هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی کامل هفتمین جلسه از سلسله نشست های مجازی « آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی »
🔹با عنوان « نظریهی سیاسی امام خمینی(ره) » با ارائه حجتالاسلام و المسلمین سعید صلحمیرزایی
🔸سهشنبه ، دوازدهم اسفند ۱۳۹۹
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️لینک فایل تصویری مجله تصویری زاویه با موضوع « نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه »
🔹با حضورحجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ، دکتر تقی آزادارمکی
🔹چهارشنبه ۱۳مرداد ماه ۱۴۰۰، ساعت ۲۲
پخش از شبکهٔ ۴ سیما ، برنامهٔ زاویه
https://www.telewebion.com/episode/2627830
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️اسلام سیاسی یا اسلام تمدنی♦️
🔹اسلام مدنی یک اسلام در توده مردم و فولکور است، اسلام مدنی داعیهدار اداره جامعه نیست بلکه معتقد است مردم خودشان باید متعهد به اسلام باشند، در اسلام مدنی مسلمانان توان مقابله با غرب را نخواهند داشت.
🔹در نظام ترکیه با یک حکومت لائیک مواجه هستیم در حالی که مردم در کف جامعه خود را متعهد به آموزههای اسلامی می دانند و این مدل اسلام مدنی است و غربیها در تلاشند تا در دوگانه اسلام سیاسی و اسلام مدنی، مدل اسلام مدنی را به عنوان یک اسلام کارآمد معرفی کنند.
🔹جریانهای وابسته به غرب در کشور ما عنوان اسلام طالبانی بر الگوی آیت الله مصباح از اسلام گذاشتند و این ناشی از همان جریان سازی غرب است و غرب زدههای ما غفلت کردند از اینکه بازی خوردهاند.
حجت الاسلام احمد رهدار بخش سوم (بخش آخر)
▫️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه فتوح اندیشه در نشست برخط «اسلام سیاسی یا اسلام تمدنی» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شده بود، به بیان نکاتی در باب تمدن پژوهی و تمدن اسلامی پرداختند.
🔸مدیر مؤسسه فتوح اندیشه مدل اسلامی امام خمینی را مصداق اسلامی دانست که توانایی حل مشکلات عالم را دارد و تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استمرار این انقلاب اسلامی و تثبیت آن در جایگاه خود یک نوع خطر مضاعف و بیشتری را متوجه کشورهای غربی کرد و این کشورها به جنگ این اسلام آمدند و کتابها و مقالات زیادی با عنوان اسلام سیاسی اما در نقد اسلام سیاسی نوشتند.
▫️اسلام مدنی برای غربها خطری ندارد
🔸حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غربیها مشغول تبلیغ اسلام مدنی هستند و این مدل اسلامی است که در کشور ترکیه به چشم می خورد، خاطرنشان کرد: در نظام ترکیه با یک حکومت لائیک مواجه هستیم در حالی که مردم در کف جامعه خود را متعهد به آموزههای اسلامی می دانند و این مدل اسلام مدنی است و کشورهای غربی در تلاش هستند تا در دوگانه اسلام سیاسی و اسلام مدنی، مدل اسلام مدنی را به عنوان یک اسلام کارآمد معرفی کنند.
🔸وی در داد عنوان کرد: اسلام مدنی یک اسلام در توده مردم و فولکور است، اسلام مدنی داعیهدار اداره جامعه نیست بلکه معتقد است مردم خودشان باید متعهد به اسلام باشند، غربیها و آمریکاییها از اسلام مدنی حمایت میکنند چرا که به نوعی اسلام فردی است و خطری برای غرب ندارد، در اسلام مدنی مسلمانان توان مقابله با غرب را نخواهند داشت.
🔸مدیر مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه اسلام سیاسی خود را از سطح فردی به سطح ساختارها و حاکمیت سوق میدهد، عنوان کرد: متأسفانه جریان هایی به نام اسلام سیاسی خود را معرفی کردهاند که خاستگاه غربی یا همراهی نزدیک با غرب دارند، مانند القاعده و طالبان که غربیها نیز تلاش کردند از همین طریق توانایی اداره جامعه را مخدوش کنند.
▫️تلاش غرب و جریان غربگرا برای تحریف اسلام سیاسی
🔸حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غرب تلاش کرده تا اسلام سیاسی را با نمونه های منحط و کاملا غلط توصیف کند، خاطرنشان کرد: غربیها تلاش میکنند تا ایران را هم ردیف با القاعده و طالبان و داعش نشان دهند در حالی که ایران مشغول جنگ و مبارزه با این جریانها بوده است، اما غرب با امپریالیسم رسانهای خود ایران را حامی داعش معرفی کرده است.
🔸وی ادامه داد: غرب در این معرفی دروغین خود از اسلام سیاسی تا حدودی موفق بودهاند و حتی برخی قلم به دستان مسلمان را هم قانع کردهاند اسلام سیاسی جریانی خطرناک است و آنها هم علیه اسلام سیاسی دست به قلم بردهاند، حتی برخی حرفهای انحرافی خود را به نام رهبران جهان اسلام سیاسی مطرح می کنند و در تلاش برای تحریف واقعیت هستند.
🔸مدیر مؤسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: در کشور ما نیز جریانهایی که دغدغه دینی و اسلامی داشتند از سوی جریان غربگرا متهم به اسلام طالبانی و رویکرد طالبانی شدند، جریانهای وابسته به غرب در کشور ما عنوان اسلام طالبانی بر الگوی آیت الله مصباح از اسلام گذاشتند و این ناشی از همان جریان سازی غرب است و غرب زدههای ما غفلت کردند از اینکه بازی خوردهاند.
dte.bz/424rs
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی کامل هشتمین جلسه «آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی»
🔹با عنوان « تاریخ از دیدگاه امامین انقلاب » با ارائه حجتالاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانیامیری
🔸 چهارشنبه، سیزدهم اسفند ۱۳۹۹
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
💫 دکتر موسی نجفی ( استاد دانشگاه)
🔹تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد.
🔹برداشت انتقادی مرحوم دکتر علی شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی بوده است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد؛ چرا که شریعتی "هویت انقلابی" را اصیل تر از "انقلاب هویتی" دانسته ، لذا با طرح انحرافی و دوگانه سازی کاذب تشیع علوی با تشیع صفوی نتوانست جایگاه تاریخی والای آن مرد بزرگ را درست درک و تبیین نماید.
🔶امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در جریان بسط فرهنگی و معارفی تمدن اسلامی شیعی ذیل نظریه انقلاب هویتی و اصالت هویتی شیعه برای ایران ، علامه مجلسی از ریشه و مفاخر این جریان عظیم فکری محسوب می گردد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️لینک فایل تصویری مجله تصویری علوم انسانی زاویه با موضوع «معضل اعتماد اجتماعی در ایران»
💫 با حضور احمد نادری (استادیار مردم شناسی دانشگاه تهران) و وحید شالچی(دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔸 دوم تیر ماه ۱۴۰۰ ، از شبکه ۴ سیما
🔹چه تغییری در وضعیت اعتماد اجتماعی به طور عام و سرمایه اجتماعی دولت ها به طور خاص در سالهای اخیر اتفاق افتاده است؟
🔹اقتصاد سیاسی دولت ها چه نقشی در ایجاد این تغییرات ایفا کرده است؟
🔹 آیا میان مردم و حاکمیت از حیث ارزش های فرهنگی و سیاسی گسستی به وجود آمده است یا خیر؟
✨ گزارش مکتوب این برنامه را در لینک ذیل بخوانید:
mehrnews.com/xVBmN
✨ برای تماشای این برنامه، به لینک ذیل مراجعه کنید:
https://www.telewebion.com/episode/2600849
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم.
ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند.
ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند.
بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل تصویری نهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه با عنوان «مخاطرات اندیشه ورزی در علوم انسانی» در تلوبیون
🔹این قسمت با اجرای دکتر عطاءالله بیگدلی و با حضور اساتید دانشگاه آقایان حجت الاسلام دکتر احمد رهدار و دکتر سید جواد میری ۱۷ شهریورماه ساعت ۲۲ از شبکه ۴ سیما پخش شد.
🔸برنامه زاویه در این هفته به این پرسش میپردازد که آیا حوزهی تفکر و اندیشهورزی خط قرمز میشناسد؟ کدام فعالیت از سوی اندیشمند علوم انسانی، کنش نظری و علمی و کدام را باید کنش سیاسیِ عملی خواند؟ محدودههای رواداری حاکمیت چگونه تعیین میشود؟ و در شرایط نابردباری مسئولانِ تصمیم گیرنده، چطور میتوان بر رفتار آنها نظارت موثر داشت و سیاستگذاریها را به مسیر درست هدایت کرد؟
🔸گفتنی است این برنامه با این عنوان بیشتر تحت الشعاع اخراج دکتر بیژن عبدالکریمی (استاد فلسفه دانشگاه آزاداسلامی و پژوهشگر مباحث علوم انسانی ) از دانشگاه برگزار شد.
🔸سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و احمد رهدار عضو هیئت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم است.
https://www.telewebion.com/episode/2649961
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️برگزاری دوره دین شناسی شناختی با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا (در ۱۰ جلسه)
🔹 مهلت ثبت نام : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰
🔹 آغاز دوره : یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰
✨مباحث ارائه شده در این دوره
1⃣ جلسه اول، کلیات و مفاهیم مرتبط علوم شناختی و دینشناسی شناختی/دین شناختی/مطالعات شناختی دین/الهیات شناختی/ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰
2⃣ جلسه دوم،جایگاه عصبشناسی در مطالعات شناختی دین/ ۱۴مهرماه ۱۴۰۰
3⃣ جلسه سوم، مسایل محوری : رویکردها به دین و مساله منشا دین/ ۱۸مهرماه ۱۴۰۰
4⃣ جلسه چهارم، مفهوم خدا و بیولوژی مغز/ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰
5⃣ جلسه پنجم، تجربه دینی و مغز معنوی/ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰
6⃣ جلسه ششم، مناسک دینی و نورونهای آیینهای/۲۵ مهرماه ۱۴۰۰
7⃣ جلسه هفتم، نوروتئولوژی(۱)/ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰
8⃣ جلسه هشتم، نوروتئولوژی (۲)/ ۴ آبانماه ۱۴۰۰
9⃣ جلسه نهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۱)/۵ آبان ماه ۱۴۰۰
🔟 جلسه دهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۲)/ ۹ آبانماه ۱۴۰۰
✨برای اطلاعات بیشتر:
www.hikmat-ins.ir/?p=4104
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل کتاب «روششناسی کاربردی اجتهاد» اثر استاد سیدمحمدرضا واعظی
🔹 برشی از کتاب: «روش شناسی اجتهاد شناخت مراحل تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است. این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم میکند و می توان آن را به مسیریاب تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طی آن را نشان داده و می تواند مانع وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود».
🔹این کتاب در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل تدوین و با حمایت «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» و «مرکز خدمات حوزه علمیه» منتشر شده است.
🔹تهیه نسخه چاپی کتاب: ارسال پیامک به شماره 09932604978 (هزینه کتاب و ارسال ۳۵ هزار تومان)
◽️پینوشت : کلیه حقوق معنوی این کتاب مربوط به استاد است که ایشان به منظور استفاده طلاب و فضلا، فایل کتاب را به صورت رایگان منتشر کردهاند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🔹آقا مبارک است ردای امامتت
🔹ای غایب از نظر به فدای امامتت
🔹میخواستند حق تو را هم قضا کنند
🔹کذابها کجا و عبای امامتت
✨ ما زندهایم از برکات ولایتت
💫 آغاز امامت حضرت صاحب ، قطب عالم امکان ، مولانا حجه بن الحسن عسکری (اروحنا له فداه) مبارک
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️تاکید رهبر انقلاب بر جامعهسازی، تمدنسازی و ادای حق جامعیت اسلام
🔹رهبر معظم انقلاب : تمدن نوین اسلامی بدون اتحاد شیعه و سنی محقق نمیشود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️«یتیم» در تمدن اسلامی♦️
🔹به رغم توجه به حقوق ضعیفان در ادبیات تمدنی جدید، موضوع «یتیم» و تکریم او به مثابه شاخص در تمدنها کمتر و شاید اصلا مورد بحث قرار نگرفته است.
🔹در بین مسلمین یتیم نه صرفا یک فرد آسیبدیدهای که باید به او ترحم کرد (نگرش و کارکرد سلبی)، بلکه به مثابه فردی که تحت ولایت خاصۀ الهی است (الم یجدک یتیما فآوی) مورد احترام و گاه عزت قرار گرفته و همین نیز زمینه را برای رشد و ترقی یتیم در جامعه اسلامی فراهم نموده است (نگرش و کارکرد ایجابی) .
حجت الاسلام حبیب الله بابایی بخش اول
▫️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی (مدیر گروه مطالعات اسلام و غرب) و (مدیر گروه مطالعات تمدنی) و (رئیس مرکز مطالعات اجتماعی - تمدنی) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) یادداشتی با عنوان «یتیم در تمدن اسلامی» در فضای مجازی منتشر کرده اند.
🔸برای تمدن و تمدنی بودن شاخصهای مختلفی در ادبیات جدید ذکر شده است. یکی از شاخصهای تمدن در ادبیات امروز، تأمین حقوق ضعیفان (مانند زنان، اقلیتها، معلولان و احیانا فقرا) است که از جمله شاخصهای پنهان ولی بسیار مهم در فرایند تمدنیِ تمدنهاست. (Bruce Mazlish, Civilization in a Historical and Global Perspective)
🔸 به رغم توجه به حقوق ضعیفان در ادبیات تمدنی جدید، موضوع «یتیم» و تکریم او به مثابه شاخص در تمدنها کمتر و شاید اصلا مورد بحث قرار نگرفته است. این شاید بدان سبب است که مسئله یتیم و وضعیت ایتام در نظام صنعتی، در قالب کودکان بیسرپرست، کودکان رهاشده، و کودکانِ کار (بعد از انقلاب صنعتی و سپس بعد از جنگ جهانی دوم) و اخیرا کودکانِ تکوالدینی، که یک آسیب تلقی میشوند، نمیتواند شاخصی برای یک تمدن به حساب آید، لیکن در تمدن اسلامی میتوان از شخصیت یتیم، کرامت یتیم، و بلکه عزّتِ یتیم، که نه فقط یک آسیب بلکه یک فرصت تلقی میشود، به مثابه یک شاخص مهم و البته متمایز و متفاوت از شاخصهای مدرن تمدنی سخن گفت.
🔸وجود آموزههای دینی و فرهنگ اسلامی برآمده از کتاب و سنت در میان مسلمانان موجب شده است که یتیم در میان مسلمانان نه صرفا یک فرد آسیبدیدهای که باید به او ترحم کرد (نگرش و کارکرد سلبی)، بلکه به مثابه فردی که تحت ولایت خاصۀ الهی است (الم یجدک یتیما فآوی) مورد احترام و گاه عزت قرار گرفته و همین نیز زمینه را برای رشد و ترقی یتیم در جامعه اسلامی فراهم نموده است (نگرش و کارکرد ایجابی) .
🔸همین که خداوند خود را حامی و متولی یتیم نامیده و نسبت به ظلم بر یتیم هشدار داده، باعث شده است که مومنان در حفظ اموال یتیم (در مذمت آکل مال الیتیم)، در تکریم یتیم (خیر بیوتکم فیه یتیم مُکرّم)، در ترحم بر یتیم (تحننوا علی ایتام الناس)، در پناه دادن بر یتیم (من آوی الیتیم)، در تأدیب و تعلیم و تربیت یتیم (ادّب الیتیم)، در نیکی بر یتیم (برّوا ایتامکم)، در شاد کردن یتیم (من فرح یتامی المومنین)، در نوازش یتیم (و لیمسح راسه) و در مراعات حقوق یتیم (من رعی الایتام)، اهل تقوی و مراقبت باشند (اتقوا الله فی الضعیفین النساء و الیتیم) و زمینههای لازم را برای رشد و ترقی و تعالی یتیم در جامعه اسلامی فراهم آورند.
ادامه دارد ...
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
▫️دکتر موسی نجفی: رویش ها بیشتر از ریزش هاست.
🔹بسط بینش تمدنی شیعه و خروج منطقی از انسداد سیاسی و فرهنگی لیبرالیسم غرب و ظهور فرهیختگان جدید انقلاب اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
♦️«یتیم» در تمدن اسلامی♦️
🔹هرچند فقدان پدر موجب یتیمیِ فرد میشود، نوعی از مسئولیت زودهنگام و استقلال در نظر و عمل را برای فرد یتیم ببار میآورد و رشد و ترقی او را سرعت میبخشد.
🔹همین حس تنهایی و ضرورت بازسازی خود موجب میشود که یتیمها نه فقط نسبت به خود بلکه نسبت به دیگر افراد بیسرپرست نیز احساس مسئولیت کنند و در رفع محرومیت دیگران تلاشی مضاعف از خود نشان دهند.
حجت الاسلام حبیب الله بابایی بخش دوم (بخش آخر)
▫️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی (مدیر گروه مطالعات اسلام و غرب) و (مدیر گروه مطالعات تمدنی) و (رئیس مرکز مطالعات اجتماعی - تمدنی) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) یادداشتی با عنوان «یتیم در تمدن اسلامی» در فضای مجازی منتشر کرده اند.
🔸رویکرد ایجابی به یتیم، علاوه بر آموزههای دینی در کتاب و سنت، ریشه در نگرشهای تحلیلی و اجتماعی هم میتواند داشته باشد. اینکه مثلا هرچند فقدان پدر خلاءهای محبت را برای فرد یتیم ایجاد میکند، محبتهای بسیاری از سوی اطرافیان و بستگان برای یتیم فعال میکند، که نمونه آن را میتوان در محبت برخی عموهای پیامبر اسلام بعد از رحلت عبدالله (پدر پیامبر) مشاهده کرد.
🔸شکلگیری موج محبت به یتیم بعد از فقدان پدر، خود یک پدیده جدید اجتماعی و برخوردار از ظرفیت انباشته انسانی و سرمایۀ اجتماعی است. علاوه بر این، هرچند فقدان پدر موجب یتیمیِ فرد میشود، نوعی از مسئولیت زودهنگام و استقلال در نظر و عمل را برای فرد یتیم ببار میآورد و رشد و ترقی او را سرعت میبخشد.
🔸همین حس تنهایی و ضرورت بازسازی خود موجب میشود که یتیمها نه فقط نسبت به خود بلکه نسبت به دیگر افراد بیسرپرست نیز احساس مسئولیت کنند و در رفع محرومیت دیگران تلاشی مضاعف از خود نشان دهند.
🔸نکته ایجابی دیگر در یتیم، گذرکردن از تابوهای قدیمی و جهش به سمت فضای جدید و دنیایی متفاوت است که گاه موجب میشود سیر طبیعی تکامل اجتماعی از نسل گذشته به نسل بعدی، سیری سریع و جهشی خارقالعاده در فرد یتیم بوجود آید و فاصله مثبت در ناحیه نسلها را در کمترین زمان طی کند.
🔸اکنون به رغم اینکه موضوع «یتیم» در اندیشه اسلامی (قرآن و روایات) و در تاریخ اسلام موضوع برجسته و بسیار مهم است، لیکن نه محققان تاریخی و دپارتمانهای تاریخ اسلام به آن پرداختهاند و مثلا کتابی در باب «تاریخ یتیم در اسلام» نوشتهاند، و نه اندیشمندان در حوزه علوم اجتماعی و جامعهشناسی در مورد فرصتها و تهدیدهای یتیم در جامعۀ اسلامی و جهان اسلام اندیشه میکنند و نسبت به آیندۀ تمدنی آن توجه میکنند.
🔸فقدان نگاه تاریخی به موضوع یتیم باعث شده است که ما ندانیم که یتیمهایی مانند حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) در تاریخ اسلام در چه مکانیسمی تبدیل به کنشگران تمدنی و افرادی در مقیاس امت (یتیم ـ امت) شده و توانستهاند نظام جدیدی از مناسبات کلان انسانی را رقم بزنند.
🔸 همینطور فقدان نگاه اجتماعی و حتی تمدنی به موضوع «یتیم» در اکنون جهان اسلام موجب شده است که نخبگان ما در بارۀ وضعیت جامعۀ یتیمها در دنیای معاصر اسلام و آسیبها و فرصتهای موجود آن نیاندیشند و سیاستگزاریهای فرهنگی و حتی تمدنی مربوط به یتیم را به انجام نرسانند.
🔸این در حالی است که علاوه بر ایتام برجا مانده از فوتیهای حوادث طبیعی (سیل و زلزله) و فوتیهای کرونایی، در امروز جهان اسلام که آغشته به جنگهای مذهبی و قومی (البته با حمایت غرب) بوده است، موضوع یتیم یکی از مسئلههای جاری جهان اسلام در لبنان، یمن، عراق، سوریه، و حتی ایران امروز (فرزندان برجامانده از دوران دفاع مقدس و دفاع حرم) است.
🔸در این باره، همانطور که بیتوجهی عالمان و پژوهشگران میتواند زمینه را برای آسیبزایی و آسیبپذیری یتیمان در جامعه جهانی اسلام فراهم سازد، توجه و تأکید بر موضوع یتیمان دنیای اسلام از جهاتی میتواند فرصتها و ظرفیتهای جدیدی را در رشد و تعالی جمعیت متفاوت و شکلگیری نسل یتیم ـ امتها (یتیمانی که میتوانند در سطح امت اسلام نقشآفرینی کنند) خلق نماید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️ تشریح برنامههای همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی در گفتوگوی خبرنگار مفتاح اندیشه با دبیر اجرایی همایش
🔹 علوم انسانی بهمنزله نرمافزار مدیریت جامعه است و اسلامیسازی این علوم را میتوان مهمترین پیششرط به بارنشستن شجره طیبه انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست. طرح سترگ اسلامیسازی علوم انسانی را متفکرانی بصیر بر اساس مبانی عقلی و آموزههای وحیانی پایهگذاری کرده و به پیش بردهاند.
🔹 فیلسوف و اندیشمند فرزانه، علامه محمدتقی مصباح یزدی(رضواناللهتعالیعلیه) یکی از پیشگامان و پرچمداران این حرکت عظیم بود که با گام نهادن در مسیر معرفت توحیدی، مرزهای دانش در حوزههای مختلف علوم انسانی را درنوردید، و با تکیه بر اندیشه ناب اسلامی، تحولی عظیم در این عرصه رقم زد.
💫 اهداف این همایش را بدین شرح میتوان خلاصه کرد؛
الف) آشناسازی بیشتر جامعه علمی و نخبگانی داخل و خارج از کشور با آرا و اندیشههای علامه مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی.
ب) بررسی و تبیین آرا و اندیشههای علامه مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی.
ج) بهرهگیری از ظرفیتهای منظومه فکری علامه مصباح برای تولید علوم اسلامی و اسلامیسازی علوم انسانی.
د) گسترش و غنیسازی کمی و کیفی متون و منابع در زمینه علوم انسانی اسلامی.
http://meftahandishe.com/?p=25000
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فروش مجازی کتاب : «الٰهیات تمدّنی» (با رویکرد مقایسهای به فلسفه دین معاصر و تأکید بر اندیشههای کلامی علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی)
🔹این کتاب نوشتۀ استاد محمدرضا خاکی قراملکی در ۹۵۰ صفحه (۱۴۰ هزار تومان) که با تخفیفِ ۲۰ درصدی ۱۱۲ هزار تومان و ارسال پُستیِ رایگان تحویل خریدار می شود.
🔹دانش الهیات، درصورتیکه روشمند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روشهای تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدارشناختی» میگردد.
🔹سطح تفقه دینیِ حاصلشده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکاملِ مبانی و روشِ آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئلههای تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاینرو، بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل، تحول یابد.
✨ لینک خرید آسان:
https://ppng.ir/d/8cDv
✨ پیام در شبکههای مجازی:
@tamaddonnovin
✨ شماره تماس:
09104646212
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
May 11
▫️فایل صوتی نشست تخصصی با موضوع «درآمدی بر فهم تمدنی از قرآن» با ارائه حجت الاسلام دکتر حبیب اله بابایی
🔹دبیر جلسه: سرکار خانم زهرا محمودی
🔹مکان : دانشگاه قم (پاییز ۱۴۰۰)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
♦️الگوی اسلامیسازی علومانسانی♦️
🔹ایشان روش حاکم بر علومانسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمردند.
🔹ایشان علومانسانی موجود را بهطور کلی کنار نمیزدند، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانستند.
احمدحسین شریفی بخش اول
🔸 علامه مصباح همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علومانسانی موجود نقد داشتند و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانستند و معتقد بودند علومانسانی کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است.ایشان به مناسبتهای مختلف در اطراف نقصها و ضعفهای علومانسانی موجود سخن میگفتند.
🔸ایشان روش حاکم بر علومانسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانستند. توضیح آنکه روش حاکم بر علومانسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمردند؛ البته معتقد بودند غربیها تاحدود بسیاری حق روش تجربی را ادا کرده و تلاشهای گستردهای در بهرهگیری از این روش داشتهاند.
🔸به همین دلیل، ایشان علومانسانی موجود را بهطور کلی کنار نمیزدند، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانستند. همچنین تأکید میکردند علومانسانی موجود مبتنیبر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است.
🔸برای نمونه، اصل امکان تصادف یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه براساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. درنتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریه تکامل داروین فرومیریزد و به نتیجه نمیرسد، زیرا روشن است که اگر نظریهای مبتنیبر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل میشود.
🔸ایشان معتقد بودند بسیاری از توصیههای علومانسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتند.
🔸توضیح آنکه ایشان علومانسانی را به دو بخش تقسیم میکردند: علومانسانی توصیفی و علومانسانی توصیهای. پارهای از مبانی علومانسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی میدانستند و البته تعارض علومانسانی توصیهای با ارزشهای اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگتر میشمردند.
🔸ایشان برای اسلامیسازی علومانسانی انجام سه کار عمده را بهصورت همزمان لازم میدانستند و خود نیز در حد توان به انجام آنها همت داشتند:
1. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم میدانستند.
2. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنشگرایان علم تأکید داشتند؛ یعنی معتقد بودند تحولگرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علومانسانی رخ دهد. ایشان برای اینکار نیز برنامههایی داشتند؛ هم برنامه تحول اخلاقی و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی.
3. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامههای رسمی آموزشی در حوزه علومانسانی تأکید داشتند.
🔸مناسب است توضیحی اجمالی درباره هرکدام از این سه برنامه تحولی علامه بیان کنیم. ایشان بعد از اثبات امکان و ضرورت علم دینی و اسلامیسازی علومانسانی، سه گام مهم را برای اسلامیسازی علومانسانی برمیشمردند:
1⃣ گام اول که بسیار بر آن تأکید داشتند، نقد علومانسانی موجود است. لازمه این نقد، آن است که آنها را بشناسیم و در مرز دانشهای مربوطه باشیم؛ چراکه نمیتوان از بیرون گود فقط به ناکارآمدی آنها اشاره کرد.
2⃣ در گام دوم باید مبانی معقول و موجه علومانسانی تبیین شود؛ یعنی در تولید فلسفه علومانسانی اسلامی باید نگاه ایجابی داشته باشیم.
🔸عالمان دینی باید متکفل این مهم شوند و مبانی معقول، موجه و صحیحِ علومانسانی را براساس فکر، فلسفه و معرفتشناسیِ اسلامی تولید کنند. در اینباره نمیتوان از دیگران انتظار داشت.
3⃣ گام سوم تولید فلسفه و علم موردنظر است. ایشان در اینباره معتقد بودند که در تکتک علومانسانی لازم است با تکیه بر بنیانهای فکر اسلامی، فلسفه مضاف به آنها تبیین و تدوین شود و البته میفرمودند روانشناسی، اقتصاد و جامعهشناسی اولویتهای نخست هستند، زیرا اینها علومانسانی مادر هستند و بقیه علومانسانی به یک معنا پیرو اینها هستند.
🔸بههرحال، باید فلسفه این سه علم تولید شود. سپس باید فلسفه مضاف علومانسانی پیرو، مثل علوم سیاسی، مدیریت، تعلیم و تربیت، حقوق و اخلاق تولید شود که محصول این کار، تولید نظریهای اسلامی است.
ادامه دارد ...
http://fdn.ir/66951
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami