eitaa logo
تنبیه الأمة
2.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
55 ویدیو
16 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️لا اکراه فی‌الدین؛ در کتاب جان لاک یا در قرآن خدا 🖋مرتضی صادقی 🔹به تازگی مطلبی درباره دلالت آیه (لا اکراه فی الدین) به قلم یکی از اساتید دانشگاه منتشر شده و در آن به گونه‌ای حول این آیه گفتگو شده که گویی شرحی بر نظریات متفکرین لیبرال است. مدعای نوشته مذکور این است که، آیه لا اکراه فی الدین وجود هر گونه اجبار در دین را نفی میکند و اجبارهای حاکمیت منحصر در مواردی است که حق دیگران تضییع شود و به آنها آسیبی برسد و مشروعیت آن هم به خاطر قانونی است که رضایت اکثریت پشتوانه آن است. 🔹بررسی دلالت آیه فارغ از حواشی مطلب، در این چند خط نکاتی راجع به اصل دلالت آیه شریفه بیان میشود: در این آیه ابتداءً چند احتمال وجود دارد: 1⃣ اول اینکه، آیه در مقام نفی مطلق الزام در دین باشد. یعنی در دین الزام کردن نداریم؛ چه نسبت به پذیرش دین و چه نسبت به ملتزم بودن به احکام دین. 2⃣ دوم اینکه فقط الزام کردن در اصل پذیرش دین را نفی کند. 3⃣ و سوم اینکه مراد نفی تکوینی اکراه نسبت به ایمان باشد از این باب که قابل اکراه نیست. 🔹 احتمالات در دلالت آیه 1⃣ احتمال اول قطعا منظور نیست؛ زیرا اولا: با مراجعه به قرآن و روایات روشن است که، در دین در امور زیادی الزام و مجازات وجود دارد که موارد متعددی از آن مربوط به تضییع حق دیگران نیست و همین مسئله سبب میشود عرف از تعبیر (لا اکراه فی الدین) چنین برداشتی نکند، و ثانیا: ادامه آیه در مورد اصل دین و هدایت است و این باعث میشود که آیه ظهوری در نفی الزام در داخل دین برای کسانی که دین را پذیرفته‌اند نداشته باشد. 2⃣احتمال دوم هم منظور آیه شریفه نیست؛ زیرا در ادامه آیه و همچنین آیه بعدی بحث از ایمان است نه صرف اسلام. و ایمان امری قلبی است یعنی گره‌خوردن قلب و هماهنگ شدن احساسات و عواطف و حالات قلبی کما اینکه خداوندمتعال در آیه 14 سوره مباکه حجرات میفرماید:«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم‏». چنین امری اصلا قابلیت الزام و اکراه ندارد و اگر بخواهد در مورد اصل دین الزام وجود داشته باشد، صرفا میتوان به اسلام یعنی پذیرش ظاهری دین اکراه و الزام داشت. این مطلب وقتی روشن‌تر میشود که به آیه 99 سوره یونس توجه کنیم: «ولَوْ شَاءَ رَبُّكَ لاَمَنَ مَن فىِ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَ فَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتىَ‏ يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ». در این آیه خداوند میفرماید: «اگر خدا میخواست همه کسانی که در زمین هستند ایمان می آوردند.(ای پیامبر) آیا تو مردم را مجبور میکنی تا مؤمن شوند؟». در اینجا خداوند به وضوح به پیامبر میفرماید که، تو نمیتوانی مردم را به ایمان مجبور کنی، بله اگر خداوند میخواست میتوانست دلها را به سمتی ببرد که همه مؤمن باشند به گونه‌ای که این امر از اختیار خود آنها خارج باشد ولی خداچنین چیزی نخواسته. 3⃣با توجه به این موارد روشن میشود که، در آیه (لا اکراه فی الدین) تعبیر «فی‌الدین» به معنای«در مورد دین» است نه به معنی«در مجموعه دین» و منظور نفی اکراه در مورد ایمان به دین است. درنتیجه از این آیه منعی نسبت به الزام حاکمیتی در امور مربوط به دین استفاده نمیشود و مفاد این آیه منافاتی با ادله دیگر که دلالت بر مشروعیت الزام در بعض موارد میکنند، ندارد. @Tanbiholomah
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم شب شهادت علیه السلام 🎤 سخنران: استاد 🎤 مرثیه‌خوان: حاج جواد کربلایی جواد 🗓 پنجشنبه ۱۷ خرداد از ساعت ۲۰:۱۵ 📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲ علامه طباطبایی قدس سره 📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران @ansarolmahdi_aj
بسم الله الرحمن الرحیم مجموعه انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار می‌کند: پویش انتخاباتی از تمامی برادران و خواهران دغدغه‌مند دعوت می‌شود ما را یاری نمایند. 🔰 محورهای فعالیت: 📱 الف. مجازی: ۱. تولید محتوا ۲. توزیع و انتشار محتوا ۳. گفتگوهای مجازی ۴. کمک به جریان سازی ۵. ایده پردازی 🎤 ب. میدانی: ۱. اعزام مبلغ در قم و شهرستانها ۲. تریبون آزاد ۳. هیئات مذهبی ۴. برگزاری نمایشگاه ✅ رویکردها: ۱. تبلیغ اصل مشارکت حداکثری ۲. تبیین گفتمان انقلاب اسلامی ۳. تبیین شاخص‌های رییس جمهور تراز ۴. تبیین و مطالبه اخلاق انتخاباتی ۵. تبیین خدمات و دستاوردهای «شهید رییسی» ۶. مطالبه استمرار الگوی مدیریت جهادی «شهید رییسی» ⏳زمان ثبت‌نام: تا ۲۰ خرداد جهت ثبت‌نام به پیوند زیر متصل شوید: http://yun.ir/98yhr7 برای دریافت اطلاعات بیشتر به حساب کاربری زیر پیام دهید: @Morteza_abo_fatemeh | عضو شوید👇 https://eitaa.com/melat_motalebegar
❇️سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات» 🖊صالح رحمتی 1️⃣یادداشت شماره اول: تفاوت نقد با تخریب 🔹اشاره یکی از مسائلی که در صحنه های سیاسی علی الخصوص انتخابات، بسیار مورد ابتلاء بوده و ذهن متدینین و متشرعین را به خود مشغول میدارد، این است که، آیا در فرآیند انتخابات جواز «نقد» کاندیداهای دیگر وجود دارد یا اینکه، فقط به بیان ایجابی در خصوص کاندیدای مورد قبول خود پرداخت؟ اگر، نقد مجاز است مرزهای نقد تا کجاست؟ آیا فقط شامل «برنامه و فکر» افراد میشود یا اینکه، میتواند شامل «شخصیت»، «سیره عملی» کاندیداها شده و حتی خانواده و افراد منتسب به کاندیداها را هم در بربگیرد؟ این پرسشها و نظایر آنها میتواند موضوع مقاله مفصلی باشد که با رویکرد فقهی به آنها پاسخ داده شود. با این حال، کانال تنبیه الامة به حسب وظیفه طلبگی خود قصد دارد، در چند یادداشت مختصر به تبیین در این مسائل بپردازد. ⁉️نقد چیست؟ در کتب لغت عربی، نقد را به «تمییز» معنا میکنند و در کتب لغت فارسی مانند فرهنگ معین به « جدا کردن خوب و سره از بد و ناسره ». ابن فارس در ترجمه «نقد الدراهم» میگوید: «و ذلك أن يُكشَف عن حالِهِ في جَودته أو غير ذلك‏». (معجم مقائیس اللغة، ج5 ص476) به بیان او، نقد کشف حال و تشخیص وضعیت شیء است. به عبارتی، اگر «نقد» را یک فرآیند چالشی بدانیم، در این فرآیند وضعیت واقعی شیء یا موضوع به دست می آید. مشخص میشود که، دارای چه قوتی و چه ضعفی است. معمولاً این فرآیند چالشی در نسبت با افکار و اعتقادات افراد به کار گرفته شده و از آن به «روش انتقادی» تعبیر میشود. در این روش - در آن وضعیت بسیط و ساده- تلاش شخص منتقد بر این است که، با به چالش کشیدن افکار، ضعف و قوتهای آن را به دست آورده و آشکارسازی نماید. با توجه به معنایی که از نقد گفته شد، پرواضح است که برای تبیین بیشتر و به غرض اینکه رأی انتخاب کنندگان به واقع نزدیکتر گردد، فرآیند «نقد» باید مطمح نظر قرار بگیرد. پس، نه تنها مجاز است بلکه باید انجام بگیرد تا تمهید و زمینه ای برای تحقق «انتخاب مصیب» باشد. ⁉️مرز میان نقد و تخریب شخصیت کجاست؟ 👈👈(نزدیکترین حالت عبد به کفر) متأسفانه، رویه معمول در کارزارهای سیاسی این است که، آنچه که به نام «نقد» انجام میگیرد، فقط بیان «نقاط منفی» است، و با تعریفی که از نقد گفته شد، پرواضح است که چنین رویه اخلاقی اصلاً نمیتواند عنوان «نقد» به خود بگیرد، بلکه، باید به آن «عیب جویی» عنوان داد. عیب جویی، یعنی فردی در رفتار و سیره و زندگی مؤمنین دقت کرده و تلاش نماید عیوب آنها را احصاء کند تا در موقعیتی به نقل آن عیوب پرداخته و چهره ای منفی از برادر دینی ارائه کرد. چهره ای که، ممتلأ از عیوب بوده و از هیچ ظرفیت مثبت و نقطه قوتی برخوردار نیست. این روش، همان فعل شنیعی است که در روایات به عنوان «طلب عثرات المؤمنین و عوراتهم» از آن تعبیر میشود. (الکافی، ج2 ص354) در کافی شریف، روایاتی وارد شده است که، نزدیکترین حالت یک نفر به وضعیت «کفر» را آن صورتی میداند که، فردی خطاها و لغزشهای برادر دینی خود را احصاء میکند تا او را سرزنش نموده و مورد عتاب قرار دهد. با این بیان معلوم میگردد که، نقد به معنای «کشف حال» و «تشخیص واقعیت» در فرآیند «چالش» میتواند ضعفها و قوتها را آشکار نماید. اما آنگاه که، فقط ضعفها و نواقص برجسته میشود، عنوان «نقد» صدق نکرده و به آن «عیب جویی» اطلاق میشود که، براساس اخبار اهل بیت (علیهم السلام) نزدیکترین حالت به کفر است. با این وصف، نقد برای عرصه انتخابات لازم و ضروری است، اما عیب جویی و تخریب شخصیت مؤمن حرام میباشد. https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات» 🖊 صالح رحمتی 2️⃣یادداشت شماره دوم: گستره نقد 🔹اشاره در یادداشت پیشین گذشت، که عمل «نقد» برای عرصه سیاست و انتخابات جائز بلکه ضروری است. اما این مقدار برای رفتار دینی کفایت نمیکند، بلکه باید به تفصیل روشن شود که، دامنه «نقد» تا کجاست. شخص منتقد چه موضوعاتی را میتواند مورد نقد قرار دهد؟ سه احتمال درباره موضوع نقد به نظر میرسد: 1. نقد افکار و برنامه ها 2. نقد عملکرد و سیره عملی 3. نقد شخصیت 🔹نقد افکار و برنامه ها شاید بتوان گفت، مهمترین مرحله از مراحل نقد که، دارای فوائد فراوان برای جامعه اسلامی است، مرحله «نقد افکار» است. نقد افکار در فرآیندی چالشی که از عمق و ژرفای یک فکر پرده برداشته و خلأ و نقصان آن را آشکار سازد، همیشه مفید فایده بوده و مثمر ثمر است. 🔹نقد عملکرد و سیره عملی درباره عملکرد و سیره عملی افراد دو احتمال وجود دارد؛ عملکردی که در حوزه خصوصی و زندگی شخصی مطرح میشود. عملکردی که در حوزه حاکمیت تعریف میشود. وظیفه ما درباره رفتار و عملکرد افراد در زندگی شخصی، همان «عدم تتبع از لغزشها و خطاها»ی افراد و «دوری از تهمت و سوء ظن» نسبت به ایشان است. روایتی از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) تکلیف افراد را این چنین مشخص می نماید: «ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا». (الکافی، ج2 ص 362) علیرغم چنین توصیه هایی در حیطه اعمال شخصی افراد، به نظر میرسد درباره سلوک و رفتار حاکمیتی ایشان باید به گونه ای دیگر نگاه کرد. وظیفه عموم مؤمنین در این بخش با «شاورهم فی الأمر»، «الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر»، «النصیحة لأئمة المسلمین» تبیین میگردد. در خصوص اعمال حکومتی مجال نقد فراوان است. مؤمنین باید با همان روش انتقادی که هم قوتها را عیان میکند و هم ضعفها را برجسته میسازد، با اعمال حکومتی افراد مواجهه پیدا کرده و اگر به لغزش و خطایی رسیدند، آنها را نهی از منکر نمایند. یا برای بهتر شدن رویه حکمرانی، به آنها مشورت داده و ایشان را نصیحت نمایند. 🔹نقد شخصیت نقد شخصیت نیز میتواند در دو حوزه تعریف شود؛ 1. نقد شخصیت در آن موقفی که با سیره حکمرانی شخصی پیوند میخورد. مثلاً، فردی در برخورد با مردم «متکبرانه» رفتار میکند. 2. نقد شخصیت افراد بدون آنکه ارتباطی با محیط حاکمیت داشته باشد. پرواضح است که، صورت دوم همان صورت مردودی است که پیشتر به آن اشاره شد و موضوع بسیاری گناهان قرار میگیرد. اما درباره صورت اول نیز باید تا میتوان از ورود در صغریات و مصادیق احتراز نمود. چرا که، امکان دارد توجیهات و محاملی برای برخی رفتارهای شخصیتی وجود داشته باشد و بهتر آن است که با طرح و بیان کبریاتی که در مثل «عهد مالک اشتر» وارد شده، فضای گفتمانی خاصی را برای شکل گیری شخصیت حکمرانی اسلامی در حاکمان ایجاد نمود. https://eitaa.com/Tanbiholomah
🇵🇸 موسی از ماست! رژیم صهیونیستی به کمک یک یگان آمریکایی توانست با بمباران بازار و کشتن و زخمی کردن بیش از ۶۰۰زن و بچه، کماندوهای خود را در النصیرات نفوذ داده و ۴اسیر را آزاد کند! بعد از ۸ماه برای این جنایت جشن گرفتند! ❓ این اسطوره برایتان آشنا نیست؟! يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ! (۱) قربانی کردن مستمر(۲) بچه های بنی اسرائیل بخاطر تمدید حیات فرعون! شنکجه ای زشت و تحمیلی(۳) ❗️اگر اسرائیل ادامه آن بنی اسرائیل باشد، اسطوره اش از دست رفته است! او نماد فرعون شده است؛ اوست که برای یک روز حکومت بیشتر کودکان را می کشد و زنان را...! در آن اسطوره، موسی(ع) از بین بچه های ذبح شده برمی خیزد نه از سپاه فرعون! اسرائیل اگر دهه ها خود را وارث بنی اسرائیل و قربانیِ فرعون ها و هیتلرها جلوه داد و بدین طریق، "صهیونیزم" را "موسای مدرن" خویش جا زد؛ در جام غزه رسوا شد. دیگر موسی(ع) از او نیست، چنانچه هیچ وقت نبوده است! موسی(ع) از غزه و فلسطین، از اسلامِ و مسلمینِ مظلوم بر می خیزد! آخر "يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ"، "ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ"۴ است! روز بزرگ خدا برای شهرِ "صَبَّار شَكُور"! ۵! ..................... ۱. آیه ۴۹ بقره ۱. تذبیح (در :یذبحون) مبالغه در ذبح است کشتن و قربانی کردن دائمی و مکرر. ۳. "سُوم" در "یَسُومُونَکم سوءَ العذاب" مفید همین معنای تحمیل است. ۴و۵. آیه۵ ابراهیم محسن قنبریان https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ سلسله یادداشتهایی پیرامون «اخلاق انتخابات» 🖊صالح رحمتی 3️⃣ یادداشت سوم: آیا در نقد افراد میتوان به اطلاعات و اسرار محرمانه استناد نمود؟ در یادداشت پیشین روشن شد که، حوزه های مجاز نقد شامل «نقد افکار و برنامه ها»، «نقد اعمال حکومتی» و «نقد شخصیتِ حکومتی» میباشد. حال، پرسش این است که، مستند نقد در این حوزه های مجاز چیست؟ آیا میتوان به هر چیزی - هرچند معتبر- استناد نمود؟ یا اینکه، مستندات باید از صفت «عمومیت» برخوردار باشند؟ و به عبارتی، آیا در نقد افراد میتوان به اطلاعات و اسرار محرمانه معتبر استناد نمود؟ 🔹پاسخ اولیه این است که، مستند نقد باید «عمومیت» داشته باشد و نمیتوان به اطلاعاتی که به صورت خصوصی در برخی مجالس داده شده است، استناد کرد. دلیل این عدم جواز عموم «المجالس بالامانة» و ادله ای نظیر آن میتواند باشد. مرحوم کلینی سه روایت را با همین موضوع ذیل همین عنوان در کافی شریف جمع کرده است.(الکافی، ج2 ص 660) 🔹حضرت آیت الله میرزاجواد تبریزی نیز در استفتائی که از ایشان صورت گرفته، با استناد به همین روایت چنین پاسخ میدهد: «- در حديث است كه «المجالس بالامانة»- اين حديث اگر معتبره است- چه مى‌گويد؟ آيا انسان مجاز نيست مطالبى را كه از كسى مى‌شنود نقل كند؟ بسمه تعالى‌- عبارت «المجالس بالامانة» در روايت صحيح وارد شده است. و چنانچه شخص مطلبى را به عنوان امانت به انسان گفته، نقل آن براى ديگران اشكال دارد، و اللّه العالم.» (استفتائات جدید، ج2 ص 488) ممکن است فردی در یک مجلسی، فکر و عقیده خود را بیان کرده باشد، براساس این روایات که حاکی از یک نوع «تعهد ارتکازی» نیز میباشد، نمیتوان آن گفت و شنود خصوصی را پایه نقد قرار داد و باید مستندی را جست که، در معرض عموم قرار گرفته باشد یا اینکه به صورت کبروی و بدون اشاره به افراد و فقط آن فکر و عقیده مورد انتقاد قرار بگیرد. نقد در حوزه عملکرد و شخصیت نیز همین گونه است و امکان شرعی استناد به جلسات خصوصی و اسرار وجود ندارد. بله، اگر چنانچه مسئله ای به حوزه امنیت و حفظ نظام اسلامی مرتبط گردد، آن اسرار و مجالس خصوصی میتواند مورد استناد قرار بگیرد. اما پرواضح است که، چنین حوزه ای نیز ارتباطی به «نقد» ندارد بلکه بخش مربوط به حافظان امنیت است که قواعد متناسب با خود را دارد. براساس این سخن، واضح میگردد که حوزه نقد، هیچ گاه نباید آلوده به «غیبت»، «بهتان»، «سوءظن» و سایر گناهان گردد. در میان این گناهان، معمولاً دو گناه شیوع بیشتری پیدا میکند؛ غیبت، بهتان. امام خمینی نسبت میان این دو را چنین بیان میکند: «بدگویی پشت سر کسی را غیبت گویند خواه آن عیب در او باشد خواه نباشد؛ اما بهتان، آن است که عیبی که در کسی نیست،‌ به او نسبت داده شود خواه پشت سر او باشد یا در حضور او».(المکاسب المحرمة، ج1 ص 389) پیرامون این دو عنوان حرام، مباحث استدلالی فراوانی مطرح است که نیازی به طرح آنها نیست. آنچه که مهم است، تذکر به این نکته است که نمیتوان، نقد را بهانه ارتکاب حرامی چون «غیبت» و «بهتان» قرار داد. با این وجود، فقها برای غیبت مستثنیاتی را نیز ذکر کرده اند. مانند؛ غیبت فاسق متجاهر، تظلم مظلوم از ظالم، دفع بدعت، نهی از منکر و.... و ممکن است صوری از نقدهای انتخاباتی داخل در مستثنیات از غیبت باشد. https://eitaa.com/Tanbiholomah
🔰مجموعه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند: اولین دوره امتداد ابراهیم 🔻با موضوعات: 🔸حرکت عمومی 🔹 حل بوم (جراحی پیام، پاسخ به شبهات و ...) 🔸روایت پیشرفت (بسته تبیینی خدمات دولت انقلابی به همراه مقایسه با دولت های سابق ) 🔹فعالیت مجازی (ادمینی، کنش گری در بسترهای گوناگون مجازی و...) 🔸بسته عملیاتی گروه نجات 🔹شبکه معاشرین 🔸تریبون آزاد 📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ خرداد از ۷:۳۰ صبح تا عصر 📍دوره همراه با پذیرایی (ناهار) میباشد برای ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آیدی @mansar_admin ارسال بفرمایید. لینک گروه امتداد ابراهیم| عضو بشین https://eitaa.com/joinchat/1386152762Cb3bc7d21a9 @Tanbiholomah
بزرگواران این نکته رو توجه بفرمایید؛ این دوره ای که قرار برگزار بشه، برای کسانی که میخوان در فضای مجازی یا میدانی و تبلیغ در شهرستان ها فعالیت کنن، بسیار مغتنم و موثر هست بحمدلله اساتید هم، اساتید قوی و متخصصی هستند خلاصه این دوره رو از دست ندید.
‼️ بزرگوارانی که قصد شرکت در دوره به صورت مجازی و برخط دارند عضو کانال زیر شوند. به هنگام شروع جلسه پخش زنده هم شروع خواهد شد: https://eitaa.com/melat_motalebegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رقیب انتخاباتی که شیطان اکبر نیست 🎥 امام خامنه‌ای 🔸 بعضی‌ها رقیب انتخاباتی خودشان را به حساب می‌آورند! شیطان اكبر آمریكاست، شیطان اكبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی كه شیطان اكبر نیست، رقیب انتخاباتی كه شیطان اكبر نیست. ♨️ خط درگیری را با دشمن مشخص كنیم [نه با رقیب انتخاباتی]. 📌 مناهج: بی‌اخلاقی، لجن‌پراکنی، تخریب رقیب انتخاباتی از سوی همه طیف‌ها ناپسند و مذموم است و از افرادی که خود را در دایره حزب‌الله و انقلاب می‌دانند ناپسندتر و مذموم‌تر است. اگر مطیع رهبری هستیم، اگر دلداده‌ی مرام اخلاقی هستیم، باید خط قرمز ما باشد. علی‌الخصوص طلاب و آحاد روحانیت باید بیش از همگان در رعایت اخلاق و همچنین سفارش دیگران به رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی پیشتاز باشند. 🗂 📲 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🗂 بسته محتوایی انتخاباتی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 📝خدمات و دستاوردهای دولت مردمی 📘کتابچه رییس جمهوری تراز انقلاب 📘دولت مردمی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی 📘 نمایشگاه روایت پیشرفت / ثمرات تلاش های دو ساله دولت مردمی در آینه آمار و نمودار 📘اخبار خوب و امید بخش 📘عبور از بحران بی دولتی 📘مقایسه عملکرد اقتصادی دولت های 11 و 12 📘بررسی تحلیلی عملکرد و اقدامات نظام 📘فایل های نمایشگاهی روایت پیشرفت 📘چشم انداز 3 ساله اقتصاد ایران 📝پاسخ به شبهات 📘 شبهات انتخابات 📘شبهات پر تکرار 📘یک ون شبهه 📘پاسخ به شبهات اقتصادی 📘پاسخ های آسان به سوالات سخت 📝روش های بالابردن مشارکت مردم در انتخابات 📘 ایده ها و قالب های انتخاباتی 📘 منبرکهای انتخاباتی 📘بسته انتخاباتی پاس گل 📘متغیر های تاثیر گذار بر انتخابات 📘محتوای کاربردی نقاشی پیشرفت برای کودکان 📘روش های کنشگری بانوان در انتخابات 📝اخلاق و ملاک های انتخاباتی 📘اخلاق اسلامی انتخابات 📘 منشور اخلاقی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران 📘به کدام کاندیدا رأی بدهیم؟ 📘انتخابات عرصه وعده ها یا ارزش ها؟ 📝احکام انتخابات 📘شرکت در انتخابات واجب عینی است 📘حکم خرید رأی 📘انتخابات و رأی سفید 📘مساله تجسس در انتخابات 📘انتخابات و مساله امر به معروف ✅دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نکات دقیق و مهم آیت‌الله میرباقری ✅ بایسته‌های رقابت درون‌گفتمانیِ جبهۀ انقلاب ما باید رقابت درون‌گفتمانیِ جبهۀ انقلاب را بپذیریم؛ منتها اولاً این رقابت باید کاملاً اخلاقی و هم‌افزا باشد و زمینه را به‌نفع رقبای بیرونی تغییر ندهد؛ ثانیاً در جهت افزایش ظرفیت انسانی انقلاب، گفت‌وگوی فعّال (نه انفعالی) با جریان‌های رقیب را فراموش نکنیم، هم با بدنه عمومی و هم با لایۀ نخبگانی آنها. همۀ کاندیداهای انقلابی‌، در دوره‌های قبلی نشان دادند که به‌نفع آرمان‌ها حاضر به فداکاری و ائتلاف سیاسی هستند. اما باید توجه کرد که ائتلاف سیاسی، با وجود بداخلاقی‌هایی که ظرفیت‌های جبهۀ انقلاب را فرسایش می‌دهد، ممکن نیست. با این چالش‌ها، اگر هم در پایان به وحدت برسیم، وحدت سیاسیِ پایدار نخواهد بود. @Tanbiholomah
اخلاق به معنای سکوت و عقب‌نشینی از حق نیست؛... @Tanbiholomah
همایش تخصصی امتداد ابراهیم اجتماع بزرگ حوزویان و فعالین فرهنگی اجتماعی استان قم موضوع: تبیین راهکارهای افزایش مشارکت و بررسی آخرین اخبار و نظر سنجی ها زمان: شنبه ۲ تیر ساعت ۱۶:۳۰ مکان: سالن اجتماعات دارالشفا با ارائه: دکتر محسنی مدیر مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
دو نگاه در مناظره سوم: جلیلی و پزشکیان.... @Tanbiholomah
⁉️سوالاتی که پرسیده نشد: ..... https://eitaa.com/Tanbiholomah
اگر فیلترینگ را کاملا برداشتیم.... https://eitaa.com/Tanbiholomah
در فضای مجازی مستعمره هستیم. https://eitaa.com/Tanbiholomah
🔹افشاگری در چارچوب شرع، علیه جریان نفاق.... https://eitaa.com/Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 قرارداد عوامانه یا برداشت عالمانه؟! 🖌 محمد مصطفی زاده چند روز قبل، آقای دکتر ظریف در ضمن گفتگوهای انتخاباتی به آیاتی از قرآن کریم تمسک و بر اساس آن ادعا کردند که طبق نظر قرآن کریم، حتی اگر دشمنان ما مکررا هم نقض عهد کردند ولی باز از ما تقاضای توافق جدیدی کردند ما باید آن را بپذیریم و با توکل بر خدا، چشم بر بدعهدی گذشته آنها بپوشیم و دوباره توافق کنیم. (پیشینه این استدلال در سخنان آقای حسن روحانی نیز می باشد) برای بررسی این نظریه، باید مجموعه آیات قرآن خصوصا آنجاها که خدای متعال در مقام بیان ضابط کلی است را مد نظر قرار داد. الف) در آیه 12 و 13 توبه می خوانیم: وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا في‏ دينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (12) أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (13) علامه طباطبایی در ذیل این آیه می فرماید: « منظور در آيه مورد بحث قومی است كه با زمامدار مسلمانان عهدى داشته و آن را شكسته‏اند، و خداوند پیمانهایشان را لغو دانسته و دستور مى‏دهد كه با آنان كارزار كنيد .» می بینید تعلیلی که خدای متعال برای مقابله با این کفار ذکر می کند، بدعهد بودن و بی وفایی به تعهدات‌شان است. (انهم لا ایمان لهم) ب) در ذیل آیه 8 توبه ( كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى‏ قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُون‏) نیز ایشان می فرماید: «معناى آيه شريفه چنين است: چگونه مشركين در نزد خدا و رسول عهدى دارند و حال آنكه اگر بر شما دست يابند در باره شما عهد و قرابت را رعایت نخواهند كرد، امروز شما را با چرب زبانى راضى مى‏كنند ليكن دلهايشان به گفته‏هايشان ايمان نداشته و بيشترشان فاسقند .» یعنی باز بدعهد و پیمان شکن بودنشان را دلیل مقابله با ایشان شمرده است و باز در آیه 10 خدای متعال تاکید می کند که لا يَرْقُبُونَ في‏ مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ. آیت الله جوادی آملی می فرماید: «در بخشی از آیات قرآن دارد بالأخره بعضی‌ ها كافر هستند ولی با شما كاری ندارند شما هم با آنها كاری نداشته باشید، با این كفار می‌ توانید زندگی مسالمت آمیز داشته باشید. این مربوط به کفار است؛ اما مستكبر، غیر از كافر است؛ فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ﴾ برای اینكه ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا اِیمان لهم» یعنی نه چون ایمان ندارند و كافر هستند با آنها بجنگید چون خیلی ‌ها ایمان ندارند و كافرند ولی می ‌شود با آنها زندگی كرد و كنار آمد؛ اما كسی كه اَیمان ندارد _ «اَیمان» جمع «یمین» است _ یعنی قطعنامه, سوگند, توافق, موافقت ‌نامه، هیچ چیزی را به رسمیت نمی ‌شناسد، خب شما با چنین آدمی چگونه می ‌توانید زندگی كنید؟! فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛ اینها قطعنامه ‌شان, توافقشان, امضایشان را به رسمیت نمی ‌شناسند، اینها ﴿لاَیرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلّاً وَلاَ ذِمَّةً﴾، خب چگونه می‌ توانید با اینها زندگی كنید؟! امروز امضا می‌كنند فردا انكار می‌ كنند, امروز توافق می‌كنند فردا انكار می ‌كنند! برهان قرآن كریم این است كه "لا اَیمان لهم".» آیاتی با این مضمون که در بیان قاعده کلی رفتار با عهدشکنان هست خط مشی اصلی قرآن کریم را در برابر اینان روشن می کند. علاوه بر اینکه این مسئله یک مسئله عقلایی روشنیست که وقتی با دشمن و حتی رقیب قراردادی می‌بندیم باید سابقه پایبندی به تعهداتش را دیده و ضمانت های لازم را گرفته و ساده اندیش نباشیم. ❇️ پس از این مقدمه آیات محل استشهاد برگردیم: ادامه👇👇👇 @Tanbiholomah
👆👆👆ادامه آیات 55 تا 62 انفال دال بر این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با گروهی از کفار چند مرتبه عهد بستند ولی اینها عهد را شکستند. خداوند متعال دستور میدهد که دیگر به ایشان مهلت نده و به گونه ای دمار از روزگارشان در بیاور که درس عبرتی برای افراد پشت جبهه شان شود. و اگر ترس این را داری که گروهی عهدشکنی کند (یعنی نشانه های عهدشکنیشان روشن شده است) توافق را به سوی او پرتاب کن و مثل خودشان با آنها رفتار کن! مبادا کفار گمان کنند که با این خیانتها از دست ما فرار کرده اند! آنها حریف ما نیستند. شما هم هرگونه که می توانید نیروی خود را برای ترساندن دشمنان آماده کنید. و اگر کافران مایل به تسلیم (یا صلح) بودند تو هم بپذیر و بر خدا توکل کن. اگر بخواهند به تو نیرنگ بزنند با نگران نباش چرا که خداوند برای تو کافی است. همانطور که از این آیات روشن می شود خدای متعال در برابر عهد شکنان و حتی کسانی که نشانه های عهد شکنی شان روشن شده است بسیار با شدت برخورد می کند. به بیان مرحوم علامه طباطبایی آیات کریمه دو قانون الهی را در برابر عهدشکنان متذکر می شود: 1. اگر عهدشکنی کردند بر حاکم اسلامی لازم است بر ایشان سخت بگیرد 2. اگر به گونه ای رفتار می‌کنند که خوف عهد شکنیشان می‌رود نیز مثل خود آنها رفتار کرده و پیمان را به خودشان پرتاب کند. ⁉️ حال آیا معقول است که خدای متعال بفرماید اگر گروهی که با شما عهد بسته اند ولی ترس از عهدشکنی شان داری به واسطه شواهد و قرائن رفتارهایشان، عهدشان را ملغی کن ولی باز اگر گفتند می خواهیم عهدی ببندیم بپذیر! واضح است که به قرینه آیات بالا مراد این است که اگر گونه ای ابراز علاقه به صلح کردند که دیگر خوف از عهد شکنیشان نیست از آنها بپذیر نه در هر شرایطی! بلکه اساسا به احتمال قوی (همانطور که برخی مفسران هم گفته اند) مراد از سلم تسلیم شدن در برابر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد نه صرف معاهده. همچنین در ابتدای آیات که می فرماید تو با اینها عهد بستی ولی هر بار عهد شکنی کردند قطعا به معنای این نیست که پیامبر اکرم دقتهای عاقلانه در اطمینان به دشمن را نداشته اند و راحت به حرف آنها اعتماد کردند بلکه به اصطلاح طلبگی موضوع آیات قضیه خارجیه است و ناظر به اتفاقی است که در آن پیامبر اکرم چند مرتبه با گروهی عهدی بستند (که آیه در مقام بیان آن و شرایطش و کیفیت آن و اینکه پیامبر در مقابل آنها چه تضمینی گرفتند و چه شرایطی بر معاهده حاکم بوده است نیست) ولی آنها عهدشکنی کردند. ✅ خلاصه اینکه از مجموع آیات به وضوح استفاده می شود که نباید به گونه ای با دشمن قرارداد بست که او بی دردسر و به راحتی عهد شکنی کرده و به ریش مسلمانها بخندد بلکه حتی اگر نشانه های بد عهدی آنها روشن شد باید با شدت مقابله به مثل نمود. بله اگر گروهی که برنامه ظلم و تعدی به شما ندارند برقراری روابط عادلانه با آنها ایرادی ندارد (لا ینهاکم الله ) و ایشان هم تا زمانی که بر عهد خود استوار ماندند ما نیز موظف به حفظ پیمانیم (فمااستقاموا لهم فاستقیموا لکم) اما این به معنای انعقاد قراردادهای ضعیفی که دشمن بدون هزینه بتواند آن را نقض کند یا بستن دوباره قرارداد با همان دشمن وقتی که هنوز نشانه های بد عهدی در او باقی است نمی باشد. ⚠️ در آخر توصیه ای به آقای دکتر ظریف دارم. پیشنهاد میکنم اینجور مسائل که نیاز به تخصص در آیات مختلف قرآن دارد را از اهلش که تخصص لازم دارند بگیرند و الا به خطا و گمراهی میفتند. توصیه میکنم این نکات مفسر عالی قدر آیت الله جوادی آملی دام ظله را همیشه آویزه گوش داشته باشند: 1⃣ «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرزی توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند، اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!» 2⃣« وقتی باطرف امریکایی دست می دهید،بعدش انگشتان خودرا بشمارید که کم نشده باشد! این را از سر شوخی نگفتم بلکه کاملا جدی بود.» 3⃣«به آن‌ها گفتم این‌ها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکایی‌ها را دیدیم. سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به این‌ها گفتیم.» @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ همین که رأی بدیم تکلیفمون رو ادا کردیم؟! 🖊 آیت الله حائری شیرازی(ره) 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
❇️ درس و بحث را رها کنید و تبلیغ کنید! امام خمینی رحمة الله علیه: 🔹 ما اگر چنانچه یک رئیس جمهور داشته باشیم که ناباب از کار در بیاید همه چیز ها از بین می رود! در اين ايّام، كه اعلان می ‌كنند، مسأله انتخاب رئيس جمهور [را]، آن اشخاصی که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند. و اگر نکنند فردا مسئولند پیش خدا و اگر مسامحه کنند فردا مسئولند پیش خدا! اگر شما نکنید آنها که بر ضد شما هستند می کنند این کار را، تبلیغ می کنند! یک نفر که وارد بشود و در رأس امور واقع بشود و خدای نخواسته فاسد از کار درآید یک کشور را به فساد می کشاند! صحیفه نور ج ۱۵ ص.۵۹ @Tanbiholomah