eitaa logo
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
284 دنبال‌کننده
389 عکس
35 ویدیو
2 فایل
ا﷽ا 📝کونوا نقاد الکلام...🔍 🔻مسائل تاریخی و فقهی و اعتقادی و سیاسی و طنز و شعر، نقد و تحلیل 🔶ناشناس برای ارسال نظرات و انتقادات و سوالات 🌐https://harfeto.timefriend.net/16739583446503 💠آیدی ارتباطی:
مشاهده در ایتا
دانلود
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
📜کتب طبی شیعه (۱) ⚜حسن بن علی بن فضال کوفی 💠از اصحاب امام رضا علیه السلام ✍ابن ندیم در رابطه با کت
📜کتب طبی شیعه (۲) ⚜علي بن الحسن بن فضال کوفی 💠از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام ✍نجاشی در رابطه با کتب او می نویسد: 🔖وقد صنف كتبا كثيرة، منها ما وقع إلينا: كتاب الوضوء، كتاب الحيض والنفاس، كتاب الصلاة، كتاب الزكاة والخمس، كتاب الصيام، كتاب مناسك الحج، كتاب الطلاق، كتاب النكاح، كتاب المعرفة، كتاب التنزيل من القرآن والتحريف، كتاب الزهد، كتاب الأنبياء، كتاب الدلائل، كتاب الجنائز، كتاب الوصايا، كتاب الفرائض، كتاب المتعة، كتاب الغيبة، كتاب الكوفة، كتاب الملاحم، كتاب المواعظ، كتاب البشارات، ⬅️كتاب الطب➡️ كتاب إثبات إمامة عبد الله، كتاب أسماء آلات رسول الله صلى الله عليه وآله وأسماء سلاحه، كتاب العلل، كتاب وفاة النبي [صلى الله عليه وآله]، كتاب عجائب بني إسرائيل، كتاب الرجال، كتاب ما روى في الحمام، كتاب التفسير، كتاب الجنة والنار، كتاب الدعاء، كتاب المثالب، كتاب العقيقة. 📚رجال النجاشی ص ۲۵۸ @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
📜کتب طبی شیعه (۲) ⚜علي بن الحسن بن فضال کوفی 💠از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام ✍ن
📜کتب طبی شیعه (۳) ⚜إسماعيل بن شعيب العريشي 💠از اصحاب امام صادق علیه السلام ✍شیخ طوسی و نجاشی علیهما الرحمة در ذیل حال او به کتابش در طب اشاره کردند: 🔖أنه ثقة سالم فيما يرويه، و له كتب، منها كتاب الطب، أخبرنا به الحسين بن عبيد الله عن أحمد بن محمد بن يحيي عن عبد الله بن جعفر عن إسماعيل. 📚 الفهرست - الشیخ الطوسی - صفحه۸ 🔖إسماعيل بن شعيب العريشي له كتاب في الطب. 📚رجال النجاشی صفحه ۳۱ @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱٠) ☑️یکی از دیگر از مظاهر اجبار که در فقه اسلام
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱۱) ☑️در شریعت اسلامی برای هر تخلفی، مجازاتی با عنوان حد یا تعزیز قرار داده شده است که باید در حکومت اسلامی با متخلفین از احکام الهی بر اساس آن برخورد شود. شیخ حرّ عاملی در وسائل الشیعة تحت باب «أَنَّ کُلَّ مَنْ خَالَفَ الشَّرْعَ فَعَلَیْهِ حَدٌّ أَوْ تَعْزِیرٌ؛ هر کسی از حکمی از احکام شریعت تخلف کند بر او حد اجراء می شود یا تعزیز دارد» روایاتی را نقل کرده است. 🔸عَنْ عَمْرِو بْنِ قَيْسٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا عَمْرَو بْنَ قَيْسٍ أَ شَعَرْتَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْسَلَ رَسُولاً وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ كِتَاباً وَ أَنْزَلَ فِي اَلْكِتَابِ كُلَّ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ لَهُ دَلِيلاً يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ حَدّاً وَ لِمَنْ جَاوَزَ اَلْحَدَّ حَدّاً قَالَ قُلْتُ أَرْسَلَ رَسُولاً وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ كِتَاباً وَ أَنْزَلَ فِي اَلْكِتَابِ كُلَّ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ حَدّاً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ وَ كَيْفَ جَعَلَ لِمَنْ جَاوَزَ اَلْحَدَّ حَدّاً قَالَ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَدَّ فِي اَلْأَمْوَالِ أَنْ لاَ تُؤْخَذَ إِلاَّ مِنْ حِلِّهَا فَمَنْ أَخَذَهَا مِنْ غَيْرِ حِلِّهَا قُطِعَتْ يَدُهُ حَدّاً لِمُجَاوَزَةِ اَلْحَدِّ وَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَدَّ أَنْ لاَ يُنْكَحَ اَلنِّكَاحُ إِلاَّ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ فَعَلَ غَيْرَ ذَلِكَ إِنْ كَانَ عَزَباً حُدَّ وَ إِنْ كَانَ مُحْصَناً رُجِمَ لِمُجَاوَزَتِهِ اَلْحَدَّ . 🔹عمرو بن قيس گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: اى عمرو بن قيس! آيا مى‌دانى كه خداوند عزّ و جل پيامبرى فرستاد و كتابى بر او نازل نمود و در آن كتاب، هرچه را كه مورد نياز است نازل كرد و دليلى كه بر آن دلالت كند، براى آن قرار داد و براى هر چيزى، حد و مرزى قرار داد و براى هركس كه از آن مرز تجاوز كند، حدى قرار داد. عرض كردم: خداوند پيامبرى فرستاد، كتابى بر او نازل نمود و موارد نياز را در آن كتاب نازل نمود و براى آن دليلى قرار داد و براى هر چيزى حد و مرزى قرار داد؟ فرمود: آرى. عرض كردم: چگونه براى كسى كه از آن حد و مرز تجاوز كند، حدى قرار داد؟ فرمود: به‌راستى كه خداوند درباره اموال اين حد را قرار داد كه فقط‍‌ از راه حلال به‌دست آيد. پس هركس آن را از راه غير حلال به‌دست آورد، دستش قطع مى‌شود؛ كه حدى است به‌جهت تجاوز از آن مرز. و به‌راستى كه خداوند اين مرز را قرار داد كه فقط‍‌ از راه حلال نكاح صورت مى‌گيرد و هركس از غير راه حلال نكاح كند، اگر همسر داشته باشد، حد مى‌خورد و اگر همسر داشته باشد، سنگسار مى‌شود، به جهت تجاوز از آن حد. 📚الکافي ج ۷، ص ۱۷۵ 🔸عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ اَللَّهَ قَدْ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ عَلَى مَنْ تَعَدَّى حَدّاً مِنْ حُدُودِ اَللَّهِ حَدّاً. 🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند برای هرچیزی حدی قرار داده است و نیز برای کسی که از حدود الهی تجاوز و تعدی کند نیز حدی قرار داده است. 📚المحاسن ج ۱، ص ۲۷۵ @Talabeh_nevesht110
⬅️گوشه ای از استفاده های تاریخی از قرآن 🔹بعضی از زنان پیامبر او را تحت شرایطی قرار می دهند تا حضرت از بعضی امور مباح اجتناب کند. (تحریم ۱) 🔹منافقین دروغگو خدمت پیامبر آمده و شهادت می دهند که والله تو رسول خدایی! (منافقون ۱) 🔹تحریم کمک مالی به کسانی که به رسول خدا ایمان می آوردند (منافقون ۷) 🔹بی احترامی مسلمانان به پیامبر با ترک نماز جمعه حین خطبه حضرت (جمعه ۱۱) 🔹مسلمانان در جنگ حنین تعداد شان زیاد بود و فریب همین زیادی تعداد را خورده، جدی نگرفتند و در نتیجه در جنگ فرار کردند.(توبه ۲۵) 🔹منافقینی بدنبال شورش و اخراج پیامبر و مومنین از مدینه هستند.(منافقون ۸) 🔹مسلمانان نسبت به امر پیامبر برای اقدام به جنگ نافرمانی می کنند.(توبه ۳۸) 🔹منافقین مسلمان نما، مسلمانان فقیر را بخاطر صدقه کمی که توانشان است، عیب جویی می کنند.(توبه ۷۹) 🔹دور و بر پیامبر منافقین مسلمان نمایی جمع شدند و نفوذ کردند.(توبه ۱٠۸) 🔹زندگی زناشویی پیامبر با بعضی زنانش تا پای طلاق می رود.(تحریم ۵) 🔹یهودیان و مسیحیان برای سرد کردن مسلمانان از اسلام در ظاهر مسلمان می شدند و با گذشت فاصله کمتری مرتد می شدند.(آل عمران ۷۲) 🔹ناخوشایندی و عدم رضایت بعضی از مسلمانان از قضاوت های پیامبر (نساء ۶۵) 🔹بخاطر رخنه نفاق در اصحاب رسول و مسلمانان، دیگر مسلمین نمی توانستند به بعضی تازه مسلمانان اعتماد داشته باشند.(نساء ۹۴) 🔹افرادی بین مسلمانان در مسجد مسلمانان وجود داشتند که می گفتند مسلمان ایم و نمار نیز می خواندند ولی منافق بودند و اعتقادی نداشتند.(نساء ۱۴۲) 🔹زنانی بودند که خود را بدون هیج مهریه ای به رسول خدا می بخشیدند و افتخار می کردند همسر او باشند.(احزاب ۵٠) 🔹بعضی از مسلمانان مزاحم اوقات شخصی پیامبر میشدند و مدت طولانی خانه پیامبر می ماندند که این موجب آزار پیامبر می شد ولی بخاطر حیایی که داشت ابراز نارضایتی نمی کرد.(احزاب ۵۳) 🔹بعضی از مسلمانان حرمت پیامبر را رعایت نکرده و صدای خود را بر حضرت بلند می کردند(حجرات ۲) 🔹پیامبر را بخاطر ابلاغ ولایت امیرالمومنین، از سوی مسلمان نمایان منافق خطراتی تهدید می کند.(مائده ۶۷) 🔹مشرکین مکه می گفتند وقتی قرآن خوانده شد به آن گوش ندهید و با جنجال برپا کردن مانع شنیده شدن قرآن می شدند. (فصلت ۲۶) @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
📜کتب طبی شیعه (۳) ⚜إسماعيل بن شعيب العريشي 💠از اصحاب امام صادق علیه السلام ✍شیخ طوسی و نجاشی علیهم
📜کتب طبی شیعه (۴) ⚜عبد العزيز بن يحيى جلودی بصری 💠از اصحاب امام جواد علیه السلام ✍شیخ نجاشی علیه الرحمة می نویسد: 🔖وله كتب قد ذكرها الناس، منها: ... كتاب أخبار الاعراب، كتاب أخبار قريش والأصنام، كتاب في الحيوانات، كتاب قبائل نزار وحرب ثقيف، ⬅️كتاب الطب،➡️ كتاب طبقات العرب والشعراء، كتاب النحو، كتاب السحر، كتاب الطيرة. 📚رجال النجاشی ص ۲۴۳ @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
📜کتب طبی شیعه (۴) ⚜عبد العزيز بن يحيى جلودی بصری 💠از اصحاب امام جواد علیه السلام ✍شیخ نجاشی علیه ا
📜کتب طبی شیعه (۵) ⚜محدث حسین بن بسطام نیشابوری 🔺له ولأخيه أبي عتاب كتاب جمعاه في الطب كثير الفوائد والمنافع على طريق. 📚رجال النجاشی ⚜محدث احمد بن محمد بن خالد برقی 🔺كتاب السفر، كتاب أدب النفس، ⬅️كتاب الطب➡️ كتاب الطبقات، كتاب أفاضل الأعمال. 📚رجال النجاشی ⚜محدث أحمد بن محمد سیاری 🔺له كتب وقع إلينا منها: كتاب ثواب القران، كتاب الطب، كتاب القراءات... 📚رجال النجاشی ⚜محدث احمد بن محمد بن حسین دول قمی 🔺كتاب الصيد، كتاب الطبائع، ⬅️كتاب الطب➡️ كتاب الرقي، كتاب الأدوية، كتاب الأشربة... 📚رجال النجاشی ⚜محدث عبد الله بن جعفر حمیری قمی 🔺كتاب قرب الإسناد إلى صاحب الامر عليه السلام، مسائل أبي محمد وتوقيعات، ⬅️كتاب الطب➡️ 📚رجال النجاشی ⚜محدث علي بن حسين بن موسى بن بابويه القمي (پدر شیخ صدوق) 🔺له كتب، منها: كتاب قرب الإسناد، كتاب التسليم،⬅️كتاب الطب،➡️كتاب المواريث. 📚رجال النجاشی ⚜محدث محمد بن أحمد بن يحيى اشعری قمی 🔺ولمحمد بن أحمد بن يحيى كتب، منها: كتاب الملاحم، ⬅️وكتاب الطب،➡️ وكتاب مقتل الحسين عليه السلام. 📚رجال النجاشی ⚜محدث محمد بن أبي القاسم ماجيلويه قمی 🔺له كتب، منها: وكتاب الطب... 📚رجال النجاشی ⚜محدث محمد بن علي بن حسين قمی (شیخ صدوق) 🔺وله كتب كثيرة، منها: ... كتاب التقية، كتاب حذو النعل بالنعل، ⬅️كتاب نوادر الطب➡️ 📚رجال النجاشی ⚜محدث محمد بن مسعود عياشي 🔺له كتب كثيرة تزيد علي مائتي مصنف منها كتاب التفسير ... و كتاب معرفة الناقلين، ⬅️و كتاب الطب،➡️ و كتاب الرؤيا. 📚فهرست شیخ طوسی @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
📜کتب طبی شیعه (۵) ⚜محدث حسین بن بسطام نیشابوری 🔺له ولأخيه أبي عتاب كتاب جمعاه في الطب كثير الفوائد
📜کتب طبی شیعه (۶) 🔺جایگاه احادیث طبی در دو جامع روایی شیعی (بحارالانوار و فصول المهمه) ☑️ابوابی که علامه مجلسی (ره) در طب اهل بیت علیهم السلام منعقد ساخته است: 🔹أبواب الإنسان و الروح و البدن و أجزائه و قواهما و أحوالهما (مجلد ۵۷ و ۵۸ و ۵۹) 🔹أبواب الطب و معالجة الأمراض و خواص الأدویة (مجلد ۵۹) 🔹أبواب الأدویة و خواصها (مجلد ۵۹) 🔹نوادر طبّهم علیهم السلام و جوامعها (مجلد ۵۹) ☑️شیخ حرّ عاملی (ره) در «فصول المهمه فی اصول الائمه علیهم السلام» ابوابی در طب اهل بیت علیهم السلام منعقد ساخته است: 🔹أبواب الکلیات المتعلقة بالطب و ما یناسبها (مجلد ۳) ⬆️شیخ حرّ عاملی در این بخش ۱۴۱ باب طبی آورده است: 🔸آنچه موجب روشنایی دید چشم می شود (باب ۱۳) 🔸انواع ادویه جاتی که برای بدن انسان مفید است (باب ۲) 🔸کار هایی که با انجام دادن آن جمیع امراض جسمانی دفع می شوند (باب ۲۱) 🔸آنچه که فراموشی می آورد (باب ۲۳) 🔸فایده هایی که در خوردن تخم مرغ است و تداوی به آن (باب ۳۲) 🔸فایده هایی که در زیتون است و تداوی به آن (باب ۳۴) 🔸فایده های شیر و تداوی به آن (باب ۴۱) 🔸فایده هایی که در سیب است و تداوی به آن(باب ۴۸) 🔸فایده های استنجاء کردن با آب سرد (باب ۸۱) 🔸آنچه که برای دندان و لثه فایده دارد و تداوی آن دو (باب ۸۲) 🔸آنچه که برای رفع تب تاثیر دارد (باب ۸۳) 🔸کسی که ضعف بدن دارد چه کار کند؟( ۸۹) 🔸درمان کرم روده (باب ۹۱) و... ⬅️با دیدن این همه کتاب و روایات در منابع معتبره شیعه چطور بعضی جرئت می کنند و می گویند اهل بیت علیهم السلام در طب هیچ سخنی ندارند! طب اسلامی من در آوردی است! آیا آن ها مباحثه طبیب الارواح و الابدان امام جعفر صادق علیه السلام را با طبیب هندی ندیدند که حضرت در آنجا به اعلمیت خود در طب تصریح دارند؟ (علل الشرائع، ج ۱ باب ۸۷ علل ماخلق في الإنسان من الأعضاء والجوارح) چرا علم اهل بیت علیهم السلام را در فقه و حلال و حرام منحصر می کنید؟! علامه حلی (ره) یکی از فوائد عظیمه بعثت انبیاء را همین تعلیم امور طبی به انسان ها می داند: ومنها: أن بعض الأشیاء نافعة لنا مثل کثیر من الأغذیة والأدویة وبعضها ضار لنا مثل کثیر من السموم والحشائش والعقل لا یدرک ذلک کله، وفی البعثة تحصل هذه الفائدة العظیمة. (کشف المراد ص ۴۶۹) @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱۱) ☑️در شریعت اسلامی برای هر تخلفی، مجازاتی با
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱۲) ☑️از جمله اجبار هایی که در منابع روایی معتبره دیده می شود اجبار بر تعلم حلال و حرام و واجبات و تفقه در دین است. 🔻در چندین روایت می بینیم: 🔸عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتَّى يَتَفَقَّهُوا . 🔹ابان بن تغلب از امام صادق عليه السّلام نقل مى‌كند كه فرمود: همانا دوست دارم بر سر اصحابم تازيانه زده شود تا دين را بفهمند و احكامش را ياد گيرند. 📚الکافي ج ۱، ص ۳۱ 🔸قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: لَوْ أُتِیتُ بِشَابٍّ مِنْ شَبَابِ الشِّیعَةِ لَا یَتَفَقَّهُ فِی الدِّینِ لَأَوْجَعْتُهُ. 🔹امام باقر عليه السّلام فرمود: اگر جوانى از جوانان شيعه را به نزد من مى‌آوردند كه علم دين نمی آموزد حتما او را بصورت دردناکی تنبيه مى‌كردم. 📚المحاسن ج ۱، ص ۲۲۸ 🔸عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أُتِيتُ بِشَابٍّ مِنْ شِيعَتِنَا لَمْ يَتَفَقَّهْ لَأَحْسَنْتُ أَدَبَهُ. 🔹امام صادق علیه السلام فرمود: اگر نزد من جوانی از جوانان شیعیان مان را می آوردند که در دین تفقه نمی کند، او را بصورت خوبی تأدیب می کردم. 📚دعائم الإسلام ج ۱، ص ۸۰ 🔸عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: لَيْتَ اَلسِّيَاطُ عَلَى رُءُوسِ أَصْحَابِي حَتَّى يَتَفَقَّهُوا فِي اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَام. 🔹اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که می‌فرمود: ای کاش تازیانه ای بر سر یارانم بود تا در حلال و حرام تفقه می‌کردند. 📚المحاسن ج ۱، ص ۲۲۹ 🔸أَرْوِي عَنِ اَلْعَالِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَوْ وَجَدْتُ شَابّاً مِنْ شُبَّانِ اَلشِّيعَةِ لاَ يَتَفَقَّهُ لَضَرَبْتُهُ ضَرْبَةً بِالسَّيْفِ وَ رَوَى غَيْرِي عِشْرُونَ سَوْطاً. 🔹امام کاظم علیه السلام فرمود: اگر جوانی از جوانان شیعه را پیدا کنم که در دین تفقه نمی کند، با شمشیر او را می زدم! در روایت دیگر است: بیست بار با تازیانه می زدم! 📚فقه الرضا علیه السلام ص ۳۳۷ @Talabeh_nevesht110
🟢قیام امام مهدی (عج) از مغرب (۱) 🔺آقای تبریزیان در کتاب العد التنازلی معتقد است که چه بسا روایات «طلوع خورشید از مغرب» کنایه ای بوده و منظور از آن خورشید که از مغرب طلوع می کند امام زمان علیه السلام باشد، هر چند ایشان در این کتاب تصریح نمی کنند ولی در کلیپی که از ایشان چند سال سال قبل منتشر شد تصریح کردند که امام زمان علیه السلام از غرب ظهور خواهد کرد و اینکه مادر حضرت نیز از رومیان بوده و روم که در مغرب قرار دارد دیار دایی های امام زمان علیه السلام است! 🔹دلایلی که ایشان استناد کردند و ضعف سخن شان بررسی خواهد شد ان شاءالله تعالی. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟢قیام امام مهدی (عج) از مغرب (۱) 🔺آقای تبریزیان در کتاب العد التنازلی معتقد است که چه بسا روایات «طل
🟢قیام امام مهدی (عج) از مغرب (۲) 🔺قبل از آقای تبریزیان، این ادعاء که حضرت مهدی از مغرب خروج می کند توسط طرفداران فاطمیان اسماعیلی مذهب مطرح شد و همانطور که در تصویر می بینید قاضی نعمان مغربی که اسماعیلی مذهب است در ذیل حال اولین امیر و موسس خلافت فاطمیه مصر «مهدی فاطمی» به طلوع شمس از مغرب استدلال می کند. متاسفانه آقای تبریزیان نیز با اعتماد به روایات اسماعیلیان به این نظر قائل شدند در حالی که در روایات شیعه اثنی عشری خروج حضرت در مشرق در مکه مطرح شده است نه مغرب. 🔹لذا می گوییم روایاتی که ایشان استناد کردند از منابع اسماعیلیه است که برای تأیید امامان دروغگو مدعی مدعی مهدویت شان مطرح یا جعل کردند، ثانیا روایات معارض در منابع شیعه اثنی عشری وجود دارد، ثالثا طلوع خورشید از مغرب هم حمل بر حقیقت می شود و حمل بر کنایه نمی کنیم تا بگوییم منظور امام زمان است بلکه این طلوع یکی از علامات سماویه قبل از خروج امام زمان یا قبل از وقوع قیامت است کما اینکه در احادیث اهل بیت علیهم السلام خروج قائم (عج) و طلوع شمس از مغرب دو مقوله جدا از هم محسوب شدند (الإرشاد ج ۲، ص ۳۷۱، الغيبة للطوسی ج ۱، ص ۴۳۵) @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟢قیام امام مهدی (عج) از مغرب (۲) 🔺قبل از آقای تبریزیان، این ادعاء که حضرت مهدی از مغرب خروج می کند ت
🟢قیام امام مهدی (عج) از مغرب (۳) 🔺قاضی ادریس بن حسن از مورخین اسماعیلیه نیز در بحث «بشارت هایی که در رابطه با امیرالمومنین مهدی بالله اولین خلیفه فاطمی آمده است» به روایات خروج مهدی از مغرب استناد می کند، بعد سخنانی از قاضی نعمان مغربی در تطبیق احادیث مهدی موعود بر اولین خلیفه فاطمی می آورد. 🔹باید از آقای تبریزیان پرسید: روایاتی که متفرد به منابع اسماعیلیه است و داعی بر کذب و جعل نیز برای فاطمیون اسماعیلی در میان است، چطور به چنین روایاتی استناد می کنید و بر روایات شیخ نعمانی و کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی و دیگر اعلام شیعه اثنی عشری (در ظهور و خروج امام زمان از مشرق) ترجیح می دهید؟ @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱۲) ☑️از جمله اجبار هایی که در منابع روایی معتبر
🟡آیا اجبار بر فروعات اسلامی، جایگاهی در دین دارد؟ (۱۳) 🔸عَنْ أَبِی حَفْصٍ الْکَلْبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ رَسُولَهُ- بِالْإِسْلَامِ إِلَی النَّاسِ عَشْرَ سِنِینَ فَأَبَوْا أَنْ یَقْبَلُوا حَتَّی أَمَرَهُ بِالْقِتَالِ فَالْخَیْرُ فِی السَّیْفِ وَ تَحْتَ السَّیْفِ وَ الْأَمْرُ یَعُودُ کَمَا بَدَأَ. 🔹به سند صحیح نقل شده است که امام صادق عليه السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ‌، پيامبرش را با اسلام براى مردم فرستاد و مردم تا ده سال از پذيرفتن آن سرباز زدند، تا آن‌گاه كه خداوند به او دستور جنگ داد. بنابراين خير و صلاح در شمشير و در زير (سايۀ) آن است، و اين كار همان‌گونه كه در ابتدا با شمشير و جنگ به دست آمد دوباره نيز (در زمان امام قائم عليه السّلام) تكرار خواهد شد. 📚الکافي ج ۵، ص ۷ ✅علامه مجلسی ره در مرآه العقول می نویسد: صحيح. قوله عليه السلام: و الأمر يعود أي في زمن القائم عليه السلام. ☑️معتقدم یکی از خصوصیات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام حضرت، همین شمشیر و قتال با مخالفین شریعت خواهد بود، از آنجا که حضرت (عج) برای فتح دنیا و اصلاح جهانیان مبعوث می شود و قیام می کند و آن امر احتیاج به اعمال زور و قدرت و شمشیر نیز دارد و اینطور نیست که این همه حکومت طاغوتی در عصر حاضر با ظهور حضرت السلام علیک یا بقیة الله... گفته و حکومت را بدون هیچ مخالفتی تحویل دهند و جنگ سر سختی خواهد بود. حضرت علیه السلام علاوه بر مسائل اعتقادی که دستور می دهد کسانی که اسلام را نمی پذیرند یا جزیه دهند یا کشته شوند و صلیب ها را می شکند و مساجدی که بناء شان بدعت است را تخریب می کند، در فروعات دینی نیز تسامح نخواهد کرد لذا در روایات داریم هیچ بدعتی را نمی گذارد مگر اینکه محو می کند (الإرشاد ج ۲، ص ۳۸۵) و در روایات کثیری وارد شده است بر پرداخت زکات اجبار می کند و کسی که غنی است و زکاتش را عمدا نمی دهد را دستور قتلش را صادر می کند: 🔹قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَخَذَ مَانِعَ الزَّکَاةِ فَضَرَبَ عُنُقَهُ. (المحاسن ج ۱، ص ۸۸) 🔹عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : ... فَإِذَا بَعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ... وَ مَانِعُ اَلزَّكَاةِ يَضْرِبُ عُنُقَهُ. (الکافي ج ۳، ص ۵۰۳) 🔹قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: حَتَّى يَبْعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - اَلْقَائِمَ مِنْ أَهْلِ اَلْبَيْتِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ ... وَ مَانِعُ اَلزَّكَاةِ يَضْرِبُ رَقَبَتَهُ.(کمال الدين ج ۲، ص ۶۷۱) 🔹عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ وَ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالاَ: لَوْ قَدْ قَامَ اَلْقَائِمُ ... وَ يَقْتُلُ مَانِعَ اَلزَّكَاةِ. (الخصال ج ۱، ص ۱۶۹) 🔹رَوَى أَبَانُ بْنُ تَغْلِبَ عَنْهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: ... فَإِذَا بَعَثَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ... وَ مَانِعُ اَلزَّكَاةِ يَضْرِبُ عُنُقَهُ. (من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۱۱) ⬅️علامه حلی(ره) بعد از نقل روایت ابان بن تغلب در گردن زدن مانع الزکاة می نویسد: چرا که ندادن زکات فسق است و بر امام علیه السلام واجب است که مانع چنین فسقی شده و آن را ازاله کند. (منتهی المطلب ج ۸ ص ۱۶) @Talabeh_nevesht110
(۱) ⭕️فقیه بصیر و متکلم خبیر شیعه خواجه نصیر الدین طوسی(ره) با خلافت بنی عباس (علیهم اللعنة) چه کرد؟ 1⃣تقرب به پادشاهان مغول و اسلام آوردن هلاکوخان و همسر او و شیعه شدن شان 2⃣در اثر همین تقرب و شیعه کردن پادشاه مغول ایلخانی خواجه نصیر الدین وزیر و محرم پادشاه شد و او را تدبیر می کرد 3⃣وزیر شیعه آخرین خلیفه عباسی مستعصم بالله به خواجه نامه نوشت و درخواست کمک و انتقام از ظلم خلفای عباسی کرد چرا که شیعه کشی می کردند 4⃣خواجه نصیر الدین پادشاه مغول را تشویق به جنگ کرد و در اثر همین جنگ خلافت منحوسه عباسیه از بین رفت و با مشورت خواجه مستعصم کشته شد ☑️همانطور که شهید ثالث علامه قاضی شوشتری فرموده است استبعاد در اسلام و تشیع هلاکوخان توهمی بیش نیست و قرائن دیگر از قبیل اینکه اسامی اولاد هلاکوخان مزین به اسامی اسلامی اهل بیت علیهم السلام است خود نشانگر اسلام اوست، همچنین جنگ شان با اسماعیلیه و عباسیه و وزیر شدن عالم شیعی و... @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۱) ⭕️فقیه بصیر و متکلم خبیر شیعه خواجه نصیر الدین طوسی(ره) با خلافت بنی عبا
(۲) ⭕️سوزش ابن تیمیه از همکاری شیعه با هلاکوخان مغول بر علیه خلیفه بنی عباس ⬅️همانطور که در تصویر می بینید ابن تیمیه به شیعه طعن می زند که شیعیان با کفار (مغول) بر علیه اهل سنت همکاری می کردند بعد همکاری شیعه را با هلاکوخان مغول در ازاله خلافت منحوسه عباسیه یاد می کند و برای کشته های بنی عباس نوحه سرایی و مظلوم نمایی می کند، بطوری که کشته شدن ظالمان بنی عباس توسط هلاکوخان ترک شیعی را بزرگترین مصیبت تاریخ اسلام می داند! 🔺گویم: 🔹اولا: شیعه با کفار همکاری نکرده بلکه با پادشاه مسلمان شیعه ترک مغول هلاکوخان (رحمة الله علیه) همکاری نموده است. 🔹ثانیا: شیعه مسلمانان را نکشته است بلکه مسلمان نمایان بنی عباسی و طرفداران شان از اهل سنت که شیعه کشی می کردند را کشته است. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۲) ⭕️سوزش ابن تیمیه از همکاری شیعه با هلاکوخان مغول بر علیه خلیفه بنی عباس
(۳) ⭕️سوزش ابن قیم شاگرد ابن تیمیه از خواجه نصیرالدین طوسی بخاطر ازاله خلافت بنی عباس ⬅️ابن قیم در اغاثة اللهفان از خواجه نصیر الدین طوسی (ره) به «نصیر الشرک و الکفر» و «الملحد» و «وزیر الملاحده» تعبیر می کند، همه این عصبانیت ها و توهین های او همانطور که خودش گفته بخاطر این است که خواجه نصیر الدین طوسی به هلاکوخان برای فتح بغداد و نابود کردن خلافت بنی عباس مشورت داد و تشویق کرد و هلاکوخان نیز سخن خواجه را عملی کرد و بغداد را فتح کردند و خلیفه بنی عباس مستعصم و محدثین و فقهای درباری اهل سنت را به درک واصل کردند. 🔹این موارد که از علمای اهل سنت آورده می شود برای تأیید سخن علامه شوشتری در مجالس المؤمنین است، از آنجا که برخی جهال به سخن مرحوم شوشتری اعتماد ندارند. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۳) ⭕️سوزش ابن قیم شاگرد ابن تیمیه از خواجه نصیرالدین طوسی بخاطر ازاله خلافت
(۴) ⭕️مرتبت رفیع خواجه نصیر نزد هلاکوخان و ظلم های بنی عباس نسبت به شیعه 🔹شیخ عباس قمی (ره) در تتمة المنتهی می نویسد: 🔻آن جناب را در دولت هلاكوخان مرتبتي رفيع بوده، و بعد از فتح بغداد و قتل مستعصم مشغول به امر «رصد» شد. 🔻در آن ايام ابوبكر پسر مستعصم بر محله «كرخ» بغداد كه مسكن شيعيان بود غارت آورد و جماعتي بسيار از سادات را اسير كرد. و به قولي هزار دختر از علويه و غير ايشان به غارت برد، لاجرم مؤيدالدين وزير علقمي (وزیر شییعه مذهب مستعصم) درصدد زوال دولت بني عباس برآمد و خواست تا مگر يكي از اولاد اميرالمؤمنين - صلوات الله عليه - را سلطان كند، لاجرم پنهاناً با تتار مكاتبه و مراسله كرد و ايشان را در اخذ بغداد و هلاك مستعصم تطميع كرد و لشكر مستعصم را از دور او متفرق ساخت. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۴) ⭕️مرتبت رفیع خواجه نصیر نزد هلاکوخان و ظلم های بنی عباس نسبت به شیعه 🔹شی
(۵) ⭕️خواجه نصیر الدین طوسی در دولت مغول چه کرد؟ 1⃣رجب عبد الحلیم از دانشمندان اهل سنت یکی از علل انتشار اسلام بین مغول را وجود وزیرانی جون خواجه نصیر الدین طوسی می داند. 2⃣خواجه نصیر در نزد پادشاه مغول به حدی رسیده بودکه هلاکوخان از او مشورت می گرفت و سخن خواجه را عملی می کرد 3⃣تأسیس رصد خانه و دار الحکمة برای فلاسفه و مطب برای پزشکان 4⃣تاسیس مدرسه برای فقهاء و محدثین و کمک های هزینه ای 5⃣انتقال کتاب های سالم مانده در بغداد به رصد خانه مراغه 6⃣بدست گرفتن اوقاف تمامی شهر های ایران @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۵) ⭕️خواجه نصیر الدین طوسی در دولت مغول چه کرد؟ 1⃣رجب عبد الحلیم از دانشمن
(۶) ⭕️مشورت هلاکوخان با خواجه نصیر الدین طوسی در حمله به بغداد برای ازاله خلافت بنی عباس 🔹تاریخ وصاف که از منابع مهمی برای حکومت مغول است نیز اشاره می کند که هلاکوخان مغول قبل از حمله با خواجه نصیر الدین مشورت کرد و خواجه از آنجا که در نجوم تبحر داشت بر اساس احکام نجومی گفت در صورت حمله، بدون هیچ رنجی آنجا را آزاد خواهید کرد. @Talabeh_nevesht110
(۱) ⭕️خصیبی از شخصیت های پر چالشی است که از سوی ابن غضائری و به تبع او نجاشی مورد تضعیف قرار گرفته و فاسد المذهب و کذاب معرفی شده است (جدا از اینکه چنین جرحی خلاف حقیقت و فاقد دلیل و بعضا نیز بر خاسته از غلو ستیزی افراطی است، باید دانست که بزرگانی مانند شیخ طوسی در فهرست و رجال خود در رابطه با خصیبی هیچ تضعیفی نکردند و متأخرینی نیز او را توثیق کردند). 🔹در رابطه با خصیبی باید توجه داشت که اگر به کتاب هدایة الکبری او نگاه شود متوجه می شویم که خصیبی فاسد المذهب و کذاب نمی تواند باشد ولی با نگاه به کتب منسوبه دیگر که بنام حسین بن حمدان به او از سوی نصیریه نسبت داده می شود قطعا حکم به فساد او باید کرد و به احتمال بالا ابن غضائری و نجاشی نیز با توجه به همین کتب منسوبه تضعیف کردند کما اینکه مفضل نیز بخاطر همین کتب منسوبه که متن آن متضمن غلو و تناسخ است تضعیف شده است درحالی که انتساب این کتب به مفضل و خصیبی اول الکلام است و اصلا با هدایة الکبری تناسبی ندارد یا نیز ممکن است «تعدد اشخاص و تشابه اسماء» در میان باشد کما اینکه شیخ یوسف بحرانی نیز به همین نکته اشاره کرده است که آن حسین بن حمدان که فاسد العقیده و کذاب است و رجالیون آن را تضعیف کردند حسین بن حمدان حضینی است، ولی حسین بن حمدان خصیبی صاحب کتاب هدایة الکبری فردی دیگر است که از اجلاء و بزرگان امامیه است کما اینکه کتاب هدایة الکبری او نشان می دهد. @Talabeh_nevesht110
(۲) ⭕️علاوه بر شیخ یوسف بحرانی، مرحوم قطیفی نیز متذکر شده که باید بین خصیبی صاحب هدایة الکبری و آن خصیبی یا حضینی که در کتب رجال تضعیف شده، فرق گذاشت. 🔹مرحوم قطیفی کتاب هدایة الکبری را در غایت دقت و متانت و اتقان می داند که در آن خلاف مذهب (از قبیل غلو یا تناسخ و...) چیزی نقل نشده است و محدثین بزرگ از قدیم و جدید به این کتاب اعتماد کردند، لذا باید قائل شد که حسین بن حمدان مشترک بین دو نفر است که یکی فاسد العقیده و کذاب است و دیگری که صاحب هدایة الکبری است هیچ اشکالی ندارد و روایات او مقبول است. @Talabeh_nevesht110
(۳) ⭕️مرحوم محدث نوری نیز متذکر می شود که بعضی رساله ها و کتبی به خصیبی نسبت داده می شود که مشتمل بر اباطیل است، ولی با این حال کتاب هدایة الکبری خصیبی در غایت متانت و اتقان است و محدثین به آن اعتماد کردند. 🔹سپس محدث نوری از مرحوم وحید بهبهانی نقل می کند استاد ایشان فرمود: آن کسی که در کتب رجالی به فساد عقیده و کذب توصیف و تضعیف شده حسین بن حمدان حضینی است، ولی آن حسین بن حمدانی که مؤلف هدایة الکبری از بزرگان و ثقات امامیه است غیر از آن حسین بن حمدان فاسد کذاب است، و اگر به تعدد اشخاص قائل نباشیم جمع بین این دو حسین بن حمدان ممکن نخواهد بود. (چرا که از طرفی حسین بن حمدان که در کتب رجال به فساد عقیده توصیف شده با حسین بن حمدان صاحب هدایة الکبری تناسب ندارد وقتی به صحت و سلامت کتاب هدایة الکبری نگاه می شود می بینیم در غایت متانت و اتقان و خالی از اباطیل است) @Talabeh_nevesht110
(۴) ⭕️این علامه محمد باقر مجلسی (ره) است که اینگونه خصیبی را در میان اعلام و ثقات و اعاظم امامیه نام می برد. 🔹علامه مجلسی در رابطه با روایات رجعت بیان می کند که نباید مومنی در روایات متواتره رجعت شک کند! همانطور که این روایات را «الثقات العظام» و «العلماء الاعلام» در کتاب هایشان نقل کردند مانند شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی ... و حسین بن حمدان ... که در کتاب هایشان نقل کردند. @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #حسین_بن_حمدان_خصیبی (۴) ⭕️این علامه محمد باقر مجلسی (ره) است که اینگونه خصیبی را در میان اعلام و
(۵) ⭕️دفاع مرحوم سید محسن امین از خصیبی 🔹ایشان در کتاب اعیان الشیعة ذیل حال خصیبی بعد از نقل تضعیفات بعضی علمای رجال بیان می کند که: 1⃣آن دسته از رجالیون که او را تضعیف کردند اعتقادات و مطالب کتاب خصیبی را غلو می دیدند در حالی که غلو نبود. 2⃣بخاطر سالم بودن خصیبی از اعتقادات غالیانه است که شیخ طوسی او را تضعیف نکرده و تنها فرموده است که تلعکبری (از محدثین عظیم الشأن معتمد امامیه) از خصیبی نقل می کند 3⃣نسبت قول به تناسخ و حلول به خصیبی دروغ است فرق نمی کند هر کس این نسبت را داده باشد چه نجاشی چه غیر نجاشی! 4⃣اگر خصیبی چنین اعتقادات فاسدی داشت سیف الدولة به او ائتمام و اقتدا نمی کرد 5⃣نسبت تناسخ و حلول به خصیبی از جانب اهل سنت (ابن حجر در لسان المیزان) نقل شده و هیچ تعجبی از اهل سنت نباید در اتهام علمای شیعه به تناسخ و حلول کرد (کما اینکه اهل سنت تمامی شیعیان را بخاطر اعتقاد به رجعت در فرق تناسخیه ذکر می کنند). @Talabeh_nevesht110
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۶) ⭕️مشورت هلاکوخان با خواجه نصیر الدین طوسی در حمله به بغداد برای ازاله خل
(۷) ⭕️روش خواجه (ره) در مناظره با علمای مخالفین ⬅️مرحوم تنکابنی در این مورد می نویسد: 🔹آن جناب در احیاء مذهب شیعه غایت مجادله را از هر جهة ملحوظ داشت و علماء عامه را در اول با ایشان در امامت مناظره می نمود و چون ایشان را ملزم می داشت آنوقت اگر مذهب تشیع اختیار میکردند بسیار خوب و الا به تیغ بی دریغ سر از بدن ایشان بر میداشت. @Talabeh_nevesht110
🟣 ☑️حكى إنّه زنى رجل بامرأة فاحبلها فقال له النّاس هلاّ عزلت عنها حتّى لا تحبل قال سمعت من الفقهاء إنّ العزل مكروه فقالوا أ ما سمعت إنّ الزّنا حرام. 📚زهر الربیع للسید نعمة الله الجزائری @Talabeh_nevesht110