AudioCutter_AudioCutter_220923_004.mp3
1.04M
❇️ الزام به حجاب در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم؟
🎙 استاد حسین نجفی بستان
❓آیا به صرف اینکه الزام حجاب توسط پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علیهما السلام نقل نشده باشد میتوان آن را از وظایف حاکم ندانست؟
#حجاب
#حاکمیت
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/Tanbiholomah/136
@Tanbiholomah
AudioCutter_AudioCutter_220923_004(2).mp3
2.17M
❇️ آیا استدلال به روایت «اذا نهوا لا ینتهون» برای نفی الزام به حجاب صحیح است؟
🎙 استاد حسین نجفی بستان
#حجاب
#حاکمیت
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/Tanbiholomah/137
@Tanbiholomah
AudioCutter_1_1718991343.mp3
6.08M
❇️ بررسی وضعیت حجاب و الزام به آن در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم
🎙 استاد حامد کاشانی
#حجاب
#حاکمیت
#تاریخ_اسلام
https://eitaa.com/Tanbiholomah/138
@Tanbiholomah
📝 زن موفق ایرانی، چالش تمدن غرب(١)
🖋 سید علیرضا نقیبپور
🔸 بررسی هر پدیدهی اجتماعی -هرچند کاملا بومی و محلی باشد- بدون در نظرگرفتن تناسبات جهانی آن و تأثیرات امواج سحرآمیز رسانه و هژمونی فزاینده تمدن غربی، کاملا ناقص و بیفایده است.
🔹 جریان اعتراضات و تألمات اجتماعی ناشی از خبر فوت خانم مهسا امینی نیز از این قاعده مستنثا نیست و بررسی ابعاد مختلف این حادثه و بازتابهای فرهنگی و اجتماعی آن در لایههای مختلف جامعه نیازمند توجه به تناسبات جهانی آن در کنار سایر اسباب و عوامل سیاسی و امنیتی و فرهنگی و ... است.
🔹 به نظر نگارنده، مسأله #حجاب زنان ایرانی به رغم آنکه مسألهای بومی و در چارچوب سبک زندگی مرتبط با فرهنگ ایرانی تعریف میشود اما نمیتوان از تضاد روشن این سبک زندگی با الگوی زندگی زن غربی به عنوان استاندارد زندگی مدرن چشم پوشید و این مسأله چیزی نیست که در عصر جهانیسازی و تحمیل نظام ارزشی واحد و هنجارهای مبتنی بر انگارههای تمدن غربی در قالب فرهنگ جهانی، نادیده انگاشته شود.
🔺 آیا هنوز کسی هست که نداند نهادهای بین المللی که رسماً خود را متولیان مهندسی فرهنگی زندگی انسان در دوران معاصر معرفی مینمایند در صدد ارائهی استانداردهای تعریفشده برای سبک زندگی زنان، کودکان و جوانان هستند و تولید و توسعه قدرت خود برای اداره جهان را بدون تعریف و ترویج این مدلهای مشخص، هموار نمییابند؟
🔹 امروز زن عفیف و متشخص ایرانی که حجاب را به عنوان سبک پوشش خود انتخاب کرده است، در واقع وارد یک صحنه بزرگ کارزار تمدنی شده است.
🔹 جهادی که با صدای رسا نگاه غربی به زن را مورد هجمه قرار داده و به پشتوانه پیشرفت چشمگیر زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی دروغبودن تمام شعارها و نمایشهای مزوّرانهی امپراطوریهای رسانهای را که خوشبختی زن را در شکستن حریمهای عفاف و حیا تعریف مینمایند به رخ همگان میکشد.
✅ پیشرفت زن ایرانی نه صرفا ادعا که مستند به آمارهای نهادهای مستقل ملی و بین المللی است.
♨️ این است که پوشش انتخابی اکثریت زنان ایرانی برای ذائقههای عادتکرده به آبشخور آلوده رسانههای غربی، تلختر از زهر است.
👇🏻 در ادامه به برخی آمارهایی که نشاندهنده رشد زن ایرانی است، اشاره میکنیم.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
#تمدن_غرب
#مواجهه_با_غرب
@Tanbiholomah
تنبیه الأمة
📝 زن موفق ایرانی، چالش تمدن غرب(١) 🖋 سید علیرضا نقیبپور 🔸 بررسی هر پدیدهی اجتماعی -هرچند کام
📝 زن موفق ایرانی، چالش تمدن غرب(٢)
⬅️ آمارهای مرتبط با پیشرفت زنان در ایران
🖋 سید علیرضا نقیبپور
🔸 زن ایرانی پس از انقلاب اسلامی در عرصههای متنوع زندگی پیشرفتها و موفقیتهای سترگی را تجربه کرده است که حتی نهادهای مستقل بین المللی را وادار به تصدیق و تأیید نموده است.
ناگفته پیداست که از نگاه نگارنده گسترش برخی از فعالیت هایی که مطابق الگوی زندگی دینی در حوزه زنان نیست باید اصلاح و جهت دهی شود اما برای آنانی که جمهوری اسلامی را با معیارهای بینالمللی می سنجند این دست آمار می تواند روشنگر باشد
✅ عدالت آموزشی
انجمن جهانی اقتصاد WEF، جمهوری اسلامی ایران را در عدالت آموزشی بین دختر و پسر به عنوان رتبه نخست مطرح نموده است و نسبت دختران در کل دانشجویان، گاه به بیش از ۵۰ درصد و در سالهای اخیر حدود ۴۶ درصد رسیده است.
✅ حضور زنان در مسابقات
در باب حضور زنان در مسابقات ورزشی و میدانهای بین المللی و نیز اماکن ویژه بانوان برای ورزشهایی نظیر شنا و بازیهای سالنی پیشرفتهای قابل ملاحظهای صورت گرفته است.
✅ رشتههای ورزشی بانوان
تعداد رشتههای ورزشی بانوان از ۷ رشته در سال ۵۷ به ۳۸ رشته در سال ۸۳ رسیده و تعداد مربیان ورزشی خانم رشد نجومی داشته به طوریکه از ۹ مربی به ۳۵۰۰۰ مربی و تعداد داوران از ۷ نفر به ۱۶۰۰۰ نفر رسیده است که نشاندهندهی افزایش ۲۰۰۰ برابری در این زمینه است.
✅ ورزشگاههای اختصاصی بانوان
تعداد ورزشگاههای اختصاصی بانوان پس از انقلاب ۳۰ برابر شده است و کافی است توجه کنیم که تعداد اماکن ورزشی ویژه بانوان در سال ۲۰۰۳ از ۲۵۲۰ عدد در سال ۲۰۱۸ به ۱۳۰۰۰ هزار عدد رسیده است که این رشد در بسیاری از کشورها کمسابقه است.
✅ عرصه بهداشت و سلامت
در عرصه بهداشت و سلامت بانوان، پیشرفتهای زنان ایرانی چشمگیر است. نسبت پزشکان متخصص زن به مرد از ۱۵ درصد سال ۱۹۷۶ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۰۶ و نسبت پزشکان فوق تخصص زن از ۹ درصد به ۳۰ درصد و نسبت پزشکان متخصص در حوزه زنان و زایمان از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد رسیده است.
از همین روست که امید به زندگی بانوان در ایران از ۵۷.۶ سال به ۷۷.۸ سال رسیده که از میانگین جهانی بالاتر است.
📌 ادامه دارد...
#حجاب
#تمدن_غرب
#مواجهه_با_غرب
@Tanbiholomah
تنبیه الأمة
📝 زن موفق ایرانی، چالش تمدن غرب(٢) ⬅️ آمارهای مرتبط با پیشرفت زنان در ایران 🖋 سید علیرضا نقیبپور
📝 زن موفق ایرانی، چالش تمدن غرب(٣)
⬅️ آمارهای مرتبط با بحران زنان در غرب
🖋 سید علیرضا نقیبپور
🔸 این حجم از توجه انقلاب اسلامی به زن و حفظ کرامت و جایگاه انسانی و بسترسازی برای رشد استعدادها و توانمندیهای او در عرصههای گوناگون در حالی رخ داده است زن در جامعه غربی در بحرانیترین وضعیت به سر میبرد.
🔻 خودکشی زنان در غرب
رشد سریع میزان خودکشی زنان غرب نسبت به مردان از سویی و بار سنگین اداره زندگی بر دوش بانوان جامعهی غربی که ناشی از بحران خانواده در این جوامع است وضعیت اسفناکی را برای زنان ترسیم میکند.
🔻 آمار بالای زنان سرپرست خانوار در غرب
در آمریکا ۴۷ درصد زنان سرپرست خانوار هستند که نزدیک به ۳۰ درصد آنها افراد بالای ۶۰ سال میباشند؛ آمار نگرانکنندهای که در کشورهایی مانند فرانسه با ۴۹ درصد ولوکزامبورگ با ۵۹ درصد شرایط دشواری از زندگی زنان غربی حکایت میکند.
🔻 خشونت جنسی در غرب
درباب خشونت جنسی علیه زنان کافی است به آماری که توسط مرکز ملی خشونت جنسی در آمریکا منتشر نموده توجه کرد: بر اساس این آمار، از هر ۴ دختر یک دختر و از هر ۶ پسر یک پسر پیش از ۱۸ سالگی در معرض سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند.
👆🏻 با این نگاه میتوان گستردگی حضور رسانههای غربی در ماجرای اخیر را تحلیل کرد و فشار گسترده بر چهرههای ورزشی و سلبریتیهای کممایه را برای ابراز وجود، تفسیر نمود.
#حجاب
#تمدن_غرب
#مواجهه_با_غرب
@Tanbiholomah
هدایت شده از تبیین های قرآنی
ش/۱۵
💠 صدا و سیمای عادل 💠
🔸️ اکثر قریب به اتفاق هنرمندان مشهور #چهره یا همان #سلبریتی شدنشان را مدیون صدا و سیما هستند. اگر تردید دارید که بدون حمایت و بستر سازی #رسانه_ملّی دستیابی سلبریتی ها به چنین شهرت هایی تقریبا محال بوده است مطالعه چند سطر بعدی را پیشنهاد نمی کنم.
🔹️عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود گذاشتن
🔹️ عدالت فقط محدود به عدالت اقتصادی نیست بلکه شامل عدالت آموزشی، عدالت سیاسی عدالت فرهنگی عدالت اجتماعی و ... نیز می شود.
🔸️ #صدا_سیمای_عادل، رسانه ای است که #وزن_شخصیتی هنرمندان و دانشمندان را مشخص کرده و به میزان #تخصص و وزین بودن شخصیت علمی یا هنری آنها و همچنین به میزان #تعهد آنها به آرمان های فطری و انسانی مردم ایران به آن هنرمندان و ... اجازه مطرح شدن در جامعه را بدهد.
🔻 به عنوان مثال رسانه ملّی باید در بین طنزپردازان #وزن_هنری آنها را مشخص کند و نشان دهد کدامیک هنرمند چیره دست و طنّاز و کدامیک #دلقکی بیش نیست. و همچنین مشخص کند هنرمند مذکور که چه بسا یک دیپلم خشک و خالی هم به زور دارد "فقط یک هنرمند" است.
متخصص تربیت نیست.
فیلسوف نیست.
جامعه شناس نیست.
مدرّس تکنیکهای موفقیت نیست.
تحلیلگر سیاسی نیست.
♨️ خلاصه آنکه جلوی #تورم و #تورهم_شخصیت آنها را بگیرد.
رسانه ملّی نسبت به #شخصیت_کاذب بخشیدن و بزرگ کردن بیش از حدّ برخی از افراد مسئول است.
@aliakbar_i
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ جوانها را دریابید
🎥 استاد نجم الدین طبسی
♨️ حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیده شدن طلاب نجف!
#حوزه_نجف
#تبلیغ
@Tanbiholomah
❇️ حجاب در عصر جاهلیت
🔸 محقق ارجمند، جناب سید جعفرمرتضی العاملی (رضوان الله علیه) با استشهاد از اشعار و امثلهای، این ادعا را دارد که عرب عصر جاهلیت، به دور از حجاب نبوده است:
🔹 من الألبسة المشهورة في الجاهلية: الخمار، القناع، البرقع، اللثام. و كانت المرأة في الجاهلية تغطي رأسها بخمار و تقاتل.
و نحن نكتفي هنا بإيراد نماذج من الشعر العربي الذي يحمل معه دلالات على موضع الحجاب في الجاهلية، و هي التالية:
۱- قال النابغة الذبياني، و كان قد دخل على النعمان بن المنذر، و كانت معه زوجته، فسقط نصيفها، فسترت وجهها بيديها:
سقط النصيف و لم ترد إسقاطه
فتناولته و اتقتنا باليد
بمخضب رخص كأن بنانه
عنم يكاد من اللطافة يعقد
〰〰〰〰〰〰〰
۲- و قال عنترة بن شداد:
و كشفت برقعها فأشرق وجهها
حتى كان الليل صبحا مسفرا
〰〰〰〰〰〰
۹- و من الأمثال المعروفة قولهم: «ذكرني فوك حماري أهلي».
و هو أن رجلا خرج يطلب حمارين ضلا له، فرأى امرأة متنقبة، فأعجبته حتى نسي الحمارين، فلم يزل يطلب إليها حتى سفرت له، فإذا هي فوهاء (أي واسعة الفم، أو أن أسنانها الطويلة تخرج من بين شفتيها).
فحين رأى أسنانها ذكر حماريه، فقال: ذكرني فوك حماري أهلي .. و أنشأ يقول:
ليت النقاب على النساء محرم
كي لا تغر قبيحة إنسانا
〰〰〰〰〰〰
✅ وی بعد از نقل اشعار و امثله معروفه، چنین نتیجه گرفته است:
و لنا أن نحتمل: أن يكون العرب قد أخذوا هذا الحجاب من دين الحنيفية، و رأوا أن ذلك ثابت في الديانات الأخرى كاليهودية و النصرانية، و وافق ذلك هوى نفوسهم، و ما لديهم من شعور بالغيرة على النساء، فالتزموا به.
📗 الصحيح من السيرة النبي الأعظم، مرتضى العاملي ،ج۱۴،ص:۱۵۳
#حجاب
#تاریخ
@Tanbiholomah
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
#هیئتانصارالمهدی عجلاللهتعالیفرجه
جشن ولادت #پیامبراعظم صلیاللهعلیهوآله
و رئیس مذهب، #امامصادق علیهالسلام
سخنرانی: استاد #محمدابراهیمکفیل
مدیحهسرایی: حجتالاسلام #هاشمینسب
پنجشنبه ۲۱ مهرماه ساعت۲۰
میدان معلم،#مدرسهامامکاظم علیهالسلام
#خواهرانوبرادران
جهت اطلاع از برنامه ها و محتوای جلسات در کانال هیئت عضو شوید.
👇👇👇
Eitaa.com/ansarolmahdi_aj
✨✨✨ اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌟🌟ولادت باسعادت پیامبر اعظم خاتم المرسلین حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و آقا امام صادق (علیه السلام) بر تمام مسلمانان و دلدادگان خاندان نبوت مبارک باد.🌟🌟
@Tanbiholomah
❇️ عدم امکان اثبات قتل (۱)
📝 ردیه بر ادعای سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔸 آقای سروش محلاتی، ناظر بر حادثهای که در کشور اتفاق افتاد (فوت خانم مهسا امینی)، به دو روایت و یک قول فقهی استناد کرده و موضوع «قتل» آن خانم را منتفی نمیداند.
🔹 کوتاه، درباره آن دو روایت و قول فقهی، نکاتی تقدیم میگردد:
1⃣ آقای سروش محلاتی، ابتدا سعی میکند با استناد به روایتی، پلیس را ضامن جان آن فرد معرفی نماید.
برای اثبات ضمان به روایت عَمْرِو بْنِ أَبِي المِقْدامِ استناد میکند که بخشی از مضمون آن مورد استدلال فقها قرار گرفته:
«...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مَنْ طَرَقَ رَجُلًا بِاللَّيْلِ فَأَخْرَجَهُ مِنْ مَنْزِلِهِ فَهُوَ لَهُ ضَامِنٌ إِلَّا أَنْ يُقِيمَ الْبَيِّنَةَ أَنَّهُ قَدْ رَدَّهُ إِلَى مَنْزِلِه...» ( الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۷، ص ۲۸۷)
🔺 در دلالت این روایت، بر ضمان نیروی انتظامی به مثابه مجری قانون و تطبیق آن بر حادثه مذکور، اشکالاتی است که گفته میشود:
➖ موضوع روایت «اخراج الرجل باللیل» است و «لیلیت» در مسئولیت فرد و ضمان او در قبال سلامتی شخص خارج، دخالت دارد و به قول علامه حلی، همین قید، موضع اتهام نسبت به شخص مُخرِج است. (مختلف الشیعة، ج ۹، ص ۳۵۶) و این در حالی است که، در حادثه مذکور، شخص نه در شب بلکه در روز و در انظار عموم، و نه از خانهاش بلکه از خانوادهاش جدا شده و به مقر پلیس هدایت میشود.
➖ همچنین در موضوع آمده: «کل من» که شبهه میشود «عموم» این تعبیر، هر فردی و هر منصبی را شامل میشود حتی حاکم شرع یا مأمور اجرای حکم شرعی را!! درحالی که، نظر مشهور فقها این است که، اگر حاکم کسی را تعزیر کند یا اقامه حد بر او نماید و او جانش را از دست بدهد، حاکم ضامن نیست. (فقه الحدود و التعزيرات، ج ۲، ص ۶۹۲)
یکی از روایاتی که از این نظر مشهور پشتیبانی میکند، صحیحه ابی الصباح الکنانی است:
«عن أبي عبد اللّه عليه السلام، في حديث قال: «سألته عن رجل قتله القصاص، له دية؟ فقال: لو كان ذلك لم يقتصّ من أحد، و قال: من قتله الحدّ فلا دية له» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۷، ص ۲۹۰)
👈🏻 با این وصف، معلوم میشود که نیروی انتظامی، از دلالت روایت بالتخصیص بیرون بوده، و امکان تطبیق روایت نیز بر حادثه مورد نظر، با توجه به قید «اخراج باللیل»، وجود ندارد.
2⃣ آقای سروش محلاتی، در مرحله بعد، برای اثبات ضمان بر عهدهی حاکم، به روایتی دیگر استناد کرده که درباره قضاوت خلیفه ثانی است؛ یعقوب بن سالم از امام صادق سلام الله علیه نقل میکند:
«قَالَ: كَانَتِ امْرَأَةٌ بِالْمَدِينَةِ تُؤْتَى فَبَلَغَ ذَلِكَ عُمَرَ فَبَعَثَ إِلَيْهَا فَرَوَّعَهَا وَ أَمَرَ أَنْ يُجَاءَ بِهَا إِلَيْهِ فَفَزِعَتِ الْمَرْأَةُ فَأَخَذَهَا الطَّلْقُ فَانْطَلَقَتْ إِلَى بَعْضِ الدُّورِ فَوَلَدَتْ غُلَاماً فَاسْتَهَلَّ الْغُلَامُ ثُمَّ مَاتَ فَدَخَلَ عَلَيْهِ مِنْ رَوْعَةِ الْمَرْأَةِ وَ مِنْ مَوْتِ الْغُلَامِ مَا شَاءَ اللَّهُ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ جُلَسَائِهِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا عَلَيْكَ مِنْ هَذَا شَيْءٌ وَ قَالَ بَعْضُهُمْ وَ مَا هَذَا قَالَ سَلُوا أَبَا الْحَسَنِ فَقَالَ لَهُمْ أَبُو الْحَسَنِ ع لَئِنْ كُنْتُمُ اجْتَهَدْتُمْ مَا أَصَبْتُمْ وَ لَئِنْ كُنْتُمْ قُلْتُمْ بِرَأْيِكُمْ لَقَدْ أَخْطَأْتُمْ ثُمَّ قَالَ عَلَيْكَ دِيَةُ الصَّبِيِّ.»( الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۷، ص ۳۷۴)
👈🏻 باوجود موثقه بودن روایت، نمیتوان به آن استناد کرد، چرا که، روایت مذکور، قضیه خارجیه بوده و هیچ بیان قاعدهای ندارد و «مفتی به» اصحاب هم نبوده، و برخلاف روایات و قاعده عدم ضمان حاکم است.
علاوه اینکه، موضوع روایت دیهی صبی است؛ نه دیهی خود مجرم؛ لذا استفادهی حکم ضمان نسبت به خود مجرم از این روایت بلاوجه است.
📌 ادامه دارد...
#ضمان_حاکم
#ردیه_بر_سروش_محلاتی
@Tanbiholomah