eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 گشت ارشاد و نزاع افلاطون و هیوم 💢 ❇️ چند روز پیش مطالعه کتاب "ذهن درستکار" نوشته جاناتان هایت (روان‌شناس معروف امریکایی) را به اتمام رساندم. یکی از ایده‌های مطرح در این کتاب در باب اختلاف دو دیدگاه مهم در باب عقل و احساس است. افلاطون معتقد بود که عقل باید حاکم بر تمام ساحات وجودی انسان باشد و عواطف و احساسات پیرو عقل باشند؛ اما دیوید هیوم معتقد بود چنین چیزی اصلاً شدنی نیست و بلکه این عقل است که برده احساسات است. 🔸از دیدگاه هیوم، انسان‌ها بر اساس عوامل مختلف، ابتدا نسبت به چیزی دارای شهود و احساس خوشایند و یا نفرت و انزجار می‌شوند، سپس برای آن حس خود، دلیل‌تراشی و استدلال‌آوری می‌کنند، لذا عقل برده احساسات است و چندان کاری به حق و باطل ندارد، او فقط می‌خواهد احساسات صاحب خود را موجه و عقلانی نشان دهد و معمولاً هم شواهدی برای آن پیدا می‌کند. به تعبیر دیگر دیدگاه هیوم بسیار نزدیک به همان جمله معروف است که می‌گوید: انسان‌ها آن‌گونه که فکر می‌کنند زندگی نمی‌کنند بلکه آن‌گونه که زندگی می‌کنند فکر می‌کنند. 🔸جاناتان هایت با شواهد تجربی و آزمایش‌های تجربی و روان‌شناسانه متعدد نشان می‌دهد که در این منازعه حق با هیوم است؛‌ البته نه به صورت صد درصد، و این که عقل هیچ استقلالی نداشته باشد، اما در اکثر موارد عقل تابع و برده احساسات است. ما اول نسبت به چیزی حس خوب یا بد پیدا می‌کنیم و بعد عقلمان نسبت به آن وارد عمل می‌شود و آن حس و شهود درونی ما را با استدلال توجیه می‌کند. ✅ حال از این مطلب چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود؟ اگر می‌خواهید کار فرهنگی کنید اگر می‌خواهید ذهن مردم را تغییر دهید، بیش از آنکه به فکر دلیل و استدلال برای اقناع دیگران باشید، باید به دنبال ایجاد حس خوب و شوق و علاقه نسبت به آن امر در مردم باشید، اگر شوق و علاقه را ایجاد کردید، مردم خود، به‌طور خودکار، دلیل و منطقی برای پیروی از آن کار پیدا می‌کنند. اما اگر با اقدامات نسنجیده، کاری کردید که مردم حس منفی نسبت به چیزی پیدا کردند، هزار استدلال عقلانی هم برای مردم بیاورید، آن را نمی‌پذیرند و اقناع نمی‌شوند، بلکه به‌طور خود کار دلایلی بر رد آن ایده یا عمل خواهند تراشید. ✍️ حسین سعادت، دانش آموخته حوزه علمیه قم 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️آیت الله وحید خراسانی می فرمایند : حرف هر کسی غیر از معصوم، آلوده و مصداق حرف مفت است. 🔹 پرسش اول: همین فرمایشات ایشان[و باقی فرمایشات مکتوب و شفاهی این بزرگوار] مصداق حرف معصوم است یا حرف غیرمعصوم؟ هزاران صفحه کتاب که در علم اصول فقه و فلسفه و رجال و درایه و لغت و ادبیات و... نوشته شده است همه باطل است؟ محض نمونه، آیا مباحث اصول فقه که مراجع تقلید بر آن اساس، وظایف مکلفین را مشخص میکنند باطل و مصداق «حرف مفت» است؟ 🔹پرسش دوم: ما اکنون به معصوم دسترسی نداریم. هر چه هست روایاتی است «منسوب» به آنان که روشن نیست چه میزان از آن واقعاً فرمایشات معصوم است. اگر هم صدورش ثابت شود روشن نیست آیا همه مطالب امام نقل شده یا نه. اگر همه اش نقل شده باشد معلوم نیست معارضی هم داشته و به ما رسیده یا نه. از همه اینها هم بگذریم معلوم نیست مقصود امام را درست فهمیده باشیم یا نه و ده ها پرسش دیگر که با کمی تفکر مشخص می شود به این راحتی نمی شود از «تمسک به معصوم» سخن گفت گویا اکنون در محضر ائمه هستیم! 🔹پرسش سوم: تمسک به ثقلین یعنی «مراجعه مستقیم» مکلف به قرآن و روایات؟ اگر مراد ایشان این باشد پس دیگر بساط مرجعیت و حوزه ها را باید جمع کرد و به مردم گفت خودتان تمسک کنید و عمل کنید. اگر مقصودشان مراجعه مردم به فقهاست می پرسیم قرائت کدام فقیه و کدام جریان فکری شیعی باید مورد تمسک قرار بگیرد؟ شیخ مفید یا شیخ صدوق یا استرآبادی یا ملاصدرا یا شیخ انصاری یا فیض کاشانی یا ...؟ اخباریان یا فلاسفه یا اصولیان یا تفکیکیان یا متکلمان یا روشنفکران ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️یادی کنیم از تفسیر و تطبیق آیه مجازات محارب و مفسد فی الارض ( 33 مائده ) بر اغتشاشگران سال 98 🔹ابوالفضل بهرام پور، متولد ۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است. کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. ایشان مدرس روش ترجمه و تفسیر بوده، موسس دفتر ترجمه و تفسیر دار القرآن و سازمان تبلیغات اسلامی تهران است 🔹البته استاد بهرام پور در جلسه بعد به اشتباه بودن این تطبیق اقرار کردند . اظهارات او واکنش‌های فراوانی در میان کارشناسان مذهبی و فعالان قرآنی ایران برانگیخت. عباس سلیمی از قاریان و فعالان شناخته شدهٔ قرآنی در بیانیه‌ای که در خبرگزاری بین‌المللی قرآن انتشار یافت، از مردم ایران و فعالان قرآنی برای این اظهارات عذرخواهی کرد. 🔹محمدرضا زائری از روحانیون و مبلغان نیز در مطلبی در اینستاگرام خود نوشت: «آقای بهرام‌پور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجت‌الاسلام نقویان و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی ممنوع‌التصویرند! جالب نیست؟» کاظم قاضی‌زاده، مدرس دروس خارج فقه حوزهٔ علمیهٔ قم نیز گفت: «ایشان نه تنها در تشخیص موضوع اشتباه کردند بلکه در تبیین حکم آیه هم به خطا رفتند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️حجت الاسلام علوی بروجردی (پارت اول ): 🔹هنر و افتخار نشست دوره ای اساتید این است که به احترام مراجع تقلید تا کنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️حجت الاسلام علوی بروجردی و نشست دوره ای اساتید ( پارت دوم ) : 🔹برخی از اساتید نشست مثل خود حجت الاسلام علوی رساله ای چاپ کرده و برخی دیگر مثل حجت الاسلام یثربی در سایت خود به استفتائات جواب می دهند! 👇👇 @Taammolate_talabeg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
🖤رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام تسلیت باد🖤 👇👇 @Taammolate_talabeg
✍️نقد آیت الله صادقی تهرانی به روایت رد الشمس_بخش اول 🔹«رد الشمس» به معنای «بازگشت خورشید» است. در روایاتی نقل شده که خورشید پس از غروبش به خاطر امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) که نماز عصرش قضا شده بوده برگشت تا حضرت نماز قضایشان را ادا کنند. اهمیت این موضوع تا حدی بود که عده ای به این بهانه که آیت الله صادقی تهرانی منکر «رد الشمس» است به درس ایشان با چماق حمله ور شدند هرچند که مهاجمان ، عده ای اجیر شده از سمت فرد دیگری بودند و انکار «رد الشمس» بهانه شان بود. ♦️١- بحارالانوار (ج 41 ص 166) باب (ردّ الشّمس له و تکلم الشمس معه) در حديث اوّل از حنّان روايت می کند که از حضرت صادق علت ترک نماز امام علی را جويا شدم در صورتی که آن حضرت جمع ميان ظهرين را دوست می¬داشت، فرمود: پس از انجام نماز ظهرش با جمجمه¬ای گرم گفتگو بود تا آفتاب غروب کرد، سپس از خدا خواست که خورشيد برگردد و خدا نيز هفتاد هزار فرشته را با هفتاد هزار زنجير آهنين فرستاد که بر دور خورشيد بَستند و آن را به عقب برگرداندند تا به گونه¬ای درخشان برگشت و آن حضرت نماز عصرش را به جا آورد‍‍. ♦️٢ـ در خبر ٣ و ١٣ می¬گويد: امام علی در زمين ملعونی مستقرّ بود و فرمود: نبايد پيامبری و يا وصيّ‍ش در اينجا نماز بخواند، نمازش را نخواند تا خورشيد غروب کرد، سپس خورشيد برگشت تا نمازش را بجا آوَرَد! ♦️٣ـ در خبر ٨ و ٢٠ و ٢١ آمده است که: امام علی با گروهی از مردم از فرات در بابِل عبور می¬کرد، نماز عصرش را با تعدادی از همراهان خواند ولی ديگران نخواندند تا خورشيد غروب کرد، با درخواست آنان خورشيد مجدداً بازگشت تا با هم نماز را به جماعت برپا دارند! ♦️۴ـ مضمون احاديث 2 و 4 و 6 و 8 و 15 و 19 و 22 اين است که: پيامبر نماز ظهر و عصر را خوانده بود، امام علی نزد پيامبر آمد و در همان حال به پيامبر وحی شد و آن حضرت در حال غش يا حالت خواب، سر بر زانوی علی نهادند و تا غروب آفتاب در همان حال بودند که نماز عصر علی قضا شد و چون پيامبر پس از برخاستن، علت نماز نخواندن علی را پرسيد، گفت: نشستن زير سر شما از نماز من بهتر است! پس پيامبر دعا کرد تا خورشيد برگردد! ♦️۵ـ در روايت 8 آمده است که: نماز را نشسته و با اشاره خواند. يعنی بازگشت خورشيد برای اين بود که نمازش را به طور کامل و ايستاده انجام دهد. ♦️۶- «ردّ الشّمس» طبق بعضی احاديث دو بار اتفاق افتاده که قبل و بعد از رحلت رسول خدا بوده و در بعضی از روايات نيز چندين مرتبه، مانند روايت سلمان و همچنين در يوم البساط، يوم الخندق، يوم حنين، يوم خيبر، يوم قرقيسينا، يوم ببراثا، يوم الغاضرية، يوم النهروان، يوم بيعة الرضوان، يوم صفين، فی النجف، فی بنی مازر، بوادی العتيق و بعد از اُحد، که در اين صورت نماز آن حضرت پانزده بار با آگاهی قضا شده است! و پانزده بار هم «ردّ الشمس» اتفاق افتاده تا مثلاً معصوم نماز ترک شده ی خود را ادا کند!! ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️ما که اومدیم دیگه برنگردیم بعد جنگ رزمنده ها سه دسته میشن : دسته اول که غرق پول و مادیات میشن، دسته دوم که از گذشته پشیمون میشن دسته سوم که وفادار گذشته هستن و اینا از شدت غصه دق میکنن 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️بیانات استاد حسن عباسی ضد فوتبالیست ها و سلبریتی ها 🔹انصافا برخی سخنان ایشون در باب عدالت واقعا زیباست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
✍️نقد آیت الله صادقی تهرانی به روایت رد الشمس_بخش اول 🔹«رد الشمس» به معنای «بازگشت خورشید» است. در
✍️نقد آیت الله صادقی تهرانی به روایت رد الشمس_بخش دوم ♦️حال آنکه سر جمع اين روايات، ايرادات زير را در بردارد: 🔹1- اين برگشتن نشان دهنده ی ترک آگاهانه ی نماز عصر توسط امام علی بوده است 🔹2- مگر امام علی در نماز جماعت پيامبر شرکت نکرده بود که آن را ترک کرده باشد؟! 🔹3- جمع ميان ظهرين، در مواقع ضرورت، سنّت است اگرچه فصل آن در مواقع عادی سنّت مؤکّد است آيا امام علی جمع ميان ظهرين را- خصوصاً به هنگام نماز جماعت پيامبر- برخلاف سنّت میدانست و دوست نمیداشت تا اينکه مثلاً با جمجمه ای گفتگو کند و نماز عصرش قضا شود؟! 🔹4- مگر قرارگرفتن سر مبارک پيامبر روی زانوی علی افضل از نماز علی است؟! 🔹5- اگر خورشيد برگشته بود، تمامی مردمی که در آن افق زندگی می کردند آن را می ديدند خصوصاً اگر در وقت فضيلت نماز عصر بازگشته باشد که سه ساعت مانده به غروب است! 🔹6- مگر با برگشتن خورشيد، زمان گذشته هم برمیگردد؟ 🔹7- در اين بازگشت بر فرض امکان، نه تنها نماز قضا شده عصر ادا نخواهد شد و بايد قضايش بجا آورده شود، بلکه پيش از آن به علّت برگشت خورشيد، نمازهای ظهر و عصر به اضافه ی قضای نماز صبح، مجدداً واجب خواهد شد، چون وقت جديدی پديد آمده است! 🔹8- در برگشتن خورشيد، نظام موجود سيّارات به هم میخورد و اين برخلاف نظام تکوين میباشد؛ بلکه حرکت معکوس خورشيد نشانه ای بارز از آغاز انفجار ستارگان به هنگام رستاخيز است. 🔹9- و چطور ممکن است حضرتش به عنوان گفت و گو با جمجمه ای، نماز عصر را فراموش کند، در حالی که يک مسلمان عادی که درجه ايمانش بسی پايين تر از آن حضرت است، چنين کار لغو و بيهوده ای را انجام نمیدهد. 🔹10- و چگونه پيامبر اينگونه غافل باشد که در موقع نماز، روی زانوی علی بخوابد تا نماز علی به تأخير اُفتد؟ 🔹11- و مگر از زمين گناهی سر زده که ملعون شود و با ترک نماز در آن، لعنت ديگری بر آن افزوده گردد تا اگر در آنجا نماز خوانده شود، نمازگزار هم مانند زمين ملعون گردد؟! حال آن که ترک آگاهانه ی نماز در هر حالی مورد لعنت است. ♦️بالاخره روايات 22 گانه «ردّ الشّمس» که چهره ی معصوم پيامبر اکرم و حضرت علی و امام صادق «صلوات الله عليهم» را زير سؤال برده و مخدوش میکند با يک نگاه کلّی هم خلاف قرآن و مردود است زيرا نفس مقدّس اميرمؤمنان به همراه بقیه ی حضرات اهل بيت نبوّت طبق آياتی از قرآن همچون آيه ی فاطر و تطهير در حدّ اعلای عصمتند ولی ادّعای «ردّ الشّمس» که دروغی منسوب به امام صادق است؛ قبل از ردّ عصمت پيامبر| و أميرالمؤمنين عدالت اين سه معصوم را هم ردّ کرده است. لذا به هيچ وجه من الوجوه قابل قبول نيست. ♦️- علاوه بر دلايل فوق، روايات ردّ الشّمس متضادّ است با احاديثی که قلوب چهارده معصوم را هنگام خواب جسمانی بيدار میداند؛ قال رسول الله : «تَنامُ عينی و لا يَنامُ قلبی» چشمم به خواب میرود ولی قلبم نمی خوابد. (بحار: ج 76/ ص 189) پس محال است شخص معصوم- که قلبش هميشه بيدار است- نسبت به منکری که نزد او در حال انجام است، ساکت باشد؛ يعنی امکان ندارد پيامبر در حالی که می داند زمان قرار گرفتن سرش بر زانوی علی به اندازه ای طولانی شده که مانع نماز خواندن علی است؛ سکوت کند و خوابش را ادامه دهد. ♦️اينها اشکالاتی قطعی بر خرافهی «ردّ الشّمس» است که آن را از چندين نظر محال میکند و افراط و تفريط نسبت به اميرالمؤمنين را دفع می نمايد. حال آيا عقيده به «ردّ الشمس» با اين فضاحت، مقتضای ولايت است يا جهالت؟ و آيا شارع مقدّس اجازه میدهد که شيعه ی حقيقی اين افترائات به آن حضرت را بپذيرد؟ قم المشرّفة_ محمّد صادقی تهرانی 20/8/1376 شمسی 👇👇 @Taammolate_talabegi