eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❓از برخی عرفا نقل شده که آیت الله خامنه ای(حفظه الله) پرچم انقلاب را به امام زمان (عج) خواهند داد و انقلاب ایران به حکومت امام زمان(عج) متصل خواهد شد. آیا این درست است؟ ⚠️این پیشگویی ها نه تنها اعتبار شرعی ندارد بلکه نقل و ترویج آن‌ها بر خلاف روایات منقول از اهل بیت (ع) است و در درازمدت، خطرات متنوعی برای جامعه شیعی دارد. 🔹طبق حدیث ثقلین، باید درباره مسایل دینی فقط پیرو قرآن و اهل بیت (ع) باشیم نه پیرو عارفان یا صوفیانی که در اثر ریاضت یا تمرکز ذهنی یا خودهیپنوتیزم و ... به مکاشفاتِ رحمانی یا توهمات شیطانی مبتلا شده، مطالب درست و نادرستی به صورت آمیخته به هم به دلهایشان الهام و بر زبانشان جاری می شود. عرفا و صوفیه هرچند که دانا و زاهد و عابد و بزرگ باشند باز هم معصوم نیستند و حتی اگر برخی از پیشگویی هایشان درست باشد برخی دیگر، قطعا نادرست است و اعتماد بیش از حد به این افراد، نارواست اما اگر آن دسته از سخنانشان که به روشنی با عقل و قرآن و احادیث اهل بیت(ع) سازگاری دارد باید پیروی شود زیرا عاقلانه، حکیمانه و توصیه های اخلاقی مطابق با شریعت اسلامی است. 🔸در احادیث منقول از معصومین (ع) مکرراً از تعیین زمان برای قیام قائم آل محمد(عجل الله فرجه) نهی شده و این شامل «تعیین زمانِ تقریبی» نیز می شود. 🔻از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که وقتی از ایشان درباره قیام قائم (عج) پرسش شد فرمودند: مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَت فِي السَّماواتِ وَ الأَرضِ لا تَأتِيكُم‏ إِلَّا بَغتَةً.(صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 266) 🔻همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: كَذَبَ الوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهلُ بَيتٍ لَا نُوَقِّتُ.(کلینی، الكافي - چاپ المکتبة الإسلامية، ج‏1، ص: 368 ) 🎞پیشگویی ها و مکاشفات درباره نزدیک بودنِ زمانِ ظهور، همگی نوعی توقیت(تعیین وقت برای ظهور) به شمار می‌آیند و ناشی از اشتیاقِ فراوان یا عجله برخی از علماء و متدینان است. مقصود از توقیت این نیست که سال و ماه و روز دقیق ظهور را تعیین کنیم بلکه ظاهرا حتی اگر بگوییم امام زمان (عج) طی 30 سالِ آینده یا در زمانِ حیاتِ ما یا در زمانِ حکومتِ فلان شخصیت عالیقدر قيام خواهند کرد، همین نیز نوعی توقیت و بر خلاف توصیه روایات معصومان (ع) است و چه بسا همین شتابزدگی موجب بداء و تأخیر در ظهور گردد زیرا در حدیثی نقل شده که امام صادق(ع) فرمودند: أَبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُخَالِفَ وَقتَ المُوَقِّتِين‏. 🔻در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند: إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ مِنِ استِعجَالِهِم لِهَذَا الأَمرِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَعجَلُ لِعَجَلَةِ العِبَاد. 🔻در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند: كَذَبَ الوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ المُستَعجِلُونَ وَ نَجَا المُسَلِّمُون‏. منابع دیگر برای احادیث بالا: 1 - کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، صفحات: 368 و 369 - بَابُ كَرَاهِيَةِ التَّوقِيت‏. 2 - نعمانی، الغيبة، صفحه 288 تا 296 3 - صدوق، کمال الدین، ج 2، صفحات 372 و 373 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از دوستی با احمق بپرهیز زیرا او می خواهد به تو سود رساند اما زیان می زند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ داد و ستد علمی با اسلام‌پژوهان بین‌المللی ⁉️آیا روشنفکری دینی ایران با پدیده‌های موازی در شیعیان غیرایرانی، مسلمانان اهل سنت، مسیحیان کاتولیک و پروتستان، و یهودیان ارتباطی دارد؟ آیا از دستاوردهای نواندیشان این مذاهب و ادیان مطلع است؟ 🔹بی شک بین دستاوردهای روشنفکری دینی ایرانی و نواندیشان سنن دیگر دینی و مذهبی جهان قرابت و شباهت های فراوانی است. اطلاع و ارتباط و ارجاع و داد و ستد به فربهی نواندیشی دینی و مذهبی در سطح بین‌المللی می‌انجامد. علاوه برآن تحقیقات جدید حوزه‌ی اسلام خصوصا قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، و زندگی پیامبر در زبانهای اروپایی (خصوصا انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) برای متخصصان مطالعات اسلامی مغتنم است. اگرچه این مطالعات توسط مستشرقینی شروع شد که درباره‌ی ابعاد مختلف فعالیت هایشان چون و چرای فراوان است، اما در چند دهه‌ی اخیر با نسل جدید از محققان اسلام‌پژوه غربی مواجهیم که خود را پسامستشرق می‌نامند که نسبتا منصفانه تحقیقات ژرف‌نگرانه‌ای در حوزه‌های مختلف اسلامی منتشر کرده‌اند. 🔸عدم اطلاع از دستاورد این محققان بین‌المللی نقص جدی علمای سنتی، اساتید دانشگاهی و روشنفکران دینی ایرانی است. این اطلاع با ارجاع مثبت یا منفی در آثار منتشر شده قابل رصد کردن است. ارجاع مثبت یعنی نقل آراء علمی ایشان در کتب و مقالات به عنوان مؤید و شاهد، ارجاع منفی یعنی نقل و نقد آن آراء. اگر در کتب و مقالات حوزه‌ی اسلام‌شناسی ارجاعی به این متفکران نباشد، یعنی یا از آنها غافلیم یا از ارزش علمی آنها غفلت کرده‌ایم. در هر دو صورت قابل مناقشه است. وقتی وارد چرخه‌ی ارجاع دادن و ارجاع داده شدن نشدیم یعنی در عرصه‌ی داد و ستد علمی حوزه‌ی اسلام‌شناسی حضور پررنگی نداریم و غائبیم. این داد و ستدها و ارجاعات دوجانبه میزان جدی بودن و جدید بودن دستاوردها را مشخص می‌کند. 🔻روشنفکری دینی به‌میزانی که از منبر مدرن، سنت شفاهی و خطابی، یادداشت‌های روزنامه‌نگاری فاصله بگیرد و به سنت دانشگاهی و انتشار کتاب علمی و اصولا کتابتِ وفادار به ارجاع نزدیک شود، مقام و منزلت بیشتری پیدا می‌کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💯عوامل رانشی مهاجرت را تشدید نکنیم! (نقدی بر طرح صیانت و اثرات آن بر مهاجرت) 🖌بهرام صلواتی، پژوهشگرارشد حوزه مهاجرت 🔺میل و تصممیم به مهاجرت در هر جامعه ای تحت تاثیر مجموعه عواملی رانشی داخلی و کششی خارجی است. به رغم فقدان مطالعات مهاجرتی در ایران، اندک مطالعات حاکی از آن است که جامعه ایران در شرایط خاص مهاجرتی به سر می برد و جو روانی سنگینی پیرامون میل به مهاجرت در کشور شکل گرفته است. 🔺 بهمین خاطر سیاستگذار باید توجه بسیار زیادی به این موضوع داشته و از تحریک احساسات عمومی و تقویت عوامل رانشی مهاجرت از جمله تحدید فضای مجازی و بطور کلی اینترنت پرهیز نماید. 📌 در مطالعه ای که رصدخانه مهاجرت ایران در بازه زمانی سال 96-1395 درباره عوامل رانشی مهاجرت در میان متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور انجام داده، حاکی از آن است که وضعیت اینترنت و فضای مجازی از جمله عوامل مهم رانشی تاثیر گذار بر میل به مهاجرت از کشور در این قشر است. 🔺وضعیت اینترنت و فضای مجازی، چهارمین عامل رانشی مهاجرات در بررسی‌های صورت‌گرفته در سال ۹۵-۹۶ بوده‌ است. 🔗جزییات بیشتر در وب‌سایت رصدخانه مهاجرت ایران https://imobs.ir/publication/show/520 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قسمتی از مناظره سید مجید حسینی با احمدی سنگری در رابطه با کیفیت و عدالت نظام آموزشی ایران. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: محبوب ترین شما در نزد خدا خوش اخلاق ترین شماست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ عدم نظارت بر روند جعل احادیث سیاسی 🔹اغراض سیاسی از مهم‌ترین انگیزه‌ها در جعل، تحریف یا تطبیق ناروا است که متأسفانه در زمان ما نیز رواج دارد. مثلاً کتابچه‌ای به نام «طلوع فجر رهایی» اثر عزت الله واعظی، از سوی نهادهای دولتی در استان‌های مختلف منتشر می‌شود که در آن موارد متعدّدی جعل، تحریف و تطبیق باطل دیده می شود. در نسخه‌ای از آن که در سال 1390 از سوی سازمان تبلیغات اسلامیِ استان البرز منتشر شده، در صفحۀ 43 روایت «... إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نور... هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ‏ اللَّهِ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ.» (بحار، ج65، ص139) نقل شده و «روح الله» را بر «امام خمینی» تطبیق داده است! معلوم است نویسنده از زبان عربی هیچ نمی‌داند! در ادامه به دروغ نوشته است: «این نکته به حدی دقیق و جالب توجه است که وقتی علامه مجلسی به این حدیث می رسد می فرماید نمی فهمم روح الله یعنی چه؟!» در حالی که مجلسی چنین سخنی نگفته است. و در ص42 «قَتْلُ نَفْسٍ زَكِيَّةٍ بِظَهْرِ الْكُوفَةِ فِي سَبْعِينَ‏ مِنَ‏ الصَّالِحِين‏» را تصحیف کرده و بر شهادت دکتر بهشتی و یارانش تطبیق داده است!! تهران کجا و کوفه کجا؟! 🔸از همه مهم‌تر در ص42 نوشته است: «در کتاب حجاب القلوب ص267 که 950 سال قبل نوشته شده، از مردی به نام روح الله سخن به میان آمده که پیامبر اکرم ص طی حدیثی فرمود مردی از خاندان من رهبری قیامی را در شرق بر عهده می گیرد که اسمه روح الله و هو مؤیدا من الله. نامش روح الله است و او تأیید شده از جانب خدا است و او حجاب ها را از روی دیده ها و دل ها کنار می زند.» کتاب حجاب القلوب؟! نام و نشان ندارد؟ مؤلف ندارد؟ اگر چاپی است، مشخصات نشر ندارد؟ اگر نسخه خطی است؛ آدرس نسخه کجا است؟! از کجا باید نسخه را بیابیم که به صفحه 267 رجوع کنیم؟! این کتاب از 950 سال پیش تا کنون کجا بوده و چگونه به نویسنده کم‌دانش رسیده است؟! چرا نامش در کتب فهرست نیست و حدیثش در جای دیگر نقل نشده؟ نسخه‌ای به این ارزشمندی که متعلّق به قرن پنجم باشد و در آن صریحاً بشارت انقلاب اسلامی ما را داده باشد، از هر گنجی نفیس‌تر است، پس چرا آن را رونمایی نمی‌کنید؟! 🔻در وبلاگی هم روایت دیگری از کتاب حجاب القلوب (؟!) در این باره نقل کرده است: «رسول خدا (ص) در حدیث می فرمایند: در آخر الزمان شخصی از سلاله فرزندان من، به نام روح الله، ظهور می کند که خداوند یک لحظه لطف و رحمتش را از او قطع نمی کند. سربازان روح الله با پرچم هایی که از جنس پنبه و کتان است و شعار لا اله الا الله بر آن نقش بسته است، به سوی عرب می روند و کشور هایشان را فتح می کنند.» ⁉️چرا سازمان تبلیغات اسلامی بر آن‌چه از سوی این نهاد منتشر می‌شود، نظارت چندانی ندارد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اگر شرایط مهاجرت برای شما مهیا شد کدوم گزینه رو انتخاب می کنید؟ ۱. مهاجرت ۲. ماندن در ایران 👇👇 @Taammolate_talabegi
💯تزریق امید، نیاز امروز جامعه: (نگاهی اجمالی به تصور گروه‌های مختلف از آینده) 🖌محمدامین مولا، پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران 🔺اخبار مرتبط با تصويب طرح صيانت در فرآيندی غیر شفاف و درحالی‌که آحاد جامعه و حتی کارشناسان و متخصصان نسبت به كارآمدی اين طرح اقناع نشده‌اند، موجب ناخرسندي و ناخشنودي اكثريت مردم در فضاي مجازي و رسانه‌اي كشور شده است. 🔺جامعه‌ ايران طي دهه گذشته و در اثر بروز رخدادهاي سياسي و اقتصادي ناگواري همچون آبان 98 و هواپيماي اكرايني بيش از هر زمان ديگري به آن نا‌اميدي تزریق‌شده است و بی‌شک تشنه تزريق اميد و اميدواري نسبت به آينده است. 🔺عوامل اقتصادي و سياسي همواره از پيشران‌هاي اصلي مهاجرت در كشور بوده است. بنابراين بررسي متغير "تصور نسبت به آينده" شايد به روشن شدن فضاي اميدواري و نااميدی در كشور كمک نمايد. 🔎📈: تنها ۹ درصد از «پزشکان و پرستاران» و «دانشجویان و فارغ‌التحصیلان» "تصور بسیار خوب تا خوب" از آینده کشور داشته‌اند، ۵۸ درصد «پزشکان و پرستاران» و ۴۶ درصد «دانشجویان و فارغ‌التحصیلان» "تصور بسیار بدی" از آینده کشور داشته‌اند. 🔗جزییات بیشتر در وب‌سایت رصدخانه مهاجرت ایران 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا ایران حمله ی روسیه به اوکراین را محکوم نمی کند؟ 💯البته رهبری فرمودند ما طرفدار توقف جنگ هستیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ مذهب ابن عربی چیست! برخی از مدعیان عرفان که دین خود را از ابن عربی گرفته اند و قران و روایات را بر مبنای عقاید او تفسیر و تاویل میکنند ،اصرار فراوان بر اثبات تشیع ابن عربی دارند و حال انکه عقیده او برای محقق منصف به راحتی اشکار میشود. برخی از عقاید وی را در ذیل مرور میکنیم: ◀️ابو بكر عالِم ترين صحابه رسول الله.(فتوحات، ج۳، ص۱۵۷) ◀️آوردن دليل بر عصمت عمر. (فتوحات، ج۳، ص۲۵۲) ◀️ادعاي علوم مكنون براي عائشه و حفصه.(فتوحات، ج۳، ص۱۵۱) ◀️پيامبر و ابي بكر از يك طينت اند.(فتوحات، ج۱، ص۳۵۹) ◀️مدح كردن از اهانات ابي بكر به پيامبر.(مجموعه رسائل ابن عربي؛ رساله اول، ص۱۳۰) ◀️صحه گذاشتن بر قول «الصلاة خير من النوم» براي نماز صبح.(فتوحات مکيه، ج۶، ص۱۲۸) ◀️دفاع و مدح از بدعت معاوية.(فتوحات، ج۷، ص۴۵۸) ◀️احمد بن حنبل يكي ازائمه دين و حافظان شريعت.(فتوحات، ج۴، ص۷۹) ◀️خدا با اوليائش سخن مي‌گويد و عمر يكي از آن‌ها است.(فتوحات، ج۱۲، ص۳۲۲ و ج۱۱، ص۳۷۴) ◀️شهادت دادن پيامبر به فقاهت عمر.(مجموعه رسائل ابن عربي؛ رساله اول، ص۱۴۱) ◀️صحبت كردن خدا با پيامبر با صداي ابي بكر.(فتوحات، ج۱، ص۳۵۹) ◀️پيامبر و ابي بكر از يك طينت اند. (فتوحات، ج۱، ص۳۵۹) ◀️دخول ابي بكر از همه درهاي بهشت.( فتوحات، ج۵، ص۶۷) ◀️ابي بكر عالِم ترين صحابه به رسول الله.(فتوحات، ج۳، ص۱۵۷) ◀️انوار خلفاء در انگشتان آدم ابو البشر.(شجرة الكون، ص۷۵) ◀️ قول به غنا و آواز در خانه پيامبر و گوش دادن پيامبر به غنا.(فتوحات، ج۷، ص۴۶۱) ◀️اعتقاد به مشرك بودن حضرت ابو طالب.(فتوحات، ج۷، ص۴۷۷) ◀️اعتقاد به حقانيّت اهل تسنّن. (فتوحات، ج۳، ص۱۰۷) ◀️- ادعاي نه بار رفتن به معراج. (الأسري الي مقام الاسري) ◀️ادعاي علم غيب نمودن برای خودش. (شيخ حرّ عاملي؛ اثني عشريّة، ص۱۶۹) ◀️ادعاي ركن عالَم بودن. (فتوحات، ج۱، ص۷۲) ◀️القاء نمودن معارف به او از طريق روح الامين. (مجموعه رسائل ابن عربي، رساله دوم، صص ۱۷، ۲۰، ۲۱) ◀️ادعاي تأليف فتوحات به امر خدا. (فتوحات، ج۱۳، ص۴۵۰) ◀️ادعاي رؤيت خدا در خواب. (فتوحات، ج۵، ص۱۵۶) ◀️ادعاي افضليّت ملائكه از پيامبر. (فتوحات، ج۱۲، ص۲۱۰) 💯برای اطلاع بیشتر از مذهب و عقاید ابن عربی به کتاب شریف ( ابن عربی سنی متعصب) تالیف علامه سیدجعفرمرتضی عاملی مراجعه کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ اصلاح اجتماع مهم تر است یا اهتمام به خویشتن فردی؟ 🔹اين پرسشي است كه قرنهاست ذهن متفكران را به خود مشغول كرده است. آيا براي يك زندگي سعادتمند، توجه به اصلاح فردي كفايت مي‌كند يا بايد وضعيت زندگي همگان را بهبود بخشيد؟ درد و رنج‌هاي شخصي اهميت و اولويت دارند يا مشكلات و مصايب جمعي و همگاني؟ سخن خود را با مثال شروع میکنم: 🔸فرض كنيد من كسي باشم كه به جهتي هميشه بايد در راه تهران به شيراز در مسافرت باشم بااين شرايط، اگر من انساني عقلاني باشم- و فقط عقلانيت براي اين جهت كفايت مي‌كند- بايد دو كار انجام دهم: 1️⃣نخست اينكه اگر ناچارم از اين جاده حركت كنم، بايد به اندازه خودم و تا آنجا كه در توان و وسع من هست، اين جاده پر فرازونشيب و گودال‌ها و دره‌هاي خطرناك و سنگلاخي را تعمير كنم و در اصلاح و مرمت آن كمك كنم و اجازه ندهم كه اين جاده با همين حالت عيب‌ناك باقي بماند. فعلا تنها براساس عقلانيت صرف سخن مي‌گويم و كاري به احكام و قواعد و معيارها و ميزان‌هاي اخلاقي ندارم. بنابراين از آنجا كه بايد عمري در اين جاده در رفت‌وآمد باشم، عقلانيت اقتضا مي‌كند كه اين جاده را تا جايي كه ميتوانم، اصلاح و تصحيح و تعمير و مرمت كنم و از هيچ كاري در اين جهت مضايقه نكنم. 2️⃣اما كار دوم : و آن اين است كه بايد دست‌كم براي اتومبيل خودم ضربه‌گيرهايي قوي فراهم كنم تا كمترين مقدار فشار كف ناهموار جاده به بدن من وارد شود. 🔹 از مثال فوق براي بيان مقصودخودم ميكوشم. يك انسان عقلاني و به طريق اولي يك انسان اخلاقي، بايد در ظرف زندگي اجتماعي خود دو كار كند. 1️⃣ نخست اينكه بايد بكوشد تا جايي كه در توان دارد، جامعه را اصلاح و تصحيح كند و ازاشكالهاي آن بكاهد. هركس متناسب با ميزان دارايي‌هاي دروني يعني دانايي‌ها و توانايي‌ها و با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي و منشي و آنچه ژنتيك به او انتقال داده و براساس حوادث زندگي و تعليم و تربيت و خلاصه با درنظر گرفتن همه امكان‌هايي كه درزندگي دارد بايد جامعه خودش را در تاجايي كه در توان دارد، اصلاح كند و نسبت به درد و رنج‌ها و فسادها و سوءنيت‌ها و سوءمديريت‌ها و جهل هایی كه در اين جامعه هست بدون حساسيت نباشد زيرا اگر اخلاقي هم نيست، لااقل عقلاني هست و مي‌داند كه به هر حال بايد در اين جامعه زندگي كند. بنابراين هر چه اين جامعه را بيشتر به صلاح نزديك كند، خودش هم بيشتر سود مي‌برد. اگر اخلاقي هم باشد كه مي‌خواهد براي همنوعان خودش و همه كساني كه در اين جامعه زندگي مي‌كنند و چاره‌اي نيز جز آن ندارند، يك وضع بهتري فراهم كند. بنابراين هرگز نمي‌شود نسبت به ظلم و ستم و بی عدالتی و بی‌نظمی و بي امنيتی و نابرابری و فقدان رفاه و آزادی و شفقت يك جامعه بی تفاوت بود و حساسيت نداشت، بنابراين من بايد هرکاری كه می‌توانم براي نظم، امنيت، رفاه، عدالت، برابری، برادری، آزادی و صلح اين جامعه انجام دهم، دريغ نكنم. 2️⃣اما کار دوم : اگر من تمام مساعی خود را صرف كنم و همه شهروندان ديگر جامعه هم همين كار را انجام دهند، باز هم هيچ تضميني نيست كه جامعه ما بي‌عيب و نقص باشد و بنابراين ما نياز به ضربه‌گير داريم. اين ضربه‌گير فراهم كردن كار دوم ما است. يعني بايد كاري كنيم كه فشار وارد ناشي از زيستن در جامعه ناسالم براي خودمان و شهروندان جامعه كمتر شود و آسيب‌هاي آن كمتر درد و رنجي براي خودمان و ساير همنوعان داشته باشد. به تعبيري كه در آيين هندو به كار مي‌رود، اگر جامعه منجلاب يا مرداب يا باتلاق هم هست، بتوانيم در اين منجلاب و باتلاق، لااقل نيلوفر باشيم. 🔹كار اول نيازمند آن است كه در فعاليت‌هاي خودمان به آنچه در نهادهاي خانواده، اقتصاد، تعليم و تربيت، علم و فن و هنر، سياست، قانونگذاري، اخلاق، دين و مذهب مي‌گذرد، توجه كنيم زيرا اين نهادها هستند كه عيب كلي جامعه را فراهم مي‌كنند. 🔹اما براي كار دوم يعني فراهم كردن ضربه‌گير بايد به يك سلسله‌چيزهايي روي آوريم كه شخص خودمان را با آن چيزها مجهز كنيم، بنابراين شأن اجتماعي من، كار اول من است و شأن انفرادی من، هم كار دوم است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💢 مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و بیت مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار می شود 🆔 @rasanewsagency
🔸عیار سنت‌گرایی حوزه‌ی قم🔸 آقای صافی گلپایگانی، در سال‌های اخیر، عیار سنت‌گرایی در حوزه بود. از فقهای "نواندیش" و "اصلاح‌طلب" محسوب نمی‌شد و در عرف مقلدان مرجعی سخت‌گیر بود با فتاوایی دشوار؛ اما درعین‌حال اصولی داشت که به آن‌ها تا آخر پایبند ماند. همین اصول او‌ را در جایگاهی قرار ‌داده بود از یک‌سو مستقل از نهاد قدرت و از سو دیگر مستقل از بدنه‌ی مردم. صافی گلپایگانی مرجعی بود که استقلال داشت؛ نه دولت‌زده بود، نه عوام‌زده. نه چشم به ردیف‌بودجه‌های حکومتی داشت و نه نیاز به مقلدان صاحب‌سرمایه‌ای که وجوهات سنگین می‌پردازند و البته التماس دعا هم دارند. در فاصله‌ای مشخص از قدرت و از مردم ودرعین حال در تعامل با هردو قرار داشت. و البته به لوازم چنین فاصله‌گذاری هم کمابیش ملتزم بود. صافی، با وجود شهرت و جایگاهی که داشت، جزو مراجعی که دستگاه مرجعیت عریض و طویل و مقلدان انبوه دارند، نبود. از مراجعی که به‌سبب انتساب مؤسسات علمی و سازمان‌های پژوهشی و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و... به خود یا نزدیکانشان از ردیف بودجه‌ی عمومی سهمی دارند هم نبود. از دیگرسو، علیرغم علقه‌اش به اهل بیت و گرایش «ولایتی» و اهتمامش به مناسک و شعائر شیعی، اما مناسک‌سازی نکرد و بر شمار مناسبت‌های تقویمی نیفزود و بر طبل هویت‌گرایی و منازعات فرقه‌ای شیعه نکوباند. میانه‌ای با اسلام سیاسی نداشت و نیم‌قرن پیش مهم‌ترین نقد را بر یکی از کتاب‌های مقدس انقلابیون آن زمان، یعنی «شهید جاوید» نوشته بود. مرجع حکومتی نبود و حمایتش از نظام مانع بیان انتقاداتش نشد؛ حتی در زمان آیت‌الله خمینی که بسیاری از مراجع منتقد بعدی از مریدان و شیفتگان وی بودند، صافی مواضعش خودش را داشت و نهایتاً هم از قدرت سیاسی و منصب پرنفوذ دبیری و عضویت شورای نگهبان کناره گرفت و از تهران به قم بازگشت. این‌ها نکات مهمی است که منتقدان وی کمتر بدان‌ها توجه می‌کنند. در همین مقطع، بودند و هستند فقهای هم‌رده‌ی دیگری که گرچه اندیشه‌ی «سنتی» دارند، اما مشی و سلوک‌شان متفاوت است. ویژگی متمایز صافی گلپایگانی، استقلالش بود؛ نه فقط از حاکمیت بلکه مهم‌تر از آن از عامه‌ی مردم. برای همین هم درگذشتش چندان شور و هیجانی در بدنه‌ی «هیئتی» برنیانگیخت. او مرجع محبوب هیئتی‌ها و مداحان و منبریان نبود. همچنان‌که مرجع محبوب روشنفکران دینی و اصلاح‌طلبان هم نبود. همچنان‌که مرجع تراز انقلابی و مطلوب حاکمیت نیز به‌شمار نمی‌رفت. بااین‌همه در بزنگاه‌های مهمی که مراجع متحد حاکمیت، و مراجع نزدیک به اصلاح‌طلبان روشنفکران دینی و مراجع محبوب هیئتی‌ها خموشی گزیدند، صافی مواضع ماندگاری را در دفاع از جامعه و مردم به نام خود ثبت کرد. او مثال نقض آن‌ بود که می‌گویند پیری آدم‌ها را محافظه‌کارتر می‌کند و در مقطعی که شیخ المراجع بود، از قضا صریح‌ترین و بی‌پرواترین مواضعش را اعلام کرد. او بود که صراحتاً قدرت‌یابی مجدد طالبان را هشدار داد و فریب تبلیغات سفیدسازی آنان نشد. او بود که در غیبت نیروهای مذهبی، در غائله‌ی بنزین طرف فرودستان ایستاد. و بالاخره او بود که سیاست خارجی نظام را آن‌هم در دولت نورچشمی رییسی به چالش کشید. این‌ها در کارنامه‌ی صافی ثبت است. فقیهی که در آخرین انتخابش نیز مستقل ماند؛ وقتی وصیت کرد به‌جای مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه، پیکرش را در کربلا دفن کنند. ✍️محسن‌حسام مظاهری 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 حکومت ایدئولوژی 🔹اگر صاحبان ایدئولوژی در رأس هرم اجتماع قرار گیرند و با کمک تکنولوژی و تبلیغات، ارتباط مستقیم با مردم پیدا کنند، قدرتی را به دست می آورند که توان و انرژی آن به مراتب از بمب اتم بیشتر است، زیرا توده، به دلیل خام بودن، چون هیولای اولی قابلیت پذیرش هر نوع صورتی را دارد. 🔸خطرات این قدرت عظیم هنگامی آشکار می شود که به فقدان متافیزیک و عقل و هر نوع معرفت متعالی دیگر که نقش میزان و داور را نسبت به ایدئولوژی های مختلف داشته باشد نیز اعتراف شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اتفاق باورنکردنی پشت درب ورزشگاه امام رضا(ع)/ اسپری فلفل به صورت دخترانی که می‌خواستند به ورزشگاه بروند.
سوره، فصل نهج البلاغه؛ 🔻 شب اول | تاریخ نهج البلاغه؛ 📌 سوره در اولین شب ویژه برنامه ماه مبارک رمضان میزبان سید محمدکاظم طباطبایی، پژوهشگر نهج البلاغه و حدیث پژوه است و با موضوع «تاریخ نهج البلاغه» با او گفتگو خواهد کرد. او متولد ۱۳۴۴ُ قم و رییس دانشکده علوم و معارف حدیث است. تالیف: مبانی حدیث‌شناسی،نقد متن و بررسی شبهات پیرامون نهج البلاغه، تاریخ حدیث شیعه، مدارک فقه أهل السنة همکاری: دانش‌نامه امیر‌المومنین، فرهنگ‌نامه آرزو، دانشنامه امام مهدی، سیاست نامه امام علی 🗓 پخش: شنبه، ۱۳ فروردین، ساعت ۲۲، شبکه چهار باز پخش‌ها: یکشنبه۱۴ فروردین ۹ و ۱۵:۳۰ ⭕️ برنامه سوره در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حساب کاربری دارد. ویدئوهای سوره به طور منظم در آپارات و کستباکس بارگزاری می‌شوند. صفحات سوره را دنبال کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹 استاد پارسانیا پرسش از امتداد حکمت و فلسفه را در سه جهان قابل طرح می داند: 🔸در جهان اول پرسش از رابطه فلسفه با سایر علوم و دانش‌ها است. در این جهان ارتباط و پیوند نفس الامری میان آنها برقرار است علی رغم اذعان و یا انکار عالمان و جامعه، همه نظریه های علمی ارتباط منطقی و معرفتی با فلسفه و متافیزیک دارند و از اصول فلسفي کمک می گیرند. همچنان که ابن سینا در برهان و الهیات شفا و علامه و شهید مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم بدان پرداخته اند. 🔸در جهان دوم پرسش از رابطه و پیوند فلسفه با نفس و جان فیلسوف است و از آثار انضمامی فلسفه سخن میگوید تا مشخص شود که فلسفه چه تحولاتی را در جان انسانی به وجود می آورد که به آن اعتبار حکیم و فیلسوف خوانده می‌شود. در این جهان لزوما رابطه منطقی و ضروري نیست، چون اراده و انگیز انسان تأثير گذار است ولی در عین حال کنش ها و رفتار هر فرد متفکر و آگاه با یک نظام معرفتی و فلسفی سازگار است و الا با چالش‌هایی روبرو است و ممکن است به قبول و یا نکول منجر شود. قبول فلسفه و ایمان به آن معرفت های دیگری را در پی دارد وبه نظامی ازکنش ها ورفتارها می انجامد و العکس نکول به پیامدهای دیگری منتهی خواهد شد. 🔸جهان سوم، جهان فرهنگ و اجتماع و تاریخ است، حوزه بین الاذهانی برای فلسفه است. در این جهان از ظهور فلسفه در جامعه و از نقش و پیامدهای آن در تغییرات و تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی پرسش می شود. گاه میان فلسفه با حوزه زیستی همگونی و انسجام برقرار است و نظامی از رفتارها وساختارهای منسجم وهماهنگ رامی آفریند اما گاه میان فلسفه باحوزه زیستی همگونی وهماهنگی نیست وچالشها وتضادهایی را درپی خواهد داشت. مطلب مهم توجه به این نکته است که میان "لازمه ذاتی فلسفه" در جهان سوم با "لوازم مستقر شده" تفاوت وجود دارد چرا که امکان‌های جوامع متفاوت است. نمونه جامعه همگون است که معرفت عقلي در فرهنگ عمومی آن مستقر شده است و به کارها ونظامات اجتماعی معنا، جهت وسامان می‌دهد. در مقابل است که میان معرفت و عمل هماهنگی نیست ونفاق، تحریف و انحراف بر آن غلبه دارد که نهایتا به منجر خواهد شد، مدینه ای که معرفت عقلي وشرعی از آن رخت بربسته وآگاهی کاذب ودانش برساخته برای توجیه اراده معطوف به قدرت و عمل برآمده در فرهنگ عمومی استقرار یافته است وهمگان براساس آن زیست می‌کنند. 🔻نکته جالب توجه در اندیشه استاد این است که امتداد فلسفه در هر کدام از این سه جهان، از منطق و روشی خاص پيروي می کند و نباید میان آنها خلط کرد. منطق و روش جهان اول استدلال و برهان است، در جهان دوم اخلاق و تربیت است و در جهان سوم، خطابه، جدل و شعر و عمل است. اگر کسي در جهان سوم با استدلال و برهان بخواهد به امتداد و استقرار فلسفه بپردازد ره به جایی نخواهد برد بلکه منطق و روش اقدام در این جهان می بایست هماهنگ با اقتضائات فرهنگ و جامعه باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
🎥 اتفاق باورنکردنی پشت درب ورزشگاه امام رضا(ع)/ اسپری فلفل به صورت دخترانی که می‌خواستند به ورزشگاه
✍ فقه و ظهور فلفل/میلاد دخانچی 🔹این حرف ها تکراری است ولی برای یادآوری گویا باید دوباره گفت. فقه شیعه مثل هر نظام دانشی تاریخ خود را دارد و تاریخمندی هر نظام دانش یعنی آن نظام دانش از اقتضایات قدرت، ثروت، تعصبات تاریخی منافع و غیره منزه نیست. به طور ویژه فقه شیعه مثل اکثر نظام های حقوقی قرون میانه نسبت به زن گرایشی سلطه گر دارد؛ زن در این نگاه ابژه ای است برای کنترل، او، زیبایی و لطافتش خطری است برای حوزه عمومی؛ زن یا مادر بچه هاست یا ابژه لذت در خلوت و تمام. این یک واقعیت است و هر آنچه درباره پویایی این فقه گفته شده و می‌شود جز یک واکنش به اقتضایات دوره جدید و تلاش برای بیرون انداختن نشدن از مناسبات قدرت، افسانه‌ای بیش نیست. همین واقعیت است که وقتی در صادقانه ترین شکل ممکن به بروز و ظهور می‌رسد برای دفاع از الهیات خود دست به دامن فلفل می شود. 🔸بنابراین ماجرای فلفل، نه نتیجه عملکرد سهوی فلان کارگزار و یا بدسلیقگی در اجراست. فلفل اسلحه ایست که فقه زن گریز (اگر نگوییم زن ستیز) برای دفاع از کیان خود در دست میگیرد و اگر از زاویه این الهیات به ماجرا نگاه کنیم این حداقل کاری است که این نظام دانش در لایه قدرت می‌توانسته انجام دهد. مشکل اما در فلفل و ورزشگاه خلاصه نمی‌شود. گریز از زن، یعنی گریز از سوژگی، و گریز از سوژگی یعنی نفی عاملیت انسان و آری این فقه سنتی نه فقط با هیاهو و تشویق های زنانه، بلکه با مردم سالاری و هر جا و هر چیزی که انسان، عاملیت انسانی و چه بسا عصیان های انسانی بخواهد نقش آفرینی کند سر آشتی ندارد. باز هم تکرار میکنم که بر این فقه خرده ای نیست، این فقه متعلق به دوره پیشا سوژگی حیات بشر است و به قول مرتضی آوینی «منشأ اختلاف‏ هایی هم که بین ما پیش می‏ آید، همین جاست که می‏خواهیم از نظرگاه فقه - فقه فعلی و فعلیت‏ یافته، نه فقه بالقوه - با جهان امروز مقابله کنیم. این فقه چیزی به ما نمی‏دهد که بشود با آن مبانی عالم امروز را شناخت.» 🔻البته یک جا این فقه و بانیان آن مقصرند؛ آنجا که این فقه عقب ماندگی، کم کاری و هر چیز دیگری که این قصور نام دارد را با توسل به قوه قهریه دولت مدرن جبران میکند؛ اینجاست که «فلفل» متولد می شود. آری این فقه و بانیان ان مسئول خسارت های عمده ای هستند که در سطوح مختلف به حساب سبک زندگی متعارف انسان ایرانی مدرن فاکتور می شود. نه فقط در ورزشگاه، در اقتصاد در فرهنگ و در سیاست ما هزینه میپردازیم تا شما بانیان فقه و کلام قرون میانه بتوانید بر ادعای مهمل خود پابرجا بمانید. یکبار هم که شده مسیولیت بپذیرید و این تازه شروع یک گفتگوی قدیمی درباره عقب ماندگی تاریخی ماست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ما باختیم، خیلی بد باختیم/حجت الاسلام محمد ذکایی 📝اخیراً مشاهده شده در فضای مجازی از مرگ روحانیت، مردم ابراز شادی می‌کنند.دلیل این شادمانی ملی از مرگ یک انسان چیست؟ کجای دنیا مردم یک کشور از مرگ یک انسان چنین به وجد میان؟ آیا مرگ یک انسان می‌تواند شادی بیاورد؟ 🔹اگر دقیق شویم در می یابیم شادی مردم از مرگ یک انسان نیست شادی آنها از مرگ یک عقیده و یک تفکر رادیکال است که خود را در قالب شادی از مرگ یک نماد آن تفکر به نمایش می‌گذارد. و این برای آینده آن عقیده بسیار خطرناک است. 🔸در آینده‌ای نه چندان دور با خارج شدن نسل‌های گذشته دهه ۴۰ به پایین از زندگی دیگر چیزی به نام مذهب ‌و اعتقاد در بین نسل‌های جوان کمتر خواهیم دید و شادی امروز مردم در مرگ یک روحانی اولین نشانه‌های مخالفت عمیق و قلبی مردم با ایدئولوژی سیاسی می‌باشد. مردم عامل فقر و بیچارگی و گرفتاری خود را در این ایدئولوژی می‌بینند و با مرگ هر نفر خصوصاً از مسولان شادی خود را بروز می‌دهند. به نظر می‌رسد سیاست آسیب فراوانی به دین و مذهب در کشورمان وارد ساخته ‌هر کدام از ما متوجه فاصله گرفتن از اعتقادات مذهبی در بین آحاد مردم شده‌ایم. 🔻تنها راه نجات دین و مذهب از آسیب بیشتر خروج روحانیت معزز از پست‌های حکومتی ‌سیاسی و پرداختن به مسایل اعتقادی جامعه هست که البته دیر شده و نسل‌های ۵۰ تا۹۰ اکثراً بدون مذهب و اعتقاد دینی هستند. پنهان نمودن صورت مسله نمی‌تواند از آسیب بکاهد. در تلویزیون ما تنها جامعه‌ی دین دار و متدین نشان داده می‌شود ولی در زیر پوست شهر همه ما می‌دانیم دیگر چیزی به نام دین در بین اکثریت مردم کمتر موضوعیت دارد. ما نتوانستیم طی ۴۳سال بر اعتقادات بیافزاییم یا حداقل حفظ کنیم. با تمام بودجه‌های چندین هزار میلیاردی ده‌ها نهاد دینی ‌حوزه‌های علمیه عملاً خروجی آنها صفر و حتی منفی بوده است. باید چاره‌ای اندیشید و دوباره در تربیت صحیح اسلامی مردم گام برداریم. دین اسلام هرگز این نیست که ما داریم ‌تبلیغ می‌کنیم. ما ظاهرسازی و تبلیغ را بر تربیت نسل ترجیح داده‌ایم. ▪️اگر در خانواده‌ی ‌اقوام خود بنگریم، متوجه می‌شویم به جز چند پیرزن و ‌پیرمرد که آنها هم تربیت شده‌ی سالیان بسیار دورند دیگر اغلب پرورش یافتگان جمهوری اسلامی حتی نماز نمی‌خوانند که هیج تمام مظاهر دین را تمسخر می‌کنند. حال هرچه مسولان در تلویزیون اصرار بر دین‌داری جوانان نمایند. آینده نشان می‌دهد ایران تبدیل به بی‌دین‌ترین و سکولارترین کشور مسلمان خواهد شد. نشانه‌های این تغییر بنیادی در رفتارها و دهن کجی‌های جوانان ‌و مردم به آنچه مسولان می‌گویند ‌و می‌خواهند مشخص است.استقبال مردم از نوروز و جشن ‌سرور بی‌نظیر مردم از آثار این تغییر بنیادی در عقاید مردم است. خداوند همه‌ی علمای دین را که سالانه ملیاردهها تومان بودجه برای حفظ اسلام می‌گیرند را نخواهد بخشید. ‌ما هم نخواهیم بخشید. اگر همین بودجه‌ها را صرف زدودن فقر می‌کردند بیشتر ارزشمند بود تا آنچه تا کنون دیده‌ایم. ما مسلمانیم و اگر می‌گذاشتند خودمان عقایدمان را حفظ می‌کردیم. اما متاسفانه چنین نشد. ما فاصله داریم از اسلام آن هم بسیار زیاد. 🔹برخی طلبه ها به من می گویند ما نمی توانیم بالباس روحانیت بیرون برویم از بس مورد ناسزا وسخنان ناروا قرار می گیریم. یک روز یکی از طلبه ها به من گفت فرزندی دارم چهار ساله دستش را گرفتم تا برای خرید به بازار برویم هنگام خروج از منزل به من گفت اگر بالباس بیایی من با تو بیرون نمی ایم، انجا تمام وجودم راسراپا شرمساری گرفت. به یاد سخن مرحوم ایت اله طالقانی افتادم که می گفت روحانیت اگر وارد حکومت شود نه تنها خود که دین رانیز از بین خواهد برد. به منزل باز گشتم لباسم را در آوردم و درعالم تنهایی گریستم. همسرم متوجه حال خرابم شد، پرسید چرا منقلبی؟ گفتم چرا نباشم. امروز بیست سال تحصیل مرا در حوزه فرزند خرد سالم به چالش کشید. ماباختیم خیلی بد باختیم. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار 👇👇 @Taammolate_talabegi