eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان تا ساعت ۲۱ پاسخ خودتون رو ارسال کنید
پاسخ پرسش اول : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.توضیح: در تعریف قضیه عرض شد که : قضیه ، «لفظ مرکب تام خبری» است که احتمال صدق و کذب دارد. یعنی موارد زیر از تعریف قضیه خارج می شوند و قضیه محسوب نمی‌شوند: ۱.لفظ مفرد مانند «علی» ، «عبدالله» ۲.لفظ مرکب ناقص مانند «عبد مومن» ۳.لفظ مرکب تام انشائی که انشاء کننده معنا است. مانند جملات امری، سوالی، نهی، تمنی (آرزو) ، ترجی (اظهار امید) و... ❌ در گزینه الف، عبارت اول قضیه است و خبر از صبر پیامبران در مقابل تکذیب و آزار مردم می‌دهد. ولی عبارت دوم استفهامی است و قضیه نیست. ❌ در گزینه ب، نیز عبارت اول قضیه است و خبر از رسیدن حق و نابودی باطل می‌دهد. ولی عبارت دوم نهی است و قضیه نیست. ❌ در گزینه د، هر دو عبارت انشائی هستند و قضیه نیستند. عبارت اول تمنی و آرزو است و عبارت دوم امر است. ✅ ‌اما در گزینه ج، هر دو عبارت قضیه هستند. در قضیه اول خداوند از وحدانیت خود به حضرت موسی علیه السلام خبر می‌دهد و در قضیه دوم از بلند مرتبه تر بودن ذکر الهی و علم خداوند به اعمال بندگان خبر می‌دهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. قبل از اینکه تعریف قضیه را در متن سوال قرار دهیم ، بیشتر جوابها صحیح نبود. ولی بعد از یادآوری تعریف قضیه، اکثر دوستان پاسخ صحیح ارسال کردند. در روزهای پیش رو، سوالات کاربردی دیگری از صرف، نحو و منطق خواهیم داشت...
. بسم اللـه الرحمن الرحیم .
💠 پرسش دوم: ❓کدامیک از عبارات زیر در نهایت (بالأصالة أو بالملازمة)، «قضیه صادقه» محسوب نمی‌شود؟ 🔸الف: «أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً» 🔸ب: «شَرِیکُ البارِی لیسَ بِمُتکلّمٍ» 🔸ج: «يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَني‏ كُنْتُ تُراباً» 🔸د: «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درسهای دهم و پانزدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دهم منطق 📌 درس پانزدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
تذکر: منظور از بالأصالة أو بالملازمة چیست؟ یعنی تعریف قضیه یا بر اصل جمله خبری، صدق کند یا اینکه تعریف قضیه بر لازم معنای جمله انشائی، که یک خبر است، مطابقت نماید.
پاسخ پرسش دوم: حتماً توضیحات را بخوانید. ✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه الف، درست است که آیه جمله انشائی (استفهام انکاری) است ولی در درس دهم عرض شد که لوازم جملات انشائی می توانند قضیه باشند. لذا لازمه این آیه یعنی «مؤمن و فاسق مثل هم نیستند»، یک قضیه صادقه است. مثل جملۀ «کسی که هدایت به حق می کند سزاوار تبعیت است» که لازمه آیه شریفه «أَفَمَنْ يَهدى إلى الحق أحق أن يتبع أمنْ لا يَهدى إلا أنْ يُهْدِى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» (یونس، ۳۵) است. پس در نهایت یک قضیه صادقه داریم. ❌ در گزینه ب، هم هیچ مشکلی در قضیه بودن و صادقه بودن نیست. زیرا اولاً مرکب تامّ خبری است و ثانیاً در قضیه سالبه وجود موضوع شرط نیست، یعنی صدق قضیه سالبه متوقف بر وجود موضوع نیست. بلکه ممکن است موضوع آن موجود بوده ولی متصف به محمول مورد نظر نباشد، و یا اینکه موضوع اصلاً موجود نباشد که در این صورت بطریق اولی متصف به آن محمول نخواهد بود. زیرا از معدوم می‌توان هر چیزی را سلب کرد. مانند قضیه «پدر حضرت عیسی کشاورز نیست.» که اصلاً موضوع تحقق ندارد و حضرت عیسی پدر ندارد. پس اشکالی ندارد کشاورز بودن از آن سلب شود. پس در نتیجه قضیه ممکن است سالبه بإنتفاء موضوعش باشد ولی اشکالی در صدق آن نیست. ❌ در گزینه ج، هم مرکب تام خبری داریم. و متذکر می‌شویم که درست است که جمله تمنی «يا لَيْتَني‏ كُنْتُ تُراباً» ، قضیه محسوب نمی‌شود. ولی در اینجا این جمله تمنی به عنوان مفعول برای «یقول» واقع شده است. خداوند از این تمنی که قول کافر است، خبر می‌دهد. پس قضیه صادقه است. ✅ ‌ گزینه د، پاسخ صحیح است. زیرا عبارت «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا» قضیه محسوب می شود ولی مطابقت با واقع ندارد و صادقه نیست. زیرا از نظر مواد استدلال، یک تمثیلِ بدون جامع حقیقی (بدون علت وجودی مشترک بین اصل و فرع) داریم. یعنی هم علت حلیت بیع در ربا موجود نیست و هم علت حرمت ربا در بیع وجود ندارد. پس این تمثیل باطل است و صادق نیست. فلذا در درس پانزدهم منطق عرض شد که تمثیل باید منصوص العلة باشد تا مفید یقین باشد و قضیه صادق گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
سوال کمی پیچیده بود ولی توقع از دوستان بالاست.‌ ان شاء الله مبحث تعریف قضیه با این دو سوال و پاسخ تشریحی آنها برای دوستان کاملا جا می‌افتد. 🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
. بسم اللـه الرحمن الرحیم .
💠 پرسش سوم: ❓با توجه به تقسیم قضایای حملیة به اعتبار موضوع (شخصیة،‌ طبیعیة، مهملة و محصورة)، کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «إِنَّ إِبْراهيمَ لَحَليمٌ أَوَّاهٌ مُنيب»، «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»: قضیه اول شخصیة و قضیه دوم محصورة است. 🔸ب: «اللَّهُ الصَّمَدُ»، «الجَیشُ یُقتَلُ»: هر دو قضیه شخصیة هستند. 🔸ج: «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَني‏ إِسْرائيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ»، «فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ»: قضیه اول محصورة است و قضیه دوم شخصیة است. 🔸د: «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً»، «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَت»: قضیه اول محصورة است و قضیه دوم طبیعیة است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. ✔️ دوستانی که درخواست ارسال تمرین داشتند: ......بســـم اللـــه.....‌. با دقت پاسخ بدید. چون پرسش ها دقیق هستند. 🍀☘🍀☘🍀☘🍀 پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi100 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .