eitaa logo
تدبر روزآمد در قرآن کریم
167 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
57 فایل
✅ بازاندیشی برای یافتن پاسخ های نو ارائه دهنده : استاد حجت اله احمدی مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه قم @ahmadi_hojatola
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روزآمد در قرآن کریم جلسه سی و دوم قسمت دوم ١۴٠٣/۴/۱۶ - عدم جواز تشکیل حکومت بدون بیعت - حتی یزید هم نمی‌خواست بدون بیعت حکومت کند - بیعت هر شخص فقط پیمان اوست نه نسل فرزندان او - هر انسانی که در جامعه متولد می‌شود حق دارد بیعت نکند - لزوم بیعت برای هر نسل (مثلا هر ۲۰ سال) - عدم تجدید بیعت در سایر کشورها حجت و دلیل معتبری برای نفی لزوم بیعت نسل ها نیست - نظارت استصوابی با حق انتخاب و آزادی مردم سازگار نیست - در هیچ کشور دموکراتیک چیزی به نام تایید صلاحیت و نظارت استصوابی وجود ندارد - در قانون اساسی آمریکا تنها دو شرط برای ریاست جمهوری وجود دارد ۳۵ سال سن و تولد و اقامت در خاک آمریکا @Tadabor_roozamad
♦️دو عامل وقوع حادثه عاشورا ❗️کشتن حسین با تهمت تفرقه افکنی و شورش علیه امام مسلمین پیغمبر اکرم ص از یک طرف راجع به خطر نفاق شدیداً اظهار نگرانی می‌کند، از طرف دیگر راجع به اینکه امتش جاهل باشند و تجزیه و تحلیل نداشته باشند و در مسائل تعمق نکنند اظهار نگرانی می‌کند. خیلی عجیب است! پیغمبر از دو چیز اظهار نگرانی کرده است: از نفاق و منافق، و دیگر از اینکه توده امت جاهل و نادان باشند... می‌فرماید: انّی لا اخافُ عَلی‏ امَّتِی الْفَقْرَ وَلکنْ اخافُ عَلَیهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ من از فقر و نداشتن ثروت بر امتم نگران نیستم یعنی کمی ثروت، امت من را از پا در نمی‌آورد، آن چیزی که من از آن نگران هستم فقر معنوی و فکری و فقر اندیشه است. اگر غنای اندیشه باشد ثروت می‌آید اما ولو ثروتشان از دنیا بگذرد- مثل ثروت امروز کشورهای اسلامی که همین نفت بزرگترین منبع ثروت دنیاست و بیشترش در کشورهای اسلامی است- ولی فقر اندیشه داشته باشند فایده‌ای به حالشان ندارد. حالا اگر دو خطر با هم پیدا بشود یعنی از یک طرف منافق ها، بی‏‌دین های متظاهر زیرک، متظاهرها و ریاکارها و مدلّس‌ها پیدا بشوند و از طرف دیگر مردم، جاهل و نادان باشند، آنها اینها را ابزار خودشان قرار می‌دهند. حادثه کربلا را همین دو عامل به وجود آوردند. مردم جاهل و نادان ابزار دست ابن‏ زیادها قرار گرفتند... این واقعاً مایه عبرت و درس است. اگر ما خیال بکنیم مردمی که در کربلا جمع شدند امام حسین را کشتند به خدا و پیغمبر و قرآن اعتقاد نداشتند و یک مردم کافرِ بی‌اعتقادی بودند (توده‌‏‌شان را عرض می‌کنم نه سرانشان را) اشتباه کرده‌ایم، گمراه شده‌ایم و از این حادثه نمی‌توانیم پند بگیریم. حتی اگر ما خیال بکنیم این مردم نسبت به علی و آل علی بی‌اعتقاد بودند باز هم اشتباه کرده‌ایم. اگر مردم شام می‏‌بودند این جور بود. مردم شام به خدا و پیغمبر و قرآن اعتقاد داشتند ولی علی و آل علی را نمی‏‌شناختند. اما مردم کوفه می‏‌شناختند. این شهادتِ معاصرین امام حسین است که همه می‌گفتند دل مردم با توست...در عین حال منافقین از همین مردم لشگری علیه امام حسین به وجود آوردند. این عبرت تاریخ است. روزی امام سجاد (سلام الله علیه) عبیدالله بن عباس بن علی پسر حضرت ابوالفضل العباس را دیدند؛ نوشته‌اند: فَاسْتَعْبَرَ گریه کرد و اشکش جاری شد. عمویش اباالفضل و صحنه عاشورا و قضایای عاشورا به یادش آمد، اشکش جاری شد... بعد امام فرمود: سی هزار نفر در کربلا جمع شدند وَ کلٌّ یتَقَرَّبونَ الَی اللهِ بِدَمِهِ‏ سی هزار نفر به قصد قربت، فرزند پیغمبر را کشتند! اگر یک چنین زمینه‌‏ای نبود که پسر سعد در عصر تاسوعا وقتی می‌خواست شعار بدهد و مردم را بلند کند نمی‌گفت: «یا خَیلَ اللهِ ارْکبی وَ بِالْجَنَّةِ ابْشِری» لشگر خدا قیام کن، بشارت باد تو را به بهشت! وقتی که مقدس احمق بشود این جور از آب در می‌آید. یک عده قلیل منافق توانستند از توده‌‏ای مسلمان ولی جاهل و احمق لشگری انبوه علیه فرزند پیغمبر به وجود بیاورند. شما جمله‌هایی که اینها گفتند ببینید، تمام آنها عوام‌فریبی است. خود عبیدالله رو می‌کند به مسلم و او را تفسیق می‌کند: «یا فاسِق» تو فاسقی، من اطلاع دارم تو شرب خمر می‌کردی، شراب می‌خوردی. (یک نفر نگفت آخر تو که نسبت شرب خمر را به چنین مرد پاکی می‌دهی به کدام دلیل و شاهد؟ الآن باید به حکم اسلام حد بر تو جاری کنند که یک چنین نسبتی دادی. بلکه گفتند: عجب! این آدم شرابخوار هم بوده!) ای فاسق! تو آمده‌ای اینجا که اجتماع مسلمین را بهم بزنی، آمده‌ای وحدت مسلمین را بهم بزنی و تفرقه ایجاد کنی... تو یک آدمی هستی که بر «امام زمان» خودت خروج کرده‌ای، برخلاف امر و دستور خدا رفتار کرده‌ای! 📚مصلح شهید استاد مطهری پانزده گفتار ص۱۳۴-۱۳۷
♦️دین افیون اجتماع است؟! - استعمار مقصر است یا خودمان؟ - خطر بدعت ها و تحریف ها البته این را نمی‌خواهم بگویم و شما را به غلط بیندازم که استعمار و استثمار، ما را به این حالت درآورده است. نه، ما قبلًا به این حالت درآمدیم. آنها ما را امروز به این حالت نگه می‏دارند ما قبل از اینکه استعمار و استثماری بیاید، افکاری از نواحیی تدریجاً در ما پیدا شد و ما را به این حالت درآورد. لنین گفته است دین تریاک اجتماع است. یک نفر از نویسنده‏ های عرب از یک فیلسوف مادی دیگری نقل می‌کند که دین انقلاب ضعفا علیه اقویا و ابرمردهاست. این نویسنده عرب می‌گوید کدام‌یک درست است؟ آیا دین تریاک است و وسیله بی‏حسی است یا انقلاب و جنبش است؟ می‌گوید هر دو تا درست است: دین، زندگی است، حرکت است، جنبش است، اما کدام دین؟ آن دینی که پیغمبران آوردند. در عین حال دین تریاک اجتماع است، اما کدام دین؟ آن معجونی که ما امروز ساخته‌ایم. حدیث معروفی است اذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَی الْعالِمِ انْ یظْهِرَ عِلْمَهُ وَ الّا فَعَلَیهِ لَعْنَةُ اللهِ‏ اگر بدعتها پیدا بشود (بدعت یعنی آن چیزی که جزء دین نیست ولی نام دین به خودش گرفته است و مردم خیال می‌کنند مال دین است)، اگر بدعت ظاهر شد در میان مردم، بر داناست که اظهار بکند و بگوید. این حدیث شریف، وظیفه احیای دین را که در درجه اول بر عهده طبقه علماست بیان می‌کند، از راه مبارزه با «بدعت ها» و «تحریف ها». ... ما اکنون بیش از هر چیزی نیازمندیم به یک رستاخیز دینی و اسلامی، به یک احیای تفکر دینی، به یک نهضت روشنگر اسلامی. 📚ده گفتار ص۱۵۹-۱۶۰ مصلح شهید استاد مرتضی مطهری ره @Tadabor_roozamad
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و سوم.mp3
51.56M
تدبر روزآمد در قرآن کریم جلسه سی و سوم ١۴٠٣/۴/۳۰ - آزادی اندیشه در قرآن - شجاعت حق طلبان در مواجهه آزاد با سایر اندیشه ها - هراس از آزادی اندیشه، ریشه در ضعف باورها دارد - دعوت گسترده و پر تکرار قرآن به اندیشیدن - دعوت به اندیشیدن پیرامون توحید بمثابه بنیادی ترین اصل اسلام - سرزنش تند قرآن نسبت به کسانی که اهل اندیشیدن نیستند - ریشه شرک و بت پرستی ، عدم اندیشیدن و آزادی اندیشه است - ابراهیم ، منادی آزادی اندیشه و تفکر و شکننده بت های ضد اندیشه - «تقلید» از پدران و جامعه مشکل اصلی توده‌ی مخالف پیامبران پیامبران دعوت کننده به «تحقیق» و مخالف «تقلید» - پیام محوری دین و پیامبران : «بگو دلیلتان را بیاورید» قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ هَذَا ذِكْرُ مَن مَّعِيَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِي - بت یعنی هر آنچه که بدون اندیشه به آن باور داریم و حاضر به نقد آن نیستیم - تقلید در مسایل بنیادین چه از پدران چه از غربی ها چه از شرقی ها چه از علما و... ناروا و انحراف انگیز است - بگو تنها یک اندرز دارم : بپا خیزید سپس بیاندیشید! قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ « تَتَفَكَّرُوا» @Tadabor_roozamad
🟢 احتیاطی‌ بی‌جا در هنگام انتقاد کردن 🔹 ما از کلمه «برخورد» بدمان می‌آید. همیشه می‌گوییم باید جوری گفت و کرد که به شخصی و یا به طبقه‌‌ای بر نخورد، یعنی باید چنان در اجتماع راه رفت که تنه‌‌ات به تنه دیگری اصطکاک پیدا نکند و تصادم پیدا نشود. 🔸 لهذا همیشه ما از گذشته بحث می‌‌کنیم و نمودها و پدیده‌های حاضر اجتماع خود را مورد توجه و تفتیش و انتقاد قرار نمی‌دهیم، در صورتی که قطعاً همان طوری که پول رایج ما که ارزش اقتصادی دارد باید نقد و انتقاد بشود، حوادث اجتماعی نیز که خواه ناخواه ارزش معنوی و اجتماعی دارد باید مورد انتقاد و نقادی قرار گیرد. 📗 یادداشت‌های استاد مطهری، جلد ۱۳، ص ۲۱۱ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و چهارم ۱۴۰۳/۵/۶ قسمت اول - مطالبه دلیل از مخالفان اصل دین - دلیل طلبی یعنی کافران آزادند دلایل خود را علیه دین بیان کنند - قرآن صراحتا کافران را دعوت به تلاش برای اثبات مدعای خودشان میکند - قرآن: همه آزادند علیه قرآن یک سوره بیاورند و اثبات کنند محمد پیامبر نیست! - اگر کسی منصف و حق طلب باشد در فضای آزاد حق را انتخاب می‌کند - قرآن با این بهانه که مردم توان تشخیص ندارند آزادی مخالفان در نقد قرآن را سلب نمیکند - وظیفه پیامبران تلاش برای دعوت به تفکر است نه تحمیل عقیده حق - البته تحمیل عقیده هم غیر ممکن است - بشارت قرآن به آزاد اندیشان فبشر عباد الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ مژده بده به بندگانی که به سخن گوش فرامى دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند؛ اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان. @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و چهارم ۱۴۰۳/۵/۶ قسمت دوم @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و پنجم ۱۴۰۳/۵/١٣ قسمت اول @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و پنجم ۱۴۰۳/۵/١٣ قسمت دوم @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و ششم ۱۴۰۳/۵/٢٧ قسمت اول - بررسی حادثه عاشورا و تحریفها و افراطهای پیرامون آن - تطابق حرکت و روش امام حسین ع با قرآن و پیشنهاد سازش و ترک جنگ در کربلا - دو تفسیر افراطی و انحرافی از عاشورا - انحراف اول: وظیفه ما تنها عزاداری است و امام حسین ع برای شفاعت ما شهید شد - رواج تحریفات و دروغ ها با هدف گریاندن مردم و عزاداری! - کتاب پر از دروغ روضه الشهدا و ماجرای «روضه خوانی» - کتب برخی فقهای شیعه شامل مطالب جعلی و خرافی (اسرار الشهاده ملای دربندی) - انحراف و افراط کاری دوم : تفسیر کاملا انقلابی و رادیکال از حرکت امام حسین ع - تقیه و عدم حرکت سیاسی ائمه هدی ع پی از عاشورا تا به امروز - عدم مشارکت امام سجاد در قیام های مردم (حرّه، توابین و...) علیه حکومت یزید - عدم توصیه ائمه ع به شیعیان برای مشارکت در قیام علیه بنی امیه و حاکمان ستمگر زمانه - عدم وجود جهاد در صورت عدم موازنه قدرت - بدون قدرت موثر و متناسب اصلا دفاع بی معناست - دفاع برای دفع و پیروزی است نه خون دادن و شهادت - @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و ششم ۱۴۰۳/۵/٢٧ قسمت دوم - روایت امام باقر ع : سه پیشنهاد امام حسین ع به سپاه دشمن ۱- بازگشت ۲- رفتن به نزد یزید ۳- رفتن به مرزها و نقاط دورافتاده - سند این روایت معتبر و در کتاب های متعدد نقل شده است تغییر موضع امام حسین ع پس از کناره‌گیری مردم کوفه از همراهی - امتناع از بیعت به معنی مبارزه و جنگ نیست بلکه نوعی مقاومت مدنی است - خودداری امام حسین ع از آغاز به جنگ حتی در صبح عاشورا و در شرایط محاصره - حتی در صورت بیعت با عبیدالله زیاد امکان شهادت با ذلت امام حسین ع وجود داشت - شخص یزید و حکومت یزید و شرایط خاص امام حسین ع در زمان سایر ائمه تکرار نشد و ائمه ع شعار مبارزه با «یزید زمان» سر ندادند @Tadabor_roozamad
تدبر در قرآن 37.mp3
49.55M
تدبر روزآمد در قرآن کریم جلسه سی و هفتم ۱۴۰۳/۶/۳ ادامه بررسی حادثه عاشورا - نقد دیدگاه افراط گرایانه در عزاداری - تبدیل عزاداری و زیارت از وسیله به هدف - قطع ارتباط با سیره و روش امام حسین ع در طول دوران زندگی ایشان و توجه صرف به چند روز آخر حیات و شهادت ایشان - در برخی روایات بزرگترین مصیبت مرگ پیامبر اسلام ص معرفی شده است نه شهادت امام حسین ع - دو ماه عزاداری و تعطیل شدن ازدواج و مراسم شادی بدون هیچ دلیل موجه و حتی وجود یک روایت در این زمینه - جدا کردن امام حسین ع از بقیه ائمه ع و حتی پیامبر اسلام ص به عنوان یک فرد خاص با عزاداری خاص - نقد رویکرد انقلابی جدید و خاص سازی امام حسین ع از بعدی دیگر - ما ملت امام حسینیم! - چرا ما ملت امام حسن ع نیستیم؟! چرا ما ملت امام علی ع نیستیم؟! بالاتر چرا ما ملت محمد ص نیستیم ؟! - انقلابی ها برای توجیه مواضع خود ناچارند تنها امام حسین ع را برجسته کنند آن هم چند ماه آخر زندگی ایشان را - سکوت انقلابی ها در مورد ۱۳ سال سازش پیامبر ص در مکه و صلح حدیبیه ، صبر و سازش طولانی علی ع و پذیرفتن حکمیت ، صلح و کناره‌گیری امام حسن ع از خلافت و تقیه تمام ائمه ع بعد از حادثه عاشورا - از امام حسین ع هیچ روایت و گزارش تاریخی نقل نشده است که ایشان اعلام جنگ و شورش علیه یزید کرده باشند - امام حسین ع یک منتقد و معترض بود نه یک انقلابی برانداز - امام حسین ع هم برای نجات جان خود و هم با اصرار مردم کوفه مبنی بر عدم به رسمیت شناختن یزید به سمت کوفه رفت - وقتی شرایط تغییر کرد امام حسین ع دیگر بر مسأله «مبارزه با ظلم » تاکید نکرد
پیشنهاد سه گانه امام حسین علیه‌السلام پس از تغییر شرایط : ۱ - بازگشت به مدینه (یا مکه) ۲- رفتن به مرزها و مناطق دور افتاده ۳- رفتن به سمت یزید این پیشنهاد در منابع مختلف تاریخی و حدیثی ذکر شده است و چندین نفر از علمای بزرگ شیعه این مطلب را در کتابهای خود آورده اند و آنرا رد نکرده اند برخی از منابع تاریخی : الطبقات الکبری انساب الاشراف تاریخ طبری العقد الفرید تاریخ مدینه دمشق المنتظم تهذیب الکمال تاریخ الاسلام سیر اعلام النبلاء البدء و التاریخ البدایه و النهایه تهذیب التهذیب کتب عالمان و فقهای شیعه اثناعشری: سید مرتضی، تنزیه الانبیاء ص۲۷۱-۲۷۲ شیخ طوسی، تلخیص الشافی ج۴ ص ۱۸۶ شیخ مفید ، الارشاد ج۲ص۸۷ فتال نیشابوری ، روضه الواعظین ج ۱ص۴۱۴-۴۱۵ طبرسی ، إعلام آلوری ص۲۴۱ ابن نما حلی، مثیر الاحزان ص ۵۰ فاضل مقداد ، اللوامع الالهیه ص۳۶۱-۳۶۲ احمد بن حسن حر عاملی ، الدر المسلوک ص۸۰ عبدالله بحرانی ، عوالم العلوم ج ۱۷ ص ۲۴۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبّر روزآمد در قرآن کریم جلسه سی و هشتم قسمت اول ۱۴۰۳/۶/۱۰ - تحریفات لفظی در حماسه عاشورا - تحریف لفظی به معنی اضافه کردن مطالب غیر واقعی به حوادث تاریخی است - ذکر نمونه هایی از تحریفات لفظی در مورد حماسه عاشورا - فاضل دربندی که سالها فقه آموخته بود و کتاب فقهی هم داشت در کتاب «اسرار الشهاده» انواع و اقسام تحریفات را به حادثه عاشورا افزوده است - شریف کاشانی هم که در زمره فقهاء بود در کتاب «تذکره الشهداء» تحریفات مختلفی وارد کرده است - فاصل دربندی: تعداد کشته شدگان به دست امام حسین ع ۵۰هزار نفر بلکه ۱۰۰ هزار نفر و بالاتر بوده است! و هر کس انکار کند احمق و جاها است و لعنت خدا بر او !! - روز عاشورا ۷۲ ساعت بود تا امام حسین ع بتواند این تعداد افراد را بکشد! - دمای هوا در روز عاشورا ۷۰ درجه بیشتر از روز عادی بود! - استاد محمد اسفندیاری در کتاب «حقیقت عاشورا» موارد متعددی از اینگونه تحریفات لفظی را آورده اند
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبّر روزآمد در قرآن کریم جلسه سی و هشتم قسمت دوم ۱۴۰۳/۶/۱۰ - عامل اصلی جعل این دروغ های شاخدار و تحریف ها یک چیز بود «هدف وسیله را توجیه میکند» و برای گریاندن مردم میتوان دست به هر کاری زد - امام حسین ع را هم با این توجیه کشتند که «اطاعت از خلیفه و رهبر مسلمین مهمتر از همه چیز است» و چون حسین ع مخالف خلیفه است میتوان او کشت - در زمان یزید خانه کعبه را به منجنیق بستند با توجیه اطاعت از خلیفه در منش و سیره پیامبر و ائمه هدف وسیله توجیه نمیکند و برای رسیدن به اهداف دین نمیتوان از دروغ و ستم و استبداد استفاده کرد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و نهم ۱۴۰۳/۶/۱۷ قسمت اول @Tadabor_roozamad اهمیت و ضرورت آزادی بیان و نقش آن در رشد و تعالی انسان - تعریف انسان از دیدگاه ارسطو : حیوان ناطق - نطق چه به معنی سخن گفتن چه به معنی خردورزی مشخصه خاص انسان است - سخن گفتن بدون خرد امکان ندارد و حیوانات به دلیل فقدان خرد امکان سخن گفتن ندارند - خردورزی بدون ابزار بیان و گفتگو موجب رکود و عقب ماندگی انسان ها است - مهمترین مانع گفتگو قوانین و حکومت ها هستند - حکومت ها با توجیه مصلحت جامعه آزادی بیان را محدود میکنند - استدلال محکم جان استوارت میل در دفاع از آزادی بیان و نفی مصلحت اندیشی محدود کننده بیان - محدود کنندگان آزادی بیان و اندیشه ها یا ممکن است خطا کنند یا ممکن است عمدا و با منفعت طلبی مانع از نشر اندیشه های جدید و صحیح شوند - تنها راه اصلاح خطاهای جامعه آزادی بیان و نقد و انتقاد است چه در امور دینی چه سیاسی چه اجتماعی و اقتصادی و... - رکود و انحراف و تحریف در دین با واسطه عدم آزادی بیان و نقد - استاد مطهری: مخالفان و منتقدان مسائل دینی ناخواسته خدمت بزرگی به دین کرده اند - حقیقت و اندیشه درست در تضارب آراء و درگیری اندیشه ها، زاده و متولد میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه سی و نهم ۱۴۰۳/۶/۱۷ قسمت دوم @Tadabor_roozamad - آزادی بیان در سیره پیامبر اسلام ص و امام علی ع - آزادی بیان پیش شرط هر رشد و تکاملی است و محدودیت بیان عامل اصلی رکود و پسرفت جامعه است - در تاریخ کشور ما در هر دوره ای که آزادی بیان و رویارویی اندیشه ها بیشتر بوده پیشرفت فکری و اجتماعی هم بیشتر بوده است - راهکار مقابله با اندیشه و سخنان باطل نقد و بیان اشکالات است نه حبس و حصر و مجازات - تصریح برخی فقهای بزرگ مانند محقق اردبیلی و محدث بحرانی بر عدم دلیل بر محدودیت و سلب آزادی بیان و نشر کتاب های ضلال - آزادی بیان حکم وجدان و اخلاق است چرا که هیچ کس نمی‌پسندد و روا نمی‌دارد و مخالفان مانع از بیان دیدگاه و نقدهایش شوند - آزادی بالاترین حق و شرط تحقق انسانیت است، آزادی مقتضای عدالت است - سلب آزادی بیان ، سلب انسانیت است - اقلیت ها تا زمانی که قدرت ندارند مدافع آزادی بیان هستند اما وقتی به قدرت میرسند مانع از آزادی بیان مخالفان میشوند - اگر آزادی بیان و اعتراض و آزادی انتخاب وجود داشته باشد اصلا اغتشاش و شورش و خشونت شکل نمی‌گیرد بلکه در یک فرآیند آزاد چرخش قدرت اتفاق می‌افتد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه چهلم ۱۴۰۳/‌۶/۲۴ قسمت اول @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه چهلم ۱۴۰۳/‌۶/۲۴ قسمت دوم @Tadabor_roozamad
با سلام و احترام🌷 کلاس مجازی تدبر روزآمد در قرآن کریم شنبه ها ساعت 21 برگزار می‌شود إن شاء الله لینک ورود به جلسه https://meet.google.com/ucj-biij-rex کانال تدبر روزآمد در قرآن کریم ایتا https://eitaa.com/Tadabor_roozamad تلگرام https://t.me/Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه چهلم و یکم ۱۴۰۳/‌۶/۳۱ قسمت اول - قرآن و مسأله «زنان» بررسی رابطه اسلام و فمینیسم - شکل گیری نهضت حقوق زنان ( موج اول فمینیسم) از قرن نوزدهم - فمینیسم واکنشی به سرکوب حقوق زن در تاریخ غرب - محرومیت زنان از حق مالکیت در غرب تا قرن نوزدهم - محرومیت زنان از حق تحصیلات مخصوصا تحصیلات عالی و دانشگاهی در غرب - مادام کوری فیزیکدان معروف نتوانست در قرن بیستم در لهستان تحصیلات دانشگاهی داشته باشد - عدم اعطای حق رای به زنان تا قرن بیستم - تورات : در بهشت مار حوا را فریب داد و حوا آدم را وسوسه کرد و فریب داد - تلقی تاریخی از زن : زن فتنه گر است و همیشه پای یک زن در میان است! - نگاه قرآن به زن : نگاه متساوی و غیر تبعیض آمیز به زن - در اسلام زن دقیقا مانند مرد از حقوق مالکیت برخوردار است @Tadabor_roozamad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر روز آمد در قرآن کریم جلسه چهلم و یکم ۱۴۰۳/‌۶/۳۱ قسمت دوم @Tadabor_roozamad
🔴 خون شهید 🔹 نه، هیچ‌وقت خون شهید هدر نمی‏‌رود، خون شهید به زمین نمی‌ریزد. خون شهید هر قطره‏‌اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون می‏ گردد و در پیکر اجتماع وارد می‌‏شود. 🏴 شهادت بزرگمردی که تشیع واقعی را برای جهان تسنن و تمام‌ اهل زمین معنا کرد، به پیشگاه امام‌ منتقم و منتظر و امید مستَضعفان‌ جهان حضرت ولی‌الله الاعظم سلام الله علیه، رهبر بزرگوار انقلاب و همه شیفتگان مکتب علوی و حسینی تبریک و تسلیت می‌گوییم.  📗 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی(ع)، ص۸۷ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
با سلام و احترام🌷 کلاس مجازی تدبر روزآمد در قرآن کریم یکشنبه ها ساعت 20 برگزار می‌شود إن شاء الله لینک ورود به جلسه https://meet.google.com/ucj-biij-rex کانال تدبر روزآمد در قرآن کریم ایتا https://eitaa.com/Tadabor_roozamad تلگرام https://t.me/Tadabor_roozamad
تاکید می‌شود : یکشنبه ها ساعت 20