قسمت دوم: نفت، شهر، فرشته
💤پایتخت نفتی امریکا
🔸نیمهی نخست قرن شانزدهم، قرن توسعهی استعمار در سواحل غربی قارهی آمریکاست. در سال 1542میلادی، «خوان رودریگز کابریلو» که یک اسکادران رزمی دریایی متعلق به پادشاهی اسپانیا را رهبری میکرد، کشتی خود را به سواحل لسآنجلس رساند و مدعی شد که این خاک به کشور متبوع او تعلق دارد. وی با بومیان این منطقه که «تونگوا» نام داشتند، درگیر شد.
🔹ما از سرنوشت قبائل تونگویی که در این منطقه در بیش از 100 روستا زندگی میکردند، پس از ورود اسپانیاییها خبر نداریم. اسپانیاییها بخشی از این مردم را «گابریلینو» و گروهی دیگر را «فرناندینو» نامیدند. این نامها همان عناوین عملیاتهای تبشیری میسیونرهایی بود که نیروهای نظامی را در اکتشافات دریایی فراقارهای همراهی میکردند. این دو عنوان، اکنون نام دو درهی سرسیز در لسآنجلس است که البته این روزها با آتش دستوپنجه نرم میکند.
🔸ملاحان اسپانیایی، بهتدریج سرزمینهای تازه کشفشدهی غرب قارهی امریکا را به یک سرزمین یکپارچه تبدیل کردند و آن را «اسپانیای نو» (New Spain) نامیدند. پادشاهی اسپانیای نو از سال 1519 تا 1821 میلادی، نگینی درخشان پاسیفیک یا اقیانوس آرام بود. اسپانیای نوی آنروز، شامل مکزیک و بخشهایی از کالیفرنیا امروز میشد. استقلال مکزیک از امریکا در سال 1821 میلادی به تاریخ این واحد سیاسی پایان بخشید.
🔹منطقهی کالیفرنیا و ازجمله لسآنجلس، سالیان متمادی موضوع منزاعهی نظامی مکزیک تازهاستقلالیافته با آمریکا بود. این کشمکش در نهایت به نفع آمریکا به اتمام رسید و ایالت کالیفرنیا در سال 1848میلادی بهموجب «معاهدهی گوادلوپ هیدالگو» (Guadalupe Hidalgo) به ایالات متحده ضمیمه گردید. این اتفاق درآنسوی اقیانوسها برای ما ایرانیان در حالی رقم میخورد که از زمان انعقاد معاهدهی ترکمنچای 20 سال سپری شده بود. توجه به این همزمانیها نشان میدهد که چگونه کرهی خاکی در آن دوره دستخوش تغییر چهره بوده و میان فاتحان دست به دست میشده است.
🔸گذشت زمان پرده از این راز برداشت که نفت چه نقشی در این کشمکشهای مرزی میان مکزیک و امریکا داشته است. سال 1892میلادی نفت کالیفرنیا، مهمترین دارایی مورد طمع در این منطقه بود. استخراج نفت به سرعت پیگیری شد و کار را به جایی رساند که کالیفرنیا در سال 1923 یک چهارم تولید نفت جهان را به خود اختصاص داد و به بزرگترین تولیدکنندهی نفت ایالات متحده تبدیل گردید.
🔹اهمیت استراتژیک سواحل لسآنجلس موجب شد که این شهر به یکی از معابر و مقاصد و ایستگاههای کریدورریلی ایالات متحده امریکا نیز تبدیل شود. خط ریلی راهآهن میانقارهای، که از بندر نیواورلئان واقع در جنوب شرق امریکا آغاز میشد، در سال 1876 به لسآنجلس در جنوب غرب این کشور رسید. جابهجایی کالا با این خط ریلی باعث شد که دیگر نیازی به دورزدن کشتیها در جنوب امریکا نباشد؛ کاری که اینک کانال پاناما آن را تسهیل نموده است.
#آتشسوزی_آمریکا
#ناکارآمدی
@Tanbiholomah
قسمت سوم: چهرهی پنهان شهر فرشتگان
🧩 کارخانههای نظامی در پوستین هالیوود
🔸 منطقهی هالیوود از سال 1910 به شهر لسآنجلس پیوست. 10 شرکت فیلمسازی بزرگ در آن زمان در این شهر سینمایی فعالیت خود را آغاز کردند. این ده شرکت تا سال 1921 میلادی قریب به 80 درصد فعالیت سینمایی جهان را به خود اختصاص میدادند. لسآنجلس یا «شهر فرشتگان» اکنون با داشتن هالیوود، پذیرای زیباترین زنان از سرتاسر دنیا شده بود که هر کدامشان برای پیداکردن نقش و اجرای بازی در یکی از فیلمهای کارگردانان آمریکایی گوی سبقت را از یکدیگر میربودند. همین هالیوود و صنایع پیرامونی آن بود که عامل مصونیتبخش ایالت کالیفرنیا در ماجرای رکودبزرگ شد و از این ایالت را از ورشکستی نجات داد.
🔹 شاید باور این نکته سخت باشد که لسآنجلس یکی از مهمترین شهرهای نظامی ایالات متحده است. اجازه بدهید بگویم که فعالیتهای نظامی این شهر در پشت حجاب هالیوود پنهان شدهاند. شرکت هواپیماسازی داگلاس (Douglas Aircraft Company)، هواپیمای هیوز (Hughes Aircraft)، لاکهید (Lockheed)، هوانوردی آمریکای شمالی (North American Aviation)، شرکت نورث روپ (Northrop Corporation) و شرکت ولتی (Vultee) نمونههایی از صدها شرکت و مجموعهی نظامی هستند که در لسآنجلس فعالیت دارند. همین شرکتها و مجموعههای هواپیماسازی و کشتیسازی لسآنجلسی بودند که در اثنای جنگ جهانی به آتشها و خونریزیهای بزرگ دامن زدند که روی هزاران جنگ خانمان برانداز تاریخ را تا به امروز سفید کرده است.
🔸وقتی هواپیمای برادران ویلبر رایت در سال 1903 میلادی به پرواز درآمد، تولید هواپیمای برادران رایت در لسآنجلس سر به فلک کشید. ویلیان نادسن، مشاور دفاع ملی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم گفت:
«امریکا در جنگ جهانی دوم پیروز شد، چون ما دشمن را در بهمنی از تولید خفه کردیم؛ چیزی که هرگز کسی مشابه آن را ندیده بود و حتی در رویای ممکن هم نمیتوانست تخیل کند».
چه کسی میداند، شاید آتش امروز، بازگشت همان آتشهایی است که روزگاری نه چندان دور از این ساحل تغدیه میشدند. یکی دیگر از چهرهی پنهان لسآنجلس، تنشهای قومیتی و نژادی است؛ شورش واتس (Watts riots) در سال 1965 تنها یک نمونه از این تنشهاست. چه کسی میداند شاید روزی نهچندان دور، به قاعدهی اثرپروانهای فتنهانگیزیهای امریکا در سرتاسر جهان باز هم از این منطقه به کانون اصلی خود برگردد. همسایگی با مکزیک آن هم در دورهی دیوانهای بهنام ترامپ این بازگشت را قابل انتظار میکند.
🔹این نکته را نیز به دانستنیهای خود دربارهی شهر فرشتگان اضافه کنید که اینترنت نیز متولد لسآنجلس است. «شبکه آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته» موسوم به آرپا (ARPANET) در سال 1969 میلادی، نخستین بستهی اطلاعاتی را از دانشگاه ایالتی لسآنجلس به موسسهی تحقیقاتی استنفورد ارسال کرد و این بسته با موفقیت دریافت شد.
#آتشسوزی_آمریکا
#ناکارآمدی
@Tanbiholomah
قسمت چهارم و پایان: شهر بندری
🧩 پایتخت جهانی کشتیهای کروز
🔸 لسآنجلس، شهری جلگهای و کوهپایهای است. ارتفاعات کوه سنگابریل (جبرئیل مقدس) از 1547متر بلندای خود بر شهر مشرف است؛ این ارتفاعات در نقطههای دورتر حتی تا 3500 متر نیز میرسند. درهها و دشتها و رودخانههای دائمی و فصلی شهر، تا دامن اقیانوس آرام و رنگ ارغوانی اغواگرانهاش امتداد پیدا میکنند.
🔹لسآنجلس همیشه آتشی در زیر خاکستر نیز دارد. این شهر بر روی گسلهای منطقهی پاسیفیک بنا شده است. تقریبا هر قرن یکبار، لسآنجلس میزبان یک زلزله خانمانبرانداز بوده است. به این مهمانان ناخوانده میتوان رانش زمین و سونامی را نیز اضافه کرد.
🔸تابستانهای خشک و زمستان معتدل، مهمترین ویژگی آبوهوایی لسآنجلس است؛ بچههای این شهر اگر در زمستانها به بازی در والت دیزنی مشغول نشوند، حسرت برف تا ابد در دلشان خواهد ماند. تفاوت دمایی روز و شب در سواحل اقیانوسی چنین اقلیمی باعث میشود که پدیدهای بهنام «جوون گلوم» (June Gloom) در ساعت اولیهی صبح شکل بگیرد؛ یعنی همان مه غلیظ صبحگاهی که تا ظهر طول میکشد. این پدیده اواخر بهار و اوایل تابستان شایع است.
🔹سالهای اخیر، خشکسالی وضعیت اقلیمی جدیدی را در لسآنجلس ایجاد کرده است. این وضعیت زمینهی مساعدی برای آتشسوزی است. خطر بیآبی که از همان نخست نیز با قنات تامین میشد، اینک یک تهدید امنیتی برای ساکنان این شهر است. ترکیب «النینو» تابستانه با «لانینا»ی زمستانه باعث شده است که در سالهای اخیر سیل در مناطق پستتر و رانش گل در تپهها رایجتر شود. آنچه این وضعیت را تشدید میکند از بین رفتن دامنههای جنگلی پس از وقوع آتشسوزی در سالهای اخیر است. این وضعیت میتواند تهدیدی برای اقتصاددریایی ایالت کالیفرنیا تلقی شود.
🔸بندر لسآنجلس در خلیج سنپدرو، در یکی از خلیجهای زیبای اقیانوس آرام تاسیس گردیده است. فاصلهی بندر با مرکز شهر تقریبا 32 کیلومتر است. این بندر، 69 کیلومتر فضای ساحلی دارد و همین امر باعث شده است که به پنجمین بندر پرتردد کانتینری جهان تبدیل شود. این بندر، شلوغترین بندر کانتینری امریکا و نامدارترین مرکز کشتیهای کروز در جهان میباشد. کشتیهای کروز، کشتیهای مسافرتی هستند و کارکرد توریستی و تفریحی دارند. تخمین زده شده است که حدود 590 هزار مسافر در اثنای سال از این بندر در قالب مسافرت دریایی تردد میکنند.
#آتشسوزی_آمریکا
#ناکارآمدی
@Tanbiholomah
❇️ فقها نظر دیگری دارند.
🖋مرتضی صادقی
⛔️اخیرا از آقای صادق شیرازی کلیپی منتشر شده که در آن ادعا میکند مشروعیت الزام حاکمیت به احکام شرعی منحصر در مواردی است که دلیل خاص دارند.
✅برای پاسخ به این ادعا ادله متعددی وجود دارد که در این نوشته به دو دلیل آن اشاره میکنیم(خوانندگان محترم میتوانند برای اطلاع از سایر ادله به فایل مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی مراجعه کنند)
1️⃣ نهی از منکر
در بین مراتب نهی از منکر یک مرتبه، اعمال قدرت است که از نظر فقها قدر متیقن مشروعیت این مرتبه انجام آن به دست امام و نائب امام است؛ لذا طبق نظر فقها اعمال قدرت در نهی از منکر توسط حاکم شرع، مشروع خواهد بود.
این بحث در کتابهای فقهی به شکل مستوفی بحث شده و ادله آن آمده؛ ما دراینجا صرفاً به نقل بعضی از کلمات فقها بسنده میکنیم.مرحوم صاحب جواهر در ضمن بیان مراتب نهی از منکر میگوید که در این مسئله مخالفی بین فقها نیافته است:
🔸مراتب انکار منکر سه مرحله است، بدون اینکه اختلافی در این مسئله بین فقها یافته باشم: مرحله اول انکار با قلب... مرحله دوم و سوم انکار با زبان و با دست که اختلافی نیست که به اموری که قبلاً شنیدی مشروط است و اختلافی نیست که این دو مرحله نیز واجب است.(جواهر الکلام ج1 ص374/377)
در ادامه، عبارت بعضی از فتاوای فقهای معاصر را نیز در این زمینه میآوریم:
🔸مرتبۀ سوم توسل به زور و جبر است، پس اگر بداند يا اطمينان داشته باشد كه ترك منكر نمىكند يا واجب را بجا نمىآورد مگر با اعمال زور و جبر، واجب است؛ لكن بايد تجاوز از قدر لازم نكند.(توضیح المسائل محشی امام خمینی ج2 ص761)
🔸مرحله سوم (از مراحل امر به معروف و نهی از منکر) اعمال قدرت در جلوگیری از ارتکاب گناه است از طریق گوشمالی یا زدن یا حبس کردن و یا شبیه اینها و اینکه این مرتبه بدون اذن امام یا نائب امام جایز باشد، مشکل است. (منهاج الصالحین آیت الله سیستانی ج1 ص420)
🔸برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است و بعضی از این مراتب نیاز به اذن حاکم شرعی ندارد و بعضی نیاز دارد. اگر برای امر به معروف و نهی از منکر مجبور به به کار گیری زدن یا جراحت وارد کردن یا از بین بردن اموال و امثال آنها باشد در این صورت هر شخصی نمیتواند بدون اذن حاکم شرعی این کارها را انجام دهد... .(توضیح المسائل آیت الله مکارم ص475)
2️⃣ تعزیر مرتکبین فعل حرام
در کلمات بسیاری از فقها آمده است: امام میتواند کسی را که مرتکب محرمات میشود، تعزیر کند.
در اینجا به برخی از آن کلمات اشاره میکنیم:
🔸هر کسی که حرامی انجام دهد یا واجبی را ترک کند، امام میتواند او را به کمتر از حد، تعزیر کند.(محقق حلی شرایع الاسلام ج4 ص155)
🔸هر کسی که کار حرامی انجام دهد و یا واجبی را ترک کند به میزان کمتر از حد تعزیر میشود.(فاضل آبی کشف الرموز ج2 ص568)
🔸هرکسی که حرامی مرتکب شود یا واجبی را ترک کند امام او را به میزانی که صلاح ببیند تعزیر میکند.(علامه حلی ارشاد الاذهان ج2 ص179
🔸هرکسی که حرامی مرتکب شود یا واجبی را ترک کند امام او را به میزانی که صلاح ببیند تعزیر میکند.(شهید اول غایه المراد ج4 ص233)
🔹برخی دیگر از فقها نیز این مسئله را در گناهان کبیره قبول دارند و از آنجا که اصرار بر صغیره نیز جزو گناهان کبیره است، میتوان عدم رعایت حجاب را حتی طبق نظر این بزرگان مشمول جواز تعزیر از جانب امام دانست؛ چنانکه مرحوم صاحب جواهر این مطلب را بعید ندانسته است؛(ج41 ص448و449) اما اگر مراد این دسته از فقها را صرفاً شامل گناهانی بدانیم که فی نفسه کبیره هستند این دلیل بر مشروعیت الزام به حجاب از نظر آنان ثابت نخواهد بود.
♨️مسأله جالب توجه اینکه موارد تعزیر در روایات اختصاص به اموری که مستقیما اجتماعی هستند یا به تضییع حق دیگران مربوط میشوند، ندارد و مواردی از قبیل تعزیر کسی که استمناء کرده، تعزیر کسی که در حال حیض همسر با او همبستر میشود و تعزیر کسی که در حال روزه با همسرش همبستر میشود نیز در روایات وجود دارد.
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بیتفاوتی جایی در اسلام ندارد
🎥 شهید آیت الله بهشتی
#اسلام_ناب
@Tanbiholomah
🎙مهمترین خبر این روزها
🖋دکتر وحید یامینپور
🔹مهمترین خبر این روزها، "توافق و آتشبس رژیم صهیونیستی با حماس" است. قبل از اینکه بپرسید کدام طرف پیروز است، یک بار دیگر تیتر خبر را مرور کنید: توافق رژیم صهیونیستی با حماس!
🔹حماس، یک طرف توافق است. کل این جنگ برای نابودی حماس بود. سران رژیم هر از گاهی میگفتند هدف این جنگ به پایان رساندن حاکمیت حماس در غزه است. و حتی ادعا میکردند: "حماس تمام شد".
🔹اما حالا دستوپا میزنند که حماس شروط را بپذیرد. پس حماس هست و صرف بودنش شکست اینهمه جنایت رژیم را آشکار میکند.
🔹دیروز بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود:
حماس را نمیتوان تنها با راهحل نظامی شکست داد. برآورد ما این است که حماس به همان اندازه که نیرو از دست داده، نیروی جدید نیز جذب کرده است. تداوم وضعیت جنگ به اقتصاد اسرائیل آسیب میزند. غزه اسرائیل را در عرصه بینالمللی منزوی کرده و باعث بیثباتی شده است.
#حماس
#زوال_صهیونیسم
@Tanbiholomah
🔢چند نکته دربارهی غزه و آتشبس
🖋 حسین محمودزاده
1⃣مرحلهی جدید
آتش بس نهایی شده، اما نبرد هرگز تمام نشده. گذشته از اینکه برای قوم صهیون -که در تاریخ با خیانت و غدر شناخته میشود- عهد و آتشبس عملا خریدن فرصت برای حیلهی بیشتر است؛ باید توجه داشت که آتش حقد و کینه از سر تا پای سگ هار زخم خورده زبانه میکشد و چون مار زخمی به دنبال التیام زخمهای روانی خود است. نبرد فرسایشی ارادهها در ساحتهای مختلف رسانهای، اقتصادی، امنیتی و سیاسی پس از این با گستره، عمق و پیچیدگی بیشتری ادامه خواهد داشت. فرصت برای استراحت، مویه کردن یا ذوقزده بودن نیست. جنگ ارادهها، نبرد ثانیه به ثانیهی رسانهای، نظامی، امنیتی و سیاسی، خواب و استراحت نمیفهمد.
2⃣پیروزی بزرگ
همهی اینها نباید باعث شود ماهیت پیروزی به دست آمده را نبینیم. رژیم وحشی که هفتاد سال با ارعاب و قلدری در منطقه مطلقالعنان بوده و یکه تازی میکرد، بیسابقهترین نوع اتحاد استراتژیک و حمایت مطلق از جانب بزرگترین امپراطوری نظامی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی تاریخ بشر را داشت؛ اکنون خفت را پذیرفته. شرایط یک مقاومت محلی از همه طرف و از همه جهت محاصره را پذیرفته است. کسانی که مطالعات تاریخی دارند و سنخ استکبار و نخوت تمدن غربی را میشناسند، میدانند این پیروزی با این مختصات چه ارزشی دارد.
3⃣کدام قدرت توانست حماس را پیروز کند؟ کدام قدرت باعث شد یک گروه با فرماندهای که در سه روز آخر حیات، چیزی برای خوردن نداشت غیر از چند آبنبات منتوس، کلاشینکفی با چسب برق به هم بند شده، این طور در مقابل غول عظیم تمدنی غربی مقاومت کند و شرایط خود را دیکته کند؟ یکی دو بمب اتمی کافی بود که ژاپن با فرهنگ هزار سالهی سامورایی به زانو درآید. قدرت تخریب معادل چند برابر همان بمبها بر سر غزه ریختند، رشتهکوههایی از آوار ساختند، به قول خودشان جزیرهی ویرانی برای حیوانات انساننما، اما نشد. رمز این مقاومت چه بود؟ غیر از قرآن و فرهنگ شهادت؟ همان طور که معمار انقلاب فرمود غیر از اسلام هیچ نیرویی نمیتوانست در ایران انقلاب کند؛ باید گفت هیچ نیرویی نمیتوانست این جوانان و این مردم را اینطور مقاوم کند، غیر از اسلام. البته نه هر اسلامی، بلکه اسلام ناب محمدی ص. هویت واقعی اسلامی را بشناسیم و قدرش را بدانیم. قدرت راهبردی و رهاییبخش آن را ببینیم. این واماندگانی که تمام راههای پیشرفت را در تقابل با هویت اسلامی میبینند کنار بزنیم.
4⃣کدام تمدن؟
این ۱۵ ماه را نباید فراموش کرد. اگر غزه باز شود و خبرنگاران بروند، بازرسان بروند، تازه معلوم میشود چه جنایاتی رخ داده است. باید اینها را به عنوان دستاورد تمدن غربی به صورت کسانی زد که صبح و شام در تقابل و لجاجت با هویت تاریخی ملل مسلمان، مدح و ثنای غرب و آزادی و دموکراسی غربی میگویند. رژیم وحشی را تنها دموکراسی خاورمیانه میخواندند. این است دستاورد جامعهی باز، بازار آزاد، رسانههای بیطرف و حقوق بشر جهانی. قلهی پیشرفت غربی همین غزه است، وحشیگری و بربریت خالص و بیحد و مرز، برهنه و عریان و بیشرم از هیچکس.
برای نسل ما این جنگ غزه، اولین نسلکشی که در این ابعاد به شکل زنده در جهان پخش میشد، ندای بیدارباش بود. به وقت وقتش، جنتلمنها چنان وحشی میشوند که روی چنگیز سفید شود. باید قوی شد، هیچ گزینهی دیگری نیست. این وحشیهای ضعیفکش از هیچ جنایتی شرم ندارند.
#حماس
#زوال_صهیونیسم
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽شهید مقیسه: قضات دیوان عالی بازوان قدرتمند امامین انقلاب خواهند ماند.
@Tanbiholomah
♨️ترورهای سه گانه شهید حجت الاسلام و المسلمین رازینی!
1⃣ شهید رازینی که پیش از این ۲ بار مورد ترور ناموفق قرار گرفته بود، صبح امروز به شهادت رسید.
2⃣ اولین ترور در سال ۱۳۷۷ رخ داد؛ هنگام خروج شهید رازینی از محل کارش با نصب بمب آهن ربایی به خودروی حامل وی توسط موتورسواران مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان به سلامت برد.
3⃣ پس از دستگیر شدن افرادی که در ترورش دست داشتند، با ارسال دست نوشتهای به مقام معظم رهبری از ایشان درخواست عفو مهاجمان را کرد که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفت.
4⃣ عامل ترور حجت الاسلام و المسلمین رازینی به زندان منتقل شد و در طول تحمل حبس هنگامی که به مرخصی آمده بود از کشور گریخت.
5⃣ مرحوم رازینی بار دیگر مورد سو قصد قرار گرفت و این بار خانمی که خود را خبرنگار معرفی کرده بود و بارها درخواست مصاحبه با وی را داشت، با حضور در منزل ایشان سرانجام فرصتی پیدا کرد تا نیت شوم خود را عملی کند.
6⃣ او که از طرف گروهک مجاهدین خلق مامور به انجام این ترور شده بود، هنگامی که آماده مصاحبه میشد، دست خود را به مدت طولانی درون کیف خود نگاه داشته بود که همین موضوع مرحوم رازینی را به این فرد مشکوک میکند.
مرحوم رازینی هنگامی که به سمت این زن میرود و می بیند که نارنجکی را در دست دارد که ضامن آن کشیده شده، هر دو دست این منافق را میگیرد تا اهرم نارنجک رها نشود و در این هنگام آن زن دستگیر میشود. اما امروز سومین ترور روی داد و فرجامی خونین رقم زد (با تشکر از گروه تاریخ شفاهی قم)
🌐 کانال اسرار تاریخ
@Tanbiholomah
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛اسب بازنده
🖊حسین محمودزاده
۴۰-۵۰ برابر تلفاتی که دادند، از دشمنشان تلفات گرفتند،
اسرای خود را پس گرفتند،
فرماندهان اصلی دشمنشان را حذف کردند و به قول خودشان ساختار فرماندهی را سر بریدند،
سرزمین دشمنشان را به ویرانهای بدتر از عصر حجر تبدیل کردند،
اما در جلسهی امضای صلح و پایان جنگ، گریه میکنند؛
چرا؟
چون بهتر از هرکسی میدانند که ضربهی مهلک ترمیم ناپذیر خوردهاند و این آغاز افولشان است.
غرب و پادوهای منطقهای غرب روی بد اسبی شرط بستهاند.
@Tanbiholomah
﷽
❇️باز تعریف عنوان فقهی «سفاهت» در حوزه سیاست
🖊محمد متقیان تبریزی
1️⃣نکته اول:
فقها در باب معاملات و حوزه حقوق خصوصی، برخی صنوف را از تصرف در اموال خود منع کرده و آنها را ذیل عنوان «محجور» قرار داده اند که یکی از آنها شخص «سفیه» است. محجوریت سفیه، مستند به آیات و روایاتی است که از اعطاء مال به شخص سفیه منع میکند. لغویان آن را «ضد الحلم» دانسته و اصلش را به معنای «خفة» و «سخافة» بازمیگردانند. (الصحاح، ج6 ص 2234/ معجم مقائیس اللغة، ج3 ص 79). در استعمالات قرآنی نیز همین معنا (خفة عقل) به کار رفته است، مانند آیه 130 سوره مبارکه بقره: «وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ». ترجمه این آیه با توجه به معنای لغوی چنین میشود: چه کسی از آیین ابراهیم رویگردان میشود، مگر آن کسی که نفس خودش را سبک کرده است.
2️⃣نکته دوم:
مهمترین مستند در محجوریت سفیه از تصرفات مالی، آیه 5 سوره مبارکه نساء است:
«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماَ»
فقها پیرامون این آیه در محجوریت سفیه مباحث مختلفی را انجام داده اند اما همه آن مباحث در حوزه حقوق خصوصی و روابط فردی طرح شده است و به نظر میرسد، هیچ منعی از طرح این بحث در حوزه حقوق عمومی و مباحث حوزه سیاست و حکومت وجود ندارد. همانطور که آیت الله مؤمن قمی همین استفاده سیاسی را از آیه برداشت کرده است:
«اموالی که در آیه آمده است به مخاطبین اضافه شده که عامه مسلمین یا عامه ناس باشند. و هیچ شکی نیست که شامل اموالی که مصرفِ آن در امور عامه است میشود. پس، خداوند متعال از واگذاری اموال عامه به اختیار سفیهان نهی کرده و این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که تسلیط سفیهان بر اموال عامه جایز نیست».
📚الولایة الالهیة الاسلامیة، ج3 ص 124
علامه طباطبائی نیز بر این است که این آیه دلالت بر حکم عامی دارد که به «مجتمع» توجه دارد. و آن حکم این است که مجتمع دارای شخصیت واحدی است که همه مال و ثروتی که خداوند متعال برای قوام آن قرار داده است، برای آن مجتمع میباشد. پس لازم می آید که مجتمع آن مال را تدبیر کرده و در معرض نماء و رشد قرار داده و با آن ارتزاقی معتدل و مقتصد داشته باشد و آن را از تضییع و فساد حفظ نماید. از فروع این اصل هم وجوبی است که متوجه اولیاء میشود که باید امر سفیهان را بر عهده بگیرند و اموال ایشان را به آنها ندهند تا ضایع نگردد.
📚المیزان فی تفسیر القرآن، ج4 ص 170
3️⃣نکته سوم:
شاید بتوان گفت، مقصود از اعطاء «اموال» صرفاً دارایی های منقول و غیرمنقول نیست، بلکه عدم جواز تسلیط سفیهان شامل «اعمال» نیز میگردد. به این معنا که نباید اجازه داد شخص سفیه با برخی اعمال خودش، اموال عمومی را هدر کند. مثلاً سفیه اجازه ندارد طرف قرارداد و معاهده باشد که به سبب انعقاد قرارداد و معاهداتِ بین المللی یا داخلی، به اموال عمومی آسیب بزند. این معنا در بیانِ محقق خوئی - البته با نظر به حقوق خصوصیِ سفیه- آمده است که مانعی از سریان آن به حقوق عمومی و امور عامه ندارد:
«و اما سفیه، محجوریتش ناشی از قصوری است که به خاطر سفاهت و خفت عقل و ضعف ادراک در ذات او وجود دارد که موجب اتلاف مال و تبذیر و صرف آن در غیر از محل واقعی آن میگردد. این لازمه نیز به دلیل جهل او به مصالح و مفاسد است. چه بسا او آنچه را که مساوی با 50 درهم است به یک درهم میفروشد و همین علت، هم در اموال و هم در اعمال مشترک است.... پس فرقی بین مال و عمل در علتی که مقتضی حجر است وجود ندارد و همانطور که حفظ مصالح او در اموالش مستدعی نصب ولی است، همچنین در اعمال نیز باید ولی داشته باشد»
📚موسوعة الإمام الخوئي، ج30، ص: 52
⬅️خلاصه سخن آنکه، با استناد به برخی نصوص، میتوان ممنوعیت تصرفِ سفیهان در اموال عامه را استفاده نمود. و اینگونه هم نیست که شخص سفیه، شبیه به «مجنون» بوده و نمیتواند از اهل علم و دانش باشد. بلکه همانطور که از معنای لغوی و بیان محقق خوئی روشن شد، سفاهت ویژگی خاصی است که ممکن است کسانی که دارای مدارک بالای تحصیلی نیز هستند مبتلا به آن باشند. به این معنا که در برخی امور سبک عقلی داشته و قدرت تشخیص مصالح و مفاسد را نداشته و موجبات اتلاف اموال عمومی را فراهم میسازند. از این رو، چنین افرادی نباید متصدی اداره دولت اسلامی شده و در مناصبی که تأثیر مستقیم بر اموال عمومی و سرمایه های کشور دارد قرار بگیرند. علی الخصوص افرادی که بدون توجیهات عقلائی روشن، اصرار بر انعقاد قرارداد با دولتی را داشته باشند که پایبند به معاهدات نبوده و اراده جدی در تحقق مفاد قرارداد ندارد، داخل در عنوان «سفیه» بوده و باید ممنوع از ورود در این امور گردند.
https://eitaa.com/Tanbiholomah/929