eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: دوستی ات در حد شیدایی و دشمنی ات مایه هلاکت نباشد. دوست را به اندازه دوست بدار و دشمنت را به اندازه دشمن بدار. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ شأن و تعین خاص روشنفکری(۲) 💠 اصلاح ساحت فرهنگی مصداق رایگان بخشی یک روشنفکر 🔹رایگان بخشی، یعنی زندگی و رفتار اخلاقی، چنان که اشاره شد، معطوف به برآوردن خواسته ها و یا نیازهای دیگران و از جمله همنوعان است. اما خود رایگان بخشی به هم نوعان عموما و هم میهنان خصوصا از دو راه تحقق می یابد: 🔻تغییر و اصلاح محیط بیرونی آنان، یعنی تغییر و اصلاح محیط اجتماعی یا طبیعی آنان 🔻دیگری تغییر و اصلاح ساحت درونی شان، یعنی تغییر و اصلاح باورها یا احساسات و عواطف یا خواسته هایشان. 🔸اگر شما برای روستاییانی فقیر جاده احداث کردید یا سامانه آبرسانی پدید آوردید و یا مردابی را خشکاندید و به زمین کشاورزی تبدیل کردید، تغییر و اصلاحی در محیط طبیعیشان حاصل آورده اید، و اگر تنظیمات و مقررات مثلا نهاد خانواده یا نهاد اقتصاد یا نهاد سیاست یا نهاد حقوق را دگرگون کردید و بهبود بخشیدید تا شهروندان جامعه تان درد و رنج و آزار و آسیب کمتر ببینند تغییر و اصلاحی در محیط اجتماعی پدید آورده اید. این هر دو نوع تغییر و اصلاح در محیط بیرونی انسان ها صورت گرفته اند و اگر شما در اقدام به این تغییر و اصلاح ها فقط قصد سود رسانی به آنان، و نه به خودتان داشته اید کارتان مصداق رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است. 🔸اما اگر، فقط به نیت بهبود بخشی به وضع و حال و کار و بار مردم، به تغییر و اصلاح باورها یا احساسات و عواطف یا خواسته هاشان پرداختید، چرا که تشخیص داده اید که لااقل بخشی از بدی روز و روزگارشان به جهت باورهای غیر مطابق با واقع یا احساسات و عواطف نابجا یا خواسته های نامعقول آنان است، در این صورت، تغییر و اصلاحی در ساحت درونی انسان ها ایجاد کرده اید و باز، کارتان مصداق رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است. ▪️حاصل آنکه رایگان بخشی یا از راه اصلاح محیط طبیعی یا از راه اصلاح محیط اجتماعی (که هر دو اصلاح محیط بیرونی اند) یا از راه اصلاح ساحت فرهنگی (که اصلاح ساحت درونی است) امکان پذیر می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با دانشمندان همنشینی کن تا دانش ات افزون گردد و ادبت نیکو شود و تزکیه نفس یابی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ سنت پرده پوشی 🔹برخلاف مسیحیت که تقوای دینی با سنت اعتراف گره خورده، در اسلام، تقوای فرد نه به شخص اجازه میدهد که در برابر دیگری از اعمال حسنه ی خود سخن بگوید مبادا در دام ریا و سالوس و عجب و کبر نیفتد؛ نه او را رخصت میدهد که به اعمال سیئه ی خود در پیشگاه دیگران اعتراف کند، چون اعتراف به گناه خود گناهی عظیم است و تنها در برابر خداوند و به قصد توبه معنا و مشروعیت دارد. از نگاه یک مسلمان، پرده دری از خود، آشکار کردن چیزی است که خدای "ستارالعیوب" و "غفارالذنوب" آن را پنهان کرده است. ▪️بر این روی، در اسلام نه زمینه ی انتقاد علنی از خود هست و نه جای بالیدن به خود. این بازدارنده ی اخلاقی در میان علماء شدت و قدرت بیشتری می یابد. 🔸یکی از شرط های لازم مرجعیت تقلید عدالت مجتهد است. عدالت در این جا به معنای حفظ ظاهر و مرتکب گناه کبیره نشدن در ملأ عام است. امام جماعت نیز باید عادل باشد. نقل روایت و نیز شهادت در پیشگاه قاضی نیز مشروط به عدالت راوی و شاهد است. بنابراین عدالت در این مفهوم فقهی و اخلاقی به منزلت اجتماعی شخص نیز پیوند می خورد. 🔻این بدان معنا نیست که روحانیان برخلاف مردم کوی و بازار پشت سر دیگران حرف نمی زنند و غیبت نمی کنند. در واقع، برخی از آنها به شیوه ی خاص خود غیبت می کنند. یکی از این شیوه ها تفسیق و تکفیر شخص غیبت شونده است. حتی در برخی کتب فقهی غیبت کردن از فاسق و کافر روا و حتی در مواردی نیز مستحب شمرده شده است. ▪️افزون بر این، "عدالت" مجتهد به این معنا نیست که در میان روحانیان و عالمان بلند پایه هوا و هوس و طمع و ریا و حسد و کینه و کبر و انتقام جویی و رقابت حذف خواهانه و مانند آن نیست. آن چه هست، سنت پرده پوشی، کتمان، تقیه و تظاهر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: نصیحت را از کسی که آن را به شما هدیه می کند بشنوید و آن را با جان و دل بپذیرید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍نشانی سایت‌های مهم و ضروری برای پژوهشگران 🔹دسترسی آزاد و رایگان به تمام مقالات، کتابها و پایان نامه ها. 1. ieeexplore.ieee.org 2. acm.org 3. link.springer.com 4. wiley.com 5. sciencedirect.com 6. acs.org 7. aiaa.org 8. aip.org 9. ajpe.org 10. aps.org 11. ascelibrary.org 12. asm.org 13. asme.org 14. bioone.org 15. birpublications.org 16. bmj.com 18. emeraldinsight.com 19. geoscienceworld.org 20. icevirtuallibrary.com 21. informahealthcare.com 22. informs.org 23. ingentaconnect.com 24. iop.org 25. jamanetwork.com 26. joponline.org 27. jstor.org 28. mitpressjournals.org 29. nature.com 30. nrcresearchpress.com 31. oxfordjournals.org 32. royalsocietypublishing.org 33. rsc.org 34. rubberchemtechnol.org 35. sagepub.com 36. scientific.net 37. spiedigitallibrary.org 38. springermaterials.com 39. tandfonline.com 40. theiet.org 💠 معرفی سایت‌هایی برای دانلود رایگان کتاب www.ketabnak.com gen.lib.rus.ec کتاب و مقاله انگلیسی www.urbanity.ir www.98ia.com www.takbook.com www.irpdf.com www.parsbook.org www.irebooks.com www.farsibooks.ir www.ketabesabz.com www.readbook.ir 💠 سایتهای مهم علمی،پژوهشی www.digitallibraryplus.com www.daneshyar.net 💠 بانک های اطلاعاتی www.umi.com/pqdauto www.search.ebscohost.com www.sciencedirect.com www.emeraldinsight.com www.online.sagepub.com www.springerlink.com www.scopus.com http://apps.isiknowledge.com www.anjoman.urbanity.ir 💠 پایان‌نامه‌های داخلی و خارجی www.irandoc.ac.ir www.urbanity.ir www.umi.com/pgdauto www.mhrn.net www.theses.org 💠 مقالات فارسی www.urbanity.ir ricest.ac.ir www.shahrsaz.ir www.magiran.com www.civilica.com www.sid.ir ensani.ir 💠 دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش: http://eric.ed.gov 💠 اطلاعات عمومی کشورها: www.worldatlas.com 💠 مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی: www.infolibrarian.com 💠 آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸ www.findarticles.com 💠 کتابخانه الکترونیک www.digital.library.upenn.edu/books 💠 رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارسی: www.srco.ir 💠 دانشنامه آزاد اینترنتی: www.wikipedia.org 💠 دسترسي به متن کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه از24 کشور اروپایی: http://www.dart-europe.eu/basic-search.php 💠 دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا: http://escholarship.org/ 💠 دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه TENNESSEE: http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148 💠 دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله‌ی دانشگاهی: http://www.oalib.com/ 💠 دسترسي به پايان‌نامه‌های الکترونيکی دانشگاه ناتينگهام: http://etheses.nottingham.ac.uk/ 💠 دسترسی رايگان به کتاب‌ها و ژورنال‌های سايت In Tech: http://www.intechopen.com/ 💠 دسترسی رايگان به مقالات علمی، دانشگاه McGill: http://digitool.library.mcgill.ca/R 💠دسترسی رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد: http://highwire.stanford.edu/ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: هیچ عبادتی در روز جمعه نزد من دوست داشتنی تر از صلوات بر پیامبر و آل او نیست. 👇👇
✍ تاریخچه فرهنگ غرب 🔹غرب باستان: فرهنگ اساطیری، آغاز از یونان و روم قدیم تا قرن پنجم میلادی 🔹قرون وسطی: فرهنگ دینی، استمرار به مدت هزار سال از قرن پنجم تا پانزدهم میلادی 🔹رنسانس: نضج گیری فرهنگ سکولار در عرصه هنر و ادبیات و گسترش آن در سطح فرهنگ عمومی. از قرن پانزدهم تا هفدهم 🔹غرب مدرن: رسوخ پایه های فرهنگ سکولار در فلسفه و علم غرب، غرب سکولار. آغاز از قرن هفدهم یعنی از دوران روشنگری. غرب جدید چهارصد سال قدمت دارد و شامل دو دوره راسیونالیسم (قرون هفدهم و هجدهم) و امپریسم (قرون نوزدهم و بیستم) است. 🔹پسا مدرن: از نیمه دوم قرن بیستم دوران پسامدرن آغاز شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جواب حاکم اهل سنت شارجه به سوال ❓الگوی شما بعد از نبی صلی الله علیه و سلم کیست؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: به آنچه به صلاح تو نمی افزاید گوش مسپار. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تعارضِ سنّت و عرف/ محمد ذکاوت صفت 🔹اگر عملی، سنّت باشد؛ یعنی مورد عملِ معصوم بوده، اگر انجام این عمل ـ به هر دلیلی ـ در عرف قبیح باشد، فرد می تواند از باب این که فرض و واجب نیست، آن را انجام ندهد، اما نمی تواند دیگران را که آن عمل را به نیّتِ سنّت و ثواب انجام می دهند، سرزنش کند، حتی نمی تواند کسانی را که برای زیبائی، آن عمل را انجام می دهند، سرزنش کند. 🔻مثلاً امروزه سوراخ کردنِ گوشِ پسران، و گوشواره در گوش کردن برای پسران، در جامعه ی ما عرف نیست. اما به دلیل این که این کار سنّت بوده است، نمی توان بر کسی که گوشش را سوراخ کرده، و حلقه ای در سوارخ گوشش گذاشته اعتراض کرد. در روایتِ صحیح داریم که سوراخ کردنِ گوشِ پسر از سنّت است، و حتی پیامبر (ص) به امر جبرئیل، دستور دادند که گوش های امام حسن و امام حسین علیهما السلام بعد از تولد، را سوراخ کنند (نک: وسائل الشیعه، جلد 21، ص 432، باب 51). 🔻همچنین، بلند گذاشتنِ موی سر، ژل زدن، و موارد دیگر، تا زمانی که به لحاظ های دیگر حرام نشود (مانند تشبّه به فرقه های انحرافیِ خاص)، همچنان مباح یا مستحب است، و عرف نه می تواند چیزی را جعل کند و نه می تواند چیزی را نفی کند. بعضی از امامان علیهم السلام از روغن های مخصوص برای چرب کردنِ موی خود استفاده می کرده اند و برای رعایتِ زیبائیِ ظاهری، موهای خود را رنگ (خضاب) می نموده اند. 🔻سوراخ کردنِ گوشِ دختر و بلند گذاشتنِ موی دختر، نه از باب این است که این کارها مخصوصِ دختران است، بلکه از باب این است که این کارها جلوه ای برای زیبائی است ـ که عنوانی عمومی برای مردان و زنان است، همانطور که آرایش کردنِ مردان و زنان ـ بر اساس قرآن و روایات ـ مستحب است [«مرد» و «زن» در این جا به معنای «متأهل» نیست بلکه به معنای «مذکر» و «مؤنث» است]. بنابراین، گوشواره، لُبسِ خاصِ زنان نیست که حرمتی برای مردان ایجاد کند. و حتی اگر در عرف جامعه ای، این کارها، کارهای مخصوص زنان باشد، این عرف، نمی تواند، تخصیصی به احکام شرع بزند و سنّت و مستحب بودنِ آن را برای مردان، تغییر دهد. 🔸البته بر اساس بعضی روایات (نک: کافی، ج 6، ص 498، ح 8)، با توجه به تفاوتِ سنّتِ معصومان در زمان های مختلف، می توان به سنّتِ یک معصوم ـ چون فرض و واجب نیست ـ عمل نکرد و به سنّتِ معصومِ دیگر عمل کرد؛ مثلاً اگر امام علی(ع) لباس خشن می پوشیده، و امام صادق(ع) لباس نرم و لطیف می پوشیده است، تخییراً به هر کدام ـ به عنوان سنّت ـ می توان عمل کرد. بنابراین اگر پیامبر(ص) گوش امام حسن و امام حسین علیهما السلام را در کودکی سوراخ کرده، ولی امام صادق(ع) گوش فرزندانش را سوراخ نکرده است، می توان به هر کدام از این دو سنّت عمل کرد و عمل به سنّت امام صادق(ع) به معنای عرف زدگی و رعایتِ عادتِ عرفی نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مــیـــلاد بــاســعــــادت امــام حسن عسکری ﴿؏﴾ برتمام‌شیعیان‌جهان‌مبارڪ💐 👇👇 @Taammolate_talabegi
AudioCutter_جامعه‌شناسی‌سیاسی۱۰آبان۴۰۰دورکیم.m4a
3.44M
🎙صحبت های استاد عزیزم حجت الاسلام دکتر حسن غفاری فر سر کلاس که حس کردم اشتراکش خالی از لطف نیست. 🔹به نظرم مشکل خیلی از طلاب خوش فکر و مستعد ما هست، بنده به شخصه استفاده تام کردم چون واقعا از مشکلات طلبگیم بوده و هست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: دنیا به آب دریا می ماند که هرچه تشنه از آن بنوشد تشنه تر می شود تا سرانجام او را می‌کشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تطورات تعریف علم در تاریخ غرب ▪️معنای کلی واژه علم در غرب از یونان باستان تا قرن ۲۰: معرفتی که در پی شناخت حقیقت است. 🔹علم به معنای نور(شناخت حقیقت) را در یونان سوفیا نامیدند. اما چون سوفیست ها علم را بدنام کردند، سقراط خود را فیلاسوفیا نامید، یعنی دوست دار علم. از دوران سقراط تا اوایل قرن ۱۹ فلسفه به معنای علم بود. این معرفت به حسب موضوعات، روش ها و مراتبش اقسامی داشت. علم طبیعی، علم ریاضی، علم اخلاق، علم انسانی، علم متافیزیک... فلسفه طبیعی و فلسفه ریاضی و فلسفه اخلاق همان علم طبیعی و علم ریاضی و علم اخلاق بود. در برخی از این علوم، تجربه و در برخی عقل بیشتر فعال بود. البته فلسفه به معنای خاص معادل متافیزیک بود. 🔸با تغییر مبنای معرفت از اوایل قرن نوزدهم، ساینس یا معرفت تجربی، به معنای علم به کار رفت(بررسی پدیده ها با روش تجربی) و فلسفه معنای کنتی(تأمل عقلی و سوبژکتیو در قبال پدیده ها) پیدا کرد. ▪️تطورات تعاریف علم در قرن بیستم: جهان مدرن با نفی هویت معرفت شناختی وحی، ابتدا علم را منحصر در علم عقلی کرد، سپس قائل به علم تجربی شد، نهایتا منکر رسالت روشنگری علم شد. عبور از مدرنیته و ورود به پسامدرن، از سال ۱۹۷۰ به بعد اتفاق افتاد (زیر سؤال رفتن داعیه استقلال علم). 🔹در دوران پسامدرن، علم معنای روشنگری خود را از دست داد و تعریف جدیدی پیدا کرد که دیگر به معنای کشف حقیقت نیست، بلکه، علم صرفا ابزاری تلقی می شود که با آن زندگی می کنیم و از منظر پراگماتیسمی و کارکردگرایانه تفسیر می شود. از دید پسامدرن، همه امور از جمله حقیقت، خصلت گفتمانی دارند. یعنی هر جامعه ای براساس فرهنگ خود یک تصویری از عالم ترسیم می کند و در راستای ترویج آن می کوشد و با ترویج آن بر دیگران مسلط می شود. در این میان خود حقیقت ابزاری برای سرکوب دیگران است. این حق است و آن حق نیست، برای ساکت کردن دیگری فایده دارد. فقط مفید است و کارکرد دارد. هر چیزی که فایده داشته باشد می گویند حقیقت است. 🔸نتیجه نگاه پسامدرن: حقیقت و علم چیزی است که ما می سازیم. ابتدا گفته می شد حقیقت یافتنی است (خدایی هست، پیامبری هست)، سپس گفته شد برخی از گزاره ها اصلا یافتنی نیست و نهایتا گفتند که اصلا علمی به این معنا وجود ندارد، بلکه علم همان است که براساس تاریخ و فرهنگ هر جامعه ساخته می‌شود. در پسامدرنیسم علم هویت فرهنگی پیدا می‌کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا