eitaa logo
📌تقویم شیعه📜
357 دنبال‌کننده
8 عکس
2 ویدیو
0 فایل
🌱 ﷽ 🌱 ✨اینجا سعی داریم وقـايـع تاریخی مرتـبـط با زندگانی معصومین علیهم‌السلام رو کاملاً مستند و معتبر ارائه بدیم. ⚠️ نشر مطالب با ذکر لینک مجاز است❗ 💢 کانال اصلی‌مون: @Hadis_Shia برای بیان نظرات شما 👇 B2n.ir/w15631
مشاهده در ایتا
دانلود
. 1️⃣ نامه پيامبر (ص) به پادشاهان بزرگ در اين ماه در سال ۶ ه.ق پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله نامه هايى به عنوان دعوت به اسلام و يكتاپرستى به پادشاهان كشورهاى مختلف نوشته، همراه با نمايندگانى براى آنها فرستادند. 📚 بحارالانوار: ج۲۰، ص۳۸۲ 🆔 @TaghvimShia1
١. 2️⃣ رحلت حضرت ابوذر در اين ماه در سال ۳۲ ه.ق جناب ابوذر در ربذه رحلت نمود. او سوم يا چهارم يا به قولى پنجمين كسى بود كه اسلام آورد و سپس به قبيله خود مراجعت نمود. لذا در بدر و احد و خندق حاضر نبود. بعد از اين سه جنگ به خدمت پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله رسيد و در كنار آن حضرت بود تا زمانى كه رسول خدا (ص) به شهادت رسيد. 📚 الغدير: ج۸، ص۳۲۲ 🆔 @TaghvimShia1
٢. مكان و منزلت ابوذر نزد رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله زياده از آن است كه ذكر شود. پيامبر (ص) ابوذر را صديق امت و شبيه عيسى بن مريم عليه‌السّلام در زهد مى‌دانست. آنچه از اخبار خاصه و عامه استفاده مى‌شود آن است كه بعد از رتبه معصومين عليهم السّلام در ميان صحابه كسى به جلالت قدر و رفعت شأن سلمان فارسى و ابوذر غفارى و مقداد نبوده است. امام كاظم عليه‌السّلام مى فرمايد: در روز قيامت منادى از جانب پرودگار ندا مى‌كند: «كجايند حواريان و مخلصان محمد بن عبداللَّه صلى‌الله‌عليه‌وآله كه بر طريقه آن حضرت مستقيم بودند و پيمان او را نشكستند»؟ سلمان و ابوذر و مقداد برمى خيزند. 🆔 @TaghvimShia1
٣. هنگامى كه عثمان خلافت را غصب كرد ابوذر در شام بود. او دنياپرستى و ظلم معاويه را مى‌ديد و نمى‌توانست ساكت باشد. لذا زبان به توبيخ و سرزنش معاويه گشود و مردم را به ولايت خليفه بر حق پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله، حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام فراخواند و مناقب آن حضرت را براى اهل شام بيان كرد، به نحوى كه بسيارى از ايشان را به تشيع مايل گردانيد. معاويه احوال ابوذر را به عثمان گزارش داد. عثمان در پاسخ او نوشت كه ابوذر را بر مركبى تندرو همراه با راهنمايى تندخو با شتاب به سوى مدينه روانه كن. معاويه ابوذر را كه پيرمردى لاغر و بلند قد بود به ترتيبى كه عثمان گفته بود روانه مدينه كرد. هنگامى كه ابوذر به مدينه رسيد از شدت راه و بى جهازى شتر رانهايش خونى شده بود و با بدنى كبود بر عثمان وارد شد و عثمان به او جسارتها كرد و به كسى كه رسول خدا (ص) او را راستگو خطاب نموده بود نسبت كذب داد. سرانجام دستور تبعيد او را به ربذه صادر كرد. در ضمن گفت: ابوذر حق ندارد احكام دين را براى مردم بيان كند، و هنگام خروج از مدينه كسى حق ندارد او را همراهى يا با او تكلم كند. 🆔 @TaghvimShia1
۴. اين خبر به اميرالمؤمنين عليه‌السّلام كه رسيد آن قدر گريست كه محاسن شريفش از اشك چشم مبارك خيس شد و فرمود: «آيا با صحابى رسول خدا صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله چنين مى كنند؟ إنا للَّه و إنا اليه راجعون»! سپس حضرت همراه دو نور ديده خود امام حسن و امام حسين عليهماالسّلام و عقيل و عمار ياسر به مشايعت ابوذر رفتند و هر يك با كلماتى ابوذر را دلدارى مى دادند، اگر چه مروان مى خواست مانع شود ولى اميرالمؤمنين او را دور كردند. به اين صورت ابوذر به همراه خانواده خود به ربذه رفت، و در آنجا فرزندش و همسرش كه دختر عموى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله بود وفات كرده و به دخترش خبر از وفات خود داد كه رسول خدا (ص) در بازگشت از تبوك به او فرموده بود. بعد از رحلت ابوذر، كاروانى از عراق آمد و عبداللَّه بن مسعود بر او نماز خواند، و به دست مالك اشتر كفن و دفن شد. 📚 منتخب التواريخ: ص۳۲؛ منتهى الامال: ج۱، ص ۱۱۷-١١٨؛ ابوذر غفارى: ص ۳۰-۴٠ 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. آغاز ايام حسينى 🏴 اولين روز از ماه حزن و اندوه آل محمد عليهم السّلام است، كه همه انبياء و ملائكه و شيعيان و دوستان اهل بيت عليهم السّلام محزون اند. بايد گفت: وقت حزن و اندوه تمام عالم است، چرا كه همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پيراهن پاره پاره سيّد الشّهداء عليه‌السّلام را از عرش خدا به رو به زمين مى آويزند و حزن و اندوه عالم را فرا مى‌گيرد. همچنين آغاز مجالس عزادارى حضرت اباعبداللَّه است، كه مردم را به امور اعتقادى خويش آشنا مى‌كند، و دستورات دين خود را از حسينيه‌ها و تكايا و مساجد به خانه هاى فكر و دل خود به ارمغان مى‌برند. شركت در مراسم عزادارى امام حسين عليه‌السّلام و اشك بر آن حضرت، از وظائف ما در زمان غيبت امام زمان عليه السّلام است. 📚 الخصائص الزينبية: ص۴۹ 🆔 @TaghvimShia1
. 🔶 ماجراى شعب أبیطالب (ع) در پى بالا گرفتن قدرت اسلام پس از بعثت پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله، قريش پيمان نامه‌اى نوشتند و طى آن قرار گذاشتند با بنى هاشم تكلم نكنند و با آنان هم سفره و همنشين نشوند و معامله ننمايند، و آنان را به گونه‌اى در فشار قرار دهند كه پيامبر (ص) را به قريش تحويل دهند تا آن حضرت را به قتل برسانند. حضرت أبوطالب عليه السّلام، بنى هاشم را به دره‌اى كه منتسب به آن حضرت بود برد، و اطراف آن را محكم كرده و براى حفظ جان پيامبر (ص) شبانه روز كمر همّت بست. آن حضرت شبها با شمشير پروانه وار گرد شمع وجود پيامبر (ص) مى‌گرديد و مى‌فرمود: «تا زنده‌ام دست از يارى او بر نمى‌دارم. او در هر شب چند بار محل خواب پيامبر (ص) را تغيير مى داد و عزيزترين فرزند خود يعنى أميرالمؤمنين را به جاى آن حضرت مى‌خوابانيد، و روز، فرزندان خود و فرزندان برادرانش را به حفاظت از آن حضرت مى‌گماشت. در مدتى كه در شعب بودند بر آن حضرت و مسلمانان بسيار سخت گذشت، تا آنجا كه شبها صداى گريه اطفال گرسنه بنى هاشم را ساكنين اطراف شعب مى‌شنيدند. پس از دو سال و چند ماه خداوند موريانه‌اى را مأمور كرد، و پيمان نامه آنان را از بين برد بجز اسماء الهى كه در آن بود. حضرت ابوطالب عليه‌السّلام اين خبر را به كفار داد، و آنان با ديدن چنين معجزه‌اى دست از تصميم خود برداشتند و بنى هاشم به خانه‌هاى خود بازگشتند. 📚 الوقايع و الحوادث، ج۲، ص۷ 🆔 @TaghvimShia1
. 🔹 قيام مردم مدينه بر عليه يزيد در اين روز در سال ۶۳ ه.ق مردم مدينه براى قيام عليه يزيد حركت كردند. قضيه از آنجا آغاز شد كه جمعى از اهالى مدينه به رهبرى عبداللَّه بن حنظله به شام رفتند و دستگاه يزيد و شرابخوارى و قماربازى و سگ بازى او را ديدند، و به مدينه بازگشته و مردم را از وضع فساد دربار اموى آگاه ساختند. با شنيدن اين اخبار همگان بر خلع يزيد اتفاق نمودند، و به سرپرستى عبداللَّه عليه يزيد قيام نمودند و افراد اموى ساكن مدينه را بيرون كردند. لشكر شام پس از اطلاع از اين قيام به طرف مدينه حركت كرد و واقعه حرّه پيش آمد. 📚 الوقايع و الحوادث، ج۲، ص۴٩ 🆔 @TaghvimShia1
. 🔘 جنگ ذات الرقاع در سال چهارم هجرت به تحريك كفار قريش بين مسلمانان و قبائلى كه اطراف مدينه زندگى مى‌كردند و قصد محاصره مدينه را داشتند جنگى در گرفت. پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله با ۴۰۰ يا ۷۹۰ نفر از مدينه بيرون رفتند. در اين غزوه حضرت نماز خوف خواندند و جنگ تا سه روز طول كشيد تا شر آنان دفع شد. 📚 الوقايع و الحوادث، ج۲، ص۴۵ 🆔 @TaghvimShia1