29.mp3
3.21M
سوره 2. #بقره آيه 29
صوت تفسیر
آيه
هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَآءِ فَسَوَّيهُنَّ سَبْعَ سَمَو تٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَىءٍ عَلِيمٌ
ترجمه
اوست آن كس كه آنچه در زمین است، همه را براى شما آفریده، سپس به آفرینش آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان، استوار نمود و او بر هر چیزى آگاه است.
نکته ها
«وفرعها فى السماء» كلمه «سماء» در زبان عربى به معنى بالاست. گاهى به چند مترى
بالاتر از سطح زمین، مانند شاخه هاى درخت كه در ارتفاع كمى قرار دارند، گفته
(X) شده است: [251] و گاهى به ارتفاع ابرها كه از آن باران مى بارد؛ «و نزلنا من السماء ماء» [252] و گاهى به جوّ اطراف زمین اطلاق شده است. «جعلنا السماء سقفاً محفوظاً» [253]
251) ابراهیم، 24.
252) ق، 9.
253) انبیاء، 32.
پيام ها
1- كفر به خداوند بخشنده ى توانا وبرطرف كننده نیازها، شگفت انگیز است. «كیف تكفرون... هو الذى...»
2- هستى، براى بشر آفریده شده است. «خلق لكم ما فى الارض جمیعاً»
3- نظام هستى، هدفدار است و در آفرینش جهان، تدبیر و طرح حكیمانه مطرح بوده است. «خلق لكم»
4- هیچ آفریده اى در طبیعت بیهوده نیست، هر چند ما راه استفاده از آن را ندانیم. «خلق لكم»
5 - اصل آن است كه همه چیز براى انسان مباح است، مگر دلیل مخصوصى آن را ردّ كند. «خلق لكم ما فى الارض جمیعاً»
6- دنیا براى انسان است، نه انسان براى دنیا. «خلق لكم»
و ...
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
30.mp3
6.53M
سوره 2. #بقره آيه 30
صوت تفسیر
آيه
وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئِكَةِ إِنّى جَاعِلٌ فِى الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّى أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
ترجمه
وهنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر آنم كه در زمین جانشینى قرار دهم. فرشتگان گفتند: آیا كسى را در زمین قرار مى دهى كه در آن فساد كند و خون ها بریزد؟ در حالى كه ما با حمد و ستایش تو، ترا تنزیه و تقدیس مى كنیم. خداوند فرمود: همانا من چیزى مى دانم كه شما نمى دانید.
نکته ها
در آیه ى قبل خواندیم كه خداوند، همه ى مواهب زمین را براى انسان آفریده است. در این آیه و آیات بعد، مسأله ى خلافت انسان در زمین مطرح مى شود كه نگرانى فرشتگان از فسادهاى بشر و توضیح و توجیه خداوند وسجده ى آنان در برابر نخستین انسان را بدنبال دارد.
فرشتگان، یا از طریق اخبار الهى ویا مشاهده ى انسان هاى قبل از حضرت آدم علیه السلام در عوالم دیگر یا در همین عالم ویا به خاطر پیش بینى صحیحى كه از انسان خاكى ومادّى وتزاحم هاى طبیعى آنها داشتند، خونریزى وفساد انسان راپیش بینى مى كردند.
گرچه همه ى انسان ها، استعداد خلیفه خدا شدن را دارند، امّا همه خلیفه ى خدا نیستند. چون برخى از آنها با رفتار خود به اندازه اى سقوط مى كنند كه از حیوان هم پست تر مى شوند. چنانكه قرآن مى فرماید: «اولئك كالانعام بل هم اضل» [254]
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
31.mp3
1.89M
سوره 2. #بقره آيه 31
صوت تفسیر
آيه
وَعَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسْمَآءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِى بِأَسْمَآءِ هَؤُلَا ءِ إِن كُنْتُمْ صَدِقِينَ
ترجمه
و خداوند همه ى اسماء (حقائق و اسرار هستى) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست مى گویید، از اسامى اینها به من خبر دهید؟
نکته ها
خداوند متعال اسماء [271] و اسرار عالم هستى را، از نام اولیاى خود [272]تا جمادات را به آدم تعلیم داد. به تعبیر امام صادق علیه السلام كه در تفسیر مجمع البیان آمده است: تمام زمین ها، كوهها، دره ها، بستر رودخانه ها و حتّى همین فرشى كه در زیر پاى ماست، به آدم شناسانده شد.
271) اسم« در عرف ما فقط به معنى نام و نشان است، ولى در فرهنگ قرآنى نامِ همراه با محتواست. چنانكه »فله الاسماء الحسنى« یعنى خداوند صفات عالیه دارد.
272) تفسیر نورالثقلین،
پيام ها
1- معلّم واقعى خداست وقلم، بیان، استاد وكتاب، زمینه هاى تعلیم هستند.«عَلّم»
2- برترى انسان بر فرشتگان، به خاطر علم است. «وعلّم آدم...»
3- انسان براى دریافت تمام علوم، استعداد و لیاقت دارد. «كلّها»
4- فرشتگان عبادت بیشترى داشتند و آدم، علم بیشترى داشت. رابطه مقام خلافت با علم، بیشتر از عبادت است. «نسبّح بحمدك... علّم آدم الاسماء»
5 - براى روشن كردن دیگران، بهترین راه، برگزارى امتحان و به نمایش گذاشتن تفاوت ها و لیاقت هاست. «علّم... ثم عرضهم... فقال انبئونى»
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
32.mp3
2.84M
سوره 2. #بقره آيه 32
صوت تفسیر
آيه
قَالُواْ سُبْحَنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
ترجمه
فرشتگان گفتند: پروردگارا! تو پاك و منزهى، ما چیزى جز آنچه تو به ما آموخته اى نمى دانیم، همانا تو داناى حكیمى.
نکته ها
ابلیس و ملائكه هر كدام به نوعى خود را برتر از آدم مى دیدند؛ ابلیس به واسطه ى خلقت؛ «انا خیر منه» و فرشتگان به واسطه ى عبادت؛ «نحن نسبح بحمدك» امّا ابلیس در برابر فرمان سجده خداوند، ایستادگى كرد، ولى فرشتگان چون حقیقت را فهمیدند، پوزش خواستند وبه جهل خود اقرار كردند. «سبحانك لا علم لنا»
پيام ها
1- عذرخواهى از سؤال بدون علم، یك ارزش است. «سبحانك»
2- اوج گرفتن ها و خود برتر دیدن ها باید تنظیم شود. گویندگان سخن «نسبّح و نقدّس» گفتند: «لا علم لنا»
3- به جهل خود اقرار كنیم. «لا علم لنا» فرشتگان عالى ترین نوع ادب را به نمایش گذاشتند. كلمات: «سبحانك، لاعلم لنا، علّمتنا، انّك، انت العلیم الحكیم»، همه نشانه ى ادب است.
4- علم فرشتگان، محدود است. «لا علم لنا»
5 - علم خداوند، ذاتى است؛ «انّك انت العلیم» ولى علم دیگران، اكتسابى است. «علّمتنا»
6- امور عالم را تصادفى نپنداریم. «انت العلیم الحكیم»
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
33.mp3
1.46M
سوره 2. #بقره آيه 33
صوت تفسیر
آيه
قَالَ يَادَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّآ أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّى أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ
ترجمه
(خداوند) فرمود: اى آدم فرشتگان را از نام هاى آنان خبر ده. پس چون آدم آنها را از نام هایشان خبر داد، خداوند فرمود: كه آیا به شما نگفتم كه اسرار آسمان ها و زمین را مى دانم و آنچه را آشكار مى كنید و آنچه را پنهان مى داشتید (نیز) مى دانم.
پيام ها
1- به استعدادهاى لایق، فرصت شكوفایى و بروز بدهید. «انبئهم باسمائهم»
2- در آزمون علمى كه خداوند برگزار نمود، آدم بر فرشتگان برترى یافت. «فلمّا انبئهم باسمائهم»
3- ملائكه علاوه بر آنچه گفتند، مسائلى را هم كتمان مى داشتند. «كنتم تكتمون»
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
34.mp3
3.02M
سوره 2. #بقره آيه 34
صوت تفسیر
آيه
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَفِرينَ
ترجمه
و هنگامى كه به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده كنید، همگى سجده كردند جز ابلیس كه سر باز زد و تكبّر كرد، و از كافران گردید.
نکته ها
به فرموده قرآن، ابلیس از نژاد جنّ بود كه در جمع فرشتگان عبادت مى كرد. «كان من الجنّ» [274]
سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع بندگى و عبودیت خداست. [275]زیرا عبادت واقعى، عملى است كه خداوند بخواهد، نه آنكه طبق میل ما باشد. ابلیس حاضر بود قرن ها سجده كند، ولى به آدم سجده نكند.
ابلیس مرتكب دو انحراف و خلاف شد:
الف: خلاف عقیدتى؛ «أبى » كه سبب فسق او شد. [276]
ب: خلاف اخلاقى؛ «استكبر» كه سبب دوزخى شدن او گردید. [277]
سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلكه به خاطر نسل و اولاد او نیز بوده است. چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «خلقناكم ثمّ صوّرناكم ثمّ قلنا للملائكة اسجدوا لأدم» [278] امام سجاد علیه السلام مى فرماید: رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: سجده بر آدم به خاطر ذرّیه و نسل او بود. [279]
سجده فرشتگان موقّتى بود، امّا نزول آنها بر مؤمنان و استغفارشان براى آنان دائمى است. «الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائكة» [280]
سجده بر آدم نه به خاطر جسم او، بلكه به خاطر روح الهى اوست. «فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین»
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
35.mp3
3.23M
سوره 2. #بقره آيه 35
صوت تفسیر
آيه
وَقُلْنَا يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَة فَتَكُونَا مِنَ الظَّلِمِينَ
ترجمه
و گفتیم: اى آدم! تو با همسرت در این باغ سكونت كن و از (هر كجاى) آن هر چه مى خواهید به فراوانى و گوارایى بخورید، امّا به این درخت نزدیك نشوید كه از ستمگران خواهید شد.
نکته ها
در فرهنگ قرآن، «شجر» علاوه بر درخت، به «بوته» هم گفته مى شود. مثلاً به بوته كدو مى گوید: «شجرة من یقطین» [282] ، بنابراین اگر در روایات و تفاسیر مى خوانیم كه مراد از شجر در این آیه گندم است، جاى اشكال نیست.
«جنّت» به باغهاى دنیا نیز گفته مى شود، چنانكه در سوره ى قلم آیه 17 آمده است: «انّا بلوناهم كما بلونا أصحاب الجنّة» ما صاحبان باغ را آزمایش نمودیم. آنچه از آیات دیگر قرآن و روایات استفاده مى شود، باغى كه آدم در آن مسكن گزید، بهشت موعود نبوده است زیرا:
1- آن بهشت، براى پاداش است و آدم هنوز كارى نكرده بود كه استحقاق پاداش داشته باشد. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة و لمّا یعلم اللّه الّذین جاهدوا منكم» [283]
2- كسى كه به بهشت وارد شود، دیگر خارج نمى شود. «و ما هم بمخرجین» [284]
3- در آن بهشت، امر و نهى و ممنوعیّت و تكلیف نیست، در حالى كه آدم از خوردن درخت نهى شد. به علاوه در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است كه بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است.
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
36.mp3
2.25M
سوره 2. #بقره آيه 36
صوت تفسیر
آيه
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَنُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَعٌ إِلَى حِينٍ
ترجمه
پس شیطان آن دو را به لغزش انداخت وآنان را از باغى كه در آن بودند، خارج ساخت و (در این هنگام به آنها) گفتیم: فرود آیید در حالى كه بعضى شما دشمن برخى دیگر است و براى شما در زمین قرارگاه و تا وقتى معیّن بهره و برخوردارى است.
نکته ها
از آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة» كه قبلاً خواندیم، استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت آدم این بود كه وى در زمین زندگى كند، ولى زندگى در زمین نیازمند یك نوع آمادگى بود و باید آدم بداند كه:
1- آزاد مطلق نیست. در زندگى او، امر و نهى و تكلیف وجود دارد.
2- ابلیس دشمن اوست وچه بسا با سوگند و وعده هاى دروغ، انسان را فریب دهد.
3- اطاعت از شیطان، عامل سقوط اوست.
4- توبه، وسیله جبران است.
امام رضا علیه السلام مى فرماید: ماجراى لغزش آدم، قبل از رسیدن به مقام نبوّت بوده و از لغزش هاى كوچكى بوده كه قابل عفو است. [286]
شیطان براى ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاكتیك روانى وتبلیغاتى زد، از جمله:
الف: براى آدم و حوّا سوگند یاد كرد. «قاسمهما» [287]
ب: قیافه ى خیرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خیرخواهان شما هستم. «انّى لكما لمن النّاصحین» [288]
ج: وعده ابدیّت داد، ...
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
37.mp3
2.04M
سوره 2. #بقره آيه 37
صوت تفسیر
آيه
فَتَلَقَّى ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
ترجمه
پس آدم از سوى پروردگارش كلماتى دریافت نمود، (وبا آن كلمات توبه كرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبه پذیر مهربان است.
نکته ها
چون آدم از غذایى كه نباید بخورد، چشید و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گردید. او در اثر پشیمانى و ندامت، كلماتى را از خداوند دریافت كرد و به وسیله ى آن كلمات، توبه نمود. [291]
طبق آنچه از روایات شیعه وسنى استفاده مى شود، مراد از كلماتى كه آدم به وسیله ى آن توبه نمود، توسّل به بهترین خلق خدا یعنى حضرت محمّد و اهل بیت او علیه وعلیهم السلام است. چنانكه در تفسیر درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم براى پذیرش توبه اش، خداوند را به این نام ها قسم داد: «بحّق محمّد وعلىّ و فاطمة و الحسن و الحسین» [292] البتّه برخى معتقدند، مراد از كلمات، همان جمله اى است كه در سوره ى اعراف آمده است: «ربّنا ظلمنا أنفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنكوننّ من الخاسرین» [293] خدایا! ما به خود ستم كرده ایم و اگر تو ما را نیامرزى و مورد رحمت قرار ندهى، حتماً از زیانكاران خواهیم بود.
291) توبه، به معنى بازگشت است. اگر توبه را به خدا نسبت دهیم، به معنى بازگشت لطف و رحمت او بر بنده ى خلافكار و پشیمان است؛ »هو التوّاب« و اگر آنرا به بنده نسبت دهیم ...
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
38-39.mp3
2.84M
سوره 2. #بقره آيه 38, 39
صوت تفسیر
آيه
قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأتِيَنَّكُم مِّنِّى هُدىً فَمَن تَبِعَ هُدَاىَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَتِنَآ أُولَئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدوُنَ
ترجمه
گفتیم: همگى از آن (باغ به زمین) فرود آیید، و آنگاه كه هدایتى از طرف من براى شما آمد، پس هر كه از هدایت من پیروى كند، نه برایشان بیمى است و نه غمگین خواهند شد.
و(لى) كسانى كه كافر شدند و آیات ما را تكذیب كردند، آنانند اهل دوزخ كه همیشه در آن خواهند بود.
نکته ها
گرچه اعتراف به خطا و توبه ى آدم، سبب شد كه خداوند او را عفو نماید، ولى بعد از توبه بار دیگر به بهشت برنمى گردد. زیرا آثار وضعى لغزش، غیر از عفو الهى است. فرمان هبوط در چند آیه ى قبل همراه نوعى قهر بود، ولى در این آیه چون بعد از توبه آدم است به صورت عادّى مطرح شده است. همچنین امیدوار مى كند كه اگر از هدایت الهى پیروى كنند، حزن و اندوهى نخواهند داشت.
پيام ها
1- گاهى یك حركت، دامنه ى تأثیرات خوب وبدش در همه ى عصرها و نسل ها گسترده مى شود. «اهبطوا منها جمیعاً»
2- با یك لغزش و خطا، نباید كسى را طرد كرد، زیرا انسان قابل ارشاد و هدایت پذیر است. «یأتینكم منّى هدىً»
3- براى راهنمایى بشر، آمدن انبیا قطعى است. «یأتینّكم»
4- هدایت واقعى تنها از طرف خداست. «منّى هدىً»
و...
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
40.mp3
2.61M
سوره 2. #بقره آيه 40
صوت تفسیر
آيه
يَبَنِى إِسْر ءِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِىَ الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّىَ فَارْهَبُونِ
ترجمه
اى فرزندان اسرائیل! نعمت هایم را كه به شما ارزانى داشتم، به خاطر بیاورید و به پیمانم (كه بسته اید) وفا كنید، تا من (نیز) به پیمان شما وفا كنم و تنها از من پروا داشته باشید.
نکته ها
اسرائیل، نام دیگر حضرت یعقوب است كه از دو كلمه ى «اسر» و «ئیل» تركیب یافته است. «اسر» به معناى بنده و «ئیل» به معناى خداوند است. بنابراین اسرائیل در لغت به معناى بنده ى خداست.
تاریخ بنى اسرائیل و اسارت آنان به دست فرعونیان و نجات آنها به دست حضرت موسى علیه السلام وبهانه گیرى وارتداد آنان، یك سرنوشت وتاریخ ویژه اى براى این قوم به وجود آورده است. این تاریخ براى مسلمانان نیز آموزنده و پندآموز است كه اگر به هوش نباشند، به گفته روایات به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد.
پیمان هاى الهى، شامل احكام كتاب هاى آسمانى و پیمان هاى فطرى كه خداوند از همه گرفته است، مى شود. در قرآن به مسئله امامت، عهد گفته شده است: «لاینال عهدى الظالمین» [294] یعنى پیمان من »مقام امامت« به افراد ظالم نمى رسد. پس وفاى به عهد یعنى وفاى به امام و رهبر آسمانى و اطاعت از او.
ضمناً در روایات مى خوانیم: نماز عهد الهى است. [295]
پيام ها
1- یاد نعمت هاى پروردگار، سبب محبّت و اطاعت اوست. «اذكروا... اوفوا»
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️
41.mp3
3.76M
سوره 2. #بقره آيه 41
صوت تفسیر
آيه
وَءَامِنُواْ بِمَآ أَنزَلْتُ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُواْ أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُواْ بِايتِى ثَمَناً قَلِيلاً وَإِيَّىَ فَاتَّقُونِ
ترجمه
و به آنچه (از قرآن) نازل كردم، ایمان بیاورید كه تصدیق مى كند آنچه را (از تورات) با شماست. و نخستین كافر به آن نباشید و آیات مرا به بهاى ناچیز نفروشید و تنها از من پروا كنید.
نکته ها
این آیه خطاب به دانشمندان یهود مى فرماید: قرآن، هماهنگ با بشاراتى است كه در تورات شماست. [296] شما دانشمندان، زمانى مبلغ و منتظر ظهور اسلام بودید، اكنون پیشگامان كفر نشوید تا به پیروى از شما، سایر یهود از اسلام آوردن سر باز زنند و آیات الهى را به بهاى ناچیزِ ریاست دنیا، نفروشید و از خدا بترسید.
296) مراد از هماهنگى قرآن با تورات تحریف نشده، هماهنگى كلّى و اجمالى است، نه هماهنگى در تمام احكام.
پيام ها
1- اعتقادات صحیح مردم را قبول كنیم، تا آنان نیز سخن ما را بپذیرند. «مصدّقاً لِما معكم»
2- وجود تحریف در بخشى از تورات و انجیل، مانع قبول بخش هاى دیگر نشود. «مصدقاً لما معكم»
3- انحراف علما، سبب انحراف دیگران مى شود. «ولا تكونوا اوّل كافر»
4- رمز سكوت و كتمان هاى نابجاى دانشمندان، وابستگى هاى مادّى آنان است. «ولا تشتروا بأیاتى ثمناً قلیلاً»
5 - با توجّه به اینكه متاع دنیا قلیل است، رسیدن به تمام منافع دنیا، ارزش یك لحظه انحراف را ندارد. «ثمناً قلیلاً»
👇👇👇
https://eitaa.com/Tafsi_rnour
لینک کانال تفسیر نور 👆👆
روزی چند آیه با تفسیر در این کانال خواهیم گذاشت،
تشریف بیاورید 🙏💐❤️