eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
تذکر: منظور از بالأصالة أو بالملازمة چیست؟ یعنی تعریف قضیه یا بر اصل جمله خبری، صدق کند یا اینکه تعریف قضیه بر لازم معنای جمله انشائی، که یک خبر است، مطابقت نماید.
پاسخ پرسش دوم: حتماً توضیحات را بخوانید. ✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه الف، درست است که آیه جمله انشائی (استفهام انکاری) است ولی در درس دهم عرض شد که لوازم جملات انشائی می توانند قضیه باشند. لذا لازمه این آیه یعنی «مؤمن و فاسق مثل هم نیستند»، یک قضیه صادقه است. مثل جملۀ «کسی که هدایت به حق می کند سزاوار تبعیت است» که لازمه آیه شریفه «أَفَمَنْ يَهدى إلى الحق أحق أن يتبع أمنْ لا يَهدى إلا أنْ يُهْدِى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» (یونس، ۳۵) است. پس در نهایت یک قضیه صادقه داریم. ❌ در گزینه ب، هم هیچ مشکلی در قضیه بودن و صادقه بودن نیست. زیرا اولاً مرکب تامّ خبری است و ثانیاً در قضیه سالبه وجود موضوع شرط نیست، یعنی صدق قضیه سالبه متوقف بر وجود موضوع نیست. بلکه ممکن است موضوع آن موجود بوده ولی متصف به محمول مورد نظر نباشد، و یا اینکه موضوع اصلاً موجود نباشد که در این صورت بطریق اولی متصف به آن محمول نخواهد بود. زیرا از معدوم می‌توان هر چیزی را سلب کرد. مانند قضیه «پدر حضرت عیسی کشاورز نیست.» که اصلاً موضوع تحقق ندارد و حضرت عیسی پدر ندارد. پس اشکالی ندارد کشاورز بودن از آن سلب شود. پس در نتیجه قضیه ممکن است سالبه بإنتفاء موضوعش باشد ولی اشکالی در صدق آن نیست. ❌ در گزینه ج، هم مرکب تام خبری داریم. و متذکر می‌شویم که درست است که جمله تمنی «يا لَيْتَني‏ كُنْتُ تُراباً» ، قضیه محسوب نمی‌شود. ولی در اینجا این جمله تمنی به عنوان مفعول برای «یقول» واقع شده است. خداوند از این تمنی که قول کافر است، خبر می‌دهد. پس قضیه صادقه است. ✅ ‌ گزینه د، پاسخ صحیح است. زیرا عبارت «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا» قضیه محسوب می شود ولی مطابقت با واقع ندارد و صادقه نیست. زیرا از نظر مواد استدلال، یک تمثیلِ بدون جامع حقیقی (بدون علت وجودی مشترک بین اصل و فرع) داریم. یعنی هم علت حلیت بیع در ربا موجود نیست و هم علت حرمت ربا در بیع وجود ندارد. پس این تمثیل باطل است و صادق نیست. فلذا در درس پانزدهم منطق عرض شد که تمثیل باید منصوص العلة باشد تا مفید یقین باشد و قضیه صادق گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
سوال کمی پیچیده بود ولی توقع از دوستان بالاست.‌ ان شاء الله مبحث تعریف قضیه با این دو سوال و پاسخ تشریحی آنها برای دوستان کاملا جا می‌افتد. 🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
. بسم اللـه الرحمن الرحیم .
💠 پرسش سوم: ❓با توجه به تقسیم قضایای حملیة به اعتبار موضوع (شخصیة،‌ طبیعیة، مهملة و محصورة)، کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «إِنَّ إِبْراهيمَ لَحَليمٌ أَوَّاهٌ مُنيب»، «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»: قضیه اول شخصیة و قضیه دوم محصورة است. 🔸ب: «اللَّهُ الصَّمَدُ»، «الجَیشُ یُقتَلُ»: هر دو قضیه شخصیة هستند. 🔸ج: «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَني‏ إِسْرائيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ»، «فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ»: قضیه اول محصورة است و قضیه دوم شخصیة است. 🔸د: «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً»، «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَت»: قضیه اول محصورة است و قضیه دوم طبیعیة است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. ✔️ دوستانی که درخواست ارسال تمرین داشتند: ......بســـم اللـــه.....‌. با دقت پاسخ بدید. چون پرسش ها دقیق هستند. 🍀☘🍀☘🍀☘🍀 پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi100 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
پاسخ پرسش سوم : پاسخ صحیح گزینه «ب» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه الف، موضوع قضیه «إِنَّ إِبْراهيمَ لَحَليمٌ أَوَّاهٌ مُنيب»، حضرت ابراهیم است که یک شخص و مصداق متشخص است. پس قضیه شخصیه است. اما موضوع قضیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»، اگرچه ناظر به مصادیق و افراد صلاة است ولی بیانگر کمیت و تعداد این مصادیق نیست. پس قضیه مهمله است نه محصوره. جهت توضیح بیشتر درباره ‌الف و لام در «الصلاة» عرض می‌کنیم ، «ال» در لغت عرب مشترک لفظی بین سه معنا است که برای هر کدام جداگانه وضع شده است: «۱». بمعنای اصل طبیعت، که دلالت بر کلی مجرد از عموم و خصوص می‌کند؛(ال ماهیت) «۲». بمعنای عموم و استغراق کل افراد است؛ «۳». به معنای تخصیص شخصی، که دلالت بر فرد معهود دارد (ال عهد). اما موضوع قضیه مهمله، قسم اول (اسم دارای «أل» دالّ بر اصل طبیعت) است. لذا در اینجا هم مراد طبیعت و ماهیت صلاة مقصود است. پس قضیه دوم مهمله است. ✅ ‌ گزینه ب، پاسخ صحیح است. زیرا موضوع قضیه «اللَّهُ الصَّمَدُ»، فقط یک مصداق دارد که الله است. پس قضیه شخصیه است. و همچنین موضوع قضیه « الجَیشُ یُقتَلُ» یک مصداق دارد که جیش است. برخلاف نگاه ابتدایی و سطحی که موضوع را متشکل از مصادیق و افراد متعدد می بیند. برای توضیح بیشتر عرض می‌کنیم که وقتی موضوع، جمع یا اسم جمع باشد و محمول ، به همه آنها با هیئت جمعی (نه به یک یک آنها) اسناد داده شود، قضیه شخصیه خواهد بود و مراد از موضوع، مجموع افراد معیّن و متشخص است. و این نوع قضیه را «قضیه جمعی» نیز می‌گویند، مثل: «حواریون دوازده تن بودند»، «لشکر پراکنده شد»، «سقراط و افلاطون و ارسطو از اعاظم فلاسفه قدیم بوده‌اند». پس هر دو قضیه شخصیه هستند و پاسخ صحیح همین گزینه است. ❌ در گزینه ج، موضوع قضیه «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَني‏ إِسْرائيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ»، همه مصادیق طعام است. پس قضیه محصوره است و استثناء بعد از آن بر تعیین نوع قضیه به اعتبار افراد تاثیری ندارد. همچنین قضیه دوم یعنی «فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ»، متشکل از دو قضیه است که با واو به هم عطف شده اند و موضوع هر دو قضیه بعضی از مردم هستند. پس قضیه محصوره است نه شخصیه. ❌ در گزینه د، موضوع قضیه «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً»، که «مِن» بعضیه بر آن داخل شده است، بعضی از مصادیق و افراد بادیه نشین است. پس قضیه محصوره است. اما موضوع قضیه « تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَت»، تمام مصادیق نفوس بشر است. پس قضیه محصوره است نه طبیعیه. ملاک قضیه طبیعیه دو شاخصه است: «۱‌». می‌توان کلمه «مفهوم» را قبل از موضوع آن اضافه کرد. مانند: «[مفهوم] الانسان نوعٌ» «۲». نمی توان کلمه «کل» را قبل از موضوع آن اضافه کرد. مانند: «[کل] الانسان نوعٌ» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸 به‌جلال حق، که نبرده پی، احدی بحقّ جلال او ملکوتیان جبروتیان، شده محو و ماتِ جمال او چو ورای عقل بشر بُوَد، درجات عقل و کمال او منِ بی‌زبان چه بیان کنم،حسناتِ خُلق وخصال او خُـلُـقٌ عظیم بیان کند خبر صفات محمدی 🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادآوری از درس دهم منطق