تأملات طلبگی
✍️تاملی بر عبارت لولا فاطمه لماخلقتکما 🔹غُلُوّ فراتر بردن اعتقادی از حد و اندازه خود ویکی از مهمتر
💠یکی از اعضای محترم کانال در جواب به این پست کتاب آیت الله گرامی به نام درباره حدیث لولا فاطمه را توصیه کردند . به نظر می رسد این برادر عزیز این کتاب را نخوانده اند و الا اگر تورقی می کردند متوجه می شدند که از این کتاب 200 صفحه ای فقط حدود سه صفحه ( از صفحه 91 به بعد ) در مورد بخش لولا فاطمه مطلبی آمده و عمده کتاب به بخش اول و مطالب حاشیه ای اختصاص یافته است .
🔹آقای گرامی اصلا وارد بحث سندی این حدیث نشده اند . در مورد محتوا لب کلام ایشان اینست که هدف از خلقت حضرت فاطمه است !!! که این مطلب هم با آیه دوم سوره ملک و هم با این عقیده که پیامبر افضل مخلوقات است در تعارض است .
🔸در ثانی در صفحه 92 فرموده اند که : اگر بخواهیم کامل ترین الگو و نمونه آنچه که اسلام می خواهد را نشان بدهیم جز فاطمه زهرا علیها السلام را سراغ نداریم .
این که به صورت قاطع و انحصاری بگوییم کامل ترین الگو حضرت زهرا باشد با آیه اسوه بودن پیامبر در تعارض است ( احزاب آیه 21 ) . هم چنین با افضل بودن پیامبر بر تمام مخلوقات هم در تعارض است
تأملات طلبگی
✍ این روایت را به دو گونه صحیح میتوان ترجمه کرد: 🔹معنای اول : دو مقدمه دارد اولاً لفظ یری با مراج
💠با تشکر از مشارکت برادر بزرگوار در بحث
🔹صحیح فرموده اید که یری مشترک لفظی بین افعال قلوب و به معنای دیدن است ولی بحث اینست که در حدیث به کدامین معناست ؟
با توجه به استعمال یسمع در حدیث احتمال زیاد یری به معنای دیدن هست . در ثانی یری به معنای علم دو مفعولی است و از افعال قلوب . در این حدیث فقط یک مفعول ذکر شده که قرینه دومی هست بر اینکه یری به معنای دیدن
در الم تعلم بان الله یری نیز اینطور نیست که قطعا یری به معنای علم باشد .بلکه مردد بین دو معناست یا دیدن یا دانستن . البته آیه قرآن به صورت الم یعلم بان الله یری هست
🔸از کجای حدیث متوجه کراهت این عمل شدید ؟ آیا لاباس دلالت بر کراهت دارد یا دلالت بر صرف جواز دارد ؟
♦️روایاتی که نشانگر اهتمام شارع به این مسئله تربیتی دارد در مورد همسر حره است نه کنیز وامه ( دقت فرمایید )
🔻قدر متیقن در حدیث سایر کنیزان همان مولاست نه فردی دیگر غیر از کنیزان . اگر به سوال آخر پست نگاهی دوباره بندازید سوال شده که اگر کنیزان ببینند نه اینکه دیگران غیر کنیز مشاهده کنند
ادمین کانال
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نظر آیت الله بهجت در مورد تشکیل حکومت اسلامی ( از زبان آیت الله گرامی )
🔸آیت الله بهجت معتقد به عدم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت بودند !!!
🔻از دقیقه 6 و 15 ثانیه به بعد گوش دهید
#تأمل
#جمهوری_اسلامی
#حکومت_اسلامی
#آیت_الله_بهجت
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
چهبسا لذتی زودگذر که اندوهی طولانی به دنبال دارد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_فضای_مجازی
❓پرسش
اگر واي فايي ازاد باشد و رمزنداشته باشد,استفاده از آن حرام است؟
📝پاسخ
استفاده از آن بدون رضایت مالکش حرام است و ضمان شرعی دارد، درصورت استفاده باید از صاحبش رضایت بگیرید و یا خسارت را به او برگردانید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شیخ حسن میلانی هستند . می فرمایند : خداوند عمدا در قرآن طوری صحبت کرده است که مخاطب را به اشتباه بیندازد !!!
🔸 تقریبا معادل اینست که بگوییم قرآن کتاب ضلالت است نه هدایت
🔹 برای اینکه مردم را به سمت اهل بیت سوق دهند زیرآب قرآن را می زنند
❓ شما چه نظری دارید ؟
#تأمل
#قرآن
#نبوت
#اعجاز_قرآن
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#حسن_میلانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️هرج و مرجِ الهی
.
🔹فقه، یعنی قانون زندگیِ دینی؛ یعنی قوانین الزامی و غیرالزامی که از طرف خداوند متعال، برای زندگی انسان وضع گردیده است.
این قانون در ابتداء خود، یعنی صدر اسلام، جدای از هدایت و بالندگی جامعه اسلامی، موجب یکپارچگی مردم و جامعه نیز بود؛ و تنها کسانی که از احکام دینی یا همان قانون فقه، تبعیت نمیکردند؛ همرنگ مردم و جامعه نبودند. این وضعیتِ «یکپارچگی» به این دلیل بود که «قانون واحدی» در میان مردم و جامعه وجود داشت؛ یک فقه، برای همه مردم.
.
🔸امّا اکنون، «فقه اسلامی» آن ویژگی بسیار مهم را ندارد. فقه از زمانی که دچار تفرقه آراء فقها شد؛ خاصیت اصلی خود را از دست داده است.
اختلافنظر فقها (به هر دلیل که باشد)، خاصیت اصلی فقه، که قرار است قانون زندگی فردی و اجتماعی مردم باشد را، نابود نموده است.
.
♦️اگر فقه، قانون زندگی فردی و اجتماعی است، قانون نمیتواند «متعدد و متضاد» باشد. تنوع قانون و تضاد در آن، دیگر قانون نیست؛ بلکه «بیقانونی» و «هرج و مرج» است. به عبارت ساده، اگر در جامعهای گفته شود: هر کسی هر کاری انجام دهد، صحیح و قابل قبول است؛ این جامعه، هیچگاه روی آرامش واقعی و سعادت الهی را نخواهد دید؛ چون همیشه رفتار و خواستههای مختلفی در جامعه وجود دارد که در تضاد با هم هستند؛ این تضادها، تنشهایی را در جامعه و مخصوصاً میان تعاملات اجتماعی و بین فردی، ایجاد خواهد کرد؛ که عرصه زندگی سالم و درست را بر مردم، تنگ خواهد نمود.
.
🔻اکنون، تعدد فتاوای فقها در مسائل گوناگونِ فردی و اجتماعی، تشنج و بلبشوی فکری و رفتاری میان افراد و جامعه، ایجاد کرده است؛ به طوری که ذهن و انرژی بسیاری از دینداران را درگیر مناقشاتِ زبانی و عملیِ بیثمر نموده است.
فقیهی میگوید: قمه بزنید؛ دیگری میگوید: نزنید.
فقهیی میگوید: رعایت حق معنوی واجب است؛ دیگری میگوید: راحت باش و بدزد.
فقیهی میگوید نجس است؛ دیگری میگوید: پاکِ پاکِ است.
فقیهی میگوید مقررات را رعایت کن؛ دیگری میگوید مهم نیست.
فقیهی میگوید برو؛ دیگری میگوید: نرو.
فقیهی میگوید بخور؛ دیگری میگوید: نخور.
فقیهی میگوید: حرام است؛ دیگری میگوید حلال است.
و ...
❓ سوال
🔻1-این فقه، که در غالب مسائل خود، دچار اختلاف فتوا شده است؛ آیا دیگر میتواند قانون زندگی برای جامعه باشد؟
🔻2-آیا یک جامعه و یک مردم، میتواند دهها مدل قانون داشته باشد؟
🔻3-آیا این فقه، خواسته پیامبر(ص) بوده است؟
.
💠نکته
در دوران کنونی، طوری شده است که هر کسی، تقریباً هر رفتار و گفتاری را انجام دهد، بالاخره مطابق با فتوای یک فقیه زنده یا مرده، خواهد بود؛ و این یعنی ...
#تأمل
#فقه_سنتی
👇👇
@Taammolate_talabegi