eitaa logo
📚 برگزیدهء تفسیر نمونه 📚
1.8هزار دنبال‌کننده
153 عکس
2 ویدیو
0 فایل
برگزیدهء تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی🌟🌼 بسیاری از لحظات عمر ما به پای فیلمهای بی سروتَه یا کارهای بی ارزش تلف میشود! بیایید کمی به فکر آینده و ابدیّت خود باشیم. کوچ نزدیک است، با دست خالی آمده ایم، با دست خالی نرویم.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 ــ ۲۵ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَآءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ ۚ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ مسلّماً كسانی كه كافرند و از راه خدا و [ورود مؤمنان به‌] مسجدالحرام كه آن را برای همه مردم چه مقیم و چه مسافر، یكسان قرار داده‌ایم جلوگیری می‌كنند، [كیفری بسیار سخت خواهند داشت‌]، و هر كه بخواهد در آنجا با انحراف از حقّ روی به ستم آورد [و دست به شرك و هر گناهی بیالاید] او را عذابی دردناك می‌چشانیم. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 : (آيه ٢٥) : مانعان خانۀ خدا! 🔺 در آيات گذشته سخن از كفّار بطور مطلق در ميان بود، ولى در اين آيه اشاره به گروه خاصّى از آنان شده است كه داراى تخلّفات و گناهان سنگين مخصوصاً در رابطه با و «مراسم پر شكوه » هستند. 🔺 نخست مى‌گويد: «كسانى كه كافر شدند و مردم را از راه خدا، جلوگيرى مى‌كنند.....» (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ). 🔺 همچنين مردم با ايمان را «از (كانون بزرگ توحيد) مسجدالحرام باز مى‌دارند، همان مركزى كه آن را براى همۀ مردم يكسان قرار داده‌ايم، چه آنها كه در آن سرزمين زندگى مى‌كنند و چه آنها كه از نقاط دور به سوى آن مى‌آيند» مستحقّ عذابى دردناكند (وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذِي جَعَلْناهُ لِلنّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ). 🔺 «و هر كس بخواهد در اين سرزمين از طريق حقّ منحرف گردد، و دست به ظلم و ستم بيالايد ما از عذاب دردناك به او مى‌چشانيم» (وَ مَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ). 🔺 در واقع اين گروه از كافران علاوه بر انكار حقّ، مرتكب سه جنايت بزرگ شده‌اند: ✔️ ۱ ــ جلوگيرى از راه خدا و ايمان و طاعت او. ✔️ ۲ ــ جلوگيرى از عبادت كنندگان و زوّار خانۀ خدا و قرار دادن امتيازى براى خود. ✔️ ۳ ــ در اين سرزمين مقدّس دست به ظلم و گناه و الحاد مى‌زنند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 ــ ۲۶ وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّآئِفِينَ وَالْقَآئِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ و [یاد كن‌] هنگامی كه جای خانه [كعبه‌] را برای ابراهیم آماده كردیم [و از او پیمان گرفتیم‌] كه هیچ چیز را شریك من قرار مده و خانه‌ام را برای طواف كنندگان و قیام كنندگان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان [از پلیدی‌های ظاهری و باطنی‌] پاك و پاكیزه گردان. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 : (آيه ٢٦) : دعوت عامّ براى ! 🔺 به تناسب بحثى كه در آيۀ گذشته پيرامون و زائران خانۀ خدا آمد در اينجا نخست به تاريخچۀ بناى كعبه به دست (ع) و سپس مسألۀ وجوب حجّ، و آن، و بخشى از احكام اين عبادت بزرگ اشاره مى‌كند، ابتدا از داستان تجديد بناى كعبه شروع كرده، مى‌گويد: 🔺 «و (به خاطر بياور) زمانى را كه محلّ خانۀ كعبه را براى ابراهيم آماده ساختيم» تا در آن مكان اقدام به بناى خانه كعبه كند (وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ). منظور از «بوّأنا» اين است كه خداوند مكان خانه كعبه را كه در زمان آدم ساخته شده بود و در طوفان ويران و آثارش محو گشته بود به ابراهيم (ع) نشان داد، توفانى وزيد و خاكها را به عقب برد و پايه‌هاى خانه آشكار گشت، يا قطعه ابرى آمده و در آنجا سايه افكند، و يا به هر وسيلۀ ديگر خداوند محلّ اصلى خانه را براى ابراهيم معلوم و آماده ساخت، و او با هميارى فرزندش اسماعيل آن را تجديد بنا نمود. 🔺سپس اضافه مى‌كند، هنگامى كه خانه آماده شد به ابراهيم خطاب كرديم: اين خانه را كانون كن، و «چيزى را شريك من قرار مده، و خانه‌ام را براى طواف كنندگان و قيام كنندگان و ركوع كنندگان و سجود كنندگان پاك كن» (أَنْ لا تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطّائِفِينَ وَ الْقائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ). 🔺 در حقيقت ابراهيم (ع) مأمور بود خانۀ كعبه و اطراف آن را از هرگونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هرگونه بت و مظاهر شرك پاك و پاكيزه دارد، تا بندگان خدا در اين مكان پاك جز به خدا نينديشند، و مهمّترين عبادت اين سر زمين را كه طواف و نماز است در محيطى پيراسته از هرگونه آلودگى انجام دهند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 ــ ۲۷ وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ و در میان مردم برای حجّ بانگ زن تا پیاده و سوار بر هر شتر باریك اندام [چابك و چالاك‌] كه از هر راه دور می‌آیند، به سوی تو آیند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 : (آيه ٢٧) : 🔺بعد از آماده شدن خانۀ براى عبادت كنندگان، خدا به (ع) دستور مى‌دهد: «و مردم را دعوت عمومى به حجّ كن، تا پياده و سواره بر مَركَبهاى لاغر از هر راه دورى به سوى تو بيايند» (وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ). 🔺 در روايتى مى‌خوانيم: «هنگامى كه ابراهيم چنين دستورى را دريافت داشت عرض كرد: خداوندا! صداى من به گوش مردم نمى‌رسد، امّا خدا به او فرمود: «عليك الاذان و علىّ البلاغ! ؛ تو اعلام كن و من به گوش آنها مى‌رسانم» ! 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 ــ ۲۸ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِيٓ أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ ۖ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَآئِسَ الْفَقِيرَ تا منافع خود را [از بركت این سفر معنوی‌] مشاهده كنند، و نام خدا را در روزهایی معیّن [كه برای قربانی اعلام شده‌] بر دام‌های زبان بسته‌ای كه به آنان عطا كرده ذكر كنند، [چون قربانی كردید] از آن بخورید و تهیدست را نیز اطعام كنید. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆💠🔆 : (آيه ٢٨) : 🔺در اين آيه در يك عبارت بسيار فشرده و پر معنى به فلسفه‌هاى مختلف حجّ پرداخته، مى‌فرمايد: آنها به اين سرزمين مقدّس بيايند «تا منافع خويش را با چشم خود ببيند» (لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ). 🔺 كلمۀ «منافع» تمام منافع و بركات معنوى و نتايج مادّى، فوائد فردى و اجتماعى، فلسفه‌هاى سياسى و اقتصادى و اخلاقى همه را شامل مى‌شود. 🔺 آرى! بايد مسلمانان از همۀ نقاط جهان از ميان تمام قشرها به آنجا رو آورند تا شاهد و ناظر اين منافع باشند. 🔺 سپس اضافه مى‌كند: و آنها بيايند و قربانى كنند «و نام خدا را در ايّام معيّنى (كه از دهم شروع و به سيزدهم پايان مى‌يابد) بر چهار پايانى كه به آنها روزى داده است (به هنگام ذبح) ببرند» (وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللّهِ فِي أَيّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ). 🔺 اشاره به اينكه آنها هميشه از جمله به هنگام ذبح قربانى تمام توجّهشان به خدا و قبول درگاه اوست و استفادۀ از گوشت آن تحت الشعاع آن قرار دارد. قربانى كردن حيوانات در حقيقت رمزى است براى آمادگى براى قربانى شدن در راه خدا، همانگونه كه در سرگذشت (ع) و (ع) و قربانى او آمده است، آنها با اين عمل اعلام مى‌كنند كه در راه او آمادۀ هرگونه ايثارند حتّى بذل جان. 🔺 به هر حال قرآن با اين گفتار برنامۀ شرك آلود بت پرستان را نفى مى‌كند كه به هنگام قربانى نام بتها را مى‌بردند، و اين مراسم توحيدى را به شرك آلوده مى‌ساختند. 🔺 و در پايان آيه مى‌فرمايد: «پس از گوشت حيوانات قربانى، هم خودتان بخوريد و هم را نماييد» (فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ). 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh