🔹معرفی فیلم
♦️پیکی(به انگلیسی:Pk) فیلمی طنز و کمدی-درام هندی به کارگردانی راجکومار هیرانی و ساخته شده در سال ۲۰۱۴ است که سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند میباشد.
♦️این فیلم در ۱۵ روز اول اکران خود تمام رکوردهای فروش را جا به جا کرد و فروش بیسابقهٔ ۳۰۰ کروری داشت.
♦️این فیلم بیشتر کسانی که خود را مباشرین خداوند مینامند و از این طریق پولها زیادی به دست میآورند را مورد انتقاد قرار داده. پیام فیلم مخالفت با خرافات ادیان است.
♦️کاهنان بیشترین ضربه را از فیلم خوردند و نگاه مردم نسبت به آنها و اعمال خرافاتیشان تغییراتی کرد. کاهنان و حامیانشان گروهی تشکیل دادند و در اعتراض به فیلم تظاهرات کردند و قسمتهای از هند آشوب به پا کردند و خیلی از سینماها را تخریب کردند. اما اکثریت مردم هند موافق فیلم بودند و با استقبالی با شکوه و بی بدیل این فیلم را به پرفروشترین فیلم تاریخ تبدیل کردند.
♦️همچنین فیلم مورد استقبال سیاسیون قرار گرفت و یکی از وزرای هند دستور داد که از این فیلم مالیات گرفته نشود.
فیلم هم در جامعهٔ اصلی هند و هم در جامعهٔ مجازی از حمایت بسیار بالای مردم عادی و افراد مشهور برخوردار بود.
🎥 #معرفی_فیلم
🎥#پی_کی
#خرافات
👇👇
@Taammolate_talabegi
📊مرکز افکارسنجی کیو، در آذرماه ۱۴۰۰ خورشیدی، نخستین نظرسنجی ملی «تمایل به مهاجرت» را با هدف بررسی میزان تمایل به مهاجرت و نیز مهمترین انگیزههای آن در دستور کار قرار داد.
📈این پژوهش به صورت تلفنی و با رعایت منطق و روششناسی استاندارد نظرسنجیهای علمی، تلاش دارد تصویری دقیق و صادقانه از افکار عمومی را پیش روی مخاطبان خود قرار دهد. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه افراد بالای ۱۸ سال ساکن در کشور بوده و حجم نمونه برابر با ۱۳۰۰ نفر است. به منظور رعایت حداکثر دقت، توزیع نمونه بین کلیه استانهای کشور، مراکز استان، شهرستانها و روستاها و نیز زنان و مردان متناسب با حجم جمعیت آنها لحاظ شده است.
🗞یافتههای این نظرسنجی نشان داد، یک سوم از پاسخگویان در صورت فراهم بودن شرایط مایلاند به صورت موقت یا دائم مهاجرت کنند. به عبارتی از هر ۳ نفر، یک نفر مایل به مهاجرت بوده است.
https://www.keyou.ir/article/156
#جامعه_شناسی
#سیاسی
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (1) - ابن الولید و شیخ صدوق
♦️شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه ج 1 ص 359 ديدگاه خود و استادش ابنوليد را در اين باره چنين بيان كرده است:
🔹غلات و مفوّضه ـ که لعنت خدا بر آنان باد ـ منكر سهوالنبي بوده و ميگويند: اگر امكان سهو پيامبر در نماز وجود داشته باشد، امكان سهو وي در تبليغ نيز وجود خواهد داشت؛ زيرا نماز همانند تبليغ بر او واجب است اين استدلال قابل التزام نيست؛ زيرا پيامبر در احوال مشترك همانند ديگران است. او همچون ديگران به نماز متعبّد است؛ در حالي كه نبوّت و تبليغ از مختصات پيامبراست و امكان ندارد كه در تبليغ نيز آنچه در نماز بر پيامبر ثابت ميشود، انجام پذيرد
🔹سهو نبي همچون سهو ما نيست؛ زيرا سهو او از جانب خداست و خدا او را گرفتار سهو ميكند تا معلوم شود كه او بشر و مخلوق است، و مردم نيز به وسيله سهو او، احكام سهو را فراگيرند؛ اما سهو ما از ناحيه شيطان است، و شيطان بر پيامبر و ائمه سلطهاي ندارد
🔹استاد ما، محمد بن حسن بن احمد بن وليد، ميفرمود: اولين درجة غلو، نفي سهو از پيامبر است و اگر بنا باشد اخبار وارد شده در اين زمينه رد شود، بايد همه احاديث را رد كنيم و نپذيريم و اين موجب ابطال دين و شريعت ميشود
♦️لعن مفوضه و غلات مفاد حدیثی است که شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ج 1 ص 219 آن را نقل کرده است :
حدثنا تميم بن عبد الله بن تميم القرشي قال: حدثني أبي عن أحمد بن علي الانصاري عن أبي الصلت الهروي قال: قلت للرضا عليه السلام يا بن رسول الله إن في سواد الكوفة قوما يزعمون أن النبي (ص) لم يقع عليه السهو في صلاته، فقال: كذبوا لعنهم الله أن الذي لا يسهو هو الله الذي لا إله إلا هو
ادامه دارد...
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام حسن عسکری علیه السلام:
فروتنی نعمتی است که به آن حسادت نمیشود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹چه قدر در مورد مبانی کلامی و دینی تأمل داشته ایم؟!
🔸اصلا اهمیتی برایمان داشته یا طبق روال ارجاع داده ایم به نظرات بزرگان و محققان؟
⁉️مگر می شود در اصول عقاید مقلد نبود و هر نکته نظری را با عنوان شبهه دفع نکرد؟
#کلام
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی(2) - شیخ طبرسی
♦️دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه نویسنده مجمع البیان است . شیخ طبرسی ذیل تفسیر آیه "فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذا مثلهم" سوره نساء آیه 140 عبارتی از جبائی متکلم کبیر مکتب اعتزال را بیان می کند :
🔹في هذه الآية دلالة على بطلان قول الإمامية في جواز التقية على الأنبياء والأئمة، وأن النسيان لا يجوز على الأنبياء ( این آیه دلالت بر بطلان نظر امامیه مبنی بر جواز تقیه انبیاء وائمه و عارض شدن نسیان بر انبیاء دارد )
🔹طبرسی این نسبت جبائی به شیعه را رد کرده و در ادامه می گوید :
وأما النسيان والسهو، فلم يجوزوهما عليهم، فيما يؤدونه عن الله تعالى، فأما ما سواه فقد جوزوا عليهم أن ينسوه، أو يسهوا عنه، ما لم يؤد ذلك إلى إخلال بالعقل، وكيف لا يكون كذلك، وقد جوزوا عليهم النوم والإغماء، وهما من قبيل السهو؟ فهذا ظن منه فاسد، وإن بعض الظن إثم.
🔹امامیه ،نسیان و سهو را بر انبیاء در مواردی که از طرف خدا مسئول ابلاغ آن هستند جایز نمی شمارند ولی در غیر این موارد سهو و نسیان را تا جایی که مخل به عقل نباشد جایز می شمارند .
علاوه بر اینکه امامیه خواب و اغماء را نیز بر انبیاء جایز می دانند و این دو نیز از قبیل سهو است لذا ظن وگمان جبائی کلامی اشتباه است.
ادامه دارد...
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
👇👇
@Taammolate_talabegi
♦️«پیام من اینست كه به اسم اسلام در این حكومت اسلام كارى را انجام ندهید كه در برابر خارجیان موجب ننگ اسلام باشد!»
منبع:رساله نکاحیه اثر علامه طهرانی ص 194
#تأمل
#علامه_طباطبایی
#حکومت_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
بدترین مردم کسی است که از او عذر خواهی شود ولی نپذیرد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (3)- شیخ کلینی
♦️کلینی بخشی از روایاتی که دال بر صدور خطا و نسیان از پیامبر است را در کافی جمع کرده است:
🔹 روایات سهو پیامبر در تعداد رکعات نماز
1-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة ابن مهران قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو فإن رسول الله (صلى الله عليه وآله) صلى بالناس الظهر ركعتين ثم سها فسلم فقال له ذو الشمالين: يا رسول الله أنزل في الصلاة شئ؟ فقال: وما ذاك، قال: إنما صليت ركعتين، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): أتقولون مثل قوله؟ قالوا: نعم، فقام (صلى الله عليه وآله) فأتم بهم الصلاة وسجد بهم سجدتي السهو، ( کافی ج 3 ص 355 )
به لحاظ سندی موثق است
2-عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن منصور بن العباس، عن عمرو بن سعيد، عن الحسن بن صدقة قال: قلت لأبي الحسن الأول (عليه السلام): أسلم رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الركعتين الأولتين؟ فقال: نعم، قلت: وحاله حاله قال: إنما أراد الله عز وجل أن يفقههم. ( همان ص 356 )
حدیث ضعیف است
3-محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: صلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) ثم سلم في ركعتين فسأله من خلفه يا رسول الله أحدث في الصلاة شئ؟ قال: وما ذلك؟ قالوا: إنما صليت ركعتين، فقال: أكذلك يا ذا اليدين؟ وكان يدعى ذا الشمالين فقال: نعم، فبنى على صلاته فأتم الصلاة أربعا. وقال: إن الله هو الذي أنساه رحمة للأمة الا ترى لو أن رجلا صنع هذا لعير وقيل: ما تقبل صلاتك فمن دخل عليه اليوم ذاك قال: قد سن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصارت أسوة وسجد سجدتين لمكان الكلام. ( همان ص 357 )
حدیث صحیح است
🔹روایت نگاه سهوی پیامبر به زنی اجنبی
1- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَأَى رَسُولُ اللَّهِ ص امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ فَدَخَلَ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ وَ كَانَ يَوْمُهَا فَأَصَابَ مِنْهَا وَ خَرَجَ إِلَى النَّاسِ وَ رَأْسُهُ يَقْطُرُ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا النَّظَرُ مِنَ الشَّيْطَانِ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ. ( کافی ج 5 ص 494 )
به لحاظ سندی صحیح است
♦️شیخ کلینی را نیز مثل شیخ صدوق می توان جزء معتقدین به سهو النبی دانست البته علت این مطلب این نیست که کلینی روایات مربوط به سهو النبی را جمع کرده چرا که صرف نقل روایت از طرف مولف کتاب دلیل بر اعتقاد آن مولف به مضمون آن روایت نخواهد بود.
ولی چون کلینی به تصریح خودش به مضمون تک تک روایات کافی اعتقاد داشته لذا ایشان نیز در ردیف قائلان به سهو النبی قرار می گیرد.
کلینی در مقدمه کتاب چنین می گوید :
قلت: إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف يجمع [فيه] من جميع فنون علم الدين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السّلام و السنن القائمة الّتي عليها العمل، ( کافی ج 1 ص 8)
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
👇👇
@Taammolate_talabegi