eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
301 دنبال‌کننده
659 عکس
20 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️توتالیتاریسم «شبه‌علم»◾️ 🔹امروزه سطح پژوهش‌های آکادمیک در حوزه در عرصه‌های علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاه‌های علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاه‌های متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده می‌شود. 🔹مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاه‌ها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانه‌های فاخر در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی می‌نویسند. حجت السلام حبيب اله بابايي استاد حوزه و دانشگاه ▫️ اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقه‌بندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته‌ و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانش‌ها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکل‌گیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و می‌گوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانش‌های بومی را سرکوب می‌کند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانش‌های سیاهان و نیز دانش‌های بومی مناطق غیراوپایی را خرافه می‌پندارد و آن را از اساس انکار می‌کند.» 🔸شاید وزیر محترم علوم مدت‌هاست فضای حوزه‌های علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودن‌اش معطل اجازۀ آنها نمی‌ماند. امروزه سطح پژوهش‌های آکادمیک در حوزه در عرصه‌های علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاه‌های علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاه‌های متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده می‌شود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاه‌ها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانه‌های فاخر در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی می‌نویسند و درعین حال برای گوش‌های شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روش‌شناختی مهمی مطرح می‌کنند. 🔸وزیر محترم علوم اگر می‌خواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمی‌کردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبه‌علم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانه‌ها و بیمارستان‌ها مانده، هنوز برملا نشده است. همه می‌دانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوری‌‌های مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگ‌شان می‌سوزیم) را آسان‌تر و البته غیرانسانی‌تر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزه‌های سنتی را توهم و خرافه قلمداد می‌کردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستان‌های ما نمی‌دادند، چینی‌ها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکایی‌ها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دوره‌های درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل می‌دادند و از بسیاری از مرگ‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کردند. 🔸 البته می‌دانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفت‌های غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری‌ و همین‌طور پارادایم‌ انتقادی‌ مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایه‌های طبقه‌بندی‌های پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه دارد .... ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️انتشار کتاب " فلسفه چگونگی اسلامی " اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی ▫️کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد. 🔹 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️امام خامنه ای : جامعه‌ی دیندار آن است که دین، برنامه‌ی زندگی افراد آن جامعه باشد. ▫️دین و آیین بشری و طاغوتی، ثبات و دوامی ندارد؛ ولی دین حق، منطبق است با سرشت عالَم و آدم؛ یعنی دینی که باقی میمانَد و اگر مردم آن را بخواهند و قبول کنند، میتواند آنها را به وجه احسن اداره کند. فرق حق و باطل همین است. ▫️جامعه‌ی دیندار آن است که دین، برنامه‌ی زندگی افراد آن جامعه باشد. اگر برنامه‌ی زندگی آنها دین بود، دین دارند. ما باید دین حق را بشناسیم تا مشرک و غیرِ مشرک را بشناسیم؛ یعنی حق از خدا ناشی میشود و بس؛ برنامه مال خدا است. ▫️پس طرفدار دین حق، موحّد است، امّا آن که مایل است زندگی‌اش طبق خیال و هوس باشد، مشرک است. مخالف دین؛ یعنی مشرک. خداوند دین را آورده تا جایگزین همه‌ی امور شود. این آیه اطمینان و امید به آینده‌ی بشریّت میدهد. 📖 کتاب تفسیر سوره‌ی برائت، ص 149 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️مقاله پژوهشی " درآمدی بر تاثیر تحولات‌اجتماعی بر فقه‌سیاسی شیخ‌انصاری ( باتاکید بر مساله ولایت‌فقیه ) " ؛ علی آقاجانی، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▫️مجله جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی ؛ انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1403 https://www.psirj.ir/article_204998.html ▫️چکیده: چگونگی و میزان تاثیر تحولات‌اجتماعی بر اندیشه‌سیاسی به‌ویژه فقه‌سیاسی و بخصوص مساله‌ای مانند ولایت‌فقیه امری مهم و بحث‌انگیز و البته واجد انظار گوناگون، خاصه درباره شخصیتی چون شیخ‌انصاری است. مقاله با هدف بررسی این موضوع(هدف)، بر‌اساس هرمنوتیک قصدگرای‌ اسکینر(چارچوب نظری) در پاسخ به پرسش از گستره تاثیر جنگ‌های ایران‌ و روس بر فقه‌سیاسی شیخ‌انصاری؛ به طرح و بسط این فرضیه می‌پردازد که جنگ‌های ایران و روس به‌عنوان بزرگ‌ترین تحول‌اجتماعی و سیاسی آن روزگار که علما نیز در آن حضور مستقیم داشتند در اندیشه‌سیاسی فقها و نگاه ایشان به حکومت بی‌تاثیر نبوده است.(فرضیه) پس از این جنگ‌ها دو رهیافت‌کلی را در میان علما شاهدیم. رهیافت صاحب‌جواهر و ملااحمد نراقی به‌صراحت بر ولایت‌عامه‌فقیه تاکید دارد و به‌طور ضمنی راه جبران‌ شکست در جنگ را در ولایت‌فقیهان می‌داند. رهیافت‌دوم که مبتنی بر عدم‌ورود فقها به مناصب‌حکومتی است در بیع‌مکاسب شیخ‌انصاری نمود می‌یابد. اما با فاصله‌گرفتن از زمان پایان‌جنگ‌ها و کمرنگ‌شدن خاطرات و تجربه‌ذهنی شیخ از آن، وی در کتاب‌های دیگر خود همچون قضاء حکم به ولایت‌عامه فقیه می‌دهد و از نظریه‌اول خود عدول می‌کند.(یافته‌ها) شیخ‌انصاری در جنگ‌ها حضورمستقیم نداشته است اما با آن معاصرت داشته و شاگرد نراقی(از حاضران در جنگ) بوده است. مقاله با بررسی رویکردهای مختلف به نظریه شیخ، دیدگاه عدول را پذیرفته و آن را متناسب با فرضیه می‌یابد. عدول نیز از طریق اثبات تقدم بیع‌مکاسب بر سایر کتاب‌ها به ویژه قضا قابل تبیین است.(نتیجه) تلاش اصلی مقاله تبیین فرضیه است ولی درجهت اثبات آن هم گام‌هایی بر می‌دارد و آن را به معرکه‌آرای صاحب‌نظران می‌سپرد. کلیدواژه‌ها تحولات‌اجتماعی، جنگ‌های ایران‌وروس، شیخ‌انصاری، ولایت‌فقیه، فقه‌سیاسی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️ آیت الله اعرافی (در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه) : علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست! 🔹علم در حوزه علمیه، نیست، گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، را با نگاه پوزیتویستی، حس‌گرایی و تجربه‌گرایی تفسیر می‌کنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کرده‌اند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد، البته حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است؛ اما ما علم را منحصر در علم تجربی و حسی نمی‌دانیم، بلکه علم حسی و تجربی مبتنی بر علوم الهی، فلسفی و حکمی هستند. 🔹 علوم فقاهت و معارف کلامی، حدیثی و تفسیری نیز علم هستند. همه بشریت به این علم و دانش نیاز دارد، هویت حوزه علمی جامع و بنیان علوم دیگر است، فقه امروز حاوی مهم‌ترین مکاتب حقوقی است که می‌تواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، آن همه تحقیقات و پیشرفت‌های علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم تجلی کرده همگی علم و دانش است. 🔹 تمام آن نازک اندیشی‌ها و نظریه‌پردازی‌هایی که در فلسفه‌های الهی تجلی پیدا کرده، علم است و پشتوانه همه علوم دیگر قرار دارد، هویت حوزه هویت علم، دانش و است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزه‌های علمیه وارد یک جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری شده‌اند و وارد دنیایی می‌شوند که از مشعل کتاب و و معارف الهی فروزان می‌شوند و بهره می‌برند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
درست فهمیدن اسلام - نسخه چاپ.pdf
888.2K
▫️متن جزوه " درست فهمیدن اسلام " از آیت الله سید علی خامنه ای ؛ سخنرانی معظم له در جمع جوانان حزب جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۵۸ ▪️جزوه حاضر متن گفتار استاد ارجمند آقای سید علی خامنه ای است که در کانون فرهنگی اسلامی اهواز در شب 16 خرداد 1358 تحت عنوان "درست فهمیدن اسلام " ایراد شده است. 🔹ناشر: حزب جمهوری اسلامی 🔹تاریخ چاپ: فروردین ماه 1360 🔹مرکز پخش: دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی 💫 این جزوه توسط دوستان بزرگوار مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه خدمت تمامی علاقه مندان اندیشه های حضرت آیه الله خامنه ای قرار گرفته است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی زنوزی): «دعوت جوانان به علوم عقلی و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه فلسفه بسیار مهم است.» 🔹همایش ملی حکیم طهران(نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) طی روزهای 5 و 6 اردیبهشت ماه سال 1397 از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و با مشارکت 22 مرکز و نهاد علمی، فرهنگی و اجرایی در تهران و قم برگزار گردید. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
مقام عقل و... .mp3
14.01M
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام رضا برنجکار در نخستین سالگرد درگذشت علامه محمدرضا حکیمی با موضوع " مقام عقل و جداسازی معارف وحیانی از شناخت های بشری" موسسه امام صادق (ع)؛ میبد ۱۴۰۱/۶/۱۱ 🔹این مراسم از سوی مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد و با همکاری موسسه فرهنگی تحقیقاتی سید احمد اخوان دستمالچی یزد، و موسسه فرهنگی هنری الحیات، در تالار علامه حکیمی برگزار شد. در این برنامه دکتر رضا برنکار، و استاد سعید حسینی، مباحثی را پیرامون “ تبیین مقام عقل و جداسازی معارف الهی از سنت های بشری ” از دیدگاه علامه حکیمی(طاب ثراه) ارائه کردند. 🔹سخنران اول نشست، حجت‌الاسلام دکتر رضا برنجکار، پژوهشگر دینی و استاد فلسفه دانشگاه تهران، مبحث یادشده را از مباحث مهم و چالش‌برانگیز در آثار و اندیشه‌های استاد حکیمی دانست و معتقد بود این مبحث از همان آغازِ طرح از سوی استاد، دارای موافقان و مخالفان زیادی بوده است. وی در ابتدا پیشنهاد کرد یک سیر مطالعاتی از کتاب‌های استاد حکیمی تهیه شود و این کتاب‌ها دسته‌بندی شوند و به صورت برگزاری دوره‌های کتابخوانی و مسابقات کتابخوانی به آنها اهمیت داده شود؛ زیرا خواندن کتاب‌های استاد حکیمی برای فهم مقصود اصلی وی حائز اهمیت است؛ آنچه منتقدین حکیمی به او نسبت می‌دهند فرسنگ‌ها با آنچه او می‌گفت فاصله دارد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه آمل: حقیقت علم توسعه‌بخشی است نه تنگ‌نظری / هیچ عالِمی جا را برای دیگری تنگ نمی‌کند. 🔹 حقیقت علم توسعه‌بخشی است نه تنگ‌نظری. عالم چون از یک نوری برخوردار شد که خصیصه آن نور، بلندنظری است؛ با دیگران می‌سازد و دیگران را می‌پذیرد. این خصیصه علم است. 🔹خداوند که علم را آفرید، می‌گوید بهترین علم خداشناسی است، علوم ربانی است، اگر کسی در حوزه یا دانشگاه علمی نیاموخت که او را به یاد خدا بیندازد و خدا را فراموش کرد، ذات اقدس اله می‌فرماید کیفر تلخش این است که خودش را فراموش می کند. اگر کسی خودش را فراموش کرد، هرگز به فکر خودش نیست، آینده‌نگر نیست، سعادت خود را نمی‌طلبد، نمی‌تواند درست زندگی کند، خیر خود و جامعه را نمی‌داند. صلح و صفای جامعه را نمی داند. نتیجه تلخش یا جنگ جهانی اول و دوم، یا تلخ‌تر از همه، این حوادث تلخ غزه که این صهیونیست تبهکار نه آسمانی را می‌شناسد و نه آسمان آفرین، بلکه فقط خودش را می‌شناسد در حالی که در حقیقت خودش را گم کرده است. https://hawzahnews.com/xd5kr ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️حکمرانی آموزش عالی در ایران▪️ ▫️دانشگاه در غرب هم صرفا نهاد دانش نیست و پیوند جدی با قدرت دارد.اساسا علم به تعبیر دکتر داوری، سبب قدرت نیست، عین قدرت است.فرهنگستان اول در ترجمه یونیورسیته، آن را با این فهم که این صرفا نهاد دانش است آن را دانشگاه ترجمه کرد. دکتر فرزاد جهان بین پژوهشگر و استاد دانشگاه 🔹کتاب "سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران" برای آقای دکتر مقصود فراستخواه، از مهم‌ترین منابع رسمی و غیر رسمی جریان حاکم بر دانشگاه (اصلاح طلب، اصولگرا) و حکمرانی آموزش عالی در کشور است. تفکیک بین مدرنیته مبتذل از مدرنیته موقر و تاکید بر اخذ مدرنیته موقر در دانشگاه و ساده انگاری درفهم مفهوم دانشگاه باعث شده است که دانشگاه بیش از آنکه در خدمت کشور باشد در خدمت گسترش و تثبیت مدرنیته موقر در ایران باشد.فراستخواه، اوج دانشگاه در ایران را بعد از کودتای ۱۳۳۲ می داند. 🔹کتاب رنسانس ایران که دکتر شیخ الاسلام موسس دانشگاه ملی به عنوان دومین دانشگاه ایران تدوین کرده و روایتی متفاوت از فراستخواه ارائه می کند، مورد بی توجهی قرار گرفته است.کتاب رنسانس ایران، انصافا خواندنی است.همچنین تقلیل دانشگاه به نهاد دانش و تعریف خالص از علم، مسیری خاص پیش روی ما گذاشته است و عملا دانشگاه بیرون از حاکمیت و بریده از جامعه تعریف می شود. 🔹دانشگاه در غرب هم صرفا نهاد دانش نیست و پیوند جدی با قدرت دارد.اساسا علم به تعبیر دکتر داوری، سبب قدرت نیست، عین قدرت است.فرهنگستان اول در ترجمه یونیورسیته، آن را با این فهم که این صرفا نهاد دانش است آن را دانشگاه ترجمه کرد. 🔹در کتاب موسسات تمدنی در ایران که دانشگاه تهران چاپ کرده است، نشان می دهد که چگونه بانک، مدرسه و .... بدون توجه به بسترها و اقتضائات وارد کشور شده است.جالب است محیط طباطبایی می گوید ما صد سال از علم عقب افتادیم، چون اولین اعزام ما به فرانسه بود.اینها مهمند. 🔹حکمت می گوید در هیات دولت در خصوص شهرهای تمدنی بحث شد و اینکه تهران هم شهر تمدنی است و شهر تمدنی اونیورسیته می خواهد و گفتیم آن را بیاوریم. 🔹به بیان دکتر داوری، دانشگاه در غرب در خدمت قوام آدم و عالم جدید بوده است و لذا در ایران هم خودش دچار چالش شد و هم در عین خدمات، منشأ چالش‌های زیادی شد.اینها بحث های اصلی در حوزه حکمرانی آموزش عالی است و تمرکز روی حواشی، نشانه ضعف است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️مهدی سلطانی : چرا گفتگوی علم انسانی و علم پزشکی بسیار حیاتی است؟ 🔹علم پزشکی مدرن به واسطه مواجهه مته‌متیکال با بدن، موجب معنازدایی از بدن شده است.این امر مسیر را برای سکولاریسم و نیهیلیسم (به معنای نفی زندگی) مهیا ساخته است. به واسطه نفی معنا از بدن، و ریاضی‌وار ساختن بدن، امکان تفکیک بدن از ساحتهای مختلف زندگی ممکن شده است و ماحصل این امر،تولد بیمارستان است. 🔹بیمارستان، مکانی ایزوله از جریان زندگی است.علم پزشکی از طریق تجربه مرگ و بازتولیدی که از تجربه مرگ فراهم ساخته است، گام نهایی در سکولاریسم را ممکن ساخته است. این تجربه برای‌مان در کرونا خیلی ملموس شد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami