◾️ویژگی های تمدنی پیامبر اسلام◾️
▫️کتاب «محمد (ص) پیامبری برای همیشه» پیاده شده چهار سخنرانی از آقای رحیم پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – در مناسبتهای گوناگونی ایراد شده است. در ادامه نکاتی از این کتاب در باب ویژگی های تمدنی حضرت خدمت دوستان ارائه می گردد.
◾️ این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگیهای رفتاری پیامبر اکرم (ص) است که از زبان حضرت سیدالشهداء علیهالسلام توصیف شده است:
🔹 «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمیشد؛
🔹 «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(ص) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشهداری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟
🔹 «لِیسَت لَهِ راحةٌ» هرگز پیامبر را بیدغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغۀ چیزی داشت.
🔹«طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوتهای طولانی بود.
🔹 «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانیکه لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، الا وقتیکه حرف زدن، ضرورت و فایدهای میداشت.
🔹 لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بیاراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچوقت از او نمیترسیدیم.
🔹 نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچکس و هیچچیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاهقاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت.
🔹 رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ سیدالشهداء میفرماید: بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم».
🔹 «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بیجواب و با دست خالی برگردد؛ پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و بهگونهای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود.
🔹 هیچکس از محضر پیامبر ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون میآمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند.
🔹 «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم پدر بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچکس بیدلیل، احترامی بیش از بقیه یا بیاحترامی قائل نمیشد. اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، بهطرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت.
🔹 مجلس پیامبر (ص) مجلس صدق حلم، حیاء و امانت بود. در حضور او هیچوقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگترها و مُسنّترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با مهربانی برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند.
🔹 چهرۀ پیامبر(ص) شاد بود، ابرو گره نمیکرد، مگر آنگاه که بیعدالتی یا منکری را میدید.
🔹 «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد.
🔹 «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود.
🔹 «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیبگیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد.
🔹 «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
◾️دانلود متن کتاب «محمد(ص) پیامبری برای همیشه» نوشته استاد حسن رحیم پورازغدی به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام (روحی فداه)
▫️این کتاب در چهار سرفصل با موضوعات "گفتار اول: چه باید کرد؟(سیره ی حکومتی)"، "گفتار دوم: محمد(ص) پیامبری برای همیشه"، "گفتار سوم: پیامبری و خاتمیت" و "گفتار چهارم: اجتهاد سرگردان، جهاد بی هدف" در سال 1388 توسط انتشارات طرح فردا به چاپ رسیده است.
🔹سخنرانی اول که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) است، پس از ذکر مقدماتی از ویژگیهای آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر میباشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟»
🔹در سخنرانی دوم ، ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین(ع) پرداخته شده و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن میگوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره مینمایند.
🔹در سخنرانی سوم، ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژستهای علمی و جامعهشناسانه و دینشناسانه به خورد مسلمانان داده میشود اشاره کرده و به دنبال پاسخگویی به آنهاست.
🔹در سخنرانی چهارم نیز ایشان با الگوبرداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجعبه نظریه حکومت دینی مطرح کرده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ میدهند.
▪️لینک دانلود کتاب 👇
https://rahimpour.ir/fa/news-details/68222/
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
محمد(ص) پیامبری برای همیشه.pdf
989.7K
دانلود متن کتاب «محمد(ص) پیامبری برای همیشه» نوشته استاد حسن رحیم پورازغدی به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام (روحی فداه)
◾️قله های تمدنی انقلاب اسلامی◾️
حبیب الله بابایی استاد حوزه و دانشگاه
🔸فرمایشات اخیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در باره وضعیت کنونی ما، تأملات و گاه تحلیلهایی را برانگیخته که هر یک در خور توجه است. سئوال اصلی این است که قله کجاست و وضعیت کنونی ایران با آن قله چگونه است؟
▫️به نظرم قلههای تمدنی در انقلاب اسلامی و در تجربه جمهوری اسلامی را باید در نگاهی متفاوت و در موارد ذیل عمیقتر جستجو کرد:
1⃣ قله در تربیت انسان در اوج و نسل جدیدی از مسلمان تحولگرا و جهانیاندیش ایرانی. انسانهای در اوج را نه فقط در میان شهید ـ امتها (مثل قاسم سلیمانیهای فراوان) و نه فقط درمیان پدیدۀ فراگیر بسیج و بسیجیان در تجربه ایرانی میتوان پی گرفت، بلکه در میان شخصیتهای علمی برجسته، در میان دختران، زنان و مادران ممتاز، و بلکه در میان تودۀ مردمی متفاوت (یا همان عوام ممتاز) باید مشاهده کرد.
2⃣ قلههای علمی، نظامی و سیاسی را بیش از آنی که باید در نظام دانشی و سیاستگذاریهای موجود در آن جستجو کرد، باید این قله را در «حس استقلال»، «حس توانستن»، و «حس خودکفایی و عدموابستگی»ای که امام ره و بعد رهبر فرزانه انقلاب به نسل جدید القا کردند و آن در عمیقترین لایههای مختلف جامعه ایرانی بوجود آورده اند. حس استقلالی که امام به نسل امروز القاء کرد، نه فقط حس استقلال برآمده از یک عزم سیاسی، بلکه حس استقلال برآمده از حس ایمان، حس معنویت و باور به توحید بوده است. لذا قله در حس استقلال را باید در کنار قله در ایمان و معنویت ترسیم و تبیین کرد.
3⃣ قله دیگر، قله در اندیشه، سطح تفکر، اعتدال و نوآوری فکری، و در کل رویکردهای متفاوت و جدید در ساحتهای علوم انسانی و نیز در علوم اسلامی است. این نکته به مرات و کرات در تجربه حضورم در برخی از کشورهای اسلامی، از ناحیه بسیاری از اساتید در دانشگاه های مختلف در منطقه اظهار شده است. رُشدی که عرصه های پژوهشی ما در نگاه به علوم انسانی و نیز علوم اسلامی و دغدغهها و مسئلههای جدید فکریای که در دوره بعد از انقلاب در ایران بوجود آمده، به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه که در دورههای پیشین بوده است، نیست.
4⃣ قله داشتن هرگز به معنای نداشتن نقطه نشیب و حضیض (مثل موضوع عدالت) در تجربۀ جمهوری اسلامی نیست. اما قله در موضوع عدالت را نباید فقط در وضعیت داخلی جامعه ایران و در عرصههای داخلی عدالت فرهنگی، عدالت اقتصادی، عدالت جنسیتی، و عدالت سیاسی و عدالت آموزشی جستجو کرد، بلکه باید ارزش عدالت و فضیلت انصاف و برابری را در سطحی کلانتر و در عرصههای انسانی در بین الملل و مناسبات جهان اسلام نیز پی گرفت. پس از انقلاب اسلامی، امروزه دیگر ظلم فراگیر و نظام ناعادلانه و نظم ستمبار وستفالیایی در دنیا و در نسبت بین کشورهای غربی و غیرغربی فروریخته، و نوعی از توازن و تعادل در میان دولتها و ملتها از یک سو، و دولتهای قوی و دول ضعیف از سوی دیگر بوجود آمده است (نمونهاش را در انقلاب اخیر نیجر و اخراج نیروهای فرانسوی از آن ببینید).
5⃣ به رغم مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، و به رغم بیانصافیهایی که برخی در روایت از ما دارند، ایران بلاشک در میان کشورهای اسلامی دست کم یکی از الگوهای مطرح در عرصههای سیاسی، علمی، نظامی، فرهنگی و تمدنی است. در قله بودن و یا به قله رسیدن را باید در این مرجعیت تمدنی جمهوری اسلامی در کنار دیگر مدل های تمدنیِ مطرح در دنیای اسلام در نظر گرفت و وضعیت کنونی ایران را در این رقابت داخلی جهان اسلام و نیز در تنش تمدنی بین تمدن اسلامی و تمدن غرب دنبال کرد.
6⃣ آخرین نکته، قله در برخورد با خصم تمدنی است. چه بپسندیم و چه نپسندیم ما روز به روز به سمت برخورد و تنش تمدنی پیش می رویم. واقعیات جهان غرب و دنیای اسلام در قرن بیست و یکم نشان داد که ما بیش از گفتگو، به سمت برخورد و تضاد می رویم (شاید مع الاسف). اکنون برخوردهای در اوج هرگز با تسلیم و تمکین در برابر غرب فروکش نخواهد کرد. ما در برابر یک دو راهی هستیم یا تسلیم شویم که در این صورت نابودی ما قطعی خواهد بود و یا مقاومت کنیم که در آن امکانی برای بقا و بلکه تعالی پیدا خواهیم کرد. بقای ما در پس برخوردهای تمدنی، بقای در قله و اوج خواهد بود.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️وبینار روششناسی فقه اجتماعی با رویکرد فقه هنر با ارائه : حجتالاسلام دکتر میرخندان
🔹چهارشنبه ۲۹ شهریور، ساعت ۱۷
🔹کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
ارسال پیام به @mhd_p135 یا تماس با 09307861971
@meftahandishe_com
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️شانزدهمین جشنواره بین المللی «پژوهش فرهنگی» در هفته پژوهش 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال آثار تا 15 مهر 1402 می باشد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده با موضوع: جایگاه اجتهاد در تمدن سازی اسلامی
🔹 زمان: ۳ بهمن ۹۵
🔹مکان: قم، مدرسه علمیه حقانی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
جایگاه اجتهاد در تمدن سازی اسلامی.mp3
7.3M
حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده با موضوع: جایگاه اجتهاد در تمدن سازی اسلامی
▫️کتاب «چیستی رویکرد تمدنی (از عرصه نظر تا صحنه عمل)» به کوشش محمدرضا بهمنی خدنگ و مهدی ملایی آرانی است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۱۷ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.
🔹مطالعه این کتاب، نه فقط به لحاظ نظری، بلکه به لحاظ فهم واقعیات پیرامونی و تحلیل تمدنی از هر یک از آنها میتواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد. آنچه در این مجموعه گرد آمده است، نه موضوع «تمدن» بلکه «رویکرد تمدنی» است که در یک فرایند گروهی و جمعی طراحی، تعریف و تولید شده است.
🔹این مجموعه در پی کشف و توصیف و تحلیل «نگاه تمدنی» یا «بینش تمدنی» یا «رویکرد تمدنی» است. کسی که میخواهد رویکرد تمدنی را در ساحتهای مختلف علمی به کار برد یا به هر یک از موضوعات مورد مطالعه خود امتداد تمدنی ببخشد، بدین کتاب و ادبیات گردآمده در آن نیاز خواهد داشت.
🔹کتاب حاضر که مشتمل بر مجموعه مقالات جمعی از تمدن پژوهان است هر چند هر یک از نویسندگان در این مجموعه نقطه عزیمت متفاوت نمونه متفاوتی را محور تحمل و مطالعه خود قرار داده و احیاناً تحلیلهای متفاوتی از آن نمونهها ارائه کرده است، در مجموع تمامی این نوشته یک چشم انداز مشترک تمدنی فراروی محققان و پژوهشگران تمدنی قرار میدهد و مسیر متفاوتی پیش روی محققان در دانشگاه و حوزه میگشاید و پژوهشگاه جاری در ایران و بلکه در جهان اسلام را به سمت نگاه تمدنی پیش میبرد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️آقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک
▫️پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک
▫️اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حسین
▫️آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک...
🌺 السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ ...
🔹 آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر (روحی و نفسی فداه) مبارک باد💐💐
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️دانلود متن دومین فصلنامۀ علمی تخصصی مطالعات شبهه پژوهی
🔹صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🔹سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🔹مقالات ارسالی به این نشریه، در سطح علمی پژوهشی و در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روانشناختی و جامعهشناختی شبهه، شیوههای القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوههای شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانههای شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد.
▪️گفتنی است در اين شماره، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است:👇👇
📝 ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد ✍️ حمیدرضا شاکرین
📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی ✍️ رمضان علیتبار
📝 گونهشناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان ✍️ مصطفی محسنی
📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبههپژوهی ✍️ احمدرضا فامیل دردشتی
📝پاسخگویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوهها و نمونهها) ✍️ مجید خاموشی
📝 تعینات شخصيتی شبههگران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام ✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی
▫️برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.shobhepajouhi.ir/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
دومین فصلنامۀ علمی_تخصصی مطالعات شبهه پژوهی.pdf
2.61M
دانلود متن دومین فصلنامۀ علمی تخصصی مطالعات شبهه پژوهی
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🔖 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیتالله حائریشیرازی(ره) با همکاری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار میکند:
💠 چهارمین همایش ملی «حوزه انقلابی - حوزه منتظر» 💠
🔎 با رهـیافـتِ علوم انســانیِ اســلامی
📌 شـــــیراز؛ سومین حرماهلبیت (ع)
📌 اردیـبـهـشـت ۱۴۰۳
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل های صوتی کارگاه «روش تبدیل مشکل به مسئله پژوهشی»با حضور استاد دکتر محمود حکمتنیا
🔹این کارگاه توسط دبیرخانه رقابتهای علمینخبگانی کشوری با همکاری پژوهش مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
صوت کارگاه روش تبدیل مشکل به مسئله پژوهشی استاد حکمت نیا جلسه اول.mp3
13.2M
صوت کارگاه روش تبدیل مشکل به مسئله پژوهشی استاد حکمت نیا جلسه اول
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
صوت کارگاه روش تبدیل مشکل به مسئله پژوهشی استاد حکمت نیا جلسه دوم.mp3
17.05M
صوت کارگاه روش تبدیل مشکل به مسئله پژوهشی استاد حکمت نیا جلسه دوم
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایلهای صوتی اختصاصی سلسله نشستهای تخصصی «بررسی شواهد الربوبیه (مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی»
🔹 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🎧 پیش نشست: m8r.ir/00em
🎧 جلسه ۱: m8r.ir/01em
🎧 جلسه ۲: m8r.ir/02em
🎧 جلسه ۳: m8r.ir/03em
🎧 جلسه ۴: m8r.ir/04em
🎧 در حال تکمیل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️کرسی علمی- ترویجی «رویکرد نظری به مسئله دین و تمدن» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه
🔰 گروه علمی مطالعات تمدن نوین اسلامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار میکند:
▪️با حضور:
سیدرضا مهدی نژاد
حسین رمضانی
حبیب الله بابایی
سیدعلیرضا عالمی
🔹 یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
🔹 قم،سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️حضور مجازی از طریق:
skyroom.online/ch/iict/tamadon
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️نشست «رویکرد شناسی انتقادی مطالعات تکفیر در جهان اسلام با تاکید بر رویکرد تمدنی» 12 مهر 1402 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می گردد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
📲 اپلیکیشن فرهنگنامه قرآنی حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) هدیه به مناسبت مولود پر برکت خاتم الانبیا (ص) و امام صادق(ع) به مخاطبین فرهیخته کانال
▫️جامع ترین فرهنگ موضوعی قرآن مربوط به حضرت محمد(صلی الله علیه وآله)
🔹تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
📥لینک دانلود در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.mohammad
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از هنر اسلامی
▫️نشست «هنر اربعینی»؛ خرده روایتهای هنرمندان از اربعین 1402، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با حضور تعدادی از هنرمندان نهم مهرماه برگزار شد.
🔹آنچه از اربعین میدانیم با آنچه قابل روایت است تفاوت دارد. ما تازه در شروع مسیر هستیم و بعد از گذراندن هیجان و دیدن جمعیت، وارد شدن به زندگی آدمها و اتفاقاتی که در حال وقوع است فرصت خوبی است که باید با ایجاد انس و الفت میان عکاسی، داستان و دیگر قالبهای هنری انعکاس داده شود.
🔹ما با افزایش تولید اثر به زبان عربی جریانسازی و گفتمانسازی را گسترش دادیم؛ امسال نزدیک به ده گروه عراقی همان کار ما را انجام میدادند، مواردی از این دست نشان میدهد همایش توانسته تاثیر خود را بر روی هنرمندان عراقی هم بگذارد تا آنها هم دست به تولید اثر هنری بزنند.
🔹باید محافلی در مسیر پیادهروی تعبیه کنیم تا شاعران کشورهای مختلف که در مسیر پیادهروی هستند، در قالب این محافل دور هم جمع شوند.
▪️مشروح گزارش:
www.rcica.ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@HonarEslami
هدایت شده از هنر اسلامی
نشست (هنر اربعینی؛ خردهروایتهای هنرمندان از اربعین 1402)-09-07-1402.mp3
47M
نشست "هنر اربعینی"؛ خردهروایتهای هنرمندان از اربعین 1402
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️کتاب مرجع پژوهش (شامل طرحنامهنویسی، مبانی پژوهش، تعدادی از روشهای تحقیق کیفی و ...) هم اینک در سایت رویش به صورت رایگان در دسترس شما است.
🔹دانلود کتاب:
www.mroyesh.ir
🔹 مدرسه مجازی رویش، همراه لحظههای خوب پژوهش
@mroyesh_ir
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 معرفی کتاب «عقل سرخ»، "یادنامه علوم اجتماعی ایران ؛برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش"
🔹اثر فوق از کوششهای اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که نشر دانشگاه امام صادق (ع) زیر نظر حجت الاسلام حمید پارسانیا در سال ۱۳۹۹ به یاد شهید قدس انجام شده است.
https://b2n.ir/a92329
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️قدس و علوم اجتماعی اسلامی♦️
💫 معرفی کتاب «عقل سرخ»، "یادنامه علوم اجتماعی ایران ؛برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش"
▫️این کتاب نوشته سید مجید امامی ، تحلیل ها، مقالات و یادداشت های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در باب شخصیت و جهان مردی شهید قاسم سلیمانی است. واکنش های جمعی و بازسازی هویت تاریخ ما در تعظیم و سوگ او، آثار دیده و نادیده جنبش نوین مقاومت بر منطقه و جهان، امکان و ضرورت دیداد علوم اجتماعی با جهان پس از شهادت او و ابعاد و احوال ظهور دوباره یک قهرمان و پهلوان در سپهر فرهنگ و سیاست، مضمون اکثر مباحث است.
▫️در حکمت تمثیلی و معنوی ایران و اسلام، سرخی نشانی از پیروزی سپیدی بر سیاهی (خون بر شمشیر) است. عقل سرخ، پیر شهید است که به تیغ عشق، ما را به قله قاف رهنمون، اصالت عالم را صیانت و ظلم و ظالم را رسوا کرده است.
🇵🇸 روز قدس و علوم اجتماعی
اگر بخواهیم مؤلفههای پدیده روز قدس را نیمنگاهی داشته باشیم، با مشارکتی فراگیر مواجه هستیم که بر بنیاد دین، تأکید بر افق آزادی و حریت انسان میکند و از پدیدهای درونگروهی فراتر رفته، جهانهای اجتماعی را فرا میخواند؛ با تکوین مفهوم مقاومت در ادبیات سیاسی مسلمین، ادبیات رقیب در مشروعیت قدرت را انتقاد میکند. لذا روز قدس، هم نماد سیاسی و هم عنصری در رابطهای میان فرهنگی به شمار میآید و بازنمایی از این هویت مسلمین در جهانهای اجتماعی غیر اسلامی دارد.
▫️اثر فوق از کوششهای اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که نشر دانشگاه امام صادق (ع) زیر نظر حجت الاسلام حمید پارسانیا در سال ۱۳۹۹ به یاد شهید قدس انجام شده است.
https://b2n.ir/a92329
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️همایش «واکاوی اندیشههای علامه مجاهد سید عبدالحسین نجفی لاری، مرجعیت شیعی، حکمرانی و تمدن اسلامی» با مشارکت جامعةالمصطفی العالمیه
🔹دانشگاه جهرم ، اردیبهشت ۱۴۰۳
🔹مهلت ارسال مقالات پایان مهرماه ۱۴۰۲
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️ماهیت علم کلام اجتماعی♦️
🔹اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداختهاند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا اندیشه اجتماعی کلامی مینامیم.
🔹به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است.
قاسم ابراهیمی پور استاد حوزه و دانشگاه
▫️به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، کرسی ترویجی با موضوع: «ماهیت علم کلام اجتماعی» با ارائه حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور عضو هئیت علمی موسسه و
آقای دکتر حسن یوسفیان به عنوان ناقد کرسی و آقای میثم بیگدلی به عنوان مدیر کرسی دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن اندیشه موسسه برگزار شد.
🔸دکتر قاسمی پور در ابتدای جلسه در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: بررسی جایگاه علم کلام در طبقهبندی علوم، موجب ارائهی تبیین دقیقتری از نسبت کلام و اندیشه اجتماعی به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که علم کلام از موضوع، غایات و روشهای متنوعی بهره میبرد، میتوان موقعیتهای متنوعی برای آن در طبقهبندی علوم در نظر گرفت.
🔸وی افزود:اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداختهاند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا اندیشه اجتماعی کلامی مینامیم.
🔸حجت الاسلام دکتر ابراهیمیپور خاطرنشان ساخت: علم کلام با دسته اول از غایات در زمره علوم نظری و با دسته دوم از غایات در زمره حکمت عملی قرار میگیرد، آن بخش از کلام که در بخش حکمت نظری قرار میگیرد، مبانی علوم اجتماعی متناسب با خود را تولید میکند و خود به صورت مستقل قادر به تبیین مباحث اجتماعی نخواهد بود اما آن بخش از کلام که در بخش حکمت عملی قرار میگیرد، خود علمی اجتماعی محسوب میشود.
🔸عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به دانش اجتماعی کلامی اشعری اشاره کرد و گفت: ابنخلدون اندیشمند قرن هفتم هجری، «علم عمران» را مبتنی بر کلام اشعری تأسیس و شرح مفصل آن را در مقدمه کتاب تاریخی خود بیان میکند، مقدمهای که بسیار مفصل به صورتی کتابی مستقل مورد توجه قرار گرفت و بعدها تحت عنوان مقدمه ابن خلدون شهرت یافت.
🔸وی افزود: علم عمران ابن خلدون، او را قادر به تبین اجتماعی از حوادث تاریخی در صدر اسلام میسازد که اقناع عمومی را به دنبال دارد، وی از سقیفه، اختلافات امیرالمؤمنین علیهالسلام و معاویه، قیام عاشورا، حکومتطلبی ابن زبیر و امکان ظهور منجی بشریت، تبیین اجتماعی ارائه مینماید. تبیینهای او، از سوی فلاسفه، متکلمین، فقها، محدثین و مورخین، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است و جای انتقادهای اجتماعی در میان آنها خالی است.
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمیپور به دانش اجتماعی کلامی شیعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است.
🔸وی با بیان اینکه کار علم کلام به عنوان یک علم عملی، همواره یک فعالیت و عملیات فرهنگی است گفت: علم کلام دائم تلاش میکند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینهساز شکلگیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد.
🔸وی افزود: درک دقیق این ضرورت ها متکلمینی مثل خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی را بر آن داشت تا با رویکرد اجتماعی، در مورد فرهنگ (باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها)، تقسیم کار اجتماعی، همنوایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی و کنترل اجتماعی دست به نظریه پردازی بزنند، این انباشت علمی حاکمی از کلام شیعی برای تأسیس علمی مدون و با موضوع و روش مشخص تحت عنوان کلام اجتماعی، ظرفیت بالایی دارد.
🔸خاطرنشان میشود در ادامه جلسه، دکتر حسن یوسفیان و نیز جمعی از حاضران در جلسه به بیان دیدگاهها، انتقادات و نظریات خویش پرداختند و سؤالات خود را مطرح کردند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
🔹 گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) و شورای بررسی متون و کتب درسی در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار میکند:
▫️سی و ششمین نشست از سلسله نشست های وضعیت تفکر در ایران معاصر با موضوع " گفتمان تمدن پژوهی در اندیشه معاصر ایران " به نقد و بررسی کتاب «گفتمان تمدن اسلامی در ایرانِ دورۀ پهلوی» تالیف رسول جعفریان می پردازد.
▪️رسول جعفریان ، داریوش رحمانیان، محسن الویری، علیرضا ملائی، حبیب اله بابائی سخنران این نشست می باشند.
🔸دبیر نشست : مالک شجاعی جشوقانی
🔸دوشنبه ۲۴ مهرماه ساعت ۱۷
🔸خانه اندیشمندان علوم انسانی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فلسطین ؛ اهمیت کلاننگری در تحلیل پدیدههای جهان اسلام
حمید پارسانیا استادحوزه و دانشگاه
🔹بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت جهان غرب و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از جهان اسلام دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمیتوانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم.
🔹عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی اما بعد از اینکه با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه هایی می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند و قاعدتا حضور اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم است؛ خیزش مجدد علیه اسرائیل اینها را ناگزیر می کند که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی ببینند، لذا پدید آمدن داعش در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش برای مدتی تمام شد ...
🔹امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴| اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ
🏴|و غَیْبَةَ وَلِیِّنا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا
🏴|و شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا
🏴|فصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
🏴|و اَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ
🏴|و بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ
🏴|و رَحْمَةٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَ عافِیَةٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها
🏴|برَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@OlomEnsaniEslami