سلام و عرض احترام
خدمت تمامی همراهان گرامی
☑️ بعد از زیارت عتبات عالیات و مشرف شدن به شهر مقدس قم به لطف الهی سوالات شخصی شما عزیزان که در ماه مبارک جمع شده بود را پاسخ دادم و نیز امور به تاخیر افتاده را به مقصد رساندم. الحمدلله
▶️ ان شاء الله پرسش و پاسخهای منطقی را ادامه خواهیم داد ...
✅ و همچنین برنامه جدیدی اضافه خواهیم نمود و آن تجزیه و ترکیب آیات و روایات منتخب است.
🤲 امیدواریم که توفیق پیدا کنیم، خداوند متعال و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از همه ما خشنود باشند...
.
فهرست #تجزیه_و_ترکیب
آیـات و روایـات مــنتـخـب:
✴️ قسمت اول
✴️ قسمت دوم
✴️ قسمت سوم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
✴️ #تجزیه_و_ترکیب
✴️ قسمت اول:
قَالَ الصادقُ علیهالسلام:
الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ
وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ
(تحفالعقول، ص۳۵۸)
امام صادق علیهالسلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بىمیلى و عدم وابستگی و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است.
🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید و بعد پاسخ را مشاهده نمایید.
الرَّغْبَةُ : مبتدا
فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الرغبة
تُورِثُ : فعل مضارع مثال واوی از باب افعال، فاعلش «هی» مستتر که به الرغبة بر میگردد.
الْغَمَّ : مفعول به برای تورث
وَ : واو عطف مفرد به مفرد
الْحَزَنَ : معطوف به الغم
جمله «تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»: جمله خبریه برای الرغبه
وَ : واو عطف جمله به جمله
الزُّهْدُ : مبتدا
فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الزهد
رَاحَةُ : مصاف به اصافه معنویه
الْقَلْبِ: مضاف الیه
وَ : واو عطف مفرد به مفرد
الْبَدَنِ : معطوف به القلب
«رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ»: خبر برای الزهد.
رجوع به فهرست
رجوع به فهرست دوره کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش سیزدهم:
❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد؟
«مکافات عمل فقط در آخرت است.»
«مکافات عمل در دنیا هم هست.»
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
📣 توجه:
با تذکر یکی از دوستان گرامی ، فایل مباحث ضروری استدلال ، اصلاح بسیار جزئی شد.
از همراهی شما سپاسگزارم.
فایل جدید در پست بعدی هم بارگزاری شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش سیزدهم :
✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
✅یکی از دو قضیه، کلیه و دیگری جزئیه است.
قضیه اول: «مکافات عمل فقط در آخرت است.»
یعنی «همه مکافات های اعمال در آخرت هستند.»
پس قضیه اول موجبه کلیه است.
قضیه دوم: « مکافات عمل در دنیا هم هست.»
یعنی «بعضی مکافات اعمال در دنیا هستند.»
پس قضیه دوم موجبه جزئیه است.
با توجه به اینکه در یک قضیه محمول «در آخرت است» و در دیگری محمول «در دنیا است» پس هیچ کدام از رابطه های #تقابل بین آنها وجود ندارد.
ولی اگر مفهوم مخالف قضیه اول را بگیریم ، تقابل بین دو قضیه ایجاد میشود.
مفهوم قضیه اول: «هیچ مکافات عملی در دنیا نیست.»
این قضیه سالبه کلیه میباشد.
با توجه به این معلومات این نتیجه بدست میآید که بین #مفهوم قضیه اول و #منطوق قضیه دوم رابطه #تناقض برقرار است.
✅ پس باید برای کشف تقابل به رابطه مفهوم و منطوق هم توجه کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال