنهادها به ذهنیت مشترک جامعه، آیا مجموعه دین الهی، در آن جامعه پذیرا، تمام فرهنگ آن جامعه است یا بخشی از آن؟
🔸پاسخ این است که: مجموعه دین الهی، در آن جامعه، بخشی از فرهنگ آن جامعه است. این بدان معناست که دین الهی، در این جامعه، تبدیل به یک پاره فرهنگ میشود.
🔹در تجربه تاریخی مشاهده میشود که برخی جوامع پیشنهادهای یک پیامبر را نپذیرفته اند. در برخی جوامع بخشی از مردم پذیرفته اند. در بخشی از جوامع، اکثریت آن را پذیرفته اند. آنانی که پذیرفته اند، تمام ذهنیت مشترکشان، مساوی با پیشنهاد دین الهی نیست؛ بلکه در قلمرو مباحات، خودشان فرهنگ دارند. برای جوامع مسلمان، دارای فرهنگ های مختلف، تمام ذهنیت مشترکشان، منبعث از اسلام نیس موضوعات – که در قلمرو امور مباح است - فرهنگشان منشأهایی دیگر دارد. در برخی از جوامعی که پیشنهاد های دین را در کلیت پذیرفته اند، نسبت به مواردی از باورها و احکام، اولا میزان پذیرش متفاوت از صفر تا کامل؛ ثانیا در برخی موارد با تغییراتی عنصر پیشنهادی دین را پذیرفته اند.
🔻برای مثال در همین جوامع مسلمان، محتوای اسلام اولا به یک میزان پذیرفته نشده و آنچه پذیرفته شده همیشه دقیقا آن چیزی نیست که دین پیشنهاد کرده است و میزان مشابهت و هماهنگی دین اجتماعی شده با دین فرستاده شده از سوی
پروردگار، به میزان گزینش و دست کاری انجام شده در فرآیند تبدیل دین الهی به دین اجتماعی بستگی دارد و می توان از میزان های متفاوت هماهنگی میان دین های اجتماعی با یک دین الهی سخن به میان آورد. برای مثال، می توان در مقایسه وضعیت دین در عربستان، لبنان و ایران به میزان هماهنگی و مشابهت پاره فرهنگ مذکور با دین اسلام آن گونه که در قرآن، روایات و سنت و سیره آمده است پی برد. یک نمونه عدم پذیرش فرهنگ ازدواج موقت و صیغه در آموزه های اسلامی است.
#جامعه_شناسی
#فلسفه_دین
#عقد_موقت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
فرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستی پیامبرتان و دوستی خاندانش و قرآن خواندن.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔸پایان امر دینی!
🔹پایان امر دینی و معنوی زمانی رخ می دهد که دین و امر معنوی به تجارب روان شناختی حاصل از عادت یا مبتنی بر روحیات شخصی و فردی و منفک از حقیقت هستی شناختی، اپیستمولوژیک و آنتروپولوژیک آن تبدیل شده، تحت سیطره سوبژکتیویسم و عقلانیت علمی و تکنولوژیک جدید به امری هضم شده در دل نظام وجودشناختی و اپیستمولوژیک جدید و ساختارهای فرهنگی و تمدنی دوران مدرن و پسامدرن مستحيل گردد که براساس آن این سوبژکتیویسم و عقلانیت به مثابه تنها راه آشکار شدن حقیقت تلقی شود.
🔻در یک چنین جهانی امر دینی و امر معنوی صرفا به ابژه یا برابر ایستاهایی فاقد روح و معنا یا به تجربه زیسته و سوبژکتيو بشری تبدیل می گردند.
#دکتر_عبدالکریمی
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله بهجت رحمه الله:
🖼دنیا نمایشگاه مصنوعیه!
🔮حقیقیش جای دیگره...
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تأملی در تحولات افغانستان/ محسن جوادی
🔹با خروج سريع آمریکا از افغانستان روند قدرت گیری طالبان و فتح ولایت های افغانستان با سرعت پیش رفت که در حال حاضر شاهد شکل گیری دولت این گروه هستیم.
🔸درباره این روند مطالبی حائز اهمیت هست که باید به آنها توجه شود. آمریکایی ها برای حضور در افغانستان منافعی را در نظر داشتند که عبارت است از:
🔻عدم حمله به منافع ایالات متحده از جغرافیای افغانستان
🔻حضور در منطقه ژئواستراتژیک(مثلث ایران-چین-روسیه)
🔻جلوگیری از انتقال انرژی از این مسیر مابین ایران و چین.
❓در اینجا این سوال مطرح میشود که آیا آمریکا با خروج از افغانستان از این منافع چشم پوشی کرده است؟
⚠️ساده لوحانه است تصور بکنیم که آمریکا با این همه هزینه در افغانستان بدون تامین منافع خود خارج شود؛ پس به احتمال زیاد برای تامین منافع از طالبان تضمین گرفته است. البته نباید نقش انگلیس را در طراحی این برنامه نادیده گرفت!
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام کاظم علیه السلام:
مصیبت برای صابر یکی است
و برای آنکه بی طاقتی کند دوتاست.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ مطابقت یا عدم مطابقت با واقع در نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان
🔹طبق مبانی معرفت شناختی نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان ، واقع یکی است، از میان نظرات متعدد و متخالف دانشمندان هم (مقام اثبات و ذهن) - در امور غیر تشکیکی - تنها یکی از آنها می تواند در خارج و نفس الأمر (مقام ثبوت) صحیح باشد و نه همه آنها. همچنین به واقع هم می توان دست یافت؛ به این معنا که برخی از آراء و اعتقادات انسان به واقع اصابت می کند، و البته برخی از آن ها نیز اصابت نمی کند.
🔸تأکید می شود که وصول به واقع برای دستگاه ادراکی و معرفتی بشر
ممکن است (رئالیسم و واقع گرایی، در مقابل شکاکیت و نسبی گرایی)، اما «احراز صدق» قضايا در گزاره های عقلی و حصولی غیر بدیهی؛ به معنای علم يقينی و صددرصدی انسان به اینکه فلان اعتقاد خاصش (که غیر بدیهی بوده و نیازمند فکر، استدلال و مقدمه چینی خطاپذیر است)، به واقع اصابت نموده یا نه، خارج از توان او به عنوان بشر غير معصوم و لغزش پذیر است؛ زیرا لوح محفوظ و عالم واقع به دست کسی نیست تا با نظر به آن، اصابت یا عدم اصابت دیدگاه خود (مقام اثبات)، با واقع (مقام ثبوت) را مشاهده کند.
🔻اینکه برخی از دیدگاه های انسان ممکن است صادق و مطابق با واقع باشند، قابل قبول است (امکان وصول به واقع)، اما تشخیص اینکه کدام یک از اعتقادات او دقیقا و مشخصا صادق و مطابق با واقع است، غیر ممکن بوده و به اصطلاح اصولی، شبهه مصداقيه است (عدم امکان احراز وصول به واقع). آری به احتمال یا ظن (اعم از غیر اطمینانی و اطمینانی) و یا قطع اصولی، می توان ادعا کرد فلان دیدگاه مطابق با واقع است، اما با يقين منطقی بالمعنى الاخص (اعتقاد جازم صادق ثابت) که بیانگر جزم صددرصدی بوده و خلاف آن محال عقلی باشد، نمی توان به صدق و مطابقت قضیه ای با واقع و نفس الأمر حکم کرد. همیشه احتمال کشف خطای دیدگاه انسان وجود دارد؛ اگرچه این احتمال، اندک و ناچیز باشد.
#فلسفه_دین
#کلام
#فلسفه
#سید_کمال_حیدری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹هر کی گفت من شیعه ام فوری باور نکنیداا
...علی می گه دروغ می گه!
🔸مرحوم کافی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علت خروج آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان/ محسن جوادی
🔻عوامل خارجی:
▪️استفاده از زور و خشونت در افغانستان خطای راهبردی و مناقشه آمیز آمریکا بود که به اذعان خودشان روند دولت ملت سازی در افغانستان را برعهده گرفته بود.
▪️تمرکز بر شهرها و چشم پوشی از روستاها دومین خطای راهبردی آمریکا بود که زمینه قدرت یابی طالبان را شدت بخشید.
▪️شکل گیری محور هند و آمریکا که موجب نارضایتی پاکستان و حمایت آنها از طالبان شد.
🔻عوامل داخلی:
▪️شکل گیری دولت ناتوان در مدیریت کشور: عدم تامین امنیت، عدم مبارزه با فساد و تبعيض، فقدان انسجام سیاسی، عدم تعریف دوست و دشمن، کنترل و تضعیف نیروهای نظامی و مجاهدین افغان ( من جمله دوستوم، محمد نور، ربانی، اسماعیل خان)، آزادی زندانیان طالبان به خاطر جنبه های قومیتی.
▪️قومی شدن سياسات در افغانستان: شاهد بر این مدعا این است که پشتون ها در برابر طالبان هیچ مقاومتی نکردند.
▪️تضعیف یا از بین رفتن مجاهدان غیر پشتون.
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام حسن عليه السلام :
هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم
بازى می كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛ زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️ دین کشتی است یا فن شناگری؟!
🔹مسلمان بودن به معنی طالب حقیقت بودن است نه مالک حقیقت بودن. ما مسلمانان و پیروان ادیان دیگر نباید گمان کنیم که عالم انسانی و زندگی اینجهانی و حیات دنیوی مثل اقیانوسی بسیار مواج و پرتلاطم است و در این اقیانوس فقط یک کشتی وجود دارد و ما هم سوار بر آن کشتی هستیم. متأسفانه این تلقی به ما القا میشود که در تلاطمانگیزی این جهان هستی همه در معرض غرقند، مگر کسی که سوار کشتی خاصی شود و البته خود ما قبلاَ سوار این کشتی شدهایم و بقیه در حال غرقشدن در این دریا، هستند.
🔸وقتی تصور کنید که شما از خطر غرقشدن رهیدهاید، در زندگی شما سه اثر میگذارد؛ اول این که فکر میکنید در این کشتی هر کاری بخواهید میتوانید بکنید. گویا اعمال ما چون سوار کشتی شدهایم و به امن رسیدهایم، دیگر هیچ اثری ندارد. اثر دومش هم این است که اگر خیلی اخلاقی و دلسوز باشیم، آدمهایی را که سوار کشتی نشدهاند دائما دعوت میکنیم که اجازه دهید دستتان را بگیریم و سوار کشتی خودمان بکنیم. تازه این اخلاقیترین شکل آن است که بخواهیم به آنها کمک کنیم و نتیجة سوم آن این است که خیلیوقتها ما نوعی سنگدلی پیدا میکنیم و میگوییم کسی که سوار کشتی ما نشده باید غرق شود و اگر بتوانیم کاری میکنیم که سریعتر هم غرق شود. فکر میکنیم هر چه بر سرشان میآید کفارة همین گناهی است که اسمش سوار کشتی ما نشدن است و ما در این سالهای اخیر بهوفور این را شنیدهایم.
🔻اشتباه ما این است که فکر میکنیم دین یک کشتی در اقیانوس مواج هستی است، درحالی که دین چیزی جز شناکردن نیست و هیچ کشتیای وجود ندارد. دین دعوت به سوار کشتیشدن نیست، دین شناکردن به نوعی خاص است. آدم متدین کسی است که فنون شناگریاش را دائماً تکمیل میکند.
#دکتر_ملکیان
#فلسفه_دین
#تحمل_مخالف
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند ای کاش از زوار امام حسین(ع) باشد و این به علت دیدن شدت برخورد کریمانه خداوند متعال با زوار حسین(ع) است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ نظریه تفسیری و هرمنوتیکی «وحدة المفهوم و تعدد المصداق»
🔹این قاعده بنیادین، عموما در بین اهل علم مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته و متأسفانه منشأ بسیاری از خطاها، سوء تفاهم ها و حتی سبب توهین و تکفیر دیگران گشته است.
🔸معنای مبنای فوق به طور مختصر این می باشد که مفهوم برخی از آموزه های دینی واحد، واضح و بدیهی است اما مصادیق و تفاسیر آنها در نظر افراد گوناگون ممکن است متفاوت و حتی متعارض باشد.
🔻به عبارت دیگر، بسیاری از مفاهیم دینی واحد و ثابت اند اما مصادیق آنها متغیر است؛ یعنی مفهوم آنها به نحو اجمالی و کلی یکی است اما تفاسیر و برداشت هایی که از آنها می شود،
متفاوت و متعدد است و اساسا به دلیل تفاوت مبانی و پیش فرض های مختلف افراد، جز این نمی تواند باشد.
#فلسفه_دین
#تفسیر
#کلام
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقف بر اهل بیت و شیعیان اهل بیت
🔸ظاهرا تا به امروز هم این مال وقف را در غیر موقوف علیه صرف نکرده ام.
#مذهبی
#علامه_عسگری
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️ تغییر طالبان آری یا نه؟!/ محسن جوادی
🔹برای پاسخ به این سوال باید به پیشینه شکل گیری طالبان رجوع کرد. بعد از اشغال افغانستان شیعیان با مهاجرت به ایران و اهل سنت على الخصوص پشتون ها پاکستان را برای مهاجرت و تحصیل انتخاب کردند که در پاکستان سازمان اطلاعات و ارتش با استفاده از تحصیل این طلبه ها در مدارس دیوبندیه طالبان را پایه ریزی کردند.
🔸برخلاف تحلیل های سطحی که در تطهیر طالبان گفته میشود در طالبان هیچ گونه تغییر و تحولی به وجود نیامده است چرا که اولا عقبه ی فکری این جریان تغییر نکرده و ثانیا رهبران این گروه نیز همان رهبران پیشین هستند بلکه در مقابله با گروه های دیگر مثل شیعیان متعصب تر هستند. مثلا ملاعمر بزرگ و رهبر طالبان درباره شیعیان میگوید: شیعه چیزی بین ایمان و كفر هست و ثالثا تعصب و غیرت و انتقام پشتون نیز باقی هست، پس اگر تغییرات جزئی در این گروه دیده میشود موقتی و برای تحکیم خود میباشد.
🔻باید توجه داشت که طالبان تشکیل یافته از دو جریان است:
▪️طالبان سیاسی: این نوع از طالبان منعطف هست، خواهان گفتگوی فرهنگ هاست، احترام به مذاهب میگذارد، زندگی مسالمت آمیز را میخواهد، دید خوبی به مذاکره دارد.
▪️طالبان ایدوئولوژیک یا عقیدتی:
الف)معتدل: رویکردی معتدل نسبت به گروه ها على الخصوص شیعیان دارد. ملاربانی از این گروه هست.
ب)رادیکال: تعلیم دیده در مدارس دیوبندیه، تعلیم ارتودکسی دیده اند، نسبت به اهل سنت نیز بعضا تکفیری هستند. ملا عمر و غالب اعضای این گروه از این دسته میباشند.
♻️در آخر نکته ای که حائز اهميت هست این میباشد که آیا طالبان توان و قدرت حکومت بر این جغرافيا را دارند یا خیر؟
💯با مطالعه تاریخ و جغرافيا و جامعه افغانستان به نظر میرسد که هرچند طالبان توان سیطره بر این جغرافيا را دارد ولی توان حکومت و دولت-ملت سازی از این گروه بعید میباشد.
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹پس انسان باید به قوت و غذای خود با تأمل بنگرد!
۲۴، سوره عبس
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حضرت آیت الله کشمیری (ره) :
❓مرحوم آقای قاضی به دروس حوزه عنایت داشتند ؟
_نه ؛ ابدا عنایت نداشت.
❗️یعنی مانع می دانستند؟
_مانع!
⁉️حجاب الاکبر؟
_بله...
#عرفان
#فقه
#اصول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تناقض نقش شخص در فرم لباس روحانیت و زندگی آخوندی
🔹تناقض نقش - شخص زمانی پیش می آید که شخص در موقعیتی قرار می گیرد که انتظاراتی که در آن موقعیت از او می رود، با باورها، ارزش ها و عواطف او مغایرت دارد. در چنین حالتی شخص تلاش می کند طبق اصول صحیح خود عمل کند که در این صورت از نظر شخص مقابل، شخص اول دچار کج روی و عدم رعایت هنجارها شده است و مستوجب اخم و طرد و ابراز نارضایی و... است.
🔸شخصی که نقش خود را با شخصیت خود در تعارض می یابد، در واقع میان حفظ مقبولیت نزد دیگران و صحت عمل و خوب بودن، احساس تعارض می کند.
🔻اگر شخص یادشده بخواهد تعارض شناختی خود را حل کند باید مطابق باورش به اقدام شایسته دست بزند؛ هر چند از نظر دیگران بد تلقی شود و در نتیجه باید به خودش بقبولاند که من بد نیستم؛ بلکه آنان که چنین انتظار نابجایی از من دارند بد هستند و یا هم رنگ دیگران شود و بپذیرد که اندیشه و باور قبلی من نامناسب بوده و باید تغییر کند.
🔻اگر تعارض بماند و یا تعارض به شیوه اول در درون شخص حل شود که در بیرون و از نظر دیگر اعضای گروه هنوز تعارض وجود دارد شخص یادشده از نظر دیگران هنجارشکن شمرده می شود و با او به عنوان یک هنجار شکن عمل خواهند کرد.
#روحانیت
#لباس_روحانیت
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi