eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: رهایی و نجات در اخلاص است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍با این چند ثانیه به آینده امیدوار شوید! 🔹شما جوانان عزیز خواهید گفت که این کارها انجام گرفت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(2) ♦️دومین سند مورد استناد اشعار منسوب به سیف بن عمیره است.وجه استدلال به اشعار سیف بن عمیره اینگونه است که : سیف بن عمیره از اصحاب امام صادق بوده و در محضر ایشان قصیده ای را در رثاء امام حسین سروده است. ابتدای قصیده چنین است: جل المصائب بمن اصبنا فاعذری/ یا هذه و عن الملام فاقصری . در دو بیت از این قصیده اسم رقیه آمده است و حتما این رقیه همان کودک سه ساله خرابه شام مدفون دمشق است!!! ♦️سطح استدلال را که مشاهده فرمودید اما حال نقد آن برای این اشعار دو منبع ذکر شده است :1-اعیان الشیعه 2- منتخب طریحی در اعیان الشیعه هیچ گونه سندی برای این قصیده ارجاع نشده وتنها آمده است: سیف بن عمیره ...له قصیده فی رثاء الحسین (http://lib.eshia.ir/71735/7/326) ♦️طریحی نیز در المنتخب خود این قصیده بلند ، زیبا و سوزناک را بدون ذکر سند آورده است.در آخر این قصیده آمده است:و عبیدکم سیف فتی ابن عمیره/عبد لعبد عبید حیدر قنبر.قبل از طریحی کسی را نمی شناسیم که این شعر را نقل کرده و به سیف نسبت داده یا به شاعر بودن او اشاره کرده باشد.جدا از ضعف و بی اعتباری متفردات طریحی( که کمر همت را برای تحریف محکم بسته است و تنه به تنه کتاب پراز دروغ ملاحسین کاشفی می زند) صحت انتساب این اشعار به سیف بن عمیره معلوم نیست.همچنین باید احتمال تعدد و تشابه اسمی را بررسی کرد. ♦️در دو بیت از قصیده به نام رقیه اشاره شده است : و رقیة رقّ الحسود لضعفها و غدا" لیعذرها الذی لم یعذر ولام کثوم یجد جدیدها لثمُ عقیب دموعها لم یکرر لم انسها و سکینه و رقیة یبکینه بتحسر و تزفر چنانچه می بینید نام رقیه مبهم است و باوجود احتمالات مختلف تطبیق آن بر کودکی که در شام از دنیا رفته بی دلیل است.برخی نیز احتمال داده اند که این شعردر قرن دهم توسط شیخ سیف بن عمیره گفته شده است. ♦️در هر صورت اشعار سیف بن عمیره به ادله ای که گفته شد نمی تواند مثبت وجود تاریخی حضرت رقیه باشد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: سبکسری، شر به بار می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲) 💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۱) 🔹حسين حاج فرج دباغ معروف به عبدالکریم سروش در ۲۵ آذرماه ۱۳۴۲ شمسی در خانواده مذهبی در اطراف میدان خراسان تهران، محله آبایی و اجدادی اش چشم به جهان گشود. پدرش، با تحصیلات اندک به شغل عطاری اشتغال داشت و در کنار کسب و کار با علاقه فراوان به شعر و ادب می پرداخت. 🔸وی تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه علوی تهران سپری کرد. این مدرسه بر سایر مدارس، امتیاز ویژه ای داشت، زیرا هدف از تأسيس آن، تربیت دانش آموزانی بود که دیندارانه به تحصیل علم بپردازند به همین دلیل، بیشتر دانش آموزان این مدرسه را فرزندان مستعد و خانواده دار و مذهبی تشکیل می داد. مدیر مدرسه علوی، می خواست با مدیریت آن مدرسه، خواسته های خود را مبنی بر سازگاری علم و دین تحقق بخشد و نیروهای متدین غیر روحانی را تربیت کند. او البته تا حدودی هم موفق شد و شخصیت های متدین و فرهیخته ای مانند دکتر حداد عادل، دکتر کمال خرازی و دکتر ولایتی در این مدرسه رشد و تربیت دینی یافتند. برنامه مدرسه علوی، فراتر از دروس رسمی آموزش و پرورش بود. 🔻سروش در دبیرستان علوی، رشته ریاضی و در دانشکده داروسازی دکترا را فراگرفت و سپس بنا به نقلی با کمک مالی مرحوم مطهری در اسفند ماه ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و رشته شیمی آنالیتیک (تحلیلی) را آموخت، اما به تاریخ و فلسفه علم علاقه بیشتر داشت و در همان جا به آموختن این حوزه معرفتی پرداخت. وی در کنار دروس رسمی به مطالعه آثار دیگری پرداخت و خود را در غربت به آنها مأنوس می ساخت. به گفته خودش، چهار کتاب سرنوشت ساز اسفار اربعه ملاصدرا، المحجة البيضاء فیض کاشانی، دیوان خواجه شمس الدین حافظ و مثنوی معنوی جلال الدین بلخی را در سفر به انگلستان به همراه خود برد. این دانش آموخته مدرسه علوی در کنار دروس رسمی به آموختن پاره ای از دروس طلبگی نیز اشتغال ورزید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: زیانکار کسی است که عمرش را لحظه به لحظه برباد می دهد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله جوادی آملی ♦️عید واقعی 🔹عمر هر کسی به فهم اوست 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(3) ♦️سومین سند مورد استناد ،عبارتی از لهوف سید بن طاووس است : یا اختاه یا ام کلثوم و انت یا زینب و انت یا رقیه و انت یا فاطمه و انت یا رباب ... ♦️این استناد به چند دلیل مخدوش است : 1-همانطور که قبلا هم گفته شد با وجود احتمالات مختلف دلیلی بر انطباق نام رقیه در این گونه نقل ها بر کودکی که در شام شهید شده است نداریم بلکه اصلا دلیلی نداریم که نام آن کودک رقیه بوده باشد. ♦️2-با مراجعه به نسخ مختلف کتاب لهوف و مصادری که از آن نقل کرده مشخص می شود که در بسیاری از این نسخ عبارت و انت یا رقیه وجود ندارد لذا اساسا وجود چنین عبارتی در لهوف ثابت نیست برای نمونه رجوع کنید به : -اللهوف نشر جهان ص 82 -عوالم العلوم(بخش مستدرکات موحد ابطحی ) ج 11 ص 1014 -حیاه الامام الحسین،مدرسه ایروانی، ج 3 ص 173 -لواعج الاشجان،دارالامیر،بیروت، ص 79 -مقتل مقرم،موسسه الخرسان، ص 225 البته اگر به صورت صد در صدی اثبات شود که این عبارت در نسخه اصلی لهوف هم وجود داشته باز هم دلیلی بر تطبیق آن با دختر چهار ساله ای که در شام شهید شده است وجود ندارد چرا که : 1-در منابع نستبا قدیم تر که داستان شهادت کودکی در شام ذکر شده نام آن کودک نیامده است پس به استناد کدام دلیل معتبر نام او را رقیه دانسته اند تا هر جا نام رقیه در مقاتل ‍پیدا شد بر او تطبیق دهند؟ 2-بر فرض که دلیل معتبری بر این تسمیه وجود داشت دلیل این تطبیق چیست؟ مثلا به چه دلیل این موارد بر رقیه بنت علی (ع) تطبیق نمی شود ؟ ♦️3-عبارت لهوف با دختر چهارساله مورد نظر مطابقت ندارد : قَالَ الرَّاوِي: فَسَمِعَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ فَاطِمَةَ ع ذَلِكَ فَقَالَتْ يَا أَخِي هَذَا كَلَامُ مَنْ أَيْقَنَ بِالْقَتْلِ فَقَالَ ع نَعَمْ يَا أُخْتَاهْ فَقَالَتْ زَيْنَبُ وَا ثُكْلَاهْ يَنْعَى الْحُسَيْنُ ع إِلَيَّ نَفْسَهُ قَالَ: وَ بَكَى النِّسْوَةُ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ وَ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ جَعَلَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ تُنَادِي وَا مُحَمَّدَاهْ وَا عَلِيَّاهْ وَا أُمَّاهْ وَا أَخَاهْ وَا حُسَيْنَاهْ وَا ضَيْعَتَنَا بَعْدَكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَالَ فَعَزَّاهَا الْحُسَيْنُ ع وَ قَالَ لَهَا يَا أُخْتَاهْ تَعَزَّيْ بِعَزَاءِ اللَّهِ فَإِنَّ سُكَّانَ السَّمَاوَاتِ يَفْنُونَ وَ أَهْلَ الْأَرْضِ كُلَّهُمْ يَمُوتُونَ وَ جَمِيعَ الْبَرِّيَّةِ يَهْلِكُونَ ثُمَّ قَالَ يَا أُخْتَاهْ يَا أُمَّ كُلْثُومٍ وَ أَنْتِ يَا زَيْنَبُ وَ أَنْتِ يَا فَاطِمَةُ وَ أَنْتِ يَا رَبَابُ انْظُرْنَ إِذَا أَنَا قُتِلْتُ فَلَا تَشْقُقْنَ عَلَيَّ جَيْباً وَ لَا تَخْمِشْنَ عَلَيَّ وَجْهاً وَ لَا تَقُلْنَ هُجْراً. خصوصا آنکه بنابر آنچه در کامل بهائی، روضه الشهداءو منتخب طریحی آمده است زنان اهل بیت شهادت امام حسین را از خردسالان و از جمله همان دختر چهار ساله مخفی می کردند پس چگونه می توان او را مخاطب این عبارات دانست؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام : بدانید آنکه از سخن نادرست درباره خود، بی تاب می شود،خردمند نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️قسمتی از اغلاط فاحش کتاب مشهور به مقتل ابی مخنف ♦️استاد یوسفی غروی در مقدمه وقعه الطف ص 24 پاره
✍️گوشه ای از نظرات علمای شیعه در مورد مقتل منسوب به ابی مخنف ♦️1-شیخ محمد تقی شوشتری : قلت:إن استند إلى الكتاب المعروف ب‌«مقتل أبي مخنف»فلا عبرة به (قاموس الرجال ج 2 ص 192) ♦️2-محدث نوری: ابومخنف لوط بن یحیی از بزرگان محدثین و معتمد ارباب سیر و تواریخ است و مقتل او در نهایت اعتبار.... و لکن افسوس که اصل مقتل بی‌عیب او در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت می‌دهند، مشتمل است بر بعضی مطالب مُنکَرۀ مخالفِ اصول مذهب و البته آن را اَعادی و جُهّال به جهت پاره‌ای از اغراض فاسده، در آن کتاب داخل کردند و از این جهت از حداعتبار و اعتماد افتاده، بر منفردات آن هیچ وثوقی نیست (لولو و مرجان) ♦️3-شیخ عباس قمی : ... و اذا تامل الی هذا المقتل المنسوب الیه و الی ما نقله الطبری و غیره من المورخین منه و یقابلهاما یعلم ان هذا المقتل لیس له و لا لاحد من المورخین المعتمدین فعلی هذا انی لااعتمد علی ما تفرد بنقله.(نفس المهموم ج 1 ص 10) ♦️4-آقا بزرگ تهرانی: و نسبته إليه مشهورة لكن الظاهر أن فيه بعض الموضوعات و قد حققه شيخنا النوري في اللؤلؤ و المرجان (الذریعه ج 22 ص 27) ♦️5-سید محسن امین عاملی: ولما تأملت بعض هذا المقتل المطبوع المنسوب إلى أبي مخنف علمت أنه ليس لأبي مخنف وانه منه برئ، وانما ألفه رجل ونسبه إلى أبي مخنف.. وربما يكون فيه شئ من مقتل أبي مخنف، بأن يكون هذا الرجل عمد إلى مقتل أبي مخنف فمسخه وغيره وحرفه تحريفا قبيحا، فزاد عليه ونقص منه وغير وبدل. وأبو مخنف من رؤساء أهل الأخبار، وكل من ألف في التاريخ نقل عنه وأخذ منه، وأكثر ما في هذا المقتل لا يمكن صدوره من أبي مخنف (اعیان الشیعه ج 4 ص 614). 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠نقل خاطره مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی از ضریحی که برای بارگاه حضرت رقیه ساخته بودند ♦️چون برای آیت الله بروجردی ثابت نشده بود که قبر موجود در شام برای حضرت رقیه هست، مانع ورود ضریح به قم شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: با فرو گذاشتن کارهای بیهوده خردت کامل می گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹خاطره ای از حاج مهدی رسولی از یک مرد سوریه ای اینو می گم تا قدر بدونید!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چرا گیرپاچ کردی کافر!!!!!!!! 😉 لقمه بزرگتر از دهن به این میگن 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۳) 💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۲) 🔹 مطلب دیگر درباره شخصیت علمی دکتر سروش، رویکرد پرسشگری او است؛ توضیح اینکه، اگر بتوانیم اندیشه ورزان را به دو دسته تقسیم کنیم نخست: اندیشه ورزان که با پرسش های تعجب زا و کنجکاوی به سوی اندیشه و تأمل می رفتند و دوم: اندیشه ورزانی که با پرسش های اضطراب آور، باعث تشویش درونی اهل تفكر می شدند؛ در آن صورت، دکتر سروش به اعتراف خودش، جزء دسته اول می باشد؛ یعنی اضطراب و تشویشی به خاطر نداشته و بیش تر کنجکاوی و عشق به دانستن و فهمیدن او را به طرف اندیشیدن می کشانده است. 🔸ولی با این وجود، او اعتراف می کند که ذهنش به شدت گرفتار مسأله جبر و اختیار بوده است تا آنجایی که وی گمان می کرده که همه انسان ها مجبورند و دلیل متقن و روشن برای اختیار وجود ندارد. خلاصه اینکه، قصه جبر و اختیار در کلاس یازدهم، قصه فوق العاده گریبان گیری برای او می شود. مسأله دیگری که در آن دوران ذهن دکتر سروش را درگیر کرده، اندیشه مرگ بود که به گونه ای او گلاویز شده بود که بالای جلد همه کتاب های دبیرستان نوشته بود: «مرگ» تا آنجا که می گوید: با من موجودی مرگ اندیش هستم. علاوه بر مسأله وجود، و مسأله جبر و اختیار و مسأله مرگ، مسأله دیگری به نام مساله شرور، ذهن سروش را در سال اول دانشگاه در گیر کرد و مشغولیت خیلی عمیقی در او به وجود آورد. 🔻تمام این دغدغه هانشان می دهد که دکتر سروش تا حدود زیادی جزو اندیشمندان دسته دوم به شمار می آید و بیش از آنکه کنجکاوی و عشق به دانستن، او را به اندیشیدن وادار کند، پرسش های اضطراب آور و تشویق درونی، او را به مسایلی مانند جبر و اختیار و مرگ و شرور وا داشت؛ علاوه بر اینکه اصولا این گونه پرسش ها از سنخ پرسش های اگزیستانسیالیستی و اوضاع حدی و مرزی است که انسان را از درون، گرفتار آشفتگی می کند و آشفتگی درونی، او را به پرسش و اندیشیدن وا می دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: در برابر سفیه بردباری کن تا یاوران تو علیه او زیاد شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یه میکس سمی از توبه بایدن!! اینو دیگه نباید از دست داد😂😂😂 👇👇 @Taammolate_talabegi