✴️ دوره کاربردی تجزیه و ترکیب
💠درس سی و چهارم
📖 تجزیه و ترکیب روایت
ایجاد شوق مومن به مرگ :
کلام امام صادق علیه السلام
در تفسیر آیات آخر سوره فجر:
«یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً...» :
إِذَا حَضَرَ الْمُؤْمِنَ الْوَفَاةُ نَادَی مُنَادٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ :
یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی بِوَلَایةِ عَلِیٍّ مَرْضِیَّةً بِالثَّوَابِ فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی فَلَا یَکُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا اللُّحُوقُ بِالنِّدَاء.
📚 تفسیر القمی ، ج۲ ، ص ۴۰۳
📌توضیح و تبیین انواع «أیّ»
📌أیّ شرطیه ، أیّ استفهامیه ، أیّ وصلیه ، أیّ موصوله ، أیّ کمالیه
📌شواهد قرآنی برای انواع «أیّ»
📌بیان اختلاف نظر در آیه «فىِ أَىِّ صُورَةٍ مَّا شَاءَ رَکَّبَکَ»
📌توضیح تجزیه اسم فاعل «مُنَادٍ» و اسم مفعول «مَرْضِیَّةً»
📌اعراب استثناء تام متصل غیرموجب
لینک های مشاهده و دانلود :
https://aparat.com/v/lTAok
namasha.com/v/au7rlTkp
#تدریس ، #تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
#عربی ، #صرف ، #نحو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
طبق قول اقوی امشب ، شبِ شهادت
امام علی بن الحسین ، سید السجادین
زین العابدین «علیهما الصلاة و السلام»
است.
هنگام تفکر درباره زندگانی ایشان بیاد
مناجات التائبین و تجزیه و ترکیب آن
که در این کانال بارگزاری شد ، افتادم.
لذا این ویدئو را بارگزاری می کنم تا با
توجه به عبارات این مناجات زیبا ، توبه
و بازگشتی به سوی خدایِ مهربان تر از
پدر و مادر ، برای همه ما حاصل شود.
.
✴️ دوره کاربردی تجزیه و ترکیب
💠درس سی و پنجم
📖 تجزیه و ترکیب روایت :
قَالَ أمِیرُالمُؤمِنینَ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي ذِكْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ، يَضَعُ ذَلِكَ حَيْثُ الْحَاجَةُ إِلَيْهِ، مِنْ قُلُوبٍ عُمْيٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُكْمٍ، یَتَتَبَّعُ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَيْرَةِ.
📚 نهج البلاغة (صبحي صالح)، ص ۱۵۶
(رسول خدا) طبیبی است که با طبّ خویش (براى بهبودى امراض هلاک کننده) پیوسته در گردش است، داروها و مرهم هاى خود را به خوبى آماده ساخته و ابزار داغ کردن را (براى سوزاندن زخم قلبهای مجروح گشته از جهل و هوای نفس) تفتیده و گداخته کرده است، تا بر هر جا كه نياز به معالجه باشد، بگذارد؛ بر دلهاى نابینا (از علم) و گوش هاى ناشنوا (از شنيدن حقّ) و زبانهاى لال (از بیان حق). و با داروهاى خویش دلهايى كه محل غفلت و موطن سرگشتی هستند را می جوید.
📌بیان نکات و ویژگی های «حَیثُ»
📌انواع نقش های «حَيثُ» در کلام
📌شواهد قرآنی برای انواع «حَیثُ»
📌 توضیح «حَیثُما» و عمل آن
لینک های مشاهده و دانلود :
https://aparat.com/v/v7lrY
namasha.com/v/rGKPghnT
#تدریس ، #تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
#عربی ، #صرف ، #نحو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
📣 قابل توجه اساتیدی
که درخواست کرده اند:
✴️ فایل تکمیلی اسلاید های
دوره تجزیه و ترکیب کاربردی
🌹 لطفاً مطالب را تغییر ندهید و در صورت وجود اشکال ، در هنگام تدریس متذکر آن شوید.
📚 تذکر: فایلها باید با نرم افزار WinRAR باز شوند.
📒 فایل فشرده اسلاید ها :👇👇👇
T & T slides Final PDF 1.rar
30.68M
فایل اول :
دروس اول تا بیستم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
T & T slides Final PDF 2.rar
34.64M
فایل دوم :
دروس بیست و یکم
تا سی و پنجم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
📒 فهـرسـت پرسـش های
کاربردی در علم منطق
به همراه پاسخ های تشریحی
🔶 پرسش اول
🔶 پرسش دوم
🔶 پرسش سوم
🔶 پرسش چهارم
🔶 پرسش پنجم
🔶 پرسش ششم
🔶 پرسش هفتم
🔶 پرسش هشتم
🔶 پرسش نهم
🔶 پرسش دهم
🔶 پرسش یازدهم
🔶 پرسش دوازدهم
🔶 پرسش سیزدهم
🔶 پرسش چهاردهم
#پرسش_و_پاسخ_منطق
.
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش اول:
❓با توجه به تعریف قضیه (مرکب تامّ خبریّ) در کدام گزینه، هر دو عبارت «قضیه منطقی» محسوب می شوند؟
(همه گزینه ها از آیات قرآن کریم هستند. پس از تجربه دروس تجزیه و ترکیب و ترجمه آیات استفاده کنید و پاسخ رو پیدا کنید.)
🔸الف: «فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا»، «هَلْ يَراكُمْ مِنْ أَحَدٍ؟».
🔸ب: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِل»، «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْض».
🔸ج: «إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا»، «لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ».
🔸د: «يا لَيْتَني كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظيماً»، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش اول :
✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.
✍ توضیح:
در تعریف قضیه عرض شد که :
قضیه ، «لفظ مرکب تام خبری» است که احتمال صدق و کذب دارد.
یعنی موارد زیر از تعریف قضیه خارج می شوند و قضیه محسوب نمیشوند:
۱.لفظ مفرد مانند «علی» ، «عبدالله»
۲.لفظ مرکب ناقص مانند «عبد مومن»
۳.لفظ مرکب تام انشائی که انشاء کننده معنا است. مانند جملات امری، سوالی، نهی، تمنی (آرزو) ، ترجی (اظهار امید) و...
❌ در گزینه الف، عبارت اول قضیه است و خبر از صبر پیامبران در مقابل تکذیب و آزار مردم میدهد. ولی عبارت دوم استفهامی است و قضیه نیست.
❌ در گزینه ب، نیز عبارت اول قضیه است و خبر از رسیدن حق و نابودی باطل میدهد. ولی عبارت دوم نهی است و قضیه نیست.
❌ در گزینه د، هر دو عبارت انشائی هستند و قضیه نیستند. عبارت اول تمنی و آرزو است و عبارت دوم امر است.
✅ اما در گزینه ج، هر دو عبارت قضیه هستند. در قضیه اول خداوند از وحدانیت خود به حضرت موسی علیه السلام خبر میدهد و در قضیه دوم از بلند مرتبه تر بودن ذکر الهی و علم خداوند به اعمال بندگان خبر میدهد.
#مرکب_تام_خبری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
.
قبل از اینکه تعریف قضیه را در متن سوال قرار دهیم ، بیشتر جوابها صحیح نبود. ولی بعد از یادآوری تعریف قضیه، اکثر دوستان پاسخ صحیح ارسال کردند.
در روزهای پیش رو، سوالات کاربردی دیگری از صرف، نحو و منطق خواهیم داشت...