eitaa logo
اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
1.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
739 ویدیو
212 فایل
کانال دکتر سیدعلیرضا طباطبایی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری) #دانش‌آموخته‌حوزه‌علمیه‌قم #دکتری‌حقوق‌عمومی #دکتری‌حقوق‌فضای‌مجازی #مبلغ_زبان‌دان ارتباط با کانال: @STABATABAEI_IR فقاهتی @radasabz برهانی @Borhani_99
مشاهده در ایتا
دانلود
-1970200830_-568539355.pdf
231.7K
📄 قانون اساسی و نسل‌های آینده 🖊محمدحسن فتاحى 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۰ آذر ۱۴۰۲
◽️همایش ملی تنظیم‌گری فضای مجازی برگزار می شود 🔸 توسط و با شعار تنظیم‌گری مردمی، همگرا و اخلاق‌مدار همایش ملی تنظیم‌گری فضای مجازی برگزار می شود. 💢 همایش به منظور تبیین چارچوب های نظری تنظیم‌گری مطلوب؛ گفتمان‌سازی و ترویج تنظیم‌گری؛ تبیین مسایل تنظیم‌گری و ارائه ‌راهکارهای تنظیم‌گری فضای مجازی کشور در محورهای مبانی و اصول تنظیم‌گری فضای مجازی، مسائل و چالش‌های تنظیم‌گری فضای مجازی کشور‌، و راه‌کارها و راهبردهای تنظیم‌گری فضای مجازی‌ برگزار می شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/htanzzimgari 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۰ آذر ۱۴۰۲
🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۱ آذر ۱۴۰۲
✅ گزیده جلسه اول سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر طباطبائی 🕌 تهران، مسجد جامع امام‌علی(ع) شهران ⏰ ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ موضوع سخنرانی: شرح خطبه فدکیه 🔺داستان فدک فدک اسم سرزمینی است در شمال مدینه در نزدیکی قلعه های خیبر که حدود ۱۰۰ کیلومتر با مدینه فاصله دارد. ساکنین این قلعه ها و سرزمین ها طوایفی از یهود بودند. 🔺علت آمدن یهود به حجاز آمدن یهود به حجاز و سکونت شان در مدینه به قرنها قبل از ظهور اسلام برمی گردد. علمای یهود از پیامبران سلام الله علیهم أجمعین شنیده و در کتابها خوانده بودند که در آخرالزمان پیامبری مبعوث می شود که پیامبران پیشین را تصدیق می کند و دینش جهان گیر می شود. آنها به امید درک پیامبر آخرالزمان و ایمان به او به حجاز مهاجرت کردند و در اطراف مدینه ساکن شدند؛ زیرا می دانستند که پایتخت آن پیغمبر مدینه خواهد بود. یهودیان اطراف مدینه سه طایفه معروف بودند (بنی قریظه، بنی قینقاع، بنی نظیر) 🔺ویژگی‌های قوم یهود ۱. مثل سایر یهودیان بسیار مال دوست بودند و فکر اقتصادی داشتند. ۲. دوراندیش و عاقبت اندیش بودند و وقتی وارد حجاز شدند سعی کردند که سرزمینهای حاصل خیز و مکانهای استراتژیک را شناسایی کنند و قلعه های محکمی برای خود بنا کنند. ۳. اهل علم و دانش بودند و نسبت به اعراب، از تمدن برتری برخوردار بودند. یهودیان با این ویژگیها از موقعیت خاصی در بین اعراب برخوردار بودند. 🔺عهد شکنی یهود بعد از این که پیغمبر اکرم (ص) به مدینه مهاجرت فرمودند و عملاً دولت اسلامی در مدینه تشکیل شد، پیغمبر اکرم (ص) با طوایف مختلف یهود معاهده ای بستند و بنا شد که آنها متعرض مسلمان ها نشوند و با دشمنانشان همکاری نکنند؛ ولی هیچ کدام از این طوایف به عهد خود وفا نکردند و پنهانی با مشرکین مکه از یک طرف و بعدها با منافقین مدینه از طرف دیگر روابطی برقرار کردند و حتی توطئه کردند که جنگی علیه پیغمبر اسلام راه بیاندازند. منافقین به آنها قول داده بودند که اگر شما به مدینهن حمله کنید ما دو هزار نفر هستیم و به شما کمک خواهیم کرد. در سوره منافقون به این هدف منافقان اشاره می کند و می فرماید: «یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَل‏[منافقون، 8]؛ منافقان می گفتند: ما عزیز هستیم و مسلمانها آواره های مکه هستند و ذلیلند و ما اینها را بیرون خواهیم کرد» وقتی پیغمبر اکرم (ص) اطلاع پیدا کردند برای جنگ با آنها آماده شدند و نهایتاً جنگهایی اتفاق افتاد که یکی از آنها جنگ خیبر بود. در جنگ خیبر قلعه های خیبر که مهم ترین قلعه استراتژیک یهودیان بود (وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم)[حشر، 2] به دست توانای امیرالمؤمنین علیه السلام فتح شد. خبر فتح خیبر به اهل فدک رسید. آنها برای در امان ماندن از بلایی که بر سر اهل خیبر آمد به پیغمبر پیشنهاد مصالحه کردند و نهایتاً بزرگان فدک پیشنهاد کردند که ما زمین ها و اموالمان را به شما می دهیم به شرط این که جانمان سالم بماند. پیغمبر (ص) هم قبول کردند و آنها هر کدام به اندازه یک شتر از اموالشان برداشتند و بقیه را تسلیم پیغمبر اکرم (ص) کردند. 🔺اختصاص فئ به پیامبر در قرآن قرآن در اول سوره حشر به این ماجرا اشاره می کند و می فرماید: وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَلَا رِکَابٍ وَلَکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَن یَشَاء وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ[حشر، 6]؛ مضمون این آیه این است: این سرزمینی را که بدون قوای نظامی تصرف کردید و خود مردم آن جا آنها را به پیغمبر بخشیدند، این اموال با سایر اموالی که مسلمان ها در جنگ ها به غنیمت می گیرند تفاوت دارد. 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۱ آذر ۱۴۰۲
✅ گزیده جلسه اول سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر طباطبائی 🕌 تهران، مسجد جامع امام‌علی(ع) شهران ⏰ ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ 🔺هدیه فدک به حضرت زهرا (س) وقتی این اراضی در اختیار پیغمبر(ص) قرار گرفت به حسب نقلی که در بعضی روایات شده، این آیه نازل شد که: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ[اسراء، 26]؛ اختیار این اموال با شماست؛ اما «ذی القربی» در این اموال حق دارند». در واقع دستور داده شد که: درست است که اختیار این اموال با شماست، اما این بخش از اراضی را به «ذی القربی» بدهید. در روایت آمده است که منظور از ذی القربی حضرت  زهرا سلام الله علیهاست.[بحارانوار، ج48 ص157] پیغمبر اکرم (ص) به امر این آیه شریف فدک را به حضرت زهرا (س) بخشیدند و در زمان خودشان در آن جا سرپرستی گذاشتند تا آن جا را اداره کند. حضرت به اندازه خرج یک سال خود و حضرت زهرا (س) بر می داشتند و مابقی را به عنوان هدیه حضرت زهرا بین فقرا تقسیم می کردند. تا زمانی که پیغمبر (ص) حیات داشتند این جریان ادامه داشت. 🔺سرنوشت فدک بعد از پیامبر (ص) بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) در ظرف چند روز تحولات عظیمی در جامعه اسلامی رخ داد که باور آن بسیار مشکل است. همه آن داستانهایی که هر روز و هر شب می شنویم و دل هایمان خون می شود در همین چند روز اتفاق افتاده است. بعد از ده روز از وفات پیغمبر خلیفه وقت مباشر حضرت زهرا سلام الله علیها را از فدک بیرون کرد و فرد دیگری را به جای او تعیین کرد. با این کار درآمد آن جا که تا 120 هزار دینار هم گفته شده را مصادره کرد. حرفشان این بود که این اموال در زمان پیغمبر (ص) به فقرا داده می شد؛ ما هم می گیریم و به فقرا می دهیم، درحالی که پیش از آن حضرت زهرا از ملک خودشان انفاق می کردند و ربطی به حکومت نداشت. دو ماه و  چند روز بعد از این جریانات حضرت زهرا (س) از این دنیا رخت بر بست. 🔺فدک سند حقانیت تشیع حضرت زهرا (س) در همین فرصت چند سخنرانی و گفت وگو داشتند که یکی از آنها همین خطبه معروف است که از مفاخر اسلام و از اسنادی است که تا روز قیامت، حقانیت اسلام، تشیع و خاندان پیغمبر علیهم السلام را اثبات می کند. خوشبختانه این خطبه به همت شیعیان محفوظ ماند و حتی در کتابهای مخالفین هم ثبت شده است. 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۱ آذر ۱۴۰۲
اولین همایش ملی حکمرانی متعالی: چالش‌ها و راهبردها 🔹دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (1402-1403) ❌ تاریخ های مهم ✅ تاریخ شروع ارسال مقالات 1402-05 -31 ✅ زمان برگزاری پیش همایش 1402-11-29 ✅ زمان برگزاری همایش 1403-02-08 ✳️ سامانه همایش و ارسال مقالات: http://confgorgan.ir/ ✳️ گروه همایش(ایتا) https://eitaa.com/joinchat/3257663998C4d12068af3 🔹شماره و ایمیل دبیر علمی(دکتر موسوی) 09132479418 .R3131393@gmail.com 🔹🔹🔹 ⭕️ مزایای شرکت در همایش ملی حکمرانی متعالی 🔹دریافت چند گواهینامه معتبر پژوهشی، اجزائی و فرهنگی: برای شرکت در همایش، پیش نشستها و پیش همایش 1. گواهینامه معتبر برای مقالات پذیرفته شده ۲. دریافت گواهینامه معتبر برای شرکت در پیش نشستها برای امتیاز فرهنگی ۳. چاپ مقالات منتخب در نشریه حکمرانی متعالی (مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی) ۴. افزایش رزومه پژوهشگران شرکت کننده در همایش ۵. نمایه سازی مقالات در سیویلیکا ۶. امتیاز پژوهشی برای مقالات پذیرفته شده ویژه اساتید و دانشجویان ۷. امتیاز پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ۸. دو نمره امتیاز اجرائی برای ترفیع سالانه، جهت شرکت فعال استادان در پیش نشست و روز همایش 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۳ آذر ۱۴۰۲
✅ گزیده جلسه دوم سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر طباطبائی 🕌 تهران، مسجد جامع امام‌علی(ع) شهران ⏰ ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ موضوع: شرح خطبه فدکیه 🔺نحوه آمدن حضرت زهرا به مسجد حضرت زهرا (س) از خانه بیرون آمد تا به مسجد بیاید. نخست روسری بلندی را پوشید، «لَاثَتْ خِمَارَهَا»«خمار» یعنی روسری، روسری‌هایی که علاوه بر سر و گردن، بازوان را تا روی دست می‌پوشاند. در واقع روی سر و بازویش را کامل پوشاند. سپس «وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا». جلباب به پیراهن‌های بسیار بلند و گشادی که تا روی پا را می‌گیرد معنا شده است. شبیه چادرهای عربی فعلی که سراسر بدن را می‌پوشاند. از خانه تنها بیرون نیامد: «وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَةٍ»؛ میان گروهی که دور تا دور زهرا را گرفته بودند « منْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا» همه محارم و آشنایان حضرت بودند. کسانی مثل اسماء، فضّه، ام‌ایمن، بنابراین با به سمت مسجد آمد. 🔺عدم مخالفت اسلام با نقش آفرینی اجتماعی زن حضرت زهرا خطبه خواند، صحبت کرد، دفاع کرد، اما نحوۀ حضورش را در جامعه ببینید. خانم محترم می‌تواند دانشگاه برود، دبیرستان برود، تحصیل کند، پزشک، شاعر، سخنران شود، اما ملاحظۀ جوانب و مسایل و ویژگی‌هایی را که یک زن مسلمان باید رعایت کند در نظر بگیرد. 🔺فدک، بهانه بود حضرت زهرا به مسجد آمدند. بحث فدک هم وجود دارد. می تواند بگوید حق من را بدهید؛ اما نه، فدک بهانه است. به همین جهت شروع کرد به خواندن خطبۀ مفصلی راجع به آثار اعمال، چقدر کارشناسانه است! ۲۰ مورد راجع به آثار اعمال را در این خطبه ببینید. 🔺دوری از قرآن، عامل بدبختی حضرت فرموند: چرا قرآن را کنار گذاشته‌اید «أَنَّی تُؤْفَکُونَ»؛ چرا از قرآن روی گردانید؟ «کِتَابُ اللهِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ»؛ قرآن را داور قرار بدهید و ببینید که چه می‌گوید. اگر داور را قرآن قرار دهیم آیا اجازۀ اذیت به اهل بیت پیغمبر را به خود می‌دهید؟ آیا اجازۀ غصب حق دیگران را به خود می‌دهید؟ 🔺ویژگی‌های قرآن فرموند: قرآن چند ویژگی دارد: 1. قرآن شفاف است «أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ»؛ قرآن مقاصدش آشکار است. وقتی کسی به اویس گفت، آیا من اهل بهشتم یا اهل جهنم؟ وی گفت: قرآن را باز کن، و ببین! می.فرماید: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ * وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ»؛ ابرار به بهشت و فجّار به جهنّم می روند. حالا ببین تو جزء ابراری یا جزء فُجّار. اگر می خواهید ببینید که اهل بهشت هستید یا نه؟ آیات 39 – 23 سورۀ مبارکۀ اسراء را بخوانید. این 18 آیه منشور قرآن است. اگر کسی بخواهد عصارۀ آیات قرآن را یک جا بیابد، سراغ این هجده آیه برود. آیا این 14 ویژگی بهشتیان را در خود می‌بینیم؟ 🔺تدبر در قرآن امام رضا (ع) فرمودند: من سه روز یک ختم قرآن می‌کنم. حبیب‌بن‌مظاهر در یک شب قرآن را ختم می‌کرد. کسی که تسلط داشته باشد یک جزء از قرآن را در 20 الی15 دقیقه می‌خواند. 🔺سفارش علامه مجلسی (ره) به فرزندش پسرم! با توجه به تجربه‌ای که دارم به تو سفارش می‌کنم که به سه چیز توجه کن؛ 1- روزی یک جزء قرآن بخوان؛2- در آن تأمل کن؛ 3- هر روز نامۀ امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی را بخوان.   2. احکامش روشن است «أَحْکَامُهُ زَاهِرَةٌ» احکام قرآن شفاف و بدون ابهام است. 3. نشانه هایش روشن است «أَعْلَامُهُ بَاهِرَةٌ» قرآن کریم دارای اعلام و ستون‌های آشکار و نشانه‌های روشن و استوار است. 4. نهی های قرآن معلوم است «زَوَاجِرُهُ لَائِحَةٌ» نهی‌های قرآن معلوم است، بدین معنا که چه کارهایی را نباید کرد مثل غیبت، تهمت، دروغ، کم فروشی، احتکار، ربا، همه به صورت واضح بیان شده است. 5. امرهای قرآن واضح است «أَوَامِرُهُ وَاضِحَةٌ» اوامر قرآن نظیر:نماز، روزه، تقوا بسیار واضح بیان شده است.
۲۳ آذر ۱۴۰۲
۲۳ آذر ۱۴۰۲
🔸تصویب نخستین قانون هوش‌مصنوعی در جهان در اتحاديه اروپا 🔺"قانون هوش‌مصنوعی"، نخستین قانون بین‌المللی برای کنترل و استفاده بهینه از هوش‌مصنوعی، پس از ۳۷ ساعت مذاکره بین پارلمان‌ و کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا تصویب شد. بر اساس این توافق موقت، تیری برتون کمیسر اتحادیه‌اروپا در امور بازار داخلی، اکنون مسئول نظارت بر عملکرد و محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های فعال در عرصه هوش مصنوعی شده است. 🔺تیری برتون (Thierry Breton) همچنین مسئولیت نهاد ناظر بر عملکرد شبکه‌های‌اجتماعی نظیر تیک‌تاک، ایکس و موتورهای جستجو را هم بر عهده دارد. به نوشته گاردین، اتحادیه اروپا نخستین قاره‌ای است که قوانین خود را درباره استفاده از هوش مصنوعی وضع می‌کند. 🔺علیرغم این توافق، هنوز راه نسبتا زیادی تا تصویب قوانین جامع در رابطه با هوش‌مصنوعی در اتحادیه اروپا در پیش است و دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ به مرحله اجرایی نخواهد رسید. جلوگیری از آثار سوء برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی، نظیر تشخیص چهره از محورهای این قانون است. به گفته برتون، پارلمان‌اروپا ممنوعیت استفاده از فناوری‌های بیومتریک نظیر تشخیص چهره را به شرطی تضمین کرده که پلیس در معرض تهدید غیرمنتظره حمله تروریستی بوده و نیاز به جست‌وجو برای قربانیان و یا تعقیب جرایم جدی داشته باشد. 🔺این قانون همچنین کاربردهای زیان‌بار هوش مصنوعی را که تهدیدی آشکار برای ایمنی، معیشت و حقوق مردم باشند، ممنوع اعلام می‌کند و در عین حال تاکید می‌کند که حق شکایت در خصوص سوءاستفاده از این ابزارها وجود دارد. جریمه تخلفات از ۷.۵ میلیون یورو یا ۱.۵ درصد گردش مالی تا ۳۵ میلیون یورو یا هفت درصد از گردش مالی جهانی متغیر است. 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۳ آذر ۱۴۰۲
همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین با مجوز ISC برگزار می‌گردد مهلت ارسال چکیده مقالات: 1402/10/02 مهلت ارسال اصل مقالات:‌ 1402/11/20 اعلام نتایج داوری مقالات: 1402/12/25 زمان برگزاری همایش: 13-1403/02/12 ارتباط با دبیرخانه و ارسال مقاله وبسایت: Rcnm.qomirib.ac.ir ایمیل: rcnmconference@gmail.com پیام‌رسان ایتا: ‌@Rcnmconference کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۳ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب هشتم فاطمیه 🔸مسجدجامع امام علی علیه السلام شهران 🔸پنجشنبه ۲۳ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه پس از بیان ویژگیهای قرآن، نخستین آیه ای که حضرت زهرا (س) سخن خود را به آن استناد کرد آیۀ 112 سورۀ آل عمران است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ». این آیه دو پیام محکم دارد. اگر کسی به این دو پیام دقت کند و در زندگی اش پیاده نماید، بسیاری از مشکلاتش حل خواهد شد و در مسیر و جادۀ زندگی راحت خواهد بود. 🔹پیام های آیه پیام اول: نهایت تقوا نخستین پیام آیه دعوت به تقواست؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ» نهایت و آخر تقوا و بالاترین مرحلۀ تقوا را داشته باشید! «حَقَّ تُقاتِهِ». در قرآن «إِتَّقُوا الله» زیاد داریم، اما «حَقَّ تُقاتِهِ» تنها در این آیه آمده است. 🔹تمثال زندگی و گذران عمر زندگی مثل جاده است، شما وقتی تهران و یا شمال و یا مشهد می روید، مسیر راه گاهی صاف است مثل اتوبان قم – تهران؛ گاهی سربالا است مثل جادۀ چالوس؛ گاهی سرپایین است مثل جاده هایی که در درهّ هایی رو به پایین وجود دارد. جاده گاهی دارای دست اندازهای بزرگی است که سرعت را بایستی در آن کم کنید، تا بتوانید درست از آن عبور کنید. گاهی سرعت گیرها را شهرداری درست کرده تا ماشین ها آهسته بروند، به خاطر مدرسه، کارخانه و افراد زیادی که در این مسیرها رفت و آمد دارند. ادامه دارد..... علیه السلام ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۴ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب هشتم فاطمیه 🔸مسجدجامع امام علی علیه السلام شهران 🔸پنجشنبه ۲۳ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه گاهی هم دست اندازها غیر طبیعی است، به خاطر خرابی جاده ها دست انداز درست شده است. به وجوه چهارگانه این مثال توجه کنید. ما در این دنیا گویا در جاده ای در حال حرکت هستیم. روزی به دنیا آمده ایم و روزی هم از آن خواهیم رفت. بنابراین صحنۀ دنیا محل عبور و مرور است. یکی اول جاده است، یکی وسط جاده و دیگری نیز آخر جاده قرار دارد و فرق نمی کند همه مسافرند. در حالی که همه سوار بر ماشین دنیا هستیم و از جادۀ زندگی می رویم؛ اما اینکه سراشیبی و سربالائی آن کجاست، آیا جاده مستقیم و دارای آسفالت و اتوبان است یا نه، و اینکه دست اندازهایش در کجا واقع شده است؟ اینها را بایستی بدانیم و چگونگی رانندگی در وضعیت های مختلف آن را به درستی درک کنیم. اما در این چهار حالتی که گفته شد چه باید کرد؟! 1.وضع عادی زندگی؛ اگر کسی سالم بود و مریض نباشد، پول، خانه و سلامتی داشته باشد؛ البته این سلامتی بیشتر در نوجوانی و جوانی است. لذا این بخش از جاده قسمت صاف و وضع نرمال زندگی را شکل می دهد. در جادۀ صاف مثل اتوبان بیشترین خطر از ناحیۀ خوابی است که بر آدمی غلبه می کند. همین طور در عافیت و سلامتی نیز آدمی را زود خواب می گیرد. لذا پیام های دینی بیشتر حاوی این نکته است که ای جوان! مستی جوانی تو را نگیرد، ای ثروتمند! سرمستی مال تو را نگیرد. بنابراین خطر خواب، آدمی را در جادۀ صاف تهدید می کند. گاهی این خطر خیلی بیشتر از خطرهایی است که دامن گیر آدمی در دست اندازه ها و مشکلات می شود. لذا در فضای آرام و عافیت و جاده های صاف زندگی لازم است کسی کنارت باشد و با تو حرف بزند تا خوابت نبرد. بدین جهت، جوان ها و کسانی که دارای مال و مکنت هستند بیش از دیگران به موعظه نیاز دارند. به رفیق خوب، پدر و مادر، قرآن و مسجد بیشتر نیاز دارند، اینها همان رفیق هایی هستند که نمی گذارند خواب بر انسان غلبه کند. «زهیر بن قین» در جادۀ صاف می خواست خوابش ببرد، زنش او را بیدار کرد. گفت: بلند شو این امام حسین (ع) است. کجا داری می روی؟! ما همان گونه که در زندگی جاده های صاف داریم، خیابان های سربالایی و سرپایینی و دست انداز نیز داریم. همان گونه که ما در جاده های سربالایی و سرپایینی (مشکلات زندگی) ممکن است سقوط کنیم، در عافیت ها و جاده های صاف نیز ممکن است بر اثر خواب و غفلت به نرده بزنیم و ازجاده منحرف شویم. کسی که در جادۀ صاف حرکت می کند اگر رفیق بد داشته باشد و مرتب بگوید برویم پای فلان فیلم خراب، قمار، گناه، شراب و زنا، وای به حال کسی که رفیق خواب نصیبش شود. رفیقی که از خودش بدتر باشد، آن وقت است که در روز قیامت خواهد گفت: «يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا»، ای کاش فلانی رفیقم نبود. کاش یک آدم بیدار کنارم می نشست! تقوا در جاده صاف با چه چیزی حاصل می شود؟ باید قدر عافیت را بدانیم، به نرده کنارجاده نزنیم «إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى × أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى»، آدم ثروتمند طغیان می کند، آدم سالم دچار غفلت می شود. خطر جادۀ صاف غفلت، مستی و خواب است. 2. سربالایی ها؛ انسان در سربالایی ها باید به ماشین دندۀ کمکی اضافه کند و یک خورده سنگین تر حرکت کند. مواظب باشد به عقب برنگردد، رانندۀ ماهر کسی است که در سربالایی ماشین را نگه دارد. گفتیم که زندگی نیز سربالایی دارد. عبادت، دشوار است. نماز صبح همان سربالایی است. چه طور جوان از این رختخواب بلند شود، روزه سربالایی است، مخصوصا در تابستان‌. اینها سربالایی هاست، خمس چقدر سخت است، شخصی صد میلیون زمین فروخته، باید بیست میلیونش را خمس بدهد و این خیلی مشکل است. به همین جهت از دادن خمس فرار می کند. مکه که می خواهد برود حساب می کند کارخانه، ماشین، لباس...، یک دفعه می بیند پنجاه – صد میلیون را باید پاک کند. این همه زمین را با زحمت آبیاری کرده ام، حالا که گندم به دست آمده، بیایم زکات بدهم! لذا در سربالایی ها آدم ماهر باید دنبال کمک بگردد؛ در این خطبۀ حضرت زهرا بیست دندۀ کمکی برای ما معرفی شده و می فرماید: «فَجَعَلَ اللهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزِیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْر»؛ نماز بخوان تا تکبرت از بین برود. «وَ الزَّکَاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَمَاءً فِی الرِّزْقِ»؛ زکات بده تا روزی ات زیاد شود. «وَالصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلْإِخْلاٰصِ» روزه بگیر تا اخلاصت زیاد گردد. ادامه دارد.... علیه السلام ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۴ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب هشتم فاطمیه 🔸مسجدجامع امام علی علیه السلام شهران 🔸پنجشنبه ۲۳ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه 3. سراشیبی ها: در سراشیبی ها گفته می شود مواظب باشید که خطر دارد، می گویند با دندۀ سنگین راه بروید. کسی که در سراشیبی دنده را خلاص کند خیلی ناشی است. زیرا خلاص کردن دندۀ ماشین در سرازیری مساوی است با پایین درّه رفتن. اما سراشیبی زندگی کجاست؟ زمانی که عصبانی می شوید رو به سراشیبی قرار گرفته اید. اگر ترمز را رها کنی فحش، اختلاف، درگیری و قتل نتیجۀ مستقیم آن خواهد بود. شیطان به حضرت نوح (ع) گفت: من سه جا هستم که آنجا سراشیبی است و مواظب باش. یکی آن جایی که عصبانی می شوید؛ دیگری جایی که با نامحرم خلوت می کنید؛ و دیگری جایی که می خواهید قضاوت کنید. 4. دست اندازها: زندگی دست اندازهایی نیز دارد. یک وقت در اوج جادۀ صاف می بینید چاله ای درست شده است، حالا یا با باران درست شده یا آسفالت چاک خورده، یا شهرداری و ادارۀ راه مانع گذاشته است. در حالی که سرعتت 120 است یک باره می بینی رو به رویت مانع است. رانندۀ خوب کسی است که بتواند خودش را در این موضع کنترل کند. در جادۀ صاف زندگی می گویند بچۀ هجده ساله ات از دنیا رفته است، این دست انداز است. آقا، همسرت مبتلا به تومور مغزی شده است. خانه ات اتش گرفته است. این امور همان دست اندازهایی است که در فضای آرام زندگی برای بسیاری پیش خواهد آمد؛ اما برای چه این امور پیش می آید؟ در جواب قرآن می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ» همه برای امتحان بشر است. 🔹جایگاه تقوی در این تمثیل حالا با توضیحی که گفته شد تقوا به چه معناست؟ تقوی، یعنی اینکه در صافی، سربالایی، سراشیبی و در دست انداز جادۀ زندگی خودت را کنترل کنی. آقایانی که راننده هستند، بدانند که من تقوا را معنی می کنم به رانندگی در جادۀ زندگی؛ یعنی اینکه شما در جادۀ صاف و اتوبان حواستان جمع باشد تا خوابتان نبرد. در سربالایی حواستان باشد که خسته نشوید و کم نیاورید و عقب گرد نداشته باشید. در سراشیبی حواستان باشد که دنده را خلاص نکنید و تند نروید. در دست انداز نیز حواستان جمع باشد که با سرعت رد نشوید ممکن است فنر بشکند و بالاخره در عافیت ها، خواب نروید و در غفلت نمانید. در سربالایی ها در عبادات کم نیاور. کوتاهی در نماز، خمس، روزه، حج، زکات را توجیه نکن. در صدد جبران آن باش. در سراشیبی غضب و شهوت خودت را نباز. دندۀ ماشینت را خلاص نکن. در شهوت اگر کنترل خود را از دست دادی دیگر تمام است، با یک نگاه و یک کلام ممکن است عاقبتت بسوزد و دود گردد. در دست اندازها نیز مواظب باش تا فنر جریان زندگی ات نشکند. 🔹خلاصۀ کلام: اولین آیه ای که حضرت زهرا در خطبۀ فدکیه به آن استشهاد کرده، آیۀ 102 آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ...» است. که در ذیل آن حضرت می فرمایند: مردم! تقوا داشته باشید! اگر تقوا داشتید، حق پیغمبر و وصی او را غصب نمی کردید. اگر تقوا داشتید فدک را غصب نمی کردید، اگر تقوا داشتید حرمت پیغمبر را نگه می داشتید. ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۴ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب نهم فاطمیه 🔸مسجدجامع امام علی علیه السلام شهران 🔸جمعه ۲۴ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه 🔹ویژگی های پیغمبر (ص) حضرت زهرا (س) در اواسط خطبه فدکیه فرمودند: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ». در این آیه پیغمبر (ص) با چهار ویژگی معرفی شده است: 1-«رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ»؛ این پیغمبر از جنس شماست، با شما و از میان شما مردم است. هیچ کس به پیغمبر نگفت شما از یک جای دیگر آمدی. 2-«عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ» پیغمبری که درد شما را درد خود می داند، به مریض سر می زند، تشییع جنازه شرکت می کند، به کسی که اولاد دار می شود تبریک می گوید، برای فقیر غذا می برد و... 3-«حَریصٌ عَلَیْکُمْ» به شما حریص است. «حرص» صفت بدی است مگر اینکه در کار خیر باشد؛ مثلاً حرص در علم خوب است و در مال خوب نیست، حرص در تقوا خوب است. 4- «بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» با مؤمنان مهربان و رئوف است، شما را دوست دارد، هنگام جان دادن لب های مبارکش تکان می خورد و می فرمود: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِی فَإِنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ». چرا حضرت زهرا این آیه را خواند؟ حضرت می خواهد بگوید، این پیغمبری را که خداوند این قدر از او تعریف کرده و فرموده است: احترامش کنید، صدایتان را از صدای او بالاتر نبرید و به نام صدایش نزنید، استشهاد این است: «فَإِنْ تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِی دُونَ نِسَائِکُمْ» اگر دقت کنید، این پیغمبر بابای من است، نه بابای زن های شما و نه بابای دختران شما! این پیغمبر کیست؟ در این عالم پس از پیغمبر غیر از من چه کسی می تواند بگوید من فرزند رسول خدا هستم؟ 🔹ویژگی های امیرمؤمنان (ع) سپس حضرت فضائل امیرالمؤمنین را آغاز می کند. فرموند: این علی که با او در افتاده اید و حقش را غصب کرده اید، می دانید کیست؟ ▫️ویژگی نخست حضرت علی (ع) «مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ الله»؛ کار و تلاشش برای خداست؛ ولی کار شما برای خدا نیست برای دنیا و مطامع آن است. امیرمؤمنان در جنگ جمل چنان می جنگید و یک تنه به سپاه می زد که شمشیرش تا شده بود – این قدر مبارزه اش شدید بود – یکی از یاران حضرت می گوید: جلو رفتم و گفتم: یا امیرالمؤمنین، اینگونه که شما به قلب دشمن می زنید خطرناک است. حضرت فرمود: «وَ اللهِ مَا أُرِیدُ إِلاَّ الله»؛ به خدا قسم! هر کاری که می کنم به خاطر خداست. فکر نکنید می خواهم زور بازو نشان دهم، بنابراین توصیف زهرا (س) از علی این است که، در راه خدا سخت استوار و محکم است. ادامه دارد...... ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۵ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب نهم فاطمیه 🔸مسجدجامع امام علی علیه السلام شهران 🔸جمعه ۲۴ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه 🔺علی (ع) از طرف پیامبر به یمن رفت و بعد از چندی همراه کاروانی با مقداری غنیمت از یمن برگشت و در حجة الوداع به پیغمبر ملحق شد. در همین اثنا یاران و سپاهیانی که با حضرت آمده بودند، شروع کردند به تقسیم غنایم. حضرت (ع) وقتی رسید و دید که همۀ غنایم را تقسیم کرده اند؛ یکی لباسی را برداشته، یکی کفش و دیگری چیز دیگری را، شمشیر را کشید و همه را پس گرفت. سپاهیان مقداری ناراحت شدند و برای شکایت پیش پیغمبر آمدند و گفتند: بالاخره ما خودمان یمن رفتیم و این غنائم را آورده ایم، چرا باید علی (ع) این قدر با ما سخت برخورد کند؟ پیغمبر فرمود: «إِنَّهُ لَخَشِنٌ فِی ذَاتِ اللهِ»؛ علی سختی اش به خاطر خداست. 🔺«منذر بن جالوت» در حالی که فرماندار بود، مبلغی را از بیت المال اختلاس کرد، امیرالمؤمنین (ع) نامه ای تند به او نوشت و احضارش کرد و فرمود: به زندان می اندازمت و تا قِران آخر را باید برگردانی، پول مال بیت المال است. 🔺کسی از اصفهان عسل آورده بود و جزء بیت المال بود. یکی از فرزندان حضرت برایش مهمان آمده بود، آمد و ابورافع خازن بیت المال یک کاسه از خمرۀ عسل به او دادو گفت: عیب ندارد از حساب خودم آن را می دهم. و بالاخره وقتی خواستند عسل را تقسیم کنند یک کاسه هم سهم شما می شود. جلوتر از تقسیم مطالبۀ حقش را کرده بود، وقتی امیرالمؤمنین آمد و این وضع را دید به حدی ناراحت شد که از پول خودش داد و گفت: بهترین عسل بازار را بخرید. بعد در آن خمره آن قدر از عسل خریداری شده ریخت که از عسل قبلش نیز بیشتر شد و دائم اشک می ریخت! ابورافع می گوید: آقا هی اشک می ریخت و می فرمود: «اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِوَلَدِی» خدایا! فرزندم را ببخش. 🔺قنبر یک ظرف پول از خزانه بیت المال آورده در خانۀ علی (ع) و گفت: بالاخره شما رئیس حکومت هستید و حق دارید، چرا این قدر باید سخت بگذرانید؟ امیرالمؤمنین (ع) فرمود: قنبر اگر یک انبان آتش توی خانۀ من می انداختی بهتر از پولی بود که آورده ای! پول را بگیر و برو. 🔺اشعث بن قیس مقداری حلوای زعفرانی آورد همین که امیرالمؤمنین (ع) فهمید رشوه است به شدت با او برخورد کرد. حال زهرای این علی را می شناسید، زهرایی که روزگاری در خانه علی گرسنه ماند، اما به امیرالمؤمنین (ع) رو نیانداخت. همین زهرا فرمود: مردم! می دانید علی کیست؟ «مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ اللهِ»؛ درباره خدا هرگز کوتاه نمی آید. ▫️ویژگی دوم امام علی (ع) «قَرِیباً مِنْ رَسُولِ اللهِ» علی به پیغمبر از همه نزدیک تر است. خود امام (ع) در نهج البلاغه می گوید: هر کجا جنگ پیچیده تر می شد، پیغمبر مرا جلوی سپاه می فرستاد. در جنگ خندق با «عمر بن عبدود»، در خیبر با «مرحب» و در بدر با «عقبه و شیبه»، در احد با سپاه ابوسفیان جنگید. تعبیر حضرت این است: در دهانۀ آتش جنگ، پیغمبر مرا می فرستاد. این نشان از نزدیک بودن علی به پیغمبر است؛ البته این نزدیکی تنها نزدیکی جسمی نبود، بلکه قرب فکری و قرب نوری بود. ابن ابی الحدید – عالم معتزلی سنّی – در جلد هفتم شرح نهج البلاغه، می گوید: یک روز من به استادم «سید نعقیب» گفتم: پیغمبر اصحاب زیاد داشته است، اما چرا در میان اصحاب کسی به اندازۀ امیرالمؤمنین از پیامبر تعریف نکرده است؟ علی (ع) در نهج البلاغه بسیارپیامبر را تکریم کرده است، چراهیچ یک از اصحاب به اندازۀ امیرالمؤمنین پیغمبرشناس نبودند؟ ابن ابی الحدید می گوید: استادم در جواب پرسش من گفت: «لانَّهُما روحٌ واحدٌ فی جِسْمانِ»؛ زیرا علی و پیغمبر یک روح در دو جسم بودند. در لیلة المبیت جای پیامبر خوابید، در غار حراء کنار پیغمبر بود. ادامه دارد...... ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۵ آذر ۱۴۰۲
ارزشمندترین‌های سال ۲۰۲۳ 🔺بر اساس گزارش برند فایننس، آمازون، اپل، گوگل و مایکروسافت از نظر ارزش برند، چهار جایگاه برتر را به خود اختصاص داده‌اند. 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۵ آذر ۱۴۰۲
📚 دانلود ۲۲ کتاب رایگان درباره حضرت فاطمه سلام الله علیها ۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود ۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود ۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود ۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۵. فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۶. فاطمه زهرا (س) از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۷. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۸. زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود ۹. فاطمه سلام الله علیها در آینه وحی 👈 دانلود ۱۰. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) 👈 دانلود ۱۱. ترجمه بیت الأحزان شیخ عباس قمی 👈 دانلود ۱۲. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود ۱۳. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود ۱۴. اسرار فضائل فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود ۱۵. الفریدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود ۱۶. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود ۱۷. الصحیح فی کشف بیت فاطمه س 👈 دانلود ۱۸. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود ۱۹. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۲۰. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه)👈 دانلود ۲۱. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود ۲۲. هذه فاطمه 👈دانلود 🔹لطفا نشر دهید تا اهل کتاب و قلم و علم و مذهب از آن بهره برداری کنند. 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۵ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب نهم فاطمیه 🔸مسجدجامع امام علی علیه السلام شهران 🔸جمعه ۲۴ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه ▫️ویژگی سوم امام علی (ع) «سَیِّد أَوْلِیَاءِ اللهِ» سید و بزرگ اولیاء خداست. ▫️ویژگی چهارم امام علی (ع) «مُشَمِّراً نَاصِحاً» علی کمر همت بسته بود، خیرخواه بود «مُجِدّاً کَادِحاً»؛ تلاش می‌کرد.  خطاب به مردم مدینه «فَلَمَّا اخْتَارَ اللهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِهِ» مردم! وقتی قرار شد خدا پیغمبر را برگزیند و برد، «ظَهَرَ فِیکُمْ حَسِیکَةُ النِّفَاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبَابُ الدِّینِ» دو مشکل پیش آمد، یکی نفاق آشکار شد و دیگری لباس دین کهنه شد. بدین معنا که لباس دین را کنار زدید و نفاق را آشکار کردید. دومین آیه‌ای که حضرت استشهاد کردند: «أَلاَ فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِینَ». شأن نزول آیه این آیه در جنگ تبوک نازل شد، و این جنگ نزدیک 700، 800 کیلومتر با مدینه فاصله داشت. یکی از جنگ‌هایی است که امیرالمؤمنین در آن حضور نداشت. به دستور پیامبر حضرت در مدینه ماند و در اینجا بود که پیامبر فرمود: «أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی». جنگ سختی هم بود، گرچه درگیری در آن صورت نگرفت، ولی بعضی‌ها در این جنگ از سختی و گرسنگی مردند؛ مثل عبادلله ذوالبجادین. برخی در این جنگ از وسط راه برگشتند. عده‌ای از این اصحاب منافق خدمت پیغمبر آمدند و گفتند: ما می‌ترسیم در این منطقۀ جنگی (روم)چون دور از زن و خانواده هستیم زن‌های آنها را ببینیم و تحریک شویم زیرا آنها حجاب درستی ندارند، اگر می‌شود ما برگردیم و این‌گونه بهانه‌تراشی و توجیه‌گری کردند. اینجا بود که آیه «أَلا فَی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا» نازل شد. محتوای آیه این است، ای منافقین! شما در فتنه سقوط کردید، و بهانه می‌آورید تا پیامبر را تنها بگذارید. ▫️بهانه تراشی منافقان سپاه پیامبر منافقان می‌گفتند: آنجا زنان نامحرم هستند و نگاهمان می افتد و گناه‌کار می‌شویم. باید بدانیم که برای فرار از گناه، هنر این نیست که فرد از محیط، خودش را دور کند بلکه هنر آن است که در محیط باشد و گناه نکند. «أَلا فَی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ». مفسران منظور از جهنم را آسیاب جهنم دانسته‌اند که در همین دنیا کفّار را فرا گرفته و احاطه می‌کند. حالا حضرت زهرا می‌خواهد بفرماید شما که این حرف‌ها را می زنید، بهانه‌ای بیش نیست. اینکه می‌گویید فدک مال شما نیست، علی (ع) سنش کم است و اقتضای خلافت را ندارد و پیغمبر وصی معرفی نکرده است؛ همۀ اینها بهانه‌تراشی بیش نیست. ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۵ آذر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز شهادت مظلومانه سیدة نساء العالمین، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همه عزیزان و همراهان گرامی تسلیت باد. 🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۶ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب دهم فاطمیه 🔸مسجد جامع امام علی(ع) تهران 🔸شنبه ۲۵ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه از دیگر آیاتی که صدیقه طاهره(س) در خطبه فدکیه در دفاع از امیرالمؤمنین به آن استناد کردند، آیه 50 سورۀ مائده است. «أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ». ای مردم! آیا شما بر اساس احکام جاهلیت حکم می‌کنید؟ کلمۀ جاهلیت از جهل در مقابل علم گرفته شده است. جاهلیت به چه می‌گویند؟ 🔹تاریخ جاهلیت مورّخی مثل آقای دکتر «جواد علی» کتابی دارد به نام «المفصل فی التاریخ العرب» ایشان در این کتاب 100 یا 150 سال قبل از اسلام راح جاهلیت می‌نامد. قبل از اسلام ویژگی‌هایی در جامعه رواج داشت و مردم اعتقاداتی نیز داشتند. اساس و هستۀ این اعتقاد «وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ» بود. بدین معنی که قیامتی در کار نیست و ما به دنیا می‌آییم و از دنیا می‌رویم، سرشت روزگار این طور مقدر شده است. عقیدۀ عده‌ای از آنها بت‌پرستی بود و خرافات عجیبی در جامعه پیش از اسلام وجود داشت. برای مثال آن‌ها وقتی می‌خواستند باران ببارد، چوبی را به دنبال گاو می‌بستند و آن را آتش می‌زدند و حیوان نعره می‌زد و فرار می‌کرد، وقتی حیوان می‌دوید آتش جرقه می‌زد؛ آن‌ها می‌گفتند این نعره و جرقه را ما به فال نیک می‌گیریم که باران می‌آید. ادامه دارد...... ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۶ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب دهم فاطمیه 🔸مسجد جامع امام علی (ع) تهران 🔸شنبه ۲۵ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه از نظر رسوم و عادت، رفتارهای غلطی در بینشان رایج بود. تعصبات عجیبی داشتند؛ مثلاً می‌گفتند: بهترین داماد قبر است و وقتی دختر را دفن می‌کنی این بهتر از آن است که بزرگش کنی و به شوهر بدهی! اینکه بهترین داماد قبر است ضرب‌المثل بود در میان اعراب جاهلی. نگاهشان به زن کاملاً منفی بود، نه حق رأی برای او قائل بود، نه در آمار آنها را جزء زندگان به شمار می‌آوردند، نه علم به آنها یاد می‌دادند و نه تعداد زوجات حد و اندازه داشت. 🔹ویژگی‌های چهارگانه جاهلیت قرآن به چهار ویژگی در فضای زندگی جاهلی اشاره دارد، یکی «حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ»؛ تعصب‌های جاهلی است و دیگری «ظَنَّ الْجٰاهِلِیَّةِ»؛ گمان‌های جاهلی و سوم «فَحُکْمَ الْجٰاهِلِیَّة»؛ک احکام جاهلی و در نهایت «تَبَرُّجَ الْجٰاهِلِیَّة» است. بنابراین، چهار مرتبه در قرآن پیشوند لفظ جاهلیت آمده است. چرا حضرت زهرا این آیه را انتخاب کرد و آن را آن روز در میان گذاشت؟ یکی از ویژگی‌های جاهلیت به تعبیر قرآن «تعصب» است. «إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ»؛«حمیة» به معنای تعصب جاهلی است. عرب را بر غیر عرب ترجیح می‌دادند؛ همشهری را بر غیر همشهری ترجیح می‌دادند و ... 🔺از امام سجاد (ع) فرمودند: تعصب این است که کسی آدم‌های بد شهرش را بر آدم‌های خوب شهرهای دیگر ترجیح دهد. به فلانی رأی می‌دهم چون ملیت و نژادش از ماست این تعصب می‌شود: یعنی اینکه انسان بی‌مبنا و بدون دلیل عقلانی از چیزی دفاع کند. در مجمع‌البیان آمده است که برخی از پدران دست بچه‌هایشان را می‌گرفتند و پیش نوح پیغمبر (ع) می‌آوردند؛ به بچه‌هایشان می‌گفتند وصیت می‌کنم به حرف‌های این آدمی که می‌بینید گوش فرا ندهید او آدم خطرناکی است. 🔺«اسعد بن زراره» به مکه آمد تا طواف کند، به او می‌گفتند: پنبه در میان گوش‌هایت بگذار تا حرف‌های پیغمبر را نشنوی! نوح پیغمبر سخن می‌گفت «جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَ...»؛ انگشتانشان را می‌گذاشتند در گوش‌هایشان که حرف‌های او را نشنوند، «اسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ» روی صورتشان پارچه می‌کشیدند تا نوح را نبینند. 🔹نخستین ویژگی: بدحجابی و تعصب دومین اخلاق جاهلی طبق آیه 33 سورۀ احزاب «تبرج» است «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى»، زن‌ها در دوران جاهلیت روسری را طور خاصی روی سرشان می‌انداختند، طوری که روسری پشت گوش می‌رفت و سینه‌ها و گردن پیدا می‌شد، لذا حجاب زن‌ها در جاهلیت به همین میزان بوده است. قرآن اسم این رفتار زنانه را «تبرج جاهلیت» گذاشته است. تبرج به معنای بروز و آرایش است. کتاب خدا می‌فرماید: زن‌های پیغمبر! زن‌های مسلمان! شما مثل زن‌های دوران جاهلیت بیرون نیایید «لاٰ تَبَرَّجْنَ» جاهای خاص بدنتان را نشان ندهید و خود را در دهن مردها نیندازید، مثل زن‌های جاهلیت که سینه و گلویشان را مردها می‌دیدند. اسلام سفارش دارد که «خمار» استفاده کنید. خمار؛ روسری بلندی است که روی سینه، گردن و دست‌ها را می‌گیرد. و «جلباب» استفاده کنید؛ جلباب لباس بلندی است که تمام بدن را می‌پوشاند. حضرت زهرا (س) پیش از اینکه به مسجد بیاید این دو را پوشید. در تاریخ دارد که «لاٰثَتْ خِمَارَهَا عَلَی رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا» این روسری‌های کوچک به تعبیر قرآن مال جاهلیت پیش از اسلام است که برای بروز دادن خودشان، زن‌ها آن را روی سر می‌انداختند تا زمینۀ فحشا، زنا، گول زدن مردها را فراهم آورند. ادامه دارد....‌‌‌‌. ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۶ آذر ۱۴۰۲
🔶گزیده ی سخنرانی شب دهم فاطمیه 🔸مسجد جامع امام علی(ع) تهران 🔸شنبه ۲۵ آذر۱۴۰۲ 🔸حجت الاسلام دکتر طباطبائی 🔸موضوع: شرح خطبه فدکیه 🔹سوءظن، ویژگی دیگر جاهلیت دربارۀ ظن و گمان جاهلی، قرآن می‌فرماید: گمان جاهلی نداشته باشید. آیه در حال و هوای «ٱحد» نازل شده است. بعضی‌ها گمان می‌برند «يَظُنُّونَ بِاللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ» ظن جاهلیت، یعنی اینکه انسان نسبت به دیگران بدگمان باشد. در جنگ احد به ظاهر مسلمانان شکست خوردند، ولی چون خدا با آن‌ها بود پیروز خواهند شد. پیامبر در صلح حدیبیه می‌فرمود: درست است که نگذاشته‌اند ما به مکه برویم؛ ولی در آینده می‌رویم و پیروزی با ماست، اما منافقین گمان بد می‌ورزیدند. این را گمان جاهلیت می‌گویند. لذا اسلام می‌گوید گمان اسلامی این است که تا می توانی کار مردم را حمل بر صحت کن. کسی نباید به پیغمبر گمان بد بورزد، حتی به مردم عادی می‌فرماید: «ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ عَلَی أَحْسَنِه» تا می‌توانی کار مردم را حمل بر صحت کن. 🔹احکام جاهلیت اما چهارمین موردی که حضرت زهرا در خطبۀ فدک آیه‌اش را بر زبان جاری کرده است. روزهای قبل گفتم، استشهادهای قرآن حضرت زهرا خود به صورت مستقل موضوع یک رساله تحقیقی است. زیرا در آن بیش از 20 آیه و نیز حدود 40 مورد از حرف‌های حضرت اقتباس از قرآن است. به هر حال اگر محقق، دانشجو و یا محصلی روی آن کار کند، جا دارد. اینکه بیاید دیدگاه‌های قرآنی حضرت زهرا را استخراج کند؛ چرا حضرت این آیات را ذکر کرده است و چرا آیات مشابه آن را ذکر نکرده است. براساس این آیه، حضرت می‌خواهد بگوید ای کسانی که در مسجد جمع شده‌اید، و کسانی که علی را کنار زدید، براساس جاهلیت قبل از اسلام دارید حکم می‌کنید. مگر جاهلیت قبل از اسلام چه می‌کردند؟ در تاریخ دارد که احکام جاهلی قبل از اسلام سیّار بوده است؛ بدین معنی که مثلاً وقتی فردی کشته می‌شد نگاه می‌کردند که آیا او از یک قبیله مهمی است یا نه؟ اگر از قبیلۀ مهمی بود قاتلش را قصاص می‌کردند؛ اما اگر مقتول یک آدم ضعیفی بود قاتلش را قصاص نمی‌کردند. حکم‌ها را روی افراد می‌گذاشتند نه روی یک قانون کلی. شأن دیه ثابت نبود فرمانده و سرباز دیه‌اش با هم فرق می‌کرد. رئیس قبیله با کارگر عادی دیه‌اش فرق می‌کرد. بنابراین احکام جاهلی با نوع افراد متفاوت می‌شود. اگر یک کسی از دنیا می‌رفت ارث را برادری که زورش بیشتر بود می‌برد و به پسر دیگرش ارث نمی‌رسید. در قرآن آمده است: «لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ» در قصاص حیات وجود دارد. اگر سرتیپ سربازش را عمداً بکشد، او باید اعدام گردد خواه سرتیپ باشد یا رئیس کارخانه فرق نمی‌کند باید اعدامش کرد؛ «الحُرُّ بِالحُرِّ» قصاص، آدم مقابل آدم است. یک انسان چه بچۀ پنج – شش ساله چه مرد هفتاد – هشتاد ساله، چه مسئول باشد و چه رعیت فرق نمی‌کند دیه‌اش ثابت است. حال حضرت زهرا به کسانی که در سقیفه‌اند می‌فرماید: شما به حکم جاهلیت برگشتید، می‌گویید ما از علی (ع) به این دلیل و به فلان توجیه خوشمان نمی‌آید، پس با یکی دیگر بیعت می‌کنیم! ما احساس می‌کردیم فدک یک جای پر درآمدی است و الان هم حکومت نیاز به مال دارد حالا آن را می‌گیریم. این منطق و حکم جاهلیت است «أَفَحُکْمَ الْجٰاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ» شما مثل جاهلیت دارید حکم می‌کنید. خودتان نشستید و دوختید و بریدید که «النُّبُوَّةُ و الامامَةُ لا تَجْتَمِعانِ فی بَیْت واحده»؛ نمی‌شود پیغمبری و امامت از یک خانواده باشد. نمی‌شود امیرالمؤمنین خلیفه باشد زیرا سنش کم است، نمی‌شود فدک مال زهرا باشد زیرا او یک نفر است و جامعه بیشتر است. ما می‌دانیم مالک تو هستی؛ ولی ما تصمیم گرفتیم آن را بگیریم این حکم جاهلیت است و اسلام آن را اجازه نمی‌دهد. ╭┅═ঊঈ🌿🌹🌿ঊঈ═┅╮ @mjemamali ╰┅═ঊঈ✨🕊✨ঊঈ═┅╯
۲۶ آذر ۱۴۰۲
🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 👇 🆔 Eitaa.com/TABATABAEI_IR
۲۷ آذر ۱۴۰۲
🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی 📝 نشر آثار علمی و فرهنگی حجت الاسلام دکتر سید علیرضا طباطبائی 🔺 دانش‌آموخته دکتری حقوق عمومی مؤسسه آموزشی‌ و پژوهشی امام‌خمینی(ره) 🔺دکتری حقوق فضای مجازی (Beharati International University) 🔺استادیار دانشگاه علوم قضائی 🔺مبلغ زبان‌دان (انگلیسی، عربی، ترکی، اردو) 1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ گزارشات صوتی، تصویری و مکتوب جلسات و برنامه‌ها 3️⃣ نشر بیانات و دیدگاه‌ها و مواضع علمی و پژوهشی 4️⃣ آشنایی با تألیفات و مقالات و آثار علمی و پژوهشی عضویت مستقیم در کانال👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/359333911Cd8a553d432 🌐 https://eitaa.com/Tabatabaei_ir 🔰 @Tabatabaei_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
۲۷ آذر ۱۴۰۲