eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
164 عکس
70 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹غفلت از مبنا و جفای قلم 📝نقد بیانیه آقای مرتضی جوادی آملی ✍ محمد متقیان تبریزی 🔹اشاره جناب آقای مرتضی جوادی آملی، در بیانیه حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری، نکاتی را نیز در نسبت با «حکومت اسلامی» بیان داشته که، نه تنها خالی از اشکال نبوده، بلکه کاملاً مخالف تفکرات والد ایشان، حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله) میباشد. در دو بخش به بیانیه ایشان پاسخ داده میشود. 1⃣بخش اول: ولایت عامه فقیه، رأی غالب فقها ایشان در خصوص حکومت دینی، دیدگاه خود را چنین بیان میکند: «سیاست و مشخصاً حکمرانی به صورت طبیعی در زمره پیچیده ترین علوم و دشوارترین عمل به شمار می آید. صحنه های تاریک و روشن حاکمیتها در پهنه تاریخ شاهد صدق مدعا و گواه آشکار این ادعاست. و این مهم وقتی در قواره دین ظاهر شده و از شئون الهی جایگاه می یابد از اهمیت مضاعفی برخوردار شده به گونه ای که تنها عهده دار این امر و برپادارنده این شأن جز امام معصوم (علیهم السلام) نمیباشد. با علم بدین مهم است که خداوند متعال تنها امامان معصوم (علیهم السلام) سیاستمداران راستین جامعه بشری و «ساسة العباد» معرفی نموده است». 🔹همانطور که پیداست، ایشان منزلت حکمرانی را فقط مختص به امام معصوم (سلام الله علیه) میداند و برپایی حکومت با محوریت فقیه را صحیح نمیداند. مجال بحث و نظر استدلالی در نقد این دیدگاه فرصتی واسع را میطلبد که در این نوشتار مختصر قابل تحقق نیست. فلذا، با نقل آراء برخی فقیهان تراز امامیه در دوران معاصر، یادآوری و تذکری صورت میگیرد تا جناب ایشان و کسانی که این متن را میخوانند، این بصیرت را پیدا کنند که، اندیشه مترقی «ولایت فقیه» دارای عقبه ای روشن و پرسابقه در طول تاریخ تشیع میباشد. 🔹شیخ اعظم انصاری، علاوه بر آنچه که در کتاب «المکاسب» ابراز داشته، در کتب فقهی دیگر خود مانند «القضاء» و «الخمس»، نظریه «ولایت عامه فقیه» و جواز تصرفات فقیه در امور عامه را پذیرفته است.(القضاء و الشهادات، ص 48). درباره محقق خراسانی نه تنها میتوان به حاشیه او بر کتاب «المکاسب»، تقریظ او بر «تنبیه الأمة و تنزیه الملة» استناد جست، بلکه به پرچمداری و اِعمال ولایت او در مواقف بسیار حساس سیاسی و اجتماعی نیز میتوان استدلال کرد. او با همین شأن ولایی خود در امور سیاسی، مشروعیت مجلس مشروطه را امضاء نموده، حکم به سرنگونی حکومت محمدعلی شاه داده، حکم به اخراج تقی زاده از مجلس شورای ملی و تبعید او داشته، حکم به تحریم پرداخت مالیات به حکومت شاهنشاهی میکند و بسیاری احکام ولایی او همه در ساحت سیاسی اتفاق می افتد. میرزای نائینی، با استناد به مقبوله، دلالت آن را بر اثبات «ولایت عامه فقیه» به گونه ای که شامل همه وظائف ولاة و سلاطین باشد و منحصر به امر قضاوت نگردد، پذیرفته است. (المکاسب و البیع، ج2 ص 336) علاوه بر فقیهانی که با استناد به برخی ادله نقلی، ولایت عامه را برای فقیه ثابت دانسته اند، برخی فقها که، دامنه ولایت را محدود به افتاء و قضاء و امور حسبیه کرده اند، از این نکته غفلت نداشته اند که، مهمترین مورد از موارد حسبیه «تنظیم أمور المسلمین و تحصیل الأمن لها» است. (جوادتبریزی، ارشاد الطالب، ج3 ص44) ادامه در فرسته بعدی👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 🔹آنچه گفته شد، نمونه ای بسیار کوچک از اندیشه فقهی فقهاء امامیه است که به غرض یادآوری به آقای مرتضی جوادی، مرور مختصری صورت گرفت. و اگر امکان تفصیل بود، از ابتداء دوران غیبت کبری، با نقل و گزارش اقوال فقهاء نشان داده میشد که، جواز ورود فقیه در صحنه سیاسی و اجتماعی از باورهای عمومی میان فقها بوده و اتفاقاً کسانی که ولایت فقیه را در محدوده سیاسات نپذیرفته اند، مشارٌ بالبنان گشته اند. فلذا به همین مقدار بسنده نموده و ایشان را به مطالعه دقیق کتب فقهی قدما و نیز کتب فقهی معاصر که با موضوع «حکومت اسلامی» نگاشته شده است ارجاع میدهیم. 🔹و چه بسا خالی از لطف نباشد که عبارتی از کتاب «ولایت فقیه» از مفسر بزرگ دوران معاصر، آیت الله جوادی آملی (مدظله) در مقام نقل گردد: «مقتضای دلیل اول بر ضرور ولایت فقیه (برهان عقلی محض) آن است که ولایت فقیه، به عنوان تداوم امامت امامان معصوم میباشد و چون امامان معصوم (علیهم السلام)، ولیّ منصوب از سوی خداوند هستند، فقیه جامع الشرائط نیز از سوی خداوند و امامان معصوم، منصوب به ولایت بر جامعه اسلامی است.... حاکمیت فقیه جامع الشرائط، همانند حاکمیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم السلام) است؛ یعنی همانگونه که مردم، پیامبر و امامان را در اداره جامعه اسلامی وکیل خود نکردند، بلکه با آنان بیعت نموده، ولایت آن بزرگان را پذیرفتند، در عصر غیبت نیز مردم با جانشینان شایسته و به حق امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از سوی امامان معصوم به عنوان حاکم اعلام شده اند، دست ولاء و پیروی و بیعت میدهند». (ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، ص 212) ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته پیشین 👆👆👆 2⃣بخش دوم: جفای قلم به جمهوری اسلامی 🔹آنچه در بخش پیش گذشت، صرفاً یادآوری و تذکر به مبنایی بود که گویا در صحنه های سیاست، مورد غفلت برخی قرار میگیرد. اما در این مقام، ضرورت دارد به جفایی که در قلم ایشان نسبت به «جمهوری اسلامی» صورت گرفته است، پاسخ داده شود. ابتدائاً عبارت او را نقل میکنیم: «جمهوری اسلامی پدید آمد و همه توان و ظرفیتهای علمی و عملی اسلام و ایران را با خود به میدان آورد تا سیاست را در لباس دین به جامعه بشری بنمایاند، اما در واقع امر برعکس شد و سیاست، سلطه و چیرگی خود را به رخ جمهوری اسلامی کشید». اول: این ادعا که، جمهوری اسلامی همه توان و ظرفیتهای علمی و عملی اسلام و ایران را با خود به میدان آورد، چه دلیل و شاهدی بر آن وجود دارد؟ اگر واقعیت چنان است که، آقای مرتضی جوادی میگوید، پس این نظریات توسعه را که در مصدر امور نشسته و عنان قدرت را در اختیار گرفته و سرنوشت این حکومت الهی را مبتلا به بحرانهای سرمایه داری ساخته است، چه باید گفت؟ اتفاقاً آنچه که، بر مظلومیت جمهوری اسلامی و حاکمان و بنیانگذاران آن می افزاید، دعوت مستمری است که ایشان از حوزه های علمیه و مراکز تولید اندیشه های اسلامی داشته اند و لیکن پاسخی درخور دریافت نکرده اند. و درست در همین مقام است که، آقای مرتضی جوادی و امثال ایشان، به عنوان یکی از پرورش یافتگان حوزه علمیه و مدیر مؤسسه ای دینی، باید مورد خطاب قرار گرفته و از ایشان درباره میزان حضور در صحنه های اداره نظام و تلاش در ارائه توان و ظرفیت علمی اسلام پرسش نمود. و باید به ایشان یادآور شد که، جمهوری اسلامی یک موجود خارجی نیست، بلکه ساختاری است که در فرآیندی انسانی صیرورت پیدا کرده و ساخته میشود؛ آقای مرتضی جوادی شما به چه میزان در این فرآیند حضور داشتید؟ یا اینکه صرفا فقط مطالبه گر بودید؟ دوم: جدای از ادعای غلط و محرّف بهره گیری از همه توان علمی و عملی اسلام، آیا سیاست در جمهوری اسلامی، سلطه و چیرگی خود را به رخ کشید و بر دین غالب آمد؟ اندک توجهی به دو نمونه از «سیاست داخلی» و «سیاست خارجی» جمهوری اسلامی، نشان میدهد که، این ادعای کلی، عاری از دقت بوده و در تراز تفوهات روزانه سیاسیون اداء شده است نه در مقیاس اندیشه پخته دینی. جمهوری اسلامی، در طول عمر بابرکت خود توانست، جبهه مقاومتی را با محوریت «مستضعفین» و در مقابله با «مستکبرین» بنا نموده و به ندای هر مظلومی در حد توان خود پاسخ دهد. آیا این مجاهدت در عرصه سیاست خارجی، تحقق امر دینی نیست؟ این جمهوری مقدس، به آراء مردم و حضور فعال مردم در صحنه اداره نظام، معتقد بوده و تمام تلاش خود را در تحقق واقعی مردمسالاری دینی متمرکز ساخته و از مرزهای جمهوری در برابر اشرافیت مراقبت کرده است. آیا این تلاش، ظهور و بروز امر دینی در ساحت اداره نظام نیست؟ 🔹خلاصه کلام آنکه، ما مدعی هستیم جمهوری مقدس اسلامی با همه مشکلاتی که دارد رو به صعود است. و اگر آقای مرتضی جوادی، تصویری دیگر از امروزِ ایران اسلامی دارد، ابتدا سهم خود را در این تصویر مشخص نموده و آنگاه مطالبه یا اعتراض نماید. ظاهراً قاعده این زمانه است، آنانی که پایمردانه در مسیر اقامه دین و تحقق کلمة الله ایستاده و دامن خود را از آلوده شدن به این دنیای دنی سیاست ورزان پاک ساخته اند و شبانه روز در خدمت به دین و مردم تا پای شهادت. ایستاده اند، متهم اند و آنان که در فراغ بال و امنیت خاطر، نه جهدی و نه جهادی داشته اند، مدعی اند و مطالبه گر. @Tanbiholomah
... به شرافت شناخته نخواهد شد. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بازگشت به خسارت محض، با بد معنی کردن آیات حماسی قرآن!! استاد عابدینی: ⚠️مردم مراقب خطای برداشت‌های اشتباه از قرآن در تبلیغات انتخاباتی باشند توضیحات کارشناسانه استاد عابدینی در تفسیر اشتباه آیه «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا» توسط وزیر امور خارجه دولت روحانی @Tanbiholomah
❇️در بهار آزادی...🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🖋حسین محمودزاده 🔹شب عید غدیر از حرم برمی‌گشتم در دو نقطه از خیابان در صفحه‌ نمایش‌های بزرگ مناظرات پخش می‌شد.‌ جمعیت بود که کنار هم ایستاد و نشسته بودند و با دقت نگاه می‌کردند. بحث‌ها هم جدی و چالشی بود و نامزدها با صراحت در حال برکشیدن نقاط مثبت و منفی از جناح‌ها و گفتمان‌های مختلف سیاسی در کشور بودند و عملکرد یکدیگر نقد می‌کردند. 🔹از جمیعت که گذشتم، برگشتم و از دور بار دیگر زن و مرد و نوجوان و پیر را دیدم که به صفحه‌ی نمایش خیره شده بودند و گوش می‌کردند. چشم‌هایم کمی اشکی شد، در ذهنم کسی زمزمه می‌کرد «در بهار آزادی جای شهدا خالی...» 🔹با خودم می‌گفتم خوب نگاه کن! می‌دانی از کجا به این‌جا رسیدیم؟ از آن‌جایی که در سفارت اجنبی برای این کشور نخست‌وزیر و فرماندار تعیین می‌شد؛ از آن‌جایی قوای متخاصم در جنگ خودشان تصمیم می‌گرفتند پادشاه این مملکت باقی بماند یا برود؛ از آن‌جایی که با یک چمدان دلار (خیلی کمتر از آن مقداری که کارفرما فکرش را می‌کرد) یک لات به نام شعبان بی‌مخ سرنوشت یک کشور پهناور پر از منابع و سرمایه را برای نیم قرن تغییر می‌داد؛ از دیگ پلوی سفارت انگلیس که جنازه‌ی شیخ را بالای دار برد؛... 🔹اما اراده‌ی الهی خمینی و خون سربازان شهیدش همان مملکت را به این‌جا رسانده که در این منطقه، در میان حکومت‌های قبیله‌ای گاو شیرده؛ افغانستان و عراقی که پس از دو دهه هنوز از ویرانی و هرج و مرج پس از اشغال بیگانه کمر راست نکرده‌اند؛ ترکیه‌ای که جناح مثلا اسلام‌گرایش حاضر نشد صادراتش به گرگ‌های خونخوار صهیونیسم ‌را در دلخراش‌ترین نسل‌کشی مسلمانان حتی برای مدتی متوقف کند؛ در منطقه‌ای که تبدیل دولت و سلیقه‌های حکمرانی یا ناممکن است یا مساوی لشکرکشی خیابانی و تاسیس گردان‌های نظامی و درگیری‌های مسلحانه بدون پایان؛ در چنین منطقه‌ای، این مردم ایستاده‌اند دور هم در شب عید، بچه‌هایشان در امنیت و آرامش بستنی از ایستگاه صلواتی گرفته‌اند و با هم بازی می‌کنند، و بزرگترهایشان بحث‌های جدی و سرنوشت‌ساز و کاملا متضاد حکمرانی را با دقت پیگیری می‌کنند؛ و قرار است در یک انتخابات واقعی، انتخاباتی که به شهادت تجربه‌های قبلی حقیقتا سرنوشت کشور را در مقیاس‌های گسترده عوض می‌کند، طبق منطق و سلیقه‌ی خود سرنوشت خود و بچه‌های‌شان و آینده‌ی حکمرانی در کشورشان را انتخاب کنند. کجا بودیم و به کجا رسیدیم؟ در بهار آزادی جای شهدا خالی... @Tanbiholomah
﷽ 🔰 دل نگرانی برای انقلاب ، نعمتی الهی 🖌محمد حسین خدامی به نام رحمان رحیم 🔹 دل نگرانی های بچه های انقلابی در این روزها و ساعتها هویداست. ولی یادمان نرود که همین دل نگرانی و اضطراب، برای خیلی ها یک آرزوست. فضل الهی و رحمت ها و نعمتهایی که به یمن رهبری امام خمینی، خون شهدا، دینداری اقشار گوناگون در طی نسلها، سکانداری بی نظیر رهبر معظم انقلاب نصیب ملت ایران شده است، بی همتاست. نگرانی ما به خاطر ترس از به خطر افتادن بخشی از داشته های عظیمی است که در طول سالهای انقلاب نصیب مان شده است، ولی چه بسیارند مومنانی در سرتاسر عالم که حسرت ذره ای از این ثروت عظیم را دارند؛ مومنانی که در زیست مومنانه خود در شرق و غرب عالم سختی ها و مرارت هایی بسیار بیشتر از من و تو را تحمل می کنند ولی بهره بسیار اندکی از این ثروت دارند. به امت های مسلمانی که خواری سکوت یا حتی سازش سرانشان با اسرائیل را با قلوبی دردمند تحمل می کنند، به جوامع اسلامی که بین تحجر خشک تکفیری و تجددگرایی سکولار دین گریز حیرانند، به مردمان مسلمان و غیر مسلمان خیلی از کشورها که حسرت اقتدار جمهوری اسلامی را می خورند، به مومنانی که در آرزوی داشتن رهبری هستند که در حد شاگرد شاگرد شاگرد حضرت آقا باشد، بنگرید. در حادثه بسیار تلخ شهادت آقای رئیسی، همه مان به رهبر انقلاب پناه آوردیم. تسلای دل مان وجود نازنین ایشان بود. ما در این حادثه بسیار گریستیم ولی چقدر بر این نعمت از ته دل خدا را شکر کردیم؟ ❓ چرا خیلی از ماها صبر می کنیم تا مریض شویم و آن گاه یاد نعمت سلامتی بیفتیم و شکری بکنیم؟ 🔴 اگر در این حال انتخابات، ذهن و فکر و حواسمان فقط مشغول به نگرانی مان باشد و از نعمتهای بزرگ خدا غافل باشیم و آن را به یاد خود نیاوریم، حق شکر او را ادا نکرده ایم. خداوند دوست دارد که در دل بنده اش، رضایت از او حاکم باشد.ناشکری فقط به زبان نیست. لئن شکرتم لازیدنکم @Tanbiholomah
﷽ 🔸️ آقای دکتر پزشکیان فرزند آذربایجان و برای منِ آذری، عزیز است. 👈 ولی دوست دارم به ادامه دولت رئیسی رأی بدهم که در کمتر از سه سال ریاست جمهوری‌اش سه مرتبه به آذربایجان شرقی سفر کرد، مس سونگون را به آذربایجان برگرداند، راه آهن میانه-بستان آباد را راه انداخت، 220 واحد تولیدی راکد را به تولید بازگرداند، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی را افتتاح کرد، عملیات خط سه متروی تبریز را آغاز کرد، سد قیز قلعه سی را افتتاح کرد، شهید رئیسی در پرواز میان افتتاح یک سد بین المللی و افتتاح طرح‌های پالایشگاهی عظیم تبریز در ارتفاعات استان خودم جسمش سوخت و روحش به آسمان پرکشید. 🔸️ آقای پزشکیان، برای ما تبریزی‌ها عزیز است. این که نماینده شهر ما از قرآن و نهج البلاغه می‌گوید، برای ما افتخار و سرفرازی است. ❎ ولی صد حیف که آقای روحانی و یارانش او را احاطه کرده‌اند و درصدد هستند با استفاده از جایگاه و آبروی آقای پزشکیان، دولت سوم روحانی را به پاکنند. آقای روحانی در هشت سال ریاست جمهوری تنها دو مرتبه به آذربایجان سفر کرد. ماشین سازی تبریز در دولت روحانی، طی یک تبانی به یک مفسد اقتصادی واگذار شد که الان در زندان است و این شرکت بزرگ را به مرز ورشکستگی کشاند. با اقدام به موقع رئیسی، نه تنها کارخانه نجات یافت بلکه در تولید رکورد زد. 💚 من پزشکیان را دوست دارم ولی به ادامه مسیر رئیسی رأی می‌دهم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با منطق عاشورا، جبهه انقلاب را بازسازی کنیم. 🖋علی اشراقی 🔹نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری، بخش معظمی از رأس و بدنه جبهه انقلاب اسلامی را مبتلا به دو سیئه بزرگ کرده است: یأس، نزاع. 🔹متأسفانه، علیرغم تلاش شبانه روزی نیروهای انقلابی، نتیجه انتخابات آنگونه که واقع شد، مورد انتظار ایشان نبود. همین امر، موجی از یأس و وادادگی را در ایشان ایجاد کرده است. درحالیکه، اگر همان حرکتها و اقدامات شبانه روزی در مسیر صحیح آن و در منطق «قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏» قرار میگرفت، حالت یأس و ناامیدی و وادادگی به سراغ برخی نمی آمد. پرواضح است که بخشی از مسیر را به اشتباه آمده ایم. بماند که، دولت مستقر دولت جمهوری اسلامی است و حتی اگر رئیس جمهور منتخب را هم نمیپسندیم تکلیف داریم که او را کمک کنیم تا جمهوری اسلامی بر فراز بماند. 🔹برای اینکه، در گوشه ذهن بماند عرض میکنم؛ رسول الله (صلی الله علیه و آله) این مذهب را تنها با سلمان و مقداد و عمار و ابوذر به غدیرخم نرسانید، او از منافقین و کم ایمانان و دین فروشان نیز بهره جست، تا آن طرح کلی که دارد به غایت برسد. ولی فقیه ِ ما نیز در همان منطق و بر همان منهج حرکت میکند که، شکستها او را از پای در نمی آورد و خستگیهای یاران را خستگی در راه به «قله نزدیک شدن» میخواند. 🔹برخیزیم و آغاز کنیم و منصفانه به صحنه نگاه کنیم و خود را فریب ندهیم و اشکالات را ببینیم و توفیقات جدید را دریابیم و برنامه و طرحی نوین برای پیشبرد انقلاب اسلامی در این دوران بلاخیز و سراسر ظلمت جهان دراندازیم. اینک، زمان یأس و وادادگی و افسردگی نیست، بلکه، موقع شروعی دوباره است و از درون آتش به پاخاستن. 🔹نزاعی که برافروخته شده و یاران دو طرف را به خود درگیر کرده است، دو دسته فعال در آن حضور دارند؛ یاران صادق و سختکوش و مجاهد جلیلی و قالیباف، نفوذیها و منافقین. از آن یاران صادق درخواست داریم که، حواستان به موشهای اطراف باشد. وحدت جبهه انقلاب اسلامی ملاک است. مراعات تقوا و اخلاق در این جبهه اساس و اصل است. اگر کسی عامدانه و عالمانه با هر ظاهری که میخواهد باشد، آن وحدت را نشانه رفته و تقوا و اخلاق را باخته و دروغ سازی و تهمت پراکنی میکند، بدانید یا همان خط «نفوذ و نفاق» است یا احمقی است که، بازیچه آن خط قرار گرفته است. از جریان نفوذ و نفاق، برائت بجویید و آن احمق را نیز روشن کنید و آگاه که دیگر بر آتش تفرقه و اختلاف دامن نزند. 🔹به قول آن سردار دلها، ما ملت امام حسینیم، مأموریتی جهانی داریم. جبهه جهانی مقاومت به عمق دانشگاهها و دلهای جوانان آمریکایی راه یافته است. به خاطر دستمال قیصریه را به آتش نکشیم و زمین برده را به دشمن نسپاریم. هر آنچه که اتفاق افتاده، داخل خانواده جمهوری اسلامی بود و باید آن را با همدلی به نهایت برسانیم. دشمن شاد نشویم و غم بر دل ولی مان نیاوریم. بگذارید که ببیند بالغ شده ایم و میتواند مسئولیتهای بزرگ به ما بسپارد. میتواند به ما اعتماد کند و هراس از رفتار ما در نتیجه ها ندارد. ما ملت امام حسینیم و در همین ایام به بازسازی اندیشه و روحیه جبهه انقلاب اسلامی بپردازیم و در همدلی و همفکری با هم حرکت به سمت قله را دوباره آغاز کنیم. یاعلی. @Tanbiholomah
14030418_44190_192k.mp3
2.42M
🎙آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) @Tanbiholomah
شریح‌ها در راه کربلاها 🔹در واقعه کربلا، صحنه های فراوانی برای عبرت وجود دارد، به گونه ای که عدم توجه به آنها، موجبات تکرار وقایع میگردد. یکی از این صحنه ها، استفاده ای است که، عبیدالله بن زیاد (لعنه الله) از جایگاه «شریح قاضی» بهره برده و خود را از خطر حتمی نجات میدهد. 🔹شیخ مفید در الإرشاد، این صحنه را اینگونه گزارش میکند: «وَ بَلَغَ عَمْرَو بْنَ الْحَجَّاجِ أَنَّ هَانِئاً قَدْ قُتِلَ فَأَقْبَلَ فِي مَذْحِجَ حَتَّى أَحَاطَ بِالْقَصْرِ وَ مَعَهُ جَمْعٌ عَظِيم‏». عمروبن الحجاج که از قبیله مذحج بود، با شنیدن خبر قتل هانی بن عروة گروه بزرگی را جمع کرده و قصر کوفه را احاطه میکند. وقتی خبر محاصره به گوش عبیدالله میرسد، به شریح قاضی میگوید: «ادْخُلْ عَلَى صَاحِبِهِمْ فَانْظُرْ إِلَيْهِ ثُمَّ اخْرُجْ وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُ حَيٌّ لَمْ يُقْتَل‏» به دستور عبیدالله، شریح به محل زندانی شدن هانی رفته و به او نظر انداخته و سپس به سوی افراد قبیله هانی میرود و خبر از زنده بودن او میدهد. وقتی که عمروبن الحجاج این خبر را از او میشنود میگوید: «أَمَّا إِذْ لَمْ يُقْتَلْ فَالْحَمْدُ لِلَّهِ ثُمَّ انْصَرَفُوا» 🔹نسبت به این واقعه پرسشهای متعددی قابل طرح است و مهمترین آن هم این است که، چرا عبیدالله در این ماجرا و گزارش زنده بودن هانی، از افراد دیگری استفاده نکرده است؟ او از «شریح قاضی» میخواهد که این خبر را برساند، چرا که شریح دارای منزلت و وجاهتی است که، میتواند «اعتمادزا» باشد و ابهام و تردید دیگران را برطرف نماید. و شاید به همین دلیل است که، آنها به راحتی و بدون هیچ اعتراض دیگری مثل اینکه درخواست ملاقات خود هانی را داشته باشند، با صرف شنیدن اینکه او کشته نشده است منصرف گشتند. یعنی، با وجود آن حمیتی که نسبت به بزرگ قبیله خود داشتند، آن انصراف سریع میتواند ریشه در همین نکته «اعتماد» باشد که عبیدالله بن زیاد از طریق شریح قاضی ایجاد کرد. و این چنین است که، عبیدالله ها میتوانند هانی ها را به حبس بکشانند و آنها را در حبس به قتل برسانند، اما مذحجی ها نتوانند از بزرگ خود حمایت کنند و جان او را نجات دهند، چرا که به شریح ها اعتماد کرده اند. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت‌الله جوادی آملی(دام ظله) 🔹ما رفتیم و نام پیغمبر را زنده کردیم و برگشتیم..... @Tanbiholomah
﷽ چندی قبل در کانال، نوشته ای در باب لزوم حفظ حرمت بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی منتشر شد. سرانجام وزارت بهداشت با اهتمام جدی خود ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ دستورالعمل ملی پوشش استاندارد ویژه بیماران را در جهت حفظ کرامت، حریم خصوصی، حقوق و امنیت روانی، به کلیه مراکز و موسسات دولتی و خصوصی ابلاغ کرد. این پوشش‌ها و البسه طراحی شده شامل ۱۷ مدل پوشش نظیر گان مخصوص اتاق عمل، لباس زیر مخصوص جراحی، شلوارهایی جهت انجام کولونوسکوپی، سونوگرافی کانال رحمی، ارتوپدی و همچنین پیراهن های مخصوص سونوگرافی پستان، ماموگرافی، شیردهی نوزادان، ارتوپدی، فیزیوتراپی، دیالیز، پوشش مقنعه و تعدادی البسه دیگر بوده است. متاسفانه پس از مصاحبه خبری مسئول محترم دبیرخانه قانون انطباق، عفاف و حجاب وزارت بهداشت، هجمه غیر منطقی و غیر علمی و کارشناسی از سوی برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی و خارجی، علیه این اقدام خداپسندانه و رضایت‌بخش صورت گرفت که می تواند موجب دلسردی دست اندرکاران و طراحان این حرکت مبارک گردیده و تأثیر منفی جهت عملیاتی شدن این دستورالعمل ملی گردد. بر همین اساس خواهشمند است به منظور حفظ کرامت، حریم خصوصی، حقوق و امنیت روانی بیماران، با تأیید و امضا این پویش، در جهت نهادینه نمودن این دستورالعمل اقدام فرمایید. با تشکر فراوان لطفا منفعل نباشید و امضا کنید https://www.karzar.net/126735 @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خودم دیدم فضای آسمان‌ها پر از انا الیه راجعون بود... @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ✅چند کلمه حرف حساب با آقای منتخب 🖋 سید علیرضا نقیب‌پور 1⃣ذکر مکرر آموزه‌های نهج البلاغه در نطق‌های انتخاباتی و تاکید بر پیمودن راه مولا علی این حق را برای مردم محفوظ میدارد که، عملکرد شما را در همین روزهای معدود بررسی نمایند، تا معلوم شود تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟! 1.1. در تمام عهد مالک که شیوه انتخاب وزیران و کارگزاران حکومت را مطرح می کند، نه زن بودن امتیاز است و نه سنی بودن و یا مثلا مسیحی بودن. اگرچه اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی بوده و در کمال آزادی دینی در حال زندگی هستند، اما به هر حال، اگر در کشوری که اکثریت جامعه مسلمان شیعه هستند اسلام و تشیع امتیاز محسوب نشود، قطعا مسیحی و سنی بودن امتیاز نخواهد بود. 1.2. در همان عهدنامه جمله‌ای است که بارها آن را خوانده‌اید: وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ أَثْقَلَ عَلَى الْوَالِي مَئُونَةً فِي الرَّخَاءِ وَ أَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِي الْبَلَاءِ وَ أَكْرَهَ لِلْإِنْصَافِ وَ أَسْأَلَ بِالْإِلْحَافِ وَ أَقَلَّ شُكْراً عِنْدَ الْإِعْطَاءِ وَ أَبْطَأَ عُذْراً عِنْدَ الْمَنْعِ وَ أَضْعَفَ صَبْراً عِنْدَ مُلِمَّاتِ الدَّهْرِ مِنْ أَهْلِ الْخَاصَّةِ وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ فَلْيَكُنْ صِغْوُكَ لَهُمْ وَ مَيْلُكَ مَعَهُمْ عبارات روشنی که ویژه‌خواری گروه‌ها و مجموعه‌های خاص را مذمت و توجه به رضایت عموم مردم را به عنوان شاخص مطرح می‌نماید‌، اما شما در عمل رسما برای احزاب اصلاحاتی امتیاز ویژه قائل شده‌اید. 2⃣ ملت ایران مجموعه ای از قومیت‌ها و مذاهب است که قرنهاست در کنار هم زندگی مشترک و مسالمت آمیزی داشته و دارند. چرا باید از سر نادانی یا منفعت‌طلبی بدون در نظر گرفتن مصالح کلان ملت با حساس کردن بی‌جهت این تنوع و طرح ادعاهای بی دلیل، این طیف به هم‌پیوسته را به گسل‌های تنش‌آفرین تبدیل نمود؟ چرا بدون نگاه صحیح به مساله قومیت‌ها به جدایی و سهم‌خواهی در میان آنان دامن بزنیم، تا اگر چند وزیر کابینه سنی نباشد تبعیض به طور کامل مرتفع نشده باشد؟ این دست تقسیم مسئولیت‌ها دامنه اختلافات را کمتر نمی‌کند، بلکه تشدید می‌نماید و دامنه مطالبات را هر روز بیشتر می‌کند. جدول امتیازبخشی به قومیت یا مذهبی در ساز و کار انتخاب وزیران شاید به ظاهر در مسیر جلب رضایتِ بخشی از ملت شریف ایران باشد، اما نهایت آن، تشویش خاطر بیشتر و بالارفتن توقعات روز افزونی است که در بسیاری از مواقع توجیه منطقی در نگاه کلان ندارد. اتفاقی که ممکن است ابعاد امنیتی و مخاطره‌های اجتماعی به بار آورد. 3⃣درباب مساله زنان، نگاه ویترینی به زن را باید متوقف کرد. مطالبه زنان فرهیخته ایرانی این نیست که یک وزارتخانه به زنان سپرده شود ولی صدها خلاء قانونی در حمایت از زنان و خانواده نادیده گرفته شود. زن فهیم و نجیب ایرانی هم می‌داند که باید بدون توجه به جنسیت، شایسته‌ترین‌ها برای مناصب در نظر گرفته شود و نگاه جنسیتی به زن مورد پسند آنان نخواهد بود. 4⃣مساله انسجام و اجماع از پرتکرارترین شعارهای جنابعالی بود. حضور پررنگ دولت روحانی در شورای راهبری در کنار حضور برخی از افراطیون طیف اصلاحاتی‌ها راه را برای ایجاد وفاق مسدود می‌کند. حضرتعالی نسبت به سایر منتخبان مردم در سال‌های پس از انقلاب حائز کمترین آراء شده‌اید و متاسفانه فاقد پشتوانه مردمی قوی برای کارهای مهم هستید، بنابراین بیش از هر رئیس دولتی نیازمند تحقق شعار خودتان یعنی همدلی و وفاق و انسجام برای انجام کارهای بزرگ هستید. 5⃣برخی از رفتارهای شما در این روزها برای همه ما شیرین و گوارا بود. از پاسخ نامه دبیرکل حزب الله تا حضور بی‌آلایش در هیات های عزاداری سید الشهداء. امیدواریم در عرصه حکمرانی مواظب باشید سادگی شما موجب سوء استفاده آدم‌هایی نشود که برایتان مایه زحمت و سرافکندگی گردند. @Tanbiholomah