eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن مجتبی علیه السلام: هر کس خدا را بندگی کند خداوند همه چیز را بنده او گرداند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹احمد الطیب، شیخ و مفتی الازهر مصر ابتدای ماه نوامبر در سفری رسمی به عراق با آیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت دینی شیعیان در این کشور در نجف دیدار خواهد کرد. 📣 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، احمد الطیب، مفتی و شیخ الازهر، بزرگترین مؤسسه دینی مصر تا چند هفته دیگر سفر تاریخی خود به عراق را انجام خواهد داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فقط دو دقیقه از صدای انقلاب ما وسط آمریکاست. 🔹گزیده‌ی کوتاهی از سخنرانی لوییس فراخان، رهبر دینی و اجتماعی سیاهپوستان آمریکا؛ در کلیسایی در شیکاگو؛ پیرامون حضرت مهدی علیه‌السلام، و استقامت ایرانیان در فداکاری برای ایشان. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙تخصص گرایی/ استاد علیدوست 🔹در تخصص گرایی مشکل بسیاری از طلاب ما این است که ارتباطشان با تراث و کتب گذشته قطع است. برای ورود به تخصص، طلبه حداقل باید پنج سال درس خارج را بگذراند و اگر از این دوره هم صرف نظر کنیم، باید تا پایان کفایه را دقیق بخواند؛ چرا که کفایه برای طلبه به منزله شیر مادر است. 🔸یک طلبه باید حداقل هایی را سپری کند. از یک طلبه سال اول تا پنجم نمی توان پرسید که میخواهد فقیه شود یا فیلسوف یا نحوی، به نظر بنده، باید تا حدودی از سطح خارج را بگذراند و بعد از این دوره، وارد رشته تخصصی شود. همین جا عرض کنم که بنده، با مراکز تخصصی که طلبه را از مکاسب جذب می کنند، مخالفم؛ هر چند این مراکز برای خود استدلالاتی دارند و برخی از آنها نیز، گذراندن یک درس فقه و اصول را به طلاب توصیه می کنند؛ اما اکثر این طلاب، وقت کافی برای این امر ندارند. 🔻طلبه ای که بعد از خواندن لمعه، وارد رشته های مختلف کلام، تفسیر و فلسفه می شود، توانایی لازم را ندارد؛ زیرا او فقه و مخصوصا اصول را که مقدمات علوم دیگر حوزه هستند، به خوبی فرا نگرفته است لذا نکات و ظرایفی را که باید یک عالم و محقق بداند، درک نمی کنند و دلیل این مشکل، این است که از شرح لمعه وارد تخصص شده اند؛ بنابراین قدرت ارتباط با عبارت های سخت و کلنجار با آنها را ندارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسکری علیه السلام: او پسر من و جانشین من بعد از من است و او کسی است که مدتی طولانی غایب خواهد برد و آنگاه که زمین پر از جور و ستم شده باشد ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ درسنامه vs دست نامه در حوزه علمیه 📚در حوزه‌های علمیه ما از قدیم‌الایام تفاوت میان Text book و Hand book گذاشته نشده‌است. در واقع تقریباً تمام کتاب‌های ما در حوزه‌های علمیه به جای اینکه Text book باشند Hand book هستند. 🔹من گاهی از Text book به «درسنامه» نیز تعبیر می‌کنم و معتقدم در «درسنامه» چندین نکته باید رعایت شده‌باشد؛ نخست آنکه معلوم باشد مخاطبان این کتاب درسی شاگردان کدام کلاس‌اند، شما نمی‌توانید کتاب درسی سال آخر دبیرستان را به دانش آموزان سال دوم راهنمایی درس بدهید. کتاب درسی همیشه مخاطبان معین و مشخصی دارد. 🔻دوم اینکه در کتاب درسی هیچ مطلبی نباید پیش‌فرض گرفته شده‌باشد یعنی برای مثال اگر کتاب درسی فیزیک سال آخر دبیرستان مطلبی را پیش‌فرض می‌گیرد این مطلب باید در کتاب‌های سال‌های قبل آمده باشد؛ نمی‌شود نکته‌ای را مسلم بگیریم که دانش‌آموزان و دانشجویان ما حتماً به آن نکته اشراف داشته‌باشند در حالی که تا قبل از این و در سال‌های گذشته با آن مواجه نشده‌اند و به آنها تدریس نشده‌است؛ به تعبیری باید «اصل تدریج» در کتاب‌های درسی رعایت شده‌باشد. 🔻اما ویژگی دیگر «درسنامه» این است که باید در باب هر مسأله، موضوع و مشکل، همه آرا و نظرات طرح شود نه اینکه فقط رأی و نظر خود نویسنده کتاب درسی عنوان شود. مثلا من که نویسنده کتاب درسی هستم چون می‌خواهم به دانش آموزان‌ام فیزیک تدریس کنم نباید فیزیک را تنها از منظر خود ارائه کنم بلکه باید برای آرا و نظرات دیگران نیز جایگاهی قائل شوم و آرا و نظرات آنان را نیز بررسی کنم. 🔻ویژگی دیگر آن که در کتاب درسی همیشه باید روانشناسی آموزش و پرورش رعایت شود. چون می‌دانیم که مخاطبان ما الآن در چه سن و در چه مقطعی به لحاظ علم، فهم، قدرت تفکر و تجارب ذهنی قرار دارند پس باید این امر را در طرز ارائه مطلب مورد توجه قرار دهیم. 🔸 اما موضوع دیگر، درباره «دست‌نامه» یا Hand book است. «دست‌نامه» اصلاً کتاب درسی نیست بلکه به عنوان مثال منِ نویسنده در مقام عالم یک علم می‌آیم و آرا و نظرات خود را در باب موضوعی ارائه و دفاع می‌کنم و سپس آرا و ادله‌ای که به سود من است تأیید و در مقابل آرای مخالف نظر خود را رد می‌کنم. 🔻زمانی که «دست‌نامه» نوشته می‌شود فرض منِ نویسنده آن است که دارم برای همقطاران خود می‌نویسم نه برای شاگردان‌ام و فرض آن است که مخاطبان کتاب به‌اندازه منِ نویسنده می‌دانند و من در این اثر تنها نظر خود را ارائه می‌کنم. حال اگر ما آمدیم و صرفاً دست‌نامه را تدریس کردیم باید بگویم جز تضییع وقت و گرفتن نیرو از مخاطبان هیچ نکرده‌ایم. جریان این است که در حوزه‌های علمیه ما فرض بر این است که هرچیزی را که یک دانشمند یا فقیه نوشته باید عیناً کتاب درسی کنند با اینکه هیچ کدام از این آثار، کتاب درسی قلمداد نمی‌شوند. 🔻تصور کنید که طلاب چه نیرویی صرف می‌کنند تا این «دست‌نامه»‌ها را یاد بگیرند. من واقعاً از سر نیک خواهی می‌گویم؛ ساعت‌های بسیاری در حوزه‌های علمیه ما وقت گذاشته می‌شود و چقدر نیرو و استعدادهای مغزی و دماغی طلاب صرف این قضیه می‌شود در حالی که به این مهم کمتر توجه می‌شود که حتی اگر طرف ما مهمترین نویسنده یک حوزه معرفتی باشد به این معنا نیست که باید کتاب‌اش را تدریس کنیم بلکه ما باید کتاب درسی بنویسیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همّی ❤️بأبی انت و امّی 📲کلیپ کامل شعر از استاد شهریار: https://www.aparat.com/v/B6Ax7/ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: هان! پیش از آن که به حساب شما رسیدگی شود، خود به حسابتان رسیدگی کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر عموم مسلمین مبارکباد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی در باب چیستی نیهیلیسم؟! 🔹نیچه در کتاب اراده معطوف به قدرت پیش بینی کرده بود که ظهور نیهیلیسم تاریخ دویست ساله ی آینده ی غرب را شکل می دهد. این پیش بینی متحقق شد با این تفاوت که نیهیلیسم نه فقط عالم غرب، بلکه تمام جهان را در بر گرفت. 🔸نیهیلیسم شرایطی را فراهم ساخته است که در بستر آن کلیه ی ارزش های والای تفکر، یعنی معرفت، حقیقت و فضیلت فاقد اعتبار گشته اند. مرادم از نیهیلیسم انکار وجود حقیقتی استعلایی است که به منزله ی بنیاد جهان، وحدت بخش کثرات و کانون معنابخش جهان، انسان و زندگی و تعیین کننده ی محتوا و مضمون معرفت و درستی یا نادرستی شناخت و کنش آدمی است. مرگ خدا و مرگ حقیقت معنایی جز سیطره ی نیهیلیسم ندارد. 🔻زندگی در جهان نیچه ای با انکار امر فرامحسوس، با فقدان مفهوم غایت روبرو می شود و همین امر وی را به نیهیلیسم کامل سوق می دهد. در یک چنین عالمی، جهان، معرفت، حقیقت، اخلاق، ارزش ها و نیز خود انسان هیچ یک از وصفی قدسی و متعالی برخوردار نیستند. نیهیلیسم در روزگار ما، مهم ترین عنصر قوام بخش دوران کنونی و تعیین کننده ی عالم و نحوه ی زیست ما در همه ی عرصه ها است. نیهیلیسم در وجود ما نیز خانه کرده است. کسی که در دوران ما نیهیلیسم را در وجود خویش تجربه نکرده است، هنوز به ساحت تفکری جدی و عمیق راه نیافته است. نیهیلیسم به ظهور انسانی منتهی شده است که نیچه از آن به "آخرین انسان" تعبیر می کند. 📚ما و جهان نیچه ای_صفحه183 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس فقه رو جدی بگیرید. 🔎 برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است، درس رو باید خوب خوند. 📚طلبه روشنفکر امروزی حق نداره بگه که آقا ول کن این حرف ها رو درس ها رو، نه باید درس خوند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: برترین ادب آن است که انسان در حد خود بایستد و از اندازه خویش فراتر نرود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علوم اجتماعی مدرن ❓بررسی موضوع علوم اجتماعی مدرن چه اهمیت و ضرورتی دارد؟ ❓آیا این بحث صرفا نظری است و تنها کسانی که دغدغه علمی دارند به آن می پردازند؟ ❓آیا در صورت فقدان دغدغه علمی و تنها داشتن دغدغه ی تاریخی و فرهنگی، ناگزیر از ورود به این بحث هستیم؟ ♻️به بیان دیگر؛ آیا پرداختن به این موضوع تنها یک دغدغه علمی و نظری است؟ یا یک مسؤولیت انسانی، اجتماعی، و حتی تاریخی است؟ ❓آیا ما با موضوع بحث (علوم اجتماعی مدرن) کار داریم یا او با ما کار دارد؟ ⁉️آیا اگر ما به آن نپردازیم او به ما نمی پردازد، یا این که چه بخواهیم و چه نخواهیم او به ما می پردازد؟ ❗️نکته: موضوع علوم اجتماعی مدرن یک مسئله جدی اجتماعی و تاریخی امروز ماست. مسئله ای است که با شخصیت و هویت، خانواده و زندگی روزانه، فرهنگ و جامعه، تاریخ و تمدن، مبداء و معاد و حشر و نشر ما ربط دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هر کس به آنچه مهم نیست بپردازد کار مهمتر را از دست بدهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ قلم فقه، زبان فقیه 📑 علم رسمی روزگار سنت و بنیاد روش شناختی و حتی سبک شناختی آن فقه است. فقه به ویژه در حوزه ها چنان سیطره داشته که حتی تدریس فلسفه و عرفان و علوم عقلیه و ذوقیه را همواره در انزوا انداخت، چه رسد به ادبیات و شعر که اساسا جزو هوس های نکوهیده آدمی به شمار می آمد. فتاوی فقیهان در باب شعر از این جهت قابل تأمل است. 📚میان شعر و فقاهت همیشه نسبتی معکوس برقرار بوده است. سید مرتضی، فقیه نامبردار شیعی در دوران جوانی خود کتاب الشهاب في الشيب و الشباب را می سراید ولی به روزگار جاه و جلال خود در فقاهت، به کلی از شعر دامن در می کشد. در روزگار قدیم، در حوزه ها برای خواندن شعر یا پرداختن به دانش های غیر رسمی به خارج از شهر می رفته اند و بیشتر این کار را در شب انجام میداده اند. 📖سیطره ی زبان و بیان فقهی چنان است که هر گونه ادبیات عامیانه نیز در آن نفی می شود. مثلا اگر در کار بسیاری از شاعران و ادیبان و حتی عارفان بازتابی از فرهنگ روزمره و شفاهی مردم را می توان یافت، در آثار فقیهان به ندرت چنین امری دیده می شود. 📝 وظیفه ی اصلی فقیه، فتوا دادن است؛ فهمیدن دستور خداوند و ابلاغ کردن آن به بندگانش. زبان فقه، برنده، قاطع و تک معنایی است و تاب پیچیدگی ها، تشویش و ابهام را ندارد؛ زبانی آمرانه، تحکم آمیز و یک سویه است؛ زبان خداست نه زبان انسان؛ معطوف به عمل است و نه به معرفت؛ زبان یقین است و نه تردید؛ زبان بریدن از دنیاست و نه جاری بودن و زیستن در آن؛ زبان تنزه و تقواست و نه زبان تمتّع و تنعّم و بهره مندی از جهان. 🎙زبان شفاهی علما هم پیچیده، مغلق و دور از سطح محاورات عادی مردم و حتی اشراف جامعه است. البته خودشان هم از این تمایز با دیگران استقبال می کنند و می خواهند فاصله ی برتری جویانه خود را با دیگر طبقات اجتماعی، از راه زبان نیز، ایجاد کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: دل حرم خداست، پس غیر خدا را در حرم الهی جای مده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍در حاشیه‌ی حملات سایت رجانیوز به جریان سنت‌گرای حوزه 🔹در چند روز اخیر، سایت رجانیوز، که متعلق به حلقه‌ی پرنفوذ نزديکان و منسوبان رئیس‌جمهور است، حملات شدیدی علیه مرجعیت سنتی و جریان سنت‌گرای حوزه داشته است. بهانه‌ی این حملات، سخنان آقای صافی گلپایگانی در انتقاد از وضعیت معیشتی مردم و سیاست خارجی نظام بود: https://fa.shafaqna.com/news/1247894/ مواضعی که واکنش تند سایت مذکور را به‌دنبال داشت: http://rajanews.com/node/351900 و http://rajanews.com/node/351972 🔸این حملات از سوی بدنه‌ی حامیان جریان سنتی بی‌پاسخ نماند و ازجمله واکنش آقای علوی بروجردی (دیگر چهر‌ه‌ی شاخص جریان مذکور و از اساتیدِ در مظان مرجعیتِ حوزه‌) را در پی داشت. https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1529395 اما این واکنش‌ها نیز از جانب سایت مذکور بی‌پاسخ نماند: http://rajanews.com/node/352113 🔻دراین‌باره دو نکته جالب توجه است: اول: تقابل دو جریان تشیع سیاسی دولت‌گرا و تشیع سنت‌گرا امر جدیدی نیست و در چند دهه‌ی گذشته، همیشه در پشت ظاهرسازی‌ها و نمایش‌های رسمی وجود داشته است. یادداشت‌های رجانیوز و متن سخنان آقایان صافی و علوی بروجردی نمونه‌های مناسب و گویایی برای تحلیل گفتمان و شناخت این دو جریان مهم و دارای بدنه‌ی اجتماعی در تشیع ایرانی امروز است. دوم: حملات رجانیوز درحالی است که سیدابراهیم رییسی جایگاه چندان مطلوبی در بین بدنه‌ی سنتی حوزه ندارد. این مواضع از جانب نزدیکان وی‌، آن‌هم در آغاز راه ریاست‌جمهوری و...، موقعیت وی در قم را متزلزل‌تر خواهد کرد و دور از عقل سیاسی است. این تصور که صرفاً اتکای رییسی به تهران و مشهد او را از حمایت قم مستغنی می‌سازد، تصور اشتباهی است. او مانند همه‌ی رؤسای جمهور پیشین، نیازمند ترمیم روابط با قم آن‌هم پس از درگذشت بزرگترین حامی‌اش مصباح یزدی است. استمرار این تقابل‌ها با بدنه‌ی سنت‌گرای حوزه، بیش از هرکس به زیان خود او و دولتش است. ✍️ محسن‌حسام مظاهری 👇👇 @Taammolate_talabegi