eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
298 دنبال‌کننده
653 عکس
11 ویدیو
72 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ مدیران تمدن کنونی در مرحلۀ هوش مصنوعی به‌دنبال آن هستند که فرهنگ‌ها و زبان‌ها را بر محور خودشان همسان کنند و زبان‌های اختصاصی به خُرده‌زبان تبدیل شود. 🔹اگر کشور ما فنّاوری هوش مصنوعی را مُسخّر کند و بر آن تفوّق پیدا کند، جامعۀ نخبگی ما می‌تواند فرهنگ و زبان معنایی جدیدی را در جهان گسترش دهد. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️انواع نقد، افراط در نقد اجتماعی◾️ 🔹برخی از نقدها مربوط به علم دیگر است و این‌ها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم هم‌عرض باشد و یا علم دانی باشد. 🔹نقدهای اجتماعی به انگیزه‌ها و زمینه‌ها برمی‌گردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگ‌تر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. حجت الاسلام حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه ▫️ علوم دانی نسبت به علوم عالی و علوم عالی نسبت به علوم دانی با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند. اما نوع تعامل علوم عالی نسبت به علوم دانی فرق می‌کند. احکام علوم عالی مثل روح در علم دانی جاری می شود. و علم عالی یک اتمسفر و فضایی را برای علم دانی ایجاد میکند که ممکن است در این فضا علم دانی نسبت به احکام علم عالی هیچ حرفی هم نتواند داشته باشد. متافیزیک والهیات از این جهت اعلی العلوم بوده و یک همچین نقشی را نسبت به علوم دانی دارند. اما گاهی همین علوم دانی در بنیادها و اصول خودشان یک مسائلی را اثبات می‌کنند و یا خطاهایی می‌کنند و بعدا که به تناسب در یک مراحلی علم عالی از این‌ها استفاده می‌کند، در آن قسمتی که از این علم استفاده کرده است گرفتار آن خطا‌ها می‌شود. برای همین در نقد یک گزاره متافیزیکی یا فیزیکی یا ریاضی و مانند این‌ها، نقد اقسامی خواهد داشت. 🔹 برخی از نقدها نقدهایی ‌ست که مربوط به علم دیگر است و این‌ها نقدهای مبنایی است. اعم از اینکه آن علم دیگر نسبت به این علم مورد نظر علم اعلا باشد، علم هم‌عرض باشد و یا علم دانی باشد. در مباحث حوزوی ما نقد مبنا‌یی و بنایی رایج است. اشکالات گاهی مبنایی است و گاهی بنایی است. گاهی مبنا در خود یک علم در یک فصل دیگری بیان شده و در این فصل استفاده می‌کنیم که بازهم نقد مبنایی خواهد بود. و گاهی مبنا در یک علم دیگری بیان و ذکر می‌شود. نوع دوم نقد نیز نقد بنایی است که در چهارچوب خود مسئله ای است که روی آن کار می‌کنیم. 🔹 از طرفی نقد می‌تواند نقد روشی نیز باشد یعنی به مبنا و بنا کار نداریم بلکه به ربط مبنا و بنا کار داریم. به نحو مثال اشکال می‌کنیم کسی که مبنا خاصی را قبول دارد چرا حرفی را میزند که با آن مبنا همخوانی ندارد. بحث راجع به این نیست که آن مبنا غلط یا درست است سلمنا که مبنا درست باشد و راهی را که در مساله طی می‌کنیم نیز درست باشد، اما اقتضای آن مبنا این است که اینجا نتوان این حرف خاص را زد. این نوع خاص از نقد را به عنوان نقد روشی می‌توانیم مطرح کنیم. و این نوع نقد را نمی‌توان به نقدهای مبنایی ملحق کرد چرا که در نقد مبنایی دقیقا راجع به خود مبنا بحث می‌شود ولی در اینجا به صورت گزاره شرطیه بیان می‌شود. در گزارش شرطیه بحث راجع به مقدم و تالی نیست بلکه ربط مقدم و تالی محل بحث است. لذا این نقدها نوع سوم خواهند بود. 🔹 تمام این نقدها نقدهای منطقی و معرفتی است. نوع دیگری از نقد را هم میتوان مطرح کرد که نقدهای اجتماعی است که به انگیزه‌ها و زمینه‌ها برمی‌گردند که در علوم مدرن به تدریج این نقد ها پررنگ‌تر شده چنان که دیگر جای نقدهای معرفتی را گرفته است. وقتی که اصل معرفت را یک ابزار بدانیم و ارزش جهان شناختی معرفت و کشف از دست برود و همه این معرفت‌ها برساخته [جامعه و افراد] برای اغراض اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و مانند این‌ها دانسته شود. در این شرایط فقط نقد های اصطلاحاً اجتماعی مطرح خواهد شد. مثلاً ممکن است در این مناسبات اجتماعی قدرت را مثل فوکو مطرح کنیم. یا ممکن است [مثل مارکس] اقتصاد را اصل قرار بدهیم در این صورت وقتی طبقه ای را نقد می‌کنیم گفته می‌شود که اگر دنبال خود حرف‌ها بروید فریب خوردید و باید دنبال انگیزه‌هایشان بروید که چرا این حرف ها را گفته اند و اینها ایدئولوژی مختص طبقه سرمایه‌دار و بورژوا است. و در این فضا دیگر درست و غلط بودن نیز مسئله‌ نیست. 🔹 حتی ممکن است کسی در نسبت به فقه نیز اینگونه کارهایی را انجام بدهد و بعضاً هم چنین کار هایی انجام شده که کل فقه را یک نظام اندیشه‌ای در حاشیه نوعی از اقتدار دانسته اند. مثلاً گفته شده که تشیع چون همواره در موضعی بوده که تحت سیطره قدرت‌های خلافت و مانند آنها بوده است اینگونه فکر می‌کرده است و حالا که موضعش عوض شده است به شکل دیگری می‌اندیشد و دیگر نمی‌گوییم که آیا خود این فکر درست است یا غلط ؟ این نیز گونه ای دیگر از نقد هست. البته این نوع نقد هم در جای خود مطلوب است ولی تقلیل دادن سایر حوزه‌های نقد به یک حوزه از آن که سهم دیگری ها لحاظ نشود کار درستی نیست. هر نقدی باید از در جای خود مورد توجه قرار گیرد یعنی حوزه انگیزه نقدهای خود را می‌طلبد و حوزه انگیخته نیز جدا از اینکه با چه غرض و انگیزه‌ای مطرح شده نقد های خود را می‌طلبد. 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 همایش «امت-تمدن در قرآن» از کجا آغاز شده و چه اهدافی را جستجو می‌کند‍؟ ▫️حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، دبیر علمی همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» به این پرسش پاسخ می‌دهد... . ▫️سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @TamadonEN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 کدام مبانی نظری در خوانش تمدنیِ قرآن مورد توجه هستند؟ ▫️حجت الاسلام دکتر سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو شورای علمی همایش،ذیل تبیین محور اول و دوم همایش «امت-تمدن در قرآن»، پاسخ می‌دهد... 🔹سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @TamadonEN
1403-06-08-sh ofogh.mp3
12.64M
▫️فایل صوتی سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع : "علم"، "قدرت" و دفاع "تمدن‌ساز" ("تهدید"ها "فرصت"اند) 🔹نشست "تمدن اسلامی"، مادر "صنایع دفاعی و سلاح مدرن"؛۱۳۹۳ 🔹طرحی برای فردا ؛ شبکه_افق ؛ پخش: ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالش‌ها و افق‌های آینده؛ 🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاه‌های فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی 💫 با حضور جامعه‌شناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور 🔹 دوشنبه ۱۰ دی‌ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵ 🔹 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔹 این گردهمایی توسط انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران و رسانه فکرت برگزار می‌ شود. 🆔 @muslim_social_thought 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami