eitaa logo
تفسیر نور
111 دنبال‌کننده
4 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
25.mp3
2.17M
سوره 2. آيه 25 صوت تفسیر آيه وَبَشِّرِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَبِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏ ترجمه وكسانى را كه ایمان آورده وكارهاى شایسته انجام داده اند، مژده بده كه برایشان باغهایى است كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه میوه اى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گویند: این همان است كه قبلاً نیز روزى ما بوده، در حالى كه همانند آن نعمت ها به ایشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاك و پاكیزه است و در آنجا جاودانه اند. نکته ها شاید مراد از «متشابهاً» این باشد كه بهشتیان در نگاه اوّل، میوه ها را مانند میوه هاى دنیوى مى بینند ومى گویند: شبیه همان است كه در دنیا خورده بودیم، لكن بعد از خوردن مى فهمند كه طعم ولذّت تازه اى دارد. وشاید مراد این باشد كه میوه هایى به آنان داده مى شود كه همه از نظر خوبى وزیبایى وخوش عطرى یكسانند و مانند میوه هاى دنیا درجه یك، دو وسه ندارد. در قرآن، معمولاً ایمان و عمل صالح در كنار هم مطرح شده است، ولى ایمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است. آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع این نور از روزنه و پنجره ها بیرون خواهد زد. ایمان، درونِ انسان را نورانى و ... 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
26.mp3
9.83M
سوره 2. آيه 26 صوت تفسیر آيه إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحِى أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَيَعْلَمُونْ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَيَقُولُونَ مَاذآ أَرَادَ اللَّهُ بِهَذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَيَهْدِى بِهِ كَثِيراً وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلّاَ الْفَسِقِينَ‏ ترجمه همانا خداوند از اینكه به پشه اى (یا فروتر) یا بالاتر از آن مثال بزند شرم ندارد، پس آنهایى كه ایمان دارند مى دانند كه آن(مثال) از طرف پروردگارشان به حقّ است، ولى كسانى كه كفرورزیدند گویند: خداوند از این مثل چه منظورى داشته است؟ (آرى،) خداوند بسیارى را بدان (مثال) گمراه و بسیارى را بدان هدایت مى فرماید. (امّا آگاه باشید كه) خداوند جز افراد فاسق را بدان گمراه نمى كند. نکته ها كلمه «بعوض» به معناى پشه و ریشه ى آن از «بعض» مى باشد كه به جهت كوچكى جثّه به آن اطلاق شده است. [232] مثال هاى قرآن، براى همه ى مردم است و از هر نوع مثلى نیز در آن آمده است: «ولقد ضربنا للنّاس فى هذا القران من كلّ مثل» [233] البتّه این مثل ها را نباید ساده انگاشت، زیرا دانشمندان، كُنه آن را درك مى كنند: «وتلك الامثال نضربها للنّاس وما یعقلها الاّ العالمون» [234] در مثال زدن، تذكّر، تفهیم، تعلیم، بیان و پرده بردارى از حقایق نهفته است و در كتاب هاى آسمانىِ پیشین نیز همانند تورات و انجیل و ... 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
27.mp3
5.82M
سوره 2. آيه 27 صوت تفسیر آيه الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ أُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ ترجمه (فاسقان) كسانى هستند كه پیمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مى شكنند، و پیوندهایى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى نمایند، و در زمین فساد مى كنند، قطعاً آنان زیان كارانند. نکته ها پیمان هاى الهى كه در این آیه مطرح گردیده، متعدّد است: خداوند از انبیا پیمان گرفته تا آیات الهى را به مردم بگویند. [240] و از اهل كتاب تعهّد گرفته تا كتمان حقایق نكنند و به بشارت هاى تورات و انجیل كه درباره پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمده است عمل نمایند. [241] و از عامّه مردم نیز عهد گرفته، به فرمان الهى عمل كرده و راه شیطان را رها كنند. [242] در اسلام وفاى به عهد واجب است، حتّى نسبت به كفّار. و عهدشكن، منافق معرّفى شده است، هرچند كه اهل نماز باشد. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا دین لمن لا عهد له» [243] آن كس كه پایبند تعهّدات خود نیست، از دین بهره اى ندارد. خداوند در این آیه فرمان داده تا با گروه هایى پیوند و رابطه داشته باشیم: «امر اللَّه به ان یوصل» در روایات آن گروه ها چنین معرّفى شده اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خویشاوندان، مؤمنین، همسایگان و اساتید. و هركس رابطه ى خود را با این افراد قطع كند، خود خسارت مى بیند. زیرا جلو رشد و تكاملى ... 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
28.mp3
2.12M
سوره 2. آيه 28 صوت تفسیر آيه كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَ تاً فَأَحْيَكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ‏ ترجمه چگونه به خداوند كافر مى شوید، درحالى كه شما (اجسام بى روح و) مردگانى بودید كه او شما را زنده كرد، سپس شما را مى میراند و بار دیگر شما را زنده مى كند، سپس به سوى او باز گردانده مى شوید. نکته ها بهترین راه خداشناسى، فكر در آفرینش خود و جهان است. حضرت ابراهیم علیه السلام در مقام اثبات خداوند به دیگران فرمود: «ربّى الّذى یحیى و یمیت» [250] پروردگار من كسى است كه زنده مى كند ومى میراند. تفكّر در پدیده ى حیات واندیشیدن در مسئله مرگ، انسان را متوجه مى كند كه اگر حیات از خود انسان بود، باید همیشگى باشد. چرا قبلاً نبود، بعداً پیدا شد و سپس گرفته مى شود؟! خداوند مى فرماید: اكنون كه دیدید چگونه موجود بى جان، جاندار مى شود، پس بدانید كه زنده شدن مجدّد شما در روز قیامت نیز همینطور است. مسئله حیات، حقیقتش مجهول، ولى آثارش در وجود انسان مشهود است. خالق این حیات نیز حقیقتش قابل درك نیست، ولى آثارش در هر چیز روشن است. 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
29.mp3
3.21M
سوره 2. آيه 29 صوت تفسیر آيه هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى‏ إِلَى‏ السَّمَآءِ فَسَوَّيهُنَّ سَبْعَ سَمَو تٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَى‏ءٍ عَلِيمٌ‏ ترجمه اوست آن كس كه آنچه در زمین است، همه را براى شما آفریده، سپس به آفرینش آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان، استوار نمود و او بر هر چیزى آگاه است. نکته ها «وفرعها فى السماء» كلمه «سماء» در زبان عربى به معنى بالاست. گاهى به چند مترى بالاتر از سطح زمین، مانند شاخه هاى درخت كه در ارتفاع كمى قرار دارند، گفته (X) شده است: [251] و گاهى به ارتفاع ابرها كه از آن باران مى بارد؛ «و نزلنا من السماء ماء» [252] و گاهى به جوّ اطراف زمین اطلاق شده است. «جعلنا السماء سقفاً محفوظاً» [253] 251) ابراهیم، 24. 252) ق، 9. 253) انبیاء، 32. پيام ها 1- كفر به خداوند بخشنده ى توانا وبرطرف كننده نیازها، شگفت انگیز است. «كیف تكفرون... هو الذى...» 2- هستى، براى بشر آفریده شده است. «خلق لكم ما فى الارض جمیعاً» 3- نظام هستى، هدفدار است و در آفرینش جهان، تدبیر و طرح حكیمانه مطرح بوده است. «خلق لكم» 4- هیچ آفریده اى در طبیعت بیهوده نیست، هر چند ما راه استفاده از آن را ندانیم. «خلق لكم» 5 - اصل آن است كه همه چیز براى انسان مباح است، مگر دلیل مخصوصى آن را ردّ كند. «خلق لكم ما فى الارض جمیعاً» 6- دنیا براى انسان است، نه انسان براى دنیا. «خلق لكم» و ... 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
30.mp3
6.53M
سوره 2. آيه 30 صوت تفسیر آيه وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئِكَةِ إِنّى جَاعِلٌ فِى الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّى أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ‏ ترجمه وهنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر آنم كه در زمین جانشینى قرار دهم. فرشتگان گفتند: آیا كسى را در زمین قرار مى دهى كه در آن فساد كند و خون ها بریزد؟ در حالى كه ما با حمد و ستایش تو، ترا تنزیه و تقدیس مى كنیم. خداوند فرمود: همانا من چیزى مى دانم كه شما نمى دانید. نکته ها در آیه ى قبل خواندیم كه خداوند، همه ى مواهب زمین را براى انسان آفریده است. در این آیه و آیات بعد، مسأله ى خلافت انسان در زمین مطرح مى شود كه نگرانى فرشتگان از فسادهاى بشر و توضیح و توجیه خداوند وسجده ى آنان در برابر نخستین انسان را بدنبال دارد. فرشتگان، یا از طریق اخبار الهى ویا مشاهده ى انسان هاى قبل از حضرت آدم علیه السلام در عوالم دیگر یا در همین عالم ویا به خاطر پیش بینى صحیحى كه از انسان خاكى ومادّى وتزاحم هاى طبیعى آنها داشتند، خونریزى وفساد انسان راپیش بینى مى كردند. گرچه همه ى انسان ها، استعداد خلیفه خدا شدن را دارند، امّا همه خلیفه ى خدا نیستند. چون برخى از آنها با رفتار خود به اندازه اى سقوط مى كنند كه از حیوان هم پست تر مى شوند. چنانكه قرآن مى فرماید: «اولئك كالانعام بل هم اضل» [254] 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
31.mp3
1.89M
سوره 2. آيه 31 صوت تفسیر آيه وَعَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسْمَآءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِى بِأَسْمَآءِ هَؤُلَا ءِ إِن كُنْتُمْ صَدِقِينَ‏ ترجمه و خداوند همه ى اسماء (حقائق و اسرار هستى) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست مى گویید، از اسامى اینها به من خبر دهید؟ نکته ها خداوند متعال اسماء [271] و اسرار عالم هستى را، از نام اولیاى خود [272]تا جمادات را به آدم تعلیم داد. به تعبیر امام صادق علیه السلام كه در تفسیر مجمع البیان آمده است: تمام زمین ها، كوهها، دره ها، بستر رودخانه ها و حتّى همین فرشى كه در زیر پاى ماست، به آدم شناسانده شد. 271) اسم« در عرف ما فقط به معنى نام و نشان است، ولى در فرهنگ قرآنى نامِ همراه با محتواست. چنانكه »فله الاسماء الحسنى« یعنى خداوند صفات عالیه دارد. 272) تفسیر نورالثقلین، پيام ها 1- معلّم واقعى خداست وقلم، بیان، استاد وكتاب، زمینه هاى تعلیم هستند.«عَلّم» 2- برترى انسان بر فرشتگان، به خاطر علم است. «وعلّم آدم...» 3- انسان براى دریافت تمام علوم، استعداد و لیاقت دارد. «كلّها» 4- فرشتگان عبادت بیشترى داشتند و آدم، علم بیشترى داشت. رابطه مقام خلافت با علم، بیشتر از عبادت است. «نسبّح بحمدك... علّم آدم الاسماء» 5 - براى روشن كردن دیگران، بهترین راه، برگزارى امتحان و به نمایش گذاشتن تفاوت ها و لیاقت هاست. «علّم... ثم عرضهم... فقال انبئونى» 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
32.mp3
2.84M
سوره 2. آيه 32 صوت تفسیر آيه قَالُواْ سُبْحَنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ‏ ترجمه فرشتگان گفتند: پروردگارا! تو پاك و منزهى، ما چیزى جز آنچه تو به ما آموخته اى نمى دانیم، همانا تو داناى حكیمى. نکته ها ابلیس و ملائكه هر كدام به نوعى خود را برتر از آدم مى دیدند؛ ابلیس به واسطه ى خلقت؛ «انا خیر منه» و فرشتگان به واسطه ى عبادت؛ «نحن نسبح بحمدك» امّا ابلیس در برابر فرمان سجده خداوند، ایستادگى كرد، ولى فرشتگان چون حقیقت را فهمیدند، پوزش خواستند وبه جهل خود اقرار كردند. «سبحانك لا علم لنا» پيام ها 1- عذرخواهى از سؤال بدون علم، یك ارزش است. «سبحانك» 2- اوج گرفتن ها و خود برتر دیدن ها باید تنظیم شود. گویندگان سخن «نسبّح و نقدّس» گفتند: «لا علم لنا» 3- به جهل خود اقرار كنیم. «لا علم لنا» فرشتگان عالى ترین نوع ادب را به نمایش گذاشتند. كلمات: «سبحانك، لاعلم لنا، علّمتنا، انّك، انت العلیم الحكیم»، همه نشانه ى ادب است. 4- علم فرشتگان، محدود است. «لا علم لنا» 5 - علم خداوند، ذاتى است؛ «انّك انت العلیم» ولى علم دیگران، اكتسابى است. «علّمتنا» 6- امور عالم را تصادفى نپنداریم. «انت العلیم الحكیم» 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
33.mp3
1.46M
سوره 2. آيه 33 صوت تفسیر آيه قَالَ يَادَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّآ أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّى أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ‏ ترجمه (خداوند) فرمود: اى آدم فرشتگان را از نام هاى آنان خبر ده. پس چون آدم آنها را از نام هایشان خبر داد، خداوند فرمود: كه آیا به شما نگفتم كه اسرار آسمان ها و زمین را مى دانم و آنچه را آشكار مى كنید و آنچه را پنهان مى داشتید (نیز) مى دانم. پيام ها 1- به استعدادهاى لایق، فرصت شكوفایى و بروز بدهید. «انبئهم باسمائهم» 2- در آزمون علمى كه خداوند برگزار نمود، آدم بر فرشتگان برترى یافت. «فلمّا انبئهم باسمائهم» 3- ملائكه علاوه بر آنچه گفتند، مسائلى را هم كتمان مى داشتند. «كنتم تكتمون» 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
34.mp3
3.02M
سوره 2. آيه 34 صوت تفسیر آيه وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَفِرينَ‏ ترجمه و هنگامى كه به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده كنید، همگى سجده كردند جز ابلیس كه سر باز زد و تكبّر كرد، و از كافران گردید. نکته ها به فرموده قرآن، ابلیس از نژاد جنّ بود كه در جمع فرشتگان عبادت مى كرد. «كان من الجنّ» [274] سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع بندگى و عبودیت خداست. [275]زیرا عبادت واقعى، عملى است كه خداوند بخواهد، نه آنكه طبق میل ما باشد. ابلیس حاضر بود قرن ها سجده كند، ولى به آدم سجده نكند. ابلیس مرتكب دو انحراف و خلاف شد: الف: خلاف عقیدتى؛ «أبى » كه سبب فسق او شد. [276] ب: خلاف اخلاقى؛ «استكبر» كه سبب دوزخى شدن او گردید. [277] سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلكه به خاطر نسل و اولاد او نیز بوده است. چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «خلقناكم ثمّ صوّرناكم ثمّ قلنا للملائكة اسجدوا لأدم» [278] امام سجاد علیه السلام مى فرماید: رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: سجده بر آدم به خاطر ذرّیه و نسل او بود. [279] سجده فرشتگان موقّتى بود، امّا نزول آنها بر مؤمنان و استغفارشان براى آنان دائمى است. «الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائكة» [280] سجده بر آدم نه به خاطر جسم او، بلكه به خاطر روح الهى اوست. «فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین» 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
35.mp3
3.23M
سوره 2. آيه 35 صوت تفسیر آيه وَقُلْنَا يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَة فَتَكُونَا مِنَ الظَّلِمِينَ‏ ترجمه و گفتیم: اى آدم! تو با همسرت در این باغ سكونت كن و از (هر كجاى) آن هر چه مى خواهید به فراوانى و گوارایى بخورید، امّا به این درخت نزدیك نشوید كه از ستمگران خواهید شد. نکته ها در فرهنگ قرآن، «شجر» علاوه بر درخت، به «بوته» هم گفته مى شود. مثلاً به بوته كدو مى گوید: «شجرة من یقطین» [282] ، بنابراین اگر در روایات و تفاسیر مى خوانیم كه مراد از شجر در این آیه گندم است، جاى اشكال نیست. «جنّت» به باغهاى دنیا نیز گفته مى شود، چنانكه در سوره ى قلم آیه 17 آمده است: «انّا بلوناهم كما بلونا أصحاب الجنّة» ما صاحبان باغ را آزمایش نمودیم. آنچه از آیات دیگر قرآن و روایات استفاده مى شود، باغى كه آدم در آن مسكن گزید، بهشت موعود نبوده است زیرا: 1- آن بهشت، براى پاداش است و آدم هنوز كارى نكرده بود كه استحقاق پاداش داشته باشد. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة و لمّا یعلم اللّه الّذین جاهدوا منكم» [283] 2- كسى كه به بهشت وارد شود، دیگر خارج نمى شود. «و ما هم بمخرجین» [284] 3- در آن بهشت، امر و نهى و ممنوعیّت و تكلیف نیست، در حالى كه آدم از خوردن درخت نهى شد. به علاوه در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است كه بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است. 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️
36.mp3
2.25M
سوره 2. آيه 36 صوت تفسیر آيه فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَنُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَعٌ إِلَى‏ حِينٍ ترجمه پس شیطان آن دو را به لغزش انداخت وآنان را از باغى كه در آن بودند، خارج ساخت و (در این هنگام به آنها) گفتیم: فرود آیید در حالى كه بعضى شما دشمن برخى دیگر است و براى شما در زمین قرارگاه و تا وقتى معیّن بهره و برخوردارى است. نکته ها از آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة» كه قبلاً خواندیم، استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت آدم این بود كه وى در زمین زندگى كند، ولى زندگى در زمین نیازمند یك نوع آمادگى بود و باید آدم بداند كه: 1- آزاد مطلق نیست. در زندگى او، امر و نهى و تكلیف وجود دارد. 2- ابلیس دشمن اوست وچه بسا با سوگند و وعده هاى دروغ، انسان را فریب دهد. 3- اطاعت از شیطان، عامل سقوط اوست. 4- توبه، وسیله جبران است. امام رضا علیه السلام مى فرماید: ماجراى لغزش آدم، قبل از رسیدن به مقام نبوّت بوده و از لغزش هاى كوچكى بوده كه قابل عفو است. [286] شیطان براى ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاكتیك روانى وتبلیغاتى زد، از جمله: الف: براى آدم و حوّا سوگند یاد كرد. «قاسمهما» [287] ب: قیافه ى خیرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خیرخواهان شما هستم. «انّى لكما لمن النّاصحین» [288] ج: وعده ابدیّت داد، ... 👇👇👇 https://eitaa.com/Tafsi_rnour لینک کانال تفسیر نور 👆👆 روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت، تشریف بیاورید 🙏💐❤️