eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.3هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش سوم: ❓با توجه به تقسیم قضایای حملیة به اعتبار موضوع (شخصیة،‌ طبیعیة، مهملة و محصورة)، کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «إِنَّ إِبْراهيمَ لَحَليمٌ أَوَّاهٌ مُنيب»، «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»: قضیه اول شخصیة و قضیه دوم محصورة است. 🔸ب: «اللَّهُ الصَّمَدُ»، «الجَیشُ یُقتَلُ»: هر دو قضیه شخصیة هستند. 🔸ج: «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَني‏ إِسْرائيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ»، «فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ»: قضیه اول محصورة است و قضیه دوم شخصیة است. 🔸د: «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً»، «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَت»: قضیه اول محصورة است و قضیه دوم طبیعیة است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. ✔️ دوستانی که درخواست ارسال تمرین داشتند: ......بســـم اللـــه.....‌. با دقت پاسخ بدید. چون پرسش ها دقیق هستند. 🍀☘🍀☘🍀☘🍀 پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi100 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
پاسخ پرسش سوم : پاسخ صحیح گزینه «ب» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه الف، موضوع قضیه «إِنَّ إِبْراهيمَ لَحَليمٌ أَوَّاهٌ مُنيب»، حضرت ابراهیم است که یک شخص و مصداق متشخص است. پس قضیه شخصیه است. اما موضوع قضیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»، اگرچه ناظر به مصادیق و افراد صلاة است ولی بیانگر کمیت و تعداد این مصادیق نیست. پس قضیه مهمله است نه محصوره. جهت توضیح بیشتر درباره ‌الف و لام در «الصلاة» عرض می‌کنیم ، «ال» در لغت عرب مشترک لفظی بین سه معنا است که برای هر کدام جداگانه وضع شده است: «۱». بمعنای اصل طبیعت، که دلالت بر کلی مجرد از عموم و خصوص می‌کند؛(ال ماهیت) «۲». بمعنای عموم و استغراق کل افراد است؛ «۳». به معنای تخصیص شخصی، که دلالت بر فرد معهود دارد (ال عهد). اما موضوع قضیه مهمله، قسم اول (اسم دارای «أل» دالّ بر اصل طبیعت) است. لذا در اینجا هم مراد طبیعت و ماهیت صلاة مقصود است. پس قضیه دوم مهمله است. ✅ ‌ گزینه ب، پاسخ صحیح است. زیرا موضوع قضیه «اللَّهُ الصَّمَدُ»، فقط یک مصداق دارد که الله است. پس قضیه شخصیه است. و همچنین موضوع قضیه « الجَیشُ یُقتَلُ» یک مصداق دارد که جیش است. برخلاف نگاه ابتدایی و سطحی که موضوع را متشکل از مصادیق و افراد متعدد می بیند. برای توضیح بیشتر عرض می‌کنیم که وقتی موضوع، جمع یا اسم جمع باشد و محمول ، به همه آنها با هیئت جمعی (نه به یک یک آنها) اسناد داده شود، قضیه شخصیه خواهد بود و مراد از موضوع، مجموع افراد معیّن و متشخص است. و این نوع قضیه را «قضیه جمعی» نیز می‌گویند، مثل: «حواریون دوازده تن بودند»، «لشکر پراکنده شد»، «سقراط و افلاطون و ارسطو از اعاظم فلاسفه قدیم بوده‌اند». پس هر دو قضیه شخصیه هستند و پاسخ صحیح همین گزینه است. ❌ در گزینه ج، موضوع قضیه «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَني‏ إِسْرائيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ»، همه مصادیق طعام است. پس قضیه محصوره است و استثناء بعد از آن بر تعیین نوع قضیه به اعتبار افراد تاثیری ندارد. همچنین قضیه دوم یعنی «فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ»، متشکل از دو قضیه است که با واو به هم عطف شده اند و موضوع هر دو قضیه بعضی از مردم هستند. پس قضیه محصوره است نه شخصیه. ❌ در گزینه د، موضوع قضیه «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً»، که «مِن» بعضیه بر آن داخل شده است، بعضی از مصادیق و افراد بادیه نشین است. پس قضیه محصوره است. اما موضوع قضیه « تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَت»، تمام مصادیق نفوس بشر است. پس قضیه محصوره است نه طبیعیه. ملاک قضیه طبیعیه دو شاخصه است: «۱‌». می‌توان کلمه «مفهوم» را قبل از موضوع آن اضافه کرد. مانند: «[مفهوم] الانسان نوعٌ» «۲». نمی توان کلمه «کل» را قبل از موضوع آن اضافه کرد. مانند: «[کل] الانسان نوعٌ» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸 به‌جلال حق، که نبرده پی، احدی بحقّ جلال او ملکوتیان جبروتیان، شده محو و ماتِ جمال او چو ورای عقل بشر بُوَد، درجات عقل و کمال او منِ بی‌زبان چه بیان کنم،حسناتِ خُلق وخصال او خُـلُـقٌ عظیم بیان کند خبر صفات محمدی 🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادآوری از درس دهم منطق
. بسم اللـه الرحمن الرحیم .
💠 پرسش چهارم: ❓ با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ زمان و احوال کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآن‏»¹. این قضیه مهمله است. 🔸ب: «مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيم‏»². این قضیه محصوره جزئیه است. 🔸ج: «مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَه‏»³. این قضیه شخصیه است. 🔸د: « قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً»⁴. این قضیه محصوره کلیه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. وسائل الشيعة، ج‏۶، ص ۱۷۱. ۲. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام(ابن شهر آشوب)، ج‏۳، ص ۳۷۴. ۳. تحف العقول، ص ۳۹۶‌. ۴. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۴۰۴. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس یازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. «راهنمایی برای پرسـش چهارم» دیـــگـه خیــلی راحــت شـــد ‌ باید جواب درســت رو بدونید پـــس پاســــخ صـحیـــح رو به @asadi100 ارسال کنید .
پاسخ پرسش چهارم : پاسخ صحیح گزینه «الف» است. ✍️ توضیح: ✅ ‌در گزینه الف، عبارت «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآن‏» ، قضیه مهمله است. زیرا زمان و حال قضیه محصور و مقید به هیچ زمانی نشده است و فقط وقوع جزاء، متوقف بر وقوع شرط خواهد بود. ترجمه روایت: پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله: «هنگامى كه فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بياوريد». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ در گزینه ب («مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيم‏»)، کلمه «الْيَوْمَ‏» اشاره به «امروز» دارد و قرینه بر شخصیه بودن قضیه است. ترجمه روایت: امیرالمومنین علیه السلام به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌فرماید: «هرکسی امروز با کودک یتیم مهربانی کند ، پس به حقیقت او رحیم خواهد بود.» فَاطِمُ بِنْتَ السَّيِّدِ الْكَرِيمِ بِنْتَ نَبِيٍّ لَيْسَ بِالزَّنِيمِ‏ قَدْ جَاءَنَا اللَّهُ بِذَا الْيَتِيمِ مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيمٌ‏ مَوْعِدُهُ فِي جَنَّةِ النَّعِيمِ حَرَّمَهَا اللَّهُ عَلَى اللَّئِيمِ‏ بر در نبينى بينوا يك مسكين ايستاده مى نالد زار و غمين‏ دارد شكايت با خدا آن كمين هر كه كند خير بگردد سمين ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ در گزینه ج («مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَه‏») ، کلمه «كُلَّمَا» ، به معنی «هر زمانی که ، همواره» می‌باشد و قرینه بر این است که قضیه محصوره کلیه است. ترجمه روایت: امام صادق عليه السلام : «حكايت دنيا، حكايت آب درياست كه هر زمان که تشنه از آن بيشتر بنوشد ، تشنه تر مى شود تا سرانجام ، او را بكُشد.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ در گزینه د(« قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً») ، کلمه « قَدْ يَكُونُ» ، به معنی «گاهی اوقات» می‌باشد و قرینه بر این است که قضیه محصوره جزئیه است. همچنین متذکر می‌شویم که جایگاه شرط و جزاء عوض شده است و اصل آن بدین صورت است: (« إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً ، قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً »). ترجمه روایت: امام على عليه السلام : «بعضی اوقات هنگامی که طمع مايه هلاكت است، قطع اميد مايه رسيدن به مقصود (غايت) است.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام