eitaa logo
محسن‌ مجتهدزاده « شیخ قمی »
71.7هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
158 فایل
✅ کانال رسمی «شیخ‌قمی» در ایتا پیام مستقیم به «شیخ قمی» ↙️ @sheijqomi_tablighGharb کانال تخصصی محتوای «جهادتبیین» ↙️ @Israel666 کانال نظرات کاربران↙️ @SheijQomi_Comments 💠حمایت مالی 💳↙️ : @SheijQomi2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ وقتی جان بولتون گفته بود اپوزیسیون ایران به سلاح مجهز شده حتما یه چیزی میدونست. بیش از هزار قبضه سلاح به همراه دوازده هزار فشنگ تا الان کشف شده و خدا میدونه چقدر دیگه کشف نشده وجود داره.  🔹‌ "pezhmanDoosti( دنیا ارزش نداره)" 🚨به لشکر سایبری قدس بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🛰📣 تبیین گام دوم انقلاب اسلامی در جمع طلاب خارجی_ شیخ قمی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس پنجم: تحلیل علل رکیک گوئی ضدانقلاب از نگاه تربیت اسلامی 1. استکبار(عبد نیستند)، حقد(امیال سرکوب شده)، حسد(ما اتاهم الله من فضله)، قسوت قلب(گناه)، هیجان زدگی(حب دنیا: کورباطنی)، شهوتگرائی(سستی اراده: زندگی در خدمت شهوت: قوم لوط)، بیحیائی(فراموشی معاد)، ترک تفکر(عواقب امور)، اصرار برگناه(مبارزه برای اباحه گناه)، وسوسه شیطان(یوقع بینکم العداوه و البغضاء)، طول الامد(آرزویهای دور و دراز غفلت انگیز) 2. مدیریت هوش عاطفی: سبک زندگی گناه آلود: ایجاد نارضایتی، انرژی منفی، جسم منفی: گناهان جنسی و شهوت افسار گسیخته حس منفی اندیشه منفی راه کار غلط: هرزگی جهت ارضاء 4. شهوت سرکوب شده 5. نتیجه طبیعی گناه: قساوت قلب 📌لینک پاسخ صوتی در ایتا: https://eitaa.com/Israel666/33 📌لینک ویدئو این درس در آپارات: https://aparat.com/v/0zdCV 📌لینک ویدئو این درس یوتیوب: https://youtu.be/M5nk1-Y0NlI 📌لینک این درس در تلگرام: https://t.me/IsraelTehran/22 🛎🛎🛎 🔗لینک کانال: درسنامه تحلیلی اغتشاشات از تهران تا تلاویو 📍https://eitaa.com/Israel666 کانال اصلی «دوره تخصصی تربیت مبلغ» 📍https://eitaa.com/TablighGharb لینک ورود به کانال اصلی: https://eitaa.com/joinchat/23527424
⭕️امیرعبداللهیان علیرغم اینکه مسیر درست را میرود، وزرای سابق را نیز جمع کرده و با آنها مشورت میکند. مقایسه کنید با شیوه استبدادی ظریف در وزارت خارجه که حتی توصیه های رهبری را هم رعایت نکرد! ارادتم ده برابر شد. این فهم و شعور سیاسی همراه شجاعت و ولایت پذیری ان شاء الله آینده روشن را نوید میدهد.
تجربه تاریخی در عمامه‌پرانی ✍️ سید عبدالله هاشمی تجربه عمامه‌پرانی در ایران، به صد و اندی سال پیش برمی گردد. روز سیزدهم رجب 1327 قمری یک ساعت و نیم به غروب، میدان توپخانه تهران، جمعیت سوت و کف می زدند و یک ریز فحش و دشنام می دادند. فاتحان تهران درحال رسیدن به فتح الفتوح خود بودند. نادر ترین حادثه سیاسی اجتماعی ایران در حال شکل گرفتن بود. علامه شیخ فضل الله نوری با راهنمایی یکی از فاتحان و با پای مجروح خود با صلابت و پرهیبت، راهی چوبه دار شد. کنار چهارپایه که رسید با خدا و مردم و روحانیت خواب آلوده، سخن گفت: «خدايا تو شاهد باش که من آنچه را که بايد بگويم به اين مردم گفتم... خدايا تو خودت شاهد باش که من برای اين مردم به قرآن تو قسم ياد کردم. گفتند: قوطی سيگارش! بود... در ادامه به خدا گفت که مردم بشنوند: «خدايا تو خودت شاهد باش که در اين دم آخر هم باز به اين مردم مي‌گويم که مؤسسين اين اساس، لامذهبين هستند که مردم را فريب داده‌اند... اين اساس مخالف اسلام است... محاکمه من و شما مردم بماند نزد پيغمبرخدا، محمدبن عبدالله...» هنوز صحبت شیخ شهید، تمام نشده بود که يوسف‌خان ارمنی به طرز خفت باری عمامه از سر شيخ برداشت و به طرف جمعيت پرتاب کرد. این اولین تجربه عمامه پرانی در ایران بود. طولی نکشید که همه فهمیدند مشکل مشروطه، عمامه شیخ فضل الله نبود و عمامه پرانی شیخ، مقدمه ای برای کلاه پهلوی بود که با خون دل بر سر شاهدان اهانت به شیخ فضل‌الله و ملت ایران گذاشتند. حاج شيخ با همان صدای بلند و پرطنين خطاب به روحانیت کنار آمده با مشروطه و خواب آلود، گفت: «اين عمامه را از سر من برداشتند از سر همه برخواهند داشت». درست یک سال بعد از شهادت شیخ، سید عبدالله بهبهانی در خانه ترور شد[توسط همانانی که سنگشان را به سینه میزد!]، سه سال بعد ثقة الاسلام تبریزی به همراه هفت تن دیگر در روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری برابر با ۹ دی‌ماه ۱۲۹۰ خورشیدی توسط روس ها[ی تزاری] به‌دار کشیده شدند. این داستان به جایی رسید که نحوست روحانی بخشی از ادبیات عمومی و فرهنگ عامه شد. (فاعتبروا یا اولی الابصار) آخرين جمله شيخ که حکايت از بی‌وفایی و در عين حال جهالت مردم زمانه خود داشت و در حقيقت گونه‌ای پيش‌بينی تکرار حوادث صدر اسلام در مشروطه و آينده آن بود عبارت « هذه کوفه الصغيره» بود. پس از آن يپرم ارمنی، طناب دار را در پایتخت جامعه شیعه و در مقابل چشمان مردم بر گردن مرجع اول تهران افکند. شیخ فضل‌الله مرجع اول تهران و محبوب مردم بود. یک شخصیت عادی نبود. این مسأله از نگاه بیگانگان نیز دور نمانده است. ادوارد براون انگلیسی [مأمور سرویس جاسوسی انگلیس در ایران] نیز شیخ فضل‌الله را در اجتهاد «برتر از دیگران» می‌داند و در مورد مقام علمی وی می‌نویسد: «شیخ فضل‌الله از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف بود ... مجتهد سرشناس و عالمی متبحر که از لحاظ اجتهاد برتر از دیگران بود». [زنده یاد جلال] آل احمد درباره شهادت شیخ می نویسد: «من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمى مى دانم که به علامت استیلاى غرب‌زدگى، پس از دویست سال کشمکش بر بام سراى این مملکت افراشته شد و اکنون در لواى این پرچم، ما شبیه به قومى از خود بیگانه‌ایم» اکنون نیز عمامه پرانی با آموزش بیگانگان برای گذاشتن کلاهی دیگر بر سر مردم است و مقدمه ای برای حذف موانع غربی سازی جامعه ایران است. همه آنچه شیخ پای دار گفت را امروز باید شنید تا دوباره، گرفتار تلخی های آن روز نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕برزیلی‌های معترض به انتخابات ریاست جمهوری با در دست داشتن برگه هایی که روی آنها نوشته شده است: "برزیل دزدیده شد" همچنان‌در خیابان ها هستند. ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧🎧 ⏰ ۱ دقیقه 👆 ✅ متاسفانه مسئله غیبت امام زمان (عج) عادی شده 🔹 این درد بزرگ جامعه هست 🎤 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وضع اغتشاشگرا بعد از دستگیری😂 ✍ اغتشاشگر خودتو به موش مردگی نزن تو همون بودی که تو کوچه خلوت عربده کشی می کردی! 🚨طنز باحال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیشب عربستان سعودی، قطیف... تدفین شهدای قطیف و الاحساء. همه یک صدا فریاد میزنند مرگ بر آل سعود. آنجا آزادی برگزاری تجمع نیست، آنجا هیچ رسانه‌ای مردم را تهییج نمی‌کند، ولی چند برابر سیرک جنسی اخیر در ایران جمعیت آمده... انتقام تازه شروع شده است...😉
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥کار زیبای دختران افغانستان برای دختر همسایه !!! 🔴 بسیار جالب است حتما ببینید! @Behzadzare
عالی خیلی عالی فوق العاده کار تمیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینا میخوان انقلاب کنند😜😜😜 ببینید نفر دوم چطور نفر اول رو فروخته، قیافه نفر اول دیدنیه... 😂😂😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 بدعت اسرائیلی دامن خودشان را گرفت / پراندن کلاه خاخام های صهیونیست در خیابان 🕌 این بازی اشکنک داره سر شکستنک داره بتاز تا بتازیم تازه اول راهه یک بلایی سرتون دربیاریم دیگه غلط بکنید مزدور بفرستید سطل آشغال بسوزونه تو تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیاید من میگم دروغ میگن درباره اعتصابات. اینم سندش صداوسیما با ارسال ویدئوی تقلبی مچ بی‌بی‌سی و اینترنشنال را گرفت!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شروع اعتراضات در دانشگاه‌ها 📍دانشگاه ملک خالد نجران عربستان 🔺زدی ضربتی ضرباتی نوش کن بن سلمان چوبت بخیسه... و این تازه اول ماجراست آقامون فرمودند فراموش نمیکنیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایزه فرقه شیرازی برای بی‌حرمتی به روحانیت 🔹تعیین جایزه ۱۰ هزار دلاری برای عمامه پرانی مسئولین حکومتی، ائمه جمعه و رئیس جمهور از سوی رسانه‌های وابسته به جریان شیرازی! 🇮🇷 اتحادیه عماریون 🔺همدلی 🔻انقلابی گری @khakestary_amar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیر غیب 🎥 روایتی از مرگ‌های سریالی و مرموز فرماندهان رژیم صهیونیستی @TablighGharb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 💌 به پاس حضور بیش از ۹۰۰ نفر در برنامه بین الطلوعین صوت جلسه اعتماد به نفس تقدیم شما خوبان میشود🤩 🔺ضمنا از همایش اعتمادبه نفس رایگان و عمومی حضوری در شهر قم جا نمونید🤩 🎖 بهترین مسیر زندگی ات را انتخاب کن 👌🏻 ⊱─❊همایــش حـضورے اعتــماد به نــفس ❊─⊰ 👨‍🏫 با حضور استاد شریفی نژاد (دکترای روانشناسی ) ‎ 📆 دوشنبه ١۶ آبان ماه ⏰ صبح و عصر 🌐 استان قم ‌─┅═༅🔸 رایگان و عمومی 🔸༅═┅─ ❌ ظرفیت محدود ─┅═ঊঈ 🖤 ঊঈ═┅─ 💰 هزینه صوت: ارسال به 5 نفر به همراه لینک یا قرائت سوره یس اطلاعات بیشتر و ثبت نام 🆔@admin_safare_ostani 💌کانال_آسمان_مفرح_امید https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظرفیت عظیم تبلیغ بین الملل چطور نخبگان مسیحی دنیا تشنه شناخت اندیشه امام و رهبری هستند! 📌چطور یک مبلغ بین المللی موفق بشویم؟ 📌کدام منطقه برای تبلیغ مناسب هست؟ 📌چه زبانی و کدام منطقه اولویت بیشتری دارد؟ ظرفیت ها، تهدیدها و موانع تبلیغ بین الملل و قصه پرغصه ظرفیت هایی که می سوزد !! 🌎 ظرفیت عظیم در عرصه بین الملل 👳🏻‍♂️ سخنران: 📁 25.4 MB ⏰ 01:14':02" 📌انتشار برای اولین بار. 🛎🛎🛎 🔗لینک کانال: درسنامه تحلیلی اغتشاشات از تهران تا تلاویو 📍https://eitaa.com/Israel666 کانال اصلی «دوره تخصصی تربیت مبلغ» 📍https://eitaa.com/TablighGharb لینک ورود به کانال اصلی: https://eitaa.com/joinchat/23527424Cc6ba52ee21
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا کلیپ خواهران افغانی با عنوان «برای دختر همسایه» مشکل شرعی دارد؟ چرا دشمن از کار تمیز فرهنگی اینقدر ناراحت شده ؟ دشمن برای عقیم سازی و‌کنترل جبهه انقلاب چطور از زبان دین استفاده می کند؟ داستان نو خوارج در حوزه چیست؟ چه کسی این جریان خطرناک را حمایت مالی می‌کند؟ 📌لینک توضیحات شیخ قمی: https://eitaa.com/TablighGharb/2282 📌استفتاء از رهبری مبنی بر جواز این گونه همخوانی ها: https://eitaa.com/TablighGharb/2284 📝📝📝 🛎🛎🛎 🛎🛎🛎 🔗لینک کانال: درسنامه تحلیلی اغتشاشات از تهران تا تلاویو 📍https://eitaa.com/Israel666 کانال اصلی «دوره تخصصی تربیت مبلغ» 📍https://eitaa.com/TablighGharb لینک ورود به کانال اصلی: https://eitaa.com/joinchat/23527424
این روزها موضوع خوانندگی زنان که در برخی محافل و مجامع عمومی مطرح شده، واکنش‌های متفاوتی را بر انگیخته است،‌ با توجه به اینکه جامعه ما بر اساس اصول اسلام شکل گرفته است، آیا به راستی خوانندگی زنان در دایره بندگی و ایمان می‌گنجد؟! بسیاری‌ از آوازهایی که بانوان در مجلسی می‌خوانند، عده‌ای‌ را در ارتکاب‌ گناه‌ بی‌اختیار می‌کند، این ‌نوع‌ آواز‌خوانی ‌حرام‌ است، پس این خوانندگی‌ که‌‌ اثر تضعیف‌ کننده‌ ایمان‌ و پروای‌ از گناه‌ را داشته‌ باشد، حرام‌ است‌، به همین منظور در ادامه نظر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در خصوص خوانندگی زنان در ادامه می‌آید: *آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای -اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست. -س: آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غناى زن براى شوهر و بر عکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشى از تحریم آن مجالس است؟ https://eitaa.com/TablighGharb/2284 ج: گوش‌ دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طرب‏انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مى‏شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌ طور مطلق است. https://khabaronline.ir/x4Kt9
حکم شرعی خوانندگی زنان گوش‌ دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طرب‏ انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع(شنیدن) غنا را مباح نمى ‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مى‏ شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏ باشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌ طور مطلق است. بسیاری‌ از آوازهایی که توسط بانوان خوانده می‌شود، با غنا همراه است و از سوی مراجع معظم تقلید حرام اعلام شده است. این روزها موضوع خوانندگی زنان در برخی محافل و مجامع عمومی مطرح شده و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است. گوش‌دادن به صداى زن هنگامى که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مى‏ خواند، اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟ اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست. اجراى کنسرت توسط زن براى زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمى دارد؟ اگر اجراى کنسرت به‌صورت ترجیع مطرب(غنا) نباشد و موسیقى هم که نواخته مى‏ شود از نوع لهوى حرام نباشد، این امر فى‏ نفسه اشکال ندارد. گوش دادن به نوارى كه خواننده‏اش زن باشدواز سروده‏هاى شعرايى مثل حافظ و مولوى و ... استفاده كند، چه حكمى دارد؟ آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، مكارم و وحيد: گوش دادن به آن جايز نيست. آيات عظام تبريزى، خامنه‏ اى، سيستانى و نورى: گوش دادن به آواز زن، اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسى و تهييج شهوت نشود و مفسده‏اى بر آن مترتب نگردد، اشكال ندارد. تبصره. «غنا» عبارت است از ترجيع صدا، به نحوى كه طرب‏ انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد. همخوانى زنان و يا زنان و مردان در سرودها و تواشيح، چه حكمى داردو آيا شنيدن آن جايز است؟ همه مراجع (به جز بهجت، صافى و مكارم): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهييج شهوت و مفسده نگردد، اشكال ندارد. آيات عظام بهجت، صافى و مكارم: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نيز بنابر احتياط واجب، جايز نيست. در برخى موارد مرثيه خوانى و يا مداحى زنان در مجلس خودشان، به گونه‏اى است كه صداى آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر مى‏رسد؛آيا اين عمل جايز است؟ همه مراجع (به جز مكارم): اگر صداى آنان در معرض ريبه، تلذّذ و تهييج شهوت باشد، جايز نيست. آيةاللَّه مكارم: خير، جايز نيست.
آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غناى زن براى شوهر و بر عکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشى از تحریم آن مجالس است؟ گوش‌ دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طرب‏ انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مى‏شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌ طور مطلق است. همچنین آیت الله سیستانی نیز در بخشی از پرسش و پاسخ سایت خود آورده اند که:" آيا گوش دادن به صداى خوانندگى زن در حالى كه محتواى آن اصلا فاسد نيست مثلا اشعار مولوى و يا حافظ ويا ... كه كاملا از نظر فساد در امان هستند و فقط خواننده آن زن است چه اشكالى دارد؟ اگر با تلذذ شهوى باشد حرام است و اگر بدون آن و آهنگ همراه آن مناسب مجالس عياشى و خوشگذرانى باشد باز هم حرام است." اما برخي مراجع مطلقا حتي بدون لذت و مفسده آن را جايز نمي دانند؛ مثلا به نظر آيت الله بهجت، گوش دادن به آواز زن خواننده بنابر احتياط واجب جايز نيست، هرچند قصد ريبه و لذت نباشد. (4) يا آیت الله فاضل فرموده اند: «گوش فرا دادن به خواننده زن، جايز نيست» .(5) در هر حال براي زنان طبق نظر همه مراجع اگر صداي خواننده زن بدون مفسده و غنا و شكل لهوي باشد، گوش دادن مانعي ندارد و براي مردان بر فرض مشتمل نبودن صدا بر مفسده و ساير موارد ذكر شده، طبق ديدگاه اول صحيح است. از سوی دیگر اگر بخواهیم نگاه فقهی به آواز زن بیندازیم باید بگوییم تمامی فقها آواز زن را ـ اگر غنائی باشد ـ حرام دانسته اند. البته بعضی از فقها مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله گلپایگانی و.. یك مورد را استثناء كرده اند و آن هم آواز زن است در شب عروسی، ـ نه در مراسم عقد یا مولودی ها ـ آن هم در صورتی كه نامحرم صدایش را نشنود. و بعضی دیگر از فقهاء مانند آیت الله مكارم، آیت الله سیستانی و... هم گفته اند كه حتی در شب عروسی هم برای زنان، آوازه خوانی جایز نیست.(6)مرحوم آیت الله خویی نیز آوازه خوانی زن را با استفاده اسلام روایت ابی بصیر به سه دسته تقسیم نموده است: 1. آوازه خوانی در مجالس مختلط. 2. آوازه خوانی در مجالس عروسی مخصوص زنان. 3. آوازه خوانی در مجالس زنان در غیر عروسی. بعد ایشان فتوا دادند كه غنا و آوازه خوانی زن فقط در مجالس عروسی زنان مجاز است. و قسم اول و سوم حرام می باشد.(7) پانویس 1-شرفخانی، خویی، احمد، انسان، غنا، موسیقی، چاپ 1، قم: انتشارات مشهور، 1380، ص 103. 2 - آيت ا... خامنه اي، استفتاءات، نشر جامعه مدرسين، سوال 1145. 3 . آيت ا... خامنه اي، استفتاءات، نشر جامعه مدرسين، سوال 1145. 4. آيت الله بهجت، استفتاءات، نشر شفق، قم 1378 ش، ج4، سؤال 6351و 6352. 5. آيت اللّه فاضل، جامع المسائل نشر مهر، قم 1375 ش، ج 1، ص 484، م 1742. 6 شرفخانی خویی، احمد، انسان، غنا موسیقی، چاپ 1، قم: انتشارات مشهور، 1380، ص 93 تا 155. 7 قره العین عابدی، سید محمد غنا در آیینه شفاف اهل‎ بیت، چاپ 1، قم: انتشارات استاد مطهری، 1382، ترجمه: سید محمد تقی حسینی منش، ص 60.
آیا قرآن آواز خواندن زن را حرام دانسته است؟ در خصوص حرمت آواز خواندن زن در قرآن آیه ای نیست، بلکه آیاتی که به طور کلی حرمت بعضی کارها را برای زنان بیان کرده مثل نگاه کردن، آشکار کردن زینت و… یا بعضی آیات که درباره حرمت اصل غنا و آواز خوانی حرام است، شامل آواز خواندن زن هم می شود که به چند آیه اشاره می کنیم: 1. «و من الناس من یشترى لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل اللّه بغیر علم و یتخذها هزواً اولئک لهم عذاب مُهین»؛ گروهى از مردم، خریدار سخنان بیهوده اند، تا به نادانى، مردم را از راه گمراه کنند و قرآن را به مسخره مى گیرند. بهره اینان، عذابى است خوار کننده.(سوره لقمان آیه6) در روایات صحیح، این آیه بر غنا و موسیقی تطبیق شده و وعده آتش، بر آن ها داده است. 2.«والذین هم عن اللغو معرضون»؛ «آنان که از عمل (یا سخن) بیهوده اعراض مى کنند». (سوره مومنون آیه 3) در ذیل این آیه شریفه، روایتى از امام نقل شده که آن حضرت مى فرماید:«انه الغناء والملاهى»؛ «آن لغو، عبارت است از لهو و لعب». ۵. «یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ لَسْتنُ‏َّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتنُ‏َّ فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا»؛ اى همسران پیامبر، شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید، اگر سَرِ پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید.(سوره احزاب آیه 32) این آیه هر چند درباره زنان پیامبر(ص) است. اما توصیه ای که به آنها می کند شامل زنان دیگر نیز می شود، اینکه در گفتارشان با نامحرمان با نرمی سخن نگویند تا دیگران در آنها طمع کنند و مسلما نهی از آواز خوانی نیز از این آیه به دست می آید. بسیاری‌ از آوازهایی که بانوان در مجلسی می‌خوانند، عده‌ای‌ را در ارتکاب‌ گناه‌ بی‌اختیار می‌کند، این ‌نوع‌ آواز‌خوانی ‌حرام‌ است، پس این خوانندگی‌ که‌‌ اثر تضعیف‌ کننده‌ ایمان‌ و پروای‌ از گناه‌ را داشته‌ باشد، حرام‌ است. در مورد گوش دادن به صداي خواننده زن براي مردان دو ديدگاه فقهي وجود دارد؛ برخي از مراجع اين امر را به خودي خود حرام نمي دانند؛ مثلا امام خمینی در پاسخ به سؤالی در زمینه تك خوانی زن به صورت آواز سرود، اینگونه فرموده اند: «مجرد صوت زن نامحرم حرام نیست و استماع صدای زن فی نفسه منعی ندارد ولی اگر به ملاحظه وضع خاص خواننده در حال خواندن، یا وضع خاص مجلس و محل خوانندگی، یا به ملاحظه مضامین موضوعی كه خوانده می شود، از مصادیق خوانندگی مطرب لهوی به حساب آید و یا مستلزم مفاسدی باشد،‌جایز نیست.»(1) و یا آیت الله خامنه ای معتقدند اگر صداى زن (چه به صورت تك خواني و يا همخواني با زنان و يا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد. اگر مفسده داشته باشد و يا تحريك شهوت بكند، جايز نيست.(2) 1-شرفخانی، خویی، احمد، انسان، غنا، موسیقی، چاپ 1، قم: انتشارات مشهور، 1380، ص 103. 2 - آيت ا... خامنه اي، استفتاءات، نشر جامعه مدرسين، سوال 1145.